Nieuws van D66 inzichtelijk

7 documenten

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk

D66 D66 Groningen 26-04-2020 13:06

Het pleidooi van D66 voor de aanleg van stil asfalt op de A7 tussen de afrit Hoogkerk en de Roderwolderdijk krijgt toch navolging. Bewoners van Hoogkerk-Zuid ervaren al jaren geluidsoverlast. Nu zich een flinke meevaller voordoet bij de aanleg van het Transferium Hoogkerk is er financiële ruimte om dit probleem op te lossen.

Raadslid Tom Rustebiel: “D66 vind het onrechtvaardig dat langs een deel van het traject geen geluidswerende maatregelen getroffen worden, omdat het net buiten de officiële plannen valt. We zijn daarom blij dat het college nu voorstelt om geld beschikbaar te stellen voor stil asfalt”.

Al bij de voorbereiding van het Tracebesluit voor de zuidelijke ringweg in 2014 vroeg de raad via een motie om aandacht voor de geluidsoverlast die bewoners in Hoogkerk ervaren, tusssen de Roderwolderdijk en de afrit Hoogkerk. Op dit deel is geen geluidscherm, omdat de geluidsbelasting binnen de wettelijke grenzen valt. Niettemin zijn wel maatregelen onderzocht, waarbij stil asfalt de meest effectieve oplossing bleek.

 

Het bericht D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk verscheen eerst op Groningen.

D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht

D66 D66 GroenLinks Utrecht 12-07-2019 12:07

Op dit moment wordt er landelijk gewerkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Men spreekt over welke normen er voor de luchtvaart moeten gelden en hoe het vliegverkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor onze provincie betekent dit wellicht meer vliegbewegingen boven de noordwestkant van onze provincie. Meer vliegbewegingen betekenen meer overlast en luchtvervuiling. Als er gekozen wordt voor een vierde aanvliegroute, de zogenaamde vierde fix, kan ook de rest van de provincie Utrecht hier hinder en overlast van ondervinden.

Wij hebben zorgen over de mogelijke hinder en overlast en stellen daarom samen met de provinciale fractie van GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van GS. Wij vragen welke risico’s het college ziet voor onze provincie vanuit de nieuwe luchtvaartnota. Verder willen wij antwoord op de vraag hoe de belangen van de inwoners (van de hele provincie, en specifiek aan de noordwest kant) worden behartigd in de verschillende gremia en aan de overlegtafels.

Statenlid Hayat Chidi over de vragen: “Wij hebben zorgen over verdere hinder en overlast door meer vliegverkeer boven onze provincie. Het gaat niet alleen om geluidsoverlast, maar ook over luchtvervuiling. Onze zorgen en belangen moeten goed gehoord worden in Den Haag”.

Lees hier de schriftelijke vragen

The post D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht appeared first on Provincie Utrecht.

Collegebesluit Windpark Houten is onnavolgbaar

D66 D66 GroenLinks Houten 19-02-2019 23:50

Het ideaal voor Windpark Houten: maximale opbrengst en minimale geluidsbelasting. In juli 2017 stemde vrijwel de gehele Houtense gemeenteraad voor een motie die het college opriep om te onderzoeken of een speciaal draaiprogramma de geluidsbelasting voor de omgeving nog verder zou kunnen terugdringen. Van half april tot half juli 2018 is volgens dit speciale draaiprogramma gedraaid en inmiddels zijn de resultaten van het door de Universiteit Utrecht uitgevoerde onderzoek naar dit speciale draaiprogramma bekend.

Met een gelijk ervaren geluidsoverlast én een flink verhoogde energieproductie tijdens het speciale draaiprogramma is de oorspronkelijke doelstelling bereikt: maximale energieopbrengst, minimale geluidsbelasting. Een mooie stap naar een duurzamer Houten. Uit de metingen blijkt dat gedurende de proefperiode van drie maanden 33% meer energie is geproduceerd.

Alle 862 huishoudens binnen een straal van 1000 meter rond het windpark zijn door de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor een belevingsonderzoek. Ruim 25% van de huishoudens (220 respondenten) deed mee aan de enquête. De meting ná de proef moest antwoord geven op de vraag of de ervaren geluidshinder in de proefperiode met het speciale draaiprogramma kleiner of groter was geworden. De Universiteit Utrecht concludeert dat tijdens dit speciale programma de ervaren geluidshinder als geheel niet is toegenomen, maar ook niet is afgenomen, dit geldt ook voor de nachtelijke uren.

De verbazing bij D66 Houten was dan ook groot toen namens het college wethouder De Groot (GroenLinks) het besluit nam het oude draaiprogramma te willen handhaven. Zij baseert dit besluit op enkele huishoudens die heel dicht bij de windmolens wonen en wel een toename van geluidshinder hebben ervaren. Ook baseert zij zich uitsluitend op de ervaren geluidshinder die als geheel gelijk gebleven is.

D66 zal daarom in de komende raadsvergadering een amendement indienen met als doel dat de maatwerkvoorschriften op basis van het speciale draaiprogramma worden aangepast. De beoogde aangepaste maatwerkvoorschriften leiden tot meer energieopbrengst, minder geluidsoverlast en betere bescherming van onze inwoners. D66 vreest dat als de huidige maatwerkvoorschriften gehandhaafd worden, deze door Eneco of andere partijen aangevochten worden bij de rechter. Onze bewoners staan dan met lege handen.

Petitie tegen laagvliegroutes Wageningen en Renkum

D66 D66 Renkum 28-02-2018 12:17

D66 Wageningen en D66 Renkum zijn voor de inwoners van de gemeenten Wageningen en Renkum een petitie gestart tegen de lage aanvliegroutes van vliegveld Lelystad. Deze aanvliegroutes staan gepland over de bebouwde kom van Wageningen, Wageningen-Hoog, Renkum en Heelsum. De vliegroute gaat bovendien ook over het Renkums Beekdal. 

De aanvliegroute op 2700 meter hoogte over Wageningen en Renkum was in eerste instantie niet gepland. Echter door druk van andere gemeenten wordt deze route nu serieus onderzocht door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en is de minister ‘zelfs optimistisch over deze route’. De route is pas later toegevoegd zodat beide gemeenten zich in het voorbereidingsproces onvoldoende hebben kunnen laten horen. Maud Hulshof van D66 Wageningen: ‘Door nu een petitie te starten kunnen inwoners zich uitspreken tegen het gevolgde onzorgvuldige proces en ervoor zorgen dat met de belangen van inwoners van Wageningen en Renkum en de natuur van het Renkums Beekdal rekening wordt gehouden’. Het stoort Fedor Cuppen van D66 Renkum dat de minister in haar brief aan de Tweede Kamer doet voorkomen dat de nieuwe vliegroute minder overlast veroorzaakt en niet over bebouwd gebied gaat. ‘Het vliegverkeer werkt verstorend voor de natuur in het Renkums Beekdal waar net veertig miljoen euro in is geïnvesteerd. Bovendien zullen vliegtuigen nooit precies in de smalle corridor tussen Wageningen en Renkum vliegen. Die vliegtuigen gaan gewoon over de bebouwde kom en inwoners zullen daar forse geluidsoverlast van ondervinden’.

De petitie roept de minister op om zorgvuldig onderzoek te doen naar de effecten van de vliegbewegingen, naar alternatieven te zoeken en hierbij te betrekken hoe het luchtruim zo snel mogelijk opnieuw ingedeeld kan worden.

De twee afdelingen van D66 roepen inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden op de petitie te tekenen op Petities.nl. De handtekeningen zullen worden aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

D66 Oegstgeest en Schiphol

D66 D66 Oegstgeest 20-02-2018 12:04

D66 Oegstgeest zet zich al jaren in voor schone lucht en tegen geluidsoverlast van Schiphol. In Oegstgeest gaan we hier op korte termijn nog meer last van krijgen omdat er nu discussie is over verruiming ...

D66 en de paardenstal te Bemelen

D66 D66 Eijsden-Margraten 03-07-2017 13:32

De gemoederen in Bemelen zijn nog lang niet bedaard. De verrezen paardenstal is dermate buiten de proporties van dit mooie dorp met zijn spectaculaire kalkgrottenlandschap, dat fors verzet is gerezen tegen de gemeente Eijsden-Margraten, die voor dit gebouw de bouwvergunning heeft afgegeven.

Diverse malen is dit onderwerp besproken in Raad en Commissie Fysiek, terwijl de raadsleden ook de situatie ter plaatse hebben aanschouwd. De reactie van D66 op dit alles is dat er weliswaar, vanwege het vigerende bestemmingsplan, niet of nauwelijks weigeringsgronden aanwezig waren, maar dat het College van B&W heeft nagelaten de gevoeligheden rond dit initiatief goed in te schatten en communicatie aan te gaan met aanvrager en mensen uit het dorp.

Op de agenda van de Raad op 11 juli as. staat het voorstel om goedkeuring te verlenen aan de aanleg van een buitenbak en een galoppeerstrook. Hier heeft de Raad wel zijn zegje te doen.

D66 is van mening dat die goedkeuring alleen kan worden verleend onder strikte voorwaarden. Dan gaat het niet alleen om de aankleding en beplanting, maar ook over architectonische aanpassingen aan het reeds gerealiseerde gebouw. Ook al zal dit niet haalbaar blijken, toch is dit een signaal dat in de toekomst dit soort grootschalige ingrepen in ons buitengebied niet meer zonder slag of stoot kunnen worden getolereerd.

 

The post D66 en de paardenstal te Bemelen appeared first on D66 Eijsden-Margraten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.