Nieuws van politieke partijen in Zaanstad inzichtelijk

15 documenten

CDA Wethouder Slegers: "Tunnels in plaats van spoorbomen bij Guisweg"

CDA CDA Zaanstad 17-03-2023 08:48

Zeventien jaar na de eerste ideeĆ«n over het weghalen van de spoorwegovergang bij de Guisweg heeft Zaanstad de knoop doorgehakt. De komende drie jaar worden de details ingekleurd en in 2026 gaat het werk van start. Helemaal onomstreden is de ingreep niet. Fietsers en voetgangers krijgen een tunnel waarin ze volgens critici misschien niet veilig zijn, verkeer moet soms omrijden om op de snelweg te komen en de wegenstructuur doet wat ingewikkeld aan. Wethouder Gerard Slegers ziet dat anders. ,,Als je het hoort, of op een kaart ziet, kan ik mij die gedachte voorstellen. Veel mensen houden niet van verandering en dit gaat heel anders worden. Ik bekijk het van de andere kant, ik kijk naar wat het ons oplevert en dat is ontzettend veel.ā€™ā€™ Nog even en de slagbomen bij de spoorwegovergang zijn vaker naar beneden dan omhoog. Nu zijn ze 24 minuten per uur gesloten. Als over een paar jaar het treinverkeer verder geĆÆntensiveerd wordt, zijn ze elk uur 33 minuten dicht. ,,Daar komt bij dat we meer woningen gaan bouwen en de hockeyclub naar deze hoek van de stad komt. We kunnen gewoon niet niks doen. Dit project is cruciaal om de bereikbaarheid te verbeteren.ā€™ā€™ Meegepraat Het heeft dan even geduurd voor er een plan lag, maar Slegers is trots op de inspraak. Bewoners, bedrijven en verenigingen hebben allemaal meegepraat en het is ze zoveel mogelijk naar de zin gemaakt. ,,Het enige wat mis ging en waarvoor ik excuses heb aangeboden, is dat we de schietvereniging onder de afrit van de A8 te laat hebben gesproken. Voor die club zoeken we nog een oplossing.ā€™ā€™ ,,De fietstunnel die nu getekend is, is echt veilig. Waar het kan is die open en er komt zoveel daglicht in als mogelijk is. Er was een probleem met verschillende richtingen die elkaar gaan kruisen. De hoeken waren te scherp maar nu zijn het overzichtelijke bochten. Er zat een knik in de tunnel, die is weggehaald en er is nu een zichtlijn door de hele tunnel. Het wordt veel veiliger dan nu. Veel scholieren halen nu halsbrekende toeren uit om niet te laat te komen. Dat is veel gevaarlijker. Ik ben pas echt gerustgesteld als die veilige weg onder het spoor en het kruispunt door er ligt.ā€™ā€™ Niet in scĆØne gezet ,,We lieten de situatie een paar jaar geleden zien aan de directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Terwijl wij hier stonden gingen de spoorbomen dicht en even later slalomde er een ambulance tussen de slagbomen door. De directeur riep uit dat wij dat in scĆØne hadden gezet maar dat was niet zo. Het is de dagelijkse praktijk hier.ā€™ā€™ In 2026 begint het werk aan het kruispunt en de overweg en drie jaar later is het onmogelijk om het spoor nog letterlijk te kruisen. In plaats van een overweg is er dan een tunnel vlakbij de A8 waardoor je van oost naar west en andersom kunt rijden. De routes rond die tunnel zijn het meest gecompliceerde deel van de ingreep. Volgens bewoners en zelfs enkele verkeerskundigen, is het te ingewikkeld. Wie nu uit de richting Amsterdam over de snelweg rijdt, ziet dan geen afslag meer in oud-Koog. In plaats daarvan moet de bestuurder doorrijden naar de afrit bij Westerkoog en daar via een nieuwe weg en een nieuwe tunnel terug naar oud-Koog. En wie vanuit oud-Koog de A8 op wil, rijdt dezelfde route die 1800 meter langer is dan nu. Wachttijd ,,1800 meter lijkt heel watā€™ā€™, zegt Slegers. ,,Maar het verschil is maar twee minuten. Dat weegt niet op tegen de voordelen. Als ik daar tegenover zet hoeveel wachttijd anderen nu voor de spoorbomen hebben, dan vind ik dat een grote verbetering. En ik ben er van overtuigd dat als het allemaal klaar is, iedereen de voordelen gaat zien.ā€™ā€™Het verdwijnen van de op- en afrit van de snelweg in oud-Koog ziet Slegers ook als winstpunt. ,,Bij de afrit moet het verkeer vol in de ankers, zo kort is die. En op de oprit is er niet genoeg ruimte om snelheid te maken. Dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Het mooie is dat we van de ruimte die dan ontstaat een soort park kunnen maken. Dat klinkt misschien raar, een park onder een snelweg maar het kan. De skatebaan die daar nu is wordt dan een veel vriendelijkere plek.ā€™ā€™Zodra de gemeenteraad begin april groen licht geeft wordt het plan tot in de kleinste details uitgewerkt. Dan wordt ook uitgedokterd hoe de wegen aangepast moeten worden terwijl het verkeer kan blijven rijden en er twee tunnels onder het spoor aangelegd worden zonder de dienstregeling zwaar te verstoren. Bron: Noordhollands Dagblad Ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

VVD Zaanstad voor betaald parkeren ? Nee, natuurlijk niet...

VVD VVD Zaanstad 18-02-2020 01:55

Maar er zijn buurten in Zaanstad waar de bewoners er zelf om vragen.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/38384/vvd-zaanstad-voor-betaald-parkeren-nee-natuurlijk-niet

De Muziekbuurt in Westerwatering is zo’n buurt en ligt vlak bij het station van Zaandam. De bewoners van deze wijk kunnen overdag hun auto niet meer kwijt omdat gelegenheidsparkeerders gebruik maken van de gratis parkeerplekken. In 2018 is er een enquête onder de bewoners van deze wijk gehouden en zij hebben in meerderheid aangegeven dat zij een parkeervergunning willen en dat andere parkeerders moeten betalen. Wethouder Slegers heeft in november 2019 toegezegd dit op korte termijn te gaan regelen. 

Omdat het tot op heden nog niet geregeld is heeft Tjeerd Rienstra namens de fractie van VVD Zaanstad vragen gesteld. Wij zijn benieuwd naar de antwoorden van het College. 

Vragen VVD over parkeren in de muziekbuurt

Zaanstad.nieuws.nl publiceerde hier het volgende bericht over : Zaanstad.nieuws.nl vvd-is-wachten-op-betaald-parkeren-muziekbuurt-zat/

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

Aanpak Verkeersdruk Ambacht en Thorbeckeweg (AVANT)

VVD VVD Zaanstad 29-05-2019 03:57

De verkeersdrukte op de Thorbeckeweg zal de komende jaren flink toenemen en daardoor nog meer opstropen bij de kruising met de Wibautstraat. Hier is de afgelopen tijd het plan AVANT voor ontwikkeld en in detail uitgewerkt.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/35574/aanpak-verkeersdruk-ambacht-en-thorbeckeweg-avant

De Raad is op dinsdag 28 mei akkoord gegaan met het voorkeursalternatief voor de aanpak van de Thorbeckeweg (project AVANT), waarmee de doorstroming en veiligheid van auto, bus en fiets wordt verbeterd en de overlast voor omwonenden wordt verminderd. Het voorkeursalternatief houdt op hoofdlijnen in dat de  Thorbeckeweg straks via een tunnel onder de Wibautstraat doorgaat.  Ook komt er een T-aansluiting ter hoogte van busbrug De Vlinder voor zowel auto als openbaar vervoer en wordt de aansluiting van de Westkolkdijk op de Thorbeckeweg opgeheven. Het Rijk, de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad en Oostzaan hebben dit plan samen uitgewerkt.  Voor de VVD is dit een belangrijke realisatie van een speerpunt uit het verkiezingsprogramma.

 

Tjeerd Rienstra

westzijde 30-km-zone!

ROSA ROSA Zaanstad 14-02-2019 13:42

ROSA wil dat Zaanstad, waar mogelijk, een dertig-kilometergebied wordt. Daarom dienen wij vanavond, samen met andere partijen, opnieuw een motie in om de gehele Westzijde tot dertig-kilometerzone te laten verklaren. De motie is hier te lezen.

De fietsersbond Zaanstreek legt in onderstaand stuk helder uit waarom dit een goed plan is:

ā€œBij 50 km neemt de ernst van ongelukken beduidend toe als je het vergelijkt met 30 km. Er gebeuren 30% meer letselongevallen, 50% meer ernstige letselongevallen en 60% meer dodelijke ongevallen. Tussen 1998 en 2007 zijn er door snelheidsverlaging 1600 verkeersdoden minder gevallen, stelt VVN (Veilig Verkeer Nederland).ā€Ā Lees hier verder.

diverse onwenselijke verkeerssituaties voor fietsers | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 03-12-2018 00:00

Zaanstad scoort een dikke onvoldoende op het gebied van fietsbereikbaarheid, zo bleek laatst uit een “Benchmark-onderzoek” dat door Natuur & Milieu, de fietsersbond, Milieudefensie en andere organisaties is uitgevoerd. Mede daardoor worden hier weinig kilometers per fiets afgelegd in vergelijking met andere steden. Hoewel hier en daar verbeteringen zijn aangebracht (zoals het snelfietspad naar Amsterdam), onderschrijft GroenLinks de kritische uitkomsten van het onderzoek. Hieronder enkele punten die ons inziens spoedig verbetering behoeven.

1. Zaandam/Aan de Vaart

Zoals in het Noord Hollands Dagblad van zaterdag 24 november stond beschreven, kunnen bewoners van Aan de Vaart hun fiets of scooter nauwelijks gebruiken. Sinds Romanov gebouwd wordt, kunnen ze ternauwernood nog op Rustenburg of in de Stationsstraat komen. En wanneer ze achterlangs gaan, moeten ze de Provincialeweg op (zonder stoplichten, zonder zebrapaden). Een gevaarlijke situatie.

2. Zuiderhout/Stormhoek

Wie op de fiets gaat naar de winkels die zijn gevestigd op de Stormhoek (zoals ’t Goed, Prenatal, Liv Outdoor, enzovoort) kan daar niet op een fatsoenlijke manier komen. De laatste honderden meters moeten met de fiets aan de hand over de stoep worden afgelegd.

3. Zuiderhout/Hornbach

Wie vanaf Stormhoek naar de Hornbach fietst, komt terecht op een uiterst smal fietspad (dat evenwijdig loopt aan de Cornelis Bruijnzeelweg). Dit fietspad is tweerichtingsverkeer, maar je kunt er nauwelijks een andere fietser passeren. Na dit korte fietspad, beland je bovendien op het parkeerterrein van Hornbach waar je kriskras tussen de auto’s door moet fietsen om bij de Pieter Ghijsenlaan te komen.

4. Westzaan/Noordzeekanaal

Wanneer je in Westzaan de Kleine Steng op fietst (richting Noordzeekanaal), rijd je een doodlopende weg in. Er staan geen bordjes voor fietsers die je daar voor waarschuwen, en helaas is er geen mogelijkheid om te fietsen over of langs de Kanaaldijk.

5. Wormerveer/Krommenie

Voor fietsers is de verkeerssituatie tussen Wormerveer en Krommenie de afgelopen jaren verbeterd. Positief is bijvoorbeeld het fietspad tussen de Krommeniërweg en de fietstunnel die onder de Provincialeweg door gaat. Je moet hier echter wel bekend zijn, want bewegwijzering voor fietsers ontbreekt hier volledig. 

6. Wormerveer/Shoppingcenter Noorderveld

Ook de winkels van het Shopping Center zijn moeilijk bereikbaar per fiets. Wanneer je over het fietspad naast de Provincialeweg aan komt rijden, moet je eerst een flinke omweg van vele honderden meters maken om het winkelgebied te bereiken. Dat zal het fietsgebruik niet bepaald bevorderen.

7. Zaandam/’t Kalf

Als je vanuit ’t Kalf of de Kalverhoek via de Zuiderweg richting de Leeghwaterweg fietst, is er geen vrij liggend fietspad of fietsmarkering (terwijl de weg daar druk is, inclusief bus- en vrachtverkeer). Er is daar ook geen goede opstelplek bij de verkeerslichten voor fietsers om veilig over te kunnen steken. In hetzelfde gebied heb je de oversteek vanaf de Braakdijk naar de fietspaden. Ook daar zijn geen goede voorzieningen om de drukke Leeghwaterweg over te steken, terwijl dit juist een recreatieve route is.

GroenLinks stelt vragen aan het college

In 2015 is er een GroenLinks-motie aangenomen om bewegwijzering naar fietsparkeerplekken beter te verzorgen. Vooralsnog is daar maar zeer beperkt uitvoering aan gegeven.GroenLinks heeft al eerder via een motie opgeroepen om een meldpunt in te stellen waar fietsers eenvoudig meldingen kunnen doen van onwenselijke/gevaarlijke verkeerssituaties. Helaas was er toen geen meerderheid in de gemeenteraad die dit een goed idee vond.Ook heeft GroenLinks meermaals voorgesteld om een fietscoördinator aan te stellen die onwenselijke verkeerssituaties zou kunnen (laten) aanpakken.

GroenLinks, niet voor niets de fietspartij van Zaanstad, heeft het college gevraagd of men bekend is met de problematiek van bovenstaande punten en wat men denkt hieraan te gaan doen om het gevaar voor fietsers in Zaanstad te verminderen, of nog liever te laten verdwijnen.

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen autoā€™s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisicoā€™s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of Ć©Ć©n zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra autoā€™s zal aantrekken. Dat zijn de autoā€™s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-CoenbrugtracĆ©-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het Ć©Ć©n moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Staatssecretaris Barbara Visser vertelt over de busbrug en 24/7 open

VVD VVD Zaanstad 19-03-2018 01:05

Staatssecretaris Barbara Visser op bezoek in haar eigen gemeente Zaanstad. Natuurlijk ging zij na het goede nieuws van afgelopen donderdag met lijsttrekker Gerard Ram langs de busbrug "De Binding". VVD Zaanstad wil deze brug 24/7 open.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Staatssecretaris Barbara Visser in gesprek met inwoners Zaanstad

VVD VVD Zaanstad 16-03-2018 01:57

Staatssecretaris Barbara Visser zal op zaterdag 17 maart een bezoek brengen aan Zaanstad. De staatssecretaris zal om 10.45 uur arriveren bij ANSmode aan de Westzijde. Daar gaat zij met lijsttrekker Gerard Ram in gesprek met lokale ondernemers over spelende problemen, zoals de leegstand en het opknappen van de Westzijde.

 

“Ik spreek graag met de ondernemers en bewoners uit mijn eigen buurt” aldus de staatssecretaris. “Ik voel mij nog steeds enorm betrokken bij Zaanstad.”

 

Daarnaast zal de staatssecretaris busbrug de Binding bezoeken. Donderdag 15 maart heeft de gemeenteraad, op initiatief van de VVD Zaanstad, een besluit genomen om de brug versneld 24 uur per dag open te stellen voor het verkeer. Een onderwerp waar de staatssecretaris zich al hard voor maakte in de tijd dat zij nog gemeenteraadslid was in Zaandam.

 

Oplossen stroperig verkeer

CDA CDA Zaanstad 15-03-2018 07:37

De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creƫren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.