Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

11 documenten

CDA Zwolle blij met aanpak verkeersveiligheid rondom voetbalvereniging SVI

CDA CDA Zwolle 07-08-2020 12:50

Wie recentelijk langs sportpark de Siggels is gereden, heeft het ongetwijfeld opgemerkt: 1.5 jaar na het onder de aandacht brengen van de onveilige verkeerssituatie rondom deze plek, wordt er nu gewerkt aan onder andere een veiligere oversteek. Door het aanleggen van een middengeleider kan er voortaan in twee etappes overgestoken worden door voetgangers en fietsers. Om dit mogelijk te maken wordt de IJsselcentraleweg plaatselijk verbreed. Daarnaast worden de huidige in- en uitrit naar het sportpark verplaatst en wordt ook de aansluiting van de Staatsmanlaan op de IJsselcentraleweg enigszins aangepast. Uiteindelijk kunnen hierdoor de trottoirs aan beide zijden iets verbreed worden, wat zal zorgen voor meer ruimte voor voetgangers. CDA Zwolle is blij met de ontwikkelingen rondom het sportpark. Al in 2018 stelde raadslid Margriet Boersma vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de onveilige situatie. ‘Een vrijwilligersorganisatie als een voetbalclub moet zich richten op het plezier en niet hoeven nadenken of de leden wel veilig kunnen oversteken’, aldus Boersma. ,,Daarnaast moet een buurthuis/sportclub voor iedereen toegankelijk zijn. Veilig oversteken hoort daarbij’’. Met het realiseren van een betere verkeersveiligheid wordt aan deze behoeften voldaan.

Herinrichting Museumkwartier

VVD VVD Zwolle 14-06-2020 11:28

De Zuidwestelijke Entree van de stad, ofwel ‘het Museumkwartier’ gaat op de schop. Het was wel tijd dat dit gebied werd aangepakt en we vinden dat er een prachtig plan is gemaakt. Wel hebben we vragen gesteld over de verkeersveiligheid en parkeergelegenheid voor zowel fietsers als automobilisten.  Lees de hele bijdrage van Thom hieronder:

Op weg naar een effectief vuurwerkbeleid

PvdA PvdA Zwolle 04-06-2019 12:38

364 dagen maken we ons in Zwolle terecht druk over ballonnenvervuiling, ongevallenpreventie, geluidsoverlast bij bijvoorbeeld festivals en live optredens in cafes, dierenwelzijn zoals  bijvoorbeeld met het reeenverdrinkingspreventiebeleid, fijnstof en zware metalen uitstoot door verkeer en bedrijven, watervervuiling en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

En rondom 1 dag in het jaar vinden we het moeilijk en ingewikkeld om een relatief korte culturele traditie met vele negatieve maatschappelijke neveneffecten te doen veranderen.

Vier jaar geleden stond ik hier ook als woordvoerder van mijn partij over vuurwerkoverlast te spreken. Helaas moeten we constateren dat we in Zwolle in die 4 jaar nog weinig verder zijn met een effectief vuurwerkoverlastbeleid.  In 2015 hadden we het in deze raad al over vuurwerkvrije zones en centrale vuurwerkshows. Eigenlijk zijn we hier in Zwolle geen meter opgeschoven met een effectief vuurwerkoverlastbeleid  en krijgen we nu slechts na 4 jaar een evaluatie van de voor en nadelen van vuurwerkvrije zones en een centraal vuurwerkbeleid. Eerlijk gezegd hadden we op voorhand meer van dit college verwacht met partijen die dierenwelzijn, natuur en milieu en gezondheid belangrijke onderwerpen vinden.

Terecht wordt opgemerkt dat ook andere overheidslagen een rol hebben in het beperken van vuurwerkoverlast. Echter dat hoeft Zwolle niet te weerhouden om waar mogelijk een effectief beleid te gaan voeren. Meerdere gemeenten hebben beleid ten aanzien van de jaarwisseling ontwikkeld waarin gedragsverandering en hervorming van deze traditie centraal staan. Eventuele maatregelen en keuzes vloeien uit deze aanpak voort. In Zwolle is er tot nu toe geen beleid gericht op gedragsverandering en hervorming van de traditie. Wij vinden dat het moment nu daar is om een ook in Zwolle een integraal beleid te gaan voeren. Wij realiseren ons dat dat best ingewikkeld is. Ik wil bij dezen graag een vergelijking maken met het anti-rookbeleid. 40 jaar geleden bespraken we hier het wel en wee van Zwolle onder het genot van een sigaar of sigaret. En nu zien we de positieve effecten van een anti-rookbeleid. Als we terugkijken naar dit anti-rookbeleid dan was dit een integrale mix van allerlei soorten maatregelen van verboden tot informatiecampagnes.  Wij hopen wel dat het vuurwerkoverlastbeleid wat sneller wordt ingevoerd.

Hoe meer gemeenten een integraal vuurwerkoverlastbeleid gaan voeren hoe meer er ook een noodzaak gaat ontstaan onder aanvoering van de VNG  dat het Rijk ook effectieve stappen gaat nemen ter realisering van een vuurwerkverbod. Als je het rapport uit 2017 van de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding Tjibbe Joustra leest en kijkt naar de gezondheids,  milieu,  dierenwelzijnseffecten kun je eigenlijk ook niet anders verwachten. Elk jaar gemiddeld 480 gewonden op de eerste hulp; 200 beschadigde ogen; een substantieel deel van de slachtoffers dat niet wordt getroffen door eigen onvoorzichtigheid maar door projectielen van een ander; de agenten en ambulancebroeders die nu al opzien tegen de nieuwjaarsnacht vanwege alle vuurwerkbommen die naar hun hoofd worden gegooid terwijl ze gewoon hun werk willen doen. En als ál het vuurwerk verboden is, wordt het opeens een stuk makkelijker om op te treden tegen het gevaarlijke illegale vuurwerk dat de zwaarste verwondingen veroorzaakt. Het is niet voor niks dat korpschef Akerboom om meerdere redenen een vuurwerkverbod steunt. Wat ons betreft komt er dan ook een integraal vuurwerkbeleid in Zwolle als opstap naar een plaatselijk en landelijk verbod op bezit en gebruik van vuurwerk door particulieren.

Hoe moet dit integrale beleid er in Zwolle uitzien? Wat ons betreft is dit ten eerste om een combinatie van het invoeren van verplichte en vrijwillige vuurwerkvrije zones en mogelijke centrale evenementen rondom de jaarwisseling, maar bijvoorbeeld ook voorlichting- en educatiecampagnes in samenwerking met bijvoorbeeld welzijnsorganisaties en wijkverenigingen. Ook gaan wij uit van brede handhavingscapaciteit die daarbij past. Wat ons betreft als opmaat voor een vuurwerkverbod. En wij verwachten dat het college bij het rijk steviger aandringt op landelijk beleid mbt realisering van een vuurwerkverbod. Niet voor niets steunen veel burgemeesters zoals bijvoorbeeld  burgemeester Krikke van Den Haag de conclusies van de Onderzoeksraad.

Wij willen het college vragen om in 2020 een begin te maken en elk jaar voortgang te creëren zodat we in 2025 in Zwolle een breed integraal effectief vuurwerkoverlastbeleid hebben, wat hopelijk synchroon loopt met het landelijk beleid. Echter we willen niet dat Zwolle gaat wachten op een landelijk vuurwerkbeleid!  Wij vragen het college dan ook met een inhoudelijk voorstel voor een integraal vuurwerkbeleid te komen. Voor een dergelijk integraal beleid zal in de begroting van 2020 en in de meerjarenbegroting extra middelen moeten worden gereserveerd. Indien nodig zullen we bij de PPN bespreking hier een motie  voor indienen.

Tenslotte, als we al die negatieve effecten op het gebied van natuur, dierenwelzijn,gezondheid, milieu, politie en ambulancebroeders etc ook rondom die ene dag in het jaar eigenlijk niet willen zien en die andere 364 dagen wel, hoe geloofwaardig zijn we dan in die andere 364 dagen met ons beleid?

 

 

Het bericht Op weg naar een effectief vuurwerkbeleid verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Groenlinks dringt aan op diervriendelijke oplossing overstekende ganzen | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 08-04-2019 00:00

De raadsfractie van GroenLinks is geschrokken van de berichtgeving door de Stentor over de vele aanrijdingen met ganzen aan de Blaloweg. Raadslid Eildert Noorda en burgerlid Simone Boshove stellen daarom schriftelijke vragen aan het college van B&W. “Wij hebben vernomen dat in de afgelopen drie maanden zeker acht ganzen zijn doodgereden aan de Blaloweg. De voorzitter van de Dierenambulance Zwolle geeft aan al eerder aan de bel te hebben getrokken bij de gemeente, maar tot nu toe is er nog geen oplossing gevonden” aldus Noorda.

GroenLinks vind het belangrijk dat er een diervriendelijke oplossing wordt gevonden, bijvoorbeeld door de groep ganzen te verplaatsen naar een andere locatie. Noorda en Boshove vragen het college dan ook deze manier in overweging te nemen. Daarnaast vragen zij op welke termijn er actie ondernomen gaat worden. “Wij maken ons zorgen over het dierenwelzijn en de verkeersveiligheid. Naast dat er nu regelmatig ganzen verongelukken, is de huidige situatie ook erg gevaarlijk voor automobilisten en ander verkeer. Het is wat ons betreft noodzaak dat er zo snel mogelijk een diervriendelijke oplossing komt” aldus Boshove.

30 maakt de Singels weer prettig | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 26-03-2019 00:00

Nu zelfs de RAI-vereniging zich sterk maakt om van 30 het nieuwe 50 te maken, is het tijd voor een herbezinning als het gaat om maximumsnelheden in Zwolle. Met stip bovenaan, wat GroenLinks betreft: de Singels rond het centrum van Zwolle

 

Op de Singels (tegen de klok in: Burgemeester Drijbersingel, Schuttevaerkade, Pannenkoekendijk, Harm Smeengekade, Emmawijk, Burgemeester van Roijensingel, Groot Wezenland) geldt nu nog een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Die snelheid komt de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid niet ten goede.

 

Bovendien worden de Singels drukker, zowel met snel- als langzaam verkeer. Een groot deel van het tracé is bochtig en er zijn veel kruispunten. GroenLinks-raadslid Norman Finies: "Op slechts 700 meter van het bijna 2,5 kilometer 50-kilometertracé langs de gracht ligt een vrijliggend fietspad. Dit wordt in geen enkele norm of richtlijn vandaag de dag meer aanbevolen."

 

Een lagere maximumsnelheid betekent een substantieel kortere remweg (van 19 naar 7 meter op droog wegdek) en minder (en minder ernstig) letsel. "Een centrumring waar 50 de norm is, is verkeerskundig niet meer van deze tijd", aldus Finies.

 

Finies vervolgt: "Het verlagen van de maximumsnelheid op de Singels staat al in menig visiedocument van de gemeente. Wat GroenLinks betreft is de tijd van mooie woorden voorbij en gaat het nu om daden." Groenlinks vraagt het College daarom om de mogelijkheden te onderzoeken om de maximumsnelheid op de Zwolse Singels te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.

Prachtige busbrug in Zwolle geopend met busbrugfestival.

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 11-03-2019 20:04

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1271732/597681/20190209 Schuttebusbrug Zwolle.jpeg

Lang heeft Zwolle ernaar uit gezien: de opening van de busbrug. Vorig jaar zomer kwamen vele mensen kijken hoe het brugdeel beetje bij beetje over het spoor gereden werd. En op 9 februari konden duizenden Zwollenaren dan eindelijk de officiële opening meemaken. Daarmee breekt een nieuwe fase aan in de ontwikkeling van de Spoorzone.

“Voor de stad is dit echt een prachtige stap,” vertelt Gerdien Rots, die voor de ChristenUnie Zwolle het woord voert over de Spoorzone. “Steeds meer wordt het stationsgebied echt een prachtig entree van Zwolle. De busbrug maakt het mogelijk het busstation naar de andere kant te verplaatsen. Door de ruimte die daardoor ontstaat kunnen we de centrumzijde echt mooi verbinden met de binnenstad.”

De ChristenUnie is bijzonder trots op de voortrekkersrol die haar wethouder Ed Anker heeft gespeeld. Daarbij ontving hij ook voortdurend steun van Bert Boerman, gedeputeerde namens de ChristenUnie Overijssel.

Ook Ruben van de Belt, woordvoerder mobiliteit en verkeer, is blij met de busbrug: "Hierdoor wordt het voor de vele duizenden fietsers die naar de trein gaan een stuk veiliger. De bussen en fietsers kruizen elkaar niet langer, waardoor er minder kans is op ongelukken." Dit zal nog meer gelden als de fietskelder, waar nu een begin aan wordt gemaakt, af is en er nog meer fietsers te verwachten zijn.

Voor de ChristenUnie zijn dit ontwikkelingen om trots op te zijn. De busbrug kreeg overigens nog een extra Zwols tintje door hem de Schuttebusbrug te dopen, naar het Zwolse familiebedrijf dat een groot deel van de twintigste eeuw het busvervoer in de stad verzorgde.

Menistenbrug voor langzaam verkeer maakt Zwolle nog meer fietsstad | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 22-11-2018 00:00

GroenLinks Zwolle is blij dat het college heeft doorgepakt met het veiliger maken van de Menistenbrug. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste omwonenden voor het handhaven van de autoafsluiting zijn. Bovendien komt het de verkeersveiligheid te goede.

In juli verzocht GroenLinks-raadslid Norman Finies een onderzoek om de brug bij de Turfmarkt gesloten te houden voor autoverkeer. Dat was al een jaar lang het geval in verband met de verbouwingswerkzaamheden aan de watertoren. Uit het onderzoek dat nu naar voren kwam, blijkt dat het aantal ongevallen scherp is gedaald. Zestig procent van de omwonenden vindt de afsluiting ook een goed idee.

Finies is blij met de uitkomsten van het onderzoek: “Het is mooi dat de wethouder nu ook direct doorpakt. Nu de Menistenbrug het domein wordt van fietsers en voetgangers, is er eindelijk een ononderbroken hoofdfietsroute tussen de Binnenstad en Berkum. De parkeerplaats op de Turfmarkt blijft gewoon bereikbaar, maar wel via een voor iedereen veilige en comfortabele route.”

De Menistenbrug was tot de afsluiting voor autoverkeer in twee richtingen voor autoverkeer bereikbaar, terwijl ook veel fietsers van de brug gebruikmaken. Dit leidde ertoe dat fietsers regelmatig in de verdrukking kwamen. Door de afsluiting wordt niet alleen de brug veiliger, ook op de Turfmarkt en de kruising met de Menistenstraat en de Philosofenallee neemt de verkeersveiligheid toe.

De PvdA in Breecamp, Stadshagen

PvdA PvdA Zwolle 13-10-2018 07:07

Op zaterdag 6 oktober trok de PvdA weer de wijk in om van inwoners te horen wat zij van hun wijk en buurt vinden. Dit keer was de PvdA in Breecamp, Stadshagen.De inwoners waarderen de rustige woonomgeving, de kindvriendelijkheid en de nabijheid van groen, water en natuur.

Zorgen waren er ook, met name als het gaat om de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid:“Er wordt ont-zet-tend hard gereden! We moeten onze kinderen hier echt goed in de gaten houden, zo hard gaat het hier soms”. Bijna zonder uitzondering gaven de bewoners van enkele straten in Breecamp aan dat verkeersveiligheid echt een groot probleem is bij hun in de straat. Ze zouden graag zien dat de gemeente hier iets aan doet, b.v. door het plaatsen van tijdelijke verkeersdrempels.

Het is een buurt met actieve en betrokken inwoners. Omdat velen er pas wonen en er in het huurgedeelte veel verloop is, willen de buurtbewoners binnenkort een straatfeest organiseren, om elkaar beter te leren kennen. Verder zijn de bewoners erg positief over hun buurt: de rust, de ruimte en de nabijheid van groen en water.De buurt wordt er nog beter op als de bouwwerkzaamheden eindelijk voorbij zijn en er definitief stoepen en straten zijn aangelegd, want die ontbreken nu helaas nog.

De PvdA heeft de verkeersveiligheid van deze straten al besproken met de wijkmanager. Te hard rijden in de buurt of wijk is een thema dat stadsbreed tot veel zorgen leidt. Daarom zal de PvdA dit onderwerp nauwlettend in de gaten houden en er in de gemeenteraad aandacht voor vragen.

Het bericht De PvdA in Breecamp, Stadshagen verscheen eerst op PvdA Zwolle.

PvdA wil aanpak verkeersonveiligheid Mozartlaan

PvdA PvdA Zwolle 30-08-2018 20:19

In de wijk Holtenbroek hoort de PvdA met regelmaat zorgen over de verkeersveiligheid op de Mozartlaan. Daarbij gaat het met name om het stuk tussen de rotonde bij het Deltion en het winkelcentrum aan de Bachlaan.Hier hebben zich de afgelopen jaren al diverse ongevallen voorgedaan.

Omwonenden spreken hun zorgen uit over de veiligheid op de Mozartlaan: er wordt namelijk ontzettend hard gereden op de Mozartlaan, naar schatting soms wel 80 km/u of nog harder.

Ben Ali: “Soms is het rijgedrag nog roekelozer en rijdt men met hoge snelheid af op de T-splitsing Mozartlaan-Bachlaan, waar dagelijks veel bewoners en honderden studenten de straat van en naar het winkelplein oversteken.

Daarbij is de Bachlaan een veelgebruikte route voor ouders die hun kinderen naar één van de basisscholen aan de Bachlaan brengen”.

De PvdA wil daarom dat het College ingrijpt. Ben Ali: “De Mozartlaan moet een 30-km-weg worden, de Bachlaan een voorrangsweg en tot die tijd moet het College handhavend optreden en snelheidsduivels boetes opleggen. Meer dan 30km/u te hard rijden in een woonwijk is niet alleen levensgevaarlijk, het valt ook onder het strafrecht en kan een strafblad opleveren. Dat gedrag willen we dus absoluut niet in het verkeer”.

Het bericht PvdA wil aanpak verkeersonveiligheid Mozartlaan verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Kinderen moeten op een woonerf veilig kunnen spelen

PvdA PvdA Zwolle 15-03-2018 10:49

PvdA wil borden met maximumsnelheid op woonerven

De Zwolse gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid wil dat de gemeente bij de ingang van een woonerf borden plaatst die de maximumsnelheid van 15 kilometer per uur aangeven. De fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

PvdA-fractievoorzitter Jan Slijkhuis zegt hierover: “Uit veel gesprekken die we de afgelopen maanden in heel Zwolle hebben gevoerd blijkt dat mensen zich zorgen maken over verkeersveiligheid in woonbuurten door te hard rijdende automobilisten. Dat speelt zowel in doorgaande straten als op woonerven. Een onderdeel van dat probleem is dat veel automobilisten blijkbaar niet weten dat 15 km. per uur de maximumsnelheid op een woonerf is. Aan die onduidelijkheid willen we een einde maken door borden te laten plaatsen. Kinderen moeten op een woonerf veilig kunnen spelen, auto’s zijn daar te gast.”

De gemeente is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het plaatsen van verkeersborden. Momenteel staan er op woonerven vaak alleen woonerfborden, maar de maximumsnelheid wordt hier niet op aangegeven. Dit terwijl op woonerven de meeste interactie plaatsvindt tussen kwetsbare verkeersdeelnemers en auto’s , en dat dus de meeste gevaren oplevert.

Het bericht Kinderen moeten op een woonerf veilig kunnen spelen verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.