Nieuws van politieke partijen in Hoorn inzichtelijk

12 documenten

Evaluatie Stadstrand

Hoorn Lokaal Hoorn Lokaal Hoorn 24-09-2023 09:23

Op 1 juli is het eerste deel van het stadstrand opgeleverd. Een strand waar we trots op mogen zijn, Hoorn Lokaal is dat zeker.

Van tekentafel naar de praktijk: Hoorn Lokaal vind het belangrijk dat er nu al wordt geëvalueerd hoe de bezoekers het strand hebben ervaren. Wat vinden ze fijn, wat kan er beter of waar moeten wellicht verbeteringen worden aangebracht? Door nu te inventariseren, heb je de tijd om de puntjes op de i te zetten en kan je volgend jaar het (gehele) strand aangepast aan de opgehaalde input opleveren.

Om deze reden hebben wij een brief gestuurd aan het college van B&W.

Geacht college,

Op 1 juli is het eerste deel van het stadsstrand geopend. Een strand om trots op te zijn, een strand zo dichtbij huis waardoor een dagje strand voor iedereen is mogelijk gemaakt. Een mooi affiche voor onze stad.

Het echte strandseizoen zit erop en onze fractie neemt aan dat u de afgelopen periode gaat evalueren. Wat ging er goed, wat kan beter of moet net iets anders. Hoorn lokaal wil graag weten hoe en waar u de input voor deze evaluatie gaat ophalen. We gaan ervan uit dat u de inwoners, de gebruikers van het stadsstrand, actief zult betrekken bij dit proces.

Graag willen we alvast wat input van onze fractie met u delen:

1. Tussen de 2

boeilijn is het fonteinkruid al zeer rijkelijk aanwezig, wat zwemmen onprettig en wellicht onveilig maakt. Een stadsstrand zonder fijn (en veilig) speel- en zwemwater is natuurlijk zonde!

2. De openbare toiletten zijn wel erg ver van de hoofdopgang gelegen en zijn niet altijd geopend.

3. De parkeerovalen waren nog niet geopend, toch hebben wij zorgen omtrent parkeerplaats P2. Op deze parkeerplaats parkeer je de auto wel heel dicht op het strand, hoe veilig lig je daar als badgast? Het directe uitzicht op alleen maar blik, de auto’s aan de rand van het zand, wat voegt dit toe aan het strandgevoel?

Graag horen we van u hoe de evaluatie eruit gaat zien en wanneer wij de resultaten van u ontvangen. Het nu ophalen van verbeterpunten, geeft u de kans om voor het nieuwe strandseizoen de puntjes op de i te zetten. Wat zeker zal leiden tot een prachtige start en beleving van het volgende seizoen van “ons” stadsstrand.

Met vriendelijke groet,

Jessica Visser

Gemotoriseerd verkeer in winkelstraten

Hoorn Lokaal Hoorn Lokaal Hoorn 13-03-2023 15:18

Hoorn, 7 maart 2023

Aan: College van Burgemeester en Wethouders

Betreft: vragen ex-artikel 36 over gemotoriseerd verkeer in de winkelstraten

Geacht college,

De winkelstraten Kleine Noord, Grote Noord en Nieuwsteeg zijn bestempeld als voetgangersgebied en behoren tot het wel bekende winkelrondje van Hoorn. Vanaf 12:00 uur is gemotoriseerd verkeer niet toegestaan in deze straten. De straten waren voorzien van afsluitingspalen, welke ervoor zorgden dat (bezorg)busjes na 12:00 uur geen toegang hadden tot deze straten. Deze palen worden echter niet meer gebruikt c.q. geplaatst.

Het gevolg is dat, in het voetgangersgebied, de hele dag busjes op en neer rijden en geparkeerd staan. Dit draagt niet bij aan een gezellig winkelbeeld. Daarnaast veroorzaken deze busjes gevaarlijke situaties in de smalle Nieuwsteeg. Regelmatig wordt het winkelend publiek door de chauffeurs van de busjes aan de kant getoeterd.

Een extra nadeel is het sneeuwbaleffect: als de busjes worden gedoogd, dan kun je er ook prima met je auto, scooter of (elektrische) fiets rijden.

Onze fractie heeft de volgende vragen aan u:

Waarom worden de afsluitingspalen niet meer gebruikt?

In de mobiliteitsvisie geeft u aan dat u dynamische afsluitpalen gaat plaatsen, dit is ook de wens van de ondernemers. Kunt u ons laten weten wanneer deze dynamische afsluitpalen worden geplaatst?

Zolang er geen afsluitpalen staan, gaat u dan actief het beleid (na 12:00 uur geen gemotoriseerd verkeer en fietsers alleen na winkeltijd) handhaven?

Een laad/los plaats ten hoogte van Ramen/Nieuwsteeg is wenselijk voor de chauffeurs van de busjes. Hierdoor hoeven zij na 12:00 uur niet dubbel te parkeren en kunnen zij hun werk goed uitvoeren. Bent u bereid deze los/laad plaats op te nemen?

Voor corona waren de winkelstraten vanaf 11:00 afgesloten voor verkeer, tijdens de pandemie heeft u besloten dit tijdstip te verschuiven naar 12:00 uur. De pandemie is gelukkig voorbij, wordt het niet tijd dat u het tijdstip weer aanpast naar 11:00 uur?

We zien uw beantwoording graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jessica Visser

De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis

PvdA PvdA Hoorn 16-09-2020 19:51

Gisteravond is er in de raad een keuze gemaakt aangaande renovatie of nieuwbouw van het stadhuis. De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis. Lees hieronder de pitch van Arnold over het waarom: Vanaf het begin was de PvdA-Hoorn niet voor of tegen nieuwbouw en stonden wij open voor een goed plan en een

Het bericht De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Hoorn 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

PvdA-Hoorn om 5 uur ’s ochtends op pad om poolshoogte te nemen van geluidsoverlast in Oosterblokker

PvdA PvdA Hoorn 18-04-2019 14:44

Na een drukke dag werken is rust welverdiend. Deze luxe hebben de mensen in Oosterblokker niet. Het 24 uurs transportbedrijf Pyxis/transmission draait op volle toeren waarbij het een komen en gaan is van vrachtwagens op het bedrijventerrein Gildenweg. Precies langs de voordeuren, dag én nacht. Na aanhoudende klachten van bewoners en omdat de wethouder Ben

Het bericht PvdA-Hoorn om 5 uur ’s ochtends op pad om poolshoogte te nemen van geluidsoverlast in Oosterblokker verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Gemeente Hoorn faalt in aanpak hoog risico hond Kersenboogerd

PvdA PvdA Hoorn 01-07-2018 13:10

De PvdA-Hoorn vindt dat de gemeente Hoorn veel te traag en niet adequaat reageert op meldingen van bewoners in de Kersenboogerd over een hoog risico hond in hun buurt. Eerder leek de situatie onder controle, maar niets is minder waar. De eigenaar is enkel verzocht om de hond te muilkorven, van het opleggen van maatregelen

Het bericht Gemeente Hoorn faalt in aanpak hoog risico hond Kersenboogerd verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Uw veiligheid onze zorg

Hoorns Belang Hoorns Belang Hoorn 09-03-2018 08:35

Na twee niet te negeren incidenten in de nabijheid van station Kersenboogerd worden er eindelijk maatregelen genomen om de achteruitgang te remmen. Ja 'remmen', want er zal meer nodig zijn.

De twee camera's kunnen in ieder geval zorgen voor een groter veiligheidsgevoel, iets waar Hoorns Belang al jaren voor pleit. Hierbij kunnen deze camera's er ook voor zorgen dat handel  vanuit auto's wordt beperkt.

We moeten er wel voor waken dat er geen waterbedeffect op gaat treden. Met andere woorden, op andere plaatsen moeten we voorkomen dat daar overlast gaat ontstaan. Kleine ingrepen kunnen hierbij helpen, zoals het verbeteren of repareren van straatverlichting en het voorkomen van duistere hoeken.

Ook de sociale controle kan geholpen worden met meer overzicht en netheid. Dit zijn wat voorbeelden waarover Hoorns Belang graag in gesprek gaat met de bewoners om hun veiligheidsgevoel te verbeteren.

Van een knip knapt de knoop niet op

Hoorns Belang Hoorns Belang Hoorn 06-03-2018 21:32

De turbo- en naastgelegen rotonde worden aangepast. Deze rotondes zijn aan het einde van hun capaciteit gekomen en moeten wijken voor kruispunten met verkeerslichten. Maar het college wil meer en daar is Hoorns Belang tegen. Het kruispunt Dampten-Berkhouterweg krijgt een knip (afsluiting) met een doorgang voor bussen en calamiteitenverkeer. Wat de gevolgen van deze knip zijn is naar onze mening onvoldoende onderzocht en belicht.

De kruispunten Provinciale weg-Keern en Keern-Dampten is met grote regelmaat nu al heel erg druk. Wat gaat er gebeuren als deze kruispunten nog meer verkeer te verwerken krijgen? Wat gaat vrachtverkeer met bestemming het Dampten doen? Gaan zij via de Maelsonstraat waar een grote school is, via het Keern waar het al erg druk is?

Hoorns Belang is van mening dat eerst de rotondes moeten worden aangepakt en dat pas daarna, terwijl ondertussen ook de N23 klaar zal zijn, moet worden gekeken of deze knip dan nodig, wenselijk en vooral veilig is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.