Nieuws van VVD in Haarlem inzichtelijk

10 documenten

Haarlems mobiliteitsbeleid maakt van Haarlem een onbereikbaar GroenLinksoord

VVD VVD Haarlem 16-03-2021 08:30

Komende week bespreekt de commissie beheer het Haarlems mobiliteitsbeleid. Klik hier! voor een voorproefje van onze mening over het Haarlems mobiliteitsbeleid. En heb jij nu daar ook je mening over? Mail die dan naar info@vvdhaarlem.nl, dan nemen we dat mee!

Zet cookies aan om de video te tonen.

Haarlem moet eigen keuzes maken bij versoepeling coronamaatregelen!

VVD VVD Haarlem 09-06-2020 05:33

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/39812/haarlem-moet-eigen-keuzes-maken-bij-versoepeling-coronamaatregelen

Voorzitter, staat u mij toe mijn bijdrage met een hartekreet te starten voordat we weer pragmatisch aan de gang gaan. Want na ruim twee maanden als volksvertegenwoordiger door een serie noodverordeningen op aanwijzing van de Rijksoverheid buiten spel te zijn gezet begin ik gefrustreerd te raken.

U weet, de VVD is een liberale partij en liberalen houden niet zo van het beperken van burgerrechten. En dat is precies wat er de afgelopen maanden is gebeurd. Met alle gevolgen voor onze lokale democratie van dien. De gekozen volksvertegenwoordiging heeft geen debatten gevoerd. Participatie vindt nauwelijks meer plaats en is door de digitalisering hoogdrempeliger dan ooit – de VVD heeft gestreden voor het behoud van de papieren bezoekersschijf omdat niet iedereen over internet beschikte. Diezelfde mensen kunnen nu niet mee doen.

Behalve de burgemeester hebben we het college niet of nauwelijks gezien. Misschien kunnen ze zich straks even opnieuw aan ons voorstellen. De VVD hoopt echter dat zij vanavond het gesprek aan kunnen en willen gaan met de volksvertegenwoordiging die hen benoemd heeft. Zoals het hoort in een democratie. En dat – in tegenstelling tot de afgelopen maanden niet alleen de door de kroon benoemde ambtsdrager hier namens het college het woord voert en ons geen voorstellen doet, maar alleen antwoorden geeft op vragen en ons wel tot pragmatiek lijkt te willen dwingen.

Voorzitter,bij de lockdown moesten we doen wat ons opgedragen werd, bij de heropening moeten we onze eigen keuzes maken! En daarom, voorzitter, de belangrijkste vraag van de VVD. Nu we tot een kanteling in de coronacrisis komen en Haarlem heropenen vragen wij ons af wanneer we van het college voorstellen tegemoet kunnen zien hoe we, bijvoorbeeld, onze ondernemers, de werkzoekenden, de culturele instellingen, de jeugd en onze ouderen uit de lockdown manouevreren.

Ontwikkelvisies Zuid-West & Europaweg

VVD VVD Haarlem 05-12-2019 08:28

Twee ontwikkelvisies kwamen terug in de raad om er een besluit over te nemen nadat de stad op de visies een reactie had gegeven. Twee totaal verschillende visies, samen goed voor het toevoegen van ongeveer 5000 woningen in Haarlem. 3000 woningen rondom de Europaweg en 2000 in Zuid-West, het gebied tussen de Westergracht en richting het zuiden tot de randweg.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/37600/ontwikkelvisies-zuid-west-europaweg

Totaal verschillende projecten omdat er voor de Europaweg vrijwel niemand was om in te spreken in het proces. Voor Zuid-West stond het stadhuis letterlijk vol met bewoners die zich zorgen maken over de bestaande wijk, waar zal dat verschil toch vandaan komen?

 

Wellicht omdat er rondom de Europaweg al veel projecten in gang zijn gezet? Omdat er in dat gebied wel zorgen zijn over de toevoeging van 50% sociale huurwoningen (terwijl het juist de bedoeling was om meer verschillen aan te brengen in het soort woningen), de bereikbaarheid en het parkeren maar niemand meer in verbetering geloofd? Of omdat de contrasten juist zo groot zijn in Zuid-West waar in en rondom de wijk (met relatief weinig sociale woningen) 50% sociale huurwoningen worden toegevoegd? In Zuid-West zijn er overigens wel meer zaken die ervoor zorgden dat de bewoners het stadhuis massaal wisten te vinden; de bereikbaarheid van de wijk staat nu al onder druk, laat staan als er 2000 huizen bij komen. Om nog maar niet te spreken over de zorgen van de bewoners over het groen in de wijk, de parkeerplaatsen en zaken als speelplaatsen, dokters, tandartsen etc.

 

De VVD deelt de zorgen van beide wijken. Voor Zuid-West omdat er weliswaar veel gebouwd kan worden, maar 50% sociale huurwoningen (en de andere 50% vrije invulling) zorgen ervoor dat er geen betaalbare huizen in de wijk komen. De dure woningen zullen de tekorten van het grote aantal sociale huurwoningen op moeten vullen om de projecten überhaupt mogelijk te maken. Daarbij blijft er weinig tot geen geld over om te investeren in de kwaliteit van de wijk, het groen en laat staan een ondergrondse parkeergarage. Financiering vanuit de gemeente Haarlem hoeft men in deze ook niet op te rekenen gezien de bezuinigingen die al plaatsvinden op het vastgoed en onderhoud van de stad. Daarnaast zal er veel werkgelegenheid uit de wijk verdwijnen en is het maar de vraag of en hoe het eventueel terug kan keren in de wijk en stad.

Voor de bewoners in en rondom de Europaweg zal het een compacte omgeving worden waar het lastiger wordt in en uit de wijk te komen. De structuur van de wegen wordt afgewaardeerd wat er toe zal leiden dat de doorstroming naar de Schipholweg of elders verslechtert. Juist rondom de Europaweg bood het een kans om meer verschillende woningtypes toe te voegen, toch wordt er voor gekozen om 50% sociale huurwoningen toe te voegen, een segment dat er al veel aanwezig is en waarvan juist de wijkraden ook adviseerden om dit niet te doen. Een gemiste kans om Europawijk te veranderen.

 

Uiteindelijk heeft de VVD ingestemd met de visie voor de Europaweg gezien het vergevorderde stadium waarin de plannen zich al bevinden. Voor Zuid-West geldt dit overigens niet wat het maakt dat hier tegen gestemd is. Niet tegen het bouwen, maar wel de manier waarop zonder voldoende rekening te houden met de zorgen die er nu al leven in de wijk. Een motie vanuit de VVD om per project een goed financieel plan en plan voor de stads brede invloed op de mobiliteit te hebben waarbij ondergronds parkeren de norm is haalde het niet op 1 stem na.

 

Er volgen de komende vergaderingen nog enkele ontwikkelvisies waarbij we telkens de afwegingen voor leefbaarheid, kwaliteit, mobiliteit en de verschillen in woningbouw zullen toetsen. Heeft u interesse om mee te denken over een ontwikkelvisie? Houdt u dan de raadsagenda van de commissie Ontwikkeling in de gaten en neem contact op als u daarover van gedacht wilt wisselen met Joris of Alexander.

VVD tegen bezuiniging op onderhoud stad

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 26-11-2019 05:52

Tijdens de begroting heeft de coalitie van GroenLinks, PvdA, CDA en D66 besloten om te bezuinigen op het onderhoud van onze stad voor E 1 miljoen per jaar. Dit met alle negatieve gevolgen weer voor de stad.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/37502/vvd-tegen-bezuiniging-op-onderhoud-stad

Door dit besluit komen onze wijken, straten en parken er minder goed bij te liggen. Uiteraard heeft de VVD tegen dit besluit gestemd.Behalve dat de stad slechter wordt onderhouden, schuif je zo ook problemen door naar de toekomst. Iedereen weet dat als je op onderhoud van je huis bezuinigd of uitstelt, je dat later toch moet doen en je dat je dan vaak duurder uit bent.

Voor het gemak heeft het college van B&W de indicator “Percentage Haarlemmers dat (zeer) tevreden is over het onderhoud van de openbare ruimte in hun wijk”, maar geschrapt uit de begroting, bleek tijdens de behandeling daarvan.

Datzelfde geldt voor de indicator “Percentage openbare ruimte waar dagelijks onderhoud voldoet aan het beeldkwaliteitsniveau” (die indicatoren stonden nog wel in de vorige begroting).

Door de bovengenoemde bezuinigingen zullen deze indicatoren verslechteren, dus dat wil het college waarschijnlijk liever niet op papier zien. VVD Haarlem heeft een motie ingediend tijdens de begroting zodat dit wel inzichtelijk moet blijven. Deze motie is aangenomen. Wij blijven ons inzetten voor een goed onderhouden stad. Dat is goed voor de leefbaarheid en de toekomst van Haarlem.

Een kritische blik op de autoluwe binnenstad

VVD VVD Haarlem 25-04-2019 06:18

Het centrum van Haarlem is om te wonen, te werken en te leven. Om de leefbaarheid van ons centrum te vergroten vergroten we het autoluwe gebied in de stad, alleen niet zonder gevolgen.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35091/een-kritische-blik-op-de-autoluwe-binnenstad

Uiteraard ondervinden we veel positieve effecten aan een vergroot autoluw gebied. Het centrum wordt leefbaarder, er is meer ruimte voor groen, voor de wandelaar en voor ondernemers om te ondernemen. Echter kost het uitbreiden van de autoluwe binnenstad inmiddels 100% meer dan initieel bedacht was toen we het plan goedkeurde.

Na een rommelige uitleg welke was toegevoegd bij het behandelen van het uitbreiden van de autoluwe binnenstad is er op verzoek van de VVD een technische sessie belegd omdat de financiële onderbouwing onder de loup te nemen. Hieruit bleek al snel dat de cijfers met de natte vinger waren berekend. Er werd gegoocheld met cijfers en uiteindelijk kwam onderaan de streep dan wel het bedrag uit waarop uitgekomen moest worden.

Nadat er na de technische sessie aanvullende vragen en uitleg was verstrekt heeft de VVD Fractie in de raad ingestemd met het verstrekken van het krediet van de autoluwe binnenstad omdat wij vinden dat het project doorgang moet vinden en dat het daadwerkelijk de leefbaarheid van onze binnenstad verhoogd. Echter zijn we ook kritisch en zullen we dat blijven zijn; het vrijgeven van het krediet en de enorme overschrijding van het budget zorgt voor een tekort. Een tekort van circa 800.000,- euro. En waar dat tekort mee gevuld gaat worden, dat is op dit moment nog niet bekend. Daarvoor gaan we kritisch kijken naar de kadernota aangezien daar het gat gedicht moet gaan worden.

Als VVD Fractie zijn wij huiverig om zaken telkens door te schuiven en uit te stellen naar de kadernota. We zullen dan ook tijdens de kadernota kritisch kijken hoe het college en de coalitie denkt dit tekort op te gaan vangen. Wij waken er in ieder geval voor dat er onnodig met geld gesmeten wordt.

Haarlemse VVD door met vier zetels

VVD VVD Haarlem 06-09-2018 04:16

De Haarlemse VVD gaat door met vier zetels nadat het vijfde raadslid, Mirjam Otten, zich van de partij heeft afgesplitst. Otten zal haar raadszetel buiten de VVD voortzetten.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/31531/haarlemse-vvd-door-met-vier-zetels

Fractievoorzitter Anne Sterenberg betreurt het verlies van een zetel, maar is tegelijkertijd resoluut. “Wij willen de problemen die er in Haarlem zijn aanpakken, daarbij hoort een goede samenwerking op basis van vertrouwen”. Dat vertrouwen werd door Otten opgezegd. 

De VVD sprak in reactie daarop afgelopen maandag in een fractievergadering met Otten over dit gebrek aan vertrouwen. De fractie acht vertrouwen noodzakelijk om positieve veranderingen in Haarlem teweeg te kunnen brengen. “Dat kan alleen door als team samen te werken”, aldus Sterenberg. Vandaag heeft Otten de fractie laten weten verder te gaan als eenmansfractie.

“Het is betreurenswaardig dat zij de zetel meeneemt die zij onder de vlag van de VVD verkreeg”, zegt Sterenberg. “Wij gaan als team strijdbaar door voor alle Haarlemmers die op de VVD hebben gestemd, en pakken de zaken op die we onze kiezers beloofden. Daar kunnen de Haarlemmers op rekenen”.

De Haarlemse VVD zoekt kandidaat wethouders

VVD VVD Haarlem 23-01-2018 01:46

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Op 21 maart kiezen de Haarlemmers een nieuw stadsbestuur. VVD’ers zijn doeners, doel van de Haarlemse VVD is dan ook om mee te doen. Daarom zijn wij op zoek naar kandidaat wethouders.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26813/de-haarlemse-vvd-zoekt-kandidaat-wethouders

Lijsttrekker Anne Sterenberg: “De leden van de Haarlemse VVD hebben mij de opdracht gegeven om er samen met onze kandidaten en ons verkiezingsprogramma Ons Haarlem voor te zorgen dat we weer meedoen. Niet meekijken vanaf de zijlijn, geen oppositie, maar deelnemen in een coalitie. Een coalitie waarin we niet alleen kijken naar de verschillen, maar juist kijken waar we elkaar kunnen vinden. Haarlem staat de komende jaren voor grote uitdagingen, zo moet de bereikbaarheid van de stad aangepakt worden, maar moeten er ook fors meer woningen worden gebouwd”.

Wij zouden dan ook graag een wethouder willen leveren die de handen uit de mouwen gaat steken om Ons Haarlem nog een stukje beter en mooier te maken.

Denk jij dat jij daarvoor de aangewezen persoon bent? Meld je dan voor 23 februari bij Anne Sterenberg. Belangrijk om bij stil te staan: De uiteindelijke keuze voor een wethouder ligt in handen van de fractie. Of we een wethouder mogen leveren is natuurlijk afhankelijk van de verkiezingsuitslag en onderhandelingen. Maar de ambitie is er en daar bereiden wij ons op voor.

Anne Sterenberg zal samen met Peter van Kessel (Campagneleider en nr.2 op onze kandidatenlijst) en Jacqueline Broek (waarnemend voorzitter Lokaal Netwerk VVD Haarlem – Zandvoort) de verkennende gesprekken voeren. Uiteindelijk maakt de fractie bij coalitiedeelname de keuze welke wethouder we leveren.

Mail je kandidaatstelling, motivatie en je CV aan: m.a.sterenberg@gmail.com In de motivatie lezen we graag terug waarom je denkt ons Haarlem nog een beetje beter te kunnen maken en welke mogelijke portefeuilles volgens jou bij je profiel passen en hoe dit bij ons verkiezingsprogramma aansluit.  

Bereikbaarheidspartners willen niet meer met wethouder Sikkema praten

VVD VVD GroenLinks Haarlem 23-01-2018 00:30

Pijnlijk en verontrustend noemde VVD Haarlem de brief die 023 Bereikbaar! heeft geschreven aan de wethouder. 023 Bereikbaar! vertegenwoordigt de Industriekring Haarlem, Haarlem Centraal, Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem, Koninklijke Horeca Nederland, Haarlem, de Haarlemse Cultuursector, Haarlem Marketing en diverse wijkraden.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26808/bereikbaarheidspartners-willen-niet-meer-met-wethouder-sikkema-praten

In deze brief geeft 023 Bereikbaar! aan dat zij niet meer communiceren met dit college. “In juni 2017 schreven wij aan het college een brandbrief en later meerdere vervolgbrieven. Eind 2017 ontvangen wij op onze laatst verzonden brief een brief van een ambtenaar.

In dat half jaar hebben wij, ondanks onze verzoeken om overleg, geen collegelid over onze voorstellen gesproken.

Al met al zullen wij om de hiervoor aangegeven teleurstellende argumenten tot aan de verkiezingen op 21 maart 2018 niet meer communiceren met dit college.” (uit brief 023 Bereikbaarheid! Januari 2018, zie bijlage)

Verder geeft 023 Bereikbaar! aan dat zij wachten tot na de verkiezingen in maart 2018, zodat zij dan in gesprek kunnen met een college, dat meer bestuurlijke aandacht heeft voor het bereikbaarheidsoplossingen.

“Hopelijk zal er bij dat nieuwe college, gezien de economische ontwikkelingen en de behoeften van de stad, meer bestuurlijke aandacht zijn voor de realisatie van maatregelen om de bereikbaarheid van deze prachtige stad te verbeteren.” (uit brief 023 Bereikbaarheid! Januari 2018)

VVD Haarlem stelt vast dat na 8 jaar een GroenLinks wethouder op de afdeling Verkeer er te weinig aandacht is geweest voor de Bereikbaarheid van onze mooie stad en dat het aan daadkracht heeft ontbroken om de bereikbaarheidsproblemen in Haarlem werkelijk aan te pakken en op te lossen. Daar staan wij niet alleen in. Haarlemmers hebben bij het laatstgehouden omnibusonderzoek (2016) geen hoog rapportcijfer gegeven aan de autobereikbaarheid van de stad. We zijn in 2017 helaas uitgeroepen tot file hoofdstad nummer 1 in Nederland.

Het wordt tijd voor meer nu echt aan de slag gaan met de Bereikbaarheid van Haarlem. Dat betekend aandacht voor de fiets, OV maar zeker ook voor de autobereikbaarheid. Het is tijd om iets te gaan doen.

Mirjam Otten: Met de wethouder op pad om problemen ondernemers aan te pakken

VVD VVD Haarlem 10-01-2018 09:57

Op 21 december 2017 bracht wethouder van Spijk, op mijn verzoek, een bezoek aan de Kleine Houtstraat 35. De ondernemer wilde laten zien en uitleggen wat voor een impact de steiger heeft op haar omzetten nu deze al maandenlang naast haar pand staat en met grote tussenpozen gebruikt wordt. Dus onnodig lang daar staat.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26461/mirjam-otten-met-de-wethouder-op-pad-om-problemen-ondernemers-aan-te-pakken

 

De  wethouder gaf aan juridisch niets te kunnen betekenen in deze zaak. Wel gaf hij aan bereid te zijn het gesprek met de aannemer en de eigenaar aan te gaan of er niet volgens strakkere planning gewerkt kon worden.

Tevens beloofde de wethouder te onderzoeken over hoe dit soort situaties in winkel straten kunnen worden voorkomen in de toekomst. Daarmee bedoel ik het onnodig lang laten staan van een steiger zonder dat deze gebruikt wordt. Ofwel een tijdslimiet afspreken voordat de vergunning wordt afgegeven.

De VVD is in afwachting van de antwoorden.

De Haarlemse VVD wil MKB Haarlem optimale kansen geven om succesvol te ondernemen en pakt dit soort signalen op!

Mirjam Otten, raadslid VVD Haarlem

Behandeling Programmabegroting 2018-2022

VVD VVD Haarlem 07-11-2017 04:43

Op 6 november vond de behandeling van de eerste termijn van de Programmabegroting 2018-2022 plaats.

Voorzitter, leden van het College en leden van de Raad

De laatste begroting van dit college, van deze coalitie. En voor mij de eerste begroting waar ik het woord voer voor de VVD. Dat is een groot verschil dat vraagt om een terugblik.

Bijna vier jaar in de oppositie. Voorzitter, ik kan u verzekeren dat is erg hard werken. Zeker als je die rol serieus neemt. Controle op politieke keuzes maar ook op de inhoud. Georganiseerde tegenspraak. Het nut daarvan is algemeen aanvaard. Maar niet in dit huis. Vaak kreeg de oppositie voor die tegenspraak niet het gelijk dat haar eigenlijk toekwam. Niet van u, College maar ook niet van de coalitiepartijen hier in de Raad.

Het blijkt toch heel moeilijk om gewoon te zeggen: Oppositie, U heeft gelijk!

Afin. We hebben u scherp gehouden en zullen dat als oppositie partij blijven doen. Ook bij de bespreking van deze begroting. En weet: alleen goede vrienden nemen de moeite je af en toe onverholen de waarheid te zeggen.

Wat wil de VVD met onze stad? De stad waar wij allemaal zo fijn wonen, werken, winkelen en uitgaan. Waar wij zo genieten van een rijke cultuur en natuur om ons heen. Wij denken dat het nog beter kan.

Een betere bereikbaarheid en doorstroming van de stad.

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om familie en vrienden op te zoeken. En dat verplaatsen moet makkelijk en soepel gaan. Dat is één van de kerntaken van de gemeente en dat kan beter in Haarlem. Haarlem is benoemd tot file hoofdstad nummer 1 in 2017.  TomTom berekende dat een Haarlemmer die dagelijks naar zijn werk reed vorig jaar circa 100 uur in de file heeft gestaan. 100 uur ! En zeer recent de brandbrief van diverse wijkraden en veel ondernemers. Zij trekken aan de bel. De werkgelegenheid staat op het spel. Er moet iets gebeuren.

De VVD dient een motie in en vraagt het college om concrete maatregelen op korte termijn.

De VVD wil meer woningen. En meer betaalbare woningen. Voor alle verschillende doelgroepen. Want de woningen zijn schaars. De VVD wil ruimte maken voor de bouw van 16.000 nieuwe woningen. Die woningen moeten komen op plekken waar het stedebouwkundig verantwoord is. Laten we gebruik maken van de opleving van de markt en ook onze ambitie bijstellen. De VVD dringt opnieuw aan om het Vlekkenplan van onze stadsbouwmeester als leidraad te gebruiken bij de bouw van 16.000 nieuwe woningen. En die bouw moet verplicht op een uitermate duurzame manier gebeuren. Ga het proberen. Wethouder waarom niet?

Haarlem moet een stad zijn waar iedereen zich veilig voelt. Op straat, op school, thuis en tijdens het uitgaan. Dat kan beter.

We willen meer greep op de kweek en handel van cannabis. Meer controle over de samenstelling en de verkoopkanalen. Meer controle over wie aan wie verkoopt. Het cannabis gedoogbeleid heeft ons niet de positieve effecten gebracht waarvan we hoopten. En ook het Haarlemse ‘keurmerk beleid’ heeft inmiddels zijn grenzen bereikt.

De VVD wil gaan zoeken naar concrete oplossingen die de volksgezondheid bewaken en overlast en criminaliteit bestrijden. De VVD dient daarom de motie Haarlem Pilotgemeente in. Haarlem moet zich onverwijld en zonder voorbehoud op geven voor het landelijk experiment. Niet langer praten maar doen.

De VVD wil een stad waarin we naar elkaar omkijken. Waarin de sociale samenhang wordt gestimuleerd. Waarin de gemeente ondersteuning biedt aan wie dat nodig heeft. Dat kan beter.

Hoe? Dat kan beter als het denkbeeldig hek om het sociaal domein wordt gesloopt. Het is inmiddels een krampachtige financiele scheiding gebleken. Die krampachtige scheiding werkt alleen op papier. In de praktijk werkt het anders en hebben alle domeinen invloed op elkaar. Stenen zorg en welzijn moeten elkaar ook financieel kunnen ontmoeten.

De financiele huishouding. VVD wil dat iedere euro zuinig en zinnig wordt besteed. Veel van de financiele meetinstrumenten geven een waarschuwing af.

Wat zien we? Het kasstroom plafond heeft alleen in 2016 gewerkt. Al in november 2015 vroeg de VVD: hoelang is het kasstroom plafond houdbaar? Ik stel vast: kort, heel kort. We geven 22 miljoen meer uit dan in 2016. De totale schuld stijgt naar 521 miljoen

Voor drie van de zes provinciale toetsen zijn we gezakt. De netto schuldquote is gestegen van 103% naar 109% (Blz 211.) Bovendien is de solvabiliteitsratio –verhouding EV en totale balans- gebleven in rode segment. Net zoals de belastingcapaciteit. (blz 211)

Bij de kadernota en nu bij de begroting is uw adagium: wachten op nieuw College, een nieuwe coalitie. Blz 45. Waarom wethouder? Van de portefeuillehouder financiën verwachten we niet zo’n passieve houding.

Tenslotte voorzitter. Gelukkig zien we een meerjaren begroting die sluitend is voor de komende jaren. De jaren daarna liggen nog ver weg -2021 en 2022- .Bovendien hebben ze een kleine overschrijding. Dat geeft hoop.  Dus stemmen we met aarzeling en met de opmerkingen die gemaakt zijn, in met de begroting die voorligt.

Hendrikje van der Smagt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.