Nieuws van politieke partijen in Groningen over ChristenUnie inzichtelijk

4 documenten

Bolle Blogt - Omgekeerde wereld

CDA CDA GroenLinks PvdA ChristenUnie Groningen 02-11-2019 08:58

Het was me het weekje wel. Zo was het de week van de eerste raadsvergadering van onze nieuwe burgemeester Koen Schuiling. Hij probeerde direct zijn bestuursrechtelijke kennis over te brengen op de gemeenteraad door de moties anders in stemming te laten brengen. De raad was gewend om eerst over moties te stemmen en daarna over de voorstellen zelf. Zo is het ook vastgelegd in de verordening. De kersverse burgervader vond dat maar niks. Er was immers ook nog zoiets als ‘rechtsstatelijkheid’, maar uiteindelijk ging hij onder wat protest (voorlopig) akkoord met deze werkwijze. In deze vergadering werd ook het voorstel over het Pepergasthuis besproken. Een voorstel waar helemaal geen juridische basis voor is. De verordening waar naar werd verwezen was allang ingetrokken. Dat had de gemeenteraad in 1989 gedaan. Niets daarover in het voorstel. Het college had ook niet in oude raadsbesluiten gezocht of het was ingetrokken. RTV Noord omschreef het als een politieke doodzonde. Een motie van de gehele oppositie om hier gezamenlijk het ongenoegen over uit te spreken en voortaan een goede juridische check in te bouwen haalde het niet. Sterker nog, het was een podium voor de PvdA om voor de 2e keer complimenten uit te delen aan wethouder van der Schaaf. Van de PvdA. Voor GroenLinks, als grootste partij, was er kennelijk überhaupt geen aanleiding om ook maar iets te zeggen. De wethouder ontraadde om de motie aan te nemen. Terwijl het de raad was, die zich er in uitsprak. Voor de burgemeester was het aanleiding om nog eens indringend naar de indieners van de motie te kijken. Kennelijk was de burgemeester van mening dat de wethouder een goed verhaal had gehouden en dat de motie wel ingetrokken kon worden. Over rechtsstatelijkheid gesproken. Het was ook de week waarin sport-wethouder Jongman (ChristenUnie) haar handtekening onder het sportakkoord zette. Kinderen en mensen met een beperking moeten hierdoor zoveel mogelijk gaan sporten. Een goede zaak waar ook ik van harte achter sta, getuige onze oproep begin maart.Dat ze in deze zelfde week de bezuiniging op sport van 600.000 euro hartstochtelijk verdedigde is op z’n minst opmerkelijk te noemen.. Om nog maar te zwijgen over de inhoud van de sportparagraaf in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Als deze bezuiniging niet van tafel gaat zijn het de verenigingen die het voor de kiezen krijgen. Het gaat de sportdeelname in ieder geval niet vergroten. En deze week was er elke avond wel wat te doen was voor een raadslid. Op maandagavond: fractievergadering. Op dinsdagavond: vragencaroussel over de begroting. Op woensdagavond: gemeenteraad. Op donderdagavond: sessie over nieuw afvalbeleid. En op vrijdagavond was er een Let’s Gro avond over toegankelijkheid. Dat is op zich geen nieuws en hoort bij het werk. Onderling verdelen en keuzes maken waar je wel of niet bij kunt zijn als partij. Maar dat is niet hoe wethouder Chakor (GroenLinks) dat ziet (zie plaatje onderaan de blog). Zij vond het ontzettend jammer dat op vrijdagavond alleen Wim Koks (SP) en Julian Bushof (PvdA) aanwezig waren. Overigens goed dat zij aanwezig waren. Toch duizelt het me een beetje. Ik vind het na deze bewogen week opmerkelijk dat een wethouder de gemeenteraad de maat neemt. In een normale wereld is het de taak van de raad om het college te controleren. Zeker als het college voorstellen doet die geen juridische basis hebben. Daarentegen past het prima in deze week waarin alles lijkt te zijn omgekeerd. Maar het zou ook kunnen dat ik te snel ben met mijn oordeel. Ze bedoelt vast dat 1 van de 11 GroenLinks raadsleden best aanwezig had kunnen zijn op vrijdagavond. Erg druk met het college controleren hebben zij het de afgelopen week namelijk niet gehad. PS: neemt u me niet kwalijk, dit boek heb ik nog niet uit.

SP: “Onderwijsvernieuwingen mogen nooit bijdragen aan kansenongelijkheid.”

SP SP ChristenUnie PvdA Groningen 29-06-2018 13:54

Afgelopen woensdag heeft de SP-fractie samen met de PvdA en ChristenUnie een voorstel ingediend om bij de vernieuwingen van het Groningse onderwijs in het bijzonder te kijken naar de effecten op de kansengelijkheid.

De SP wil samen met de bovenstaande partijen hiermee voorkomen dat onderwijsvernieuwingen bijdragen aan kansenongelijkheid bij kinderen in Groningen.

SP-Raadslid Wim Koks:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/06/sp-onderwijsvernieuwingen-mogen-nooit-bijdragen-aan-kansenongelijkheid
“Het is schrijnend te constateren dat de segregatie in de stad Groningen de afgelopen jaren het hardst is gegroeid. Segregatie binnen het onderwijs is een grote bedreiging voor de toekomst van de Groningse jeugd en samenleving. Minder segregatie zorgt ervoor dat talenten van kinderen beter worden benut.”

Uit onderzoek van de onderwijsinspectie blijkt dat het aanbod van bijzondere onderwijsconcepten een rol speelt bij de segregatie in het onderwijs. Hoogopgeleide ouders met genoeg financiële middelen kiezen steeds vaker dit soort onderwijs. Dit zorgt ervoor dat kinderen met laagopgeleide ouders en minder financiële middelen buiten de boot vallen.

De SP vraagt samen met de PvdA en ChristenUnie om kritisch te kijken naar het inzet van onderwijsvernieuwingen en wat dit voor effect heeft op de kansen van álle kinderen in de stad. De partijen willen dat er juist wordt ingezet ophef vergroten van gelijke kansen. 

 
Zie ook: Wim Koks

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?

SP SP ChristenUnie Groningen 23-03-2018 14:19

Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is.

Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.

Bussen Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.

Ziekenhuis Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.

Leefomgeving Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.

De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond

Dit opinie-artikel verscheen op donderdag 22 maart  2018 in het Dagblad van het Noorden en is geschreven door de gemeenteraadsleden Inge Jongman (CU) en Wim Koks (SP).

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Laat je stem horen op de hoorzitting: geen bussen door Vinkenstraat en geen extra verkeer over Oosterhamriktracé

SP SP ChristenUnie Groningen 26-02-2018 16:43

Het zal niemand ontgaan zijn. In het Noord-Oostelijk deel van de stad, tussen het Van Starkenborgkanaal en de binnenstad wordt het autoverkeer steeds drukker. Op de route tussen het Damsterdiep over de Petrus Campersingel en de Kapteynlaan naar de Bedumerweg staat het verkeer steeds vaker vast. Parkeren voor bewoners in de Oosterparkwijk en Korrewegwijk wordt steeds moeilijker en het UMCG lastiger bereikbaar.

Dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Steeds meer mensen vanuit de provincie moeten in de stad zijn voor hun werk, onderwijs,  medische voorzieningen of in de binnenstad. Daarom heeft de gemeente een toekomstvoorspelling laten maken: hoe druk wordt het in 2030?

Om vooral ook het UMCG bereikbaar te houden heeft vorig jaar de gemeenteraad besloten dat er een rechtstreekse verbinding moet komen tussen de Oostelijke Ringweg en het ziekenhuis: de busbaan die nu de verbinding vormt moet ook toegankelijk worden voor autoverkeer.

Bussen door de Vinkenstraat? Meer auto’s over het Oosterhamriktracé? Nee!       

Laat je stem horen op de hoorzitting!

Datum: Dinsdag 6 maart 2018 om 20:00 uur. Locatie: Informatiecentrum Oosterhamriktracé (Oosterhamrikkade 119)

SP-raadslid Wim Koks:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
“De SP-fractie was en is tegen dit besluit. Auto’s op de busbaan betekent nog meer autoverkeer door de Professorenbuurt en de Oosterparkwijk, en dat is slecht voor de bewoners van die wijken: meer verkeerslawaai, luchtvervuiling, toename verkeersonveiligheid, meer asfalt, meer parkeerdruk en meer doorgaand verkeer in woonwijken. Samen met de Christenunie hebben wij gepleit voor een andere oplossing waarbij het UMCG bereikbaar blijft en de wijken worden verlost van doorgaand autoverkeer.”

Dat was een jaar terug want het gemeentebestuur heeft het afgelopen jaar gestudeerd op drie varianten. Deze week is de keuze bekend geworden. De splitsing. Wat houdt die in?

De huidige busbaan wordt ingericht als een 50km tweebaansautoweg; Tussen de woningen en de busbaan wordt de huidige autoweg een 30 km ventweg en voorzien van fietspaden; De bussen krijgen een busbaan door de Thomassen à Thuessinklaan, Wielewaalplein en de Vinkenstraat; In de straten komt een 30 km ventweg met een fietsroute.

Wim Koks:

“Moet je je voorstellen wat dat betekent als deze verkeersstromen allemaal op een beperkte ruimte worden samengeperst tussen woonhuisgevels en/of de waterkant. In de spits meer dan 50 bussen door de Vinkenstraat. En niet van die kleintjes maar deels van die dubbele. Over de Oosterhamrikkade rijden nu 3.200 auto’s per dag straks worden dat er 11.200. Bijna vier keer zoveel en voorzien van drie kruisingen met stoplichten. Dat betekent remmen en optrekken. En allemaal straten waar gewoon mensen wonen. Deels met leuke voortuintjes.

Maar ook op wordt het drukker op de Kapteynlaan, de Heymanslaan, de Oliemuldersweg en de Sumatralaan. Dit terwijl de ruime Korreweg, Bedummerweg en Europaweg ontzien worden. En dan behalve die stoplichten nog een flessenhals: de brug over het Van Starkenborghkanaal wordt straks gebruikt door auto’s en bussen. Zo’n 11.000 per dag over een brug die ongeveer vijf keer per dag 8 minuten opengaat voor het scheepvaartverkeer. Files en vertragingen voor het openbaar vervoer.  

 Het stadsbestuur:

“Gelukkig komen de files niet tot aan de Oostelijke Ring of aan de andere kant tot aan de Zaagmuldersweg.” 

Nou dat is een hele geruststelling!

Het splitsingsplan kost in aanleg +/- 46 miljoen euro. Een nieuwe brug over ’t Van Starkenborghkanaal 18 miljoen euro, en de kosten voor het vergroenen van het Oosterhamrikkanaal zijn nog onbekend. 

Nu de gevolgen van het gemeenteplan steeds concreter worden trekt de SP-fractie in de gemeenteraad nog sterker de conclusie: stoppen met die drukke asfaltbaan dwars door twee woonwijken. Dat is een verkeersoplossing uit de vorige eeuw.

Want het alternatief dat de SP en Christenunie hebben ontwikkeld is vriendelijk voor de wijken, is duurzaam, goedkoop en tevens blijft het UMCG goed bereikbaar. 

De Knip, zoals dat alternatief heet, staat inmiddels op papier. (zie afbeelding hieronder en bijlage onderaan)

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
Foto: SP
 (zie bijgevoegde PDF voor een grotere afbeelding)

Natuurlijk, ook in dat plan zitten knelpunten maar die komen een stuk minder terecht in woonbuurten. Het alternatief heeft nog een groot voordeel: het is makkelijk aan te leggen en als blijkt dat het niet voldoet, is het zo weer terug te draaien.

De komende twee maanden kan iedereen commentaar leveren op het plan van het gemeentebestuur. Een keuze kan gemaakt worden: de splitsingsvariant van het gemeentebestuur of het alternatief van de SP en Christenunie. 

De eerste mogelijkheid om uw mening te geven is op 6 maart 2018. Dan organiseert de gemeenteraad een hoorzitting. Iedereen kan zijn of haar zegje doen. Dit hoorzitting begint om 20:00 uur en vindt plaats op het volgende adres: Oosterhamrikkade 119.

Tot slot Wim Koks:

“Voor het plan van het gemeentebestuur moeten achteraan in de Vinkenstraat een rij woningen gesloopt worden. Anders past die busbaan en ventweg niet in dat deel van de straat. Het zijn huurwoningen van Nijestee die niet in al te beste staat verkeren. Op zich zijn wij niet tegen sloop als er voor de bewoners maar betaalbare, duurzame nieuwbouw voor in de plaats komt en hun verhuis- en herinrichtingskosten maar vergoed worden.”

Nog vragen of reacties?Wim Koks is te bereiken via 06-11227385 of wimkoks@raad.groningen.nl

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.