Nieuws van politieke partijen in Losser over CDA inzichtelijk

115 documenten

Harry Nijhuis lijsttrekker CDA gemeente Losser

CDA CDA Losser 11-01-2022 15:38

Harry Nijhuis is gisteravond door de Algemene Ledenvergadering van het CDA gemeente Losser met algemene stemmen gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Nijhuis was de enige voorgedragen kandidaat. “Harry Nijhuis heeft bewezen de juiste man op de juiste plaats te zijn”, aldus de vertrouwenscommissie. Hij is niet alleen een betrokken Lossernaar, maar heeft zich de laatste 3,5 jaar bewezen als een gedegen bestuurder met zijn zware portefeuille waaronder Financiën, Ruimtelijke Ordening, Landelijk Gebied, Economie, Recreatie en Toerisme. Losser kent een stabiele financiële huishouding en de lasten voor de burger zijn goed in de hand gehouden. Daarnaast was er ruimte voor veel nieuwe ontwikkelingen en initiatieven. Nijhuis: ”Er zijn mooie zaken in gang gezet of tot stand gebracht. Daaraan wil ik in de komende raadsperiode graag een vervolg geven samen met de partijgenoten op de lijst waarmee het CDA de verkiezingen ingaat. Daar heb ik alle vertrouwen in en ben blij met de unanieme steun van de algemene ledenvergadering. Harry Nijhuis werd , na jaren achter de schermen actief te zijn geweest, in 2018 raadslid om vervolgens als wethouder zitting te nemen in het college. Hij is voor het eerst lijsttrekker voor het CDA. In de Algemene ledenvergadering in januari a.s. wordt de kieslijst en het verkiezingsprogramma vastgesteld.

De school blijft. Wat ging er aan vooraf?

VVD VVD D66 CDA PvdA Losser 20-12-2018 00:33

https://losser.vvd.nl/nieuws/33170/de-school-blijft-wat-ging-er-aan-vooraf

© Harry Heegen

Waarom de VVD Losser nu met de motie komt om de Aloysiusschool te behouden.

In oktober 2018 zou dit college met het definitieve voorstel komen waaruit de gemeenteraad zou kunnen kiezen tussen afbraak van de Aloysiusschool om plaats te maken voor een supermarkt of voor behoud van de school om er woningen in onder te brengen. Waarbij er bij de keuze voor de supermarkt ook meteen alle kastanjebomen moeten worden gekapt. Toen zou het november worden maar ook toen gebeurde er niets. Uiteindelijk werd er op 12 december een besloten bijeenkomst gehouden voor de raadsleden. Daar werd informatie gegeven. Tijdens die bijeenkomst werd aangegeven dat het nu waarschijnlijk maart zou worden alvorens er meer duidelijkheid zou zijn.

Risico van claim door  projectontwikkelaar.

Er waren nog een paar vragen die eerst beantwoord zouden moeten zijn. De belangrijkste vraag hierbij was of projectontwikkelaar Ten Brinke misschien met succes een beroep zou kunnen doen op een claim. Dat is merkwaardig want met name het vorige college heeft bij monde van wethouder Hassink altijd gezegd dat het risico niet aanwezig is. Er is ook nooit een handtekening gezet. Dat iets niet doorgaat ondanks vele gesprekken en verwachtingen is gewoon een ondernemersrisico. Blijkbaar is men daar nu niet helemaal zeker meer van anders zou er immers weinig reden zijn om eerst met die antwoorden te willen komen.

Waarom dan dit moment kiezen voor het behoud?

De avond van 12 december direct na de informatiebijeenkomst spraken wij met raadsleden van Burgerforum. Voor ons was er  al geen enkele twijfel. Wij kiezen hoe dan ook voor het behoud van de Aloysiusschool. Voor Burgerforum geldt hetzelfde. Ook zij vinden dat de school moet blijven staan. Wat heeft het dan voor zin om langer te wachten? Waarom dit niet nu duidelijk maken aan het college? Burgerforum en de VVD hebben samen de meerderheid. Ook Ten Brinke zou dan nog langer aan het lijntje worden gehouden waardoor kansen op claims zeker niet minder worden. Wat heeft dat voor zin als we nu weten dat de meerderheid van de gemeenteraad de school hoe dan ook wil behouden. Dus alle energie die er dan nog wordt ingestoken voor de supermarkt is verloren tijd. Die avond van de 12e hebben wij dan ook met Burgerforum afgesproken om met een motie te komen waarin de keuze helder zou worden. Dus de keuze voor behoud van de school en kiezen voor schoolwoningen. De volgende dag (donderdag 13-12) heb ik contact gehad met de fractievoorzitters van het CDA en D66. Zij waren van mening dat ze eerst alle antwoorden van het college willen hebben alvorens een keus te willen maken. De motie werd dus niet door D66 en het CDA ondersteund.

De motie werd ingebracht.

Tijdens de raadsvergadering van 18 december hebben de VVD en Burgerforum elk een motie ingediend. Uiteindelijk is dat samengevoegd tot één motie. De kernzin uit die motie luidt: ““Wij dragen het college op uitsluitend de onderhandelingen voort te zetten die tot doel hebben de Aloysiusschool te behouden voor schoolwoningen”. Die motie is aangenomen met 11 stemmen voor en 7 tegen. Hoewel de PvdA eerst tegen was heeft men zich toch bij de motie aangesloten wat een voorstem extra opleverde. Door het aannemen van deze motie is alles dus duidelijk. 

Motie referendum.

De motie voor een referendum die werd ingebracht door D66 en ondersteund werd door de PvdA en het CDA haalde het niet. Het voorstel was om in maart 2019 een referendum te houden. Wij zijn daar tegen. Het echte referendum is in maart 2018 geweest en dat heet verkiezingen. Wij moeten nu als raadsleden ons werk doen. Het is de taak van de raad om te weten wat er leeft en daar naar te handelen.  Dat mogen de inwoners van ons verwachten. Daar zijn wij voor gekozen.

Wat zou het CDA en D66 uiteindelijk hebben gedaan?

Daar moeten we ook eerlijk over zijn. Er wordt soms te gemakkelijk gedacht dat het CDA en D66 voor een supermarkt zijn. Maar het is heel goed mogelijk dat D66 en met name het CDA ook voor het behoud van de Aloysiusschool zouden hebben gekozen. Dat weten we natuurlijk niet maar dat zou best kunnen. Maar de weg er naar toe verschilt met die van ons. Voor ons dient het nog langer wachten geen enkel doel.

Maar wij zijn heel blij met het resultaat.

Wij zijn er heel gelukkig mee dat het nu duidelijk is. Iedereen kan verder.

Ten Brinke weet waar hij aan toe is. Dan kan hij verder met de ontwikkeling van de plek waar nu het oude postkantoor staat. BijoNt heeft aangegeven daar ook wel iets te willen ontwikkelen maar dat kan Ten Brinke ook altijd nog zelf doen. In elk geval wordt de doorgang naar de Brink breder.

Het college weet ook waar ze aan toe zijn en wij denken dat ze daar stiekem heel blij mee zijn.

Maar ook de ondernemers kunnen nu verder. Denk bijvoorbeeld aan  de Jumbo die zich nu kan richten op een eventuele uitbreiding op de huidige plek.

Het CML is blij want zij hebben altijd aangegeven een tegenstander te zijn van een supermarkt op genoemde plek.

Dus wij denken dat eigenlijk iedereen blij zou moeten zijn met deze uitkomst.

Tenslotte willen wij  nog graag onze waardering uitspreken voor de beheerders van de site “Red de Aloysiusschool”. Gedurende een aantal jaren bieden zij op zeer professionele wijze een platform voor iedereen die zijn of haar mening wilde geven over de Aloysiuslocatie. Het heeft zeker bijgedragen aan de meningsvorming die heeft geleid tot het behoud van de school.

 

Harry Heegen

 

 

VVD blij met coalitieakkoord 2018-2022

VVD VVD D66 CDA Losser 30-05-2018 00:27

Op dinsdag 22 mei 2018 hebben de partijen CDA, VVD en D66 het Coalitieakkoord 2018-2022 met de titel: ‘Met opgestroopte mouwen vooruit. En noe verdan!’ gepresenteerd en ondertekend.

Het Coalitieakkoord is het resultaat van het formatieproces tussen VVD, CDA en D66 dat vanaf half april onder leiding van formateur Jeroen Goudt heeft plaatsgevonden.

De coalitiepartijen hebben gekozen voor een coalitieakkoord op hoofdlijnen, met daarin een aantal duidelijke ambities. Tevens ziet de coalitie graag dat de hele gemeenteraad gezamenlijk tot de vorming van een raadsagenda komt.

Harry Heegen (VVD): “we gaan in Losser de mouwen nog eens extra opstropen. In goede samenwerking met de inwoners zelf. We vinden het daarbij belangrijk dat we onze eigen identiteit behouden. Tevens blijven we investeren in een goed ondernemersklimaat en de samenwerking met Duitsland. Hier liggen kansen.

Enkele belangrijke punten uit het coalitieakkoord zijn:

Het verenigingsleven en de vrijwilligers in de gemeente Losser verdienen meer ondersteuning.Een bereikbaar gemeenteloket, ook buiten kantoortijden. Persoonlijke dienstverlening moet dichtbij blijven. Er komt een pilot met avondopenstelling.De voorzieningen in de gemeente op peil houden.Werken aan een aantrekkelijk buitengebied waar het prettig wonen en recreëren is, maar waar je ook je boterham kunt verdienen.De  kulturhusen zijn belangrijk voor de leefbaarheid van onze dorpen. Daarom gaan we voor Beuningen en Glane ook de mogelijkheden voor een ‘kleintje kulturhus’ onderzoeken.In het woonbeleid van de gemeente Losser dienen vraag en aanbod voor alle leeftijdscategorieën en doelgroepen zoveel mogelijk op elkaar te worden afgestemd.Meer aandacht voor (betaalbare) starterswoningen. Dat geldt ook voor woningen in het middensegment zowel op het gebied van huur als koop.Regelingen en voorzieningen die er vanuit de gemeente Losser zijn gaan we beter bekend maken.In aanvulling op de contactwethouder voor elke dorp komt er nu ook een contactambtenaar voor elk dorp.Onderzoek naar de beste vorm van inzameling en verwerking van afval na 2022 voor de gemeente Losser

Accountant toont gelijk van VVD aan. Losser heeft geen controleerbaar inkoopsysteem.

VVD VVD D66 CDA Losser 10-03-2017 04:31

Het accountantskantoor Deloitte heeft de jaarlijkse controle uitgevoerd. In de analyse en aanbevelingen van deze controle staat de volgende zin vermeld: “Wij adviseren de gemeente beleid te formuleren voor leveringen en diensten waarvan de gemeente het relevant vindt expliciet vast te stellen dat de gemeente krijgt waarvoor ze betaalt. Het risico bestaat dat onrechtmatige inkopen plaatsvinden”. Aldus de accountant. Dit rapport is twee weken geleden verschenen.

https://losser.vvd.nl/nieuws/19932/accountant-toont-gelijk-van-vvd-aan-losser-heeft-geen-controleerbaar-inkoopsysteem

College van B&W met links wethouder Hassink

Geen afdoende controle op wat er wordt ingekocht.

De accountant heeft hierbij ook aangegeven dat er aanvullende controlewerkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Zie voor verdere informatie de toegevoegde bijlage van de pagina waar dit staat, die twee weken geleden is uitgekomen. Het is misschien wat ingewikkeld omschreven maar het komt er gewoon op neer dat de gemeente kan betalen voor zaken die misschien nooit geleverd zijn. Daar is geen controleerbaar systeem voor.

Wethouder Hassink weigert openheid.

Wij hebben hierover al eerder aan de bel getrokken. Met name vanwege het feit dat Losserse ondernemers onvoldoende kansen lijken te krijgen bij inkopen door de gemeente.

Wethouder Hassink blijft maar weigeren om openheid te geven over het beleid. De beloofde uitvoeringsnotitie die door bijna alle partijen is gevraagd weigert hij te verstrekken. Hij weigert ook uit te leggen welke procedures worden gevolgd. De oppositiepartijen beschermen hem daarbij. Hassink wil niet verder gaan dan: “als iemand iets wil weten moeten ze maar bij mij komen”. Maar zo werkt het niet in een democratie. De wijze waarop wordt ingekocht moet toetsbaar zijn en Hassink weigert daar open over te zijn. 

Hassink wordt beschermd door coalitiepartijen.

Als oppositiepartij heb je steeds weer het nakijken als wij vragen om hier iets aan te doen. De coalitie van CDA, Burgerforum en D66 beschermen Hassink hierbij. Zeker van Burgerforum valt ons dat erg tegen, dat was ooit in een ver verleden een kritische partij maar is nu het schoothondje van het CDA.

Maar wij zullen ons blijven inzetten om het inkoopbeleid van Losser transparant te krijgen en zullen elke mogelijkheid daartoe aangrijpen. We leggen ons hier niet bij neer. Wordt vervolgd.

Als bijlage hierbij de relevante pagina uit het accountantsrapport.

Coalitieakkoord gepresenteerd

CDA CDA Losser 07-07-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/coalitieakkoord-gepresenteerd/

Maandagochtend 26 mei 2014 heeft de nieuwe coalitie van Burgerforum, CDA en D66 haar coalitieakkoord gepresenteerd. Het akkoord heeft als titel en motto “Naar een nieuwe samenwerking”.

Na een zorgvuldig onderhandelingsproces, onder leiding van de formateurs Jeroen Goudt en Frans Willeme, hebben de partijen in een coalitieakkoord de hoofdlijnen en politieke afspraken vastgelegd voor de komende raadsperiode. Tevens zijn de kandidaat-wethouders bekend gemaakt en de portefeuilleverdeling.

De wethouders: Joop Hassink, Jan Martin van Rees en Marcel Wildschut

Het was bekend dat Joop Hassink namens het CDA in het college zou terugkeren als wethouder. Burgerforum heeft nu Jan Martin van Rees voorgedragen als wethouder. D66 komt met Marcel Wildschut als kandidaat. Marcel Wildschut wordt deeltijd wethouder (0,6 fte).

Visiestuk sociaal domein

CDA CDA Losser 23-06-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/visiestuk-sociaal-domein/

De CDA fractie heeft kennis genomen van het visiestuk sociaal domein en is blij dat de gemeente Losser nu een spreekwoordelijke stip op de horizon heeft gezet wat betreft de decentralisaties.

Wel vraagt de CDA-fractie zich af of we niet aan de late kant zijn met dit visiedocument. De uitvoeringsnota moet nu binnen een korte tijd (6 maanden) geschreven en geïmplementeerd worden. Lukt dat allemaal? De CDA-fractie maakt zich daar zorgen over..

 

Het CDA wil graag weten of de wethouders inzichtelijk hebben wat de feitelijke achterstand is ten aanzien van visie en uitwerking in vergelijking met de andere gemeentes binnen het samenwerkingsverband Samen14.

 

In Overdinkel wordt geoefend met de pilot sociaal team. De evaluatie zal in juli zijn, maar de verhalen over de effectiviteit van deze pilot zijn wisselend. Kunnen de wethouders al iets vertellen over deze pilot, loopt dit naar verwachting?

 

Andere gemeenten werken echter al veel langer met dergelijke multidisciplinaire team, als dan niet met wijkteams. Wordt er door de wethouders nadrukkelijk gekeken en gevraagd naar de effectiviteit en efficiëntie van deze teams? Kinderfouten kunnen daardoor voorkomen worden.

Zijn er nog andere initiatieven, ideeën bij andere gemeenten die kunnen dienen als alternatief of vliegwiel? Wij denken bijvoorbeeld aan het centrum voor jeugd en gezin 2.0 in Oldenzaal.

 

Aangezien we nog maar 6 maanden hebben voor de daadwerkelijke transitie wil de CDA fractie graag weten wat het verdere tempo van het proces is. Is er een procesmatige beschrijving en door wie wordt dit bewaakt? Wat is, gezien de tijdsdruk, de ruimte van de raad om bij te sturen?

 

We hebben kennis genomen van het ingebrachte advies van de WMO raad. De CDA-fractie heeft niet helder of dit advies ongevraagd of gevraagd gegeven? Indien ongevraagd, zijn de wethouders voornemens om de WMO raad nu structureel mee te nemen in dergelijke beslisprocessen?

 

In het visiedocument wordt met name gesproken over de voordeur, preventie en vroegsignalering. Er is echter helaas soms ook sprake van zware hulp (bijvoorbeeld uithuisplaatsing van jongeren) of hulp binnen een gedwongen kader. In het visiedocument wordt dit niet besproken. Nemen de wethouders dit wel mee in de uitvoeringsnota?

 

Heeft de gemeente ook een visie t.a.v. verantwoordelijkheid bij klachten of excessen? Ligt deze bij de uitvoerende instantie of bij de opdrachtgever: de gemeente/wethouder. Heeft de wethouder al duidelijk wat daarvan de consequenties kunnen zijn?

 

Zijn de wethouders op de hoogte van de zogenaamde “vliegende brigades” die beschikbaar worden gesteld door VWS als er sprake is van een probleem in uitvoering of organisatie van de decentralisatie?

Kadernota 2015

CDA CDA Losser 23-06-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/kadernota-2015-1/

Vz. er is in een paar dagen tijd nogal wat gebeurd met de Kadernota 2015.Vorige week gingen we er nog vanuit dat er voor 2015 een gat moest worden gedicht van bijna 3 ton ( € 276.600). Sinds gisteravond is het tekort, voor zover nu bekend, opgelopen tot bijna 6 ton!Kortom er is werk aan de winkel de komende tijd want de bezuinigingsvoorstellen in de Kadernota zullen absoluut niet voldoende zijn.De CDA-fractie heeft de volgende vrangen1. Fin. vertrekpunt (1.1 Meegenomen knelpunten en vervangingsinvesteringen);1.MIP; Hoezo onderhoud aan de Aloysiuslocatie; wordt toch verkocht? Afschr. termijn van maar 10 wordt aangegeven en 8 jaar voor de nieuwe lichtmasten. Zijn dat geen erg korte termijnen? Ophogen?                                                                                                                                                                    3. Prorail : Kunnen we nog een factuur verwachten over de jaren 2009 t/m 2014?4. Knelpunten afd. WIZ; Hier staat nog een pm-post vermeld. Heeft het college enig idee hoe groot het bedrag gaat worden dat hier komt te staan? Praten we over enkele tienduizenden euro”s of meer. Vallen deze kosten niet onder de decentralisatiegelden die van het Rijk komen?Tekort gaat over de 6 ton dus!6. Gratificaties ambtsjubilea: Geen groot bedrag en het moet betaald worden. Echter hoe is het met alle dure computerprogramma’s waar mee gewerkt wordt mogelijk dat men hier nu pas achter komt?Idem voor punt 7. Post onvoorzien. (€ 10.000). Verplicht o.b.v. BBV. Waarom wist men dat zelf niet? Nu moest de provincie ons hier op wijzen!11. Drank en horecawet: Onlangs is de nota nog van de agenda gehaald . Moet nog besproken worden dus. Na al wel geld ( € 30.000) voor vrijmaken? Omgekeerde wereld lijkt ons. Waar is het bedrag dan op gebaseerd?12. Rentevoordeel grondbedrijf:N.a.v. de opmerkingen bij dit punt vraagt het CDA zich af hoe het staat met de verkoop van bouwkavels in de gemeente Losser. Hoe is het eerste halfjaar van 2014 verlopen? Enkele maanden geleden was weth. Weierink hierover nog erg positief; zo konden we lezen in de krant.     1.2 Niet verwerkte wensen:Diverse keren lezen we in de kadernota over het tekort aan personeel. Wordt er ook gedacht aan stagiaires en afstudeerders van Saxion en de UT??? O.a. verandering van het subsidiestelsel!2. Inhoudelijke kaderstelling(We komen bij de bezuingingsopties en denkrichtingen)Vz. het CDA vond de voorstellen op dit gebied al erg mager. Nu het tekort nog veel hoger wordt voor 2015 dan het bedrag waar bij het opstellen van deze nota vanuit is gegaan, zijn de voorstellen helemaal niet toereikend.Verder hebben we ook inhoudelijk moeite met de voorstellen.M.n. wat de subsidies betreft. Er komt een nieuw manier van subsidiëren en wij vinden het dan niet verstandig dat er op voorhand weer aan een aantal subsidies wordt getornd. Graag een totale afweging in één keer. Voorlopig afblijven zolang het nieuwe stelsel er nog niet is.Bovendien zorgt het wel weer voor veel onrust onder de inwoners!  (Profijtbeginsel/Leges) Leefbaarheid niet aantasten!Bij de Niet wettelijke taken wordt voorgesteld om de subsidie voor jeugdleden van sportverenigingen te beéindigen:  Omzetten naar een dapkaart richting sportstimulering en onderbrengen bij stg. Cluster. Dit terwijl we nu lopende het Kulturhus Losser van de DAP-kaarten af moeten blijven ter wille van de rust zo is afgesproken. Dan ook niks toevoegen!Al met al komen we er met de genoemde voorstellen niet; veel te mager.We realiseren ons dat we als Raad wel wat moeten anders komen we straks bij de begrotingsbehandeling voor een onmogelijke opgave te staan of erger nog, valt er voor de Raad nauwelijks nog iets te kiezen of af te wegen en staan we voor een voldongen fout.Het CDA wil dit niet en stelt voor om op korte termijn vanuit de Raad (raadsbreed) een werkgroep te vormen die de bezuinigingsmogelijkheden verder onder de loep neemt en uiteindelijk met een pakket voorstellen komt.Voorzitter, wij zijn benieuwd of de overige fracties hier ook voor voelen.

Presentatie coalitie-akkoord

CDA CDA Losser 27-05-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/presentatie-coalitie-akkoord/

Het resultaat telt.

We hebben een lang formatieproces achter de rug. Daarbij werd nogal eens de suggestie gewekt dat dit zou komen door de grote tegenstellingen tussen de partijen.

Het CDA stelt het op prijs te benadrukken dat de gesprekken met Burgerforum en D66 in een open sfeer zijn verlopen. Daarbij zijn meningsverschillen overbrugd en is een goede basis voor het onderling vertrouwen geschapen.

De CDA fractie is verheugd dat de nieuwe coalitie voor een belangrijk deel voortbouwt op het beleid dat de afgelopen jaren is ingezet.

Financiële deugdelijkheid, ook op termijn, is daarbij voor het CDA van wezenlijk belang.

Daarbij staan wij voor een zware financiële opgave, die ook van de inwoners het een en ander zal vragen. Het is goed daarbij nog eens te benadrukken dat het geld voor armoedebeleid daarvoor beschikbaar zal blijven. Zo kunnen we de inwoners die het het moeilijkst hebben, enigszins ontzien.

Wij zien ook uit naar de Nieuwe samenwerking met de inwoners. Deze tijd vraagt een andere communicatie en wij zijn blij dat dat breed in de coalitie zo gezien wordt.  Daarbij is het van het grootste belang, dat die communicatie  een tweerichtingsverkeer bevat.

In deze tijd hoort bij communicatie snelle verbindingen. Dan hebben we het o.a. over glasvezel. Door te stimuleren dat dit ook in ons buitengebied tot stand komt worden bestaande bedrijven geholpen en worden er mogelijkheden voor nieuwe bedrijven geschapen.

De nieuwe tijdsgeest eist meer dan vroeger een  gemeente die  in samenspraak met inwoners, dorpsraden, verenigingen en ondernemers  komt tot beleid. Alleen zo krijgen nieuwe ideeën en plannen voor het behoud van de leefbaarheid van onze dorpen , een grotere kans van slagen. We willen niet een gemeente zijn die alleen geld verstrekt, maar een gemeente die goede initiatieven waardeert.

Behalve samenwerking binnen onze gemeente, blijft ook regionale samenwerking een absolute noodzaak. Het bespaart kosten en verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening aan de inwoners. Wat de strategische beleidsvelden betreft, zal de komende jaren gekeken worden of de samenwerking met de gemeenten in Noordoost Twente uitgebreid kan worden.

 

Wij hebben er alle vertrouwen in dat het nieuwe college, in goede onderlinge samenwerking uitvoering zal geven aan het coalitieakkoord.

Reactie CDA Losser op eventueel vervolggesprek coalitie

CDA CDA Losser 12-04-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/reactie-cda-losser-op-eventueel-vervolggesprek-coalitie/

Overdinkel, 11 april 2014

 

 

Geachte heer Geerts,

 

Op uw verzoek om uiterlijk vrijdag 11 april 2014 aan te geven of het CDA voornemens is  deel te nemen aan een vervolggesprek met Burgerforum en D’66 met als doel te kijken of deze drie partijen tot een coalitie zouden kunnen komen, wil het CDA als volgt reageren:

 

1. Ondanks dat de gesprekken met BF stroperig verlopen (dit in tegenstelling tot D’66) wil

het CDA in het belang  van de gemeente Losser een vervolggesprek aangaan. Verder hebben wij uit de gesprekken geconcludeerd dat wat de “pijnpunten” betreft, eigenlijk alleen het Kulturhus nog een belemmering vormt. We zijn er daarbij van overtuigd dat zodra alle drie partijen over dezelfde informatie beschikken, ook hier overeenstemming haalbaar moet zijn.

 

2. Gezien de reactie van Burgerforum op uw vraag, zouden we u tevens willen verzoeken om  een gesprek tussen CDA, D’66 en VVD. Dit doet niet direct recht aan de verkiezingsuitslag maar ook op deze manier ontstaat er een brede coalitie, mogelijk gesteund door de PvdA-SDGL fractie. We hebben geconstateerd dat de programma’s van CDA, D’66 en VVD niet ver uit elkaar liggen wat zou kunnen leiden tot een vlotte coalitievorming. Gezien de financiële positie van Losser en de nieuwe taken die we er vanaf 1 januari a.s. van het Rijk bij krijgen, vinden wij het zaak dat de gemeente Losser zo spoedig mogelijk een nieuwe, brede coalitie krijgt.

 

Met vriendelijke groet,

namens het CDA Losser,

 

Jos in het Veld,

fractievoorzitter.

    

 

 

 

 

Inbreng CDA fractie Kulturhus Losser

CDA CDA Losser 13-03-2014 00:00

https://www.cda.nl/overijssel/losser/actueel/nieuws/inbreng-cda-fractie-kulturhus-losser/

Voorzitter,

Met de behandeling van het Raadsvoorstel Kulturhus Losser, zijn we aan het eind gekomen van een lang proces. Een proces dat in feite al van start ging in 2009. De gemeente Losser zat in een diep dal en dhr. Wim Meijer werd verzocht om advies. Dat advies kwam er en luide als volgt: Als Losser zelfstandig wilde blijven dan moest er samenwerking worden gezocht. Dit om zowel kosten te kunnen besparen, kwaliteit richting de inwoners te kunnen waarborgen, en continuïteit te kunnen garanderen.                                                    

Het College kreeg opdracht om te onderzoeken waar de besparing viel te halen. Naar aanleiding daarvan is o.a. besloten om de bedrijfsvoering onder te brengen bij de gemeente Enschede. Hierdoor kwam er ruimte vrij in het gemeentehuis. In 2011 kreeg het College opdracht van de Raad om de lege ruimtes te verhuren (€ 67.000,-).

Verder werden er grote bezuinigingen op de culturele instellingen aangekondigd. We wilden de voorzieningen echter wel graag behouden, en samengaan was daarom een must. De Raad gaf het College in 2012 opdracht hierin stappen te ondernemen. Diverse onderzoeken en rapportages volgden. Een werkgroep, olv voormalig bankdirecteur Rene Geerts, kwam tot de conclusie dat de 3 instellingen na fusie, het beste konden landen als Kulturhus in het gemeentehuis. Een win-win situatie. De stappen daarna zijn inmiddels bekend en hebben geleid tot dit Raadsvoorstel dat niets anders inhoud dan het beschikbaar stellen van een krediet voor het Kulturhus Losser.

Voorzitter, de realisatie van het Kulturhus in het gemeentehuis is een grote stap. Het is logisch dat een dergelijk voorstel kritisch wordt bestudeerd en dat alles in het werk wordt gesteld om mogelijke risico’s te voorkomen. Veel Lossernaren weten nog maar al te goed hoe in het verleden de verbouwing van dit gemeentehuis financiëel uit de klauwen is gelopen! Dat was eens maar nooit weer!  

                                                                                                                                                                     Voorzitter, Voorzitter, het CDA heeft daarom het hele proces in aanloop naar dit Raadsvoorstel en de onderliggende stukken goed bestudeerd. Het afgelopen najaar hebben we bovendien gevraagd om een extra informatie-avond waarin we bijgepraat zouden worden zodat we ons goed konden voorbereiden op de besluitvorming vanavond. Die bijeenkomst is 16 december jl. geweest. Er is gevraagd om een extra financiële toelichting op de plannen. Aan dit verzoek is op 17 februari tegemoet gekomen door het College. Er is gevraagd om een meer gespecificeerde financiële onderbouwing van Het Nieuwe Werken en ook die hebben we gehad. Daarnaast heeft stg. Fundament zich bereid getoond een intentieverklaring te tekenen. Immers een huurcontract kunnen we ze niet voorleggen want dat zou  de gemeente tot levering verplichten. Ook als de Raad vanavond geen krediet beschikbaar stelt! En dat is dan wel een risico! Er is het College gevraagd een worst-case scenario uit te werken. Dat is gebeurd en daarvan zijn de positieve resultaten de Raad toegestuurd. Er is een second-opinion uitgevoerd en ook daarvan waren de resultaten positief!

De CDA-fractie is van mening dat het College, het ambtelijk apparaat en de inmiddels door fusie ontstane stichting Fundament hun huiswerk prima hebben gedaan. Zij hebben er blijk van gegeven niet over één nacht ijs te zijn gegaan. Wij hebben dan ook het volste vertrouwen dat zij ook bij de daadwerkelijke realisatie van het Kulturhus, hun uiterste best zullen doen om er iets goeds van te maken. Dit alles binnen de door ons aangegeven kaders.

Het CDA heeft echter wel een heel groot punt van zorg: Het totaal beschikbaar te stellen krediet! Hoe kunnen we voorkomen dat dit wordt overschreden? We hebben zoals gezegd in het verleden slechte ervaringen opgedaan in Losser met de verbouw van het gemeentehuis. We leven in een andere tijd en er zijn inmiddels andere mensen, maar toch…… We zullen dan ook samen met Pvda en SDGL een motie indienen met betrekking tot het maximaal te investeren bedrag.

De afgelopen periode zijn er aan de 3 inmiddels gefuseerde stichtingen, verschillende voorwaarden opgelegd door de Raad. Daaraan zijn zij tegemoet gekomen. Het CDA is van mening dat het van onbehoorlijk bestuur getuigt als er nog weer meer eisen worden gesteld aan de genoemde partijen en de beslissing wordt uitgesteld. We mogen niet handelen en besturen op louter emoties. Met keiharde feiten en rationeel denken wil het CDA dit raadsvoorstel tegemoet treden.

Echter niet iedere partij getuigt van dit kunnen. Omwille van de verkiezingen wordt er door een aantal partijen hoog spel gespeeld. Niet in het belang van de gemeente Losser wordt er gehandeld maar in het belang van verkiezingswinst van de eigen partij! Dit, terwijl men eenvoudig kan uitrekenen dat uitstel in elk geval geld gaat kosten! Over risico’s gesproken! Uitstel is bovendien geen kwestie van een maandje opschuiven! We zijn zo ver wij kunnen nagaan, minimaal een half jaar verder en dan is het eind 2014!     

En wat gebeurt er bij uitstel:

1. De bezuinigingstaakstelling kan door Fundament niet worden gehaald en het voortbestaan van in elk geval het muziekonderwijs komt in het geding;                                                                                                     2. de vrije ruimtes in het gemeentehuis blijven voorlopig leegstaan en we ontvangen dus ook geen huuropbrengsten, waar we in onze begroting wel van zijn uit gegaan;                                                                                                                                                 

3. We lopen het risico dat over enige tijd andere partijen die met leegstand te maken krijgen, ook ruimtes gaan aanbieden.

Kortom, de risico’s bij uitstel zijn op voorhand al veel groter dan de risico’s die we lopen bij het realiseren van het Kulturhus!

Voorzitter, uitstel moeten we met zijn allen dan ook niet willen! Kritisch zijn oké, daarvoor zitten we hier als volksvertegenwoordigers! Maar geen volksdemagogie!   

Een ander punt uit het raadsvoorstel waar we moeite mee hebben is het haalbaarheidsonderzoek naar een grote zaal naast het gemeentehuis, dat zal worden uitgevoerd. Ons lijkt een dergelijke zaal bij voorbaat al geen haalbare kaart omdat de bezettingsgraad onvoldoende zal zijn om de zaal financiëel rond te krijgen. We weten echter ook dat er in Losser bij andere verenigingen behoefte is aan een grote zaal en dat de Fakkel aan vervanging toe is.

Samen met de fracties van SDGL en PvdA willen we daarom een amendement indienen. Een amendement dat voorstelt een brede werkgroep in te stellen, bestaande uit afgevaardigden van de gemeente, stg. Fundament, verenigingen, ondernemers en inwoners. Zij zullen moeten kijken naar de locatie en de financiële mogelijkheden  voor de realisatie van een multifunctionele zaal/hal in dorp Losser.       

Voorzitter, ik ga afronden.

De CDA-fractie ziet de realisatie van het Kulturhus in Losser met vertrouwen tegemoet en als een grote stap voorwaarts naar een kleine maar moderne, slagvaardige en financieel gezonde zelfstandige gemeente met een uitstekend voozieningenniveau!

Tot zo ver onze eerste termijn.

                                                                                                                                                                                    (Met  (Met verbazing hebben wij dan ook kennis genomen van de brieven die enkele ondernemers uit de achterban van de VVD, hebben gemeend te moeten sturen aan alle fracties, met uitzondering van het CDA. Een groep ondernemers die, met in hun midden prominent aanwezig, hoe kan het ook anders, de directie van een plaatselijke vervoersbedrijf. De onderneming die onlangs de aanbesteding van het leerlingenvervoer heeft verloren. Door deze onderneming zijn naar aanleiding van de aanbesteding van het leerlingenvervoer al diverse uitlatingen beneden alle pijl, richting onze wethouder gedaan.

In de brieven m.b.t. het Kulturhus Losser wordt wethouder Hassink wederom in een kwaad daglicht gesteld zonder ook maar èèn concrete misstap die hij zou hebben begaan, te kunnen benoemen!

Opmerkelijk is dat Burgerforum verzocht is om de brieven te verspreiden onder de fracties, m.u.v. het CDA zoals gezegd, en dat de VVD een andere brief krijgt dan de overige 3 fracties. En wat doet de VVD na ontvangst? De VVD neemt, heel collegiaal, direct afstand van de brief en “wast haar handen in onschuld”. Het kan haast niet symbolischer in deze veertigdagentijd die we vorige week zijn ingegaan!)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.