Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Op deze straten willen jullie een lagere maximumsnelheid | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 23-04-2020 00:00

Den Haag wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul en wij gaan daarbij helpen. Tientallen GroenLinksers, bewoners en wijkberaden lieten weten in welke straten de maximumsnelheid omlaag moet van 50 km/u naar 30 km/u om fietsers en voetgangers beter te beschermen.

In de nieuwe collegeplannen voor verkeersveiligheid vervangt 30 km/u de 50 km/u als standaardmaximumsnelheid in woonwijken. Daar zijn wij blij mee, maar wat ons betreft mag het tempo nog wat hoger!

Bekijk hieronder het overzicht, dat raadslid Maarten De Vuyst digitaal aan wethouder Robert van Asten zullen overhandigen. Let op: bij sommige straten hiervan gaat de maximumsnelheid al omlaag naar  30 km/u of is dat nu het geval, maar zijn er volgens jullie extra maatregelen nodig om veiligheid te verhogen en overlast te verlagen.

Bezuidenhout Theresiastraat (bewoners ervaren geluidsoverlast) Bouwlust en Rustenburg Escamplaan (tussen Dedemvaartsweg en Lozerlaan) Duinoord Groot Hertoginnelaan (geen snelheidsverlaging, wel verkeerslichten bij splitsing Valeriusstraat) Houtwijk Escamplaan (tussen Albert van Schweitzenlaan en Dedemvaartsweg) Houtwijklaan Kom Loosduinen Componistenbuurt (heerst al 30 km/u regime maar wordt vaak overschreden) Lisztstraat Willem III straat Loosduinse Hoofdstraat (tussen Monsterseweg en Loosduinse Uitleg) Kortenbos Torenstraat + Jan Hendrikstraat Laak Oudemansstraat (tussen Laakkade en Lorentzplein) Mariahoeve Kleine Loo Hofzichtlaan Diamanthorst Nieuw Waldeck Hier heerst al 30 km/u regime, maar dit wordt standaard overschreden en behoeft dus extra maatregelen: in bijzonder op de Maurice Ravelweg Oostbroek Rustenburg Apeldoornselaan Oud Centrum Stille Veerkade Amsterdamse Veerkade Prinsegracht Regentessekwartier Weimarstraat Regentesselaan Scheveningen Prins Willemstraat Julian de Kokstraat Badhuisstraat Nieuwe Duinweg Nieuwe Parklaan Houtrustweg Schilderswijk Hobbemastraat De Veenstraat Valkenboskwartier Mient (tussen Kamperfoeliestraat en rotonde Weimarstraat) Valkenboslaan (rondom Copernicusstraat) Zeeheldenkwartier Vondelstraat Zoutmanstraat

 

Missen er volgens jou nog straten op deze lijst? Laat het weten via groenlinks@denhaag.nl!

 

 

D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA 's-Gravenhage 09-12-2019 13:13

D66 heeft samen met de VVD, GroenLinks, CDA en PvdA een nieuw coalitieakkoord gesloten, getiteld ‘Samen voor de stad’. Robert van Asten, politiek leider van D66 Den Haag is trots op nieuwe akkoord: “Helaas was het nodig om een nieuwe coalitie te vormen. Alle partijen hebben zich ingezet om zorgvuldig maar ook snel tot een coalitieakkoord te komen, zodat we weer verder kunnen gaan met mooie plannen voor de stad. D66 ziet er naar uit om na deze roerige herfst weer vol aan de slag te kunnen voor onze inwoners.” 

Aan de slag voor de stad

Voor D66 zijn belangrijke onderwerpen in het akkoord opgenomen. D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf: “Om de stad veiliger te maken, pakken we ondermijning nog steviger aan. Toegankelijkheid wordt niet langer de uitzondering maar de norm, zodat mensen met een beperking ook overal in de stad kunnen komen. Om inwoners vaker een stem te geven in de Haagse politiek komen er bewonersfora, waar zij advies kunnen uitbrengen op onderwerpen die in de gemeenteraad op de agenda staan.” 

Uitdagingen en kansen

De komende jaren zal Den Haag blijven groeien. Die groei zorgt voor uitdagingen, maar biedt ook kansen. Van Asten: “Er zijn meer woningen nodig, de verkeersaders van de stad dreigen dicht te slibben en we moeten de stad voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Met het geld van de verkoop van Eneco zorgen we daarom voor meer (betaalbare) woningen, investeren we in schone vervoersvormen en maken we van Den Haag een duurzame stad.”

Wethouders

Namens D66 blijven Robert van Asten en Saskia Bruines als wethouder in het college van B&W. Van Asten op zijn huidige portefeuilles Mobiliteit en Cultuur, Bruines wordt wethouder Economie, Internationaal en Dienstverlening. Van der Werf: “D66 is blij met de portefeuilles van onze wethouders, het is een mooi akkoord geworden. Wij danken de andere partijen voor de constructieve samenwerking de afgelopen weken.”

The post D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA appeared first on Onze stad.

D66 start formatie met VVD, GroenLinks, CDA en PvdA

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA 's-Gravenhage 14-10-2019 11:00

D66, VVD, GroenLinks, CDA en PvdA starten de coalitieonderhandelingen. Na een week van intensieve gesprekken adviseert verkenner Tom de Bruijn te pogen in deze samenstelling om een nieuw, sterk college voor Den Haag te vormen. D66-wethouder Robert van Asten: “Den Haag verdient een nieuw volledig college met een stevig akkoord. Er zijn genoeg uitdagingen voor de stad. D66 kijkt ernaar uit die met deze partijen samen op te pakken. Met een akkoord dat kan rekenen op groot draagvlak in de raad, zodat we weer door kunnen met mooier en sterker maken van de stad.”

Formateur Een week nadat gesprekken zijn begonnen met alle partijen in de Haagse gemeenteraad acht de verkenner een coalitie met D66, VVD, GroenLinks, CDA en PvdA het meest kansrijk. D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf: “De D66-fractie kan zich vinden in het advies van de heer De Bruijn. Wij willen hem bedanken voor zijn rol als verkenner en zijn blij dat hij beschikbaar blijft als formateur. Den Haag heeft een onrustige tijd achter de rug, daarom is het goed dat er een waarnemend burgemeester is en we weer bouwen aan een nieuwe coalitie.”

The post D66 start formatie met VVD, GroenLinks, CDA en PvdA appeared first on Onze stad.

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Vragen GroenLinks versterken inzet elektrische deelauto’s | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 14-02-2019 00:00

Gemeente Den Haag gaat steviger inzetten op het stimuleren van elektrische deelauto’s. Dat blijkt uit beantwoording van schriftelijke vragen van GroenLinks Raadslid Maarten De Vuyst.

Beter voor de buurt        Auto’s worden nu gemiddeld dagelijks maar 1 uur gebruikt, en staan daarom 23 uur ongebruikt in een nu al vol geparkeerde stad. De overvloed aan auto’s brengt veel problemen met zich mee, zoals ruimtetekort, slechtere luchtkwaliteit en relatief hoge kosten per auto.

De Vuyst: “De stad staat vol met auto’s, en dat gaat ten koste van de leefruimte en de gezondheid van inwoners. Autodelen biedt een mooi alternatief om die autodruk af te laten nemen.” Wanneer meerdere mensen één auto gebruiken, scheelt het per persoon geld en komt er meer ruimte vrij voor bijvoorbeeld groen en fietsparkeerplaatsen. Ook kunnen deelinitiatieven ook voor verbinding zorgen bij buurtbewoners.

Sneller en met bewoners Daarom stelde GroenLinks vragen over  de mogelijkheden om autodeel initiatieven verder aan te moedigen vanuit de gemeente. Naar aanleiding hiervan heeft wethouder van mobiliteit Robert van Asten in zijn beantwoording een aantal toezeggingen gedaan.

Zo gaat er verder gekeken worden naar de mogelijkheden om het gemeentelijk wagenpark te delen en wordt de procedure om een parkeerplek voor autodelen te krijgen, versneld en gestroomleind. Ook gaat de optie van autodelen in toenemende mate voorgesteld worden aan bewoners, in wijken waar maatregelen nodig zijn tegen de parkeerdruk.

“De praktijk wijst bovendien uit dat hier vraag naar is onder bewoners.", aldus De Vuyst. "In alle delen van de stad worden  aanbestedingen gedaan voor autodelen voor bewoners, van Duinoord tot Laakkwartier. Dankzij de toezeggingen werken we zo samen met bewoners aan een leefbare stad”  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.