Nieuws van politieke partijen in Haarlem over VVD inzichtelijk

8 documenten

Verlieslatend deelautoproject IZOOF kost Haarlem inmiddels al 350.000 euro

VVD VVD Haarlem 15-03-2021 07:26

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/43338/verlieslatend-deelautoproject-izoof-kost-haarlem-inmiddels-al-350-000-euro

We zetten het even kort op een rijtje. Inmiddels draait het IZOOF deelautoproject al ruim 3 jaar sinds 2018. In die tijd heeft Spaarnelanden, dat het IZOOF deelautoproject onder zijn hoede heeft en financieel verantwoordelijk is al minimaal 350.000 euro belastinggeld uitgegeven aan dit project. Belastinggeld ja. Spaarnelanden is immers eigendom van de gemeente Haarlem (90%) en de gemeente Zandvoort (10%.) 

  

Bedroevend laag aantal deelnemers. 

Dan constateren we ook een bedroevend laag aantal deelnemers na 3 jaar. In februari 2019 wordt de Evaluatie Izoof Car Sharing gepresenteerd. Er zijn dan na één jaar 73 actieve deelnemers. Uit het factsheet Pilotproject IZOOF uit oktober 2020 blijkt dat er inmiddels 128 deelnemers zijn. Dus na het 1e proefjaar, zijn er in 2 jaar tijd slechts 55 deelnemers bijgekomen. Een totaal dus van 128 deelnemers. 

  

Subsidiëren van autoritten 

Spaarnelanden heeft dus per IZOOF-deelnemer 2735,- euro uitgegeven om de deelnemer in een deelauto te laten rijden. Of anders gezegd alle Haarlemmer hebben voor 350.000,- euro meebetaald om een zeer kleine selecte groep goedkoop in een deelauto rond te laten rijden. En let wel deze deelnemers betalen nog steeds gereduceerde pilot tarieven, die niet kostendekkend zijn. Je kan wel bedenken wat er gebeurt met het aantal deelnemers, als de tarieven wel kostendekkend en marktconform worden. Die lopen nog verder terug. 

  

Wat we ook constateren blijkt uit onderzoek is dat autodelen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, juist lijkt te doen afzien van het gebruik van de fiets of het ov, of dat deelnemers zelfs reizen gaan maken met de auto die ze anders niet zouden maken. We zijn dus eigenlijk op deze manier autoritjes aan het stimuleren en subsidiëren. Anders zouden ze waarschijnlijk de fiets of ov hebben gepakt. 

  

Sociaal wenselijke antwoorden 

De deelnemers IZOOF geven aan tevreden te zijn met het project en Spaarnelanden schermt met de resultaten van deelnemers, die aan hebben gegeven geen auto’s te hebben gekocht of te hebben weggedaan, omdat ze nu een deelauto gebruiken. Het scheelt auto’s op straat, stelt men. Wij stellen echter vast dat dit “onderzoek van Spaarnelanden en de resultaten daarvan dat nog steeds niet ter beschikking is gesteld aan de gemeenteraadsleden. 

  

Daarbij blijkt ook uit een ander onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving met betrekking tot autodelen dat ook daar werd aangegeven in de notitie dat de opstellers van het onderzoek denkt dat de respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven op de vragen over hun rijgedrag. Dat zal hier in Haarlem niet anders zijn. Zeker als je bedenkt dat de rest van Haarlem meebetaalt aan de goedkope ritjes van de deelnemende IZOOF deelnemers. 

  

Wij vinden dat Spaarnelanden zich vooral moet richten op zijn kerntaken: het huisvuil ophalen en de stad onderhouden. Daar hebben ze hun handen aan vol, blijkt wel uit de aanhoudende stroom klachten over volle afvalcontainers en papierbakken. Belastinggeld uitgeven aan het IZOOF deelautoproject, waar slechts een kleine groep Haarlemmers van profiteert moet zo snel mogelijk ophouden, voordat de financiële schade nog groter wordt. En laten we wel wezen, er bestaan genoeg commerciële autodeelbedrijven, zoals Greenwheels, om deze service aan te bieden aan Haarlemmers, die dat wel graag willen. 

 

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Invoering milieuzone in Haarlem onacceptabel

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 20-06-2019 04:08

De coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA wil een milieuzone in Haarlem in gaan voeren. Een milieuzone waarbij op termijn mogelijk uw auto uit Haarlem verbannen zal worden. Dat betekend dat u met uw auto wellicht in de toekomst niet meer welkom bent in Haarlem. De oplossing volgens de coalitie? Uw auto wegdoen of een nieuwe kopen, aldus de PvdA.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35762/invoering-milieuzone-in-haarlem-onacceptabel

Voor de VVD Haarlem is dat natuurlijk onacceptabel. Het verplicht moeten kopen van een nieuwe auto of het verplicht wegdoen van een auto is niet wat we in Haarlem willen.  Uiteraard willen wij ook een schone en leefbare stad. Maar is er dan een probleem vraag je je af? De luchtkwaliteit van Haarlem voldoet ruimschoots aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Daarbij draagt de ontwikkeling van elektrisch rijden ook bij aan een betere, schonere en leefbare stad. Dat willen we juist stimuleren, maar dat draagt een milieuzone niets toe bij, daar zij andere maatregelen voor te bedenken, zoals positieve maatregelen als het goedkoper maken van parkeren voor auto’s die elektrisch rijden.

Bovendien wordt door de milieuzone de ondernemer ook hard gepakt. Opeens zit je als ondernemer met een wagenpark dat niet meer de stad in kan. Zo ga je niet om met onze ondernemers en de werkgelegenheid in de stad.

Ook de vorige GroenLinks wethouder Sikkema is het volledig met de VVD eens, een milieuzone is onzin. Dat schreef zij al in 2017 in een brief aan de commissie Beheer. Dat we nu, zonder enige reden, twee jaar later toch weer een milieuzone in willen gaan voeren heeft alleen veel kosten in het vooruitzicht. Kosten voor de stad, en dus voor iedere inwoner, voor de kosten van het invoeren van een milieuzone. Kosten voor ondernemers, die hun wagenpark drastisch moeten veranderen. Kosten voor bewoners, voor het kopen van een nieuwe auto.

Een milieuzone in Haarlem gaat niet bijdragen aan het welzijn van Haarlemmers. Dat is duidelijk. Andere maatregelen zijn effectiever en logischer wat betreft de VVD.

VVD Haarlem zal dan ook tegen de invoering van een milieuzone stemmen. Wij staan pal voor ondernemers, voor bewoners en voor Haarlem!

Verbetering doorstroming meest acute knelpunt in Haarlem

VVD VVD Haarlem 23-04-2019 01:14

Dagelijks staan er veel Haarlemmers in de file op de Schipholweg (N205) en kruispunt Amerikaweg. Dat moet beter. Stilstaan in de file is slecht voor je humeur. Slecht voor de bereikbaarheid van onze stad. En slecht voor het milieu. Want een betere doorstroming levert minder uitstoot op.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35059/verbetering-doorstroming-meest-acute-knelpunt-in-haarlem

Hoogste tijd dus dat dit knooppunt wordt aangepakt en dat de doorstroming verbeterd. Daarbij vindt VVD Haarlem het ook belangrijk dat we ook fietsplekken toevoegen op dit knooppunt, want ook voor het openbaar vervoer is dit een essentieel knooppunt voor zowel bussen naar Amsterdam Zuid als naar de Bijlmer.

Dit knooppunt moet klaargestoomd worden voor de toekomst, bij een groeiende stad, met meer woningen. VVD Haarlem blijft zich inzetten om dit kruispunt aan te pakken.

New Harlem, een beperkt (parkeer)plan: 60 appartementen 4 parkeerplaatsen

VVD VVD Haarlem 07-03-2019 08:36

4 parkeerplaatsen zult u denken en de 69 overige benodigde plaatsen voor de bewoners en bezoekers dan als we de normen hanteren? Juist, die zijn er niet. Er wordt door de ontwikkelaar immers beloofd om alleen mensen een appartementen aan te bieden als ze ondertekenen dat men afziet van autogebruik.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/34339/new-harlem-een-beperkt-parkeer-plan-60-appartementen-4-parkeerplaatsen

© ...

Er zijn 4 deelauto’s in het plan opgenomen en daar kunnen de bewoners gebruik van maken. De Schalkwijkerstraat biedt daar nog wel parkeergelegenheid maar dat is (en moet zo blijven!) voor de ondernemers die daar gevestigd zijn.

In de raadsvergadering van 28 februari heeft de VVD niet ingestemd met dit voorstel omdat het teveel korte termijn denken is.

De bewoners kunnen nu tekenen om af te zien van een auto maar een deel zal later (al dan niet vanwege werk of anderzijds) toch gebruik willen maken van een auto.

Men kan die auto dan niet kwijt bij het complex en zal op zoek gaan naar een parkeerplek, men hoeft niet ver te zoeken aangezien een straat verder men al vrij kan parkeren. Dit betekent extra druk in die straten van de Slachthuisbuurt waar de parkeerdruk al hoog is.

De VVD wil dolgraag dat er woningen bijkomen in de stad, maar niet ten koste van de leefbaarheid in de wijken in de nabijheid en al helemaal niet ten koste van ondernemers.

Hopelijk neemt het college dit signaal van 18 van de 39 raadsleden serieus en denkt men eerst nog een keer verder voordat een dergelijk plan weer ter bespreking voor ligt.

Autoluwe binnenstad alleen met goed parkeeralternatief

VVD VVD Haarlem 19-11-2018 09:03

De VVD vindt het belangrijk dat de Haarlemse binnenstad voor iedereen prettig is, zowel om te wonen als om te recreëren en winkelen. Het autoluw maken van de binnenstad vindt de VVD dan ook een goed initiatief om van de binnenstad een prettigere plek voor iedereen te maken. Wel is de VVD van mening dat er voor de 129 parkeerplekken die verdwijnen een goed alternatief moet komen.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/32722/autoluwe-binnenstad-alleen-met-goed-parkeeralternatief

In het huidige voorstel is er volgens de VVD onvoldoende gekeken naar het oplossen van het parkeerprobleem wat gecreëerd wordt. Bewoners kunnen hun vergunning behouden en vervolgens buiten het autoluwe gebied gaan staan, waardoor daar vervolgend de parkeerdruk toe zal nemen. Een toename van de parkeerdruk in de wijken om het autoluwe gebied heen vind de VVD een slecht plan omdat we het parkeerprobleem dan gaan verschuiven.

Er dient een behoorlijk alternatief te komen voor binnenstadbewoners die in het autoluwe gebied woonachtig zijn en een parkeervergunning hebben. Het huidige voorstel is dat bewoners ten minste 44.84 per maand per auto gaan betalen om in de parkeergarage te kunnen staan terwijl de huidige parkeervergunning om op straat te parkeren vele malen goedkoper is. De extra opbrengsten voor de parkeervergunningen in de garages lopen op tot circa 50.000 euro per jaar. In ruil daarvoor kan de auto niet meer voor de deur geparkeerd worden. De binnenstadbewoners worden dubbel gepakt met deze maatregel en dat vindt de VVD een slechte zaak.

Daarom stelt de VVD een goed en behoorlijk alternatief voor. Een bewoner van het nieuw te creëren autoluwe gebied moet tegen hetzelfde tarief als op straat de auto kunnen parkeren in een parkeergarage.

Ook willen wij de mogelijkheid creëren om een voorkeur op te geven in welke garage bewoners hun auto kwijt willen. Alleen zo bieden we een goed en betaalbaar alternatief waarmee we als gemeente bewoners niet dubbel straffen voor het bezitten van een auto.

Alleen zo houden we de binnenstad niet alleen leefbaar, maar ook betaalbaar en straffen we het bezit en gebruik van een auto niet af maar juichen we het parkeren in de garages juist toe.

Gevaarlijke kruispunten Leidsevaart verdienen aandacht

VVD VVD Haarlem 09-01-2018 02:58

VVD Haarlem heeft kennis genomen van de grote onrust onder de bewoners over de veiligheid rondom de verkeerssituatie op de T-splitsing Munterslaan - Leidsevaart en ook Maxwellstraat – Leidsevaart

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26443/gevaarlijke-kruispunten-leidsevaart-verdienen-aandacht

Deze T splitsingen zijn volgens bewoners onoverzichtelijk voor het verkeer komende vanaf de Munterslaan en Maxwellstraat. Het verkeer op de Leidsevaart komende van rechts en met name komende van links is niet goed zichtbaar door o.a. geparkeerde auto's op de Leidsevaart.

In de huidige situatie is er meermaals sprake geweest van een ongevallen met zowel fietsers als auto’s. In minimaal 1 geval is een bewoner vanuit de straten rond de Teslastraat betrokken geweest. Hierbij is politie ter plaatse geweest.

De bewoners hebben daartoe actie ondernomen en hebben bij de gemeente Haarlem een verzoek in gediend in juli 2017 voor het plaatsen van verkeersspiegels. Ruim 4 maanden later wijst de gemeente Haarlem dit verzoek af, omdat  volgens de gemeente een verkeersspiegel door de bolling een vertekend beeld geeft. Verkeersdeelnemers die bekend zijn met de lokale situatie leren hier mee omgaan, voor verkeersdeelnemers die ter plaatse onbekend zijn wordt de situatie eerder gevaarlijker omdat men zich met een spiegel veilig waant.

Verder laat de gemeente weten dat de punten van de bewoners een verkeerskundige beschouwing vereisen van de situatie in hun woonbuurt. Gezien de beperkte financiële middelen combineert de gemeente dit doorgaans met eventuele uit te voeren werkzaamheden.

Daar is op korte termijn geen sprake van, aldus de gemeente. En daar is de kous mee af en staan de bewoners met lege handen. VVD Haarlem vindt dit geen manier van doen. Deze bewoners en de gevaarlijke situaties worden zo niet serieus genomen.

Terecht vragen betrokken bewoners zich af of er eerst dodelijke ongelukken moeten gebeuren, voordat de gemeente in actie komt.

Inmiddels zijn de bewoners een handtekeningen actie gestart, die al door ruim 100 bewoners is getekend. Het is dus een breed gedragen probleem.

VVD Haarlem zal tijdens de commissie van a.s. donderdag vragen stellen over deze situatie. Wij zien graag dat de gemeente overgaat tot plaatsen van de spiegels en anders in ieder geval een verkeerskundige beschouwing met oplossingen.

Een betere bereikbaarheid en doorstroming in Haarlem

VVD VVD Haarlem 13-11-2017 00:33

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om familie en vrienden op te zoeken. En dat verplaatsen moet makkelijk en soepel gaan. Haarlem is in 2017 uitgeroepen is tot file hoofdstad nummer 1. Dat naar aanleiding van cijfers van de Traffic Index van navigatiedienstverlener TomTom. Niet iets om trots op te zijn.

TomTom becijferde verder dat een gemiddelde rit in en rond Haarlem afgelopen jaar 27 procent langer duurde dan zonder ontstoppingen. In de ochtend- en de avondspits liep de vertraging zelfs op tot respectievelijk 41 en 46 procent.

Bovendien bleek ook bij berekeningen dat een Haarlemmer die dagelijks in de spits naar zijn werk reed vorig jaar circa 100 uur in de file heeft gestaan. 100 uur. U leest het goed.

Maar er zijn meer cijfers die wijzen op een groot probleem. Uit de Vitaliteitsbenchmarkt Centrumgebieden; Zicht op de economische vitaliteit van Haarlem van het bureau Goudappel Coffeng blijkt dat Haarlem slecht scoort als het om bereikbaarheid gaat. Dat is slecht nieuws voor onze winkels, ondernemers en culturele instellingen.

Tenslotte is er zeer recent een brandbrief is gestuurd namens Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem, de Industriekring Haarlem, Haarlem Centraal, Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem, Midden Klein Bedrijf Haarlem en diverse wijkraden, die wijzen op de toenemende bereikbaarheidsproblemen van onze stad.

Kortom er nu behoefte is aan actie. Haarlem de komende jaren gaat groeien in bewoners en bezoekers. Dat betekent meer auto’s en verkeersdeelnemers en dus meer bewegingen.

Niets doen is geen optie. VVD Haarlem heeft daarom tijdens de begrotingsbehandeling van vorige week een motie ingediend die het College van B&W opdraagt om nog dit jaar met concrete voorstellen te komen, die tot zeer snelle uitwerking leiden van de korte termijn maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren. Die motie werd door de gehele gemeenteraad gesteund en dus aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.