Nieuws van politieke partijen in Utrecht over GroenLinks inzichtelijk

9 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Unieke kans voor historische Maliebaan met meer ruimte voor fietsers en voetgangers | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 19-12-2019 00:00

De Maliebaan wordt opnieuw ingericht. De middenbaan wordt een wandel en fietspromenade en auto’s mogen alleen nog 30 km/u rijden op de ventwegen aan de zijkant. Het voorstel van het stadsbestuur hiervoor kwam tot stand na jarenlange gesprekken met de buurt en haalde donderdagavond een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. 

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Dit is een unieke kans om een historisch stuk Utrecht extra glorie te geven, met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. We kunnen hier geschiedenis schrijven en de Maliebaan nog mooier te maken.”  

Er lagen twee plannen voor het opnieuw inrichten van de Maliebaan. Voor de keuze van GroenLinks was verkeersveiligheid essentieel. Uit een vergelijking van een onafhankelijk onderzoeksbureau bleek het voorstel van het stadsbestuur het meest veilig. Ook was het voor GroenLinks belangrijk dat het kruispunt met de Nachtegaal/Reigerstraat veilig zonder verkeerslichten kan. 

Plan B kwam van een groep bewoners van de straat. Zij pleitten voor een middenbaan ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is. Weistra: “Mooi dat er veel betrokkenheid is vanuit de buurt. We zullen bij de uitwerking van de plannen scherp blijven letten op veiligheid, geluid en trillen en dat het een prettige straat blijft voor gebruikers en bewoners.” 

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Minder ongelukken met snorfietsen door verplaatsing naar de rijbaan | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 13-09-2019 00:00

In Amsterdam heeft de politie afgelopen week geconstateerd dat het aantal ernstige ongevallen met snorfietsen sinds de verplaatsing naar de rijbaan fors is gedaald. GroenLinks en D66 pleiten in Utrecht al lange tijd voor de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan en stellen hierover vragen aan het college.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: "De cijfers uit Amsterdam klinken veelbelovend. De verplaatsing blijkt naast minder vieze uitstootgassen bij het fietsstoplicht, ook te leiden tot veiligere fietspaden en minder ongelukken met snorfietsen. Dat is goed nieuws voor snorfietsers en andere weggebruikers. Op naar groen licht voor onze lang gekoesterde wens!"

Op initiatief van GroenLinks en D66 is het college al enige tijd bezig met de uitwerking van de plannen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit duurt echter langer dan verwacht. Belangrijk reden voor deze vertraging lijkt de weerstand van nood en hulpdiensten, omdat zij vrezen voor de veiligheid.

Sinds de snorfiets in Amsterdam naar de rijbaan is verplaatst telde de politie telde tien ernstige ongelukken met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen. GroenLinks en D66 willen weten hoeveel ongelukken er op dit moment met snorfietsen zijn en vragen de wethouder of de cijfers uit Amsterdam doorslaggevend zijn om groen licht te geven voor de verplaatsing.

Meer begeleiding naar werk voor mensen met ernstige psychische aandoening dankzij GroenLinks | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 16-01-2019 00:00

Na positieve resultaten van een pilot gaat de gemeente door met het aanbieden van Individuele Plaatsing en Steun (IPS). Dit is een bewezen effectieve methode die mensen met een ernstig psychische aandoening naar betaald werk begeleidt. Dankzij vragen van GroenLinks raadslid Julia Kleinrensink gaat de gemeente nu standaard een aantal trajecten per jaar aanbieden.

Kleinrensink: “GroenLinks is blij dat het nu structureel aangeboden wordt en kijkt uit naar de verdere voortgang. We willen dat iedereen mee kan doen op de arbeidsmarkt en IPS heeft een slagingskans van 40% wat enorm hoog is als je kijkt naar de achtergrond van deze groep mensen. Werk is een belangrijke manier om mensen zich gezonder en beter te laten voelen.” 

In Nederland is IPS nog een relatief nieuwe methode. Het werkt vanuit de gedachte dat iedere cliënt die dat wil, kan werken in een reguliere arbeidsplaats. Er wordt snel gezocht naar een echte baan, waarna er langdurige ondersteuning volgt, zowel aan de persoon als aan de werkomgeving. Hierdoor blijven mensen aan het werk.

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.  

Ruimte voor de fietser, naar de weg met de snorfiets | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 04-07-2018 00:00

De gemeente Utrecht gaat de snorfiets vanaf begin 2019 verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Door een meevaller bij de voorjaarsnota gebeurt dit op initiatief van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie een half jaar eerder dan gepland.

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan is een langgekoesterde wens van onder andere D66 en GroenLinks, die eerder samen actieplan bommeroverlast opstelden. GroenLinks-raadslid Thijs Weistra: "Veel fietsers ergeren zich aan gevaarlijke situaties en het wachten in de uitlaatgassen van de scooter voor je bij het stoplicht. Door snorfietsen van het fietspad te halen maken we fietsen in Utrecht nog gezonder en veiliger.”

Meevaller

De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan werd, eerder dan verwacht, mogelijk gemaakt door de regering. D66 en GroenLinks kondigden vrijwel direct na het bekend worden van dit nieuws aan dat zij dit in Utrecht willen regelen. Wethouder Everhardt antwoordde op vragen van de raad er wel kosten gemaakt moeten worden omdat rijbanen en borden veranderd moeten worden. Door een meevaller bij de voorjaarsnota kon dit geld op initiatief van D66 en GroenLinks direct worden ingezet. Daarom kunnen de maatregelen een half jaar eerder, namelijk vanaf begin 2019 worden ingevoerd.

Duurzame coalitie

De Utrechtse coalitie van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie heeft in haar coalitieakkoord nog meer stappen aangekondigd voor de verduurzaming van Utrecht. Het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan zal gebeuren op geschikte rijbanen in de binnenstad en wijken daaromheen. Uitgesloten worden drukke wegen zoals de Kardinaal de Jongweg en de Marshallaan. Vanwege de drukte op deze wegen zal de snorfiets daar voorlopig nog wel op het fietspad mogen rijden

 

GroenLinks winnaar fietsvriendelijkste verkiezingsprogramma | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 15-03-2018 00:00

Een jury van drie deskundigen van de Fietsersbond heeft het verkiezingsprogramma van GroenLinks beoordeeld als het meest fietsvriendelijke van Utrecht. Concrete plannen voor een nieuwe fietstunnel als het stationsgebied gaven de doorslag.

GroenLinks zet in op meer ruimte voor de voetganger en de fiets. “Voor fietsers hebben we in Utrecht de laatste jaren al veel gedaan. Er zijn hoofdfietsroutes aangelegd en er zijn veel fietspaden en fietsstraten bijgekomen. GroenLinks ziet nog veel meer mogelijkheden om de fiets voorrang te geven. We streven ernaar Utrecht fietshoofdstad van de wereld te maken.” Aldus raadslid Fred Dekker, die de prijs namens de partij in ontvangst nam.

De programma’s van de verschillende partijen werden beoordeeld op vier thema’s:

verkeersveiligheid, drukte en doorstroming; fietsfaciliteiten; ambitie, toekomstvisie en innovatie verbeterde fietsverbindingen.

ChristenUnie wint de zilveren medaille voor meest fietsvriendelijke programma

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Utrecht 08-03-2018 13:07

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/Medaille fietsersbondNa GroenLinks scoorde de ChristenUnie het beste met het verkiezingsprogramma. De Fietsersbond reikt deze prijs elke vier jaar uit in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De jury noemde het een ‘nek-aan-nekrace’ voor de twee eerste partijen.

Gisteravond werd de medaille uitgereikt. De jury, bestaande uit Ilse Harms, Bas Hendriksen en Michiel Slütter, keek naar vier belangrijke thema’s:

 Verkeersveiligheid / drukte / doorstroming (onder andere meer groen licht voor fietsers, scooters van het fietspad en bredere fietspaden) Fietsfaciliteiten (onder andere fietslessen, meer stallingen, snelfietsroutes, en autovrije zones rond scholen) Ambitie / toekomstvisie / innovatie (onder andere groei fietsgebruik, meer fietsgebruik voor schone lucht en gezondheid, fietsnetwerk verbeteren) De door de Fietsersbond Utrecht gewenste nieuwe of verbeterde fietsverbindingen.

 https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/christenunie-wint-de-zilveren-medaille-voor-meest-fietsvriendelijke-programma.html

Opvallend vond de jury een zin in het verkiezingsprogramma over de snelheid van fietsers: 'De wegen worden zo ingericht, dat de gemiddelde fietser binnen Utrecht sneller is dan de gemiddelde automobilist.' De jury vatte de ambities van de ChristenUnie als volgt samen: 'Meer groen voor fietsers, meer buurtstallingen, minder paaltjes en autoverkeer scheiden van fietsverkeer'.

Vier jaar geleden won de ChristenUnie de gouden medaille in deze competitie. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Met het verkiezingsprogramma in de hand hebben we als fractie weer talloze handvatten om de komende vier jaar in volle vaart voor een fietsvriendelijk Utrecht te gaan."

Wil je rustig onze punten over de fiets nog eens nalezen? Kijk hier voor de paragraaf over de fiets!

De infographic is gemaakt door Ilse Harms.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.