Nieuws van politieke partijen in Culemborg inzichtelijk

9 documenten

Verkeer: Is de Vianense Poort straks autovrij?

CDA CDA Culemborg 30-06-2020 20:04

De gemeente Culemborg is een consultatie gestart om inwoners te bevragen op voorstellen waarmee drie grote verkeersknelpunten in onze stad opgelost kunnen worden. Het gaat hierbij om de knelpunten de Vianense Poort, de Weidsteeg (ter plaatse van de Dr. Hockesingel) en de rotonde op de Beethovenlaan. Inwoners wordt de komende weken gevraagd hun mening te geven op deze voorstellen. Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan De consultatie, welke nu is gestart, maakt onderdeel uit van de derde (en laatste) fase van het proces dat moet leiden tot een nieuw Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan (GVVP). In fase 1 en 2 heeft het CDA aandacht gevraagd voor oplossingsrichtingen en varianten rondom de Vianense Poort. Dit om de verkeersonveilige situatie aldaar op te lossen. Gezocht zou moeten worden naar een oplossing die de bereikbaarheid van de binnenstad voor de inwoners uit West Culemborg vergroot. Het CDA is nieuwsgierig hoe inwoners tegen de voorgestelde oplossingsrichting van het totaal autovrij maken van de Vianense Poort aankijken. Welke argumenten voor of tegen zien inwoners bij een dergelijk voorstel? Voor het CDA Culemborg zal de uitkomst van deze consultatie gaan helpen om dit najaar een weloverwogen afweging te maken bij de vaststelling van het GVVP. Verkeersveiligheid versus bereikbaarheid Het CDA Culemborg is voorstander van veilige verkeerssituaties. Een goede bereikbaarheid gaat voor ons hand in hand met een goede verkeersveiligheid. Wij willen de verkeersdruk evenredig verdelen en de verbindingen tussen de wijken behouden. Het CDA Culemborg heeft bij de start van het GVVP aangegeven zich in te zetten om het twee richting verkeer bij de doorgangen onder het spoor, te behouden en waar mogelijk te verbeteren. Wij zijn daarom extra nieuwsgierig naar de mening van inwoners ​over deze verkeerssituatie. Het CDA voorziet dat eventuele maatregelen rondom het​meer autoluw maken van wegen zal leiden tot een verschuiving in de dagelijkse bewegingen van het autoverkeer. Het CDA vraagt zich af of (en zo ja in welke mate) het afsluiten van bepaalde onderdoorgangen voor autoverkeer, niet gaat leiden tot extra overlast in omliggende straten en wijken. Volgens raadslid Van Zandwijk, zelf ook veelvuldig aangewezen op gebruik van de Vianense Poort, zijn er ook alternatieven denkbaar. Nu lijken deze nog niet mee te zijn genomen. Naast het invullen van de consultatie mogen inwoners ook rechtstreeks contact zoeken met de fractie. Dat kan door een mail te sturen naar Marco.van.Zandwijk@raadslid.culemborg.nl Geef hier uw mening op de voorstellen. Bekijk hier meer informatie en de presentatie van de voorstellen. Lees ons standpunt op gebied verkeersveiligheid

Breng je stem uit over concrete verkeersmaatregelen in Culemborg | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 30-06-2020 00:00

Het is tijd om te kiezen! Breng je stem uit over concrete verkeersmaatregelen in Culemborg. In deze online enquête van gemeente Culemborg staan oplossingen die gunstig uitpakken voor fietsers & wandelaars, die het fietsgebruik stimuleren en tegelijkertijd ook ruimte laat voor de auto waar nodig. Het komt nu erop aan hoe we de verkeersstromen in Culemborg gaan invullen: doe mee!

Het afgelopen jaar heeft de gemeente Culemborg waardevolle gesprekken gevoerd met inwoners & ondernemers om onze stad veilig, leefbaar, gezond en duurzaam te maken als het gaat om mobiliteit. De concrete verkeersmaatregelen die hieruit zijn voortkomen, worden nu aan inwoners voorgelegd.

Al in 2019 organiseerde GroenLinks een café over mobiliteit & een fietstocht met inwoners & Fietsersbond Culemborg langs diverse knelpunten én kansen. Inwoners hebben toen hun ideeën ingebracht, waarmee we aan de slag zijn gegaan. De gemeente vraagt nu (voorlopig de laatste keer) je inbreng: stem!

GroenLinks vindt dat een goede zaak en roept iedereen op haar/zijn mening te geven over verkeer in Culemborg en de drie voorgestelde oplossingen: > autovrij maken van Vianense Poort > herinrichten van Weidsteeg, rond de Dr. Hockesingel > aanpassen van rotonde op Beethovenlaan

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stuur dan een mail naar GroenLinks-raadslid Bas de Jong via bas.de.jong@raadslid.culemborg.nl

Het is tijd om te kiezen!

GroenLinks in de buurt | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 04-11-2019 00:00

Heb je ons zien lopen? Zaterdag 2 november ging GroenLinks huis-aan-huis in de wijken Achter 't Zand & Eva-Lanxmeer: informatie ophalen, feedback krijgen of voor zo maar een praatje. Na een forse regenbui scheen de zon volop!  

Team GroenLinks heeft o.a. gehoord:
> Luchtkwaliteit: hoe zit het hiermee én zou vrachtverkeer naar centrum elektrisch gebracht kunnen worden vanuit verzamelpunt aan rand van Culemborg.
> Zwerfafval: logisch dat jongeren een plek willen, maar fijn als ze dit netjes houden.
> Fietsbrug over de Lek: zou een extra motivatie zijn om de fiets te nemen!
> Meer biodiversiteit: zaai groenstroken in met mengsel dat goed is voor bijen en vogels.
> Verkeersveiligheid: er zou een plan komen voor Vijverstraat vanwege te hard rijden, en eenrichtingsverkeer is niet de realiteit.
> Verlichting wandelpad: om fijn te lopen ook in het donker.
> Afvalcontainers: Ouderen die tot op heden zelfstandig waren moeten soms buren/familie vragen hun afvalzak weg te brengen, omdat een container ver weg is.
> Expats: Hoe gaan we als gemeente om met bewoners die vaak tijdelijk (soms permanent) in Culemborg wonen, zodat ook zij zich thuis voelen.
 
Alle bewoners bedankt voor jullie tijd & waardevolle opbrengst!  
Graag tot een andere huis-aan-huis én doe mee.

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

VVD VVD Culemborg 19-06-2019 07:42

Afgelopen donderavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

Opzet en planning

Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.

·         Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse

De resultaten van deze fase worden aan de raad voorgelegd met daarbij  vragen als: welke knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest belangrijk? Afgesloten 18 april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder Culemborgers.

·         Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket

De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit staat voor 24 juni 2019 gepland.

·         Fase 3 - Afronding en rapportage

Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming in het 4de kwartaal 2019.

 

Informatie

Meer informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier vinden:

·         Verkeerstellingen:

www.traffitel.nl

·         Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:

                https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/

·         Rapportage aan de Raad fase 1:               

                https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1

·         Onveilige trajecten:

 https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0

 

VVD Culemborg – 1sterkCulemborg

Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :

“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de regionale voortgezet onderwijslocaties.”

en

“Om het dichtslibben van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten.”

 

Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17 april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk proberen vroegtijdig bij te betrekken.

Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit het bewonersperspectief.

Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst ‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde Jan Markink en VVD 2de  kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.

Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten

Een korte introductie werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de klankbordgroep toegelicht en  iedereen die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich bij de klankbordgroep aan te sluiten.

Vervolgens is er in 5 werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;

1.       Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v. Kees de Raad

2.       Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v. Margriet Kuijer / Amy van der Lee

3.       Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van Everdingen

4.       Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van Asselt

5.       Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam

De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten  met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

 

Prioriteiten en visie richting

De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;

Ø  Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;

Ø  Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken;

Ø  Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.  gemotoriseerd en fietsverkeer;

Ø  Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;

Ø  Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.

Forensenverkeer in en uit Culemborg:

·         Gemotoriseerd

-          Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;

-          Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;

-          De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg.

·         Ongemotoriseerd

-          Fiets forenzen vanuit oost-,  west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;

-          Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;

-          Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west;

·         Openbaar vervoer

-          Hogere frequenties bus en trein verkeer.

 

Bestemmingsverkeer binnen Culemborg:

·         Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.

·         Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer.

·         Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken.

·         Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.

·         Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud.

 

Hoe nu verder

De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo :

“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”

Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.

Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl

Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.

Oproep: Meld uw verkeersknelpunten in Culemborg

CDA CDA Culemborg 16-10-2018 18:43

Voor het CDA Culemborg zijn bereikbaarheid, verkeersveiligheid en slimme mobiliteit belangrijke thema's. Wij willen daarbij dat de openbare ruimten goed toegankelijk zijn. En dat hindernissen en knelpunten in het verkeer worden gesignaleerd en verholpen. Daarnaast zetten wij in op verbetering van de verbindingen tussen Oost en West Culemborg. En vanuit oogpunt duurzaamheid kiezen wij voor slimme en schone vormen van mobiliteit (snelfietsroutes, oplaadpalen, bevoorrading winkels). Momenteel wordt er zowel regionaal als lokaal gewerkt aan plannen waarin politieke keuzes gemaakt moeten worden op het gebied van mobiliteit. Het CDA vindt het belangrijk dat de te maken keuzes zorgvuldig, integraal, met een blik op de toekomst en in samenhang met elkaar worden afgewogen. Om dit te bereiken vragen wij inwoners hierin mee te denken. Integraal plan voor CulemborgOnlangs heeft de gemeenteraad ingestemd met het te volgen proces dat moet gaan leiden tot een integraal mobiliteitsplan voor Culemborg. Het Gemeentelijk Verkeers en VervoersPlan (GVVP) dient een totaalvisie op het gebied van mobiliteit te gaan geven. Gestart is met een inventarisatie van verkeersknelpunten. Voor de te maken keuzes is het belangrijk met elkaar zicht te hebben op de onveilige verkeerspunten in onze stad. Wij roepen inwoners en ondernemers uit onze stad dan ook op de knelpunten die zij ervaren te melden op een daarvoor opengestelde website-pagina. Tot 4 november kunnen inwoners daar hun knelpunten, wensen en goede zaken kenbaar maken. Meld hier uw knelpunten! Standpunt CDA CulemborgEen goede bereikbaarheid gaat hand in hand met goede verkeersveiligheid. Het CDA Culemborg is voorvechter van veilige verkeerssituaties. Wij willen de verkeersdruk evenredig verdelen en de verbindingen tussen de wijken behouden. Het CDA Culemborg heeft aangegeven zich in te zetten om het twee richting verkeer bij de doorgangen onder het spoor, te behouden en waar mogelijk te verbeteren. Voor het CDA Culemborg zal de uitkomst van deze inventarisatie gaan helpen om weloverwogen afwegingen te maken.Regionale mobiliteitsagendaHet CDA Culemborg ziet in de regionale aanzet voor de mobiliteitsagenda kansen om het onderwerp mobiliteit binnen de regio goed op te pakken. Een in te stellen mobiliteitsfonds maakt het mogelijk om de bereikbaarheid van onze regio sterk te verbeteren. Het fonds waarin, voor een periode van vier jaar, ieder jaar een euro per inwoner uit de regio wordt gestort is belangrijk om benodigde co-financiering vanuit het Rijk en de Provincie los te krijgen. Voor het CDA zijn twee punten belangrijk: De regionale visie moet gaan passen in de te behalen klimaatdoelstellingen. Daarnaast mogen de lokale belangen niet ondergesneeuwd raken in de grote projecten A2 en A15. Het mobiliteitsfonds zou wat het CDA Culemborg betreft ingezet moeten worden om vaart te maken met regionale verbindingen die voor Culemborg van belang zijn (denk aan de fietsbrug langs het spoor waarmee de regio een verbinding krijgt met Houten en Utrecht). Lokale middelen kunnen dan maximaal worden ingezet voor een verbetering van verbindingen tussen Oost en West Culemborg (denk aan de spoorse doorsnijdingen en de Blocker).Heeft u suggesties en-of wilt u over de verkeersveiligheid in onze stad met iemand vanuit onze fractie in gesprek komen? Stuur dan een mail naar marco.van.zandwijk@raadslid.culemborg.nl Lees ook:Ons standpunt bereikbaarheidOns standpunt slimme mobiliteitOns standpunt verkeersveiligheidArtikel Culemborgse Courantover Regionale MobiliteitsagendaArtikel Culemborgse Courant over MobiliteitsplanFotografie: Kees de Winter

Verkeersveilige onderdoorgang Vianense poort heeft prioriteit CDA

CDA CDA Culemborg 26-02-2018 14:16

In deze verkiezingstijd willen inwoners terecht weten waar lokale partijen voor staan. Op het verkeersgebied zijn er ideeën over een fietsbrug langs het spoor, het verbeteren van de onderdoorgang bij de Vianense Poort, als ook de wens om de blocker op de Prijsseweg ter hoogte van het winkelcentrum te verwijderen. Hoewel het CDA Culemborg voorstander is om knelpunten in het verkeer integraal op te lossen, geeft zij de duidelijke voorkeur aan het opheffen van de onveilige verkeerssituatie bij de Vianense Poort. Dit laatste vooral om daarbij de verkeersveiligheid voor fietsers te vergroten. Evenredige verdeling verkeersdrukte In november 2017 is in de gemeenteraad afgesproken de veilige bereikbaarheid rondom de spoorse doorsnijdingen in Culemborg te gaan verbeteren. Het CDA Culemborg kiest voor een duurzame en toekomstbestendige stad. Dit vraagt om een goede balans tussen fietsverbindingen, wandelroutes en wegen. Iedereen moet op een veilige manier op weg kunnen. Het CDA Culemborg is daarom voorvechter van veilige verkeerssituaties en een goede bereikbaarheid. Wij willen de verkeersdruk in onze stad evenredig verdelen en de verbindingen tussen de wijken voor al het verkeer behouden. Verkeersveiligheid Vianense Poort Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden om de verkeerssituatie rondom de Vianense Poort duurzaam en structureel te verbeteren. Het CDA is benieuwd naar de mogelijkheden voor verbreding van de bestaande onderdoorgang. Daarnaast wil het CDA ook dat er wordt gekeken naar de mogelijkheid of er naast de bestaande onderdoorgang aan beide zijden een smalle doorgang voor het langzame verkeer kan worden gerealiseerd. Omdat bij dit project meerdere partijen betrokken moeten worden en het over zeer grote bedragen gaat, zal dit niet direct op een korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Bij de keuze voor een veilige onderdoorgang van de Vianense poort speelt naast de verkeersveiligheid ook de spreiding van verkeer een grote rol. Als er meer mensen onder de Vianense Poort doorgaan, zal dit een positief effect hebben op de andere onderdoorgangen onder het spoor. Dit is met name voor de Stationssingel geen overbodige luxe gezien de verkeersdruk en daarmee gepaarde gaande verslechterling van de luchtkwaliteit. Opheffen Blocker Prijsseweg Het CDA is voorstander van een goede verbinding tussen de wijken, wat zou pleiten voor het verdwijnen van de blocker. Wel is met het verdwijnen van de blocker een enorme investering nodig om de verkeersdruk evenredig te verdelen en de veiligheid en leefbaarheid rond de Prijsseweg en andere dwarsverbindingen mogelijk te maken. Ondanks de verbeterende economische situatie is deze investering, mede gezien alle andere uitdagingen in de stad op korte termijn niet reëel. Fietsverbinding naar Utrecht Het CDA omarmt het idee van een duurzame fietsverbinding naar Utrecht in de vorm van een fietsbrug langs het spoor. Het CDA is echter van mening dat deze verbinding geen bijdrage levert aan eenstructurele oplossing voor de doorstroming en verkeersveiligheid binnen onze stad. Om de miljoeneninvestering voor een fietsbrug in de polder volledig uit gemeentelijke middelen te betalen vindt het CDA op dit moment dan ook een brug te ver en niet verantwoord. Gezocht moet worden naar bekostiging uit provinciale en/of het Rijksmiddelen. Concreet: - Het CDA wil dat de gemeente zich inzet om het tweerichtingsverkeer bij de doorgangen onder het spoor, zoals de Vianense Poort, te behouden en waar mogelijk te verbeteren. - Het CDA wil dat de gemeente de gemeente inzet op slimme en schone vormen van mobiliteit (snelfietsroutes, oplaadpalen, bevoorrading winkels etc.); Meer weten over de standpunten van het CDA Culemborg? Deze zijn te vinden op de website www.CDACulemborg.nl https://www.cda.nl/gelderland/culemborg/standpunten/vianense-poort/ https://www.cda.nl/gelderland/culemborg/standpunten/verkeersveiligheid/

D66: Houd Culemborg per fiets goed bereikbaar!

D66 D66 Culemborg 17-02-2018 19:06

Ook D66 Culemborg wil dat mensen makkelijk en veilig van huis naar hun werk kunnen fietsen. Daar zijn goede fietsroutes voor nodig. Om mensen te stimuleren eerder de fiets te pakken dan de auto organiseren verschillende afdelingen een fietstocht.  Tweede Kamerlid Matthijs Sienot: “Afstanden tot 10 kilometer zijn prima te fietsen, en met de e-bike zijn ook iets langere afstanden goed te doen. Met veilige fietspaden, en weinig stoplichten of andere obstakels fietsen mensen makkelijk naar hun werk en staan ze niet in de file. Gezond en handig!”.

Op zaterdag 17 februari zal een groep D66’ers uit verschillende afdelingen, waaronder D66 Culemborg, zelf ondervinden hoe makkelijk men per fiets naar Utrecht kan vanuit de Vrijstad.

 

Belang van goede fietsverbindingen

De gekozen fietsroute van Culemborg, via Houten, naar het Utrecht Science Park (USP) is een voorbeeld van een goede afstand voor woon-werk verkeer.  Josefien Rooks (kandidaat-)raadslid D66 Culemborg: “Elke rit per fiets scheelt een autorit. Dat draagt bij aan bereikbaarheid en schone lucht voor ons allemaal.”

Ruim 10% van al het verkeer naar de Uithof komt uit Houten of Culemborg, als zij de fiets pakken in plaats van de auto houden we Utrecht bereikbaar en inwoners krijgen een serieus alternatief van de E-bike.

D66 Culemborg  pleit ook voor een fietsbrug over de Lek in haar stad om zo de doorgaande fietsroute ‘s-Hertogenbosch – Utrecht nog aantrekkelijker te maken.  Met deze fietsbrug wordt het nog eenvoudiger  en sneller om zowel in de  richting Utrecht als ook naar Geldermalsen, Zaltbommel en ‘s-Hertogenbosch  de fiets te pakken. Er is nog veel winst te behalen.

 

Knelpunten wegnemen

Rita Braam,(statenlid D66 Gelderland), “Onderweg zullen we ervaren wat er goed gaat, maar vooral wat er nog beter kan. Qua verkeersveiligheid, comfort van de route, en of alle routes logisch zijn. Ook het permanent verbinden door een provincie-overstijgende snelfietsroute van Gelderland en Utrecht staat op de agenda.”

Met deze tocht brengen we ook punten in de fietsroutes in kaart brengen die nog verbeterd kunnen worden.

D66 zal in de gemeente Utrecht, Houten, Culemborg en in de Provinciale Staten van Utrecht en Gelderland aandacht blijven vragen voor verbeteringen. D66 Culemborg is nog in afwachting van het onderzoek naar de ‘Vianense fietsbrug’, deze zou voor hergebruik in Culemborg in aanmerking kunnen komen.

Zie ook bericht:

Onderzoek fietspad spoorbrug loopt uit

Benieuwd naar onze actie?

Op zaterdag 17 februari 2018 fietst de groep D66’ers vanaf 11.00 uur uit Culemborg  naar Utrecht.  De start is op de Historische markt van de Vrijstad.  De fietsersbond Culemborg  neemt deel.  De tocht eindigt in de middag op het Utrecht Science Park. Er zal gestopt worden op een aantal plekken, waaronder in Houten.

Voor meer informatie en routekaart:

Josefien Rooks  kandidaat-raadslid D66 Culemborg. Tel: 06 14686569

Tara Bhawanibhiek. Bestuurslid D66 Culemborg. Tel: 06 21661280

 

https://culemborg.d66.nl/2018/02/17/d66-houd-culemborg-per-fiets-goed-bereikbaar/ https://culemborg.d66.nl/2018/02/17/d66-houd-culemborg-per-fiets-goed-bereikbaar/

https://culemborg.d66.nl/2018/02/17/d66-houd-culemborg-per-fiets-goed-bereikbaar/

The post D66: Houd Culemborg per fiets goed bereikbaar! appeared first on Culemborg.

Culemborgse jongeren en de gemeenteraadsverkiezingen

SP SP VVD Culemborg 14-02-2018 20:13

StraatKonijnen is het jongerenplatform van Omroep Gelderland. Deze week waren zij in Culemborg om aan jongeren te vragen wat er volgens hen speelt in de gemeente. Verkeer blijkt een groot thema in Culemborg. Zo schijnt de ovale rotonde een levensgevaarlijk punt te zijn. Wat gaat de gemeenteraad hier aan doen? Dat wordt gevraagd aan Bas van Hees (18) van de SP en Amy van der Lee (21) van de VVD. Benieuwd naar wat zij richting jongeren antwoorden ? Kijk dan op: https://www.youtube.com/watch?v=eZyRdj4uaLs

 

Vrij reizen met OV buiten de spits

SP SP Culemborg 09-02-2018 09:45

De Gelderse SP lanceerde woensdag 7 februari in Nijmegen een plan om vrij reizen met het openbaar vervoer in Gelderland (bussen en regionale treinen) buiten de spits mogelijk te maken. Niet alleen zoals nu al in Nijmegen gebeurd voor ouderen of wie slecht ter been is, maar voor iedereen. SP-Statenlid Maurits Gemmink: "Afgelopen jaren hebben we te veel afbraak en achteruitgang gezien in het openbaar vervoer in Gelderland. De provincie en de OV-bedrijven willen alleen nog maar investeren in druk bezette lijnen en verwaarlozen dorpen en wijken waar wat minder reizigers naartoe willen. Het gevolg is dat de bereikbaarheid daar enorm achteruit gaat. Wij zeggen: draai het om!

Volgens de SP is het hoog tijd voor een stevige impuls van het openbaar vervoer in Gelderland. In stedelijk gebied zien we dat het verkeer vastloopt, en dat wordt alleen maar erger. In onze provincie maken mensen slechts in 9 procent van de gevallen gebruik van OV. In vergelijkbare regio's in Europa ligt dat soms wel op 50 procent! Het bereikbaar houden van dorpen en het platteland is van groot belang om de krimp tegen te gaan en de leefbaarheid te verbeteren. In plaats van het schrappen van lijnen moet het gebruik van de bus juist gestimuleerd worden. Schrap geen lijnen maar verleid de mensen om in de bus te stappen. Dat kan door de bussen buiten de spits gratis te maken! Dat kost wel wat , maar vermoedelijk niet veel meer als het aanleggen en verbeteren van (provinciale) wegen en bruggen. Maar het huidige provinciebestuur is daar blind voor.Onze afdeling vindt dit een mooi initiatief en zal via de raad er op aandringen dat in onze regio het openbaar vervoer extra wordt gestimuleerd. Vrij reizen buiten de spits zien we daarbij als een bruikbaar middel voor bijvoorbeeld de bestaande lijndiensten.  Dat geldt ook voor het afschaffen van de eigen bijdrages voor doelgroepen zoals leerlingen van het bijzonder onderwijs of mensen die slecht ter been zijn.  Zorg er verder voor dat je met openbaar vervoer gemakkelijker naar de binnenstad kan. Zo stimuleer je ook de lokale economie en levendigheid van onze binnenstad

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.