Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

3 documenten

“D66 Voorst, hoe gaat het ermee?”

D66 D66 CDA Voorst 28-03-2019 10:22

D66 Voorst neemt deel in een coalitie als kleine fractie, samen met Gemeentebelangen en het CDA. Insteek om deel te nemen aan deze coalitie is de mogelijkheid die dan geboden wordt, om als kleine partij toch rechtstreeks invloed te hebben op het bestuur van de gemeente. Wim Vrijhoef is onze vertegenwoordiger in het college en heeft de zware portefeuille “Zorg”. Het blijkt daarmee goed mogelijk om het D66 geluid door te laten klinken, dat is herkenbaar op de groene onderwerpen (zonnevelden, aanpak van de Regionale Energie Strategie), in de zorg maar ook bij woningbouw en ruimtelijke ordeningsvraagstukken doen we een hartig woordje mee. “Maar ik zie daar als inwoner niets van…”. Dat klopt! We zijn op dit moment vooral gericht op inhoud, inhoud en inhoud. Dat betekent dat we als kleine fractie geen tijd nemen voor tweets, Facebook-activiteiten, grote artikelen in het Voorster Nieuws. We zouden ook best wat meer aan reclame en nieuwsvoorziening willen doen, maar we kunnen niet alles tegelijk. Schadelijk voor de partij om de PR-kant te verwaarlozen? Oordeelt u zelf. Welke invloed heeft landelijke politiek op de lagere politiek bij stemmingen? Wij vinden die in ieder geval veel te groot. We ontkomen niet aan de landelijke trend in stemgedrag. Vaak gaat dat goed, maar vaak gaat het ook de andere kant op als D66 deel neemt in de regering in Den Haag. Dat is misschien wel het enige frustrerende aspect aan de gemeentepolitiek. Hard werken als gemeentelijke D66 fractie en toch maar afwachten hoe het landelijk stemgedrag verloopt… Dit geldt trouwens net zo goed voor onze collega’s van andere partijen die op programmatische basis tientallen jaren ervaring, structuur en kennis meebrengen. Wist u trouwens dat de traditionele partijen de belangrijke taak op zich nemen om talenten te scholen en verder te helpen in politiek en bestuur? Opleiden is iets waar D66 al jaren veel energie insteekt.

De raadsagenda is overvol. En er staat veel op het spel. Als raadslid is het zaak om niet alleen te controleren, maar vooral ook om kaders mee te geven zodat de inhoud de kant opgaat, die je voorstaat. Met name dat aspect kost veel tijd. Stelt u zich voor: hoe krijg je een idee zover dat een meerderheid van de raad zegt: goed plan D66 Voorst, dat gaan we doen. Wat is er voor nodig? De argumenten moeten extra goed zijn (je bent immers klein) en ze moeten je wat gunnen.

Het politieke handwerk is uiteindelijk in belang van inwoners. Waar het kan, proberen we in contact te blijven met inwoners, belangenverenigingen en bedrijven. Dat doen we door werkbezoeken af te leggen en de situatie op de plek zelf te bekijken. Als u iets heeft voor de raad, en u vertrouwt (ook) D66 Voorst om de vraag of het probleem (klacht?) voor te leggen, dan komen we graag luisteren. Mogelijk krijgt u een advies of nemen we het mee als onderwerp binnen de fractie.

Paul Jonkman (fractievoorzitter)

The post “D66 Voorst, hoe gaat het ermee?” appeared first on Voorst.

Gefeliciteerd en heel veel succes ...

PvdA-GROENLINKS PvdA-GROENLINKS D66 CDA Voorst 10-07-2018 07:16

Gefeliciteerd en heel veel succes heren! We hopen op een vruchtbare samenwerking.

Van Omroep Gelderom: Politiek eist actie na bikkelhard rapport Plus OV. 'Bijna alles ging mis'

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks SP D66 Brummen 19-11-2017 22:03

ARNHEM - Politieke partijen in de acht Gelderse gemeenten die betrokken zijn bij PlusOV eisen snelle verbetering van het speciaal vervoer. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland. ‘De tekortkomingen zijn schokkend.’ Geschreven door Maarten Dallinga De wethouders die betrokken zijn bij PlusOV hebben hun gemeenteraden heel wat uit te leggen. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland langs politieke fracties in de gemeenten waar PlusOV het speciaal vervoer regelt. Meer dan veertig partijen werden benaderd voor een reactie op het extern rapport dat afgelopen maandag verscheen, waaruit blijkt dat PlusOV fout op fout heeft gestapeld. ‘Dit rapport legt schokkende tekortkomingen bloot’, zegt Ruud Kooij, fractievoorzitter van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. Volgens Gerry Ypma, CDA-fractielid in Brummen, is de impact van de regionale aanpak ‘totaal onderschat’. Marga Jonkman, PvdA-fractievoorzitter in Apeldoorn: ‘Het is een bizarre gang van zaken, bijna alles ging mis.’ Al maanden wordt geklaagd over bijvoorbeeld kwetsbare kinderen en ouderen die niet of te laat worden opgehaald en routes die onnodig lang zijn. ‘ Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezienFrans Heitling, raadslid PvdA Zutphen 'Bar tegengevallen' Uit het onderzoek (dat zich richtte op de periode 21 augustus tot half september) blijkt onder meer dat PlusOV als planner van de ritten heeft verzuimd om 'tijdig deugdelijke vervoersplannen aan de vervoerders op te leveren'. Ook werkte PlusOV met software die nog niet doorontwikkeld was en was er te weinig kennis in huis. ‘Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezien’, zegt het Zutphense PvdA-raadslid Frans Heitling. Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst: ‘Het zo rooskleurig voorgestelde plan rond het opzetten van PlusOV is bar tegengevallen.' Verschillende fracties geven aan vragen te zullen stellen aan de wethouder in hun gemeente die over speciaal vervoer gaat. PlusOV is actief in de gemeentenApeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen en is een samenwerking tussen deze gemeenten. Inaugustus 2016 startte PlusOVmet leerlingenvervoer in de gemeente Apeldoorn en sinds augustus 2017 verzorgt PlusOV ook het leerlingenvervoer in de andere betrokken gemeenten. Sinds 1 januari dit jaar rijdt al het Wmo-vervoer (de vroegere Regiotaxi) in deze regio onder de naam PlusOV. Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar geblekenGerry Ypma, CDA Brummen ‘We hadden al gewaarschuwd’ De Stedendriehoek is de enige van de zes Gelderse vervoersregio’s die de planning van de ritten zelf regelt. Alleen het daadwerkelijke vervoer is bij PlusOV uitbesteed. ‘Bij de start hadden we daarom al gewaarschuwd’, zegt Ruud Kooij van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. ‘De overheid die ondernemertje speelt: dat kan niet succesvol zijn. Er zijn wat dat betreft legio voorbeelden.’ Mame Douma, fractievoorzitter van Lokaal Belang in Brummen: ‘Wij vroegen ons altijd al af of een ambtelijke aansturing van het vervoer wel het beste zou zijn. En inderdaad blijkt dit behoorlijke opstartproblemen te geven.’ Ook over de nieuwe software waarmee gewerkt wordt, werden eerder al kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld door het CDA in Brummen: ‘Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar gebleken’, stelt raadslid Gerry Ypma vast. Paul Jonkman van D66 in Voorst: ‘Wij worstelen met de vraag waarom niet in een veel eerder stadium door PlusOV aan de bel is getrokken.’ Tekst gaat verder onder de reportage (uit september 2017) Verbetering: ‘Eerst zien, dan geloven’ In reactie op het rapport heeft PlusOV inmiddels maatregelen genomen. Zo is er een interim-management aangesteld en worden routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, zo snel mogelijk verbeterd. ‘Ik hoop echt dat het goedkomt’, zegt PvdA-raadslid Frans Heitling uit Zutphen. ‘Maar als ik het rapport zie, dan denk ik: eerst zien en dan geloven.’ Verschillende politieke partijen vragen zich hardop af of de oprichting van PlusOV überhaupt wel een goed idee is geweest. ‘Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je niet’, zegt bijvoorbeeld Marga Jonkman van de PvdA in Apeldoorn. Wat haar betreft wordt het speciaal vervoer op veel kleinere schaal geregeld, per gemeente. ‘Ik zou graag weten wat de gevolgen zijn als we deze hele gemeenschappelijke regeling van PlusOV zouden ontbinden’, zegt zij. Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je nietMarga Jonkman, PvdA Apeldoorn Menselijke maat PlusOV moest zorgen voor een efficiëntere organisatie van het speciaal vervoer, maar door alle problemen zijn er ‘veel extra kosten’ gemaakt. Dat bekende PlusOV-bestuursvoorzitter Wim Vrijhoef (ook D66-wethouder in Voorst) afgelopen maandag in een interview met Omroep Gelderland. ‘Als het financieel rendement achterblijft, dan is er geïnvesteerd in een ingewikkeldeen kwetsbareorganisatie, die ook slank en eenvoudig vormgegeven had kunnen worden’, reageert zijn partijgenoot Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst. Afgelopen maandag gaf Vrijhoef aan dat het ‘zeker denkbaar’ is dat hij opstapt. Maar de gemeenteraadsfracties vinden het vooral belangrijk dat het vervoer snel verbetert: ‘Daar moet de prioriteit liggen’, zegt Margien de Vries van GroenLinks Apeldoorn. ‘De oorzaak moet niet alleen in personen gezocht worden’, meent ook SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke uit Zutphen. ‘Het zijn de gezamenlijke gemeenten die voor deze opzet en het bijbehorende budget gekozen hebben. Geld is leidend en daarmee hebben kwaliteit en de menselijke maat het nakijken.’ Binnenkort publiceert Omroep Gelderland de resultaten van een eigen, grootschalig onderzoek naar het functioneren van speciaal vervoer in Gelderland. Wilt u uw ervaringen kwijt? Mail dan naar Maarten Dallinga. Zie ook: · Onderzoek: veel mis bij speciaal vervoer PlusOV · Het rapport van Cissonius (pdf) · Veel kritiek op leerlingenvervoer: 'Dit moet volgend jaar beter' · Ouderen wachten uren op de taxi; vervoer PlusOV chaos · Nog steeds veel onrust bij kinderen en ouders door problemen met leerlingenvervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.