Nieuws van politieke partijen in Geldrop-Mierlo inzichtelijk

9 documenten

Brug Geldropseweg 7 maanden dicht, kern Mierlo blijft bereikbaar

CDA CDA Geldrop-Mierlo 18-04-2024 07:07

Vanaf juni tot en met december van dit jaar zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan de brug van de Geldropseweg. De brug wordt, vanwege slijtage, helemaal vervangen. Omdat de brug een belangrijke verbindingsroute is tussen Geldrop-Mierlo en Helmond is er de afgelopen weken, naar aanleiding van eerder gestelde vragen aan de wethouder door CDA-raadslid Paul Font Freide, intensief contact geweest om de gevolgen van de werkzaamheden voor inwoners en ondernemers uit beide gemeenten zoveel mogelijk te beperken. Tijdens het bestuurlijk overleg tussen Helmond en Geldrop-Mierlo bleek al snel dat kortere bouwtijd niet mogelijk was. Alle opties zijn onderzocht. De fasering van de werkzaamheden hebben vooral te maken met de uithardingstermijnen van het beton. Het hielp daardoor niet als de aannemer in het weekend of in de nachtelijke uren door zou werken. Ook het leggen van een noodbrug was geen oplossing. Er is ter plekke niet voldoende ruimte voor een dergelijke brug. Omleidingsroutes Beide gemeenten hebben samen gekeken naar oplossingen. Deze moeten nog uitgewerkt worden. De oplossingen dienen ervoor om Mierlo eenvoudig bereikbaar te houden en te zorgen dat ook het openbaar vervoer door de kern Mierlo gehandhaafd kan blijven. Hiervoor nemen we gezamenlijk een aantal tijdelijke maatregelen. Zo wordt al het regionale verkeer omgeleid via de A270 - Collse Hoefdijk en de N612-Herselseweg-Bekelaar. Kern Mierlo toch bereikbaar! Omdat de afsluiting van de brug ook het lokale verkeer tussen Mierlo en ’t Hout/Brandevoort flink belemmert hebben we gezocht naar een tijdelijke oplossing die voor alle weggebruikers acceptabel is. En tegelijkertijd voor bewoners de minste overlast geeft. Bij het zoeken naar oplossingen stond voor de bestuurders van Geldrop-Mierlo en Helmond veiligheid voorop. Zowel voor het langzaam verkeer als voor het gemotoriseerd verkeer! De verwachting is dat, buiten de grote omleidingsroutes, het traject Varenschut – Lungendonksebaan - Goorsedijk tussen Helmond en Mierlo in beide richtingen veelvuldig gebruikt zal gaan worden. Om dit te temperen zullen we ook de routes over de Tramweg – Nijverheidsweg/Brugstraat – Korte Brugstraat en die via Abendonk over de Broekstraat (deels) openhouden. De instelling van éénrichtingsverkeer en andere verkeersremmende maatregelen moeten ervoor zorgen dat het verkeer zich spreidt en dat het gebruik van de routes acceptabel blijft. Daartoe zullen we gedurende de gehele periode ook verkeerstellingen houden. Blijkt hieruit dat de route voor het lokale bestemmingsverkeer een te hoge verkeersintensiteit teweeg brengt dan wordt deze uit veiligheidsoverwegingen alsnog gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Openbaar vervoer blijft route rijden! Langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers kunnen op deze wijze ook gebruik blijven maken van deze routes. En ook belangrijk: Buslijn 24 kan door het centrum van Mierlo blijven rijden. Dit moet nog met Hermes besproken worden. Deze maatregelen kunnen allemaal niet wegnemen dat omwonenden van de brug en inwoners en ondernemers van Geldrop-Mierlo hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden. Wel hopen we de overlast op deze manier te beperken en alle weggebruikers een zo veilig mogelijke route aan te kunnen bieden. Actuele informatie kunt u vinden op de website van Geldrop-Mierlo (www.geldrop-mierlo.nl)

De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen

PvdA PvdA CDA Geldrop-Mierlo 31-03-2019 15:10

Op de A67 ter hoogte van Geldrop staan vaak files en er gebeuren regelmatig. Het is duidelijk dat daaraan iets moet gebeuren. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat de problemen worden aangepakt. Hoewel de rijkswegen een verantwoordelijkheid zijn van de minister vinden wij dat de gemeente Geldrop-Mierlo hierin ook een actieve rol moet hebben. Het college van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente moet aandacht vragen voor onze lokale uitdagingen en zorgen voor een goede informatie voor inwoners, verenigingen en bedrijven die te maken krijgen met de gevolgen van de voorgenomen wijzigingen van de A67. Wij vinden dat de gemeente deze betrokkenen actief moet ondersteunen en de lokale belangen bij het ministerie onder de aandacht moet blijven brengen.

Het ministerie heeft onderzocht welke mogelijke oplossingen er zijn voor een veilige A67 met betere doorstroming. Het onderzoek heeft geleid tot 3 mogelijke bundels van maatregelen. Hieruit is 1 voorkeursalternatief gekozen. Op 28 augustus 2018 en op 12 maart 2019 is in het NH Hotel Geldrop door Rijkswaterstaat (RWS) een toelichting gegeven op de verschillende alternatieven voor de verbreding van de A67 tussen Leenderheide – Zaarderheiken en zijn de mogelijkheden voor inspraak toegelicht. PvdA Geldrop-Mierlo was hierbij aanwezig. Wij hebben aandacht gevraagd voor het informeren en begeleiden van inwoners, bedrijven en verenigingen die de gevolgen van de verbreding van de A67 gaan ondervinden. RWS heeft ons verteld dat zij deze betrokkenen hebben geïnformeerd over het traject. De gemeente Geldrop-Mierlo moet de betrokkenen verder informeren.

Op initiatief van Bart Oortwijn van PvdA Geldrop-Mierlo hebben CDA en DGG samen met PvdA Geldrop-Mierlo vragen gesteld aan het college om zo aandacht te vragen en duidelijkheid te krijgen over de gevolgen van de plannen voor de verbreding van de A67. Het college heeft in de commissievergadering toegezegd aandacht te gaan geven aan het informeren van de bewoners.  De PvdA blijft dit volgen.

 Naar aanleiding van onze vragen heeft de gemeente Geldrop-Mierlo verder aangegeven dat zij: “ Bij de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief er voor pleit om het tracé van de A67 minder ver in noordelijke richting op te schuiven zodat de impact op de aanliggende woon- en uitloopgebieden minder groot wordt. In de commissievergadering van 25 maart jl. heeft het college een zienswijze voorgelegd waarin dit voorstel naar de minister is toegelicht.

PvdA Geldrop-Mierlo kan zich vinden in de door het college aangegeven voorkeur aangezien het vanwege het aanwezige beschermde natuurgebied niet mogelijk is ook naar het zuiden uit te breiden en de lasten met Heeze – Leende te delen. Bart Oortwijn verteld: “ Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de A67 maar wij vinden dat de gemeente daarbij een actieve rol moet pakken in de communicatie en begeleiding van inwoners, verenigingen en bedrijven. Wij willen dat het college zich inspant om te zorgen dat de gevolgen voor de inwoners van omliggende wijken zo beperkt mogelijk te houden. In de toelichting van de zienswijze naar de minister heeft het college aangegeven dat zij bereid is te investeren om verdergaande geluidsmaatregelen te nemen. Wij steunen dit.

PvdA vraag ook aandacht  voor de natuur. Het voorgestelde alternatief kan grote gevolgen hebben voor het Dommeldal. Wij zijn blij dat het college dit ook ziet en hier aandacht voor heeft. Als PvdA Geldrop-Mierlo zullen we dit goed volgen en aandacht blijven vragen. We snappen dat er nu nog weinig bekend is over de uitwerking en dus ook nog niet heel veel gezegd kan worden over de gevolgen. Dit wil niet zeggen dat je als gemeente niets kan doen. Wij gaan er vanuit dat dit nu voor de gemeente ook duidelijk is en ze actiever zal worden. We vinden dat de gemeente hiermee niet moet wachten tot momenten waarop informatie wordt gedeeld of inspraak mogelijk is maar nu al moet beginnen.

 

Wanneer u meer informatie wil over de verbreding van de A67 kunt u dit vinden op de website van Rijkswaterstaat: https://mirta67leenderheidezaarderheiken.nl/default.aspx

 

Het bericht De PvdA wil dat de gemeente Geldrop-Mierlo bewoners actief betrekt bij de A67 plannen verscheen eerst op PvdA Geldrop-Mierlo.

De Santheuvel Mierlo, een dure inverstering. Zeker nu!

VVD VVD Geldrop-Mierlo 08-03-2019 11:28

Afgelopen maand heeft ons raadslid Marianne Mulder-Staaijen al een stuk geschreven op onze website over het opknappen van de Santheuvel in Mierlo. Ik informeer u hierbij over de laatste ontwikkelingen.

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/34378/de-santheuvel-mierlo-een-dure-inverstering-zeker-nu

Het gaat om de aanleg van de (dure) rotonde ter hoogte van de kruising Santheuvel/Heer van Scherpenzeelweg. Begin 2018 heeft de raad onder tijdsdruk een besluit moeten nemen over de aanleg van rotondes en over het opknappen van de Santheuvel. De opknapbeurt kon wat de VVD betreft niet snel genoeg beginnen, maar van de noodzaak van de rotonde waren wij niet overtuigd. De tijdsdruk kwam toen doordat we volgens het college anders niet meer in aanmerking konden komen voor een flinke subsidie.

 

Nu is gebleken dat de deadline voor de subsidieverkrijging anders is dan ons begin 2018 is medegedeeld door het college. We hadden een jaar langer de tijd. De raad heeft dus voor niets onder tijdsdruk moeten besluiten. Omdat wij ons afvragen of de verkeersveiligheid wel zal verbeteren met een rotonde op deze plek, wil de VVD Geldrop-Mierlo die discussie heropenen. Ten eerste omdat we begin 2018 zonder concrete cijfers maar op gevoel moesten besluiten over de noodzaak van een rotonde. Ten tweede omdat we denken dat er heel wat plekken zijn op de Santheuvel waar vaak erg hard wordt gereden, maar naar onze ervaring juist niet op de plek waar de rotonde is gepland. Voor welk probleem is de rotonde dan de oplossing? En ten derde omdat een rotonde een dure maatregel is, terwijl we als gemeente flink in het rood staan.

 

Tijdens de raadsvergadering van 11 maart 2019 zal de VVD dan ook een motie in stemming brengen om de discussie over de rotonde te heropenen. Wij hopen daarbij op steun van de andere fracties. Want of je nu voor of tegen een rotonde bent, besluiten nemen op basis van halve informatie en onjuiste tijdsdruk lijkt ons nooit een goede zaak. 

Carola Meuwissen, kandidaat statenlid nr 15

VVD VVD Geldrop-Mierlo 28-02-2019 10:03

Carola Meuwissen, kandidaat statenlid nr 15 Graag wil ik mij sterk maken voor een beter bereikbaar Brainport en een gezond klimaat. Door te zorgen voor een milieuvriendelijk alternatief; goedkope bussen en een snelle fietsroute wordt een echte stimulans geboden om zelf met het klimaat aan de slag te gaan. Ik zie in Cranendonck (mijn huidige woonplaats) een groot zonnepanelenveld, waar groene energie wordt gewonnen die meteen ten goede komt van de inwoners. Kijk, dat zijn stappen vooruit waar iedereen aan mee wil doen.

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/34209/carola-meuwissen-kandidaat-statenlid-nr-15
Van onschatbare waarde

Brainport is van onschatbare waarde voor onze economie en trekt veel werkgelegenheid aan. Ik vind het belangrijk dat we onze regio weer beter bereikbaar maken. Zeg nou zelf, er zijn toch leukere dingen om te doen dan in de dagelijkse file staan om naar je werk te gaan? Vastlopende snelwegen zorgen ook voor veel sluipverkeer. Dat moet stoppen, sluipverkeer is gevaarlijk voor scholieren, fietsers en voetgangers.

Weg met het sluipverkeer

Die derde rijstrook op de A2 en de A67 moet er komen, net als meer treinen, snelbussen en een snelfietspad. Zo maken we Eindhoven weer bereikbaar vanuit Heeze, Cranendonck, Geldrop-Mierlo, Asten, Someren en Deurne. En we maken het veiliger en prettiger om te wonen!

CDA wil snel verbetering veiligheid fietsstraat Zomerland

CDA CDA Geldrop-Mierlo 30-10-2018 12:21

Afgelopen maart nam de gemeenteraad een motie van het CDA aan waarin om een onderzoek en maatregelen werd gevraagd voor de veiligheid van fietsers op de fietsstraat Geldropseweg in Mierlo. Met de motie wilde de raad dat het college de fietsstraten in Geldrop-Mierlo toetst, waarbij er ook ‘speciale aandacht’ moest zijn voor de fietsstraat aan de Zomerland in Geldrop. Uit onderzoek is gebleken dat er daadwerkelijk veel te hard wordt gereden in de straat Zomerland, iets wat de omwonenden eigenlijk allang wisten. In totaal heeft men van 47 voertuigen de snelheid kunnen meten. Van de 47 voertuigen reden er 36 voertuigen harder dan 30. De automobilist die het hardst reed kwam uit op een snelheid van 53 km/u. Dat betekent dat 76,5 procent van alle voorbij komende motorvoertuigen te hard rijdt. Afgelopen juni gaf Irene Neele-Janssen namens het CDA nog aan bij het college dat de bewoners al te lang wachten op maatregelen. Het CDA verwacht nu op zeer korte termijn een oplossing om de situatie te verbeteren. Tijd voor actie!

Verbeteren verkeersveiligheid in het centrum van Geldrop

CDA CDA GroenLinks D66 Geldrop-Mierlo 02-10-2018 07:48

Het CDA Geldrop-Mierlo heeft een meerderheid gevonden om de verkeersveiligheid in het gebied horecaplein/Heuvel en kruising Langstraat/Heuvel/Molenstraat/Dommeldalseweg te verbeteren. De motie is tijdens de raadsvergadering van maandag 1 oktober aanvaard met unanieme steun van de raad. Op 18 juni 2018 is er in de Ruimtekamer discussie gevoerd over de ontsluitingsmogelijkheden van het parkeerterrein aan de Heuvel en het verbinden van diverse parkeerterreinen in het centrum van Geldrop. Tijdens deze discussie is duidelijk geworden dat een definitieve ontsluiting van het parkeerterrein en/of een herinrichting van het gebied rondom het horecaplein niet op korte termijn gerealiseerd zal zijn.De veiligheid van alle gebruikers van het openbare gebied (voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer) moet wel gewaarborgd worden. Er zijn een aantal knelpunten die aandacht nodig hebben, zoals: - Het gebrek aan een oversteek van de Heuvel ter hoogte van Peperkorrel/Herenhuys (het horecaplein op);- Het gebrek aan een oversteek bij het steegje Vossenhol en Peijnenburg;- De kruising Langstraat, Heuvel, Molenstraat en Dommeldalseweg. De verkeersveiligheid kan relatief eenvoudig worden vergroot met snelheidsbeperkende maatregelen. Zoals het aanbrengen van zebrapaden, het plaatsen van plantenbakken of het realiseren van een duidelijker verschil tussen de stoep/het horecaplein en de straat.De te nemen maatregelen moeten een minimale investering vergen en een tijdelijk karakter hebben in afwachting van de definitieve herinrichting van het centrum van Geldrop. Op korte termijn zullen er tijdelijke maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in de genoemde gebieden te verbeteren.

Vragen verkeersveiligheid

VVD VVD Geldrop-Mierlo 28-05-2018 07:36

De VVD heeft naar aanleiding van geluiden uit de samenleving over de onveilige situatie rondom de parkeervakken op de Margrietstraat en de Dorpstraat in Mierlo de volgende vragen voor het College van Burgemeester en Wethouders:

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/30512/vragen-verkeersveiligheid
Is de portefeuillehouder bekend met de brief aan de gemeente waarin aandacht voor de onveilige situatie rondom het parkeren in het centrum van Mierlo is gevraagd?

Is de portefeuillehouder bekend met de parkeersituatie op de Margrietstraat en de Dorpstraat in Mierlo waarbij men zich achter de geparkeerde, en wellicht wegrijdend, auto’s en het drukke verkeer op die straten moet begeven om er op de stoep te komen?

Is de portefeuillehouder het met de VVD eens dat dit zeer gevaarlijke situaties voor onder andere ouderen die slecht ter been zijn en ouders met jonge kinderen met zich mee kan nemen?

Kan de portefeuillehouder toezeggen met maatregelen te komen, zoals het verwijderen van de beplanting tussen de stoep en parkeervakken, zodat men vanuit de auto meteen naar de stoep kan lopen?

Kan de portefeuillehouder toezeggen te kijken naar andere potentieel gevaarlijke verkeerssituaties, daar maatregelen voor te treffen en daar de raad van op de hoogte te brengen?

De openbare veiligheid is een speerpunt voor de VVD fractie. Iedereen is natuurlijk eindverantwoordelijke voor zijn of haar eigen veiligheid in het verkeer, maar de gemeente heeft ook een verantwoordelijkheid waar het gaat om het inrichten van een openbare ruimte die de veiligheid bevordert. Omdat er elders in de gemeente gevaarlijke situaties zijn, vragen we het College om ook te kijken naar alle gevaarlijke plekken en er passende maatregelen voor te treffen.

SP kiest voor bereikbaarheid en leefbaarheid

SP SP Geldrop-Mierlo 20-03-2018 13:27

Een goed bereikbare stad en leefbare dorpen en woonwijken: wie wil dat niet? Om dit te bereiken bestaat er niet slechts een simpele oplossing maar moet je verschillende dingen tegelijk doen. Volgens de SP is dit heel goed mogelijk en zijn we in onze regio goed op weg!

Om te beginnen is het belangrijk dat automobilisten zo snel mogelijk de plek van bestemming bereiken en niet onnodig door dorpen en wijken rijden als ze daar niet hoeven te zijn. Voor Eindhoven betekent dit oa dat het doorgaande verkeer niet dwars door de binnenstad moet rijden maar over de ring. In Helmond moet het verkeer meer kiezen voor de randwegen in plaats van recht door het centrum. Hiermee ontlast je het centrum en is er meer ruimte voor de automobilisten die daar juist wel moeten zijn. Randvoorwaarde is dat parkeergarages in het centrum goed bereikbaar blijven. Het omleiden van doorgaand verkeer leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de lucht die we elke dag inademen.

Om te voorkomen dat onze wegen straks helemaal dichtslibben moeten er goede en comfortabele alternatieven komen voor het autoverkeer. Daaraan werken we met de hele regio. Zo hebben we het afgelopen jaar met 21 gemeenten, de provincie Noord-Brabant en allerlei bedrijven en organisaties een gezamenlijke agenda tot 2030 gemaakt met tientallen maatregelen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid. We werken samen met de NS aan het verhogen van de frequentie van sprintertreinen tot eens per kwartier op de routes Weert-Helmond-Eindhoven-Tilburg en Deurne-Helmond-Eindhoven-Den Bosch. De grote werkgevers op de campussen in de regio (zoals bijv. TU/e, ASML, Philips, Fontys enz.) voeren met succes personeelbeleid uit om te voorkomen dat werknemers allemaal apart in de file naar hun werk rijden en daarmee de wegen te veel belasten.

Steeds meer mensen reizen in comfortabele groene stroom-bussen over de snelle HOV-banen. Het aantal passagiers op deze lijnen is het afgelopen jaar flink gestegen. Voor de slecht bezette buslijnen wordt er geëxperimenteerd met een alternatief: Bravoflex, vervoer op afroep in kleine busjes. In Helmond rijden ze al, in Eindhoven wil Hermes hiermee eind dit jaar van start gaan.

Steeds meer mensen kiezen ervoor met de fiets naar het werk te gaan. Door de komst van de e-bike overbrug je nu veel sneller grotere afstanden. Samen met de provincie Noord-Brabant leggen we comfortabele snelfietspaden aan. Binnen de regio worden alle kernen verbonden met een snelfietsnetwerk. In Eindhoven en Helmond alleen al zijn hiervan reeds tientallen kilometers klaar. De snelfietsroute Helmond-Eindhoven wordt voltooid en ook tussen Eindhoven-Den Bosch en Eindhoven-Tilburg komen snelfietsroutes. 

Belangrijk vindt de SP ook dat je gemakkelijk kunt overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Daarom zijn we heel blij met een nieuwe P+R aan de snelweg tussen Aalst en Eindhoven (gereed in 2020) en de recente uitbreiding van de P+R in Maarheeze.

Tot slot blijven er helaas routes die dwars door kernen lopen en waar druk gebruik van wordt gemaakt. Dat verkeer proberen we zoveel mogelijk naar de hoofdwegen te leiden. Op die routes worden ook leefbaarheidsmaatregelen genomen, zodat de overlast voor omwonenden minder wordt. 

WORDT DE AUTO GEDISCRIMINEERD? Als je sommige partijen mag geloven dan wordt de auto als vervoermiddel “gediscrimineerd”. Dat is wat de SP betreft niet het geval. De SP gaat niet alleen voor goede alternatieven voor de auto maar werkt ook mee aan verbeteringen van de wegen in de regio. De A58 gaat de komende jaren op de schop. De A67 moet wat ons betreft zo snel mogelijk verbreed worden: de nodige onderzoeken hiervoor worden nu gedaan. En de N279 (Veghel-Asten) wordt opgewaardeerd: de weg behoudt 2 x 1 rijbanen, maar alle kruispunten worden ongelijkvloers. Daarmee worden de dagelijkse knelpunten weggenomen en stroomt het verkeer beter door. Er komen aanpassingen op de ring in Eindhoven om zo de doorstroming te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan autodeel-systemen en slimme apps om het autogebruik te optimaliseren. Dankzij de Automotive Campus in Helmond experimenteren we met steeds slimmere verkeerslichten en zelfrijdende voertuigen. 

MOET ER TOCH EEN RUIT OM EINDHOVEN KOMEN? Wat de SP betreft hartgrondig “nee”. De “ruit”, een vierbaansweg dwars door een prachtig natuurgebied, lost de bereikbaarheidsproblemen niet op. Deze zal juist extra verkeer aan gaan trekken, omdat het een alternatieve route wordt richting Rotterdam. Dan wordt het niet rustiger maar nog veel drukker op de weg! Bovendien zou zo’n ruit bijna een miljard euro gaan kosten. De SP denkt dat we ons geld slimmer kunnen besteden: je mag toch niet minder verwachten van een slimme Brainportregio?

Erik de Vries, lijsttrekker SP Helmond Murat Memis, lijsttrekker SP Eindhoven Hein Kranen, lijsttrekker SP Nuenen, Gerwen en Nederwetten Jan Hoevenaars, lijsttrekker SP Gemert-Bakel  Willemieke Arts, statenlid SP provincie Noord-Brabant

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.