Nieuws van politieke partijen in Raalte inzichtelijk

10 documenten

Zebra’s in Raalte en Heino

PvdA PvdA Raalte 17-06-2020 18:00

Afgelopen maandag is begonnen met een gemarkeerde wegverhoging op de Domineeskamp in Raalte. Compliment voor de gemeente. Het is de bedoeling dat daar voetgangers gaan oversteken. Auto’s moeten dan afremmen. Zodat voetgangers de kans krijgen over te steken. Nog beter is ook een zebra op de verhoging te verven. Tegenover De Zwaan komt wel een zebra. Waarom dan ook geen zebra’s op de Domineeskamp, Schapenstraat en in Heino rondom de Nicolaaskerk? Omdat het daar niet zo druk is als op de Varkensmarkt bij De Zwaan, zegt de gemeente. Het is pas druk als er meer dan 4000 auto’s op een werkdag passeren. Zo niet, dan hebben mensen tijd genoeg om over te steken. ???. Op de Domineeskamp, Schapenstraat en rondom de Nicolaaskerk is het echter ook druk! Heeft de gemeente daarbij wel genoeg gedacht aan mensen die minder snel kunnen oversteken? Zoals onze ouderen en gehandicapten, moeders – en vaders – met kleine kinderen, en anderen. 4000 auto’s vind ik een te absoluut getal om bepalend te zijn voor wel of niet een zebra. Op de Varkensmarkt passeren ongeveer 4600 auto’s per werkdag, dus een zebra. Op de Schapenstraat 3600 en op de Domineeskamp 2400, dus geen zebra’s? Hoeveel auto’s zouden het zijn geweest als op Schapenstraat en Domineeskamp ook op zaterdag geteld zou zijn?

In Heino is het aantal auto’s bij de Dorpsstraat ongeveer 5000 per werkdag, bij de Canadastraat 3700, bij de Stationsweg 3400 en bij de Marktstraat 2400. Dus bij de Dorpsstraat een zebra? Nee, zegt de gemeente, want de andere 3 straten blijven beneden de 4000. En de gemeente vindt “eenheid in de voorgestelde maatregelen van belang, daarom is besloten om op geen van de oversteeklocaties een zebrapad aan te leggen.” Op alle 4 straten wel een zebrapad zou toch ook eenheid in de maatregelen zijn? De totale verkeersintensiteit “op het rondje om de Nicolaaskerk” is ongeveer 14.500 per werkdag. Per straat gemiddeld 3600 op een werkdag, slechts 10 % lager dan 4000. En ook hier zal gelden: telling op zaterdag zal hoger uitvallen. Kortom: alle reden om rond de Nicolaaskerk wèl 4 zebrapaden aan te leggen.

De combinatie van een gemarkeerde wegverhoging met een zebra er boven op geeft voetgangers volgens mij de meeste bescherming. De snelheid van de auto’s wordt er uit gehaald en op een zebra heeft de voetganger voorrang. Er komt een bord – nadering zebra, u moet stoppen – dat de automobilist al van ver ziet. Voetgangers zullen zich dan op de zebra het meest veilig voelen om rustig over te steken. Zij kunnen er dan ook wat langer over doen. Desgevraagd blijkt ook de Seniorenraad (overkoepelend overleg van alle ouderenbonden in de gemeente; brief van 14 mei aan het college) voor zebra’s op de Domineeskamp en Schapenstraat. Wat zij over Heino adviseren is mij onbekend. Het is misschien een idee om juist ook die raad en de Gehandicapten Adviesraad eerder specifiek bij onderwerpen als deze te betrekken. En niet alleen ROV, politie, CROW, VVN en werkgroep centrumvisie Heino. De Gehandicapten Adviesraad en Seniorenraad vertegenwoordigen immers ervaringsdeskundigen.

Herman Kamphuis

ombudsman PvdA-Raalte

Het bericht Zebra’s in Raalte en Heino verscheen eerst op PvdA Raalte.

Landbouwverkeer om Heeten heen, meer veiligheid in de kern

CDA CDA Raalte 31-01-2020 15:34

Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen te rijden. Veilig voor boer en burger In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden. Oproep aan het college van B&W Raadslid Jeroen Neimeijer van het CDA in Raalte roept het college op om in actie te komen. “Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen” aldus Neimeijer. Daarnaast is hij benieuwd welke overheid deze beslissing kan nemen. “In Heeten hebben we te maken met een provinciale weg, maar in Heino is het de N35, deze valt onder het Rijk.” Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. De Eerste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.” Vragen aan het college: 1Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?Uitgaande van dat de 1e kamer ook instemt, is het college dan bereid om mee te werken dat de rondweg bij Heeten en Heino opengesteld wordt voor boven genoemde landbouwvoertuigen?Wie heeft hier het uiteindelijke zeggenschap over? De gemeente, provincie of het rijk?Zijn er andere wegen in de gemeente die hiervoor dan in aanmerking komen?

Landbouwverkeer om Heeten heen, meer veiligheid in de kern

CDA CDA Raalte 31-01-2020 15:34

Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen te rijden. Veilig voor boer en burger In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden. Oproep aan het college van B&W Raadslid Jeroen Neimeijer van het CDA in Raalte roept het college op om in actie te komen. “Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen” aldus Neimeijer. Daarnaast is hij benieuwd welke overheid deze beslissing kan nemen. “In Heeten hebben we te maken met een provinciale weg, maar in Heino is het de N35, deze valt onder het Rijk.” Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. De Eerste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.” Vragen aan het college: 1Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?Uitgaande van dat de 1e kamer ook instemt, is het college dan bereid om mee te werken dat de rondweg bij Heeten en Heino opengesteld wordt voor boven genoemde landbouwvoertuigen?Wie heeft hier het uiteindelijke zeggenschap over? De gemeente, provincie of het rijk?Zijn er andere wegen in de gemeente die hiervoor dan in aanmerking komen?

Niet wij of zij, maar zij aan zij met Maurits von Martels

CDA CDA Raalte 13-01-2020 19:02

CDA Raalte organiseerteen discussieavond over het toekomstperspectief voor Nederland in 2030 met de focus op Salland en onze landbouw in 2030. Sallands Tweede Kamerlid Maurits von Martels en André Poortman en Jan Dijkman van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA gaan in gesprek met leden en geïnteresseerden over het veelbesproken discussiestuk ‘Zij aan Zij’. Dit is het discussiestuk van het Wetenschappelijk instituut van het CDA over de drie noodzakelijke vernieuwingen voor Nederland: Van ratrace naar relaties, van regelzucht naar ruimte voor inwoners en van winst naar waarden.De heren Von Martels, Poortman en Dijkman gaan onder leiding van de CDA Dialoogmakers graag met u in discussie over de vraag:Wat voor Nederland wil jij doorgeven aan de volgende generatie? Wordt Nederland een land waar de hardste schreeuwer wint? Of wordt Nederland een land waar we rekening houden met elkaar, een land met waarden en normen?Uiteraard kunt u tijdens de avond met Von Martels ook in gesprek over zijn aandachtsgebieden: stikstof beleid en PFAS, Natura 2000 gebieden en uiteraard dé N35. Aansluitend aan de discussieavond kunt u onder het genot van een drankje napraten. De avond is op maandag 20 januari om 20:00 uur in Brasserie Zwakenberg te Raalte. Het hele discussiestuk ‘Zij aan Zij’ is te lezen via https://www.cda.nl/zij-aan-zij/

PERSBERICHT: Gemeente Raalte, Koop Straathof! | Raalte

GroenLinks GroenLinks Raalte 23-09-2019 00:00

Stikstofrechten opkopen is de redding voor grote bouwprojecten, vindt GroenLinks in Raalte. De varkenshouderij van Straathof in Marienheem staat te koop en is een grote kans om ammoniak uit de markt te halen. Nu ook in Raalte grote projecten als de N35, uitbreidingen van bedrijventerreinen en woningbouw stil komen te liggen doordat de Rechter ingrijpt daar waar de gemeente zelf teveel stikstofrechten heeft uitgegeven kun je Straathof in Mariënheem beter terugkopen. Belangrijke projecten waar de gehele Raalter samenleving bij gebaat is kunnen dan wel doorgaan en Mariënheem wordt ontlast.

De uitbreiding van varkensbaron Straathof is en blijft ongewenst en toch heeft het college deze megastal naast de woonkern Mariënheem toegestaan. Naast overlast is dit gebied een grote bron van stikstof en ammoniak die de aanpassingen aan de N35 en andere bouwprojecten nu blokkeert. Niet alleen GroenLinks, ook veel inwoners van Mariënheem en de rechter vinden dat de grens is bereikt. De aanslag op ons leefmilieu en de natuur door te grote uitstoot van Stikstof is onacceptabel. Stoppen dus met dit bedrijf en alvast verder kijken naar de toekomst met mogelijkheden voor Raalte De oplossing om ammoniakrechten en de stallen van Straathof op te kopen is nog niet zo slecht denkt GroenLinks. Door de stikstof te compenseren kan de gemeente verder met de N35, bijvoorbeeld met fase 1 van Kruispunt Bos, de onderdoorgang van het spoor. Met een rood voor rood regeling kunnen doelgroep woningen voor jonge gezinnen in Mariënheem worden gerealiseerd. Het uitkopen van Straathof verdient zich dus terug. Het is op zijn minst interessant dat Raalte deze oplossing onderzoekt. De eerste gemeente in Nederland die de stikstof problematiek serieus aanpakt. GroenLinks Raalte ziet dat wel zitten. GroenLinks vraagt het college deze mogelijkheden voor Mariënheem te onderzoeken en indien mogelijk een bod te doen. Bezoek de website van GroenLinks Raalte om dit dossier te volgen. Pers: Voor meer informatie: Fractie GroenLinks Raalte Ralph Mulders r.mulders@groenlinksraalte.nl

Remtest Ceintuurbaan: 30 km/u = 12,5 m tot stilstand

SP SP Raalte 30-03-2019 21:23

Vanochtend heeft Veilig Verkeer NL een demonstratie gegeven over remwegen bij verschillende snelheden. Voor een noodstop bij 30 km/u heb je inclusief een snelle reactie al 12,5 meter ruimte nodig. Bij 50 km/u loopt dat op tot bijna 30 meter! Als je zo'n klap krijgt komt dat op het zelfde neer als vanaf 10 meter hoog in een leeg zwembad springen. Kijk op RTV Oost voor een beeldreportage. 

GroenLinks Raalte steunt inwoners Ceintuurbaan | Raalte

GroenLinks GroenLinks Raalte 12-09-2018 00:00

Het baart GroenLinks zorgen dat er al jarenlang door weggebruikers veel te hard wordt gereden op de Ceintuurbaan in Raalte. Zeventig kilometer per uur op een weg waar vaak schoolgaande kinderen fietsen is onacceptabel.

 

GroenLinks snapt de bezwaren van de buurtbewoners en steunt hun ludieke protestactie. De Ceintuurbaan moet een 30 km/uur weg zijn en blijven! GroenLinks gaat dit ook ter sprake brengen binnen een raadsvergadering. Want voor GroenLinks is het belangrijk om naar de inwoners te luisteren en problemen samen met de inwoners op te lossen.

GroenLinks Raalte spreekt de hoop uit en roept andere partijen op om GroenLinks te steunen. Laten we ervoor zorgen dat de Ceintuurbaan 30 km/uur is en blijft! GroenLinks wil dat de gemeente gaat onderzoeken of er obstakels moeten worden geplaatst om de gewenste 30 km/uur te realiseren.

Ceintuurbaan is geen racebaan

SP SP Raalte 08-09-2018 22:35

De Ceintuurbaan is geen racebaan. De bewoners van de Ceintuurbaan en omgeving vrezen voor ongelukken als er niet snel iets gedaan wordt aan het veel te hard rijdend verkeer in hun wijk. Automobilisten gebruiken de Ceintuurbaan als racebaan en de bewoners vinden het genoeg. De SP ondersteunt de bewoners.

Vergeten stukje Raalte

De Ceintuurbaan is een vergeten stukje Raalte. ’s Nachts zetten bussen hier het uitgaanspubliek af, wat zorgt voor veel overlast, er zijn parkeerproblemen en bovenal: de Ceintuurbaan wordt te vaak gebruikt als racebaan’ schrijven de bewoners in een flyer die zij vandaag uitdeelden aan automobilisten.

Ceintuurbaan: geen racebaan!

De bewoners van de Ceintuurbaan en omgeving hebben het lang gepikt, maar vinden het nu genoeg. De veiligheid van hunzelf en hun kinderen komt in gevaar. Auto’s kunnen gemakkelijk op hoge snelheid komen en het is onduidelijk aangegeven dat de  Ceintuurbaan een 30 kilometerweg is. Daar hebben zij vandaag verandering in gebracht. De bewoners sloegen de handen ineen en maakten overal op de Ceintuurbaan duidelijk dat het een 30 kilometerweg is.

Wethouder grote afwezige

De bewoners hadden de gemeente uitgenodigd om langs te komen, zodat zij met wethouder of andere afgevaardigde van de gemeente in gesprek konden gaan over de problemen bij de Ceintuurbaan. Helaas bleken wethouders of andere afgevaardigden van de gemeente niet bereid om langs te komen.

 

Daartoe opgeroepen tijdens een druk bezochte bijeenkomst in de speeltuin Blekkerhoek is Met deze flyer op zaterdag 8 september   door een grote groep buurtbewoners de aandacht gevestigd op de al jaren bestaande gevaarlijke situatie op de Ceintuurbaan. Naast het flyeren is de hele straat 'aangekleed' met niet mis te verstane aanduidingen dat hier maar 30 km/uur gereden mag worden.

 

Kom een bakkie doen met de VVD!

VVD VVD Raalte 22-11-2017 09:24

De VVD fractie wil graag in gesprek met alle inwoners. Daarom staat de VVD zondag 26 november met een koffietruck op de markt in Raalte tijdens de Sintkoopzondag.

https://raalte.vvd.nl/nieuws/25399/kom-een-bakkie-doen-met-de-vvd

“We gaan graag in gesprek over actuele zaken zoals de maatregelen op de N35 maar ook over zaken die inwoners graag anders willen" aldus Alexander Kreule, fractievoorzitter en lijsttrekker VVD Raalte.

"Wij, als fractie Wim Tutert en Emiel Gerner, willen dan ook iedereen uitnodigen om vanaf 13.00 met ons in gesprek te gaan, uiteraard met een goede kop koffie erbij."

VVD: Leg een rondweg om Mariënheem

VVD VVD Raalte 08-11-2017 08:59

Tijdens de begrotingsbehandeling komt de VVD fractie met een motie die oproept om de ambitie uit te spreken een rondweg om Mariënheem te leggen.

“Vele inspraakavonden, voorstellen, onderzoeken, verschillende overheden en persberichten hebben zich in de afgelopen jaren bemoeid met de N35 ter hoogte van Mariënheem. De wethouder zegt van alles toe aan belanghebbenden, de provincie heeft andere belangen, Den Haag vindt ons niet belangrijk genoeg en Rijkswaterstaat voert alleen uit. Het wordt tijd dat de gemeenteraad stelling neemt en wat ons betreft moet de ambitie zijn om een rondweg te realiseren.” Aldus Emiel Gerner namens de VVD.

 

Er zijn in het verleden verschillende onderzoeken uitgevoerd om de N35 ter hoogte van Mariënheem beter door te laten stromen en/of de verkeersveiligheid te verhogen. Inmiddels is het kruispunt met de Hellendoornseweg flink aangepakt en sindsdien is de veiligheid flink toegenomen. Als gevolg van investeringen in overige trajecten op de Rijksweg wordt het intensiever gebruikt en splijt dit het dorp Mariënheem. Gerner: “Er zijn allerlei oplossingen mogelijk die het verkeer afremmen en een goede op en afrit creëren. Wat ons betreft investeren we niet in dit soort oplossingen, maar in een relatief eenvoudige rondweg á 8 miljoen. Als we als Gemeenteraad hierin eensgezind zijn, kunnen we samen de lobby op blijven pakken en actief financiële middelen sparen om mee te investeren in een leefbaar dorp Mariënheem.”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.