Nieuws van politieke partijen in Maasdriel over CDA inzichtelijk

15 documenten

VVD Zaltbommel wint een zetel bij de GR22

VVD VVD CDA Maasdriel 22-03-2022 06:54

Op maandag (21-3), tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau, werd de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 officieel bekend gemaakt.

In Zaltbommel zijn er 23.324 kiesgerechtigden. In totaal zijn er 13.768 stemmen uitgebracht. Het opkomstpercentage komt daarmee op 59,2 procent. Landelijk is dit 50,3 procent.

De zetelverdeling is als volgt:

Partij Aantal zetels

ZVV                 5

SGP          5

VVD                 3

CU                   2 

CDA         1

SP                 1

D66                 1

BVNL         1

PVDA        1

GroenLinks 1

Onze lijsttrekkers | Maasdriel

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Maasdriel 14-12-2017 00:00

[PERSBERICHT] Op 21 maart 2018 doen PvdA en GroenLinks met een gezamenlijke lijst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Met trots presenteren wij voor Zaltbommel en Maasdriel een kandidatenlijst die bol staat van talent, ambitie en ervaring. Raadsleden Nico van Wijk en Kees van Drunen zullen in respectievelijk Zaltbommel en Maasdriel de kar trekken. 

Kees van Drunen (PvdA/GroenLinks Maasdriel), links op de foto:

“Maasdriel heeft nieuw evenwicht nodig. We vragen de kiezers om PvdA/GroenLinks meer positie te geven in de gemeenteraad met een te dominante coalitie (CDA-SSM). Ook om meer ‘hart voor de zorg’ in plaats van alleen zorg voor de budgetten in de raad te krijgen. En om de omslag naar duurzame ontwikkeling van de gemeente te gaan maken.”

Nico van Wijk (PvdA/GroenLinks Zaltbommel), rechts op de foto: 

“Zaltbommel kan een flinke dosis ambitie goed gebruiken. De afgelopen jaren is er op de winkel gepast, zonder gedegen visie van het college. Wij vinden het belangrijk dat wat wij in Zaltbommel doen ook toekomstbestendig is. Voor een leefbare omgeving van iedereen die hier woont.”

Dit zijn de door de gezamenlijke algemene ledenvergadering vastgestelde lijsten:

 

Zaltbommel

 

Maasdriel

1

Nico van Wijk

 

1

Kees van Drunen

2

Frits van der Schans

 

2

John Leijdekkers

3

Anneliese van Oort

 

3

Evelien Baudoin

4

Mustapha Bounjoua

 

4

Sybren Huizenga

5

Ceriel Kanselaar

 

5

Frank van Engelen

6

Emmy de Vrieze

 

6

Chantal Oppenheimer

7

Lia Bruns

 

7

Geri Vervoort

8

Jacomien Steennis

 

8

Jan Wim van Drunen

9

Jan Maarten Fernig

 

9

Maud Beljaars

10

Wilfried Romp

 

10

Frans van Veldhoven

11

Thea van Wijk

 

11

Gijsbert Smit

12

Erwin van der Speld

 

12

Annemieke Gerris

13

Henk Diependaal

 

13

Klaas Bonsema

14

Hellen Sluiter

 

 

 

15

Bronno Roemers

 

 

 

16

Gert Jan van Buuren

 

 

 

17

Loek de Leeuw

 

 

 

18

Janny Lagendijk

 

 

 

VVD Maasdriel: 'Gemeente levert slecht werk bij bestemmingsplannen'

VVD VVD GroenLinks CDA Maasdriel 16-12-2016 09:58

MAASDRIEL • De conclusies van het rekenkameronderzoek over het aantal Maasdrielse zaken bij de Raad van State deugen niet.

De rekenkamercommissie heeft uitgezocht of het beeld klopt dat Maasdriel vaker voor de Raad van State moet verschijnen dan andere gemeenten. Dat is inderdaad zo, maar volgens de commissie ligt dat niet aan de gemeente. 

Slecht werkDe VVD verdiepte zich naar eigen zeggen in de materie en komt tot een andere conclusie. "Het afgelopen jaar is er niet één bestemmingsplan ongeschonden door de Raad van State gekomen. De gemeente levert gewoon slecht werk af", aldus Anton van Doorn. Hij stelde voor het onderwerp van de agenda te halen.

Bianca Laheij (CDA) en Bart de Leeuw (SSM) onderbraken het betoog van de VVD-er verschillende malen. Laheij: "U trekt het werk van de rekenkamercommssie in twijfel. Die commissie werkt voor ons en is onafhankelijk. U hebt uw conclusies niet voorgelegd aan de rekenkamercommissie. Tijdens de commissievergadering had u uw kritiek kunnen uiten, nu is het te laat."

De Leeuw: "Wij kunnen de uitspraken van de VVD totaal niet toetsen."

Reactie burgemeesterOok burgemeester Henny van Kooten, portefeuillehouder, was verbaasd over de uitspraken van Van Doorn. "En dat we als gemeente slecht werk zouden leveren, daar herkennen wij ons echt niet in. Ik zou u willen uitdagen: noemt u eens een gemeente die wel veel bestemmingsplannen ongeschonden langs de Raad van State krijgt."

De VVD kreeg dan ook geen steun voor het betoog en stemde als enige tegen het voorstel om actief te werken aan een betere - volgens de rekenkamercommissie objectievere - beeldvorming van Maasdriel als het gaat om zaken bij de Raad van State.

Gebruik maken van rechtDe rest van de raad schrapte overigens het onderdeel waarin de rekenkamercommissie voorstelde om burgers te wijzen erop te wijzen dat een zaak bij de Raad van State vaak in hun nadeel eindigt. "Het is ongewenst dat we de schijn wekken dat we mensen ervan willen weerhouden gebruik te maken van hun recht. AFwegingen oer de kans van slagen in procedures zijn geheel aan de burgers zelf", aldus Kees van Drunen (GroenLinks), die het voortouw nam om dit onderdeel van het voorstel te schrappen.

Stokpaardjes van stal gehaald door de coalitiepartijen | Maasdriel

GroenLinks GroenLinks De Groenen CDA PvdA Maasdriel 05-11-2014 00:00

Zoals te verwachten viel is de begroting 2015 van de gemeente Maasdriel er een waarbij belangrijke bouwstenen voor een gezonde en goed opgeleide gemeente uit het bouwwerk worden bezuinigd: Bibliotheekwerk, peuterspeelzalen en de ondersteuning van vrijwilligers voor Vluchtelingenwerk.

Hieronder de Algemene Beschouwingen,  hier het amendement en hier de mogelijkheden voor een andere, volgens ons betere,  begroting

Algemene beschouwing  GroenLinks Maasdriel,  Begrotingsraad november 2014

 

Voorzitter, collega raadsleden, college van B&W en alle overigen hier aanwezig voor de begrotingsraad 2014,

2014 is voor wie betrokken is bij politiek en bestuur van Maasdriel best een markant jaar:

Een jaar van verkiezingen en college-vorming en het jaar dat Maasdriel weer een vast-benoemde i.p.v. waarnemend burgemeester gaat krijgen Ook HET jaar dat de voorbereiding van de transities in de zorg en op het terrein van werk en inkomen afgerond gaan worden om per 1 januari a.s. de burgers die dit aangaat goed te kunnen helpen En het jaar dat we een begroting moeten vaststellen voor het 1e jaar dat de grote rijksbezuinigingen op het Gemeentefonds inbreken op onze gemeentelijke begroting

Op deze drie punten wil de fractie van GroenLinks in deze algemene beschouwing ingaan. Kort op de eerste twee, wat uitgebreider op het laatste punt , de begroting 2015, waar vanavond besluiten over genomen moeten worden.

Over het eerste: verkiezingen, collegevorming en nieuwe burgemeester. De verkiezingsuitslag was voor GroenLinks een teleurstellende verrassing. Maar ook snel weer de realiteit waar we het deze raadsperiode mee moeten doen. Positief vinden wij het, dat de onderlinge verhoudingen tussen partijen en personen actief in de Maasdrielse politiek weer genormaliseerd zijn. De manier waarop de vertrouwenscommissie haar taak heeft gedaan en tot een voordracht is gekomen geeft mij ook vertrouwen, dat de komende periode – en dat kan al vanavond zijn - ook als er politiek moeilijke onderwerpen aan de orde zijn, we dat voldoende professioneel en met persoonlijk respect kunnen doen. GroenLinks zal onze nieuwe burgemeester, die ook bij zo’n werkwijze past, van harte verwelkomen.

Over het tweede. Ook daarover vanavond maar kort, ik heb de basishouding van GroenLinks daarin vorige week in de raadsvergadering nog verwoord. GroenLinks waardeert de inzet waarmee velen daaraan werken. Maar we zijn tegelijkertijd ontzettend bezorgd, dat het in één keer overbrengen van al die taken naar de gemeente waarmee heel snel ook enorme bezuinigingen moeten worden gehaald, teveel tegelijk is. En dat daardoor de mensen die die ondersteuning nodig hebben daardoor heel vervelende dingen mee moeten maken. Vanuit die zorg, zal GroenLinks die dossiers allert en inhoudelijk scherp blijven volgen.

Dan kom ik bij het hoofdmenu van vanavond: de begroting voor 2015 en het perspectief voor de eerstkomende jaren daarna.  Het college heeft de raad een concept meerjarenbegroting voorgesteld. GroenLinks gaat hier vanavond niet zeggen dat er helemaal niets van deugt. Op een aantal punten zou GroenLinks vergelijkbare keuzes maken als door het college voorgesteld: in de magere jaren kijk je of je op het wegen- en het groenonderhoud een tandje minder kunt doen. Juist in deze onzekere tijd als gevolg van de transities, zet je geen taakstellende bezuinigingen op de budgetten voor de zorg. Maar daarna moet GroenLinks toch een aantal kanttekeningen en stevige kritiekpunten plaatsen. Bij het college-akkoord heeft GroenLinks als reactie gegeven: het is weinig duidelijk wat de missie van dit college is de komende jaren. Onvermijdelijke keuzes voor bezuinigingen werden toen doorgeschoven naar de kadernota.  Inmiddels zijn we bij de begroting 2015 aangeland. En stelt het college voor om van de ongeveer € 2,5 mln ombuigingen in 2015 en in 2016 een miljoen te realiseren door een andere systematiek van begroten voor het wegenbeheer. Dat is geen ombuiging, maar een begrotingstruc die je 2 jaar uitstel geeft en daarna verdeeld over 40 jaar terugkomt. Het college is er nog niet uit, hoe de begroting structureel op orde te krijgen en ‘koopt’ daarmee tijd. Niet sterk college, zeggen wij van GroenLinks daarop. En vragen u: wat is de gedachte van het college daarachter? Waarom kiest u voor dit uitstel van daadwerkelijke beleidsombuigingen? Het is maar voor even – vanaf 2017 is de gemeente-begroting nog niet sluitend! Ook voor het verhogen van de precario-belasting op gasleidingen krijgt u van ons geen applaus. Netwerkbedrijf Liander moet die betalen en kan niet anders dan dit doorberekenen in de tarieven voor haar klanten. Een dure manier van geld rondpompen en de burgers voor de gek houden, want uiteindelijk wordt dit ook gewoon een lastenverzwaring voor de burgers. GroenLinks houdt hier niet van.

De meest pijnlijke en in onze ogen absoluut verkeerde bezuinigingen zijn voor GroenLinks die op de bibliotheek, op de begeleiding van asielzoekers en op het peuterspeelzaakwerk.  

Voor wat betreft de bibliotheek: heel veel argumenten zijn al langs ons gekomen, waarom het wegsaneren van de huidige bibliotheekvoorziening met de St. Bibliotheek Rivierenland  een slechte zaak is – dat de bibliotheek een belangrijke functie voor de scholen heeft, dat de bibliotheek een van de instrumenten is om de laaggeletterdheid (relatief hoog in onze regio) te verminderen, de laagdrempelige toegang tot kennis en cultuur. GroenLinks vindt die functies belangrijk; wil om die reden de bibliotheek behouden.  Maar op deze ombuiging heeft onze fractie nog veel meer kritiek: de voorbereiding voldoet helemaal niet aan de zorgvuldigheidseisen die wij van ons gemeentebestuur verlangen! Een voor ieder toegankelijke openbare bibliotheekvoorziening blijft een wettelijke taak voor de gemeente, zo staat ook in een nieuw wetsvoorstel dat naar verwachting spoedig wordt aangenomen. Een lokale bibliotheek moet deelnemen in het interbibliothecair leenverkeer, maar Maasdriel scheidt zich af van het samenwerkingsverband dat er is en dat in de benchmark de basisbibliotheekfunctie goedkoop aanbiedt. Het nieuwe alternatief is nog niet uitgedacht en al helemaal nog niet financieel onderbouwd. Je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt, zo luidt het spreekwoord. En de bezuiniging kan juridisch niet zoals hij nu in de concept-begroting is opgenomen: als Maasdriel nu het convenant met Bibliotheek Rivierenland opzegt, dan is onze gemeente juridisch gebonden aan een vijfjarig afbouwtraject in plaats van 4 jaar zoals in de concept-begroting. Deze ombuiging heeft alle voortekenen in financiële zin een canard te worden. College en collega-raadslieden, alsjeblieft, zie hier vanaf. Wij doen in ons amendement samen met de PvdA het voorstel om deze ondeugdelijk voorbereide en in onze ogen ook heel ongewenste bezuiniging uit het collegevoorstel te schrappen.

De bezuiniging op de begrotingspost begeleiding van asielzoekers door de Stichting Vluchtelingenwerk voor West- en Oost-Brabant en Bommelerwaard is voor GroenLinks ook een onverteerbaar voorstel. Zorg voor wezen, weduwen en vreemdelingen is een basis fundament in de joods-christelijk-humanistische cultuur. Wij ervaren het als schaamteloos, wanneer we als gemeente op een begroting van enkele tientallen miljoenen die paar tienduizenden euro’s hiervoor niet meer opnemen. Dat doe je gewoon niet. Zeker niet als je weet dat tientallen mensen zich hier onbetaald als vrijwilliger voor inzetten. We betalen alleen het stukje professionele coördinatie en ondersteuning – maar dat o zo belangrijk is in allerlei ambtelijke en juridische weerbarstigheden waar die asielzoekers en hun begeleiders heel vaak mee te maken krijgen. Ook deze bezuiniging vindt u terug in het amendement van GroenLinks en PvdA, in de hoop dat onze gemeenteraad hem nog zal afwenden.

Ten derde de bezuiniging op het peuterspeelzaalwerk. Dat nu heel goed functioneert in onze gemeente en een groot bereik heeft. Juist het stukje dat in het voorstel van het college sneuvelt is o zo belangrijk voor de peuters die o.a. op taalgebied wat achterstand hebben. In ons schoolsysteem is achterstand in ontwikkeling heel moeilijk nog weer in te halen – eenmaal op achterstand blijft  vaak op achterstand. Deze bezuiniging past daarom ook niet bij onze Maasdrielse gemeentepolitiek – die zo vaak groot belang hecht aan het onderwijs. Ook deze bezuiniging voorzitter, stellen GroenLinks en PvdA voor te schrappen uit het voorstel van het college.

Financieel kan het schrappen van deze ombuigingen ook voorzitter. GroenLinks en PvdA geven in het amendement een aantal posten aan, waarmee de benodigde dekking voor bibliotheek, begeleiding asielzoekers en peuterspeelzaalwerk ruim gevonden kan worden – we hebben ze niet eens per sé allemaal nodig. Wij hopen dat er tijdens een schorsing van deze begrotingsraad met CDA en SSM nog gesproken kan worden over de drie door ons gewenste bijstellingen en de daadwerkelijke keuzes voor de financiële dekking daarvan. Politiek als lastig ervaren door CDA en SSM is waarschijnlijk alleen de door ons voorgestelde privatisering van de exploitatie van de buitensportvelden. Een heilig huisje. Terwijl dat we als gemeenteraadsleden één ding zeker weten: de voetbalsport in onze gemeente gaat echt niet verloren! De clubs zullen het onderhoud zelf goedkoper organiseren. En de contributie van de clubs in onze gemeente is in een benchmark nog lang niet bij de KNVB-norm. We dagen met dit voorstel college, CDA en SSM ook een beetje uit: zet deze maatregel nu in, over 3 jaar is het ingeregeld en wordt het je tijdens de verkiezingen niet meer aangerekend.

Dan nog een ombuigingsmaatregel waardoor onze fractie zich genomen voelt: de middelen voor handhaving op het nog nieuwe huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten. Dat gaat niet samen: wel verruimde mogelijkheden voor huisvesting van mensen op de bedrijven, maar geen middelen voor de handhaving die bij dat beleid horen. Wij kunnen daarop maar één ding voorstellen: dan schrappen we ook het nieuwe huisvestingsbeleid. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Geen A, dan ook geen B of omgekeerd. Wij leggen het als motie voor.

Tot slot: een ombuigingsoperatie zoals nu, willen wij niet nog een keer. Dat wil zeggen: bezuinigingen die alleen als bedragen in de begroting worden geschrapt, maar die zoals de bibliotheek nu feitelijk inhoudelijk nog niet zijn doordacht en uitgewerkt. Daarom hebben wij als motie nog een aantal onderwerpen, die we als bezuinigingsmogelijkheden voor de begroting 2016 en verder op tijd verkend en uitgewerkt zouden willen hebben.

Tot zover voorzitter, de algemene beschouwing van GroenLinks.

Werkbezoek Dhr. Buma

CDA CDA Maasdriel 27-01-2014 20:06

Een korte schets van de Gemeente Maasdriel: De Gemeente Maasdriel is in 1999 ontstaan na herindeling van 5 voormalige gemeenten (Ammerzoden, Hedel, Maasdriel, Rossum en Heerewaarden) en heeft zo’n 24.000 inwoners. Maasdriel is gelegen tussen Den Bosch en Zaltbommel, tussen de Waal en de Maas, en wordt doorsneden door de A2 en de spoorlijn Den Bosch-Utrecht. De Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel vormen samen de Bommelerwaard; “Het mooiste eiland tussen de rivieren” (is de slogan waarmee het toeristische product in de markt wordt gezet). Het is een van oudsher agrarische gemeente waar (glas-)tuinbouw, fruitteelt, veeteelt en champignonteelt (Maasdriel is de bakermat van de Nederlandse champignonteelt) plaatsvindt op de vruchtbare rivierklei. De provincie Gelderland werkt samen met de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel aan een Provinciaal Inpassingsplan voor de Bommelerwaard. De combinatie van ontwikkeling van glastuinbouw en champignonteelt, natuur en landschapontwikkeling en drinkwaterwinning vormen de uitdaging. Het CDA kwam in Maasdriel bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen (nov. 1998) verrassend uit de bus: 8 van de 19 raadszetels werden door een CDA-er ingenomen. Het CDA leverde twee wethouders. In 2002 en 2006 kreeg het CDA 7 zetels en mocht het wederom, als grootste partij twee wethouders leveren. In 2010 zijn er weer 7 zetels behaald, maar werd het CDA voor het eerst geen coalitiepartij. Voor de komende verkiezingen van19 maart heeft CDA Maasdriel wederom een lijst samengesteld met zichtbare, herkenbare en aanspreekbare kandidaten uit alle elf kernen van Maasdriel. Een mix van ervaren en jonge frisse kandidaten. Een korte schets van de regio Rivierenland: De naam regio Rivierenland zegt het al: de rivieren vormen het gebied. En de ervaringen met hoog water brengt dat er veranderingen te verwachten zijn in het kader van “ruimte voor de rivier”. Ingrepen die ook kansen bieden als er aangesloten wordt bij de mogelijkheden die bewoners en gebruikers zien voor de verbeteringen van kwaliteiten. Het opstellen en uitvoeren van de PKB Ruimte voor de Rivier is van groot belang voor de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. De veiligheidsdoelstelling is onomstreden. Vanuit de regio zijn veel initiatieven gestart en kansen aangegeven om veiligheid en ruimtelijke kwaliteit in combinatie te ontwikkelen. Op dit moment worden de initiatieven vaak geblokkeerd door de “beleidslijn ruimte voor de rivier” Het gebied wordt verder gekenmerkt door openheid en landschappelijke kwaliteit in het karakteristieke rivierlandschap met zijn prachtige uiterwaarden. Het landschap verandert door verschuivingen in de agrarische sector naar meer kapitaalsintensieve teelten en het overstappen op andere bedrijfstakken. In het gebied wonen ongeveer 240.000 mensen verspreid over zo’n 80 kleinere en grotere kernen. Veel bewoners zijn voor wat betreft voorzieningen georiënteerd op omliggende grootstedelijke gebieden. De (openbare)vervoersstromen in het gebied zijn niet optimaal te noemen. Dit heeft tot gevolg dat het regiotaxisysteem een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van voorzieningen levert. De grote vervoersassen door het gebied: A2, A15, Betuwelijn, Waal, Maas en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch zorgen er wel voor dat het gebied aantrekkelijk is voor bedrijven die van vervoer afhankelijk zijn. Tegelijkertijd trekken jongeren vaak weg uit het gebied om (hogere) opleidingen elders te volgen, waarbij tevens de beperkte beschikbaarheid van betaalbare woningen een belangrijke rol speelt. Het CDA Maasdriel maakt zich zorgen om: -Het dimmen van de verlichting op rijkswegen, minder veiligheid, geen duurzaamheid, maar bovenal geen besparing. -De nationale politie, waar blijven de beloofde 5 wijkagenten voor Maasdriel, we tellen er nog steeds twee, terwijl drie extra wijkagenten meer dan welkom zijn; ze zijn noodzakelijk -De problemen bij onder andere de geregionaliseerde brandweer en bij de Regionale UitvoeringsDiensten. Items die actueel zijn in rivierenland: Sterke groei (agro-)toerisme, de kracht is het landschap in combinatie met cultuurhistorie; De problematiek rondom vrijkomende agrarische gebouwen; oude champignoncellen, stallen, kassen, schuren; Arbeidsmigrantenproblematiek; Veiligheid; geregionaliseerde brandweer en nationale politie komen de kwaliteit van de veiligheid zeker niet ten goede; Minder wet en regelgeving. Iedereen wil minder regels maar in de praktijk zijn er nauwelijks zichtbare resultaten van vermindering van regels; Europese wetgeving begint ons danig parten te spelen: onder andere luchtkwaliteit, verdrag van Malta, Habitat- en vogelrichtlijnen daarbij zorgt deze wetgeving vaak voor enorme kostenposten en onderzoeken; Dualisme: Een record aantal wethouders heeft de afgelopen periode het veld moeten ruimen; Ruimte voor de Rivier; Verkeersproblematiek/filebestrijding A2; De vragen voor Sybrand: Hoe kijkt Sybrand aan tegen Rivierenland? Wat zou Sybrand doen als hij (lokaal) bestuurder van rivierenland zou zijn. Wat zijn de kansen en bedreigingen? Gerard van den Anker, lijsttrekker CDA MaasdrielHedel, 27 januari 2014

Werkbezoek Dhr. Buma

CDA CDA Maasdriel 27-01-2014 00:00

https://www.cda.nl/gelderland/maasdriel/actueel/nieuws/werkbezoek-dhr-buma/

Een korte schets van de Gemeente Maasdriel:

De Gemeente Maasdriel is in 1999 ontstaan na herindeling van 5 voormalige gemeenten (Ammerzoden, Hedel, Maasdriel, Rossum en Heerewaarden) en heeft zo’n 24.000 inwoners. Maasdriel is gelegen tussen Den Bosch en Zaltbommel, tussen de Waal en de Maas, en wordt doorsneden door de A2 en de spoorlijn Den Bosch-Utrecht.

De Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel vormen samen de Bommelerwaard; “Het mooiste eiland tussen de rivieren” (is de slogan waarmee het toeristische product in de markt wordt gezet). Het is een van oudsher agrarische gemeente waar (glas-)tuinbouw, fruitteelt, veeteelt en champignonteelt (Maasdriel is de bakermat van de Nederlandse champignonteelt) plaatsvindt op de vruchtbare rivierklei.

De provincie Gelderland werkt samen met de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel aan een Provinciaal Inpassingsplan voor de Bommelerwaard. De combinatie van ontwikkeling van glastuinbouw en champignonteelt, natuur en landschapontwikkeling en drinkwaterwinning vormen de uitdaging.

Het CDA kwam in Maasdriel bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen (nov. 1998) verrassend uit de bus: 8 van de 19 raadszetels werden door een CDA-er ingenomen. Het CDA leverde twee wethouders. In 2002 en 2006 kreeg het CDA 7 zetels en mocht het wederom, als grootste partij twee wethouders leveren. In 2010 zijn er weer 7 zetels behaald, maar werd het CDA voor het eerst geen coalitiepartij. Voor de komende verkiezingen van19 maart heeft CDA Maasdriel wederom een lijst samengesteld met zichtbare, herkenbare en aanspreekbare kandidaten uit alle elf kernen van Maasdriel. Een mix van ervaren en jonge frisse kandidaten.

Een korte schets van de regio Rivierenland:

De naam regio Rivierenland zegt het al: de rivieren vormen het gebied. En de ervaringen met hoog water brengt dat er veranderingen te verwachten zijn in het kader van “ruimte voor de rivier”. Ingrepen die ook kansen bieden als er aangesloten wordt bij de mogelijkheden die bewoners en gebruikers zien voor de verbeteringen van kwaliteiten.

Het opstellen en uitvoeren van de PKB Ruimte voor de Rivier is van groot belang voor de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. De veiligheidsdoelstelling is onomstreden. Vanuit de regio zijn veel initiatieven gestart en kansen aangegeven om veiligheid en ruimtelijke kwaliteit in combinatie te ontwikkelen. Op dit moment worden de initiatieven vaak geblokkeerd door de “beleidslijn ruimte voor de rivier”

Het gebied wordt verder gekenmerkt door openheid en landschappelijke kwaliteit in het karakteristieke rivierlandschap met zijn prachtige uiterwaarden.

Het landschap verandert door verschuivingen in de agrarische sector naar meer kapitaalsintensieve teelten en het overstappen op andere bedrijfstakken.

In het gebied wonen ongeveer 240.000 mensen verspreid over zo’n 80 kleinere en grotere kernen. Veel bewoners zijn voor wat betreft voorzieningen georiënteerd op omliggende grootstedelijke gebieden. De (openbare)vervoersstromen in het gebied zijn niet optimaal te noemen. Dit heeft tot gevolg dat het regiotaxisysteem een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van voorzieningen levert.

De grote vervoersassen door het gebied: A2, A15, Betuwelijn, Waal, Maas en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch zorgen er wel voor dat het gebied aantrekkelijk is voor bedrijven die van vervoer afhankelijk zijn. Tegelijkertijd trekken jongeren vaak weg uit het gebied om (hogere) opleidingen elders te volgen, waarbij tevens de beperkte beschikbaarheid van betaalbare woningen een belangrijke rol speelt.

Het CDA Maasdriel maakt zich zorgen om:

-Het  dimmen van de verlichting op rijkswegen, minder veiligheid, geen duurzaamheid, maar bovenal geen besparing. -De nationale politie, waar blijven de beloofde 5 wijkagenten voor Maasdriel, we tellen er  nog steeds twee, terwijl drie extra wijkagenten meer dan welkom zijn; ze zijn noodzakelijk -De problemen bij onder andere de geregionaliseerde brandweer en bij de Regionale UitvoeringsDiensten.

Items die actueel zijn in rivierenland:

Sterke groei (agro-)toerisme, de kracht is het landschap in combinatie met cultuurhistorie; De problematiek rondom vrijkomende agrarische gebouwen; oude champignoncellen, stallen, kassen, schuren; Arbeidsmigrantenproblematiek; Veiligheid; geregionaliseerde brandweer en nationale politie komen de kwaliteit van de veiligheid zeker niet ten goede; Minder wet en regelgeving. Iedereen wil minder regels maar in de praktijk zijn er nauwelijks zichtbare resultaten van vermindering van regels; Europese wetgeving begint ons danig parten te spelen: onder andere luchtkwaliteit, verdrag van Malta, Habitat- en vogelrichtlijnen daarbij zorgt deze wetgeving vaak voor enorme kostenposten en onderzoeken; Dualisme: Een record aantal wethouders heeft de afgelopen periode het veld moeten ruimen; Ruimte voor de Rivier; Verkeersproblematiek/filebestrijding A2;

De vragen voor Sybrand:

Hoe kijkt Sybrand aan tegen Rivierenland? Wat zou Sybrand doen als hij (lokaal) bestuurder van rivierenland zou zijn. Wat zijn de kansen en bedreigingen?

Gerard van den Anker, lijsttrekker CDA MaasdrielHedel, 27 januari 2014

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.