Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

8 documenten

Betere communicatie naar ouder én kind in jeugdhulp

D66 D66 Rotterdam 13-04-2018 12:30

De gemeente gaat zorgen voor betere communicatie naar ouders én kinderen in een jeugdhulptraject. Dit blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van D66. Er komt extra informatie over privacy en wat ouders kunnen doen als ze een klacht hebben.

Kritisch rapport

In februari stelde Robin de Roon, destijds woordvoerder Zorg van de D66-fractie, schriftelijke vragen over drang in de Rotterdamse jeugdhulp. Hij deed dit naar aanleiding van een kritisch rapport van de gemeentelijke Kinderombudsman.

De kritiek richtte zich deels op de informatievoorziening. In ruim de helft van de gevallen kregen ouders en kinderen onvoldoende informatie. Ze waren daardoor niet goed op de hoogte van bijvoorbeeld de duur van de hulpverlening. Bovendien werden ze niet gewezen op de mogelijkheden om een klacht in te dienen. Ook werden gezinnen niet of nauwelijks geïnformeerd over welke partijen inzage kregen in hun persoonlijke gegevens.

Omdat D66 van mening is dat gezinnen juist goed betrokken moeten worden, verzochten we het college daar zorg voor te dragen.

Kindvriendelijke informatie

De wethouder schrijft in de beantwoording van onze vragen dat de gemeente een aantal zaken gaat verbeteren. Alle ouders en kinderen krijgen voortaan schriftelijk en mondeling te weten welke partijen inzage krijgen in hun gegevens. Daarnaast wordt de schriftelijke informatie die gezinnen ontvangen vernieuwd. De mogelijkheid om een klachtenprocedure te starten wordt hier ook in meegenomen. Voor kinderen wordt er, op aanraden van de Kinderombudsman, een kindvriendelijk informatieblad gemaakt.

De nieuwe D66-woordvoerder Zorg, Ingrid van Wifferen, is blij dat het college actie onderneemt. “Het gaat hier om kwetsbare kinderen, in gezinnen die vaak kampen met veel spanning en onzekerheid. Met duidelijke informatie kun je een deel daarvan wegnemen. Het daarom heel belangrijk dat gezinnen begrijpelijke informatie krijgen en weten waar ze terecht kunnen met vragen, problemen en klachten.”

Het bericht Betere communicatie naar ouder én kind in jeugdhulp verscheen eerst op Rotterdam.

Elzendaal College in Gennep moet met spoed uitbreiden

D66 D66 Gennep 08-03-2018 11:11

Op 1 maart 2018 heeft D66-Gennep rond de tafel gezeten met de directie van het Elzendaal College om over de toekomst van de school in Gennep te praten.

Hierbij waren aanwezig Eelco Basten (directielid / conrector bedrijfsvoering), Sjaak Simons (vestigingsdirecteur Gennep), Paul Roemer (conrector) en Jacques Marsmans (rector Elzendaalcollege), allen van het Elzendaal College en Anke Sonnemans (lijsttrekker), Frank Pubben (raadslid en fractievoorzitter), Paul Wessels (raadslid),  Ed Vandermeulen (wethouder gemeente Gennep) en Sonja Jilisen (kandidaat raadslid)  van D66-Gennep.

Elzendaal is uniek in haar aanbod voor de basis- en kaderberoepsonderwijs en vooral voor haar uitgebreide beroepsgerichte profielen voor het VMBO. Of je nu kiest voor Techniek, Dienstverlening of Zorg, nergens in de wijde omgeving is een school beter ingericht en gefaciliteerd om hun leerlingen zeer goed en vakkundig op te leiden. Ook de kleine klassen zorgen ervoor dat iedere leerling de juiste aandacht en invulling krijgt waardoor zij graag en tevreden naar school kunnen en gaan.

Na de onverwachte en hoge aantal inschrijvingen van vorig jaar, het behalen van een positie in de top 50 excellente scholen van Nederland in de Elsevier en via RTL uitgeroepen als een van de beste 5 scholen van Nederland verwacht het Elzendaal College in Gennep dit jaar op 7 maart a.s. een groot aantal inschrijvingen. Mede hierdoor zal het zo zijn dat voor aanvang van het nieuwe schooljaar in september 2018 een oplossing moet zijn gevonden voor een huisvesting van vijf extra klaslokalen.

De afgelopen jaren is de school op de groei verder uitgebreid en mee ontwikkeld en de kosten hiervoor kwamen allemaal uit eigen middelen van het Elzendaal College. Aangezien het pand waar de school in is gehuisvest eigendom is van de gemeente en omdat er dit jaar weer uitgebreid moet gaan worden om de leerlingen te kunnen huisvesten vraagt het Elzendaal College nu of de gemeente de school tegemoet kan komen met het faciliteren van de extra lokalen.

Ook met zicht op de krimp van leerlingen in de nabije toekomst moet er goed gekeken worden naar, hoeveel extra huisvesting er werkelijk nodig is en hoe deze ruimtes later benut of ingevuld kunnen worden als de school ze niet meer nodig heeft. Mogelijke opties zijn bijvoorbeeld de komst van een ROC (niveau 1 en 2) als vervolgopleiding voor de leerlingen van het Gennepse Elzendaal College en/of avondcolleges en -cursussen voor volwassenen.

Al in al, een belangrijke zaak waar na de raadsverkiezingen direct op zal moeten worden ingespeeld.

—–

Noot/ actualisatie bericht: Voor het schooljaar 2018-2019 hebben zich meer dan 180 leerlingen ingeschreven. De groei wordt daarmee flink doorgezet. Dat betekent dat er op korte termijn behoefte is aan een forse uitbreiding van het Elzendaalcollege in Gennep met theorielokalen.

https://gennep.d66.nl/2018/03/08/elzendaal-college-gennep-moet-spoed-uitbreiden-2/

 

 

D66: Wat maakt lokaal het verschil?

D66 D66 Wassenaar 02-03-2018 14:20

De gemeente voert publieke taken uit met geld vanuit het Rijk en bij wet vastgelegd. Deze taken vormen de hoofdmoot van het werk van het gemeentebestuur, College en Raad! Daar horen ook spelregels bij. Het meeste geld komt binnen (bij alle gemeenten trouwens) vanuit het Rijk uit het zgn. gemeentefonds (zo’n € 26,0 mln. in ons geval). Daar horen dus die bestedingsregels bij. Daarnaast zijn de (belasting)inkomsten van de gemeente beperkt (€ 20,9 mln.). Een groot deel daarvan (€ 8,5 mln.) bestaat uit afdrachten van de inwoners: bijvoorbeeld door (bouw)vergunningen, rioolbeheer en huisvuil ophalen. Tot zover in het kort de inkomsten van de gemeente.

De beleidsruimte van de gemeente is dus beperkter dan men vaak denkt. Op terreinen als ruimtelijke ordening, economisch beleid, verkeer, wonen, sport en cultuur (in totaal ca. € 14 mln.) kan het bestuur eigen keuzes maken. Bij werk en inkomen, zorg en welzijn is ook ruimte, maar daar liggen vaak minimumeisen met betrekking tot dienstverlening onder of rechten van inwoners die er gebruik van maken. Daar gaat wel veruit het meeste geld naar toe (€ 18,9 mln.).

Op de dossiers waar wel ruimte voor beleid is, kan lokaal het verschil worden gemaakt. In Wassenaar is dat traditioneel het ruimtelijk beleid. Behoud van groen en woningbouw zijn daar voorbeelden van. Bij verkeer gaat het vaak over het beletten van ‘doorgaand’ verkeer.

D66 wil het verschil maken door op een positieve wijze met beleidsruimte om te gaan die er wel is! Zorg voor goede sportvoorzieningen en behoud van Warenar als theater en dorpshuis. Een (bescheiden) woningbouwprogramma dat de groei van kleine huishoudens (starters en ouderen) kan opvangen. Een fraai (winkel)centrum dat zich kan aanpassen aan veranderende bestedingen. Goede recreatiemogelijkheden voor eigen bewoners en bezoekers van onze mooie gemeente. Bij dat laatste snijdt het mes aan twee kanten. Bezoekers brengen extra geld in het laatje. En bij verkeer: maak werk van structurele oplossingen zoals voor de Rijksstraatweg.

D66 gaat voor het verschil. Wassenaar is een prachtig dorp met positief ingestelde inwoners die zich vaak als vrijwilliger of mantelzorger inzetten. Met de middelen die ons ter beschikking staan kunnen wij dit ondersteunen. D66 krijgt het voor elkaar. Dat maakt het verschil!

Ritske Bloemendaal en Marion Gout-van Sinderen

Dit artikel is ook gepubliceerd in de Wassenaarse Krant van woensdag 28 februari 2018 en op Wassenaarders.nl 

The post D66: Wat maakt lokaal het verschil? appeared first on Afdeling Wassenaar .

D66 presenteert fietsactieplan – Liefde voor de fiets

D66 D66 's-Gravenhage 01-03-2018 12:50

De afgelopen jaren is het fietscomfort van Den Haag al flink verbeterd. Er zijn meer snelfietsroutes aangelegd en de fietspaden zijn veiliger geworden. Dat heeft ervoor gezorgd dat mensen 20% meer zijn gaan fietsen. Den Haag loopt nog wel achter op andere steden op het aantal fietsverplaatsingen. Dat is jammer, want Den Haag kan flink profiteren van meer fietsgebruik. Meer fietsen betekent dat mensen vaker de auto of brommer laten staan en de luchtkwaliteit verbetert. Ook is het beter voor de gezondheid en het geluk van mensen. Het geluk? Jazeker. Fietsende mensen zijn gelukkigere mensen en een stad met minder auto’s is een gelukkigere stad.

D66 wil van Den Haag dé fietsstad van Nederland maken en daarom trekken wij 10 miljoen euro extra uit voor investeringen in fietsinfrastructuur. Hoe we dat geld willen besteden en welke taken we zo snel mogelijk willen oppakken leest u in dit actieplan. Een fietsburgemeester helpt ons in deze missie. Omdat een fietsburgemeester de verbinding kan maken tussen de Haagse fietsers en ‘het stadhuis’.

Ziet u ons actieplan wel zitten? Zorg er dan voor dat we wederom de grootste partij worden op 21 maart en stem op D66.

Lees hier het volledige fietsactieplan van D66 Den Haag.

The post D66 presenteert fietsactieplan – Liefde voor de fiets appeared first on Onze stad.

Daken van woningen moeten vol komen liggen met zonnepanelen

D66 D66 Oss 23-02-2018 21:00

De gemeenteraadsverkiezingen vinden woensdag 21 maart plaats. Redacteur Leon Voskamp spreekt met de lijsttrekkers van de politieke partijen.

Het gaat goed in de gemeente Oss. De gemiddelde Ossenaar is volgens D66 tevreden, al zijn er altijd verbeterpunten. In het verkiezingsprogramma van de politieke partij staan meerdere speerpunten, waarbij duurzaamheid voorop staat.

D66 heeft volgens lijsttrekker Frans Molenkamp de laatste jaren een actieve rol gespeeld in de gemeenteraad. “Door de tijd heen hebben we veel moties ingediend: van ‘muziek in de klas’ tot aan ‘de renteloze lening voor Osse woningbezitters’. Als ik naar het totaalplaatje kijk, valt het me op dat dit college van B&W goed luistert. Soms is het wel lastig om een D66-label aan een behaald resultaat vast te plakken. Soms zijn we onze tijd ver vooruit en worden ideeën overgenomen door andere partijen. Als D66 zijn we zichtbaar geweest in de gemeenteraad, maar we hebben ons ook daarbuiten op veel vlakken ingezet. Zo gaan we regelmatig op bedrijfsbezoek, zijn we aanwezig bij inloopavonden en spreken we met veel mensen.”

Groei De afgelopen raadsperiode zat Molenkamp samen met Henriëtte Renders in de gemeenteraad. “Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen ben ik teleurgesteld als we onder de drie zetels eindigen. Er is bij ons vertrouwen in groei.”

Duurzaamheid De duurzaamheidsopgave is volgens Molenkamp één van de belangrijkste thema’s komende raadsperiode. “De raad ging unaniem akkoord met de windmolens en nu is realisatie daarvan de volgende opgave. Maar op het gebied van duurzaamheid denk ik ook aan zonnepanelen. De daken moeten vol komen liggen. De ontwikkelingen gaan zo snel en alle daken zijn geschikt voor zonnepanelen. Het is niet alleen interessant voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De gemeente moet particuliere woningbezitters en bedrijven stimuleren om ermee aan de slag te gaan. Met een renteloze lening bijvoorbeeld. Ook willen we het gebruik van warmtepompen en het gasloos bouwen promoten. Die stappen zullen we ook moeten zetten. Als in de toekomst ooit een keer de kraan dicht wordt gedraaid, zijn we te laat. Velen zien de noodzaak nog niet, maar we moeten mensen in beweging zien te krijgen. Alle ‘beren op de weg’ moeten worden afgeschoten, de drempel moet naar beneden.”

Speerpunten Wonen is een belangrijk speerpunt van D66. “We willen een herbestemming voor leegstaande panden, ook voor studenten. Het voormalige Belastingkantoor in Oss bijvoorbeeld. Of in het centrum, iets waar D66 in 1998 al voor pleitte. In de gemeente Oss moeten we gaan kijken welke behoefte er is. De een-/tweepersoonshuishoudens zijn toch de toekomst. Ook willen we kleinschalige woonvormen met zorg op maat stimuleren. De kernen moeten leefbaar blijven, maar daar ligt ook een rol voor inwoners. Je kiest er bewust voor om in een dorp te gaan wonen en je bent er dan met de gemeenschap verantwoordelijk voor of voorzieningen het hoofd boven water kunnen houden. Gemeenschapshuizen zijn belangrijk voor de leefbaarheid. Wel vinden we dat de exploitatie niet bij de gemeente moet liggen.”

Werk en leren Naast wonen en duurzaamheid is de combinatie werk/leren erg belangrijk in het verkiezingsprogramma van D66 Oss. “Oss is een werkstad en er zijn goede voorbeelden zoals het Pivot Park en Vorstengrafdonk, waar regelmatig bedrijven interesse tonen. Er zijn zeker verbeterpunten. Zo moet de pr beter. Het toerisme en de recreatie kunnen we benutten voor groei.” Onder andere voor de economie wil D66 investeren in de bereikbaarheid van de gemeente Oss. Zo ziet de partij graag een dubbel spoor over de brug bij Ravenstein, een brug bij Megen en een noordelijke randweg over de Achterschaijkstraat. D66 wil voor startende ondernemers een vrijstelling van de OZB. Ook vraagt het om meer aandacht voor de samenwerking tussen onderwijs en bedrijven. “Op de Talentencampus zie je een goed voorbeeld van hoe leerlingen ervaring opdoen in het bedrijfsleven. Dit moet breder worden getrokken. Het is belangrijk dat leerlingen competenties leren in een bedrijf.”

Meedoen D66 wil dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving, ook mensen die in armoede leven. “We willen één aanspreekpunt in het leven roepen waar mensen anoniem terechtkunnen met vragen als ze hulp nodig hebben. Er zijn allerlei instanties die hulp bieden, maar mensen moeten wel de weg weten. Op het gebied van sport bijvoorbeeld. Kinderen moeten de sport kunnen beoefenen die ze willen.”

Zorg en gezondheid Zorg moet volgens D66 van goede kwaliteit zijn en voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. “Door bezuinigingen vanuit de Rijksoverheid is het ‘zorgverhaal’ een stuk complexer geworden. Er is te weinig personeel en teveel aandacht voor administratie. Het geld voor de zorg moet echt naar de zorg gaan. De behoefte van de cliënt staat centraal. Er moet ook iets veranderen aan de opleidingskant. Die moet nog beter aansluiten op de markt.”

D66 bezorgd over welzijn Feijenoord

D66 D66 Rotterdam 22-02-2018 09:41

D66 gaat vandaag met wethouder De Langen in debat over het welzijnsaanbod in Feijenoord. Eerder deze week sloeg de gebiedscommissie alarm over de maatschappelijke ondersteuning in dit gebied. De nieuwe welzijnsaanbieder, die per 1 januari 2018 van start is gegaan, heeft volgens de gebiedscommissie essentiële zaken niet op orde.

Onvoldoende ondersteuning

In een brandbrief aan de gemeenteraad schrijft de gebiedscommissie dat er nu onvoldoende “basiswelzijn” wordt geboden. Het aantal inloopspreekuren zou sterk zijn teruggeschroefd. Bewoners weten daardoor niet meer waar en wanneer ze terecht kunnen voor ondersteuning. Het gaat onder andere om hulp op het gebied van gezondheid, geldzaken en opvoeding.

Robin de Roon, D66-woordvoerder Zorg en Welzijn: “Wij zijn geschrokken van het signaal van de gebiedscommissie. Samen met de SP hebben we jaren geleden al een motie ingediend om juist méér plekken te creëren waar Rotterdammers terecht kunnen voor ondersteuning. Vooral in een kwetsbaar gebied als Feijenoord moeten mensen op een laagdrempelige manier om hulp kunnen vragen.”

Verleng aanbestedingstermijn

Momenteel wordt het welzijnswerk iedere twee jaar opnieuw aanbesteed. Te vaak, vindt D66, want daardoor moeten aanbieders steeds opnieuw het wiel uitvinden. In het verkiezingsprogramma pleit D66 voor verlenging van de aanbestedingstermijn, van twee naar vier jaar. Op die manier is er meer tijd om kennis en contacten op te bouwen in het gebied. Bovendien worden aanbieders gestimuleerd zich ook in te zetten voor resultaten op de langere termijn.

De Roon: “Rotterdammers mogen natuurlijk nooit de dupe worden van een wisselende aanbieder, ongeacht de aanbestedingstermijn. Het is daarom zaak dit zo snel mogelijk vlot te trekken.”

Het bericht D66 bezorgd over welzijn Feijenoord verscheen eerst op Rotterdam.

D66 speerpunten

D66 D66 Culemborg 29-12-2017 15:11

De kracht van de stad

Wanneer is Culemborg op z’n best? Als mensen zich thuis voelen. En zich uitgenodigd voelen om mee te doen, naar vermogen. Iedereen is van waarde. Als inwoners, bedrijven en gemeente de krachten bundelen, is geen berg te hoog. Samen maken we de stad.

Voor D66 geldt: alles begint met ONDERWIJS. Iedereen – niet alleen de jeugd – krijgt de gelegenheid zich te ontwikkelen. Het is een voorwaarde voor meedoen.

Concreet wil D66 in ieder geval: • Geen kind zit thuis zonder onderwijs • Schotten weg tussen onderwijs en zorg – realisatie Linawijs • Verdere uitbouw MBO in Culemborg

Een opleiding moet leiden tot WERK. Werk verandert. D66 wil ruimte voor (duurzaam) ondernemer- schap en innovatie.

Concreet wil D66 in ieder geval: • Betere aansluiting tussen bedrijven in de regio en onderwijs • Speciale aandacht voor sociaal ondernemers en duurzame startups, ook in de Spoorzone • Versterking van de samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen Pavijen, de binnenstad en andere economische centra

MEEDOEN is werk, maar ook maatschappelijk initiatief en vrijwillige inzet.

Concreet wil D66 in ieder geval: • Garantiebanen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ook bij de gemeente als werkgever • Initiatievenloket en geld voor jongeren • Ruimte voor initiatieven in de stad

D66 Culemborg zet zich uiteraard voor nog veel meer zaken in: • Voor fietsers en voetgangers een tunnel onder het station • Energie neutrale stad in 2040 • Gemeente die 100% sociaal en duurzaam inkoopt, bij voorkeur bij Culemborgse ondernemers • Behouden en versterken van de Redichemse waard en andere natuur • Zorg en aandacht voor elke Culemborger die dat nodig heeft • Behoud van cultureel aanbod en dus ook De Fransche School • Een veilige stad door meer integrale samenwerking • Fietsbrug over de Lek

Lees ook meer over onze kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018.

Kandidaten

Volg ons op Twitter: https://twitter.com/d66culemborg

The post D66 speerpunten appeared first on Culemborg.

Begroting 2016 – de visie van D66 Berkelland uitgesproken tijdens de Begrotingsraad

D66 D66 Berkelland 22-11-2015 14:59

Leden van de raad,

Vandaag zijn we bijeen om de begroting voor het jaar 2016 met elkaar te bespreken. Zowel wat betreft financiële kaders maar ook over de wijze waarop de gemeenteraad van Berkelland – samen met het College- inhoud geeft aan haar wettelijke  opgedragen en overgedragen taken en de Berkellandse politieke wensen.

Vanaf het begin van deze coalitieperiode weten we dat we deze periode een structureel tekort moeten dichten van 6 miljoen euro. Hiervan is  4,8 miljoen  euro in maatregelen weggezet en zal ruim een miljoen door economische groei en daaraan gekoppelde hogere gemeentelijke uitkering uit het gemeentefonds moeten komen. Dit lijkt allemaal gerealiseerd te gaan worden. Zo hoeft er vandaag geen extra  financiële maatregelen genomen te worden om de begroting voor het jaar 2016 sluitend te krijgen. En wederom geen extra verhoging van de OZB, ditmaal nu zelfs zonder inflatiepercentage!

Regeren is vooruitzien. En als we een blik werpen naar 2017, 2018 en 2019 worden de fractieleden van D66 somberder. In de meerjarenbegroting  loopt het tekort op naar 3 miljoen Euro in 2019, terwijl we eigenlijk zouden verwachten richting sluitend een meerjarenperspectief te gaan. Dit komt omdat de transitie m.b.t. de participatiewet reeds in de begroting is opgenomen en dan moeten er nog twee andere transities volgen zodra deze meer inzichtelijk zijn. Kortom het succes van een sluitend meerjarenperspectief zal afhankelijk zijn van het feit of we de transities budgetneutaal kunnen uitvoeren.  En dat wordt de uitdaging.

Kijkend hoe e.e.a. op de WMO-gebied verlopen is zijn we daar nog niet heel optimistisch over. We stellen goede zorg voorop en moeten we van daaruit nieuwe oplossingen vinden.  Vanuit de gedeelde gedachte dat we de transities Jeugdzorg, WMO en de Participatiewet budget-neuraal willen uitvoeren weten we allemaal dat er aan de haalbaarheid van deze gedachte er grote risico’s kleven. Centrale vraag is: hoe wij op de ingeslagen transitieweg naast een inhoudelijke taak dit ook budgetneutraal kunnen uitvoeren.

D66 vindt dat de Jeugdzorg ten alle tijden toegankelijk moet zijn. Gemeenten moeten maatwerk leveren tegen een lager budget.

Dit mag niet ten koste gaan van het kind. Keuzevrijheid is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Het kan niet zo zijn dat er zo krap wordt ingekocht dat er zorgverleners zijn die geen nieuwe kinderen meer aan kunnen nemen omdat het geld op is, zoals we gezien hebben bij GGZ instelling Bosman waarover wij schriftelijke vragen hebben gesteld. Zeker bij intensieve trajecten is het belangrijk dat er een klik is met de hulpverlener.

D66 is geen voorstander van het maken van afspraken met een beperkt aantal grote aanbieders waarbij kleine aanbieders worden uitgesloten, zoals bij de zorgboerderijen eerder is gebeurd. Als enkele grote zorgaanbieders de regie hebben dan bepalen zij met welke onderaannemers er wordt gewerkt.

Zo maken we ons erg afhankelijk van grote aanbieders en zal er weinig ruimte zijn voor innovatie in de zorg.

Zorg moet toegankelijk zijn en blijven.

Helaas zien we dat de GGZ ouderbijdrage een drempel opwerpt bij ouders om hulp voor hun kind in te schakelen. Ook hierover hebben wij eerder schriftelijke vragen gesteld. Ondanks het feit dat er inmiddels een kritisch rapport is verschenen waaruit blijkt dat ouders zorg mijden ivm met deze bijdrage is het kabinet nog steeds niet bereid om deze inning achterwege te laten. D66 wil deze drempel wegnemen en zal daarom een motie indienen.

De Participatiewet. “Niemand aan de kant, iedereen doet mee” is het motto waarin we niemand aan de kant willen laten staan. Voor deze personen die vanaf dit jaar onder de Participatiewet vallen moet ook daadwerkelijk invulling gegeven worden. Het is lastig om de instroom van uitkeringsgerechtigden te sturen.  Faillissementen kunnen we niet voorkomen en daarmee het verlies van arbeidsplaatsen.

Voor de lokale ondernemer moet de gemeente een meedenkende partner zijn. En jaarlijks zie ik dit ook bevestigd op de Berkellandse dag van de Ondernemer” georganiseerd door het Berkelland Platform BV.D66 vraagt ook van diezelfde lokale ondernemer om niet alleen mee te denken maar ook daadkrachtig invulling te geven aan de landelijke afspraken over het aanbieden van arbeidsplaatsen aan mensen met een arbeidsbeperking.

De Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning, de WMO.  Hoewel dit onderwerp volgende week uitgebreid aan bod komt wil ik dit belangrijke onderwerp niet onbenoemd laten.

Ik zal er kort op ingaan.

D66 vindt dat als blijkt dat de ingeslagen weg niet de juiste weg is er dan een andere weg ingeslapen moet worden. Zeer binnenkort is dat het moment om dat te doen. Niet dat daarmee onze gezamenlijke moeizame – van  zowel coalitiepartijen en niet-coalitiepartijen raadsbrede zoektocht dan daar eindigt.  D66 heeft – onder aanvoering van mw. Bussink- altijd kritisch in dit het proces gestaan.

D66 zal dit punt vanuit haar verantwoordelijkheid volgende week nader bespreken.

Ik pleit er vandaag voor om nu vooruit te kijken. Laten we met elkaar zorgen dat het goed komt.

Dat we rust krijgen, dat mensen weten waar ze aan toe zijn en de juiste zorg krijgen. Maar laten we onze ogen niet sluiten voor de enorme bezuinigingstaak die nog steeds voor ons ligt. Dit is en blijft een uitdaging omdat het kabinet vindt dat mensen wel langer thuis moeten blijven wonen en tegelijkertijd de staatssecretaris  ons geen handreiking doet hoe we met minder budget meer moeten realiseren.

Dan is er nog het dossier bestemmingsplan buitengebied.  De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat het bestemmingsplan buitengebied niet een 1-op 1-herhaling wordt van de vorige.

Jurisprudentie vormt zich nog steeds en de uitgangspunten worden duidelijk anders dan bij de vorige bestemmingsplan. Dit keer zal de Natuurwet uitgangspunt zijn. Dit zal voor alle betrokkenen merkbaar zijn. Daarnaast zal onze inzet zijn dat aan de positie van de particulier in het buitengebied meer recht gedaan wordt.

De demografische ontwikkeling in relatie tot de woningmarkt roept bij onze fraktie vragen op.

Wij zien de partijen groenlicht geven voor de starterswoningen in kleine kernen en  horen signalen dat er ontwikkelingen zijn t.a.v. woningsplitsingen. Wij willen veel frequenter geïnformeerd worden over de leegstandcijfers op kernniveau, meer dan de huidige wijze van monitoring.  De huidige beperkte bouwmogelijkheden kunnen we nu nog rechtvaardigen, maar niet meer als er ondertussen op onderdelen bijstellingen plaatsvinden die niet te rechtvaardigen zijn op basis van de huidige situatie op de markt. Als dit onderwerp op deze wijze politiek wordt bedreven dan is voor D66 het einde van de huidige bouwstop voorbij!

Tenslotte voorzitter,

De “ Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur-gedachte ” –gaat uit dat inwoners en organisaties door zelfsturing en zelfredzaamheid bouwen aan een levende gemeenschap waaraan iedereen naar vermogen een bijdrage levert.

Dit vraagt om grote concrete inspanning van inwoners, verenigingen  en organisatie.

En daar gelooft D66 in, in de eigen kracht van de mens.

En soms is het resultaat van die inspanningen dan niet voldoende en is er extra ondersteuning nodig om mensen mee te laten doen in de samenleving.

D66 vind dat de gemeente , ook in haar terugtredende rol , met een open houding en kritische blik ook in 2016 deze situaties samen met de inwoners op deze wijze moet blijven managen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.