Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

93 documenten

‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’

D66 D66 Groningen 09-09-2020 13:49

Groningen moet aansluiten bij het maandag aangekondigde Nationaal Groeifonds. Dat pleidooi houdt D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in de gemeenteraad. ‘Er wordt 20 miljard vrijgespeeld voor infrastructuur, kennis en innovatie. De gemeente moet samen met de regio, kennisinstellingen en ondernemers in staat zijn deze prachtige kans te benutten.’

Het kabinet wil de Nederlandse economie duurzaam versterken en de lage rentestand gebruiken om een aantal ontwikkelingen

aan te jagen. Rustebiel: ‘Een zeer goed initiatief. En de kaders die gesteld worden op het gebied van kennis, infrastructuur en innovatie passen goed bij de vraagstukken in Groningen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit. De Lelylijn springt in het oog, maar ook binnenstedelijk staan we voor een grote opgave. En de banen in de gaseconomie zullen langzaam verdwijnen. Daarvoor moeten wel weer banen terugkeren, bijvoorbeeld in de groene energie. Maar je kunt ook denken aan het versterken van onze digitale en energie-infrastructuur. Het net kan de hoeveelheid nieuwe energie nu op sommige plekken al niet meer aan.’

De minister vraagt van ingediende plannen dat ze zijn opgetuigd samen met ondernemers en kennisinstellingen. ‘Groningen heeft alles in huis om samen met onze toonaangevende onderwijsinstellingen – van praktisch tot wetenschappelijk – tot goede plannen gekomen. Ook met het bedrijfsleven is de samenwerking in Groningen goed. Laten we snel de koppen bij elkaar steken om tot goede ideeën te komen om zo de regionale economie duurzaam te versterken.’ Rustebiel gaat vandaag aan het college vragen of er al ideeën zijn over hoe aangehaakt kan worden bij het groeifonds en hoe kennisinstellingen en ondernemers daarbij betrokken kunnen worden.

Het bericht ‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’ verscheen eerst op Groningen.

Nog meer mensen verleiden te gaan fietsen

D66 D66 Groningen 31-08-2020 13:57

Vorige week was ons raadslid Tom Rustebiel te gast in de podcast ‘Fietsen d’r uit’ van de Linkse Mannen (link). Hij hield daar een pleidooi om nog meer mensen te laten fietsen en stelde dat het opheffen van fietsroutes begin juni liet zien hoe ongelooflijk belangrijk de fiets is, ook economisch.

 

Het debat over fietsen in Groningen heeft niet meer de vibe van een paar jaar geleden, constateert Tom. ‘Dat komt deels door het taaie probleem van gebrek aan parkeerruimte in de binnenstad en door enkele opmerkelijke beslissingen van het college ten koste van de fietser. Toch liggen er mooie plannen klaar om de fietsinfrastructuur te verbeteren. We moeten vol blijven inzetten op de fiets.’

Nergens ter wereld fietsen zoveel als in Groningen. Maar om echt een sprong te maken, moet vooral het fietsverkeer naar Groningen toenemen. ‘Daar is nog echt veel groei nodig. Het is dan ook goed dat er steeds meer snelfietsroutes naar Groningen klaar zijn. We kunnen het alternatief, de auto of de scooter, missen als kiespijn. Onze wegen zijn nu al druk en onze lucht kan beter schoon blijven.’

Dat de fiets meer dan een vervoersmiddel is, bewees de weerstand tegen de periode dat het college de fietsen uit de binnenstad weerde begin juni. ‘Een zeer ongelukkig besluit dat gelukkig snel werd teruggedraaid. De omzet van binnenstadondernemers holde achteruit. Om het fietsparkeren op te lossen, moeten we differentiëren. Lang parkeren in garages of stallingen, kort parkeren moet op straat blijven kunnen. De fietsstewards die we nu hebben doen goed werk en maken dat je je als fietser welkom blijft voelen.’

Deze collegeperiode heeft D66 zich hard gemaakt voor het terugdraaien van autovoorrang bij het Hoendiep en de Kotkastraat, beperking van het fietsparkeerverbod, terugdraaien van de fietsverboden begin juni, voor herstel van de Paddepoelsterbrug, een fietsvriendelijke Gerrit Krolbrug en vooral vóór de mooie plannen die het college heeft klaarliggen om de fietspaden te verbeteren.

Beluister hier de hele podcast: https://open.spotify.com/episode/0LhPpIa9PE0Y0hNkQEsLsL?si=xEB8uMQ-T-SQqbAH0sV-UQ

 

Het bericht Nog meer mensen verleiden te gaan fietsen verscheen eerst op Groningen.

D66 wil 50% van de nieuwbouw in het middensegment

D66 D66 Groningen 28-06-2020 10:30

D66 diende woensdag bij de raadsvergadering een voorstel in om 50% van de nieuwbouw in het middensegment te laten plaatsvinden. Raadslid Tom Rustebiel: ‘De huizenprijzen zijn zo snel gestegen, dat ook middeninkomens in de knel zitten.’ De motie is met meerderheid van de raad aangenomen.

De afgelopen jaren is slechts 30% van de nieuwbouw voor het middensegment gebouwd. Rustebiel: ‘Die trend moeten we keren. Andere steden hanteren heldere doelstellingen per segment. Als coalitie hebben we al voor de sociale huurwoningen een bouwnorm, maar de wooncrisis beperkt zich allang niet meer tot het goedkoopste segment.’

D66 ziet dat de problemen inmiddels wijdverbreid zijn. ‘Starters staan voor een bijna onmogelijke taak om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden. En voor éénverdieners of zelfstandige ondernemers is het al niet veel beter. Er wordt veel gebouwd en er komt nog meer nieuwbouw aan, maar als we zo doorgaan zijn die woningen niet betaalbaar voor grote groepen mensen. Betaalbaarheid is een ondergeschoven kindje geweest.’ 

Ook de markt vraagt volgens D66 om heldere doelen. ‘We lezen in diverse vakmedia dat ontwikkelaars het prettig vinden als ze van tevoren weten wat de gemeente van ze vraagt. Het is daarom goed dat het college een woonakkoord met ontwikkelaars en beleggers wil gaan sluiten. Betaalbaarheid zou daar samen met verduurzaming en vergroening het belangrijkste kader moeten zijn.’

In januari diende D66 ook al een motie in ter stimulering van het middensegment. Rustebiel: ‘We lezen nu in de woonvisie dat het college dit idee wel omarmt, maar het moet concreter. Andere steden kiezen daar ook voor.’ 

Het bericht D66 wil 50% van de nieuwbouw in het middensegment verscheen eerst op Groningen.

Meer ruimte voor wooncoöperaties | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Groningen 24-06-2020 00:00

Samen met D66 en ChristenUnie komen we vandaag met een voorstel om een aanspreekpunt te organiseren voor wooncoöperaties. We willen dat het inwoners makkelijker wordt gemaakt om hun eigen woonvorm te realiseren. 

Een wooncoöperatie is een vorm van zelforganisatie waarbij bewoners zelf de regie nemen over beheer, onderhoud of zelfs nieuwbouw van hun woonomgeving.

"De behoefte om een wooncollectief te starten in een woonvorm neemt toe, maar het is ook complex. Daarom vragen we de gemeente om een aanspreekpunt te organiseren om inwoners op weg te helpen. Een wooncoöperatie voegt diversiteit toe aan onze woningmarkt en kent een sterke sociale samenhang."

 

- Lieke Schoutens

Het starten van een wooncoöperatie is echter vaak nog niet eenvoudig. ChristenUnie-raadslid Tessa Moorlag: ‘Je loopt onder meer tegen financiële puzzels en wet- en regelgeving aan. Dan kan het helpen als de gemeente je even op het juiste spoor zet, of in verbinding brengt met anderen die het eerder hebben gedaan of dezelfde behoefte hebben.’ 

Bekende vormen van wooncoöperaties zijn onder meer de woonschepen en woonwagens, maar in alle lagen van de samenleving neemt de interesse in zelforganisatie toe. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Ook starters hebben in toenemende mate deze behoefte, maar je ziet ook wooncoöperaties voor senioren ontstaan. Het is mooi als inwoners zelf de vrijheid krijgen om de manier waarop ze willen wonen zelf in te richten.’

D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid

D66 D66 VVD Groningen 05-06-2020 10:09

Afgelopen woensdag debatteerde de gemeenteraad op initiatief van Stadspartij, VVD en D66 over het gemeentelijke terrassenbeleid. Raadslid Tom Rustebiel: “Wij vroegen twee weken geleden om extra terrasruimte, maar sommige ondernemers kregen juist minder. Wij willen van het college horen waar dit op gebaseerd is.” 

De college hanteert een norm van 3.5 meter tussen terrassen en de gemeente kan lastig uitleggen waar die norm vandaan komt. Tom: “De komende maanden zijn voor ondernemers namelijk van levensbelang. Elk tafeltje extra kan het verschil maken tussen kopje onder gaan, of overleven.  Er moet nu verdiend worden, want in de herfst dreigen erg lastige richtlijnen voor binnen. En daarmee hangt er niet alleen een donkere wolk boven prachtige horeca-bedrijven, maar ook boven de vitaliteit van onze binnenstad. Bruisende en gastvrije horeca zorgt er immers voor, dat bezoekers langer in de binnenstad blijven hangen.”

Op de vragen van de verschillende partijen ging het college in op het verzoek van D66 om meer maatwerk te leveren. Tom: “Wij verwachten dat het college kijkt naar wat kan en dat niet overal dezelfde norm moet gelden. In Helpman is het minder druk dan in de binnenstad. En als we auto’s of fietsers een stukje moeten omleiden om ondernemers te helpen, dan is D66 daar een voorstander van.”

In het debat ging Tom ook nog even in op de vele afsluitingen voor fietsers. “We krijgen veel klachten, onder meer van ondernemers uit de Folkingestraat die aanloop missen. Maar ook van fietsers, die om moeten rijden of slecht ter been zijn. Gelukkig staat de gemeente het inmiddels toe dat je met de fiets aan de hand door het tijdelijke voetgangersgebied mag, maar we houden de vinger aan de pols. Het afgesloten gebied is wel heel groot.”

Het bericht D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid verscheen eerst op Groningen.

D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte

D66 D66 VVD Groningen 13-05-2020 17:06

D66 vroeg vandaag aan het college om parkeerplaatsen en verkeersruimte op te offeren voor terrassen. Raadslid Tom Rustebiel: ‘Horecaondernemers hebben de ruimte nodig om te voldoen aan de 1,5 meter-norm en kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.’

Rustebiel sluit daarmee aan op een initiatief dat hij samen met de VVD nam voor parkeerplaatsterrassen. ‘Ook toen al stelden we voor om parkeerplaatsen in de zomer, vanwege minder drukte, te gebruiken als terrasruimte. Dat idee is nu actueler dan ooit, met nog minder verkeer en nog meer behoefte aan ruimte. Want ook fietsers en voetgangers hebben meer ruimte nodig, en die moet ergens vandaan komen. Naast veiligheid is ook toegankelijkheid belangrijk.’

D66 zou graag concrete plekken aanwijzen, maar daarvoor is het nog te vroeg. ‘Je kunt in eerste instantie denken aan plekken als de Diepenring en het Zuiderdiep, maar als verkeersomleidingen mogelijk zijn dan kan er nog veel meer. Ook willen we dat het college kroegen, cafés en restaurant in de wijken en dorpen niet vergeet. We roepen op om in de gesprekken die het college nu al voert met de horeca, dit soort opties mee te nemen.’

D66 stelt ook voor om te kijken hoe tijdelijke oplossingen uitpakken om ze eventueel definitief te maken. ‘Wij gaan net als dit college voor meer ruimte voor mensen en minder voor verkeer. Deze periode waarin we noodgedwongen moeten schuiven met ruimte, kan ons helpen om in de toekomst ruimte te herwinnen. En dan natuurlijk niet alleen voor terrassen, maar ook voor groen, speelruimte of publieke zitjes.’ Het college neemt de suggesties mee.

Het bericht D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte verscheen eerst op Groningen.

D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk

D66 D66 Groningen 26-04-2020 13:06

Het pleidooi van D66 voor de aanleg van stil asfalt op de A7 tussen de afrit Hoogkerk en de Roderwolderdijk krijgt toch navolging. Bewoners van Hoogkerk-Zuid ervaren al jaren geluidsoverlast. Nu zich een flinke meevaller voordoet bij de aanleg van het Transferium Hoogkerk is er financiële ruimte om dit probleem op te lossen.

Raadslid Tom Rustebiel: “D66 vind het onrechtvaardig dat langs een deel van het traject geen geluidswerende maatregelen getroffen worden, omdat het net buiten de officiële plannen valt. We zijn daarom blij dat het college nu voorstelt om geld beschikbaar te stellen voor stil asfalt”.

Al bij de voorbereiding van het Tracebesluit voor de zuidelijke ringweg in 2014 vroeg de raad via een motie om aandacht voor de geluidsoverlast die bewoners in Hoogkerk ervaren, tusssen de Roderwolderdijk en de afrit Hoogkerk. Op dit deel is geen geluidscherm, omdat de geluidsbelasting binnen de wettelijke grenzen valt. Niettemin zijn wel maatregelen onderzocht, waarbij stil asfalt de meest effectieve oplossing bleek.

 

Het bericht D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk verscheen eerst op Groningen.

Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad

D66 D66 PvdA Groningen 21-02-2020 14:47

Het publieke energiebedrijf WarmteStad rekent hogere tarieven voor verwarming dan commerciële aanbieders. Het college van B&W geeft in het coalitieprogramma aan te gaan voor een duurzame en betaalbare energietransitie. De slogan ‘betaalbare warmte’ van WarmteStad sluit hier goed op aan. D66-raadslid Tom Rustebiel ontdekte dat WarmteStad zo ongeveer de hoofdprijs rekent, en stelde hierover samen met de PvdA vragen aan het college. “Als mede-eigenaar van WarmteStad heeft het college invloed op de energieprijzen lijkt me”, stelt Rustebiel.

Doordat nieuwe appartementen, onder meer door strenge duurzaamheidseisen, duurder in aanschaf zijn kunnen de woonlasten toch hoger uitvallen. Rustebiel: “De belofte van lagere energielasten die bewoners voor ogen hadden toen ze het appartement kochten wordt niet waargemaakt, waarmee een belangrijke prikkel om te verduurzamen veel minder wordt”.

Warmte-koude-installaties Naast het warmtenet heeft WarmteStad ook een viertal warmte-koude-installaties in de stad, waaronder in de Grunobuurt. Daarbij wordt verwarmd met water uit een warme bron en gekoeld met koud grondwater. Rustebiel: “Deze bewoners lijken geen keuzevrijheid te hebben en hierdoor verplicht vast te zitten aan dit systeem, waar ook een koeling van 180 euro per jaar verplicht bij lijkt te horen. En dat terwijl meerdere bewoners aangeven het koelingssysteem amper te gebruiken”.

Ook in de Tweede Kamer is er veel aandacht voor warmtenetten en de energietransitie. Als antwoord op moties van William Moorlag (PvdA) en Matthijs Sienot (D66) geeft de minister in een brief gedateerd op 10 februari 2020 (1&2) aan dat commerciële energieaanbieders gemiddeld 8 tot 12% lagere tarieven hanteren dan het maximumtarief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vaststelde.

Het bericht Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad verscheen eerst op Groningen.

D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:37

D66 wil dat de nieuwe Gerrit Krol-brug zeker niet hoger wordt dan vier meter en de nieuwe brug mag keuzes ten aanzien van bijvoorbeeld het Oosterhamriktracé niet beperken. Dat voorstel dient D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in.

De brug moet vervangen worden omdat hij aan het einde van zijn latijn is en de vaarweg Lemmer-Delfzijl een upgrade krijgt. Rustebiel: ‘We zien met het gedoe rondom de Paddepoelsterbrug dat het belangrijk is dat de gemeente stevig en helder positie kiest wanneer het gaat om wensen en ambities. Rijkswaterstaat heeft als primaire taak de vaarweg geschikt te maken voor grotere schepen, de gemeente moet voor de omwonenden en weggebruikers gaan staan.’

Een eerdere variant, uit 2016, was 4 meter hoog en had vrijliggende fietspaden. Die variant is volgens het college nu niet meer nodig. ‘We horen dat een smallere brug met fietsers en auto’s tegelijk op het wegdek ook prima past. Wij hebben liever vrijliggende fietspaden en snappen niet waarom dat nu niet meer nodig zou zijn. In 2016 was er immers ook al sprake van het omvormen van de Korreweg naar een fietsstraat.’

Rustebiel vreest dat de hoogte van de brug enorme impact gaat hebben op de omgeving. ‘Dat is bij 4 meter al zo. Je hebt een enorme aanloop nodig wat omwonenden beperkt in hun uitzicht en aanrijroutes naar omliggende straten beperkt. Lefier heeft hier bijvoorbeeld ook last van, die nieuw wil gaan bouwen op de hoek van de Korreweg en het kanaal.’

Het is de fractie van D66 ook niet helder wat de winst voor de scheepvaart is in de varianten geen verhoging, 4 meter of 5,5 meter. ‘Wanneer we vragen naar de verschillen in openingstijden krijgen we geen helder antwoord. Voor de beroepsscheepvaart scheelt het amper brugopeningen, zo leert een analyse van een omwonende van de Paddepoelsterbrug.’

Voor D66 is het ook van belang dat de brug geen beperkingen oplegt aan het wel of niet doorgaan van het Oosterhamriktracé. ‘Het college weet ons nog niet te overtuigen van nut en noodzaak van die autoverbinding. Het mag niet zo zijn dat we er straks aan vast zitten vanwege de beperkte capaciteit van de Krol-brug.’

D66 hoopt dat de motie unaniem steun krijgt. ‘Inzake de Paddepoelsterbrug hebben we unaniem een brief naar de Kamer gestuurd met ons pleidooi. Dat maakt een krachtige indruk.’

Het bericht D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug verscheen eerst op Groningen.

D66: nieuwbouw woningvoorraad is uit balans

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:08

D66-raadslid Tom Rustebiel wil morgen van het college weten of toegewerkt kan worden naar veel meer woningen in het middensegment bij nieuwbouw. “Op dit moment komt 70% van de huizen in het hogere segment terecht. Dat is geen antwoord op de grote problemen waar de middenklasse tegenaan loopt.”

Groningen heeft al een tijdje de krapste woningmarkt van Nederland. “Het college geeft aan te geloven in doorstroming. Maar wie teveel verdient voor sociale huur en geen eigen bezit heeft, stroomt niet door. Zeker niet omdat de gemeente groeit qua inwonersaantal.“ Bouwen voor een inclusieve stad is voor D66 een belangrijk onderdeel van het coalitieakkoord, zodat er aanbod blijft voor alle Groningers die een woning willen kopen. Rustebiel: “Blijven doorbouwen in de verhouding 30-70 ondermijnt de inclusiviteit op lange termijn en heeft grote gevolgen voor sociale structuren in onze gemeente. Maar het gaat niet alleen om een andere verdeling, maar een netto toename in alle segmenten.“

In de onderhandelingen met projectontwikkelaars zou de gemeente daarom meer moeten sturen op een betaalbare verkoopprijs bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen. “We stellen veel eisen aan ontwikkelaars, maar een behapbare verkoopprijs lijkt vooral een uitkomst. We vragen het college al langer om concrete ambities voor het middensegment, maar in het meerjarenprogramma wonen dat we woensdag bespreken kunnen we ze niet terugvinden. Dat moet in de woonvisie, die we voor de zomer vast willen stellen, een stuk beter.“

Daarnaast vraagt Rustebiel zich af waarom grotere plannen, zoals De Held3, blijven hangen. “Vorig jaar voor de zomer vroegen we het college het bestemmingsplan aan te passen aan de uitgangspunten van het nieuwe coalitieakkoord. Omwonenden hebben al een stapel ideeën klaarliggen en gaan graag met de gemeente aan de slag. We zien teveel gezinnen vertrekken en die zouden hier goed kunnen wonen.“

Het bericht D66: nieuwbouw woningvoorraad is uit balans verscheen eerst op Groningen.