Nieuws van politieke partijen in Zuidhorn over VVD inzichtelijk

11 documenten

D66 wil liberale winkeltijdenverordening

D66 D66 GroenLinks VVD Zuidhorn 12-12-2019 11:48

Bijdrage D66 door raadslid Rogier van ’t Land

Geachte voorzitter, Voor ons ligt een voorstel voor een gewijzigde verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier. Ik zal er duidelijk over zijn. Zoals ik ook zeven weken geleden in deze raadszaal opmerkte: deze verordening is een zeer ongemakkelijke omgangsregeling waar winkeliers in onze gemeente het met dit college helaas mee moeten doen.

De reparatie die, naar aanleiding van de motie destijds, nu voorligt is in onze ogen slechts een hele kleine verbetering. Van zeer ongemakkelijk naar nog steeds erg ongemakkelijk. Tevens liggen vanuit Groen Links en de VVD twee amendementen voor om deze zondagse omgangsregeling van erg ongemakkelijk naar nog steeds best ongemakkelijk te helpen.

Ja, natuurlijk steunen wij elke verbetering die behaald kan worden, maar laten we wel zijn: dit is eigenlijk kruimelwerk in de goede richting!

D66 Westerkwartier staat voor een echt liberaal winkeltijdenbeleid waarbij winkeliers zélf kunnen besluiten of ze op zon- en feestdagen open willen. Onze inwoners kunnen nu al voor zichzelf besluiten wanneer ze naar de winkel willen gaan, helaas niet altijd in onze gemeente. ‘The times, they are a changing’, dat is niet nieuw, alleen gaat dat tegenwoordig in een nog veel rapper tempo, zeker voor winkeliers, en ik weet niet of u zich dat allen voldoende beseft.

D66 wil onze Westerkwartierse winkeliers een eerlijke kans geven in een tijd dat internet de grootste kans maar ook concurrent is, in een tijd dat het grootwinkelbedrijf steeds bredere assortimenten voeren die meer en meer overlappen met speciaalzaken, en in een tijd dat vele inwoners niet meer begrijpen dat een coalitie hier niet op wil acteren.

Na signalen vanuit onder andere Leek, maar vandaag ook uit Grootegast, hebben wij gemeend met een amendement te moeten komen, waarin wij de facto de winkeltijden aan de winkeliers laten. Wij gaan er vanuit de onze ondernemers hier verstandig mee om zullen gaan. Een aantal ondernemers hebben aangegeven het komende jaar deze omgangsregeling lijdzaam te ondergaan, maar dat er voor 2021 écht wat anders moet liggen.

En dat ‘anders’ is als het aan ons ligt een echt liberale winkeltijdenverordening. Echter waarom wachten en deze exercitie over driekwart jaar nog een keer dezelfde discussie te voeren? Laten we het in 1 keer goed doen, dan hebben we het voor eens en altijd geregeld.

Wij, D66 Westerkwartier, steunen onze ondernemers en zullen er actief aan werken om deze vrije openstelling voor elkaar te krijgen en de coalitie uit de verleden tijd naar het hier en nu te helpen, zodat we samen met onze inwoners en ondernemers aan een ondernemend Westerkwartier kunnen werken.

AMENDEMENT

De raad van de gemeente Westerkwartier;

 

in vergadering bijeen op 11 december 2019,

constaterende dat:

conform artikel 3.1 van de winkeltijdenwet is de gemeenteraad bevoegd een vrijstelling te verlenen op de tijden waarop winkels geopend zijn; winkels in Westerkwartier met het voorliggende raadsvoorstel nog steeds beperkt geopend mogen zijn; de winkeltijdenwet ruimte biedt aan gemeenteraden om lokaal zelf de bandbreedte voor openingstijden van winkels te bepalen,

overwegende dat:

Westerkwartier een gunstig vestigingsklimaat moet bieden voor haar ondernemers; ondernemers de mogelijkheid moeten hebben hun winkel te openen op tijden waarop zij dit wenselijk achten; consumenten tegenwoordig ook buiten de huidige tijden willen winkelen; verplichte sluitingstijden concurrentievervalsend zijn ten opzichte van internetwinkels die altijd geopend zijn; in het raadsprogramma de nadrukkelijke wens is uitgesproken om inwoners te laten participeren en om de regeldruk te verminderen; een rapport van Detailhandel Nederland (april 2017) de oproep doet tot verruiming van de winkeltijdenwet,

stelt voor de Wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 als volgt te wijzigen:

het laten vervallen van de Artikelen I tot en met IV

en deze te vervangen door:

Artikel I Artikelen 6 tot en met 21 worden geschrapt.

 Artikel II

Artikel 5 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden: Artikel 5 Algehele Vrijstelling Voor de in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a, b en c, van de wet vervatte verboden geldt een algehele vrijstelling.

Artikel III

Deze wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 treedt inwerking op de eerste dag na de bekendmaking ervan, dit met uitzondering van de wijziging opgenomen in artikel I van dit besluit, welke wijziging op 1 januari 2020 in werking treedt.

D66 Westerkwartier,  Rogier van ‘t Land

Het bericht D66 wil liberale winkeltijdenverordening verscheen eerst op Westerkwartier.

Column herindeling Westerkwartier: nog 140 dagen!

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Zuidhorn 31-08-2018 18:27

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1226432/68212/bij bert zonderIn de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november en de herindeling van 1 januari a.s. schrijft wethouder Bert Nederveen met enige regelmaat een column. De eerste onder de titel: Herindeling Westerkwartier, nog 140 dagen!

Inleiding

De datum van de herindeling komt snel dichterbij: nog maar 140 dagen en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn bestaan niet meer en we gaan, samen met de voormalige gemeente Ezinge, verder als gemeente Westerkwartier. Een nieuwe gemeente met een nieuwe, maar ook oude en vertrouwde naam.Het is mijn plan om de komende weken met enige regelmaat een column te schrijven over de voorbereiding van de herindeling en de komst van de nieuwe gemeente. Dat kan gaan over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november (vandaag over 99 dagen!), maar ook over andere zaken die met betrekking tot de herindeling spelen. In deze eerste aflevering een overzicht van deelnemende partijen en een reactie op het debuut van Sterk Westerkwartier.

Partijen raadsverkiezingenInmiddels heeft een aantal partijen laten weten mee te willen doen: zoals verwacht doen van de (plaatselijke afdelingen landelijke partijen CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en de VVD mee. Daar zijn geen verrassingen bij, wel ging de samenstelling van de lijst bij de ene partij wat geruislozer dan bij de andere, maar ook dat hoort bij politiek. Ook 50 Plus heeft zich gemeld. Mogelijk komt de partij Jezus Leeft hier nog bij.De SP was aanvankelijk van plan om ook mee te doen, maar de voorbereidingstijd bleek te kort om mee te doen en afdeling had te weinig kandidaat-raadsleden. De Grootegaster lokale partij VZ2000 heet inmiddels VZ Westerkwartier en heeft zich ook gemeld.Grootste verrassing tot op heden is de nieuwe lokale partij Sterk Westerkwartier. Deze partij is ontstaan uit onvrede van een aantal VVD-leden met de plaats die hen op de kandidatenlijst was toegedacht, bekendste namen zijn Harry Stomphorst (lijsttrekker), Gert van Werven (voorzitter) en Arnold Bloem (campagneleider).

Sterk Westerkwartier: alle begin is moeilijk…..Laten we positief beginnen: de naam is stevig en belooft wat. Ook het logo mag er zijn.Maar of de partij nu voorziet in een behoefte, zoals ze zelf stelt? Vooralsnog met name in de behoefte van de initiatiefnemers om weer verkiesbaar te zijn in het Westerkwartier, iets dat voor hen bij de VVD niet lukte (en waar ze vrede mee zeiden te hebben). Maar of dit ook de behoefte van de kiezers is? Gezien de achtergrond van de initiatiefnemers lijkt het een soort VVD-light te worden.Het feit dat landelijk gemiddeld 30% van de stemmen naar lokale partijen gaat zegt niets over de situatie in het Westerkwartier. In Leek en Zuidhorn is vele jaren lang geen behoefte geweest aan een lokale partij, en nu opeens wel?Ook uitspraken als ‘wij staan los van landelijke dogma’s’ klinken wat vreemd uit de mond van mensen die vele jaren voor een landelijke partij in de raad hebben gezeten en op die dogma’s (welke eigenlijk?) nooit commentaar leverden. Zij blijven zelfs lid van die landelijke partij! Bijzonder is ook dat de lijsttrekker bij voorbaat vast staat. Geen ‘beoogd lijsttrekker’, geen inbreng van de leden, terwijl hen wel wordt voorgehouden dat binnen de partij een bindend referendum wordt ingevoerd.Als ik naar de inhoudelijke punten op de website kijk, dan zie ik (op een enkel punt na) weinig onderscheid met de bestaande partijen. Het standpunt over koopzondagen is wel bijzonder duidelijk, blijkbaar zijn de VVD-wortels op dat punt nog ten volle aanwezig. Vermoedelijk zijn wijzigingsvoorstellen van inwoners op dit punt bij voorbaat kansloos.Al met al, niet zo’n sterk begin van een partij die het woord ‘Sterk’ in haar naam heeft. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Tot slotIk wens alle partijen die zich opmaken voor de gemeenteraadsverkiezingen veel succes! Laten we er met elkaar een mooie, waardige en enthousiaste campagne van maken. Samen voor een mooi, waardevol en sterk Westerkwartier, een gemeente waar het mooi wonen, werken en recreëren is en blijft!

Bert Nederveen, 14 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Goed, beter, best: prijzen en Pasen

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Zuidhorn 30-03-2018 07:00

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1208035/68212/prijs vierkant

De beste sporter van het jaar, de snelste wielrenner ter wereld, de groenste politicus van Nederland, de veiligste gemeente, het beste brein...... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt er tegenwoordig op dat gewoon ‘goed’ niet goed genoeg meer is. Alleen de beste, de snelste, de veiligste doet echt mee. En nummer twee voert de losers aan.

Zuidhorn in de prijzen

Ook in Zuidhorn hebben we de laatste jaren veel prijzen gewonnen. U herinnert zich nog wel dat we in 2012 live op TV vanuit Hilversum werden uitgeroepen tot Veiligste Gemeente van Nederland. Wat waren we trots. Maar we kregen ook een prijs voor mantelzorgvriendelijke gemeente, voor de prestaties van ons zorgloket, voor het winnen van de track ‘Reinventing Government’ bij de Dutch Blockchain Hackaton en in de afgelopen week was er weer een hoofdprijs: we wonnen de Juryprijs van Pioniers Gemeente Award 2018 voor de meest innovatieve digitale dienstverlening, deze prijs kregen we voor de wijze waarop we het Kindpakket hebben gerealiseerd met behulp van Blockchain.

Gaan voor het hoogste?

Maar waar gaat het nu om? Om het leveren van goede prestaties, het goed bedienen van de inwoners, het goed beheren van de gemeente? Of is alleen het beste goed genoeg? Naar mijn mening sluit het één het ander niet uit. Onze medewerkers die het Kindpakket realiseerden deden dat niet om de beste te zijn. En dat gold ook voor alle agenten, buurtwerkers, enz. die een bijdrage leverden aan onze veilige gemeenten.Maar je ziet wel wat er kan gebeuren als talentvolle mensen in een omgeving waarin ze worden gestimuleerd, geënthousiasmeerd en de nodige vrijheid krijgen tot mooie prestaties kunnen komen. Natuurlijk, speelt ook geluk of toeval een rol. Maar met enthousiaste mensen, die goed samenwerken met elkaar en met andere partijen kun je heel veel bereiken. En dan is een prijs, een award, een nominatie geen doel op zich. Maar wel een mooie vorm van waardering en een aanmoediging om er nog harder tegenaan te gaan.

Gemeenteraadsverkiezingen

De komende tijd worden in het Westerkwartier de lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november samengesteld. Sommige partijen zijn al klaar: Hielke Westra (CDA), Rianne Vos (PvdA) en Harrie Rutgers (D66) staan al in de startblokken als (beoogd) lijsttrekker. Gefeliciteerd daarmee! Bij andere partijen is het nog spannend: VVD, GroenLinks, VZ Westerkwartier en ChristenUnie. En doet de SP ook mee? En misschien nog meer partijen? We gaan een boeiende tijd tegemoet.

Ook bij verkiezingen gaat het om ‘goed, beter, best’. Natuurlijk wil je veel stemmen halen en, nog mooier, de grootste partij worden. Maar dat is niet het hoogste doel: het gaat erom het beste te bereiken voor onze inwoners, voor onze omgeving en dan vooral alles wat kwetsbaar is. 

Tot slot

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1208035/68212/goed-beter-best-prijzen-en-pasen.htmlKomend weekend vieren we het paasfeest. Het feest van opgestane Heer. Na drie dagen mocht Jezus Christus opstaan uit het graf, na de dood te hebben overwonnen. Vanuit ons geloof daarin mogen wij leven en werken, elke dag weer, ook in de politiek.

Ons best doen, in het vertrouwen dat God ons werk zal zegenen. En dat is belangrijker dan welke prijs ook.

Ik wens u allen fijne paasdagen toe!

Bert Nederveen, Goede Vrijdag 2018

hnederveen@zuidhorn.nlhttp://twitter.com/bertnederveenhttps://westerkwartier.christenunie.nl/page/43929https://www.welkominzuidhorn.nl/actueel/actueel-zuidhorn/welkom-in-zuidhorn-de-veiligste-gemeente-van-nederlandhttps://www.welkominzuidhorn.nl/actueel/actueel-zuidhorn/gemeente-zuidhorn-winnaar-juryprijs-meest-vernieuwende-digitale-dienstverlehttp://www.waaromgeloven.nl/wat-betekent-pasen#.Wr0e_CJNeEc

 

Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen"

CDA CDA GroenLinks VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:12

Motie bij agendapunt: 12 (Actualisatie APV) Onderwerp: Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen" De raad van de gemeente Zuidhorn in vergadering bijeen op 18 december 2017, kennisnemende van: · de actualisatie van de APV met technische wijzigingen; · amendement 2 (VVD); Carbidschieten in relatie tot dierenwelzijn; · amendement 3 (GroenLinks); Carbidschieten in relatie tot gevaar voor dieren. overwegende dat: · het Carbidschieten in 2014 als vijftigste traditie is geplaatst op de lijst van ‘Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed’ in Nederland en in Drenthe zelfs een UNESCO-status heeft; · deze traditie behouden moet blijven voor de komende generaties; · het een traditie is die naast de vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling; · de raad op 7 november 2016 een motie heeft aangenomen waarbij het college moest toewerken naar een experiment voor een ‘Vuurwerk- en carbidvrije zone’ omdat de veronderstelling was dat inwoners en dieren soms overlast hebben van carbid schieten en het afsteken van vuurwerk. · het college deze motie met alle verenigingen van dorpsbelangen heeft besproken en zowel bij de dorpen als gemeente niet of nauwelijks klachten zijn over vuurwerk en carbid en daarmee geen experiment nodig is. · uit de beantwoording van de technische vragen van het CDA blijkt dat: o in de afgelopen jaren maar vanaf één adres een aantal carbid gerelateerde klachten zijn ontvangen waarbij een dier was betrokken; o het college een uiterste inspanning heeft gedaan om deze klachten met maatwerk op te lossen. Dit heeft geresulteerd in een getekende “verklaring omtrent het schieten met carbid”. Hiermee voldoen de betrokken carbidschieters aan de wens van de klager om 100 meter afstand te houden van de paardenstal. o de discussie over carbid en dieren, die sinds 2014 in deze Raad wordt gevoerd, is gebaseerd op basis van één klager; o er nu geen acute noodzaak is om dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. · op dit moment in het kader van de herindeling een harmonisatie van de APV’s plaatsvindt. De nieuwe raad begin januari 2019 over dit onderwerp een besluit kan nemen. · daarmee er nu geen noodzaak is om de Algemene Plaatselijke Verordening over carbidschieten (artikel 2:37a) te wijzigen, vooral ook omdat de voorgestelde wijzigingen uit de amendementen nu niet leiden tot harmonisatie. Draagt het college op: · om alle ervaringen rond deze carbid discussie over te brengen aan de werkgroep ABJZ zodat zij de regelgeving rond carbid schieten goed kunnen verwerken in de nieuwe APV van de gemeente Westerkwartier. en gaat over tot de orde van de dag. Fractie van het CDA Zuidhorn: Geertje Veenstra Martin Boog Annejet Jansma Jaap Tel

Beantwoording technische vragen artikel 2:73a APV

CDA CDA VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:08

MEMO Aan: de fractie van het CDA Zuidhorn CC: Van: burgemeester en wethouders Datum: 1 december 2017 Betreft: technische vragen artikel 2:73a APV Op 30 november 2017 heeft de heer M. Boog namens de fractie van het CDA enkele vragen gesteld over de amendementen aangaande artikel 2:73a van de Algemene Plaatselijke Verordening over carbid. Hieronder staan de inleiding en de vragen van het CDA. De antwoorden op de vragen zijn cursief weergegeven. Inleiding Op 20 november 2017 heeft uw college reactie gegeven op de amendementen APV raadsvergadering d.d. 13 november 2017. Met betrekking op amendementen 2 en 3 – Carbid hebben wij een aantal vragen. De fracties van de VVD en Groen Links stellen voor om in artikel 2D73a, lid 2 sub c het woord "dier" toe te voegen waardoor de zin als volgt wordt: "er mogen geen handelingen worden verricht of nagelaten waarvan degene die het carbidschieten verricht redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat daardoor gevaar kan optreden voor mens, dier en/of milieu." Vragen: 1. Is er een acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten? Er is naar de mening van het college geen acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. Het college heeft de afgelopen jaren vanaf één adres een aantal carbidgerelateerde klachten ontvangen waarbij een dier was betrokken. 2. Wanneer is er sprake van een ‘redelijkerwijs vermoeden’ dat er gevaar kan optreden voor een dier (naast mens en/of milieu)? Formeel kan worden gezegd dat er sprake is van “redelijkerwijs vermoeden” als er objectief waarneembare feiten en omstandigheden zijn waaruit een gevaar blijkt. In de praktijk hangt dit echter af van de omstandigheden van een specifiek geval. Er moet altijd worden gekeken naar de context van een situatie. 3. Hoe gaat de gemeente handhaven bij een 'redelijkerwijs vermoeden' tijdens het carbidschieten? Als er op grond van objectief waarneembare feiten en omstandigheden geconstateerd wordt dat er sprake is van (een redelijk vermoeden van) gevaar kan de politie ter plaatse bepalen óf en zo ja hoe er handhavend wordt opgetreden. - - 2 4. Stel, iemand heeft problemen met carbidschieten en zorgt ervoor dat een dier in de nabijheid van een carbidplaats komt. Vervolgens doet degene een handhavingsverzoek. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Wat zijn dan de gevolgen voor de carbidschieters? Het college is, in dit hypothetische geval, van mening dat de eigenaar van een dier het dier dan willens en wetens in een situatie brengt waarvan aangenomen kan worden dat die schadelijk is voor het welzijn van het dier. Dit kan de carbidschieters redelijkerwijs niet worden aangerekend. Verder heeft de eigenaar van een dier een zorgplicht ten aanzien van het dier: de eigenaar dient daarbij het welzijn van een dier niet van derden af te laten hangen en, indien nodig, zelf maatregelen te nemen teneinde het welzijn van een dier te waarborgen. Verder schrijft u dat het aantal klachten miniem is. 5. Over hoeveel klachten hebben we het specifiek, waar gingen deze klachten over en waar komen deze klachten vandaan? Er is in de afgelopen jaren een aantal keren een klacht binnengekomen over carbidschieten waarbij een dier was betrokken. Deze klachten waren afkomstig van één adres. 6. Kunt u bewijzen dat door indiener van de klacht, de betrokkenen en de gemeente een uiterste inspanning is gedaan om deze klachten op te lossen? Het college heeft geen tot weinig zicht op de inspanningen die door de indiener van de klacht zijn verricht om de klacht op te lossen. De gemeente heeft gesproken met alle betrokkenen waarna door de “carbidschieters” een “verklaring omtrent het schieten met carbid” is ondertekend. In deze verklaring zijn bepalingen opgenomen over het in acht nemen van een bepaalde afstand van aanwezige dierenverblijven. Deze afstand komt overeen met de door klager gevraagde afstand t.o.v. de dierenverblijven. Hieraan hebben zij zich, voor zover wij dit na kunnen gaan, gehouden. 7. Wat is volgens u de relatie tussen deze klachten en de ‘carbid-discussie’ die al jaren in onze raad wordt gevoerd? De eerste klachten, afkomstig vanaf één en hetzelfde adres, over carbidschieten waarbij een dier is betrokken, zijn door ons ontvangen in 2013 en 2014. Mogelijk dat mede naar aanleiding van deze klachten het onderwerp regelmatig aan de orde komt in de raad. U schrijft ‘daar waar mogelijk maatwerk toegepast’. 8. Kunt u dit toelichten? Mogen wij hier de documentatie van ontvangen? In het geval van bovengenoemde klacht heeft de gemeente gesproken met de betrokkenen waarbij door middel van mediation – waar klager geen gebruik van wenste te maken –is geprobeerd tot een voor alle partijen gedragen oplossing te komen. Deze maatwerkoplossing is destijds gevonden door het ondertekenen van genoemde verklaring. Tot slot, mogen wij alle documentatie ontvangen rondom bovengenoemde klachten en de behandeling van de ‘carbid-discussie’ zowel in het college en de raad? Bijvoorbeeld moties, collegeadviezen, memo’s, verslagen, correspondentie etc. In verband met privacyregelgeving ligt het ter zake doende collegeadvies over dit onderwerp, de ondertekende verklaring en de hierop betrekking hebbende correspondentie ter inzage bij de secretaris. Tevens treft u daar de in het verleden ingediende moties aan.

Lokaal Netwerk VVD Westerkwartier een feit

VVD VVD Zuidhorn 22-05-2016 07:24

https://zuidhorn.vvd.nl/nieuws/14672/lokaal-netwerk-vvd-westerkwartier-een-feit

Lokaal Netwerk VVD Westerkwartier een feit

De leden van de vier VVD-afdelingen van Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn, gezamenlijk de vier Westerkwartiergemeenten, hebben donderdag 19 mei jl. één nieuw lokaal netwerk, VVD Westerkwartier opgericht. Daarmee loopt de VVD al vast vooruit op de aankomende gemeentelijke herindeling van de vier Westerkwartiergemeenten op 1 januari 2019.

Door de samenvoeging van de vier afdelingen is er een nieuw netwerkstructuur ontstaan die onderdak zal bieden aan alle liberaal voelende en denkende mensen in het Westerkwartier, ook wanneer ze geen lid zijn van een politieke partij zijn. Daarmee biedt het de inwoners van Westerkwartier de mogelijkheid om mee te discussiëren, te netwerken en mee te denken wat het beste is voor het Westerkwartier.

Tijdens de oprichtings-ALV is oud Statenlid Kuneke Schraagen door de leden verkozen als de nieuwe voorzitter van het lokaal netwerk Westerkwartier. Samen met een nieuw enthousiast team van 7 bestuursleden gaat Kuneke de komende periode aan de slag om van het netwerk een nog meer opener en toegankelijke partij te maken, dan het al was. Een netwerkpartij met liberale idealen: geen organisatie via het kader, maar via netwerken en debat.

De avond werd feestelijk afgesloten met twee boeiende gastprekers; Nico Bakker, statenlid voor de VVD in de Provinciale Staten, praatte de leden bij over de herindelingsperikelen in de provincie en de positie van Middag-Humsterland daarin. De leden zijn daarbij unaniem de mening toegedaan dat het gebied in zijn geheel weer bij het Westerkwartier dient te worden samengevoegd. Als tweede spreker praatte Arno Rutte, tweede-kamerlid voor de VVD, de leden bij over de actuele ontwikkelingen in de tweede kamer. Onderwerpen als de ontwikkelingen in Turkije, Gemeenten die geld overhouden op het zorgbudget en de continue veranderingen in het onderwijs, passerende daarbij de revue.

Stand van Zaken met betrekking tot de Wierde.

VVD VVD Zuidhorn 15-03-2016 04:35

https://zuidhorn.vvd.nl/nieuws/13557/stand-van-zaken-met-betrekking-tot-de-wierde

 

Stand van Zaken met betrekking tot de Wierde.

 

Allereerst willen wij aangeven dat wij het zeer prijzenswaardig vinden dat zoveel mensen; bestuurders, inwoners, bewoners, personeel en vrijwilligers De Wierde willen behouden. En

termen als “er is ons zoveel aangelegen om De Wierde te behouden voor de gemeenschap van Grijpskerk”, grijpen je bij het hart.

 

Op woensdagmorgen 24 februari 2016 kwam er figuurlijk een bom tot ontploffing in de gemeenschap van Grijpskerk e.o. Zoals het er nu voor staat moet De Wierde in Grijpskerk de deuren sluiten per 1 januari 2019. De Wierde is een voorziening die letterlijk en figuurlijk bij inwoners, bewoners, vrijwilligers, personeel oftewel in de gehele gemeenschap centraal staat en gewoon bij het dorp Grijpskerk hoort. Het voortbestaan is van vitaal belang voor de leefbaarheid van Grijpskerk, maar ook voor de naastgelegen Groningse- en Friese dorpen. De meeste bewoners kiezen bewust voor de Wierde! Wat de VVD betreft kan en mag deze locatie niet zomaar dicht. Laten we daar gelijk helder over zijn. Immers; De Wierde is goed georganiseerd, heeft geen leegstand, is compact en is bovenal goed te exploiteren. En als conclusie mag je dan stellen: De Wierde is nimmer een medeveroorzaker geweest van de tekorten van de Zonnehuis Groep Noord.

 

En wij, de politiek, wat is onze rol? Dat is een vraag die je je gaat stellen, nadat je diverse telefoontjes van verontruste bewoners, personeel en inwoners krijgt. Je wilt immers gelijk actie ondernemen. Je bent inwoner, raadslid, maar bovenal mens. Daarom hebben wij gelijk de telefoon gepakt en contact gezocht. Wij hebben met burgemeester Bert Swart gesproken, wij hebben met Vincent Maas, de a.i. bestuurder Zonnehuis Groep Noord gesproken, maar ook gelijk contact gezocht met de vastgoed-eigenaar Vestia. Tijdens het gesprek met Vestia werd duidelijk dat  men in Rotterdam niet op de hoogte was gesteld van het definitieve besluit. Burgemeester Bert Swart heeft wel gelijk gemeld dat het College van B&W voornemens was om mankracht in te zetten voor een gecoördineerde actie om met alle belanghebbenden er voor te willen zorgen dat de Wierde open kan blijven! Als inwoner en raadslid denk je dan gelijk op zo’n moment: Dat is prijzenswaardig!

 

Wij hebben daarna alle mensen teruggebeld met de juiste informatie en aangegeven dat wij als fractie hier het liefst geen partijpolitiek van willen maken. Dat heeft nog steeds onze voorkeur. Immers zodra de politiek, of andere organisaties zich gaan mengen in dergelijke discussies ontstaat meestal haantjesgedrag, omdat er allerlei belangen gaan spelen. De inzet van de politiek mag wat ons betreft niet over de rug van onze inwoners, de bewoners en personeel gaan. De VVD wil geen tijd verliezen. Haantjesgedrag en belangen gaan in deze situaties meestal ten koste van het doel en in dit geval voortbestaan. Hoe langer het duurt, hoe slechter het is voor De Wierde. Wij willen geen oeverloze lange discussies en vergaderingen in de politiek gaan voeren. De financiële problemen waar de Zonnehuis groep Noord mee kampt, zijn niet alleen door het rijksbeleid en veranderingen, maar de werkelijke reden ligt bij de Zonnehuis groep Noord zelf. Er was geen vooruitziende blik. Het zijn puur bedrijfseconomische redenen. Ook zijn wij geschrokken van de hoge managementkosten. De totale kosten van de Zonnehuis Groep Noord zijn te hoog. Het bestaansrecht van Zonnehuis Groep Noord is in het geding. En dat is de werkelijke reden waarom er moet worden gesaneerd.

 

Alles moest bij de Zonnehuis groep Noord in de vergrotende en overtreffende trap, oftewel groot-groter-grootst. Wellicht falend inzicht en beleid. Geen vooruitziende blik. Met gezond boerenverstand zal je het hoogmoedswaanzin noemen. Zonnehuis Groep Noord is aan het kapseizen. Lasten worden van boord gegooid om verlichting te krijgen. Het baart ons wel zorgen, want wellicht blijft Zonnehuis groep Noord in deze toestand nu weer drijven, omdat zich ergens misschien nog een grote luchtbel bevindt ...De tijd zal het leren of Zonnehuis groep Noord de juiste beslissing heeft genomen. Feit is dat de Zonnehuisgroep Noord hoopt en denkt haar financiële problemen te boven te kunnen komen en daardoor moet  locatie De Wierde in Grijpskerk nu bloeden.

 

Inmiddels staan de kranten vol met grote koppen hoezeer de sluiting wordt betreurt en hoe diep we zijn geraakt en dat we een brok in onze keel hebben. Maar wat de Wierde nu nodig heeft is geen woorden, maar daden! De inwoners van Grijpskerk e.o. moet nu zelf vooruit kijken, bovenal eensgezind zijn en proberen De Wierde te redden. Het komt nu écht op de inwoners aan.   

Daarom hebben wij, op persoonlijke titel de afgelopen weken actief met een aantal inwoners rond te tafel gezeten. Contact onderhouden met Vestia, contact gehouden met zorgaanbieders en gebrainstormd over ondernemers &  investeerders en zorgaanbieders, zodat deze via de projectgroep kunnen worden benaderd.

 

Het College van B&W stelt op eigen initiatief een procesbegeleider, oftewel een externe adviseur aan. Daardoor schetst het enkele inwoners van Grijpskerk wel hun verbazing dat het bestuur van de gemeente Zuidhorn zo snel in beeld was en bekruipt hen wel enige angst c.q.  onderbuikgevoel of er nu geen andere belangen spelen? Immers, er staat in het College-akkoord dat de gemeente Zuidhorn niet langer de partij is die het bedenkt en regelt, maar een partner die meedenkt waar nodig. En toch wordt nu zo uit het niets een ambtenaar aangetrokken op initiatief van de gemeente Zuidhorn, die de regie neemt. Volgens enkele inwoners super, maar ook “raar”.

 

Daarom willen wij vanavond wel graag helder krijgen van het College van B&W wat de rol en de bevoegdheid van de gemeente is? Wij willen integriteit. Waar wordt deze E 20.000,-- voor ingezet. De VVD wil geen valse verwachtingen. Zoals u ook al in het raadsvoorstel aangeeft, heeft de gemeente helemaal geen zeggenschap over de zorg die op dit moment wordt ingezet in De Wierde. En de gemeente heeft geen rol bij de toekenning van zorg- en woonruimte of bij de financiering. Daarbij is de VVD wel van mening dat het zeer prijzenswaardig is te noemen om de grote verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid van Grijpskerk te voelen.

 

U geeft in uw raadsvoorstel wel al aan dat de sluiting Van de Wierde andere beleidsterreinen raakt en dan ook richting de ontwikkeling van het MFC. De VVD wil hier vanavond namens diverse inwoners het volgende over kwijt. Afgelopen weekend heeft de VVD opnieuw mensen te woord moeten staan, naar aanleiding van voorliggend voorstel. Diverse inwoners alsook de VVD vinden dat de ontwikkeling van het MFC los moet staan van de misère  van de Wierde. Hierdoor zie je al dat door het voorliggend voorstel “politiek gekissebis” kan ontstaan. De VVD wil vanavond het

College van B&W waarschuwen voor de zinsnede “De nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot De Wierde kunnen gevolgen hebben voor de haalbaarheidsstudie MFC Grijpskerk”. Bedenk: Mocht het zo zijn dat De Wierde voorlopig door kan gaan met de huidige eigenaar, maar met een nieuwe zorgaanbieder, dan blijft alles in principe zoals het is. Maar als Vestia met een aantal jaren het gebouw verkoopt en er een investeerder in komt en er bijvoorbeeld (particuliere) zorgappartementen in worden gemaakt, dan staat Grijpskerk opnieuw met lege handen!!

 

Geen MFC, geen bibliotheek, geen (openbare) school, geen nieuwe zichtbepalende entree in het dorp. Al met al niets. Daarom willen wij vanavond met klem benadrukken dat u het MFC in eerste instantie los moet zien van de toekomstige ontwikkeling van De Wierde. Wij vinden dat er consistent beleid moet worden gevoerd  ten aanzien van het MFC, maar ook ten aanzien van de projectontwikkelaar en geen ad hoc beleid. Daar krijgen we  met  z’n allen later spijt van!  En een hele belangrijke consequentie voor het dorp Grijpskerk is, is dat er dan geen nieuwbouw van woningen meer in Grijpskerk zal zijn!!  Als voor 2018 de schep niet in de grond zit voor het MFC en woningen, dan is het voorbij!

 

De VVD heeft vernomen dat de eerstvolgende vergadering met de projectgroep op donderdag

15 april a.s. gaat plaatsvinden. Wij zouden graag de stand van zaken enkele dagen voor de raadsvergadering in onze dropbox ontvangen.

 

De VVD neemt haar verantwoordelijkheid en ondersteunt inwoners, bewoners, personeel en vrijwilligers daar waar we kunnen! Wij wensen alle betrokkenen heel veel succes de komende tijd en wij zullen ons blijven inspannen om De Wierde te behouden voor Grijpskerk! Wij zullen alles nauwlettend blijven volgen!

 

Tenslotte: De VVD wil de bewoners en personeel vragen om geduld, maar ook willen wij alle medewerkers uit De Wierde prijzen, want tijdens een gesprek met enkele medewerkers gaven zij aan; Al geeft de aankomende tijd voor ons als personeel veel onzekerheid, wij blijven ons voor 100% inzetten. We laten onze bewoners niet in de steek. Daar doen we het voor! Een compliment waard, want met zoveel onzekerheid moet je toch de energie maar vinden om ’s morgens uit je bed te stappen!

 

Namens de VVD fractie,

 

René Westerhoff – Dijkinga & Geertje Dijkstra - Jacobi

 

 

 

Uit de raad van 18 januari 2016

VVD VVD Zuidhorn 29-01-2016 07:40

Snippergroen, hoogspanning en veiligheid

Uit de raad van 18 januari 2016: snippergroen, hoogspanning en veiligheid

 

Tijdens het vragenuurtje hebben wij (weer) aandacht gevraagd voor het Pilotproject snippergroen Aduard. Er is nog steeds veel onrust bij de inwoners van Aduard, veel onduidelijkheden en miscommunicatie. De VVD heeft op 9 november 2015 een motie ingediend en gevraagd het pilotproject snippergroen in Aduard op te schorten en een onderzoek te starten ten aanzien van de evaluatie in samenwerking met de “actiegroep snippergroen Aduard”. Deze motie is niet aangenomen. Op basis van de beantwoording van het college komen wij tot de conclusie dat onze motie ‘de facto’ wel wordt uitgevoerd. Wij zijn tevreden, het gaat tenslotte om het resultaat.

 

Ook hebben wij aandacht gevraagd voor de subsidieregeling waardevermeerdering. Het college heeft een goed gesprek heeft gehad met de coördinator aardbevingsschade. Het resultaat was dat inwoners van de gemeente Zuidhorn ook aanspraak kunnen maken op de regeling waardevermeerdering. Een regeling waar onze inwoners nu dus tot € 4.000 subsidie voor energiebesparende maatregelen kunnen krijgen. Echter, er zijn inwoners met schade waarvan de NAM stelt dat die niet kan worden erkend omdat zij buiten de zogenaamde contourenlijn wonen. Het Centrum voor Veilig Wonen (CVW) heeft aangegeven deze schademeldingen alsnog te behandelen. Echter, de afhandeling laat op zich wachten en deze inwoners komen in de knel omdat de regeling per 31 januari komt te vervallen. Ons is verzekerd dat inwoners een subsidieverzoek kunnen blijven indienen.

 

Bij de ingekomen stukken lag het jaarplan 2016 Brandweer Cluster Westerkwartier. Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst over de Veiligheidsregio heb ik de vraag gesteld waarom wij als gemeenteraad het amper hebben over de brandweer. Natuurlijk weten wij wat de brandweer doet en wij ervaren de inzet van de vrijwilligers als zeer positief. Maar we willen graag wat meer weten over het beleid. Daarom zijn wij blij dat wij het jaarplan 2016 van de brandweercluster Westerkwartier hebben mogen ontvangen.

De fractie van de VVD pretendeert niet dat zij kennis van zaken heeft met betrekking tot brandweerzorg. Wel vinden wij het een goede zaak dat er meer aandacht gegeven wordt aan preventie en bewustwording. De VVD heeft altijd al gezegd dat onze inwoners en bedrijven een eigen verantwoordelijkheid hebben om brandgevaarlijke situaties te voorkomen, maar tips zijn altijd welkom.

Annex daaraan zijn wij verontrust over de berichtgeving dat een zeer groot deel van de AED's (Automatische Externe Defibrillator) niet functioneren vanwege geen of slecht onderhoud door de bezitters van de AED's. Op ons verzoek gaat de gemeente de staat van de AED’s controleren.

In het jaarplan wordt ook de ontwikkeling van het 'uitrukken op maat' beschreven. Het systeem van 'uitrukken op maat' geeft mogelijkheden, maar wij vinden dat veiligheid van onze inwoners én die van de vrijwilligers goed in de gaten moet worden gehouden. Verder zijn wij het eens met de stelling dat de vrijwilligers van de brandweer schoon en veilig moeten kunnen werken. Het is dan ook goed om te lezen dat de Veiligheidsregio hier mee aan de slag gaat. Verder hebben wij onze waardering voor alle vrijwilligers en professionals van de brandweer uitgesproken.

 

Verder konden wij onze mening geven over de nieuwe hoogspanningsleiding geven. Het nieuwe 380kV-tracé loopt door Middag-Humsterland en langs Aduard naar Vierverlaten. De discussie spitste zich toe tot twee punten. Moet de hoogspanningskabel ondergronds en wat kunnen wij doen om overlast voor Aduard te beperken.

Om Middag-Humsterland te beschermen hebben wij gekozen voor ondergrondse aanleg dan wel verlegging van het tracé. Ook voor de gezondheid van mens en dier is ondergronds het beste. We kennen inmiddels allemaal de magneetvelden en hoogspanningslijnen kunnen ook zorgen voor extra laagfrequent geluid. 

Onze motie om verkeershinder voor het dorp Aduard te voorkomen, is door de gemeenteraad unaniem aangenomen.  De gehele gemeenteraad heeft het college opgedragen om dit als eis te laten stellen bij de aanbesteding.

 

De discussie over Beschermd wonen en opvang kreeg toch wel een rare wending. Naast het feit dat het hier gaat over een regeling van taken en werkzaamheden van centrumgemeente Groningen, heeft de VVD ook aandacht gevraagd voor de kwaliteitseisen m.b.t. de uitvoering van de zorg door de te contracteren zorgverleners.

Bij de VVD staat de vraag centraal hoe je de kwaliteit van de zorgverlening zodanig kan waarborgen dat gebeurtenissen zoals in Kloosterburen kunnen worden voorkomen.

Kijkt de gemeente Groningen bij contractering van zorgaanbieders in voldoende mate naar kwaliteit? Wordt er bij contractering ook gekeken naar de rapporten van de inspectie? Verder wilden wij graag weten of in de gemeente Zuidhorn het begeleid wonen voldoende kwaliteit en toezicht heeft.  De wethouder kon hier geen goed inhoudelijk antwoord geven, wat ons uitermate heeft verbaasd. De VVD wil alleen contracten met zorgaanbieders aangaan waarvan vaststaat dat er sprake is van voldoende kwaliteit en begeleiding. Met een toezegging dat de gemeenteraad alsnog een memo over de kwaliteitseisen zal krijgen, hebben wij uiteindelijk met de nieuwe regeling ingestemd.

 

Tot zo ver een bloemlezing vanuit de gemeenteraad. Je kunt de vergadering beluisteren op de website van de gemeente Zuidhorn, onderdeel bestuur.  Beter en leuker is het om de vergaderingen gewoon bij te wonen. De volgende kans is op 15 februari om 19.30 uur. Hoop je daar te zien,

 

René Westerhoff-Dijkinga

Fractievoorzitter VVD Zuidhorn 

Uit de raad van 14 december 2015

VVD VVD CDA Zuidhorn 16-12-2015 10:41

Uit de raad van 14 december 2015

 

De raadsvergadering begon met de installatie van Jaap Tel geïnstalleerd als raadslid voor het CDA. Hij gaat Geertje Veenstra tijdelijk vervangen. Uit het raadsvoorstel is op te maken hoe lastig het is om kandidaat raadsleden zo ver te krijgen om ook daadwerkelijk het publieke ambt te vervullen. Ook als het om tijdelijke vervanging gaat. Dat is jammer, want naar mijn smaak is het lid zijn van een gemeenteraad de manier om je omgeving vorm en inhoud te geven. Het kost wel veel tijd en inspanning, maar ik ervaar het als zeer bevredigend.

 

Neem nou de opvang van vluchtelingen. Op 14 september hebben wij met een motie het college de opdracht gegeven om te onderzoeken welke mogelijkheden de gemeente kan bieden voor opvang van vluchtelingen in onze gemeente. De afgelopen periode zijn wij meerdere malen door het college bijgepraat, maar het wordt tijd dat ook in het openbaar te doen. Onze inwoners hebben het recht om te weten wat wij als gemeente achter de schermen doen. Zo zijn er afwegingscriteria en leidende principes opgesteld, een tweetal locaties bekeken en de mogelijke noodopvang in Aduard beoordeeld. Het college heeft het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, het COA, een aanbod voor kleinschalige en noodopvang gedaan. Het COA wil van dit aanbod geen gebruik maken. Het COA ziet liever dat de gemeente een braakliggend terrein van minimaal 4 hectare aanbiedt, waarop het COA dan zelf een AZC kan bouwen. Mede gelet op het feit dat in het Westerkwartier al een aanbod voor grote AZC’s is gedaan, is de VVD geen voorstander van nóg een grootschalig AZC in onze gemeente. Het aanbod van het college voor kleinschalige huisvesting en noodopvang is door het COA afgewezen. Daarmee zijn wij klaar met het COA,  take it or leave it.

Maar zijn wij dan ook klaar met de vluchtelingen? Nee, het probleem van opvang is en blijft nijpend. Volgens ons kunnen wij, uitgaande van het principe van kleinschaligheid, veel doen door in te zetten op huisvesting van vluchtelingen met een status, de vergunninghouders. Daartoe kan de gemeente met alle partners een inspanning doen om snel meer sociale huurwoningen te bouwen. Voor de statushouders als ook voor onze inwoners die op de wachtlijst staan.

 

Afgelopen maandag hebben wij uitvoerig stil gestaan bij het beleidsplan en risicoprofiel van onze Veiligheidsregio. Naast het verplichte karakter is het beleidsplan ook voor ons raadsleden verhelderend, tenminste als je het vakjargon kunt doorgronden.

Veiligheid en risicobeheersing zijn niet alleen een zaak van burgemeesters. Als raadsleden krijgen wij regelmatig van onze inwoners vragen over veiligheid en risicobeheersing. Dat de veiligheidsregio zich verder wil ontwikkelen juichen wij alleen maar toe. Veiligheid en risicobeheersing zijn immers dynamisch. Het is wel jammer dat de risico’s voor aardbevingen wel als regionaal thema maar niet bij de zes landelijke prioritaire thema’s is opgenomen. Dat is een verkeerd signaal naar onze inwoners in de provincie Groningen.

De veiligheidsregio gaat zich actiever bemoeien met de voorbereidingen van grote evenementen. Zie hier het ‘doorschietgedrag’ als gevolg van incidenten, zoals Haaksbergen. Ik hoop dat dit bij de vrijwilligers die evenementen organiseren niet extra administratieve last gaat geven. Zo gaat de lol er steeds meer van af.

Naast voorbereidingen door de Veiligheidsregio, ben ik van mening dat ook onze inwoners zelf veel aan veiligheid en risicovermindering kunnen doen. Om te beginnen meer respect te tonen voor het werk van al onze hulpverleners.

Waar de VVD ook zorgen over heeft, is het feit dat de communicatie steeds meer digitaal gaat. Bij digitale communicatie is het alles of niets, het doet het of het doet het niet. Volgens ons is dit een belangrijk aspect waar de Veiligheidsregio meer aandacht aan zou moeten schenken.

 

Veder hebben wij gesproken over het wegbeheer, met name de erftoegangswegen.  de VVD heeft altijd al aangegeven dat wegen op een doelmatige, efficiënte en financieel verantwoorde wijze onderhouden zullen moeten worden. Volgens de VVD zijn goede en veilige wegen onontbeerlijk om de leefbaarheid en economische vitaliteit van onze gemeente te kunnen waarborgen. Daar past volgens ons een systeem van onderhoud en maatregelen die toekomstbestendig zijn. Daar past ook het idee van uitwijkstroken bij, zodat landbouwvoertuigen en auto’s elkaar kunnen passeren en bermen niet worden kapotgereden. Dit zou een win-win situatie zijn. Gelukkig heeft het college als ook de gehele raad afgelopen maandag ons voorstel om, als het kan uitwijkstroken aan te leggen overgenomen.

 

Helaas was er geen tijd meer om het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie te bespreken. Een onderzoek naar “verbonden partijen”, zeg maar de organisaties waar de gemeente financiële en bestuurlijke samenwerking mee heeft. Dat doen we dus in januari 2016.

 

Ik wens iedereen een plezierige kerst en een veilig oud en nieuw en hoop iedereen op 5 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie in goede gezondheid weer te zien.

 

René Westerhoff-Dijkinga, fractievoorzitter VVD Zuidhorn

Gemeentelijke herindeling

VVD VVD Zuidhorn 04-09-2015 02:29

"Eind dit jaar duidelijkheid over gemeentelijke herindeling"

https://zuidhorn.vvd.nl/nieuws/6897/gemeentelijke-herindeling

Provincie Groningen – Groninger gemeenten geven voor het eind van dit jaar duidelijkheid over hun eindbeeld van de bestuurlijke organisatie. Die intentie hebben de provincie en de Vereniging van Groninger Gemeenten (VGG) tegen elkaar uitgesproken. De Groninger gemeenten en de provincie zijn het erover eens dat herindeling noodzakelijk is voor de gemeenten om nu en in de toekomst hun taken goed te kunnen blijven uitvoeren. De provincie Groningen wil de gemeenten bij de herindeling ondersteunen. De provinciale procedure voor de gemeenten Bellingwedde, Pekela, Stadskanaal, Veendam en Vlagtwedde is beëindigd. Dit zijn de voornaamste conclusies uit de gesprekken die gedeputeerde Patrick Brouns met de 23 Groninger gemeenten en de VGG heeft gevoerd.

Met het aantreden van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in mei werd op het gebied van de herindeling een nieuwe koers ingezet. De provincie Groningen legt de keuze voor herindeling bij de gemeenten neer. Voorwaarde is wel dat dit gemeenten oplevert die voldoende bestuurskracht hebben om alle huidige en toekomstige taken op een goede manier kunnen uitvoeren. Volgens het provinciebestuur zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk voor hun bestuurlijke toekomst en het vertrouwt erop dat zij hier zelf passende visies voor ontwikkelen. Als gemeenten daarom vragen, kan de provincie ondersteuning bieden bij het vinden van oplossingen voor verschillen in opvattingen en standpunten.

Constructieve gesprekken Gedeputeerde Brouns, die zich vanuit zijn portefeuille bezighoudt met de gemeentelijke herindeling, voerde in de afgelopen maanden gesprekken met de 23 gemeenten en de VGG. Die gesprekken zijn constructief verlopen. De gemeenten en Gedeputeerde Staten onderschrijven nog steeds de conclusies van de commissie-Jansen uit het rapport ‘Grenzeloos Gunnen’ (2013) over de bestuurlijke organisatie van de Groninger gemeenten. Volgens het rapport zijn grotere gemeenten nodig om de maatschappelijke vraagstukken in de provincie van passende maatregelen te voorzien en om het toenemend aantal taken van gemeenten goed te kunnen uitvoeren.

Contouren Van een aantal gemeenten is nu duidelijk dat zij samen stappen op weg naar herindeling willen zetten. Dat zijn de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren; de gemeenten Bellingwedde en Vlagtwedde, en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn. Het bestuurlijke eindbeeld van de overige gemeenten is nog niet duidelijk.. De provincie en de VGG hebben de intentie naar elkaar toe uitgesproken dat de gemeenten voor het einde van dit jaar daarover duidelijkheid geven. De provincie wil de keuze over hoe de nieuwe gemeenten eruit gaan zien aan de gemeenten zelf overlaten. De eerdere provinciale procedure voor de gemeenten Bellingwedde, Pekela, Stadskanaal, Veendam en Vlagtwedde is beëindigd. Deze gemeenten kunnen nu zelf met voorstellen voor een herindeling komen.

Taken overdragen en samenwerking verbeteren Gemeenten en provincie gaan daarbij ook verder aan de slag om te kijken welke provinciale taken door de bestuurskrachtiger gemeenten uitgevoerd zouden kunnen worden. Dit gebeurt via drie sporen. Het eerste spoor moet leiden tot voorstellen vanuit de Groninger gemeenten welke provinciale taken overdragen zouden kunnen worden. De provincie en de VGG hadden daartoe al een gezamenlijke werkgroep ingesteld. Het tweede spoor bestaat uit twee pilots: met het cluster van de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren, en met de gemeente Oldambt. Het derde spoor bestaat uit een verdere uitwerking van de visie door de provincie op haar eigen rollen en taken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.