Nieuws van politieke partijen in Katwijk inzichtelijk

14 documenten

Tegen windmolens bij het Valkenburgse Meer

CDA CDA Katwijk 24-03-2023 00:46

Donderdag staat er een debat op de raadsagenda over het plaatsen van windmolens bij het Valkenburgse Meer. Voor hetCDAstaat als een paal boven water: recreatie en ingrijpende energieopwekking gaan niet samen. Doodlopende weg Woordvoerder Barend Tensen: “Dit is een doodlopende weg. We hebben te maken met een dichtbebouwde omgeving. Er ligt hier een klein, maar fijn recreatiegebied wat ook met het oog op de bouw van Valkenhorst van belang is. Laten we dat niet verpesten.” Haalbaarheidsrapporten laten zien dat het plaatsen van drie grote turbines flinke schade aanbrengt aan de biodiversiteit en grote overlast geeft voor watersporters en recreantendoordat aan de kant van Wassenaar letterlijk de wind uit de zeilen wordt gehaald.Daarnaast reageren ook marktpartijen (die moeten helpen met realiseren) zeer negatief over de haalbaarheid en kansen. HetCDAzet zich in voor een prachtig gebied, gericht op ontspanning, groen, natuur en recreatie. Onveilig Recent ging hetCDAop werkbezoek in het gebied (zie foto) en liet zich informeren door vertegenwoordigers van hetSmalspoormuseum, de Surfschool en de Brasserie. Zij vrezen onder meer de onveilige situatie die met het plaatsen van de windturbines nabij het meer gepaard gaat. Veel bezoekers bevinden zich namelijk in de directe nabijheid van waar de windmolens zouden moeten komen. Alternatieven HetCDAheeft eerder in de gemeenteraad afgedwongen dat het gemeentebestuur zich richt op eenvoudigere oplossingen die geen afbreuk doen aan het landschap. Te denken valt aan zonnepanelen op daken van bedrijven, openbare gebouwen en van particulieren (waaronder ook die van stichtingen/verenigingen) en langs infrastructuur. Daar valt nog een wereld te winnen. Recent onderzoek wijst ook uit dat er geen extra windmolens op land nodig zijn om de klimaatdoelen te halen. Tensen: “Alles laten afhangen van 3 windmolens is gemakzuchtig. HetCDAzet zich in voor een prachtig gebied, gericht op ontspanning, groen, natuur en recreatie. Zonder windmolens.”

Windturbines Valkenburgse Meer ongewenst

Kies Katwijk Kies Katwijk Katwijk 23-03-2023 10:29

Even wachten voor het beste resultaat

Voorafgaand aan de Provinciale Statenverkiezingen heeft ondergetekende over de Valkenburgse windturbines het volgende gezegd “Wacht nou maar even met verdere ‘stappen zetten’ want er kan straks na de verkiezingen wel eens een heel andere wind vanuit het Provinciehuis waaien”.

U kent mijn reputatie als futuroloog, en ik denk dat die nog steeds overeind staat. Nu is verkiezingen winnen iets totaal anders dan de formatie van een nieuw college winnen, zoals sommigen ook in onze gemeente op harde wijze hebben geleerd. Maar mijn advies aan ons college blijft onverminderd van kracht: Pappen en nathouden, traineren en ondertussen geen besluiten nemen. Die turbines horen op een industrieterrein.

De overheid is een warwinkel geworden

Het is geen vertoning natuurlijk dat de ene bestuurslaag tijd, geld en energie besteedt om een andere bestuurslaag een loer te draaien. Maar het is niet de schuld van Katwijk dat de situatie er zo uitziet. Het is aan de orde van de dag. We zien het bijvoorbeeld recent bij de opvang van asielzoekers en bij de stikstofkwestie. Het Rijk dumpt bij voortduring problemen waar ze geen zin in hebben bij een lager orgaan, zonder de benodigde middelen te verstrekken om er iets mee te doen. Over het Gat van Valkenhorst zal ik het een volgende keer weer hebben. Onderdeel van de Rutte doctrine is om een lastig probleem bij een ander persoon of bij een ander overheidslichaam te dumpen en het vervolgens als opgelost te beschouwen. Die kruik gaat net zo lang te water tot hij barst, en ik hoop en verwacht als ongediplomeerd futuroloog dat dit over ongeveer een jaartje gebeurt.

De geschiedenis herhaalt zich

Wat die windturbines betreft verzet KiesKatwijk zich al ongeveer 10 jaar tegen deze locatie. Eerst als enige partij in deze raad. Later in 2015 hebben wij samen met De Lokalen van Gerard Bol hierover nog een motie ingediend.

Die motie heeft het toen niet gehaald. En nu is er een meerderheid gegroeid die blijkbaar inziet dat KiesKatwijk van meet af aan gelijk heeft gehad zeg ik met enig satanisch genoegen. Een bekend patroon zeg ik er snel achteraan, om nog wat zout in de wonden van niet nader te noemen collega’s te strooien. Ik hoor de argumentatie waarom die windturbines op die plek niet thuishoren daarom graag van de concurrentie. Wij hebben er bijvoorbeeld in 2018 onder de titel “Windmolens en emotiepolitiek” al genoeg over gezegd.

Het recente provinciaal beleid

De provincie wil grote windturbines geconcentreerd plaatsen in daarvoor geschikte gebieden, en versnippering over de hele provincie voorkomen. De ruimtelijke uitgangspunten zijn daarbij dat windenergie slechts passend is langs grootschalige infrastructuur (snelwegen), op grote bedrijventerreinen of op de grote scheidslijnen tussen land en water. Het behoud van ruimtelijke kwaliteit en een aantrekkelijk landschap is blijkbaar een belangrijk afwegingscriterium in het beleid. De Valkenburgse locatie past dus daarom echt niet in het actuele beleid.

In het verleden zijn er in het kader van wat toen het energieakkoord was met sommige gemeenten afspraken gemaakt over plaatsing van windturbines. Die locatiekeuze is voorbereid door een niet democratisch gelegitimeerd orgaan en op ondemocratische wijze tot stand gekomen. Het beleid van de provincie m.b.t. wind op land was toen nog wat minder terughoudend geformuleerd.

Overjarig dwangbevel

Ik wijs er nogmaals op dat deze locatie, resultante van een overjarig dwangbevel, niet meer voldoet aan het meest recente beleid van de provincie. Als dat anders was dan zou elke locatie langs de A44 of de N206 in onze omgeving op dit moment geschikt zijn. En overigens mutatis mutandis ook alle overige bermen van Rijks- en Provinciale wegen in de provincie. Wij overwegen daarom een motie in te dienen om deze windturbines te verplaatsen langs de N206, op het grondgebied van de gemeente Noordwijk. Op de locatie Bronsgeest wordt toch geen woningbouw gepleegd dus daar is voldoende ruimte. 😉

Gelijke monniken, gelijke kappen

Wij willen dat de wenselijkheid van de mogelijke plaatsing van windturbines bij het Valkenburgse Meer met dezelfde meetlat en met dezelfde criteria wordt beoordeeld zoals dat elders in de provincie in toekomstige situaties zal worden toegepast. Gemeenten dienen dus niet aan de oude afspraken gehouden te worden als er redenen zijn te veronderstellen dat de locatie niet voldoet aan het nieuwe beleid. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn bij geïsoleerde plaatsing (versnippering), als de landschappelijke kwaliteit in het geding is, of als de locatie van de turbines te dicht bij woonconcentraties is gesitueerd.

Het principe dat er uniform beleid dient te zijn, en dat alle situaties waarover nog besluiten moeten worden genomen, of die nog in uitvoering moeten komen, op dezelfde wijze dienen te worden beoordeeld dient dus door de Provincie te worden toegepast. Dit kan tevens juridische procedures en verspilling van ambtelijke capaciteit m.b.t. de ontwikkeling van locaties waarover verschil van mening bestaat voorkomen. Tenslotte past deze benadering goed in de erkenning van het uitgangspunt van subsidiariteit in het omgevingsbeleid, zoals door de provincie in de toelichting in het Statenvoorstel over de module energiebeleid van het omgevingsbeleid wordt vermeld. Dat wil zeggen dat door de provincie de gemeenten een grote stem in het kapittel wordt gegund. Laat het maar zien zou ik zeggen tegen de straks vers aangetreden GS van de provincie Zuid-Holland.

Jaap Haasnoot

Nieuw burgerraadslid D66 Loek van Driel aan de slag met duurzaamheid

D66 D66 Katwijk 16-10-2019 08:42

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 10 oktober legde Loek van Driel de eed af. Daarmee is hij officieel als burgerraadslid benoemd. Met het toetreden van Loek is de fractie op volle sterkte. Loek: ‘Ik ben gemotiveerd om de gemeente Katwijk naar een hoger niveau van duurzaamheid te brengen’.

Loek, die sinds 1987 in Rijnsburg woont, heeft ruime ervaring op dit gebied. Bij AkzoNobel heeft hij 32 jaar gewerkt aan nationale en later internationale projecten waarin ook duurzaamheid een belangrijke doelstelling was. Loek: ‘Dat maakte mij bewust van de noodzaak om minder grondstoffen en energie te gebruiken, hergebruik en recycling te bevorderen en slimme logistieke oplossingen te bedenken’. Nu Loek gepensioneerd is zet hij zich onder andere vrijwillig in als energieambassadeur in Katwijk. De energieambassadeurs helpen huiseigenaren op weg naar een lager energiegebruik.

Duurzaam is vaak niet concreet

‘Duurzaamheid is een begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt,’ aldus Loek. Als we duurzaamheid concreet en meetbaar maken kunnen we aantoonbare resultaten bereiken. We moeten voor de huidige en toekomstige generaties werken aan een leefbare wereld. Het is absoluut noodzakelijk om daarbij met vele anderen samen te werken’.

Fractievoorzitter Ralf Boland: ‘Met Loek krijgen we er enorm veel kennis en ervaring bij. Samen met de rest van de fractie en onze enthousiaste leden gaan we werken aan de energietransitie in Katwijk. Dat is hard nodig, deze zomer voelden we allemaal wel dat er iets aan de hand is. D66 wil de effecten van klimaatverandering zoveel mogelijk beperken’.

HVK teleurgesteld in Provincie omtrent N206

Hart Voor Katwijk Hart Voor Katwijk Katwijk 20-09-2019 14:37

Donderdag 19 september j.l. was er een informatieve sessie belegd door de gemeente Katwijk i.v.m. de tijdelijke N206, waarin gemeente, Boskalis en de Provincie de plannen konden toelichten. Iedereen is het er over eens dat een nieuwe N206 nodig is, de problematiek gaat in deze vooral om de tijdelijke weg die aangelegd moet worden. De opties zijn: De Noordkant of de Zuidkant, waarbij de provincie inzet op een weg aan de noordelijke kant van de huidige N206. De burgerzaal van de gemeente was gevuld met verontruste bewoners, schoolleiding, Veilig verkeer, en verenigingen. Hart Voor Katwijk kijkt met een dubbel gevoel terug op deze avond.

Burgers hoop geven

Allereerst is het goed te vermelden dat de grond m.b.t. tot de N206 en het naastgelegen fietspad / park in bezit zijn van de provincie. In dat opzicht staat de gemeenteraad redelijk buitenspel wat betreft de invulling hiervan. Waar de raad wel verantwoordelijk voor is heeft betrekking op de vergunningen die nodig zijn om het gebied aan te pakken. Daarbij lijkt het net of de gemeenteraad de tijdelijke N206 aan de noordkant kan tegenhouden. Dit is echter niet geheel waar. De redenen die de gemeenteraad kan aanvoeren om de vergunning van de tijdelijke N206 te blokkeren zijn vaste regels omtrent de PIP, omgevingsindicatoren zoals bijzondere gebieden (scholen, bejaardentehuizen etc.) Als aan de voorwaarden voldaan is dan MOET de gemeente de vergunning afgeven. Daar zit mogelijk nog hoop om de noordelijke weg te blokkeren. Wat deze gemeenteraad moet zien te voorkomen is dat we de burgers valse hoop geven, en met de informatieve sessie van gisteren lijkt het alsof de gemeente de plannen tegen kan houden.

Een provincie met de hakken in het zand.

Aan het einde van de commissie vergadering kwam de vraag van de hoe de provincie tegen eventuele verplaatsing aankijkt naar de zuidkant. Daarop kwam er een kort en bot antwoord terug: “Als er voorstellen komen die eventuele kosten zullen besparen dan willen we hier naar kijken. Vooralsnog zien wij deze niet en blijven wij bij de aanvraag voor een tijdelijke N206 aan de noordkant.” Dat was de domper van de avond waarop ook vele Valkenburgers de zaal hebben verlaten. De provincie zal niet meewerken zo lijkt het.

Wat nu?

Voor Hart Voor Katwijk is het duidelijk dat de partij op dit moment geen standpunt kan innemen. De zuidkant zou niet mogelijk zijn i.v.m. de percelen die er zouden staan. In het plan van KSV komt echter naar voren dat deze ruimte er wel is. De extra kosten zijn geschat op 10 miljoen, maar nergens is een onderbouwing waar deze kosten vandaan komen. Het combineren van vergunningen voor een snelfietspad en de verplaatsing van de N206 lijkt niet geheel integer. Daarnaast zijn er nog vragen of de provincie wel zo dicht op de huizen, scholen en ouderenwoningen mag gaan bouwen. Soms is de afstand tot de woning of school nog net aan 20 meter.

Hart Voor Katwijk ziet natuurlijk alle voordelen in de aanleg van de tijdelijke N206 aan de zuidkant en vindt dan ook dat er goed gekeken moet worden naar de kaders van het PIP (provinciaal inpassingsplan) de combinatie van de vergunningen van het snelfietspad en de zogenaamde opstakels aan de zuidkant.

Hart voor Katwijk kijkt graag integraal naar de veranderingen. En vindt dan ook dat we de wethouder moeten oproepen om deze vergunningsaanvraag dan ook heel goed na te kijken. Als de provincie dwars kan liggen, dan kan de gemeente dit ook!

Hart Voor Katwijk stuurt dan ook graag op:

Onderzoek naar de vergunningsaanvraag

Toetsing van het PIP

Toetsing van de Tom (Die nooit is uitgevoerd)

Verkeersveiligheid voor Katwijk, voornamelijk de fietsers

En eventuel speciale procedure bij Scholen, huizen en Ouderenwoningen m.b.t vergunning

Onderzoek naar de kosten voor bebouwing aan de Zuid kant.

Wel willen we de burgers meegeven dat onze partij veel kan doen maar als de vergunning in orde is dan kan de raad vrij weinig meer doen dan de vergunning verlenen. Zo is de wet nu eenmaal. Nu is dus de kans om onderzoek te doen, laten we die kans oppakken!

Laat je niet bang maken, energiebesparing levert geld op

D66 D66 Katwijk 28-05-2019 08:11

Fractievoorzitter Ralf Boland van D66 maakte in de raadsvergadering van 23 mei gehakt van een door Durf geschetst angstbeeld over de financiële gevolgen van het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen. Boland: “Dit plan is budgetneutraal en wordt deels gefinancierd met de opbrengsten van eerdere duurzame projecten van de gemeente Katwijk. Er wordt straks een enorme besparing op het energieverbruik gerealiseerd, wat de rest van de kosten dekt.”

D66 heeft op 23 mei ingestemd met het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen, zoals verschillende sporthallen. Ralf Boland: ‘De totale energiebesparing die hierdoor bereikt wordt, staat gelijk aan meer dan 1.2 miljoen kWh, oftewel het jaarverbruik van meer dan vierhonderd huishoudens’.  Alle maatregelen samen zorgen voor een besparing op het energiegebruik van bijna vijftig procent. Alleen Durf stemde tegen de plannen.

Eerlijk over kosten

D66 Katwijk pleit al jaren voor investeringen in duurzaamheid. Durf lijkt duurzaamheid en klimaatverandering geen prioriteit te geven en roept vragen op over de financiële gevolgen voor de inwoners. Boland pleit voor een eerlijk verhaal over de kosten: ‘Investeren kost geld, maar levert uiteindelijk ook geld op. De gemeente moet daarin het goede voorbeeld geven en met deze investeringen gebeurt dat.’ Om de effecten van klimaatverandering te beperken zal er de komende jaren nog veel gedaan moeten worden voor de energietransitie. Dat kan ingrijpend zijn, maar juist ook een kans. Boland: ‘Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat duurzame investeringen onder de streep geld opleveren. Deze investeringen laten zien dat het kan. Ook voor huizenbezitters kunnen aanpassingen geld opleveren, zonder direct je hele huis te moeten verbouwen’. Zo kun je in de gemeente een duurzaamheidsscan van je woning laten doen waarna je aan advies op maat krijgt. ‘Dit advies geeft inzicht in de kosten, maar juist ook in de besparingen’.

Investeringen zijn budgetneutraal

Meer dan twee miljoen euro wordt geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen. De (sport)verenigingen worden gestimuleerd om zoveel mogelijk te besparen: 25% van de besparing mogen zij zelf houden. Met de overige 75% betaalt de gemeente een groot deel van de investeringen. Het restant wordt betaald uit de winst van eerdere duurzame investeringen van de gemeente. In 2015 heeft de gemeenteraad al besloten dat financiële besparingen die komen door duurzame investeringen, worden gebruikt voor nieuwe duurzame maatregelen. Daardoor zijn de investeringen neutraal voor de begroting.

Provinciale Statenverkiezingen: Bastiaan Zuyderduyn

VVD VVD Katwijk 15-03-2019 01:00

https://katwijk.vvd.nl/nieuws/34520/provinciale-statenverkiezingen-bastiaan-zuyderduyn

Bij de aankomende Provinciale Statenverkiezingen is Katwijker Bastiaan Zuyderduyn kandidaat namens de VVD. Waarom is hij kandidaat? En wat doet de provincie voor Katwijk? Je leest het hieronder! Wie is Bastiaan Zuyderduyn? “Ik ben in 1984 geboren in het ziekenhuis in Leiden, maar al mijn hele leven woonachtig in het pittoreske Katwijk. Eerst tot mijn 26e in Katwijk aan den Rijn en de laatste acht jaar in Katwijk aan Zee. Ik heb geschiedenis gestudeerd en werk als trainer in de horeca. Daarnaast ben ik sinds tien jaar DJ en draai ik regelmatig op bruiloften, verjaardagen en feestjes door heel de provincie en als resident in Café The Safe in Katwijk. Ik ken daardoor de provincie goed.” Waarom heb je je kandidaat gesteld voor de Provinciale Staten? “Toen ik als middelbare scholier in een restaurant werkte, hadden we met collega’s vaak gesprekken over de politiek. We vonden dat de politiek ver van de mensen afstond en dat wij dat beter konden. In de afgelopen jaren heb ik samen met andere VVD’ers geprobeerd dit ook voor elkaar te krijgen door politiek bespreekbaar te maken aan huis, op straat en in het café. Nu merkte ik de afgelopen jaren ook dat de provincie veel in onze omgeving doet, maar dat weinig mensen dat weten. Ik denk dat het goed is dat inwoners een aanspreekpunt hebben bij de provincie in hun directe omgeving en daarom wil ik onze persoonlijke aanpak naar de provincie brengen.” Wat betekent de provincie voor Katwijk? “De afgelopen jaren heeft de provincie veel gedaan voor onze gemeente. Er is bijvoorbeeld een fietsbrug aangelegd tussen Valkenburg en Oegstgeest met geld van de provincie, de provincie heeft bijgedragen aan de kustversterking met parkeergarage en met de aanleg van de Rijnlandroute en een snelfietsroute zal het voor veel mensen in onze gemeente makkelijke worden om van A naar B te komen. Ook wordt het openbaar vervoer in de komende jaren verbeterd en zijn de eerste R-nethaltes al geplaatst. De provincie is verder samen met het hoogheemraadschap en de gemeente aan het bekijken of er een duurzame Blue Energy centrale kan komen in Katwijk. Deze wekt energie op door het mengen van zout en zoet water bij de uitwatering.” Wat hoop je te bereiken in de komende jaren? “Wanneer ik met voorkeursstemmen gekozen word in de Provinciale Staten – we hebben nu 10 zetels en ik sta zelf op nummer 25 – wil ik allereerst de provincie dichter bij de mensen brengen, niet alleen in onze gemeente, maar ook in de rest van de provincie. In het bijzonder wil ik mij voor onze dorpen inzetten omdat ik de situatie hier goed ken. Om overlast in de Brouwerstraat in Rijnsburg te beperken, hebben wij de Pioniersbaan in ons programma staan, een provinciale weg ten noorden van Rijnsburg tussen de N206 en de A44, waardoor ook het stuk N206 tussen de Zeeweg en de Wassenaarseweg ontlast wordt. Dit stuk moet daarnaast aangepakt worden door een verdiepte aanleg met eventueel geluidsschermen, zodat omwonenden minder overlast hebben van deze weg en prettiger wonen. Naast deze verbeteringen willen we dat er ook snel gestart wordt met de bouw van 5000 woningen in een groene omgeving op vliegkamp Valkenburg. We moeten stoppen met eindeloos praten en gewoon bouwen, want veel mensen hebben moeite hier een woning te vinden. En dit alles het liefst met een verdere verlaging van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Stem daarom provinciaal lokaal op de VVD: Lijst 1, nummer 25.”

Lijsttrekker ChristenUnie bezoekt Katwijk

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 12-03-2019 22:44

https://katwijk.christenunie.nl/k/n10755/news/view/1272487/129959/img_3905-2.jpg

Maandag 11 maart bezocht Jacco Schonewille, lijsttrekker van de ChristenUnie In Zuid-Holland, Katwijk. Schonewille (sinds anderhalf jaar lid van Provinciale Staten) liet zich in de aanloop van de Statenverkiezingen van 20 maart informeren over de ontwikkeling van het voormalig vliegkamp Valkenburg. Het moet een nieuw dorp (5000 woningen) worden, waar het goed en duurzaam wonen is, met ruimte voor groen en water in en rond de bebouwing aan de Wassenaarse en Katwijkse kant. Wethouder Gerard Mostert (ChristenUnie) fungeerde als gastheer en leidde een aantal presentaties in. Ook Atie Kuijt, nr. 18 op de provinciale lijst was present.

Veel aandacht kreeg de geslaagde poging van Katwijk om de ontwikkeling van drones en de toepassing daarvan een kans te geven in bijvoorbeeld landbouw, bij het onderhoud van windturbines en op het gebied van veiligheid (politie, defensie). Unmanned Valley Valkenburg (UVV) is een unieke kans om in nabijheid van kennisinstituten in de Randstad (TU Delft, ESA/Estec Noordwijk, kennisstad Leiden) voor Katwijk en de regio nieuwe werkgelegenheid te maken. De testmogelijkheden op het terrein zelf en richting Noordzee maken juist deze plek tot een toplocatie.

De provincie ondersteunt deze ambitie en kan een rol spelen in het slagen van de groeibriljant UVV. Een van de hier actieve bedrijven liet zien waar onderzoek en ontwikkeling toe kunnen leiden: de opwekking van windenergie met kites, een groot soort vlieger. Ooit een idee van ruimtevaarder Wubbo Ockels, nu een veelbelovende ontwikkeling. Ook de plannen op een energieneutraal Valkenburg kunnen hiervan profiteren.

Eerder op de middag werd Schonewille bij een winderige N206 door fractievoorzitter Ton de Vries van de ChristenUnie bijgepraat over de bereikbaarheid van Katwijk en de regio. De Rijnlandroute zal abrupt eindigen bij de N441 (richting Wassenaar) en in het Katwijkse vervolg voor een flessenhals zorgen, zeker met de bouwplannen op Valkenburg en elders. Voor het doorgaande verkeer in de dorpen Katwijk a/d Rijn en Rijnsburg is aanleg van de ‘Pioniersbaan’, de verbinding tussen N206 en A44 tussen Katwijk en Noordwijk, hard nodig, en zo snel als mogelijk.

CDA stemt in met bestuurlijke afspraken rondom Drone Testcentrum Valkenburg

CDA CDA Katwijk 19-02-2019 08:00

Vorige week donderdag heeft het CDA ingestemd met de bestuurlijke afspraken over de inpassing van Unmanned Valley, een duurzaam testcentrum voor drones en andere onbemande luchtvaartuigen in Valkenburg en Katwijk. Momenteel ontbreekt het in Nederland aan locaties voor het ontwikkelen en testen van dit soort voertuigen. Woordvoerder Bas Drinkwaard: "Wij zijn verheugd dat het Rijksvastgoedbedrijf overtuigd is geraakt van de kansen voor Unmanned Valley en hieraan meewerkt."Belangrijke eerste stapHet CDA is enthousiast over de plannen om - naast woningbouw - ook werkgelegenheid en innovatie te stimuleren op deze locatie. De bestuurlijke afspraken waar het CDA nu mee heeft ingestemd moeten gezien worden als een inspanningsverplichting op weg naar een nieuwe samenwerkingsovereenkomst, grondexploitatie en naar de stedenbouwkundige invulling van het gebied. Drinkwaard: "Ook deze belangrijke documenten zullen door ons kritisch worden bekeken en op hun eigen waarde worden beoordeeld." Ook deze belangrijke documenten zullen door ons kritisch worden bekeken en op hun eigen waarde worden beoordeeld. Voor wat betreft de mogelijke grens van de Groene Zone ziet het CDA nog voldoende mogelijkheden om samen met de gemeente Wassenaar tot een zorgvuldige invulling van het randgebied tussen beide gemeenten te komen en voor beide partijen een bevredigend resultaat te bereiken. Drinkwaard: "Het is wel heel erg spijtig dat, ondanks dat de raad tot op het laatste moment heeft getracht een oplossing te vinden, het zweefvliegen op dit grondgebied niet ingepast kan worden." Het is wel heel erg spijtig dat, ondanks dat de raad tot op het laatste moment heeft getracht een oplossing te vinden, het zweefvliegen op dit grondgebied niet ingepast kan worden. TempoNu er heldere afspraken zijn gemaakt rondom Unmanned Valley, moet er stevig tempo gemaakt worden met de voorbereiding van de eerste fase van een duurzame woonwijk met veel groen en met het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid. Drinkwaard: "Beide punten zijn van groot maatschappelijk belang voor onze inwoners en de regio. Naast wonen en werken is ruimte voor groen en recreatie onontbeerlijk voor de leefbaarheid van de nieuwe wijk en de aangrenzende dorpen."

Provincie en Katwijk tekenen overeenkomsten N206 Tjalmaweg

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 05-06-2018 15:55

https://katwijk.christenunie.nl/k/n10755/news/view/1214628/129959/F5A07B9D-09DC-4D60-9E2A-68B35A8766CF-768x522.jpeg

Vandaag ondertekenden Floor Vermeulen (gedeputeerde provincie Zuid-Holland), Klaas Jan van der Bent (wethouder Katwijk) en Jan Nieuwenhuis (wethouder Oegstgeest) de Uitvoeringsovereenkomsten voor de N206 Ir. G. Tjalmaweg. Met Katwijk is daarnaast de Samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Daarmee is weer een stap gezet in het verbeteren van de bereikbaarheid van regio Holland Rijnland. De volgende stap is het selecteren van een aannemer. Het project wordt naar verwachting in de zomer van 2019 gegund, de werkzaamheden starten in de loop van 2019. De afronding van de Tjalmaweg staat gepland voor eind 2021.

Floor Vermeulen, gedeputeerde Zuid-Holland: "De Tjalmaweg is het tweede project van de RijnlandRoute dat wordt uitgevoerd en levert een belangrijke bijdrage aan de regionale bereikbaarheid van regio Holland Rijnland. Met de Tjalmaweg wordt tevens Project Locatie Valkenburg ontsloten. De RijnlandRoute draagt bij aan onze ambitie om van Zuid-Holland de best bereikbare provincie te maken.”Wethouder Klaas Jan van der Bent, gemeente Katwijk geeft aan: “na jaren van planvorming en voorbereiding is dit een belangrijke mijlpaal. De RijnlandRoute lost voor Katwijk een groot bereikbaarheidsknelpunt op en maakt gewenste economische en ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk. Dit is een mooie basis voor het verder optimaliseren van de regionale bereikbaarheid. Ik ben zeer verheugd dat wij nu het startsein voor de aanleg geven.” Jan Nieuwenhuis, wethouder van Oegstgeest, sluit zich hierbij aan: “Oegstgeest is heel tevreden met de voortgang en is blij dat deze overeenkomst voldoende handvatten biedt voor een goede samenwerking nu en in de toekomst.”OvereenkomstenIn de Samenwerkingsovereenkomst en Uitvoeringsovereenkomsten staan de afspraken over de samenwerking en uitvoering van het project tijdens de aanbestedings- en realisatiefase tussen de provincie, Katwijk en Oegstgeest.

PlanningBinnenkort start de aanbestedingsprocedure, dit duurt ongeveer een jaar. Vervolgens wordt naar verwachting in de zomer van 2019 het contract aan de aannemer gegund. De werkzaamheden starten in de loop van 2019 en volgens planning wordt de Tjalmaweg eind 2021 afgerond. De gehele RijnlandRoute is naar verwachting eind 2022 klaar.

De N206 Ir. G. TjalmawegDe Tjalmaweg is het tweede project van de RijnlandRoute dat wordt uitgevoerd en sluit bij knooppunt Leiden-West aan op het eerste projectdeel dat nu in uitvoering is. De Tjalmaweg wordt tussen de Wassenaarseweg (N441) en de aansluiting Leiden-West verbreed naar 2 x 2 rijstroken, voor een deel verdiept. Er komen 2 ongelijkvloerse aansluitingen voor de ontsluiting van Project Locatie Valkenburg (Oost en West). De oostelijke ongelijkvloerse aansluiting ontsluit tevens de huidige woningen in Valkenburg. Naast de huidige Torenvlietbrug komt een extra brug. De parkstrook ten noorden van de N206 ondergaat een kwaliteitsverbetering; hier wordt ook het fietspad opgewaardeerd als onderdeel van de snelfietsroute tussen Leiden en Katwijk.

Het projectdeel Tjalmaweg wordt gefinancierd door de provincie Zuid-Holland, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Holland Rijnland (inclusief een extra bijdrage van de gemeente Katwijk).RijnlandRouteDe RijnlandRoute is verdeeld over 3 projecten, die op elkaar aansluiten:

1. De nieuwe weg (N434) tussen de A4 en de A44, inclusief een tunnel van 2,5 kilometer en aanpassingen aan de A4 en A44.2. De verbreding van de Ir. G. Tjalmaweg (N206) vanaf de aansluiting met de N441 Katwijk tot de aansluiting Leiden-West.3. De verbreding van de Europaweg (N206) tussen de A4 en de Churchilllaan in Leiden.

Meer informatie RijnlandRouteOp www.rijnlandroute.nl vindt u meer informatie over de RijnlandRoute, zoalskaarten en het tracé van het project. U kunt zich hier ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief van het project. Op interactieve “bolfoto’s” kunt u de huidige en toekomstige situatie op diverse plekken bekijken. Heeft u vragen, neem dan contact op via e-mail rijnlandroute@pzh.nlNoot voor de redactie: heeft u vragen over dit nieuwsbericht of over het project, neemt u dan contact op met Marjolein Vellekoop, communicatieadviseur RijnlandRoute. Zij is te bereiken via telefoonnummer 06-1830 9875 of per mail: m.vellekoop@pzh.nl.

D66 Katwijk en Stientje van Veldhoven in gesprek over Blue Energy

D66 D66 Katwijk 08-03-2018 07:00

KATWIJK – Op 1 maart bezocht staatssecretaris Stientje van Veldhoven met D66 Katwijk het boezemgemaal in Katwijk. Centraal stond de vraag welke rol lokale, regionale en landelijke politiek spelen om een succes te maken van de mogelijkheid voor schone energieopwekking bij het boezemgemaal, ook wel bekend als Blue Energy. Blue Energy is de opwekking van stroom uit ladingsverschillen tussen zoet en zout water. De uitwatering is een mooie plek omdat hier beide samenkomen.

Namens het hoogheemraadschap van Rijnland opende bestuurder Sjaak Langeslag de middag: ‘In Katwijk wordt goed samengewerkt tussen de verschillende overheden, Blue Energy is daar een mooi voorbeeld van’. Dit project een unieke kans voor een grotere energietransitie. Daar werken we graag aan mee. Lijstrekker van D66 Ralf Boland is ook enthousiast over Blue Energy: ‘D66 wil in onze gemeente meer schone energie opwekken. Blue Energy is een innovatieve techniek die overal ter wereld gebruikt kan worden en mogelijk straks in Katwijk voor het eerst echt toegepast wordt’.

Staatssecretaris Van Veldhoven – jarenlang woordvoerder duurzaamheid in de Tweede Kamer en in 2014 verkozen tot het duurzaamste kamerlid – benadrukte dat Blue Energy niet voor niets tot Nationaal Icoon gekozen is. De regering ziet hierin een kans. Dit blijkt ook uit een motie in de Tweede Kamer van december 2017. D66 en de CU verzochten de regering actief bij te dragen aan de realisatie van het pilot project Blue Energy . De motie werd in december 2017 met een ruime meerderheid aangenomen.

Samenwerking op landelijk en lokaal niveau Sjaak Langeslag noemde naast Blue Energy ook Kustwerk Katwijk en het duurzame project Smart Polder. Het gebruik van oppervlaktewater voor de verwarming van huizen, zijn voorbeelden waar het hoogheemraadschap en de gemeente goed samenwerken. Rik Siebers, directeur van REDstack (initiatiefnemer van het project Blue Energy), benadrukte dat bij de start van innovatieve technieken de overheid nodig is. Dat kan aan de kant van de financiering, maar ook door het project te omarmen en te faciliteren.

Genodigde wethouder Krijn van der Spijk lichtte de rol van de gemeente Katwijk toe: de gemeente ziet zichzelf als een van de toekomstige afnemers van de Blue Energy stroom en faciliteert daar waar nodig. Boland beaamde deze voorbeeldrol van de gemeente. Aan wil ontbreekt het niet om deze eerste demo-centrale ter wereld in Katwijk te starten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.