Nieuws van politieke partijen in Wormerland inzichtelijk

8 documenten

Zelfevaluatie | Wormerland

GroenLinks GroenLinks Wormerland 12-02-2020 00:00

Dinsdag 4 februari werd het rapport ‘Zelfevaluatie OVER-gemeenten, Wormerland en Oostzaan’ in de raad behandeld. Hierin werd onderzocht of de gemeenten krachtig genoeg waren om zelfstandig te blijven. Uiteindelijk werd geconcludeerd dat de gemeenten ‘redelijk bestuurskrachtig’ zijn. Hier zijn wij blij mee! Wel zijn er een aantal verbeterpunten waar de raad en het college mee aan de slag moeten. We zijn echter ook kritisch op het rapport.

Zo mist er een afweging van verschillende alternatieve vormen van bestuur. Wij vinden namelijk dat het doel van het bestuur moet zijn om haar taken zo goed mogelijk uit te voeren. Zelfstandigheid is daarbij geen doel op zich, maar het is wel één van de mogelijke middelen. Het doel is een kwalitatieve dienstverlening. Met deze motivering hebben we een amendement ingediend. Een verdere toelichting van ons standpunt vind je in de hieronder staande stemverklaring die door fractievoorzitter Remco Doorn in de vergadering is gegeven. Het ingediende amendement en het rapport zijn als bijlage bijgevoegd. 

 

Stemverklaring Voorzitter,

Toen we discussie voerden over de vorm die een onderzoek zou moeten krijgen, heeft GroenLinks zich uitgesproken voor een onafhankelijk extern onderzoek. Helaas ontbrak daarvoor in beide raden draagkracht en zijn wij akkoord gegaan met een zelfevaluatie begeleid door WagenaarHoes. Nu blijkt vooralsnog dat de kwaliteit van het resultaat niet voldoet aan de verwachtingen die zijn gewekt bij de provincie. Wij mogen ons dus afvragen wat de werkelijke waarde van het rapport nog is.             De zelfevaluatie stelt volgens het rapport als centrale vraag of OZ en WL inclusief de samenwerking in OVER voldoende krachtig zijn om hun zelfstandigheid te behouden. Eén van de deelvragen is welke voorwaarden moeten worden ingevuld en welke maatregelen moeten worden genomen om OZ en WL nog vele jaren optimaal te kunnen besturen als zelfstandige gemeenten. Het onderzoek zou een reëel beeld moeten opleveren, waarmee “het verlangen om zelfstandig te blijven voldoende onderbouwd wordt” (uit de onderzoeksopdracht).             Zoals GroenLinks al eerder heeft aangegeven, o.a. tijdens de behandeling van de kadernota, kan niet zelfstandigheid het doel van het bestuur zijn, maar gaat het om de kwaliteit van de door haar uit te voeren taken. Willen wij zelfstandig blijven, dan moet die zelfstandigheid kwalitatief beter zijn dan mogelijke alternatieven. Wij vinden echter geen alternatieven terug in het rapport en delen zeker niet de mening in besluitpunt 4 dat het rapport schraagt dat de gemeenten bestuurskrachtig genoeg zijn om “nog vele jaren” zelfstandig te blijven. Daarvoor legt het rapport te veel risico’s bloot en zijn we slechts “redelijk bestuurskrachtige gemeenten”. Dat houdt niet over. Zeker nu de werkelijkheid het rapport aan het inhalen is.             Het rapport geeft een momentopname weer. Het geeft ook aan dat de bestuurskracht mede afhankelijk is van regionale ontwikkelingen en daar op dit moment niet op vooruit kan lopen. WagenaarHoes concludeert enerzijds dat de gemeenten op dit moment goed in staat zijn de inwoners te leveren waar ze recht op en behoefte aan hebben, maar rept ook van voordelen van het vergroten van de schaal. Wij lezen dat als van goed naar beter. De duurzaamheid van de bestuurlijke kwaliteit vraagt aandacht en we moeten meer oog hebben voor de regionale context, waar mogelijke schaalvergroting ons kwetsbaarder maakt.

Voorzitter,

Wij kunnen akkoord gaan met de beslispunten 1, 2 en 3, maar vragen middels een amendement de raad beslispunt 4 te schrappen en in de beslispunten 5 en 6 de zinsnede “zelfstandige toekomst” te veranderen in “bestuurskracht”, omdat dat onzes inziens de werkelijke opdracht van de gemeenten moet zijn: zoeken naar de kwalitatief beste organisatie van en voor gemeentelijke taken, waardoor de dienstverlening aan inwoners, bedrijven, organisaties en instellingen wordt gemaximeerd en de positie in de regio wordt versterkt. We moeten niet bang zijn om misschien andere conclusies te moeten trekken dan aanvankelijk gewenst. Tunnelvisie is niet gewenst.

 

Stemverklaring nadat de raad het amendement wegstemde Voorzitter, wij betreuren het ten zeerste dat de raad de provincie niet volgt. Want dat doet zij door ons amendement niet te steunen. Wij stemmen tegen beslispunt 4, omdat een verlangen naar zelfstandigheid schragen naar een vooraf gestelde conclusie toewerkt en tunnelvisie veroorzaakt. Daarbij zien wij aanleiding in het rapport om het tegendeel te beweren. De beslispunten 5 en 6 steunen wij wel, omdat naar onze mening de daarin vermelde plan van aanpak, uitvoering, verbreding en versterking van wezenlijk belang zijn voor de toekomst van onze gemeenten. De zinsneden over het borgen van de zelfstandige gemeenten zien wij als onnodig en beperkend en steunen wij dus niet. Wij lezen daar ‘bestuurskracht’ en zullen alle plannen, activiteiten en werkzaamheden daarop toetsen.

 

Laatste Raad Peter Tange

VVD VVD Wormerland 05-02-2020 10:10

4 febr. was de laatste reguliere gemeenteraad van Burgemeester Peter Tange met de Gemeenteraad van Wormerland.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/38238/laatste-raad-peter-tange

4 februari was de laatste reguliere Gemeenteraad onder leiding van Burgemeester Peter Tange.

Het formele afscheid van onze burgemeester is op 12 maart a.s. tijdens een Buitengewone Raadsvergadering op donderdag 12 maart a.s. start om 15:00 uur

De afscheidsreceptie start om 17:00 uur.

Overlijdensbericht

VVD VVD Wormerland 16-09-2019 09:25

14 sept. is op 71 jarige leeftijd ons zeer gewaardeerd VVD- en voormalig Raadslid Klaas Marrees overleden.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/36441/overlijdensbericht

Er is gelegenheid te condoleren op vrijdag 20 sept. tussen 19:30 en 20:30 uur in uitvaartverzorging, Purmerweg 94 te Purmerend.

De crematieplechtigheid zal zijn op zaterdag 21 sept. om 11:30 uur in het crematorium aan de Purmerweg 92 te Purmerend

Na de plechtigheid is er eveneens gelegenheid tot condoleren.

Reorganisatie OVER op goede weg

VVD VVD Wormerland 15-11-2018 02:51

Eind 2017 hebben Oostzaan & Wormerland besloten de gezamenlijke ambtelijke organisatie (OVER-gemeenten) te versterken en te reorganiseren. Die reorganisatie lijkt te slagen en ook de Provincie NH constateert dat nu ook.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/32672/reorganisatie-over-op-goede-weg

Wormerland ontving op 1 november een brief van de provincie NH, Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, namens dezen, de sectormanager Kabinet, Hierbij uittreksel van die brief:

 

Wij hebben uw Gemeenschappelijke regeling (OVER-gemeenten) in financieel opzicht tegen het licht gehouden. Wij hebben daarbij onder meer gekeken naar het weerstandsvermogen, de sluitendheid van de begroting, de financieringspositie en het voldoen aan de wet- en regelgeving. Geconstateerd is dat de (meerjaren) begroting 2019 structureel en reëel in evenwicht is. De Jaarrekening 2017 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 267.441. Voor een deel is het positieve resultaat het gevolg van het (nog) niet uitgeven van geoormerkte bijdragen. De lasten hiervan zijn bij het bestemmen van het resultaat gereserveerd voor 201 8. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor zowel de getrouwheid als voor de rechtmatigheid.

…......

Bij onze brief van de analyse van de begroting 201 8 hebben wij u er al op gewezen dat een aantal notities en verordeningen is vastgesteld gelijktijdig met de oprichting van uw regeling in 2010. Te denken valt hierbij aan het treasurystatuut en de verordeningen conform ex artikel 21 2 en 21 3 Gemeentewet. Zoals u weet is ondertussen in de wet- en regelgeving het een en ander gewijzigd. Het is ons bekend dat deze stukken (nog) niet geactualiseerd zijn. Wij verzoeken u hieraan nu handen en voeten te geven en zien de geactualiseerde stukken binnen afzienbare tijd met belangstelling tegemoet.

Daarnaast verheugt het ons te constateren dat ten opzichte van de vorige begroting een verbeterslag is gemaakt. Er zijn stappen gezet om de organisatie naar een kwalitatief hoger niveau te brengen. Hiertoe zijn door de deelnemende gemeenten aanvullende budgetten voor 201 8 en 2019 beschikbaar gesteld, waardoor ook een meer reële begroting is vastgesteld. Inmiddels is het ziekteverzuim naar een redelijk niveau teruggebracht. Ook zijn externe krachten vervangen door interne medewerkers waardoor een structurele verbeterslag gemaakt is.

Wij wensen u veel succes met (de voortzetting van) deze overgang.

Rechttrekken A7 van de baan

VVD VVD Wormerland 31-12-2017 11:59

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/26274/rechttrekken-a7-van-de-baan

Bijgesloten vindt U het artikel in de NHD.nl betreffende de bocht in de A7 bij Neck.

De VVD is de wethouder dankbaar voor zijn inzet op dit dossier. Een poging tot landjepik en aantasting van de groene polder de Wijdewormer door de gemeente Purmerend.

Tiny en Small Houses in Wormerland, hoe nu verder? | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 20-12-2017 00:00

Op 19 december heeft GroenLinks haar initiatiefvoorstel voor het realiseren van Tiny en Small Houses in Wormerland verdedigd tegenover de gemeenteraad.

En om maar direct met de deur in huis te vallen; het voorstel is aangenomen maar met een kanttekening! Die kanttekening vraagt om een nadere uitleg.

Behalve GroenLinks, hebben de raadsleden van het CDA en de PvdA zich direct en volmondig positief uitgelaten over dit voorstel. De SP had echter nog een paar opmerkingen. Bij de stemming heeft één SP raadslid vóór gestemd en het andere SP raadslid heeft tegengestemd bij punt 1 van het raadsbesluit. Met de andere punten ging hij akkoord. Er was dus een nipte meerderheid maar met een kanttekening bij dat punt 1 uit het raadsbesluit.

Raadsbesluit

De letterlijke tekst uit het initiatiefvoorstel van GroenLinks luidt:

Gezien het initiatiefvoorstel van de raadsleden Halewijn, Doorn en Koelemeijer (GroenLinks) d.d. 6 juni 2017 in te stemmen met het initiatiefvoorstel om de bouw van Tiny Houses en Small Houses in Wormerland mogelijk te maken door:

Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak om beperkingen volgend uit het Bouwbesluit 2012 op te heffen door toepassing van Artikel 1.3 Gelijkwaardigheidsbepaling uit het Bouwbesluit 2012, Akkoord te gaan met de voorgestelde kaders tbv Tiny Houses, Het college opdracht te geven minimaal één locatie aan te wijzen voor een eerste experiment met Tiny Houses en Small Houses.

Er is nu dus een meerderheid akkoord gegaan met de voorgestelde kaders en om het college opdracht te geven tot nadere uitwerking van een experiment. Maar er is een minderheid om hierbij de voorgestelde aanpak te hanteren. Terwijl dat een onlosmakelijk onderdeel van het voorstel is, en zelfs een voorwaarde, om Tiny en Small Houses mogelijk te maken. Is er nu dan een probleem en een onwerkbare situatie ontstaan?

Mogelijk maken door toepassing van Gelijkwaardigheidsbepaling

Het antwoord is Nee! Nee, er is geen probleem om over te gaan tot volledige uitvoering van het initiatiefvoorstel van GroenLinks.

Punt 1 zegt eigenlijk dat wij willen dat er voortaan met behulp van de Gelijkwaardigheidsbepaling wordt gemeten of een bouwaanvraag voor een Tiny House/Small House voldoet aan het Bouwbesluit in plaats van de harde kwaliteitseisen uit dat Bouwbesluit. Dat is geen omissie, het is gewoon mogelijk binnen de huidige wetgeving omdat het genoemde wetsartikel 1.3 een onderdeel is van dat Bouwbesluit. Het is dus niet de vraag OF Gemeente Wormerland de Gelijkwaardigheidsbepaling uit Bouwbesluit MAG hanteren, maar HOE de Gemeente Wormerland de Gelijkwaardigheidsbepaling MOET hanteren. De wethouder heeft mij in ieder geval toegezegd dit nog goed te bestuderen en zal hierop met een reactie komen.

Hoe hebben partijen gestemd? Wie is voor of tegen?

In de commissievergadering (voorbespreking) spraken alle politieke partijen hun positieve gevoelens uit maar er waren ook wel enkele bedenkingen. Je zou verwachten dat een debat een uitwisseling is van argumenten zodat uiteindelijk ook de argumenten van andere partijen toegevoegd kunnen worden aan een raadsvoorstel. Daarmee wordt dat raadsvoorstel sterker. Het was ook een doel van GroenLinks om de voorgestelde kaders bespreekbaar te maken, te wijzigen of aan te vullen met suggesties van de andere partijen. Maar in de praktijk gaat het meestal niet zo. De mening over een bepaald thema die men ooit heeft opgebouwd, kan niet meer losgelaten worden. Noem het conservatief, principieel, gesloten, visieloos of tunnelvisie, feit is dat als iemand eenmaal tegenstander is, deze vrijwel nooit meer medestander wordt. Ik heb dat persoonlijk al vele malen gemerkt. Jammer, want van een constructieve samenwerking is dan geen enkele sprake meer. En van sommige politieke fracties kun je dan alleen nog maar concluderen dat zij door die houding weinig effectief zijn.

VLW is tegen alles.

De lokale partij VLW is zo een club. In het afgelopen jaar zijn er vele raadsvoorstellen geweest die door VLW op basis van een principiële houding keihard werden afgewezen. Meestal ging het dan om sociale beleidsterreinen zoals jeugdhulp, WMO, schuldhulpverlening, burgerparticipatie of de begroting. Je eerste indruk zou kunnen zijn dat VLW gewoon een a-sociale partij is, zij stemmen immers tegen elk sociaal beleidsstuk. Als je écht goed luistert naar VLW hebben zij op die onderwerpen best goede opmerkingen en toevoegingen. Maar doordat er dan één onderdeel, zinssnede of financiële paragraaf in hun ogen onjuist is, wordt het hele voorstel afgestemd. Weinig effectief zou ik zeggen. Beter zou VLW kunnen proberen om dan hun opmerking in het stuk verwerkt te krijgen.

Zo ook bij de Tiny Houses. Al in maart 2017 liet VLW woordvoerder van Rijn weten tegen Tiny Houses te zijn omdat het caravans waren en plaatsing altijd uitliep op woonwagenkampen. Deze mening stond zelfs na het lezen van het initiatiefvoorstel Tiny en Small Houses nog fier overeind. Een uitwisseling van argumenten hielp niet en ook de uitgestrekte hand om deze opmerkingen met maatregelen op te nemen in het voorstel werd genegeerd. VLW is tegen en blijft tegen. Principieel en daardoor ineffectief.

VVD wil wat anders

Met woordvoerder Sanders van de VVD heb ik een haatliefde verhouding. We zijn coalitiepartners en proberen elkaar dus te steunen bij wederzijdse voorstellen. Maar de heer Sanders maakt zicht er telkens erg gemakkelijk vanaf. Zijn voorstellen rammelen, kloppen inhoudelijk niet of zijn technisch onuitvoerbaar en je merkt dat hij zijn stukken gewoon slecht leest of zich niet goed heeft voorbereid. Hij beweert natuurlijk het tegendeel maar erkent ook dat hij er niet de man naar is om op elk detail te letten.

Met de heer Sanders heb ik vooraf uitvoerig gesproken onder het genot van een kop koffie en leuke vakantieverhalen. Maar hij wilde mij vooral mededelen dat een groot deel van zijn Wijdewormerse achterban de komst van Tiny Houses niet zag zitten. Het zou teveel lijken op het caravanpark in de Wijdewormer en dat was hen een doorn in het oog. Small Houses van 50m2, dat zag hij dan weer wel zitten. Maar dan moest ons voorstel niet meer Tiny Houses heten maar Small Houses. En Sanders was van mening dat we vooral aandacht moesten hebben voor permanente kleine woningen en dat hij misschien achter ons voorstel kon staan als wij deze elementen wilden meenemen. Natuurlijk lijkt dat een goede insteek en het gesprek ging al snel over onze gedeelde zorgen over de krappe woningmarkt. Maar ook dat er een verschil is in grond met een woonbestemming en grond met een andere bestemming en dat juist het initiatiefvoorstel van GroenLinks het mogelijk maakt grond met een andere bestemming tijdelijk te laten bewonen. Dat is een essentieel verschil, zeker als je ook nog eens gaat kijken naar de prijs van bouwgrond of andere grond. Een ex-topman van een woningcorporatie zou dat toch moeten weten? Maar hij kon zijn tunnelvisie niet loslaten en bleef dus zijn bedenkingen houden. Dat er in het voorstel al uitgebreid werd verwezen naar Small Houses maakte hem niet uit. En op mijn verzoek om dan een wijziging aan te laten brengen in die genoemde 40m2 ging hij niet concreet in. En ten aanzien van die caravanparken dan? Ik ben persoonlijk van mening dat juist ons voorstel gereedschap bevat om aan die caravanparken een eind te maken. Maar dan moet je daar de tijd voor nemen, het voorstel goed lezen en op je in laten werken en meedenken in oplossingen. Dat heeft Sanders nagelaten en dat is een gemiste kans voor hem en voor zijn VVD achterban. En omdat hij tijdens de rest van de raadsavond meer aandacht nodig had voor een ongelukkige motie - die hij vervolgens terugtrok nadat zijn eigen fractiegenoten dat voorstel niet wensten te steunen – was hij niet bij machte om zijn fractiegenoten de juiste argumenten voor te schotelen waarna de VVD dus tegenstemde.

De wijze les voor deze avond?

Het gaat niet om de kwantiteit of activiteit maar om de kwaliteit en effectiviteit.

Vervolg in Wormerland

Wat gebeurt er nu verder? Er zijn een paar opties:

Het college zal nu eerst het genomen besluit juridisch (die zgn. kanttekening) moeten toetsen maar voor zover ik dat nu kan bepalen, zal dat geen belemmeringen opleveren. Daarna zal dit bestuurlijk verder moeten worden uitgewerkt, dat zal pas halverwege 2018 tot resultaat kunnen leiden. Eventueel kan GroenLinks een gewijzigde versie inbrengen op een later moment om daarmee te proberen meer steun bij o.a. de SP en de VVD te halen. En tenslotte kunnen wij natuurlijk, mits er een goede verkiezingswinst in maart wordt behaald, dit gewoon onderdeel laten uitmaken van een nieuw coalitieakkoord. Ik heb er nu al zin in!

Hoe dan ook, het duurt nog wel tot 2e helft 2018 voordat er echt gestart kan worden met de bouw van een eerste Tiny House in Wormerland. Maar ik moedig initiatiefnemers nu al aan om hun aanvraag zo snel als mogelijk in te dienen. Aan de slag zou ik zeggen.

Harold Halewijn

Vervolg in Wormerland

Wat gebeurt er nu verder? Er zijn een paar opties:

Het college zal nu eerst het genomen besluit juridisch (die zgn. kanttekening) moeten toetsen maar voor zover ik dat nu kan bepalen, zal dat geen belemmeringen opleveren. Daarna zal dit bestuurlijk verder moeten worden uitgewerkt, dat zal pas halverwege 2018 tot resultaat kunnen leiden. Eventueel kan GroenLinks een gewijzigde versie inbrengen op een later moment om daarmee te proberen meer steun bij o.a. de SP en de VVD te halen. En tenslotte kunnen wij natuurlijk, mits er een goede verkiezingswinst in maart wordt behaald, dit gewoon onderdeel laten uitmaken van een nieuw coalitieakkoord. Ik heb er nu al zin in!

Hoe dan ook, het duurt nog wel tot 2e helft 2018 voordat er echt gestart kan worden met de bouw van een eerste Tiny House in Wormerland. Maar ik moedig initiatiefnemers nu al aan om hun aanvraag zo snel als mogelijk in te dienen. Aan de slag zou ik zeggen.

Harold Halewijn

Programmabegroting 2018 en de Meerjarenbegroting 2018-2021

VVD VVD Wormerland 08-11-2017 03:26

Voor ons ligt de laatste begroting van dit college. Naast complimenten voor dit college en de ambtelijke organisatie voor de volledigheid en overzichtelijkheid van de aangeleverde stukken, past hier ook een positieve duiding op de financiële huishouding van de gemeente Wormerland in het totaal.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/25287/programmabegroting-2018-en-de-meerjarenbegroting-2018-2021

Het nieuwe kabinet vindt dat gemeentelijke herindeling ook van boven af opgelegd kan worden. Dat blijkt uit het regeerakkoord. De nieuwe regering wil dat het provinciebestuur het voortouw neemt als gemeentelijk herindeling noodzakelijk is. En die noodzaak is aanwezig als 'gemeenten langjarig en in hoge mate afhankelijk zijn van gemeenschappelijke regelingen voor essentiële taken'. Als argumenten voor de gemeentelijke schaalvergroting – hiertoe beperken we ons – voerden de kabinetsonderhandelaars aan dat gemeenten meer taken krijgen en dus „op passende schaal” georganiseerd moeten worden.

Met interesse heb ik recent een artikel gelezen van Linze Schaap (universitair hoofddocent bestuurskunde aan Tilburg University), Bas Denters (hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Twente), Rien Fraanje (bestuurkundige senior adviseur bij de Raad voor het Openbaar Bestuur) en Michiel Herweijer (hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen).

Zij analyseerden het regeerakkoord op dit onderwerp.

Hun volledige analyses delen gaat te ver, maar over enkele zaken wil ik u graag informeren. Zij stellen: Daadkracht is mooi, maar de keuze voor schaalvergroting is wel een uitermate riskante, zeker als ze zo rigoureus uitpakt. Eerdere gemeentelijke herindelingen tonen dat schaalvergroting dikwijls ineffectief is en soms zelfs averechts werkt. Gemeentelijke herindeling tast de kwaliteit van de lokale democratie aan. De betrokkenheid van bewoners bij de lokale politiek neemt af, te zien aan een dalende opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen. Gemeenteraadsleden krijgen het nog drukker. Per raadslid neemt het aantal te vertegenwoordigen burgers fors toe. In een gemeente van 16.000 inwoners vertegenwoordigt een raadslid nu ongeveer 950 burgers. Dat wordt straks ruim 2.500 of meer, nog los van de plannen van de nieuwe coalitie om de gemeenteraden te verkleinen. Dit zet raadsleden op grotere afstand van de burger. Uiteraard kunnen aanvullende maatregelen worden genomen om burgers in de nieuwe gemeenten meer te betrekken bij de zaken, maar die kosten al snel extra geld. Vooralsnog lezen we er in de kabinetsplannen weinig over.

Evaluaties van eerdere herindelingen leren dat herindeling en grootschaligheid niet bijdragen tot een effectief en doelmatig lokaal bestuur. Het is veelzeggend dat de tevredenheid van burgers over het functioneren van het gemeentebestuur in kleinere gemeenten beduidend groter is dan in gemeenten van meer dan honderdduizend inwoners.

Intergemeentelijke samenwerking blijkt vaak een goed alternatief voor herindeling. Gemeenten vergroten door samenwerking hun bestuurskracht en behouden hun zelfstandigheid en een relatief kleine afstand tussen het bestuur en de inwoners. Nu beginnen met de discussie over herindeling frustreert deze initiatieven. Sommige samenwerkingspartners zullen liever wachten tot de herindeling.

De zorgbehoevende burger dreigt hiervan als eerste de dupe te worden. Het kabinet zou er beter aan doen een moderne visie te ontwikkelen op de inrichting en het functioneren van het openbaar bestuur. Tot zover de interessante analyses van deskundigen. Het is belangrijk dat we de informatie over dit onderwerp openbaar delen en bespreken. 

SP: Reactie op Kadernota 2016 Wormerland

SP SP Wormerland 21-06-2015 17:30

Voorzitter, collega- raadsleden,

De kadernota geeft een globale vooruitblik op de plannen voor 2016 en daarna. De SP heeft niet veel plannen voor 2016 kunnen ontdekken, behalve de Bezuinigingstaakstelling Huisvesting. De kadernota kan daarom geschetst worden als een met een groot gebrek aan ambities.

Van het huidige college, dat voor de verkiezingsstrijd grote beloften aan de Wormerlandse inwoners deed, hadden wij meer verwacht dan deze ambitieloze kadernota. Wat is er terechtgekomen van de geweldige plannen om heel Wormerland te veranderen? De kadernota die nu voorligt is er een van 'op de winkel passen'. Niet meer en misschien zelfs nog wel iets minder.

Er werden aan de inwoners geweldige vergezichten voorgeschoteld over de Zaanbrug. Deze moest en zou op een andere plek komen. Louter voor de vorm ging het college er mee aan de slag, wetende dat de pogingen de Zaanbrug te verplaatsen geen resultaat zouden hebben. Het voorspelbare einde van het liedje was dan ook dat de vernieuwde Zaanbrug gewoon op z'n eigen plekkie komt. Dát is ambitie.

De inwoners van Wormerland zouden en veel betere en mooiere MFA krijgen. Een staaltje van superarchitectuur, want de nieuwe supermarkt van de Vomar is volgens de huidige coalitie een lelijk onding. De uitbreiding van vlek B is nu niet bepaald een standje van hoogstaande architectuur, alhoewel de SP natuurlijk niet gaat over mooi of lelijk. Gevolg van de nieuwe MFA- plannen is dat er geen plaats is voor het dorpstheater, de Bieb genoegen moet nemen met een veel kleinere ruimte en de gemeentewinkel er geen plaats heeft. En bovendien is deze kleine uitvoering van de MFA bepaald niet goedkoper dan de plannen die er voordien lagen. Dát is ambitie.

Over de plannen voor een zorghotel hebben we niets meer vernomen. De SP heeft onderzoek gedaan naar de perfecte plek voor zoiets, maar kon helaas geen plekkie vinden. De SP vermoedt dat het de coalitie ook aan een geschikte locatie en de benodigde zorgbehoevenden ontbrak. Zorghotels worden gevestigd bij ziekenhuizen in Zaandam en Purmerend. Ondertussen zijn de wilde plannen blijkbaar in alle stilte op de lange baan geschoven. Dát is ambitie.

Het jeugdbeleid zou nieuw leven ingeblazen moeten worden. Behoudens de kinderen die een uitbreiding van de skatebaan willen, heeft het college nog met geen enkele jongere gesproken althans niet zichtbaar voor de Wormerlandse politiek. Gevolg is dat de jongeren in Wormerland het moeten doen met het 'oude' jeugdbeleid, waar overigens weinig mis mee is. En er werd nog steeds geen JOP gerealiseerd, ondanks dat de reservering ervoor nog steeds bestaat. Dát is ambitie.

Stille armoede is een punt dat aandacht behoeft. Dat vindt de SP ook. Het college heeft echter nog geen blijk gegeven het beleid van het vorige college te kunnen verbeteren. Althans, niet zichtbaar voor de gemeenteraad. Behoudens dat er door middel van de 'social return' plannen het werken zonder loon (met behoud van uitkering en niets extra's) wordt ingevoerd, is er niets veranderd. Dát is ambitie.

Werk is belangrijk, dat vindt ook de SP, die niets liever zou willen dan dat alle Wormerlanders duurzame arbeid hebben die fatsoenlijk betaald wordt. Door werkervaringsplaatsen aan te bevelen met behoud van uitkering (en niets extra's) wordt bevorderd dat mensen aan het werk gaan zonder daarvoor loon te krijgen en werkgevers gebruik kunnen maken van deze buitenkans op gratis arbeidskrachten. Dát is pas ambitie.

De gemeente Wormerland moest aangesloten blijven bij de stadsregio. om zich sterk te maken voor de belangen van Wormerland. Eén van de gevolgen hiervan is dat er voortaan minder woningen in Wormerland aan Wormerlanders zullen worden toegewezen. De coalitiepartijen hebben hier bewust voor gekozen. De inwoners van deze mooie gemeente betreuren het zeer dat veel van hen in de toekomst niet meer in de gemeentelijke sociale woningvoorraad terecht kunnen. Dát is pas ambitie.

Door 's nachts meer blauw op straat en veilige fietsroutes naar scholen probeert het college de veiligheid voor burgers en bedrijven verder te vergroten. De SP heeft niet gemerkt dat er 's nachts meer blauw op straat is of dat er überhaupt meer politie is bijgekomen. Ook de kans op een veilige fietsroute in de onderdijk bij de Engewormer is verkeken. De schoolgaande fietsers worden voortaan ingezet als verkeersremmende maatregel voor automobilisten, nu ze bovenop de dijk moeten blijven fietsen. Dát is pas ambitie.

Om de drie decentralisaties tot een succes te maken, moest er een derde en een vierde wethouder komen. Inmiddels zal het ook dit college duidelijk zijn dat de gemeente Wormerland op dit punt zelf nauwelijks inititatieven kan ontplooien. Wormerland loopt, net als de andere kleine gemeenten in de regio Zaanstreek/ Waterland, gewoon aan de leiband van de grote twee, die door middel van een groot ambtelijk apparaat in de gemeenschappelijke regelingen de gang van zaken bepalen. Dat was bekend, geeft niks en het is blijkbaar niet anders. Dát is pas ambitie.

Om aan de wensen van de CDA- fractie te kunnen voldoen, moest een wethouder uit het verre Schagen worden aangetrokken. Deze wethouder gaf zijn wethouderspost in Schagen op ten gunste van zijn zoon en maakte dagelijks veel declarabele reiskosten. Vervolgens werd deze wethouder aan de kant gezet en vertrok met stille trom. De gemeente Wormerland wordt hierdoor ook nog met de kosten van het wachtgeld opgezadeld. Dát is pas ambitie.

De enige 'ambitie' die in de kadernota 2016 is opgenomen is de Bezuinigingstaakstelling Huisvesting. Daar is de SP het overigens mee eens. Het gemeentehuis wordt steeds minder of zo u wilt steeds efficiënter gebruikt. Het besparen op huisvesting levert wellicht nog een voordeel voor de inwoners op. De SP vindt dat dit ambitieuze plan van de coalitie verwezenlijkt moet worden. De raadszaal is overigens wel héél duur. De SP is benieuwd wat deze nu eigenlijk per gebruikt uur kost.

En ............ het is logisch dat wegen opgeknapt moeten worden, dat de informatiedragers goed beveiligd moeten worden, dat de Basisregistratie Adressen en Gebouwen op orde is, dat burgers digitaal zaken kunnen doen met de overheid, dat de autootjes van de buitendienst op een gegeven moment versleten zijn en dat inwoners vaker kiezen voor cremeren dan begraven. Maar ambities zijn dit niet.

De SP heeft voor dit ambitieloze college, maar één opdracht. In de hoop dat u dit aankunt, want wellicht is het in uw ogen veel gevraagd. De SP wil dat alle werknemers van Baanstede een échte baan tegen een écht en goed salaris behouden of krijgen, geen werknemer uitgezonderd. Kunt u dat verwezenlijken? Dank u wel.

We praten verder tijdens de begrotingsbehandeling.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.