Nieuws van politieke partijen in Almelo inzichtelijk

8 documenten

Raadsvragen PVA aan college B&W over schuldhulpverlening

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 25-04-2019 18:52

Beantwoording raadsvragen Partij Vrij Almelo over schuldhulpverlening.

De gemeente Almelo kent veel inwoners met een laag inkomen. Een aantal mensen kampt met risicovolle schulden doordat zij veelal de controle kwijt zijn geraakt over het financiële overzicht. Er bestaat ook een groep mensen wiens persoonlijke beperkingen het niet toelaten dat zij hun financiën zelf kunnen beheren.

Deze groepen mensen kunnen dan zgn. beschermingsbewind aanvragen waarbij een bewindvoerder ( aangewezen door de Kantonrechter) de financiën voor hen gaat beheren en  tevens het aanspreekpunt kan zijn bij eventuele schulden.

Aan de raadsfractie PVA T.a.v. dhr. De Olde

Behandeld door R. Leverink-Borkent.

Geachte heer De Olde,

Op 1 april 2019 stuurde u schriftelijke vragen. Hieronder beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1.

Heeft de gemeente Almelo inzage in het aantal mensen dat in Almelo onder beschermingsbewind staat ?

Antwoord:

Voor het deel van de mensen dat hiervoor bijzondere bijstand ontvangt hebben wij hier inzicht in. Het gaat om 998 unieke cliënten bij 126 bewindvoerders (aantallen februari 2019).

Vraag 2.

Hoeveel commerciële instellingen telt de gemeente Almelo die als bewindvoerder optreden voor deze kwetsbare groep mensen?

Antwoord:

Zoals aangegeven hebben wij geen overzicht van het totale aantal commerciële bewindvoerders maar wel gegevens van de mensen die via bijzondere bijstand gebruik maken van bewindvoering. Zie het antwoord op vraag 1. Bewindvoering is geen taak van de gemeente en mensen kunnen zelf een bewindvoerder kiezen.

Vraag 3.

Worden de kosten die in rekening worden gebracht door deze commerciële instellingen vergoed (indien nodig) door de bijzondere bijstand en hoeveel bedragen deze?

Antwoord:

Wanneer mensen in aanmerking komen voor bijzondere bijstand voor bewindvoering dan worden deze kosten vergoed. Voor bewindvoering gelden in Nederland “eenheidstarieven” die voor elke bewindvoerder gelden. Deze tarieven worden bepaald door het Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton (LOVCK). Eenvoudige bewinden dragen de lasten van ingewikkelde bewinden: voor alle werkzaamheden kan geen extra bijdrage worden gevraagd. Het tarief gaat uit van een vaste gemiddelde tijdsbesteding en all-in uurprijs voor verschillende klantcontexten (1/2 persoons, met/zonder schulden, opstarttarieven e.d.). Tarief bewindvoering 2019: – standaard beloning (17 uur) 1.132 p.j. – beloning in bewind met schulden (22 uur) 1.464 p.j. Het uursalaris bedraagt in 2019 € 66,50 per uur. In de jaren 2014-2018 was het uurtarief zo’n € 65 per uur (voor het eerst in 2019 “geïndexeerd”).

Vraag 4.

Is er een stijgende lijn waarneembaar in de kosten die bewindvoerders in rekening brengen?

Antwoord:

De kosten die bewindvoerders in rekening brengen zijn conform de geldende eenheidstarieven.

Vraag 5.

Stijgt het aantal inwoners dat een beroep doet op beschermingsbewind?

Antwoord:

Er is een stijgende lijn zichtbaar in het aantal mensen dat in bewindvoering zit en hier bijzondere bijstand voor krijgt en dus ook de kosten die hiermee verbonden zijn. In 2015 kregen zo’n 690 mensen bijzondere bijstand voor bewindvoering en dat steeg tot 998 mensen begin 2019. De kosten stegen in die jaren van ongeveer € 730.000,- tot ongeveer € 1.300.000,-.

Vraag 6.

Heeft de gemeente Almelo een zorgplicht ten aanzien van haar kwetsbare burgers?

Antwoord:

Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) hebben gemeenten de plicht om inwoners met schulden te helpen.

Vraag 7. Welke hulp biedt de gemeente Almelo momenteel aan deze kwetsbare groep burgers?

Antwoord:

Via De Toegang bieden schuldenspecialisten in samenwerking met (professionele / vrijwilligers) organisaties in het schuldhulpverleningsveld (genaamd SUS: Samen Uit de Schulden) hulp aan mensen met financiële problemen en / of schulden. De Toegang is de brede toegang tot ondersteuning op alle leefgebieden. Het gaat daarbij dus niet alleen om “geïndiceerde” dienstverlening die nu via Werkplein, Wmo-loket, Sociale wijkteams, Cimot, Stadsbank, e.a. ontsloten wordt. Het gaat ook om toegang naar algemeen toegankelijke ondersteuning zoals maatschappelijk werk, welzijn en informele zorg en om ondersteuning die door anderen wordt geboden zoals huisartsen, wijkverpleging en zorgkantoor. In twee pilotwijken wordt geëxperimenteerd met deze nieuwe manier van werken. De SUS samenwerking bestaat uit de beide woningbouwcorporaties Beter Wonen en St. Joseph, de KRA, de Thuisadministratie, Schuldhulpmaatje, de Stadsbank en de schuldenspecialisten van De Toegang. Daarnaast wordt gestart met het project Vroeg Eropaf. Met deze aanpak willen we samen met de betrokken partijen problematische schulden, afsluitingen en uithuiszetting voorkomen. Kerndoelstelling is herstel van tijdige en regelmatige betaling van vaste lasten, zoals huur, energie, water en ziektekostenverzekering. Uiteindelijk beogen we een duurzame zelfredzaamheid van de betreffende huishoudens te realiseren. We borgen het project in De Toegang en werken regionaal samen.

Vraag 8.

Is het mogelijk dat de gemeente zelf een project gelijkend op beschermingsbewind op kan starten, in navolging van andere gemeentes zoals Tilburg, Deventer, Groningen?

Antwoord:

Dat kan een mogelijkheid zijn. We onderzoeken of een vorm van meer gemeentelijke regie op bewindvoering.

Vraag 9.

Beschikt de gemeente Almelo over de expertise om deze mensen te helpen zoals voorgesteld in vraag 8?

Antwoord:

De gemeente Almelo is nu niet voldoende toegerust op uitvoering van bewindvoering. Afhankelijk van de uitkomsten van de verkenning zal worden bepaald hoe dit in te richten.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER SCHULDHULPVERLENING

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 03-04-2019 12:29

Almelo, 1 April 2019

Geacht college,

De gemeente Almelo kent veel inwoners met een laag inkomen. Een aantal mensen kampt met risicovolle schulden doordat zij veelal de controle kwijt zijn geraakt over het financiële overzicht. Er bestaat ook een groep mensen wiens persoonlijke beperkingen het niet toelaten dat zij hun financiën zelf kunnen beheren.

Deze groepen mensen kunnen dan zgn. beschermingsbewind aanvragen waarbij een bewindvoerder ( aangewezen door de Kantonrechter) de financiën voor hen gaat beheren en  tevens het aanspreekpunt kan zijn bij eventuele schulden.

Wij hebben de volgende vragen:

Vraag 1.

Heeft de gemeente Almelo inzage in het aantal mensen dat in Almelo onder beschermingsbewind staan ?

Vraag 2.

Hoeveel commerciële instellingen telt de gemeente Almelo die als bewindvoerder optreden voor deze kwetsbare groep mensen ?

Vraag 3.

Worden de kosten die in rekening worden gebracht door deze commerciële instellingen vergoedt ( indien nodig) door de bijzondere bijstand en hoeveel bedragen deze ?

Vraag 4.

Is er een stijgende lijn waarneembaar in de kosten die bewindvoerders in rekening brengen ?

Vraag 5.

Stijgt het aantal inwoners dat een beroep doet op beschermingsbewind ?

Vraag 6.

Heeft de gemeente Almelo een zorgplicht ten aanzien van haar kwetsbare burgers ?

Vraag 7.

Welke hulp biedt de gemeente Almelo momenteel aan deze kwetsbare groep burgers ?

Vraag 8.

Is het mogelijk dat de gemeente zelf een project gelijkend op beschermingsbewind op kan starten, in navolging van andere gemeentes zoals Tilburg, Deventer, Groningen ?

Vraag 9.

Beschikt de gemeente Almelo over de expertise om deze mensen te helpen zoals voorgesteld in vraag 8?

Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de PVA fractie,

Harry de Olde

Toch participatiepremie in het vooruitzicht bij Soweco

PvdA PvdA Almelo 12-03-2019 20:41

De PvdA fractie heeft zich hard gemaakt voor mensen met een bijstandsuitkering die zijn en worden ingezet via Soweco. Zij ontvingen tot nu toe geen premie omdat volgens de wethouder het geen participatiebanen zouden zijn. Ten onrechte, zo moest hij onlangs erkennen. Nu worden 400 contracten onderzocht. Vele mensen kunnen daardoor een participatiepremie met terugwerkende kracht tegemoet zien!

Zeker zijn … dat je krijgt wat je verdient!

De PvdA fractie heeft zich hard gemaakt voor mensen met een bijstandsuitkering die zijn en worden ingezet via Soweco. Zij ontvingen tot nu toe geen premie omdat volgens de wethouder het geen participatiebanen zouden zijn. Ten onrechte, zo moest hij onlangs erkennen. Nu worden 400 contracten onderzocht. Vele mensen kunnen daardoor een participatiepremie met terugwerkende kracht tegemoet zien!

Geplaatst door PvdA Almelo op Dinsdag 12 maart 2019

Het bericht Toch participatiepremie in het vooruitzicht bij Soweco verscheen eerst op PvdA Almelo.

Schriftelijke vragen aan college B&W over armoedebeleid werkende armen

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 05-12-2018 13:03

Onderwerp Schriftelijke vragen over armoedebeleid werkende armen. Behandeld door S. Beltman.

Geachte heer de Olde,

Op 7 november 2018 heeft u ons in een brief vragen gesteld over het armoedebeleid voor werkende armen. In deze brief beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1. Is er nog steeds specifieke aandacht in de gemeente Almelo voor de doelgroep werkende armen?

Antwoord:

Jazeker, onze zogenaamde minimaregelingen staan in de meeste gevallen, open voor iedere inwoner met een inkomen tot 115% van het bijstandsniveau. Dit zodat ook iemand die iets meer verdient dan een bijstandsuitkering er beroep op kan doen. Verder verwijzen wij zzp-ers en overige ondernemers uit Almelo die met problemen kampen voor ondersteuning naar het ROZ (Regionale Organisatie zelfstandigen), waar wij capaciteit hebben ingekocht. Ook verwijzen wij door naar Qredits: een laagdrempelige kredietverstrekker en coach voor ondernemers, met een vestiging in Almelo. Werknemers die te weinig uren kunnen werken om volledig in hun eigen inkomen te voorzien worden door ons ondersteund op grond van de Participatiewet.

Vraag 2.

Uit hoeveel personen/huishoudens bestaat deze groep in onze gemeente op dit moment? In 2017 ging het globaal om plusminus 300 huishoudens.

Antwoord:

Wij kunnen niet aangeven of het door u genoemde aantal op dit moment hoger of lager uitvalt. Dit omdat wij geen rechtstreeks inzicht hebben in het maandelijkse inkomen en de bronnen van inkomsten van iedere inwoner van Almelo. Pas na afloop van het jaar 2018 en de verwerking van de fiscale gegevens van dat jaar, kan er mogelijk op basis van CBS cijfers iets worden gezegd over het jaar 2018.

Vraag 3.

Wat is de visie van het college om (toenemende) armoede te bestrijden onder werkende armen?

Antwoord:

Enerzijds het behouden en uitbreiden van werkgelegenheid. Bijvoorbeeld door het bevorderen van de rol van Almelo als logistieke hotspot, het ondersteunen van de high tech sector in Almelo en het uitvoeren van een onderzoek naar het uitbreiden van XL businesspark. Anderzijds door het bewerkstelligen dat werknemers zo goed mogelijk zijn toegerust op de vraag naar arbeid.

Dit onder meer door het aanbieden van omscholing en cursussen (o.a. via het Twents fonds voor vakmanschap) en door het versterken van Almelo als MBO-stad. Doel daarvan is dat inwoners van Almelo voldoende uren per week kunnen werken om daarmee hun eigen inkomen te kunnen verdienen. Verder willen wij inzetten op het ondersteunen van inwoners met schulden, zodat deze schulden geen belemmering vormen bij het aanvaarden en behouden van werk.

Vraag 4.

Bereiken algemene maatregelen tegen armoede, zoals het kwijtschelden van gemeentelijke heffingen, ook deze groep werkenden?

Antwoord:

De regelingen voor minima staan open voor alle Almelo’ers met een laag inkomen. Dus ook voor inwoners die werken, maar daarmee maar weinig verdienen. Hoe groot het bereik is onder deze ‘werkende armen’ is, is niet te zeggen omdat de omvang van de groep onbekend is. Naar verwachting is het bereik verhoudingsgewijs lager dan onder inwoners die bij de gemeente bekend zijn, vanwege het ontvangen van een uitkering.

Vraag 5.

Op welke manieren probeert de gemeente werkende armen te bereiken?

Antwoord:

Dat gebeurt via de gebruikelijke communicatiekanalen. Zo kent de website van de gemeente Almelo een onderdeel ‘Uitkering, werk en bijstand’, waaronder wordt doorgeleid naar de verschillende ondersteuningsmogelijkheden. Verder kunnen ‘werkende armen’ bij voorbeeld beroep doen op Almelo Sociaal wanneer ze hulp nodig hebben bij een aanvraag.

Vraag 6.

Hoe is de relatie/samenwerking tussen Stadoogst en de gemeente Almelo op dit moment?

Antwoord:

Overeenkomstig een motie uit 2017 is er met StadOogst (een Groningse organisatie die ondernemers ondersteunt) gesproken en is StadOogst uitgedaagd om zich aan te sluiten bij het bestaande netwerk voor ondernemers in Almelo. Tot nog toe heeft dit niet geleid tot een brede uitrol van hun activiteiten in Almelo. Op 20 december 2018 organiseren wij een bijeenkomst voor zzp-ers om hun vragen te peilen op het gebied van ondersteuning. Afhankelijk van de uitkomsten van deze bijeenkomst willen wij onder meer bezien in hoeverre er sprake is van een behoefte aan een initiatief zoals StadOogst.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester.

Linkse partijen presenteren alternatief programma | Almelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Almelo 28-05-2018 00:00

SP, Leefbaar Almelo, PvdA en GroenLinks presenteren een alternatief programma voor de stad met de titel ‘Zo kan het ook!’ Hiermee geven de partijen een boodschap aan de stad om duidelijk te maken wat onze keuzes zijn voor Almelo en Almeloërs.  Met deze speerpunten voor Almelo kiezen we voor de inwoners, zorgen we ervoor dat iedereen meetelt en bouwen we aan een leefbare samenleving voor toekomstige generaties.

In gesprekken met de (in)formateurs hebben wij negen speerpunten naar voren gebracht die wat ons betreft met voorrang door het nieuwe college moeten worden op- en aangepakt. Wij zien het niet snel gebeuren dat de formerende partijen deze punten meenemen in de plannen voor de komende vier jaar. Daarom is het tijd om de mouwen op te stropen en de uitgewerkte speerpunten te presenteren aan de stad, de gemeenteraad en vooral de fracties van CDA, VVD, LAS en CU.

1. Duurzaamheid Als het gaat om duurzaamheid zijn maatregelen gericht op klein- en grootschalig opwekken van energie van belang. Tevens moeten er voldoende oplaadpunten zijn voor de elektrische auto’s en fiets. Daarnaast vinden wij de fiets en OV-verbindingen centraal moeten staan in onze gemeente.

Wij willen een groene koploper zijn. Dat kan onder andere door meer zonnepanelen te plaatsen op panden van gemeente, door het opwekken van elektriciteit met waterkracht, het stimuleren van energiebesparing, gemeentelijke wagenpark te vergroenen en actieve ondersteuning van bewoners die van het gas af willen.

2. Aanpak armoede en schulden Hierbij draait het om maatwerk met duurzame oplossingen voor armoede, schulden en het opbouwen van een sociaal netwerk. Het voorkomen van schulden is hierbij ook belangrijk. Tevens moet het voorzieningenpakket toegankelijker worden door de regels aan te passen. Een evaluatie van de huidige aanpak samen met professionals, vrijwilligers en deskundigen is belangrijk, net als een krachtigere rol vanuit de gemeente.

Meedoen is de beste oplossing tegen armoede, want kinderen kunnen zich ontwikkelen en het voorkomt sociaal isolement. Meedoen gebeurt op de arbeidsmarkt, op school en in de maatschappij. Maar mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid, het is de bedoeling dat de gemeente daar waar nodig ondersteuning biedt.

3. Werk en inkomen Wij vinden het van belang dat iedereen mee kan doen, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast vinden wij dat er pilots moet komen met basisinkomen, basisinkomen en er komt een test om de scheefgroei van vrijwillige banen tegenover leegloop van betaalde banen te regelen. De loketfunctie van de bijstand wordt waar mogelijk regelluwer: het mag niet uitmaken waar mensen aankloppen voor hulp in de sociale zekerheid, het gaat erom dat zij de juiste hulp krijgen.

Mensen die heel graag aan de slag willen, maar daar meer hulp bij nodig hebben, moeten dit ook krijgen. De gemeente geeft het goede voorbeeld als werkgever en laat dit zien bij onder meer aanbestedingen en beleidsontwikkelingen. Daarom moeten er banen bijkomen voor mensen met een afstand tot werk en de arbeidsmarkt, zowel bij de gemeente als het bedrijfsleven. Ook voert de gemeente deze raadsperiode anoniem solliciteren in voor een betere balans in het personeelsbestand. De gemeente loopt voorop in het aan de kaak stellen van werkgevers die discrimineren.

Soweco moet de belangrijke maatschappelijke rol blijven vervullen. Als collega’s hetzelfde werk doen moeten zij zeker kunnen zijn van hetzelfde loon en dezelfde cao. Op regionaal gebied willen wij een terugvaloptie regelen: als mensen de sprong wagen vanuit de uitkering mag dat nooit gestraft worden. 

4. Zorg op maat Via Twentse samenwerking willen wij aansturen op fatsoenlijke lonen in onder meer alfahulp. Zorg moet aanbesteed worden met het oog op goede zorg en goed werkgeverschap.  Daarnaast is het van belang dat er voldoende goed bereikbare faciliteiten in de wijk. Door de aanwezigheid van voldoende wijkcoaches kan er serieus werk gemaakt worden van preventie, om eenzaamheid en zelfredzaamheid van ouderen in de gaten te houden. 

5. Wijken Voorzieningenniveau in wijken wordt beschermd: wijkcentra, basisscholen, gezondheidscentra, winkels en sportverenigingen moeten lopend bereikbaar zijn. Ruimte voor initiatieven gericht op participatie, samen leven en de wijkeconomie is hierbij ook belangrijk. Voor de hele stad en per wijk komt een visie op de toekomst van wonen, verkeer, welzijn en duurzaamheid. De openbare ruimte moet toegankelijk voor alle inwoners, dus ook voor mensen met een beperking.

De gemeente steunt initiatieven als de buurtmobiel. Het doel hiervan is sociaal isolement en eenzaamheid onder ouderen en mensen met een beperking verzachten. Daarnaast moet er meer geld beschikbaar komen voor de regiotaxi.

6. Wonen In de gemeente komen er meer betaalbare huurwoningen die levensloopbestendig worden gebouwd of gemaakt. Groepen die het langst op de wachtlijst staan zijn hierbij het belangrijkste. Voor huishoudens met een inkomen net boven de grens van huurtoeslag moeten er betaalbare initiatieven komen.

Woningstichtingen leveren een bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Er worden nieuwe afspraken gemaakt over het aantal sociale huurwoningen, investeringen in wijken en renovatie van bestaande wijken. Dit gebeurt in overleg met buurtbewoners.

De gemeente maakt een voorstel om ruimtelijke, sociale en economische ontwikkelingen in de stad te begeleiden en te sturen. Ook vinden wij dat kwetsbare groepen zo veel mogelijk verspreid moeten worden over de stad. Tenslotte willen wij een programma ouderenhuisvesting opzetten.

7. Binnenstad Aantrekkelijkheid binnenstad vergroten door een compacter en groener maken van het winkelgebied met meer fietsenstallingen en meer woningen in het centrum. Openbare toiletten moeten weer een plek krijgen in de binnenstad. 

Panden met langdurige leegstand verliezen de winkelbestemming. Dit kan voorkomen worden door leegstaande panden aantrekkelijker te maken.

Fietsers krijgen ruim baan in de stad door voorrang en extra fietsenstallingen. Fietsen in Grotestraat blijft mogelijk, behalve op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur en bij evenementen. Tenslotte vinden wij dat het winkelgebied kleiner moet en het wandelgebied groter.

8. Sport Sportief bewegen in openbare ruimte wordt gestimuleerd en zwemonderwijs voor kinderen in armoede wordt bekostigd door de gemeente. Sport moet immers toegankelijk zijn voor iedereen.  Met beweging en goede voeding worden overgewicht, depressies, stress en andere ziektebeelden voorkomen. Om dit te bereiken moeten er sportpleinen of -velden naar Amerikaans model komen, hier moet ruimte zijn om te basketballen, tennissen, sprinten en fitnessen. Deze pleinen moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook moet er een betere samenwerking komen tussen onder meer sport-, cultuur-welzijn-, en onderwijsorganisaties.

Ook voor senioren is beweging van belang: daarom moeten er andere manieren van sporten aangeboden worden aan deze groep. Om kinderen te verleiden tot bewegen moeten speelpleinen uitdagender worden gemaakt. 

9. Stadsbestuur De gemeente staat voor de uitdaging om te zorgen voor financiële weerbaarheid en tegelijkertijd betere omstandigheden voor Almeloërs die niet profiteren van positieve economische vooruitzichten

Inwoners van Almelo zijn het menselijke kapitaal van de stad. Almelo verdient een stadsbestuur dat dienstbaar en ondersteunend is. Daarom willen wij samen met bewoners van iedere wijk een wijkagenda opstellen die de leefbaarheid en veiligheid van de wijken ten goede komt. Tevens is het van belang dat zorg en ondersteuning dichtbij en laagdrempelig wordt georganiseerd.

Volgens ons werkt het uitdelen van straffen aan bewoners die een verkeerd besluit hebben genomen averechts. Zij hebben juist ondersteuning en begeleiding nodig om te voorkomen dat nog eens dezelfde fout wordt gemaakt.

Ontmoeting Daarnaast willen dat wij dat mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Dit draagt bij aan wederzijds begrip.  

Meer lezen? Open dan het hele programma hieronder!

 

Voedselbank in Almelo moet open blijven | Almelo

GroenLinks GroenLinks PvdA Almelo 10-04-2018 00:00

Samen met SP, PvdA en Leefbaar hebben wij vragen gesteld over de het geldgebrek van de Voedselbank in Almelo. De partijen maken zich ernstig zorgen over een dreigende sluiting van de Voedselbank. Zij hebben daarom vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

PvdA, SP, Leefbaar Almelo en GroenLinks willen weten welke rol het college voor zichzelf weggelegd om dreigende sluiting te voorkomen. Hiermee worden dan 220 gezinnen behoed voor acute nood. Ook vragen de partijen of de gemeente bereid is de kosten in 2018 voor rekening te nemen. Tenslotte willen de partijen duidelijkheid over de besteding van armoedegelden naar aanleiding van dit krantenbericht. Is het bericht een reden om een deel van het geld bedoeld voor de bestrijding van armoede te besteden aan de Voedselbank?

Dit mogen we niet laten gebeuren in Almelo waar helaas veel mensen te weinig inkomen hebben om op eigen kracht een goed voedselpakket samen te stellen. Hierbij gaat het ook om kinderen. Met financiële steun van de gemeente kan de organisatie en kunnen de gezinnen geholpen worden. Daarom pleitten de partijen voor een snelle beantwoording van de vragen die positief uitpakt voor de Voedselbank.

Voedselbank in zwaar weer: tijd voor steun!

PvdA PvdA GroenLinks Almelo 09-04-2018 16:07

N.a.v. bericht in Tubantia “Einde dreigt voor Voedselbank Almelo vanwege geldgebrek” hebben de linkse fracties in Almelo schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Leefbaar Almelo, GroenLinks, SP en PvdA maken zich ernstig zorgen over een dreigende sluiting van de voedselbank. Dat kunnen we niet laten gebeuren in Almelo waar – helaas – veel mensen te weinig inkomen hebben om op eigen kracht een goed voedselpakket samen te stellen. Het gaat daarbij ook om kinderen. Als de Gemeente Almelo besluit tot financiële ondersteuning, kan de organisatie verder en kunnen de mensen geholpen worden. Wij pleiten dan ook voor een zeer snelle behandeling van deze vragen met een voor de voedselbank positief besluit.

Dit zijn de vragen die we hebben gesteld:

1.         Kent u het bericht “Einde dreigt voor Voedselbank Almelo vanwege geldgebrek” d.d. 8 april 2018 (Tubantia)?

2.         Wat vindt u ervan dat de voedselbank de noodklok luidt en op het randje van sluiting staat?

3.         Is er n.a.v. de situatie bij de voedselbank al contact geweest van de zijde van het college met de voedselbank? Wat is de stand van zaken van dat contact?

4.         Welke rol ziet u voor het college om een dreigende sluiting te voorkomen en daarmee 220 gezinnen die zijn aangewezen op de voedselbank, voor acute nood te behoeden;

5.         Bent u bereid om in 2018 de exploitatiekosten voor rekening van de gemeente te nemen;

6.         Ziet u naar aanleiding van het bericht reden om een deel van de armoedegelden – voor zover het rechtstreeks toekomt aan kinderen – te oormerken en te bestemmen voor de voedselbank?

 

Het bericht Voedselbank in zwaar weer: tijd voor steun! verscheen eerst op PvdA Almelo.

Geld bespaard!

Minimapartij Minimapartij Almelo 17-02-2018 08:56

Langer zelfstandig mee kunnen doen. Dat is soms best lastig, vooral als de beste oplossing niet in het gemeentepakket zit. Voor een inwoner was een elektrische bakfiets de beste oplossing. En veel goedkoper dan de oplossing die de gemeente bood. De Minima partij kon helpen en de gemeente ging overstag. Een blije inwoner en de gemeente bespaart geld. Zo hoort het!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.