Nieuws van politieke partijen in Hengelo inzichtelijk

10 documenten

Veilige oversteekpunten en handhaving van de snelheid (14-06-2023)

Burgerbelangen Burgerbelangen Hengelo 18-06-2023 20:28

Jeffrey Scholten heeft aan het college schriftelijke vragen gesteld, naar aanleiding van een ongeval met een minderjarige fietster. BurgerBelangen wil aandacht vragen voor de verkeersveiligheid van fietsers en

voetgangers bij 50 km-wegen.

Betreft: Veilige oversteekpunten en handhaving snelheid

Naar aanleiding van een recent ongeval met een minderjarige fietser aan de Oldenzaalsestraat in Hengelo, wil BurgerBelangen graag aandacht vragen voor de verkeersveiligheid van fietsers en

voetgangers bij 50 km-wegen. Het tragische incident benadrukt de noodzaak om maatregelen te nemen om dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen. In het artikel ‘Bijna een jaar na

dodelijke aanrijding gaat het weer mis op Oldenzaalsestraat: “Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd”’ van Tubantia wordt de ernst van de situatie treffend beschreven.

(https://www.tubantia.nl/hengelo/bijna-een-jaar-na-dodelijke-aanrijding-gaat-het-weer-mis-opoldenzaalsestraat-het-is-verschrikkelijk-wat-er-is-gebeurd~a6692578/)

Onlangs heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan vastgesteld, waarin verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers als prioriteit wordt gesteld. Bovendien zullen wij binnenkort in de

gemeenteraad spreken over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Vooruitlopend op dit plan willen we u al enkele vragen stellen.

Daarnaast wil BurgerBelangen graag uw aandacht vragen voor handhaving op snelheid binnen de gemeente Hengelo en de behoefte aan veilige oversteekplekken voor fietsers en voetgangers op

drukke toegangswegen. Het implementeren van beter verlichte oversteekplekken en snelheidsverlagende maatregelen, zoals bijvoorbeeld bij de oversteekplaats Tijertspad/ Deurningerstraat, zou een significante bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid.

1. Bent u bereid om onderzoek te doen naar mogelijke veilige oversteekplekken voor fietsers en voetgangers op drukke toegangswegen en daarbij specifiek te kijken naar de implementatie van verlichte oversteekplekken en snelheidsverlagende maatregelen, zoals bijvoorbeeld bij de oversteekplaats Tijertspad/Deurningerstraat?

2. Kunt u ons informeren over eventuele andere initiatieven of maatregelen om de  verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers op drukke toegangswegen te verbeteren, naast de genoemde verlichte oversteekplekken en snelheidsverlagende maatregelen?

3. Bent u bekend met het initiatief van het Openbaar Ministerie om flexflitsers in te zetten voor het handhaven van de maximumsnelheid op diverse locaties? Heeft de gemeente Hengelo overwogen om een aanvraag in te dienen, of heeft zij reeds een aanvraag ingediend, voor het verkrijgen van een flexflitser zoals geïntroduceerd door het Openbaar Ministerie? Dit zou de gemeente de mogelijkheid bieden om de verkeerssnelheid

op risicovolle locaties effectiever te handhaven en daarmee bij te dragen aan de verkeersveiligheid in onze gemeente.

4. Hoe wordt momenteel de handhaving van de maximumsnelheid op risicovolle locaties in de gemeente Hengelo uitgevoerd? Wordt er samengewerkt met de politie en/of het Openbaar Ministerie?

En zijn er plannen om de handhaving te intensiveren of gebruik te maken van nieuwe technologieën, zoals flexflitsers, om de verkeerssnelheid effectiever te handhaven?

5. Zijn er specifieke locaties in de gemeente Hengelo die als bijzonder gevaarlijk worden beschouwd voor fietsers en voetgangers? Zo ja, welke maatregelen worden overwogen of genomen om de verkeersveiligheid op deze locaties te verbeteren?

6. Welke rol ziet de gemeente Hengelo weggelegd voor bewonersparticipatie bij het identificeren van knelpunten en het ontwikkelen van oplossingen voor veilige

oversteekplekken en verkeersveiligheid in het algemeen?

BurgerBelangen Hengelo

Betaald parkeren op logische tijden in de binnenstad van Hengelo

CDA CDA Hengelo 02-05-2019 07:17

Hengelo is volop bezig met de ontwikkeling van de binnenstad. Een belangrijk onderdeel hiervan is Volgens het CDA het betaald parkeren. Nu moet doordeweeks bijvoorbeeld tot 19.00 uur (op koopavonden tot 21.00 uur) betaald worden. Verwarrend en onlogisch. Reeds vele binnenstadbezoekers zijn hier al op onaangename wijze door verrast. Bij terugkomst bij de auto lag er bon op de voorruit omdat er na 18.00 uur ook nog betaald moet worden. Niet bepaald uitnodigend voor een volgend bezoek aan de binnenstad. Om de binnenstad extra aantrekkelijk te maken heeft het CDA al meerdere malen opgeroepen om doordeweeks vanaf 17.00 uur het parkeren gratis te maken. Bijvoorbeeld goed voor de winkels omdat het aantrekkelijk wordt om nog even snel “de na het werk boodschappen” te doen zonder naar een parkeerautomaat te hoeven lopen, en goed voor de horeca omdat mensen dan makkelijker blijven hangen om wat te eten en te drinken. Het CDA is dan ook blij dat onlangs tijdens de raadsactiviteit “Een werkbezoek aan de binnenstad” duidelijk werd dat een deel van het plan wordt overgenomen. Hier werd namelijk medegedeeld dat in het binnenstadplan is opgenomen dat betaald parkeren alleen tijdens openingstijden van de winkels geldt en dat parkeren op (koop)zon- en feestdagen gratis blijft. CDA-er Ron Wesseling: “Dit is een goed begin. Veel binnenstadbezoekers zullen met deze door het CDA gevraagde maatregel verlost zijn van de onaangename verassing bij terugkomst bij de auto na een middag – en avondbezoek aan onze steeds mooier wordende binnenstad. Het CDA zal zich verder blijven inzetten voor het afschaffen van het betaald parkeren vanaf 17.00 uur. Ook voor de koopavond. Dit geeft een impuls aan de speciale koopavond en nodigt uit om de volgende keer weer naar de binnenstad van Hengelo te komen!”

Bijdrage fractie betreffende parkeren op het marktplein

LokaalHengelo LokaalHengelo VVD Hengelo 18-03-2019 19:32

VVD heeft recentelijk een voorstel gedaan om het marktplein open te stellen voor parkeren. Een paar maanden geleden wees o.a. de VVD ons voorstel om een Kiss & Ride plek af. Inhoudelijk heeft ons raadslid Jeffrey Scholten de onderstaande vragen/bijdrage gedaan.

Wij vinden het een erg sympathieke motie, van de VVD, maar hebben toch nog wat vraagtekens over de timing en de uitvoerbaarheid van dit plan.

Aanstaande maandag wordt er al begonnen met de herinrichting van het burgemeester Jansenplein en de Kloosterhof. Binnen wat voor termijn verwacht de VVD dat dit plan kan worden gerealiseerd?

Ten tweede vraag ik mij af hoe het zit met de verkeersveiligheid. Enkele maanden geleden diende LokaalHengelo een motie in voor het creëren van een Kiss & Ride plek op de Brink tijdens uitgaansavonden. Uw wethouder gaf toen nog aan dat het Marktplein hier niet voor is ingericht en dat dit verkeersonveilige situaties met zich meebrengt. Waarom zou dat nu anders zijn? Volgens mij brengt dit plan veel meer verkeersrisico’s met zich mee.

Daarnaast is het op de drukke dagen niet mogelijk op te parkeren op het plein ivm de markt. Op de overige dagen zijn er volgens mij ruim voldoende betaald parkeerplaatsen beschikbaar in de nabije gelegen parkeergarages. Het tijdelijk verplaatsen van parkeren op de markt, onder deze voorwaarden, zorgt naar mijn inziens niet voor meer bezoekers en meer reuring in de stad.

En als wij dan toch willen experimenteren, laten wij dan lef tonen en komen met een echt experiment. LokaalHengelo zou dan graag zien dat het marktplein tijdelijk wordt ingericht als blauwe parkeerzone of beschikbaar wordt gesteld tegen een sterk gereduceerd parkeertarief, om de binnenstadbezoekers te compenseren voor het ongemak.

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie?

CDA CDA Hengelo 24-01-2019 17:06

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie? Ron Wesseling en Marcel Elferink hebben samen met de CDA statenleden Bouwien Rutten en Jeroen Meulink een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Witte Energie van de Hengelose ondernemers Harry Evers en Peter Boers. Deze ondernemers zitten sinds kort met hun bedrijf op de campus van High Tech System Park van Thales in Hengelo. Zij hebben concrete plannen voor de toepassing van waterstof als oplossing voor het energievraagstuk. Tijdens het bezoek op vrijdag 18 januari presenteerden beide ondernemers hun ideeën voor onder andere een proefopstelling voor een eerste waterstof fabriek en de eerste waterstof tankstations. De CDA fractie vindt dit een prachtig voorbeeld van duurzaam en innovatief ondernemerschap en zal dit in de politieke markt van 30 januari over de voortgang van het programma Nieuwe Energie Hengelo onder de aandacht brengen. Marcel: 'We houden als CDA Hengelo de ontwikkelingen op gebied van waterstof goed in de gaten en kunnen deze ontwikkelingen in de nabije toekomst zeker aan de orde stellen als bijdrage voor de energietransitie en de kansen voor bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze stad en regio.'

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie?

CDA CDA Hengelo 24-01-2019 17:06

Hengelo en Overijssel aan vooravond van Waterstof Economie? Ron Wesseling en Marcel Elferink hebben samen met de CDA statenleden Bouwien Rutten en Jeroen Meulink een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Witte Energie van de Hengelose ondernemers Harry Evers en Peter Boers. Deze ondernemers zitten sinds kort met hun bedrijf op de campus van High Tech System Park van Thales in Hengelo. Zij hebben concrete plannen voor de toepassing van waterstof als oplossing voor het energievraagstuk. Tijdens het bezoek op vrijdag 18 januari presenteerden beide ondernemers hun ideeën voor onder andere een proefopstelling voor een eerste waterstof fabriek en de eerste waterstof tankstations. De CDA fractie vindt dit een prachtig voorbeeld van duurzaam en innovatief ondernemerschap en zal dit in de politieke markt van 30 januari over de voortgang van het programma Nieuwe Energie Hengelo onder de aandacht brengen. Marcel: 'We houden als CDA Hengelo de ontwikkelingen op gebied van waterstof goed in de gaten en kunnen deze ontwikkelingen in de nabije toekomst zeker aan de orde stellen als bijdrage voor de energietransitie en de kansen voor bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze stad en regio.'

Betaalbare duurzame energie

LokaalHengelo LokaalHengelo GroenLinks D66 Hengelo 16-11-2018 19:58

De laatste jaren lijkt het niet snel genoeg te kunnen gaan met de “groene golf”. Het is inmiddels een tsunami aan maatregelen waarbij de noodzaak om te vergroenen belangrijker is dan de haalbaarheid daarvan. Alles lijkt hierbij geoorloofd, ook als het betekent dat je een rekenfoutje maakt (Groen links).

We snappen de urgentie voor duurzaamheid maar we moeten ook niet doorslaan in maatregelen waarvan we de gevolgen niet kunnen voorzien. De meeste van de aangekondigde maatregelen door D66 en Groen Links zijn alleen betaalbaar voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Mensen die géén goed gevulde portemonnee hebben kunnen nooit een warmtepomp (aanschaf € 20.000,-) betalen. Het is ook vreemd dat de nadelen van een warmtepomp niet benoemd worden, we moeten ten koste van alles van het gas af. Mensen die de afgelopen jaren in zonnepanelen hebben geïnvesteerd moeten nu meer WOZ betalen en dat zal straks ook gaan gebeuren als er een dure warmtepomp geplaatst gaat worden. De warmtepomp als alternatief ís geen alternatief, voornamelijk omdat we nog maar aan het begin van de ontwikkelingsfase van de warmtepomp staan.

Is er dan een ander alternatief? Jazeker, waterstof. Waterstof zit in dezelfde ontwikkelfase als de warmtepomp maar heeft veel minder nadelen. Het grootste voordeel van waterstof is dat we met relatief eenvoudige aanpassingen de huidige cv-ketels kunnen hergebruiken, er op zouden kunnen koken en de bestaande infrastructuur kunnen gebruiken. Dit betekent dat de gasleidingen gebruikt kunnen worden voor het vervoer van waterstof naar de woningen. Waterstof is volledig duurzaam als het opgewekt wordt door wind, water of zon. De conversie ratio van waterstof is ongeveer 40%; je houdt 40% van de oorspronkelijke energiewaarde over. Waterstof zou ook voor auto’s (binnen 4 minute de tank vol) gebruikt kunnen worden en in fabrieken; de eerste experimenten zijn al gestart. Je vraagt je af waarom partijen die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan het woord waterstof niet gebruiken. Waarschijnlijk doen ze het niet omdat het voor iedereen dan betaalbaar gaat worden en dan is het bestaansrecht van de partij verloren.

Het zou toch mooi zijn als we in Hengelo in plaats van het volgen van de elitaire partijen en lobbyclubjes van Hengelo het volledig op waterstof draaiende stad zouden maken. We kunnen natuurlijk voorzichtig beginnen met experimenteren zodat we de voordelen van duurzaamheid gaan zien. Laten we de dialoog aangaan over waterstof: het heeft veel meer mogelijkheden dan een warmtepomp en is veel goedkoper.

Dit is een opiniestuk van een lid van LokaalHengelo

Motie Slimme Lantaarnpalen

CDA CDA Hengelo 20-07-2018 06:13

CDA Hengelo draagt het college op de bestaande straatverlichting op korte termijn te vervangen door slimme lantaarnpalen. Dit zodat de afgesproken doelstellingen voor duurzaamheid, efficiency en veiligheid alsnog worden gehaald.

CDA stelt vragen over de verkeersintensiteit N739

CDA CDA Hengelo 06-06-2018 08:46

Op de raadsvergadering van dinsdag 5 juni heeft het CDA vragen gesteld over de verkeersintensiteit van de N739 (de Haaksbergerstraat). Op woensdag 2 mei 2018 is de N18 geopend. Een betere verbinding tussen Groenlo en Enschede waar decennialang naar uitgekeken is. Deze N18 zou de de Haaksbergerstraat, de provinciale weg van Beckum naar Hengelo, meer moeten ontlasten. De indruk is voorlopig dat er overdag minder verkeer is maar dat er 's nachts nog net zoveel vrachtverkeer is als voor de opening. Op vragen van het CDA of hier op gemonitord wordt, gaf de wethouder als antwoord dat dit inderdaad het geval is. De provincie heeft aan de noord- en de zuidkant van Beckum radarapparatuur staat om dit te meten. De wethouder zal na een half jaar de eerste cijfers bekend maken om een voorlopig beeld te schetsen.

CDA uit zorgen over veiligheid rondom Titus Brandsmaschool

CDA CDA Hengelo 26-11-2017 21:03

Al geruime tijd ontvangen we signalen over de gevaarlijke verkeerssituatie rond de Titus Brandsmaschool aan de Drienerstraat. Weliswaar is bij deze school kleurrijk wegmeubilair geplaatst om weggebruikers er op te wijzen dat zij zich in een schoolomgeving bevinden, de situatie blijft gevaarlijk, mogelijk mede door het gedrag van ouders zelf. Naast klachten over de gevaarlijke verkeerssituaties die zich voordoen, ontvingen wij ook een voorstel over hoe de verkeersveiligheid ter plaatse verbeterd kan worden. Het CDA Hengelo heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel, zeker als het gaat om verkeersveiligheid rondom scholen. Wij dringen daarom ook nu weer aan op maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Onderstaand voorstel is ons inziens een mogelijke maatregel die de verkeersveiligheid rond de Titus Brandsmaschool verbetert en die het verdient om nader onderzocht te worden. Het voorstel betreft een herinrichting van de Drienerstraat ter hoogte van de Titus Brandsmaschool. In de huidige situatie ligt tegenover de basisschool een ruime parkeerplaats. Alle verkeer naar/van de binnenstad wordt tussen de parkeerplaats en het schoolplein geleid, en daar is vrijwel geen ruimte voor ouders die hun kind met de auto ophalen of wegbrengen. Het voorstel is om het (auto) verkeer van/naar de binnenstad te leiden over de huidige parkeerplaats. De huidige Drienerstraat ter hoogte van de Titus Brandsma school verandert in een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Omdat we als CDA Hengelo (a) de verkeersveiligheid van onze inwoners hoog in het vaandel hebben staan, (b) geen concessies willen doen op verkeersveiligheid rond scholen en (c) niet willen afwachten tot er (bijna) ongelukken gebeuren, hebben we voor het college de volgende vragen. 1. Wat is uw beeld van de verkeerssituaties bij de Titus Brandsmaschool en hoe beoordeelt u de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid voor de schoolkinderen en weggebruikers? 2. Bent u bereid om het voorstel voor herinrichting, of varianten daarvan, nader te onderzoeken? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?Jan Jacobs

Schriftelijke vragen – Bewaren Boekelose brug

PvdA PvdA Hengelo 08-11-2017 18:58

Hengelo, 8 november 2017

Geachte college,

Binnenkort gaat “de Boekelose brug” weg. De brug voldoet niet meer voor het vele zware vrachtverkeer wat daar overheen moet. De nieuwe brug die geplaatst gaat worden wordt dan gelijktijdig de verbinding met “de Laan hart van Zuid”.

De Boekelose brug is, zoals u ongetwijfeld weet, een prachtig icoon van de wederopbouwperiode in Hengelo. Het zou dan volgens ons ook doodzonde zijn als we hier geen alternatieve plek voor kunnen vinden.

De PvdA wil het college vragen deze brug nog even te bewaren. Wij weten dat deze brug niet van de gemeente is maar van Rijkswaterstaat, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat zij er bezwaar tegen hebben om deze nog niet te vernietigen als er een goed alternatief voorkomt.

De PvdA zal binnen afzienbare tijd met een initiatiefvoorstel komen hoe deze brug een goede nieuwe plek en een goede nieuwe functie zal kunnen krijgen. Ons verzoek aan het college is dan ook om tot die tijd nog geen actie te ondernemen richting verkoop of iets anders.

Mocht ons initiatiefvoorstel het niet halen binnen de raad zou u alsnog kunnen overgaan tot verkoop.

Binnen twee weken zullen wij het initiatief voorstel van de PvdA naar u toesturen, waarna het na een maand, zoals we dat met elkaar hebben afgesproken, in een politieke markt besproken kan worden met de raad.

Met vriendelijke groeten

Marie-José Luttikholt Fractievoorzitter PvdA

Het bericht Schriftelijke vragen – Bewaren Boekelose brug verscheen eerst op PvdA Hengelo (Ov).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.