Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over PvdA inzichtelijk

96 documenten

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 02:58

Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35694/vvd-in-edam-volendam-blijft-knokken-voor-goede-doorstroming-n247

Grote en langdurige files

 

Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s.

Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar

 

De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk.

 

Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD):  “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.”

 

Dit is tijdelijke oplossing

 

Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

GroenLinks wil sociale woningbouw op inbreilocaties | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 26-03-2019 00:00

Afgelopen raadsvergadering is gesproken over de herontwikkeling van drie zogeheten inbreilocaties: het Cultureel Centrum (Oosthuizen), ’t Kraaiennest (Oosthuizen) en De Botter (Edam). Het college wil deze locaties verkopen aan projectontwikkelaars zodat zij hier woningen kunnen bouwen. Samen met de PvdA en VD80 heeft GroenLinks voorgesteld om ’t Kraaiennest en De Botter eerst aan de woningcorporaties aan te bieden.

In onze gemeente heerst al jaren een ernstig tekort aan sociale huurwoningen. Hierdoor zijn de wachttijden flink opgelopen. Toch zijn er de laatste jaren nauwelijks woningen in het sociale segment bijgekomen. De locaties De Botter en ’t Kraaiennest zijn uitermate geschikt voor sociale woningbouw. Door het voorstel krijgen de woningcorporaties als het ware ‘voorrang’ op deze locaties. Zij worden als eersten in gelegenheid gesteld om tot aankoop over te gaan. Wanneer zij besluiten dit niet te doen wordt de grond alsnog aan private ontwikkelaars verkocht.

De coalitie gaf echter aan een gemengd woningaanbod te willen. Hierin zouden private ontwikkelaars een aantal sociale huurwoningen kunnen bouwen. De woningcorporaties moeten deze woningen dan aankopen. GroenLinks ziet geen heil in dit plan. Het kostendekkend realiseren van sociale huurwoningen binnen kleine gemengde bouwprojecten is voor private ontwikkelaars vrijwel onmogelijk. We vrezen dat deze koers ertoe zal leiden dat er geen sociale huurwoningen op ’t Kraaiennest en De Botter worden gebouwd. Gezien de grote vraag naar deze woningen is dit niet wenselijk.

Ondanks pleidooien van GroenLinks, PvdA en VD80 is het voorstel verworpen. Wij zien dit als een gemiste kans. De huidige situatie in de sociale sector heeft ontwrichtende gevolgen op de levens van (vaak) kwetsbare inwoners. Aan het lot van deze doelgroep zou meer aandacht moeten worden besteed.

In onze gemeente heerst al jaren een ernstig tekort aan sociale huurwoningen. Hierdoor zijn de wachttijden flink opgelopen. Toch zijn er de laatste jaren nauwelijks woningen in het sociale segment bijgekomen. De locaties De Botter en ’t Kraaiennest zijn uitermate geschikt voor sociale woningbouw. Door het voorstel krijgen de woningcorporaties als het ware ‘voorrang’ op deze locaties. Zij worden als eersten in gelegenheid gesteld om tot aankoop over te gaan. Wanneer zij besluiten dit niet te doen wordt de grond alsnog aan private ontwikkelaars verkocht.

De coalitie gaf echter aan een gemengd woningaanbod te willen. Hierin zouden private ontwikkelaars een aantal sociale huurwoningen kunnen bouwen. De woningcorporaties moeten deze woningen dan aankopen. GroenLinks ziet geen heil in dit plan. Het kostendekkend realiseren van sociale huurwoningen binnen kleine gemengde bouwprojecten is voor private ontwikkelaars vrijwel onmogelijk. We vrezen dat deze koers ertoe zal leiden dat er geen sociale huurwoningen op ’t Kraaiennest en De Botter worden gebouwd. Gezien de grote vraag naar deze woningen is dit niet wenselijk.

Ondanks pleidooien van GroenLinks, PvdA en VD80 is het voorstel verworpen. Wij zien dit als een gemiste kans. De huidige situatie in de sociale sector heeft ontwrichtende gevolgen op de levens van (vaak) kwetsbare inwoners. Aan het lot van deze doelgroep zou meer aandacht moeten worden besteed.

GroenLinks beschouwt voor | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 06-11-2018 00:00

Op donderdag 8 november komen het college en de gemeenteraad vanaf 12.00 uur bijeen om de gemeentebegroting te bespreken. Er is een strak programma opgesteld, beginnend met broodjes en een soepje om in de stemming te komen. Daarna krijgt iedere fractie maximaal een kwartier voor de  algemene en/of financiële beschouwingen, waarop het college dan weer reageert. 

 

Ik word van zo’n uitgebreide lunch altijd een beetje ‘soezerig’, terwijl het toch wel belangrijk is om alert te blijven. Je zou al wegdommelend zomaar een motie of een punt van orde kunnen missen waarmee unaniem besloten wordt de boel maar op te doeken. Nee hoor, was maar een geintje. De laatste consternatie die ik heb meegemaakt dateert al weer van enkele jaren geleden. Toen stuurden we nog wel eens een wethouder weg. Of werd er tijdens een schorsing – met rode wangen van spanning – door een haastig gesmeed bondje van oppositiepartijen zelfs een motie van wantrouwen in elkaar gefröbeld (én aangenomen)

Het is tegenwoordig een stuk gezapiger in onze gemeenteraad. De laatste (fusie)verkiezingen werden in november 2015 gehouden en een raadsmeerderheid koos ervoor om de reguliere verkiezingen van 2018 over te slaan. Dat betekent dat de gekozen raadsleden en het  geformeerde college maar liefst zes jaar de banken mogen bezetten in plaats van de gebruikelijke vier jaar. De verschillende partijen hoeven zich in deze lange raadsperiode niet druk te maken om verkiezingscampagnes en de daarbij behorende emoties, zoals stemmingmakerij en polemiek in de lokale kranten. Zolang de coalitiepartijen zich als één front voor het college met hun wethouders scharen, heeft de oppositie van GroenLinks, VD80 en PvdA maar beperkte invloed. Het is trouwens een misvatting dat de wethouders eigendom van de coalitiepartijen zouden zijn, al wekt een voormalige coalitiepartij wel vaak die indruk met haar hang naar het verleden, toen alles nog zo van een leien dakje ging in Ruimtelijke Ordening met hún wethouder. En verschiet de fractievoorzitter van de grootste coalitiepartij vervolgens iedere keer van kleur in het fel verdedigen van zíjn nieuwe wethouder RO. De wethouders zijn in functie voor de gehele gemeente en haar raad, dat moge duidelijk zijn.

Laat deze interne brandhaardjes maar even rustig smeulen, het is vaak veel drukte om niets. Wij van GroenLinks vinden dat je als fractie je druk moet maken op de daarvoor bestemde momenten. Wij gaan donderdag 8 november het strijdtoneel op met ónze speerpunten uit óns verkiezingsprogramma 2016-2022. Wij kijken graag verder dan een college lang is, we focussen ook op de toekomst. Een goed gemeentebestuur gaat voor de langere termijn, houdt rekening met de generaties en de wereld na ons. Een daadkrachtige bestuurder durft ingewikkelde knopen door te hakken en schuift niet halfslachtig de hete aardappelen door uit angst om eventueel, misschien, mogelijk kiezers te verliezen. Dat bestuur durft bij voorbeeld eindelijk een besluit te nemen over een deugdelijk en noodzakelijk verkeer- en parkeerbeleid. Dat bestuur ondersteunt participatie-initiatieven vanuit de bevolking, en juicht deze ook toe.  Zoals bijvoorbeeld de actiegroep ‘Korsnas moet Beter’, waarbij betrokken burgers pleiten voor een parkeergarage en meer diversiteit in woningbouw, dus óók voor (huur)woningen voor jongeren, alleenstaanden en gezinnen met een  smallere beurs.

 

Wordt vervolgd in onze nabeschouwing op Facebook, website en in de Stadskrant en Nivo.

 

Gudy van den Hogen – GroenLinks Edam-Volendam

 

Ik word van zo’n uitgebreide lunch altijd een beetje ‘soezerig’, terwijl het toch wel belangrijk is om alert te blijven. Je zou al wegdommelend zomaar een motie of een punt van orde kunnen missen waarmee unaniem besloten wordt de boel maar op te doeken. Nee hoor, was maar een geintje. De laatste consternatie die ik heb meegemaakt dateert al weer van enkele jaren geleden. Toen stuurden we nog wel eens een wethouder weg. Of werd er tijdens een schorsing – met rode wangen van spanning – door een haastig gesmeed bondje van oppositiepartijen zelfs een motie van wantrouwen in elkaar gefröbeld (én aangenomen)

Het is tegenwoordig een stuk gezapiger in onze gemeenteraad. De laatste (fusie)verkiezingen werden in november 2015 gehouden en een raadsmeerderheid koos ervoor om de reguliere verkiezingen van 2018 over te slaan. Dat betekent dat de gekozen raadsleden en het  geformeerde college maar liefst zes jaar de banken mogen bezetten in plaats van de gebruikelijke vier jaar. De verschillende partijen hoeven zich in deze lange raadsperiode niet druk te maken om verkiezingscampagnes en de daarbij behorende emoties, zoals stemmingmakerij en polemiek in de lokale kranten. Zolang de coalitiepartijen zich als één front voor het college met hun wethouders scharen, heeft de oppositie van GroenLinks, VD80 en PvdA maar beperkte invloed. Het is trouwens een misvatting dat de wethouders eigendom van de coalitiepartijen zouden zijn, al wekt een voormalige coalitiepartij wel vaak die indruk met haar hang naar het verleden, toen alles nog zo van een leien dakje ging in Ruimtelijke Ordening met hún wethouder. En verschiet de fractievoorzitter van de grootste coalitiepartij vervolgens iedere keer van kleur in het fel verdedigen van zíjn nieuwe wethouder RO. De wethouders zijn in functie voor de gehele gemeente en haar raad, dat moge duidelijk zijn.

Laat deze interne brandhaardjes maar even rustig smeulen, het is vaak veel drukte om niets. Wij van GroenLinks vinden dat je als fractie je druk moet maken op de daarvoor bestemde momenten. Wij gaan donderdag 8 november het strijdtoneel op met ónze speerpunten uit óns verkiezingsprogramma 2016-2022. Wij kijken graag verder dan een college lang is, we focussen ook op de toekomst. Een goed gemeentebestuur gaat voor de langere termijn, houdt rekening met de generaties en de wereld na ons. Een daadkrachtige bestuurder durft ingewikkelde knopen door te hakken en schuift niet halfslachtig de hete aardappelen door uit angst om eventueel, misschien, mogelijk kiezers te verliezen. Dat bestuur durft bij voorbeeld eindelijk een besluit te nemen over een deugdelijk en noodzakelijk verkeer- en parkeerbeleid. Dat bestuur ondersteunt participatie-initiatieven vanuit de bevolking, en juicht deze ook toe.  Zoals bijvoorbeeld de actiegroep ‘Korsnas moet Beter’, waarbij betrokken burgers pleiten voor een parkeergarage en meer diversiteit in woningbouw, dus óók voor (huur)woningen voor jongeren, alleenstaanden en gezinnen met een  smallere beurs.

 

Wordt vervolgd in onze nabeschouwing op Facebook, website en in de Stadskrant en Nivo.

 

Gudy van den Hogen – GroenLinks Edam-Volendam

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Dankzij CDA en PvdA extra geld voor rolstoeltoegankelijke bushaltes

CDA CDA PvdA Edam-Volendam 06-02-2018 06:39

Minimaal 105 bushaltes kunnen met investeringen door de provincie Noord-Holland opgehoogd worden en voorzien van geleidestroken. Marieke van Duijn en Nico Papineau Salm, Statenleden voor de PvdA en Dennis Heijnen, Statenlid voor het CDA, zijn blij met dit besluit van Gedeputeerde Staten. In het voorjaar vroegen de drie Statenleden aandacht voor het probleem dat nog altijd veel bushaltes niet veilig zijn voor mensen met een fysieke beperking of eenvoudigweg niet geschikt zijn om daadwerkelijk de bus in te komen. Heijnen (CDA): “Na klachten van inwoners hebben wij de gedeputeerde Mobiliteit gevraagd om actie te ondernemen. Mensen met een fysieke beperking moeten gewoon met de bus mee kunnen, zeker omdat het voor hen niet altijd mogelijk is zelf een auto te besturen en ze dus afhankelijk zijn van het Openbaar Vervoer.” Wegbeheerders (gemeenten) kunnen tot en met 17 mei subsidie aanvragen bij de provincie voor nieuwe toegankelijke bushaltes of het opwaarderen van bestaande bushaltes. De subsidie bedraagt maximaal 30.000 euro per aanvraag. “De statenleden zijn erg blij dat de gedeputeerde dit snel heeft opgepakt en inwoners merken dat er iets met hun klachten gebeurd.” De hoop is dat zoveel mogelijk gemeenten van het aanbod gebruik zullen maken om haltes zo in te richten dat zij voldoen aan de landelijk vastgestelde toegankelijkheidsnormen voor mindervalide reizigers.” Fractie CDA Edam-Volendam Suggesties zijn welkom Het CDA staat open voor suggesties en ideeën. Neem contact op met het CDA Edam-Volendam via edamvolendam.cda@gmail.com of kijk op onze website www.cda.nl/noord-holland/edam-volendam, facebookpagina of volg ons via twitter.

Motie 'Vernatting Veenweidegebied' toch uitgevoerd | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 03-12-2017 00:00

De daling van veenbodems is een probleem dat in heel West-Nederland speelt, maar zeker ook in onze gemeente. De oorzaak is de ontwatering van de veenweidegebieden en oxidatie van het veen. Het veen verdwijnt als CO2 in de lucht en draagt aanzienlijk bij aan de totale CO2-uitstoot van onze gemeente.

Op 9 november j.l. vond een nationaal congres plaats waar deze problematiek centraal stond, onder de titel “Heel Holland zakt”. Ons raadslid Witte Lous was daarbij aanwezig. Op 16 november dienden we bij de raadsvergadering een motie in waarin we de gemeente opriepen om mee te denken met de provincie en om een proefveld ter beschikking ter stellen voor een vernattingsproef. Onze motie werd niet aangenomen (alleen steun van de PvdA). Wie schetst onze verbazing toen we in het uitvoeringsprogramma van de duurzaamheidsagenda, die op 14 december behandeld wordt, lazen dat de gemeente toch een onderzoek wil doen "naar de klimaateffecten van de veenbodem in de regio en hoe effecten zoals inklinking, verzakking en vrijkomen klimaatgassen voorkomen kunnen worden door bijvoorbeeld het veen nat houden, met daarbij ook aandacht voor nutriëntenuitspoeling als het veen nat gehouden wordt” (maatregel 12 van de uitvoeringsagenda).

Onze motie wordt toch uitgevoerd, ondanks dat 'ie verworpen werd!

Wethouder is Roomser dan de Paus, ten koste van kinderen!

PvdA PvdA Edam-Volendam 22-11-2017 08:15

https://edamvolendam.pvda.nl/2017/11/22/wethouder-is-roomser-dan-paus-koste-kinderen/Afgelopen donderdag stelde Wethouder Tuijp voor dat onze gemeente Roomser dan de Paus moet zijn en de gemeenteraad volgde hem gedwee, ten koste van ouders en kinderen in de peuteropvang. De PvdA heeft hier bezwaar tegen gemaakt. Gevolg van dit alles is dat werkende ouders met een laag inkomen straks 45 euro per kind per maand moeten gaan betalen voor de peuteropvang. Wat de PvdA betreft totaal onnodig en een schandaal! Wat is hier nou gebeurd?

In september nam de gemeenteraad een nieuwe verordening aan over de peuteropvang, netjes aangepast aan nieuwe landelijke wetgeving. In deze verordening worden aanpassingen gedaan die de kwaliteit van de peuteropvang in onze gemeente gaan verhogen: beter gekwalificeerd personeel, meer dagdelen opvang voor de kinderen enzovoort. De al jaren bestaande subsidies aan de vertrouwde peuteropvangorganisaties werd gewoon voortgezet. De PvdA heeft hier van harte voor gestemd!

Heel kort daar na publiceerde de gemeente ineens een aanbesteding waardoor de peuteropvangorganisaties ineens geen subsidie meer krijgen maar als een commercieel bedrijf een opdracht moeten ‘winnen’. De PvdA was stomverbaasd en klom ook toen al in de pen. We hebben ons zeer uitgebreid laten voorlichten, onder andere door een ex-Tweede Kamerlid die de wet in de Tweede Kamer namens de PvdA heeft behandeld, we hebben ons laten voorlichten door juristen en we hebben heel veel stukken gelezen.

En wat blijkt? Volgens sommigen zou je, op basis van die nieuwe wet, niet meer mogen subsidieren en moet je dus aanbesteden. Het is het een of het ander. En onze gemeente koos dus duidelijk voor het laatste. Gesprekken met de Wethouder en schriftelijke vragen maakte al snel duidelijk dat onze gemeente hier heilig van overtuigd is. Wat echter ook al heel snel duidelijk werd is dat heel bestuurlijk en juridisch Nederland over elkaar heen buitelt en het oneens is met elkaar: de wet is in deze nogal onduidelijk zo blijkt. Maar, vrij snel werd duidelijk dat de overgrote meerderheid het eens is: aanbesteden hoeft niet, subsidieren kan nog steeds, zij het met enkele kleine aanpassingen. Eind goed, al goed, zou je denken!

Maar nee hoor, deze Wethouder toonde zich doof en blind voor al deze informatie die we hem de afgelopen weken hebben aangereikt. Hij en zijn ambtenaren hadden de wijsheid in pacht en hij wist het zeker: aanbesteden is verplicht!

Hiermee is de Wethouder simpelweg Roomser dan de Paus want de wet eist helemaal niet dat hij gaat aanbesteden. Maar als hij het wel doet dan heeft dat wel grote gevolgen. Doordat de gemeente ouders niet meer het verschil vergoedt (via subsidie) tussen de kostprijs per uur van de opvang en de toeslag die mensen krijgen van de Belastingdienst gaan ze per saldo per uur meer zelf betalen. Voor ouders met een laag inkomen loopt dit op tot 45 euro per kind per maand. Je zult maar een tweeling in die leeftijd hebben en van een minimuminkomen moeten rondkomen.

Als je een uitkering ontvangt krijg je die subsidie van de gemeente nog wel, dus wordt zo het verschil tussen een uitkering en werken met 45 euro per kind verkleind.

Afgelopen donderdag hebben we met al deze argumenten geprobeerd de gemeenteraad te overtuigen. Er werd even openlijk getwijfeld maar toen de Wethouder glashard volhield dat het allemaal zo moest gingen bijna alle partijen als makke schapen naar de slachtbank. En zo kiest onze gemeente dus voor een snoeiharde maatregel die helemaal niet nodig is. Andere gemeenten in de regio kiezen voor een overgangsjaar om alles eerst eens rustig uit te zoeken of houden gewoon de subsidie in stand. En wat doen wij? Wij zijn Roomser dan de Paus en spoelen het kind met het badwater weg!

En dan denkt u, hiermee is het verhaal wel ten einde? Nee dus. Precies 1 dag later, afgelopen vrijdag, stuurde staatssecretaris Van Ark een Voortgangsbrief Harmonisatie peuterspeelzaalwerk naar de Tweede Kamer. In de brief geeft de staatssecretaris niet alleen een stand van zaken van de harmonisatie, maar maakt zij ook een einde aan de onzekerheid voor gemeenten over het ‘bijplussen’ van ouders met recht op kinderopvangtoeslag. Kort samengevat luidt haar standpunt: ‘bijplussen door gemeenten mag wel!’.

En daarmee is dus bewezen dat de PvdA gelijk heeft gehad en dat de gemeenteraad zich dus door Wethouder Tuijp een rad voor de ogen heeft laten draaien. Ten koste van ouders en kinderen. Maar, het is nog niet te laat! Het is ingewikkeld wellicht, maar de Wethouder kan nog heel snel van zijn dwaling terugkeren. Door NU die aanbesteding in te trekken en als de wiedeweerga de oude vertrouwde subsidies ook voor 2018 toe te kennen. Het kan nog! Dus beste Wethouder Tuijp, u leest dit hopelijk: aarzel niet! Bel desnoods het Ministerie om opheldering te vragen! Maar kies vooral voor de kinderen en trek deze onzalige maatregel NU in!

 

Het bericht Wethouder is Roomser dan de Paus, ten koste van kinderen! verscheen eerst op Edam-Volendam.

Wethouder is Roomser dan de Paus, ten koste van kinderen!

PvdA PvdA Edam-Volendam 22-11-2017 08:15

https://edamvolendam.pvda.nl/2017/11/22/wethouder-is-roomser-dan-paus-koste-kinderen/Afgelopen donderdag stelde Wethouder Tuijp voor dat onze gemeente Roomser dan de Paus moet zijn en de gemeenteraad volgde hem gedwee, ten koste van ouders en kinderen in de peuteropvang. De PvdA heeft hier bezwaar tegen gemaakt. Gevolg van dit alles is dat werkende ouders met een laag inkomen straks 45 euro per kind per maand moeten gaan betalen voor de peuteropvang. Wat de PvdA betreft totaal onnodig en een schandaal! Wat is hier nou gebeurd?

In september nam de gemeenteraad een nieuwe verordening aan over de peuteropvang, netjes aangepast aan nieuwe landelijke wetgeving. In deze verordening worden aanpassingen gedaan die de kwaliteit van de peuteropvang in onze gemeente gaan verhogen: beter gekwalificeerd personeel, meer dagdelen opvang voor de kinderen enzovoort. De al jaren bestaande subsidies aan de vertrouwde peuteropvangorganisaties werd gewoon voortgezet. De PvdA heeft hier van harte voor gestemd!

Heel kort daar na publiceerde de gemeente ineens een aanbesteding waardoor de peuteropvangorganisaties ineens geen subsidie meer krijgen maar als een commercieel bedrijf een opdracht moeten ‘winnen’. De PvdA was stomverbaasd en klom ook toen al in de pen. We hebben ons zeer uitgebreid laten voorlichten, onder andere door een ex-Tweede Kamerlid die de wet in de Tweede Kamer namens de PvdA heeft behandeld, we hebben ons laten voorlichten door juristen en we hebben heel veel stukken gelezen.

En wat blijkt? Volgens sommigen zou je, op basis van die nieuwe wet, niet meer mogen subsidieren en moet je dus aanbesteden. Het is het een of het ander. En onze gemeente koos dus duidelijk voor het laatste. Gesprekken met de Wethouder en schriftelijke vragen maakte al snel duidelijk dat onze gemeente hier heilig van overtuigd is. Wat echter ook al heel snel duidelijk werd is dat heel bestuurlijk en juridisch Nederland over elkaar heen buitelt en het oneens is met elkaar: de wet is in deze nogal onduidelijk zo blijkt. Maar, vrij snel werd duidelijk dat de overgrote meerderheid het eens is: aanbesteden hoeft niet, subsidieren kan nog steeds, zij het met enkele kleine aanpassingen. Eind goed, al goed, zou je denken!

Maar nee hoor, deze Wethouder toonde zich doof en blind voor al deze informatie die we hem de afgelopen weken hebben aangereikt. Hij en zijn ambtenaren hadden de wijsheid in pacht en hij wist het zeker: aanbesteden is verplicht!

Hiermee is de Wethouder simpelweg Roomser dan de Paus want de wet eist helemaal niet dat hij gaat aanbesteden. Maar als hij het wel doet dan heeft dat wel grote gevolgen. Doordat de gemeente ouders niet meer het verschil vergoedt (via subsidie) tussen de kostprijs per uur van de opvang en de toeslag die mensen krijgen van de Belastingdienst gaan ze per saldo per uur meer zelf betalen. Voor ouders met een laag inkomen loopt dit op tot 45 euro per kind per maand. Je zult maar een tweeling in die leeftijd hebben en van een minimuminkomen moeten rondkomen.

Als je een uitkering ontvangt krijg je die subsidie van de gemeente nog wel, dus wordt zo het verschil tussen een uitkering en werken met 45 euro per kind verkleind.

Afgelopen donderdag hebben we met al deze argumenten geprobeerd de gemeenteraad te overtuigen. Er werd even openlijk getwijfeld maar toen de Wethouder glashard volhield dat het allemaal zo moest gingen bijna alle partijen als makke schapen naar de slachtbank. En zo kiest onze gemeente dus voor een snoeiharde maatregel die helemaal niet nodig is. Andere gemeenten in de regio kiezen voor een overgangsjaar om alles eerst eens rustig uit te zoeken of houden gewoon de subsidie in stand. En wat doen wij? Wij zijn Roomser dan de Paus en spoelen het kind met het badwater weg!

En dan denkt u, hiermee is het verhaal wel ten einde? Nee dus. Precies 1 dag later, afgelopen vrijdag, stuurde staatssecretaris Van Ark een Voortgangsbrief Harmonisatie peuterspeelzaalwerk naar de Tweede Kamer. In de brief geeft de staatssecretaris niet alleen een stand van zaken van de harmonisatie, maar maakt zij ook een einde aan de onzekerheid voor gemeenten over het ‘bijplussen’ van ouders met recht op kinderopvangtoeslag. Kort samengevat luidt haar standpunt: ‘bijplussen door gemeenten mag wel!’.

En daarmee is dus bewezen dat de PvdA gelijk heeft gehad en dat de gemeenteraad zich dus door Wethouder Tuijp een rad voor de ogen heeft laten draaien. Ten koste van ouders en kinderen. Maar, het is nog niet te laat! Het is ingewikkeld wellicht, maar de Wethouder kan nog heel snel van zijn dwaling terugkeren. Door NU die aanbesteding in te trekken en als de wiedeweerga de oude vertrouwde subsidies ook voor 2018 toe te kennen. Het kan nog! Dus beste Wethouder Tuijp, u leest dit hopelijk: aarzel niet! Bel desnoods het Ministerie om opheldering te vragen! Maar kies vooral voor de kinderen en trek deze onzalige maatregel NU in!

 

Het bericht Wethouder is Roomser dan de Paus, ten koste van kinderen! verscheen eerst op Edam-Volendam.

Wethouder is Roomser dan de Paus, ten koste van kinderen!

PvdA PvdA Edam-Volendam 22-11-2017 00:00

https://edamvolendam.pvda.nl/2017/11/22/wethouder-is-roomser-dan-paus-koste-kinderen/Afgelopen donderdag stelde Wethouder Tuijp voor dat onze gemeente Roomser dan de Paus moet zijn en de gemeenteraad volgde hem gedwee, ten koste van ouders en kinderen in de peuteropvang. De PvdA heeft hier bezwaar tegen gemaakt. Gevolg van dit alles is dat werkende ouders met een laag inkomen straks 45 euro per kind per maand moeten gaan betalen voor de peuteropvang. Wat de PvdA betreft totaal onnodig en een schandaal! Wat is hier nou gebeurd?

https://edamvolendam.pvda.nl/2017/11/22/wethouder-is-roomser-dan-paus-koste-kinderen/

In september nam de gemeenteraad een nieuwe verordening aan over de peuteropvang, netjes aangepast aan nieuwe landelijke wetgeving. In deze verordening worden aanpassingen gedaan die de kwaliteit van de peuteropvang in onze gemeente gaan verhogen: beter gekwalificeerd personeel, meer dagdelen opvang voor de kinderen enzovoort. De al jaren bestaande subsidies aan de vertrouwde peuteropvangorganisaties werd gewoon voortgezet. De PvdA heeft hier van harte voor gestemd!

Heel kort daar na publiceerde de gemeente ineens een aanbesteding waardoor de peuteropvangorganisaties ineens geen subsidie meer krijgen maar als een commercieel bedrijf een opdracht moeten ‘winnen’. De PvdA was stomverbaasd en klom ook toen al in de pen. We hebben ons zeer uitgebreid laten voorlichten, onder andere door een ex-Tweede Kamerlid die de wet in de Tweede Kamer namens de PvdA heeft behandeld, we hebben ons laten voorlichten door juristen en we hebben heel veel stukken gelezen.

En wat blijkt? Volgens sommigen zou je, op basis van die nieuwe wet, niet meer mogen subsidieren en moet je dus aanbesteden. Het is het een of het ander. En onze gemeente koos dus duidelijk voor het laatste. Gesprekken met de Wethouder en schriftelijke vragen maakte al snel duidelijk dat onze gemeente hier heilig van overtuigd is. Wat echter ook al heel snel duidelijk werd is dat heel bestuurlijk en juridisch Nederland over elkaar heen buitelt en het oneens is met elkaar: de wet is in deze nogal onduidelijk zo blijkt. Maar, vrij snel werd duidelijk dat de overgrote meerderheid het eens is: aanbesteden hoeft niet, subsidieren kan nog steeds, zij het met enkele kleine aanpassingen. Eind goed, al goed, zou je denken!

Maar nee hoor, deze Wethouder toonde zich doof en blind voor al deze informatie die we hem de afgelopen weken hebben aangereikt. Hij en zijn ambtenaren hadden de wijsheid in pacht en hij wist het zeker: aanbesteden is verplicht!

Hiermee is de Wethouder simpelweg Roomser dan de Paus want de wet eist helemaal niet dat hij gaat aanbesteden. Maar als hij het wel doet dan heeft dat wel grote gevolgen. Doordat de gemeente ouders niet meer het verschil vergoedt (via subsidie) tussen de kostprijs per uur van de opvang en de toeslag die mensen krijgen van de Belastingdienst gaan ze per saldo per uur meer zelf betalen. Voor ouders met een laag inkomen loopt dit op tot 45 euro per kind per maand. Je zult maar een tweeling in die leeftijd hebben en van een minimuminkomen moeten rondkomen.

Als je een uitkering ontvangt krijg je die subsidie van de gemeente nog wel, dus wordt zo het verschil tussen een uitkering en werken met 45 euro per kind verkleind.

Afgelopen donderdag hebben we met al deze argumenten geprobeerd de gemeenteraad te overtuigen. Er werd even openlijk getwijfeld maar toen de Wethouder glashard volhield dat het allemaal zo moest gingen bijna alle partijen als makke schapen naar de slachtbank. En zo kiest onze gemeente dus voor een snoeiharde maatregel die helemaal niet nodig is. Andere gemeenten in de regio kiezen voor een overgangsjaar om alles eerst eens rustig uit te zoeken of houden gewoon de subsidie in stand. En wat doen wij? Wij zijn Roomser dan de Paus en spoelen het kind met het badwater weg!

En dan denkt u, hiermee is het verhaal wel ten einde? Nee dus. Precies 1 dag later, afgelopen vrijdag, stuurde staatssecretaris Van Ark een Voortgangsbrief Harmonisatie peuterspeelzaalwerk naar de Tweede Kamer. In de brief geeft de staatssecretaris niet alleen een stand van zaken van de harmonisatie, maar maakt zij ook een einde aan de onzekerheid voor gemeenten over het ‘bijplussen’ van ouders met recht op kinderopvangtoeslag. Kort samengevat luidt haar standpunt: ‘bijplussen door gemeenten mag wel!’.

En daarmee is dus bewezen dat de PvdA gelijk heeft gehad en dat de gemeenteraad zich dus door Wethouder Tuijp een rad voor de ogen heeft laten draaien. Ten koste van ouders en kinderen. Maar, het is nog niet te laat! Het is ingewikkeld wellicht, maar de Wethouder kan nog heel snel van zijn dwaling terugkeren. Door NU die aanbesteding in te trekken en als de wiedeweerga de oude vertrouwde subsidies ook voor 2018 toe te kennen. Het kan nog! Dus beste Wethouder Tuijp, u leest dit hopelijk: aarzel niet! Bel desnoods het Ministerie om opheldering te vragen! Maar kies vooral voor de kinderen en trek deze onzalige maatregel NU in!

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.