Nieuws van politieke partijen in Medemblik inzichtelijk

18 documenten

Motoren langs de dijk | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 03-07-2020 00:00

De coronacrisis heeft ons behoorlijk in de greep gehad. Naast het leed van mensen die een familielid hebben verloren, het thuiswerken, thuis vergaderen en lesgeven enz. werd ook onze bewegingsvrijheid enorm beperkt. Wat decennialang vanzelfsprekend is geweest, te gaan en staan waar we willen, was dat niet langer zo.

Daarom begreep ik zo goed de afgelopen tijd de drang om erop uit te trekken, te wandelen, te fietsen en te toeren in de nabije omgeving, want verre reizen werden ook aan banden gelegd. Wat dat laatste betreft vind ik dat stiekem prima. Zelf ben ik geen globetrotter en heb jarenlang met lede ogen aangezien hoe ons luchtruim steeds drukker werd met alle gevolgen van dien van geluidoverlast tot luchtvervuiling. Een groot bijkomstig voordeel dat de lucht nu stiller en schoner is. Daar staan echter zon en feestdagen vol zoevende en ronkende motoren langs de dijk tegenover. Honderden, af en aan, pal langs de huizen die aan de weg staan. Ook daar wonen mensen, die na een werkweek van hun rust willen genieten of nachtdiensten draaien. Zelf wonen we gelukkig op ruime afstand van de dijk, we horen ze echter wel, af en aan, en er komen klachten bij ons binnen. Dat er langs de Zuiderdijk bij Wijdenes en Venhuizen overlast wordt ondervonden en er zelfs maatregelen zijn genomen, dat heeft u in de kranten kunnen lezen. Er zijn echter ook Oosterdijken en een Noorderdijk langs het IJsselmeer. Nogmaals ik begrijp het gevoel zo goed, erop uit…. na een drukke week, de vrijheid tegemoet ! Maar waarom moet er zo hard worden gereden met zoveel lawaai ? Volkomen overbodig. Het kan anders, want we zien ook motoren met de helft minder lawaai. Bewoners langs de Zuiderdijk hebben zich georganiseerd en er zijn maatregelen getroffen. Wij kunnen ermee beginnen hier vragen over te stellen, want het wordt soms echt te bar.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik

Ria.manshanden@ziggo.nl www.GroenLinksmedemblik.nl, facebook.com/GLMedemblik

Beknibbelzaken | Medemblik

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Medemblik 11-11-2019 00:00

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 7 november 2019 werd de begroting van de gemeente Medemblik behandeld, met daaraan gekoppeld de ‘algemene beschouwingen’.

Ria Manshanden, fractievoorzitter van GroenLinks, kreeg tijdens haar 5 minuten durende spreektijd de lachers op haar hand, door te vertellen dat zij, samen met D66, onlangs vragen had willen stellen over het RoundUp gebruik, maar dat daar voorlopig nog maar even vanaf wordt gezien: ‘We hoorden de tractoren al ronken voor het bordes’.

Natuurlijk waren er ook genoeg serieuze zaken om over uit te wijden. Een belangrijk aandachtspunt van GroenLinks: de speelruimte in Medemblik wordt beperkt door een aantal te ambitieuze projecten. Om alles financieel rond te krijgen, gaat het college in 2020 de kaasschaafmethode hanteren en tal van bezuinigingen doorvoeren, in de woorden van Ria ‘beknibbelzaken’. Voorbeelden: de muziekschool MOW, het kunst- en cultuurbeleid, het programma Duurzaamheid en het gemeentenieuws in de Medemblikker. Belangrijke, waardevolle dingen, waar GroenLinks zich van harte voor inzet.

GroenLinks heeft het initiatief genomen om het gemeentenieuws in de Medemblikker te laten voortbestaan. Het daartoe ingediende amendement is aangenomen. Samen met het CDA is geprobeerd om de bezuinigingen op de muziekschool en het kunst- en cultuurbeleid te voorkomen. Helaas is dat niet gelukt. Hetzelfde geldt voor de inspanningen om niet te korten op duurzaamheid. foto door George van Keulen

Klik door naar: Algemene beschouwingen GroenLinks Begroting 2020 en MJR

Jong en eenzaam | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 10-10-2019 00:00

De laatste tijd staat het thema “Eenzaamheid” volop in de belangstelling. Op radio, tv en in kranten wordt er veel aandacht aan geschonken en op internet vind je tientallen sites met verwijzingen naar studies, artikelen, boeken en onderzoeken over dit onderwerp. Ook was er “De week van de eenzaamheid”, begin oktober.

Het zijn zeker niet alleen ouderen die, door het wegvallen van dierbaren en een gebrekkige mobiliteit, hiermee kampen. Ook het aantal jongeren die zich chronisch eenzaam voelt groeit. 14% van onze jongeren las ik ergens. Bij jongeren ligt de oorzaak in pestgedrag, zich niet kunnen meten met succesverhalen en beelden van hun nabije omgeving op Facebook en Instagram en het moeilijk aansluiting kunnen vinden met gelijkgestemden. We kunnen dus best wel spreken van een maatschappelijk probleem. Gelukkig zijn er organisaties die zich dit aantrekken en is er veel te vinden op internet voor mensen die hulp zoeken. Eén zo’n site voor jongeren is www.join-us.nu. Daar worden allerlei zaken aangeboden, want…… niet iedereen houdt van drukke evenementen of sport, als manier om vrienden te maken en anderen te ontmoeten. Een probleem daarbij is evenwel dat zowel jongeren als ouderen zich niet altijd bewust zijn van hun eenzame gevoelens, zich gewoon ongelukkig voelen of zich schamen om ervoor uit te komen. Daar ligt een taak voor de naaste omgeving. Vorig jaar las ik ergens “Iedereen is tegenwoordig zo druk”. Wanneer nemen we de rust en de tijd om eens stil te staan om onze naasten echt aan te kijken en oprecht te vragen hoe het gaat? Dat is een andere vorm van communiceren dan plaatjes posten en kijken op internet. Maar wel één met echte aandacht.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik

Ria.manshanden@ziggo.nl   www.GroenLinksmedemblik.nl,  facebook.com/GLMedemblik

foto: Joanne van Dijk

De Kromme Leek | Medemblik

GroenLinks GroenLinks VVD Medemblik 25-05-2019 00:00

U heeft er ongetwijfeld wel eens van gehoord; de Kromme Leek, een voormalige veenrivier, die al eeuwenlang door de open Westfriese Landerijen kronkelt van Nibbixwoud, Hauwert, Zwaagdijk tot de Neuvel te Wervershoof. Een oerrivier met een grote cultuurhistorische en landschappelijke waarde. Deze kwetsbare schoonheid is in het nabije verleden diverse malen bedreigd.

De provincie heeft het gebied rondom de rivier willen aanwijzen als zoekgebied voor windmolens en eerder voor de bouw van landhuizen. “Landschappelijk wonen” heette dat toen. Tot nu toe heeft de gemeente deze bedreigingen tegen weten te houden. Wel stond men positief tegenover het idee van het Recreatieschap om langs de rivier een boerenpad of schelpenpad te maken voor wandelaars. Dit leek ons wel een mooi idee, omdat zo iedereen kon genieten van dit mooie stukje natuur en historie. Nu echter wil een eigenaar van een stuk grond, waar de rivier doorheen loopt, langs het watertje een landhuis bouwen. Het college weigerde eerder toestemming, maar via een voorstel van de VVD was er uiteindelijk in de vorige raadsperiode toch een meerderheid voor een onderzoek naar de mogelijkheden. Nu staat dit dus opnieuw op de agenda. Via het “Nieuwe landgoederen” beleid van de provincie is realisatie mogelijk onder de voorwaarde van “Recreatief medegebruik”. Het plan omvat dus naast het huis een dorpsommetje met verbinding naar de Grote en Kleine Vliet. Het ziet er op papier aantrekkelijk uit,maar dat er een “woongebouw” komt vinden wij geen goed idee. Iedereen wil wel een huis bouwen op de mooiste plekken van Medemblik. Mij ontlokte het de cynische gedachte, terwijl ik niet van cynisme houd : “GroenLinks werkt keihard voor het behoud van gebieden met natuur en landschappelijke waarde, waar vervolgens mensen met veel geld gaan wonen”. Een wandelpad langs het riviertje oké, maar geen landgoed met woonhuis.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik                                                                                                                

Ria.manshanden@ziggo.nl   www.GroenLinksmedemblik.nl, facebook.com/GLMedemblik

Zienswijze GroenLinks Medemblik luchthavenbesluit Lelystad Airport | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 16-02-2019 00:00

Naar aanleiding van de milieueffectrapportage (MER) die onlangs is uitgevoerd, ligt er nu een ontwerpbesluit tot wijziging van het luchthavenbesluit Lelystad. Hiertegen kan iedereen, persoonlijk of als organisatie, tot en met 21 februari 2019 een zienswijze indienen.

De samenwerkende WestFriese gemeenten hebben dit al gedaan. Echter vonden wij deze zienswijze niet kritisch genoeg ten opzichte van de alsmaar uitbreidende luchtvaartsector. Ook de alternatieven zouden wat ons betreft veel meer meegenomen moeten worden in het vraagstuk rondom Schiphol. Hieronder vindt u onze zienswijze die vandaag is ingediend.

Update: Wij hebben de inwoners van WestFriesland en fracties in andere gemeenten opgeroepen om dit ook te doen. Hiervoor kon onze zienswijze, of delen hieruit, overgenomen worden. Dit is massaal gedaan door o.a. GroenLinks Den Helder, GroenLinks Hoorn, GroenLinks Hollands Kroon, GroenLinks Koggeland & GroenLinks Schagen!  Ook het NHD besteedde uitgebreid aandacht aan onze aanscherping:

/r/3c5f61a926e84b73a02e5fa2c6650653?url=http%3A%2F%2Fmedemblik.groenlinks.nl%2Fnieuws%2F%28c%29+NHD+-+Sophie+Kuitems&id=9ea2f91e5b569172eb35026b394b15161e577fe0
(c) NHD - Sophie Kuitems

Indienen kan niet meer, maar in actie komen nog wel:

Wist je dat 35% van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 750km alweer landt? Dat kan anders: Laten we voor afstanden tot 750 km de trein de goedkoopste en makkelijkste optie maken. Help mee, teken de petitie: www.groen.li/treinen en deel hem met je omgeving!

 

Zienswijze GroenLinks Medemblik

Aan hare excellentie mevrouw C. van Nieuwenhuizen,

Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Postbus 20901

2500 EX Den Haag

 

Betreft : Zienswijze op aangepast luchthavenbesluit Lelystad Airport

 

Medemblik, 15 februari 2019

 

Hooggeachte mevrouw Nieuwenhuizen,

Graag maken ondergetekenden mede namens GroenLinks afdeling Medemblik van de gelegenheid gebruik om een zienswijze te geven over het luchthavenbesluit Lelystad Airport.

Allereerst willen wij in algemene zin hierop reageren. Wat ons betreft zijn de grenzen van de groei van het luchtvaartverkeer in Nederland bereikt. Op dit moment wordt er enorm veel geluidoverlast ervaren en is de veiligheid en de gezondheid door geluidoverlast en de uitstoot van fijnstof van duizenden, zo niet miljoenen mensen in het geding. Iedere uitbreiding van Schiphol, of dat nu in de buurt van de luchthaven is, in Eindhoven, Maastricht of Lelystad, zal alleen maar een verplaatsing van dit grote milieu en welzijnsprobleem betekenen. Schiphol kan niet meer verder op het pad van groei op de traditionele wijze, maar zal moeten nadenken over nieuwe duurzamere oplossingen met alle betrokken partijen over de toekomst van het luchtverkeer in samenhang met de toekomst van een duurzamere mobiliteit.

Schiphol noemt nog steeds het economische belang als belangrijkste motief om te groeien en begrijpt daarbij niet dat de publieke opinie de laatste jaren enorm is veranderd. Niet langer is het economische belang heilig en zaligmakend. Steeds meer wordt gedacht in groei van welzijn en kwaliteit van leven i.p.v. in economische groeicijfers. Zeker de jongeren van nu zullen economische groei op die nieuwe wijze beoordelen. Daarnaast is niet alleen de publieke opinie aan het veranderen, maar hebben we ook te maken met feiten die er niet om liegen. De CO2 problematiek met mondiale gevolgen is internationaal erkend. De luchtvaart draagt in grote mate bij aan deze CO2 uitstoot en zal ook moeten werken aan CO2 reductie.

Terug naar onze feiten. Schiphol wil uitbreiden naar Lelystad. De voorbereidingen zijn in volle gang, terwijl de besluitvormingsprocedures nog lopen. Er zullen niet alleen routes gaan lopen over natuurgebied de Veluwe en daar de rust van mens en dier gaan verstoren. Maar ook over onze gemeente Medemblik en West-Friesland, in die gevallen dat het niet mogelijk is een noordelijker route te nemen i.v.m. militaire oefeningen. Deze Medemblikker route, o.a. over de dorpen Andijk en Twisk, valt  buiten de contouren en kaders om onderwerp te zijn van de Milieu Effectrapportage. Dit neemt niet weg dat Medemblik, in  ieder geval tot de herziening van het luchtruim, 134 dagen onder een laagvliegroute zal liggen. Dit terwijl er nu al regelmatig flinke vliegtuig overlast wordt ervaren. Dit vinden wij onacceptabel. Daarbij is voor ons volkomen onduidelijk hoe deze uitbreiding naar Lelystad zich gaat ontwikkelen in de toekomst.  Garanties op beperkingen van het aantal vluchten, nachtvluchten en laagvliegroutes en de daarmee gepaard gaande beperking van geluidhinder, vermindering van fijnstof uitstoot en reductie van CO2, worden niet gegeven.

Medemblik is t.o.v. de Randstad een mooie, ruime en relatief rustige plattelandsgemeente. In de structuurvisie van Medemblik staan kwaliteiten als stilte en nachtelijke duisternis als kostbare en daarmee kwetsbare landschappelijke kwaliteiten genoemd. Deze kwaliteiten zijn niet alleen van groot belang voor het welzijn en de gezondheid van mensen, maar ook voor de dieren en natuurwaarden in algemene zin. De laatste jaren probeert Medemblik zich samen met de Regio Westfriesland en de kop van Noord-Holland op de kaart te zetten als recreatief en toeristisch aantrekkelijke gemeente. De vrijetijds- en zorgeconomie wordt gezien als een van de speerpunten om ons te profileren als aantrekkelijke gemeente en regio. “Medemblik als rustgebied voor de Randstedeling”, stond er ook in ons verkiezingsprogramma. Wanneer er vliegtuiglawaai over onze gemeente komt zal dit niet helpen bij deze ontwikkelingen. Ook in die zin gaat het argument van het economische belang van de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad niet op.

Kortom, wij zijn tegen dit luchtvaartbesluit en hopen dat u deze zienswijze ter harte neemt in uw denken en verdere beslissingen.

 

Hoogachtend,

 

GroenLinks afdeling Medemblik,

Ria Manshanden, fractievoorzitter GroenLinks Medemblik,

Tanja Luksenburg, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik,

Bart Huisman, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik,

George van Keulen, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik en Penningmeester GroenLinks Medemblik,

Jaap van Dijk, lid commissie communicatie GroenLinks Medemblik,

Myrthe van Bladeren, lid commissie communicatie GroenLinks Medemblik,

Gilles Beydals, voorzitter GroenLinks Medemblik,

 

namens dezen,

de waarnemend secretaris GroenLinks Medemblik,

Gilles Beydals

/r/3c5f61a926e84b73a02e5fa2c6650653?url=http%3A%2F%2Fmedemblik.groenlinks.nl%2Fnieuws%2F%28c%29+NHD+-+Sophie+Kuitems&id=9ea2f91e5b569172eb35026b394b15161e577fe0
(c) NHD - Sophie Kuitems

Indienen kan niet meer, maar in actie komen nog wel:

Wist je dat 35% van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 750km alweer landt? Dat kan anders: Laten we voor afstanden tot 750 km de trein de goedkoopste en makkelijkste optie maken. Help mee, teken de petitie: www.groen.li/treinen en deel hem met je omgeving!

 

Zienswijze GroenLinks Medemblik

Aan hare excellentie mevrouw C. van Nieuwenhuizen,

Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Postbus 20901

2500 EX Den Haag

 

Betreft : Zienswijze op aangepast luchthavenbesluit Lelystad Airport

 

Medemblik, 15 februari 2019

 

Hooggeachte mevrouw Nieuwenhuizen,

Graag maken ondergetekenden mede namens GroenLinks afdeling Medemblik van de gelegenheid gebruik om een zienswijze te geven over het luchthavenbesluit Lelystad Airport.

Allereerst willen wij in algemene zin hierop reageren. Wat ons betreft zijn de grenzen van de groei van het luchtvaartverkeer in Nederland bereikt. Op dit moment wordt er enorm veel geluidoverlast ervaren en is de veiligheid en de gezondheid door geluidoverlast en de uitstoot van fijnstof van duizenden, zo niet miljoenen mensen in het geding. Iedere uitbreiding van Schiphol, of dat nu in de buurt van de luchthaven is, in Eindhoven, Maastricht of Lelystad, zal alleen maar een verplaatsing van dit grote milieu en welzijnsprobleem betekenen. Schiphol kan niet meer verder op het pad van groei op de traditionele wijze, maar zal moeten nadenken over nieuwe duurzamere oplossingen met alle betrokken partijen over de toekomst van het luchtverkeer in samenhang met de toekomst van een duurzamere mobiliteit.

Schiphol noemt nog steeds het economische belang als belangrijkste motief om te groeien en begrijpt daarbij niet dat de publieke opinie de laatste jaren enorm is veranderd. Niet langer is het economische belang heilig en zaligmakend. Steeds meer wordt gedacht in groei van welzijn en kwaliteit van leven i.p.v. in economische groeicijfers. Zeker de jongeren van nu zullen economische groei op die nieuwe wijze beoordelen. Daarnaast is niet alleen de publieke opinie aan het veranderen, maar hebben we ook te maken met feiten die er niet om liegen. De CO2 problematiek met mondiale gevolgen is internationaal erkend. De luchtvaart draagt in grote mate bij aan deze CO2 uitstoot en zal ook moeten werken aan CO2 reductie.

Terug naar onze feiten. Schiphol wil uitbreiden naar Lelystad. De voorbereidingen zijn in volle gang, terwijl de besluitvormingsprocedures nog lopen. Er zullen niet alleen routes gaan lopen over natuurgebied de Veluwe en daar de rust van mens en dier gaan verstoren. Maar ook over onze gemeente Medemblik en West-Friesland, in die gevallen dat het niet mogelijk is een noordelijker route te nemen i.v.m. militaire oefeningen. Deze Medemblikker route, o.a. over de dorpen Andijk en Twisk, valt  buiten de contouren en kaders om onderwerp te zijn van de Milieu Effectrapportage. Dit neemt niet weg dat Medemblik, in  ieder geval tot de herziening van het luchtruim, 134 dagen onder een laagvliegroute zal liggen. Dit terwijl er nu al regelmatig flinke vliegtuig overlast wordt ervaren. Dit vinden wij onacceptabel. Daarbij is voor ons volkomen onduidelijk hoe deze uitbreiding naar Lelystad zich gaat ontwikkelen in de toekomst.  Garanties op beperkingen van het aantal vluchten, nachtvluchten en laagvliegroutes en de daarmee gepaard gaande beperking van geluidhinder, vermindering van fijnstof uitstoot en reductie van CO2, worden niet gegeven.

Medemblik is t.o.v. de Randstad een mooie, ruime en relatief rustige plattelandsgemeente. In de structuurvisie van Medemblik staan kwaliteiten als stilte en nachtelijke duisternis als kostbare en daarmee kwetsbare landschappelijke kwaliteiten genoemd. Deze kwaliteiten zijn niet alleen van groot belang voor het welzijn en de gezondheid van mensen, maar ook voor de dieren en natuurwaarden in algemene zin. De laatste jaren probeert Medemblik zich samen met de Regio Westfriesland en de kop van Noord-Holland op de kaart te zetten als recreatief en toeristisch aantrekkelijke gemeente. De vrijetijds- en zorgeconomie wordt gezien als een van de speerpunten om ons te profileren als aantrekkelijke gemeente en regio. “Medemblik als rustgebied voor de Randstedeling”, stond er ook in ons verkiezingsprogramma. Wanneer er vliegtuiglawaai over onze gemeente komt zal dit niet helpen bij deze ontwikkelingen. Ook in die zin gaat het argument van het economische belang van de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad niet op.

Kortom, wij zijn tegen dit luchtvaartbesluit en hopen dat u deze zienswijze ter harte neemt in uw denken en verdere beslissingen.

 

Hoogachtend,

 

GroenLinks afdeling Medemblik,

Ria Manshanden, fractievoorzitter GroenLinks Medemblik,

Tanja Luksenburg, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik,

Bart Huisman, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik,

George van Keulen, commissielid gemeente Medemblik voor GroenLinks Medemblik en Penningmeester GroenLinks Medemblik,

Jaap van Dijk, lid commissie communicatie GroenLinks Medemblik,

Myrthe van Bladeren, lid commissie communicatie GroenLinks Medemblik,

Gilles Beydals, voorzitter GroenLinks Medemblik,

 

namens dezen,

de waarnemend secretaris GroenLinks Medemblik,

Gilles Beydals

Huisvesting arbeidsmigranten | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 06-02-2019 00:00

Ze horen bij ons, de Polen en de laatste tijd ook Spanjaarden. Op straat, vissend langs de waterkant, op school en in de supermarkt, we komen ze overal tegen. We zijn eraan gewend geraakt de honderden zo niet duizenden arbeidsmigranten, die werk verrichten, waarvoor de ondernemers hier geen mensen kunnen vinden.

Ze leven hier zonder noemenswaardige overlast te veroorzaken. De ondernemers zijn verantwoordelijk voor hun huisvesting, de gemeenten voor de manier waarop dit gebeurt. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, registratie en huisvesting hebben verantwoordelijke instellingen, gemeenten en ondernemers jaren gewerkt aan afspraken en regelgeving met het doel de mensen hier op een fatsoenlijke manier te laten wonen en werken. Tot zover leek alles redelijk en konden ook wij met de regels leven. De werkelijkheid bleek echter anders.  De meeste ondernemers houden zich keurig aan de regels, maar er zijn er ook die de handhavende hand van de gemeente nodig hebben. Vooral op het gebied van registratie kan het beter. Daarnaast zien we een ander probleem. Verzoeken van bedrijven om de regels op te rekken t.b.v. de groei van bedrijven en daarmee de groei van het aantal te huisvesten arbeidsmigranten leveren voortdurend discussie op. Waar is het eind ? Wat ons betreft bij de gestelde grenzen. De gemeente blijkt nu helaas groei verzoeken en de daarmee gepaard gaande verandering van de regels te faciliteren. Dit met alle gevolgen van dien. In sommige kernen werden zoveel huizen voor huisvesting opgekocht dat er slaapdorpen dreigden te ontstaan. En in de buitengebieden, uit het zicht van de woonkernen, signalen van wantoestanden worden moeilijk opgepikt, leven honderden mensen bij agrariërs. En wat doet de dubbele afhankelijkheid  bij de baas met hen ? Binnenkort wordt dit onderwerp geëvalueerd. GroenLinks zal daarbij een meer consequente handhaving van de regels en de evaluatie van de handhavingscapaciteit bepleiten. Deze mensen hebben recht op een rechtvaardige behandeling en een veilige woon en werkplek.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik                                                                                                                

Ria.manshanden@ziggo.nl   www.GroenLinksmedemblik.nl, facebook.com/GLMedemblik     

Parkeren in Medemblik | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 23-12-2018 00:00

Sinds jaren worstelt Medemblik-stad met de parkeerproblematiek. Ieder initiatief of plan stagneerde de laatste jaren door dit probleem. Dat is jammer. Vandaar dat ook wij vonden dat dit structureel aangepakt moest worden.  

De laatste tijd lijkt er zicht op redelijke oplossingen. Ons standpunt hierin is vanaf het eerste begin duidelijk geweest en komt in het kort hier op neer. Geen ondergrondse parkeer garages. Te duur, te risicovol t.a.v. de archeologische waarden van de bodem en de monumentale gebouwen en het past niet bij de kleinschalige cultuurhistorische uitstraling van Medemblik. Realiseer eerst maar eens een buitendijks parkeerterrein met duidelijke toegeleidings routes en aantrekkelijke en toegankelijke wandelroutes naar de binnenstad. Voor de bewoners kan er gewerkt worden met parkeervergunningen,  gecombineerd met een strakkere handhaving t.a.v. foutparkeerders. In Enkhuizen zijn daar goede resultaten mee bereikt. Daarnaast vinden wij dat er ingezet moet worden op duurzame alternatieven. Durf creatief en anders te denken. Plekken voor auto’s zijn niet langer heilig. Zet vol in op het stimuleren van het fietsgebruik met overal zichtbare fietsenrekken en oplaadpunten voor e-bikes. Stimuleer deel en leenauto initiatieven en kleinschalige openbaarvervoer projecten en durf te dromen van een autovrije Nieuwstraat. Hoorn, Enhuizen, Alkmaar en bijna alle andere steden hebben dergelijke zones. Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet ten koste gaat van de winkelnering. Er komen juist meer bezoekers, omdat het aantrekkelijker en veiliger wordt door meer rust, groen en ruimte voor terrassen. Echte duurzame oplossingen vergen een andere kijk op autogebruik en mobiliteit.

Dec. 2018, Ria Manshanden, raadslid GroenLinks

Column: Vluchtelingen en statushouders | Medemblik

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Medemblik 22-11-2018 00:00

Vluchtelingen die ons land bereiken en zich hier willen vestigen worden, in afwachting van hun verblijfsvergunning , opgevangen in centra verspreid over het land. De benodigde procedures duren vaak jaren lang. Zeker voor gezinnen met kinderen is dat zeer belastend. Ze kunnen niet echt aan hun nieuwe levens beginnen. Als ze dan uiteindelijk de verblijfsstatus krijgen, ontvangen ze per direct het recht op een huurwoning. Omdat niet altijd woningen voorradig zijn moeten ze vaak noodgedwongen in de opvangcentra blijven, waar ze regelmatig teveel plaats innemen voor nieuwe vluchtelingen.

Vluchtelingen die ons land bereiken en zich hier willen vestigen worden, in afwachting van hun verblijfsvergunning , opgevangen in centra verspreid over het land. De benodigde procedures duren vaak jaren lang. Zeker voor gezinnen met kinderen is dat zeer belastend. Ze kunnen niet echt aan hun nieuwe levens beginnen. Als ze dan uiteindelijk de verblijfsstatus krijgen, ontvangen ze per direct het recht op een huurwoning. Omdat niet altijd woningen voorradig zijn moeten ze vaak noodgedwongen in de opvangcentra blijven, waar ze regelmatig teveel plaats innemen voor nieuwe vluchtelingen. Vandaar dat het rijk gemeentes taakstellingen heeft opgelegd om de doorstroming te bevorderen. Op regionaal niveau hebben gemeentes samen met woningbouwcorporaties afspraken  gemaakt om tot een redelijke verdeling in de toewijzing te komen. De VVD heeft diverse keren geroepen deze directe woningtoewijzing niet rechtvaardig te vinden naar andere “urgenten” toe en ook niet naar mensen toe die al jaren op de wachtlijst staan. Vandaar dat in het coalitieakkoord ( van de VVD, CDA, GB en PvdA ) is opgenomen statushouders gelijk te stellen met andere “urgenten”. Wij zijn hier beslist  geen voorstander van. Allereerst omdat op deze wijze regionale afspraken worden verstoord. Daarbij wordt, door dit zo te stellen,  gesuggereerd dat statushouders de oorzaak van de lange wachtlijsten zouden zijn. Wat natuurlijk niet zo is. Het tekort aan goedkope huurwoningen is het echte probleem. Hiermee aan de slag gaan is veel effectiever. Als een van de argumenten hanteert de VVD dat deze voorrang regel niet is uit te leggen. Wij kunnen dit wel uitleggen. Deze mensen staan enorm op achterstand, zijn veelal getraumatiseerd ,wachten vaak al jarenlang in de centra op een nieuw leven, spreken de taal niet, hebben hier geen familie en vrienden waar ze tijdelijk kunnen worden opgevangen en kennen de juiste wegen niet. Dit vertellen aan de mensen, die hierover hun onvrede uiten, is vele malen positiever en effectiever dan deze onvrede te voeden. Bovendien zet je hiermee ook niet onnodig groepen tegenover elkaar.

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik

Ria.manshanden@ziggo.nl  

facebook.com/GLMedemblik                                                                          

N.a.v. deze column is er in het NHD van 22 november aandacht besteed aan dit onderwerp:

 

/r/4ff2ef36b9b0fa65ec6086f455ef0dcf?url=http%3A%2F%2Fmedemblik.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FNHD+artikel+statushouders+en+huurwoningen&id=ee26be674d3fbffc18c5bc4a8572dbf1ec8f09fd
NHD artikel statushouders en huurwoningen
/r/4ff2ef36b9b0fa65ec6086f455ef0dcf?url=http%3A%2F%2Fmedemblik.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FNHD+artikel+statushouders+en+huurwoningen&id=ee26be674d3fbffc18c5bc4a8572dbf1ec8f09fd
NHD artikel statushouders en huurwoningen

Algemene beschouwingen van Ria Manshanden | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 08-11-2018 00:00

Tijdens de algemene beschouwingen van 8 november heeft Ria Manshanden, fractieleider van GroenLinks een helder betoog gehouden over de begroting 2019 van de gemeente Medemblik. Hieruit blijkt dat veel inwoners gaan profiteren van de economische groei, maar dat niet al het geld zinnig wordt besteed. Het blijft zaak om concrete stappen te zetten op weg naar duurzaamheid en ruimschoots aandacht te houden voor kwetsbare mensen. De integrale tekst luidde als volgt:

Met op de achtergrond een aantrekkende economie en grote ambities heeft het college het geld redelijk verdeeld. Het college stelt voor zowel het nieuwe zwembad te Wervershoof als het nieuwe dorpshuis te Abbekerk energie-neutraal te bouwen en niet de duurste variant dorpshuis Abbekerk te kiezen, door o.a. hergebruik van de bestaande school. Prima voorstellen, zo blijft er bijna 3 miljoen over voor andere zaken. Helaas besliste de raad anders en schijnt over deze begroting een ander licht.                   

Er komt een nieuw accommodatiebeleid, dat is goed. Nu dreigt er willekeur als het om verzoeken van verenigingen en organisaties gaat. De uitgangspunten van het welzijnsbeleid, zoals zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van de voorzieningen gelden nog steeds. Maar vinden we dat ook nu? Deze vraag hoort wat ons betreft thuis bij het opstellen van het nieuwe beleid.

De democratie verandert. Participatie wordt steeds belangrijker. Dat is goed en je ziet ook hoe betrokken burgers bij ontwikkelingen zijn. Tegelijkertijd zien we de druk toenemen om weloverwogen beslissingen te nemen. Raadsleden hebben een verantwoordelijkheid voor alle kernen en participatie wil niet zeggen dat alles ingewilligd wordt. Dat besef valt en staat  bij een goede communicatie.

Een betere economie geeft kansen om duurzamer met de wereld om te gaan. Aan de ene kant zien we dat: er wordt geïnvesteerd in CO2 reductie, termen als “circulair bouwen”, en een “circulaire economie” zien we overal terug. Ook zien we gestaag meer aandacht voor natuur en landschap. Tegelijkertijd zien we nog veel van de “oude economie”, zoals het aanzetten tot meer bestedingen, verruiming van de winkeltijden en het stimuleren van grootschaligheid. Kwetsbare landschap-, milieu- en natuurwaarden worden nog steeds bedreigd (lichtvervuiling) en natuurbeschermingswetten worden nauwelijks gehandhaafd, terwijl het thema ecologie is opgenomen in het programma duurzaamheid.

Vraag aan de wethouder : “Er komen veel bouwprojecten op ons af, hoe brengt u de bescherming van flora en fauna onder de aandacht van de bouwondernemers?”

In zijn totaliteit missen we een overall visie waar we heengaan. Vraag aan de wethouder:  “Worden we Randstad of blijven we een groene agrarische gemeente? Het “Pact“ is daar niet duidelijk over. Een belangrijk aandachtspunt in dit verband is woningbouw. Op korte termijn moeten er veel goedkope, wellicht semipermanente, huurhuizen worden gebouwd om aan de toenemende vraag van jongeren in de dorpskernen en arbeidsmigranten te kunnen voldoen. Tegelijkertijd zouden we er goed aan doen om de cijfers en aannames aangaande de behoefte nog eens goed tegen het licht te houden. We moeten niet meegaan in de waan van de dag, onze weilanden vol metselen en dan later tot de ontdekking komen dat we voor leegstand hebben gebouwd.

Ook in 2019 komt er veel aandacht voor kwetsbare burgers. Er wordt steeds meer gedacht in oplossingen i.p.v. in regels en budgetten. Er blijven echter verbeterpunten. Pestgedrag,  stigmatisering, groot en klein menselijk leed, we zien ook dat om ons heen. Wat gaat er gebeuren met de wachtlijsten bij Veilig Thuis, moet er meer geld naar huishoudelijke zorg? En de jeugdproblematiek? We blijven het volgen.

Tenslotte. Een betere economie wil ook zeggen dat er meer geïnvesteerd kan worden in welzijnszaken. Daarom willen wij meer investeren in kunst en cultuur. Daarover straks meer.

Column: Onbeperkt winkelen | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 17-10-2018 00:00

De komende raadsvergadering ligt er een nieuwe “Winkeltijden verordening” voor. Nu moet nog een ontheffing aangevraagd worden voor openstelling op bepaalde feestdagen. Voorgesteld wordt dit verder te verruimen. Het komt er op neer dat winkels alle dagen, als ze dat willen, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat ( van 6.00 tot 22.00 ) open mogen zijn, behalve kerstavond en 4 mei tot 19.00. Als enige argument voor deze verruiming wordt aangedragen dat dit in Hoorn ook mag, dus om geen klanten te verliezen doen wij dit in Medemblik ook maar. Een ongefundeerde angst.

De komende raadsvergadering ligt er een nieuwe “Winkeltijden verordening” voor. Nu moet nog een ontheffing aangevraagd worden voor openstelling op bepaalde feestdagen. Voorgesteld wordt dit verder te verruimen. Het komt er op neer dat winkels alle dagen, als ze dat willen, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat ( van 6.00 tot 22.00 ) open mogen zijn, behalve kerstavond en 4 mei tot 19.00. Als enige argument voor deze verruiming wordt aangedragen dat dit in Hoorn ook mag, dus om geen klanten te verliezen doen wij dit in Medemblik ook maar. Een ongefundeerde angst. Ik moet het eerste onderzoek nog zien dat deze stelling bevestigt. Binnen GroenLinks wordt hierover de discussie nog gevoerd, maar mijn persoonlijke mening heb ik duidelijk voor ogen. Het lijkt zo mooi, maximale individuele vrijheid en ruimte om te winkelen wanneer je maar wilt. Daar staat echter het verlies van collectieve structuur en rust tegenover. Voor de gezondheid en welzijn van mensen belangrijk, met name voor de mensen die nabij winkelcentra wonen. Ook het duurzaamheid aspect wordt onderschat. Naast een vleesloze dag is het mijn stellige overtuiging dat ook collectieve rustdagen bijdragen aan een duurzamere wereld. Al is het maar om met iets anders dan winkelen bezig te zijn. En dan het economische aspect. Deze verruiming is nog steeds gestoeld op traditionele economische groei gedachtes, door o.a. aan te sturen op meer bestedingen, zonder te kijken naar wat dit betekent voor het algemene welzijn. Draagt dit werkelijk bij aan ons geluk ? Tenslotte de winkeliers zelf. Het grootwinkelbedrijf dendert wel door; de kleinere winkeliers hebben nauwelijks een keus. Ze moeten wel mee, terwijl ze dit wellicht niet kunnen bijbenen. GroenLinks staat voor de economie van het genoeg. Binnen die visie is het niet moeilijk te bepalen wat we hiervan vinden.

 

Ria Manshanden GroenLinks Medemblik

Ria.manshanden@ziggo.nl 

www.GroenLinksmedemblik.nl

facebook.com/GLMedemblik                                                                          

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.