Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder inzichtelijk

10 documenten

Betere afvalscheiding | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Noordoostpolder 29-01-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 27 januari stond afvalscheiding op de agenda. Voorstel van het college is om in te zetten op een nieuw betaalsysteem; het recycletarief. Ook vroeg het college aan de raad om in te stemmen met het doel van 60 kg restafval per persoon per jaar in 2025. Samen met anderen dienden we twee voorstellen in voor nog betere afvalscheiding.

 

Als GroenLinks Noordoostpolder zijn we erg blij met het voorstel van het college. Wij staan achter het principe dat de vervuiler betaald en zijn daarom voorstander van het 'recycletarief' wat inhoud dat we gaan betalen voor elke keer dat de grijze container word geleegd. Ons voormalig raadslid Judo Bakker heeft hier tien jaar geleden al voor gepleit.

 

Tijdens de raadsvergadering hebben we twee voorstellen ingediend om afvalscheiding verder te verbeteren. Samen met de CU/SGP dienden we een amendement in om, als ambitie toe te voegen dat we in 2030 gemiddeld op 30 kg restafval per persoon per jaar gaan uitkomen. Deze 30 kg is de doelstelling die het Rijk voor 2025 hanteert, daarom lijkt ons dit voor 2030 zeker haalbaar.

Het amendement is met 16 stemmen voor en 13 stemmen tegen aangenomen. Lees hier het persbericht

 

Het tweede voorstel was een motie die we samen met het CDA indiende. Met deze motie pleitten we voor gescheiden afvalbakken in het centrum van Emmeloord. De gemeente kan het goede voorbeeld geven door afvalscheiding ook in de openbare ruimte te faciliteren. Volgens ons heeft het daarnaast een stimulerende werking op mensen om thuis en op hun werk ook beter te gaan scheiden.

De motie werd met 26 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. Lees hier het persbericht

Het voorstel van het college is ook met ruime meerderheid aangenomen. Daarmee gaat het voorstel nu verder uitgewerkt worden. In het najaar besluiten we verder over de invoering.

Beschouwing Programmabegroting | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 11-11-2019 00:00

We moeten kiezen

Dat is de eerste zin in de programmabegroting.

We moeten kiezen, want het budget is beperkt en de uitdagingen zijn groot.

De laatste tijd is er in de media een zin die hier erg op lijkt.

‘Niet alles kan.’

Dat is de titel van het rapport van de commissie Remkes over de stikstofcrisis.

Niet alles kan, want de grenzen van de natuur zijn bereikt.

 

We moeten dus keuzes maken.

Keuzes die hun invloed zullen hebben op de toekomst.

Niet alleen de nabije toekomst, maar ook de vele jaren daarna.

 

Als GroenLinks kiezen we voor:

 

Het Klimaat

Voor het klimaat zijn de komende tien jaar bepalend voor het wel of niet halen van de 2 graden doelstelling. Lokaal doen we al veel, maar toch is het nog steeds niet genoeg. De opgave is groot en de tijd dringt. Woonwijken en bedrijventerreinen zullen gasloos worden. Daarom willen we de komende jaren geld investeren in het ontwikkelen van een sociale wijkaanpak en het aantrekken van voldoende personeel om met bewoners in gesprek te gaan.

 

Circulaire economie.

Grondstoffen raken uitgeput en de winning is steeds schadelijker. Onze economie vormen we daarom om van een weg-werp-maatschappij naar een circulaire economie. Dit is een enorme uitdaging waar we nog maar net aan begonnen zijn. Wij willen daarom investeren in een goed economisch programma dat ons lokale bedrijfsleven ondersteunt en stimuleert. We willen investeren in het sluiten van ketens, in innovaties, in productontwikkeling. Dit is de nieuwe economie en hier liggen de nieuwe kansen. Wij verwachtten dan ook dat de verkenning die nu in de begroting wordt genoemd zal leiden tot het opnemen van circulaire economie als ambitie, zoals beoogd met de aangenomen motie tijdens behandeling van de perspectiefnota.

 

Ontwikkelingsmogelijkheden van inwoners

We willen investeren in mensen.

In het terugdringen van armoede, het bestrijden van eenzaamheid en In goede zorg die dicht bij huis word georganiseerd. Wij willen investeren in integratie van nieuwe nederlanders, in goed onderwijs en in mogelijkheden van onze jeugd om zich te ontplooien. In sport en cultuur die toegankelijk is voor iedereen.

Wij willen investeren in de mogelijkheid van mensen om op een goede manier aan onze samenleving mee te kunnen doen.

 

Kiezen voor wat je belangrijk vind is niet zo moeilijk.

Kiezen wat je moet laten is veel moeilijker.

 

Daarom een paar keuzes.

 

liever energieneutraal en circulair bouwen, dan een golfslagbad

Liever een hoge biodiversiteit dan onkruidvrije perken

Liever meer groen in de wijk dan overal voldoen aan de parkeernormen

Liever investeren in sociale cohesie dan het moeten bestrijden van eenzaamheid

Liever goede banen waar mensen zich voor in willen zetten, dan iedereen verplicht aan het werk

Liever investeren in integratie dan naast elkaar leven

Liever milieuproblemen nu oplossen, dan onze kinderen met ‘de rekening opzadelen’ onze shit opzadelen.

 

We moeten kiezen en niet alles kan.

Als GroenLinks kiezen we daarom voor de lange termijn. 

Voor mensen en voor duurzaamheid.

Algemene beschouwing | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 08-07-2019 00:00

We leven in bijzondere tijden.

De samenleving om ons heen veranderd in snel tempo.

En wij als politiek moeten ons daarop aanpassen, midden in de samenleving staan en ons beseffen dat wij zelf ook niet alle antwoorden hebben.

Onze samenleving veranderd en is steeds ingewikkelder geworden. Voor sommige mensen TE ingewikkeld. Door digitalisering is er nu zo’n overload aan informatie dat een deel van de mensen niet meer goed mee kan komen. Wij vinden het van groot belang dat iedereen mee kan doen. Een belangrijke sleutel daarvoor is taal, daarom willen we dat daar goed op wordt ingezet. Niet door een taaleis met sancties voor asielzoekers. Maar ondersteuning van iedereen die laaggeletterd is, voor alle bewoners die moeite hebben met lezen en schrijven.

Wij constateren dat eenzaamheid steeds vaker voorkomt in onze individualistische samenleving. Wij willen dat er meer aandacht gaat naar onze eenzame inwoners zodat dit afneemt. Buurthuizen en andere instanties willen we faciliteren bij het bestrijden van eenzaamheid door hen de mogelijkheid te geven hier extra mankracht voor in te zetten.

Ook de zorg is steeds complexer geworden. Daarom zijn we onze aanpak aan het veranderen, van genezen naar preventie. Het voorkomen van problemen is altijd de meest effectieve oplossing, die ook het meest recht doet aan mensen. Bij problemen in het gezin, bij kinderen en bij ouderen moet breed gekeken worden waar de zorgvraag vandaan komt en dit moet zo snel mogelijk worden gesignaleerd. Wij kiezen voor maatwerk per gezin. Denken buiten de kaders is daarbij toegestaan.

Wij pleiten ervoor dat op alle onderdelen van het sociale beleid goed samen wordt gewerkt om zo een integraal beleid te krijgen. Een écht integraal beleid. Dat passend is bij de complexiteit van de samenleving.

Onze samenleving veranderd

En dat is maar goed ook. Want we staan voor de uitdaging om de impact die we als samenleving hebben, binnen de ecologische grenzen van de aarde te brengen. Want we veranderen het klimaat, zorgen voor vervuiling, voor uitputting van grondstoffen en voor verlies van plant en diersoorten.

Lokaal dragen we bij aan deze problemen. Laten we daarom, meer dan we nu doen, bijdragen aan de oplossingen. Want die zijn er in overvloed.

We willen snelheid houden met het ontwikkelen EN het uitvoeren van de wijkaanpak om stap voor stap alle gebouwen in onze gemeente van het aardgas te halen. Dit is een grote opgave! In het Nederlandse klimaatakkoord wordt het ‘de grote verbouwing’genoemd. 

Wij willen een juiste balans tussen snelheid en zorgvuldigheid. Bewoners moeten mee kunnen praten en inbreng hebben, en tegelijk moeten we  keuzes durven maken en doorpakken. Ook wanneer het even moeilijk wordt.

Onze samenleving veranderd. En onze economie en landbouw zullen mee veranderen. Kringlooplandbouw en de circulaire economie zullen steeds meer leidend worden voor onze economie. Het Rijk heeft richting en kaders bepaald. Aan ons om deze uitdagingen op te pakken en de kansen die dit biedt te benutten.

We zullen straks een motie indienen waarmee we het college verzoeken (en wethouder Wijnants uitdagen) om circulaire economie als ambitie op te nemen in het programma economische ontwikkeling.

Onze samenleving verandert. En wij als politiek moeten ons daarop aanpassen, midden in de samenleving staan en ons beseffen dat wij zelf ook niet alle antwoorden hebben.

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 15-03-2019 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is. In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden.

Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is.

Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp.

Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen.

 

Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren.

Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen.

Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen.

 

NB:

De toezegging hebben we van het college gekregen.

ONS Motie kaderstelling en (financieel)controleren Centrumontwikkeling haalde het niet

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 PvdA Noordoostpolder 05-03-2019 08:48

Een meerderheid van de Raad, op SP, ONS, PvdA en D66 die de Motie van ONS wel steunden, vinden het prima dat ze geen extra controle (financiele)informatie krijgen inzake de ontwikkeling Centrumplannen Emmeloord.

Een meerderheid van de raad vindt dat ze voldoende in control is m.b.t de financiele ontwikkeling van Emmelorod Centrum. Dat terwijl zelfs wethouder (Haagsma PU) niet aan kon geven hoe de financiele barometer ervoor staat.

Betoog fractievoorzitter Berthoo Lammers

Voorzitter, laat ik voorop stellen dat de ONS fractie de centrumplan ontwikkelingen in grote lijnen steunt. Na de aanname van het OPP in 2017 kunnen we eindelijk na 15 jaar echt aan de slag en dat zien we ook gebeuren. Daar mogen we trots op zijn.

Het belangrijkste is dat we als raad een paar zaken hebben vastgesteld.

Namelijk een OpenPlanProces met daaruit voortvloeiend:

Het Beeldkwaliteitsplan

Het Stedebouwkundigplan

De Programmaexploitatie

Uitwerkingsagenda

Daarbij vermeldend dat het oude Gvvp en rapport Seinpost (2016) belangrijke onderleggers zijn waarop voornoemde keuzes zijn gemaakt. Rapport Seinpost 2016 wordt door het college als onderlegger gebruikt voor de programmaexploitatie.

MOTIE I

Maar We weten niet:

Wat de uiteindelijke financiële consequenties van het handelen van het college zijn. Het enige kader wat de raad heeft meegegeven is….. tot 4 miljoen…. En niet meer. En daarover zei het college in december in de commissie…. Daar mag u dan  in 2027 over oordelen of wat van vinden.

De ONS fractie heeft hier ernstige vraagtekens bij gesteld.

Een raad die kaderstellend is, die controlerend moet zijn, maar pas in 2027 er wat van mag vinden is onaanvaardbaar. ONS wil niet een nieuwe raad en college met mogelijke financiële consequenties opzadelen. Die les hebben we genoeg geleerd.  We moeten tussentijds kunnen monitoren.

Daarbij komt Voorzitter, de raad kan dat niet toestaan want we hebben het rekenkamerrapport “EMMELOORD CENTRUM CENTRAAL,” (ONDERZOEK NAAR DE FINANCIELE BEHEERSING VAN HET CENTRUMPLAN.) En een rekenkameronderzoek Grote Projecten vastgesteld

Ten aanzien van de voorliggende ONS/SP motie KADERSTELLING EN CONTROLE inzake ontwikkeling Emmeloord Centrum lees ik u 2 adviezen voor uit dat het eerste Rekenkamerrapport

1

De gemeenteraad wordt aanbevolen de komende jaren scherper/kritischer te zijn op onder- en overschrijdingen op deze (geactualiseerde) raming.

Tevens wordt aanbevolen om heldere afspraken te maken over de tussentijdse meldingsplicht van de projectwethouder aan het college en de gemeenteraad aangaande onder- /overschrijdingen.

Naar de mening van ONS kan dat dus niet achteraf als we de rekening gepresenteerd krijgen.

2

Aanbevolen wordt om nieuwe projecten in het centrum ten behoeve van de transparantie en eenduidigheid niet meer toe te voegen aan de grondexploitatie van Emmeloord Centrum, maar apart te houden (inclusief de financiering).

Ook rekenkameronderzoek grote projecten is duidelijk

C5. Hoewel raad door het college over grote projecten wordt geïnformeerd, ontbreekt het voor de raad over een overzicht van het projectverloop. Dit bemoeilijkt zijn controlerende rol.

Toelichting: Wij constateren dat het college in de praktijk de grote projecten binnen de gestelde kaders uitvoert en de raad betrekt op momenten dat wijzigingen ten opzichte van deze kaders optreden. Echter, doordat gestructureerde en periodieke voortgangsrapportages ontbreken, kan de raad deze besluitvormingsmomenten niet in een groter geheel plaatsen en schaadt dit de onderlinge relatie. Voor raadsleden ontstaat zodoende het gevoel dat ze geen grip hebben. Dit patroon bemoeilijkt tevens het uitvoeren van de controlerende rol door de raad.

Deze adviezen hebben wij als raad bij de vaststelling van het voornoemde RKC rapporten overgenomen. Door hiermee akkoord te gaan hebben we de kaders als raad t.a.v centrumplan geschept.

We getracht te vertalen naar MOTIE 2019-03-11 Kaderstelling en controle.

Motie kaderstelling en controleren

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 13-11-2018 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is.

In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden. Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is. Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp. Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen. Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren. Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen. Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen. NB: De toezegging hebben we van het college gekregen.

2018-5-Coalitieakkoord

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 25-05-2018 15:14

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma 2018-2022

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Reactie ONS op Collegeprogramma 2018-2022

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 22-04-2018 23:07

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist ovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Speerpunten 2018-2022

CDA CDA Noordoostpolder 22-12-2017 20:53

Het CDA houdt Noordoostpolder in beweging door: Inwoners het recht te geven om uit te dagen Inwoners krijgen het recht om de gemeente uit te dagen. Zij kunnen aangeven hoe en waarom ze bestaande publieke taken willen overnemen van de overheid. De gemeente treedt daarin kader stellend en ondersteunend op.Dorpen en wijken hebben invloed op het beleid door gezamenlijke uitvoering van plannen.De APV wordt op de schop genomenen wordt beperkt tot regels die er werkelijk toe doen.Het Integraal Gebiedsgericht Werk van de gemeente blijft behouden. Iedereen mee te laten doen Een Krachtig Noordoostpolder heeft inwoners die maximaal meedoen naar vermogen. Wij gaan uit van de mogelijkheden van onze inwoners. Er is ondersteuning en zorg voor de inwoners die dat nodig hebben.Het spreken van de Nederlandse taal is een voorwaarde om mee te doen. Inburgering en taalonderwijs van statushouders en nieuwkomers worden snel en goed geregeld. Wij verwachten actieve inzet van betrokkenen en werkgevers. De gemeente moet een sluitend netwerk bevorderen, initiatieven uit de samenleving horen daar bij.Inwoners die Nederlander zijn geworden worden op Koninkrijksdag welkom geheten op het gemeentehuis. Het jaar daarna worden zij betrokken bij belangrijke gebeurtenissen.We investeren in oplossingen die armoede een halt toe roepen. Er is een mooie beweging samen met inwoners en organisaties in gang gezet, dat willen we vasthouden. Regelingen tot 120% van het bijstandsniveau is onze norm. Maatwerk is de methode.Kinderen in armoede hebben onze prioriteit. Een kindpakket maakt het mogelijk dat zij mee kunnen doen.Sociaal beleid heeft geen aparte begroting. In de gemeentelijke begroting wordt voldoende ruimte gemaakt goed beleid uit te voeren Buitengewone werkgevers gewoon te maken We zijn trots op onze werkgevers. Zij zorgen voor werk en inkomen. Ons ideaal is dat iedere werkgever buitengewoon wordt. Inzet van de gemeente is om nog meer werkgevers in beweging te krijgen.De werkcorporatie verdient zichzelf terug door een verlaging van het aantal uitkeringen. We vinden dat het ambitieniveau moet passen bij de huidige economie. Een uitstroompercentage van 50% vindt het CDA haalbaar.Er moet meer ingezet worden op een soepele doorstroming van onderwijs naar werk zodat jongeren aan het werk komen en blijven.Werk, al dan niet betaald, zorgt voor eigenwaarde en zingeving. Mensen met een uitkering moeten indien mogelijk een tegenprestatie leveren in de vorm van vrijwilligerswerk of mantelzorg. Een eerlijke economie te stimuleren Onze eigen ondernemers zorgen voor de grootste groei. Zij mogen niet gehinderd worden door onnodige regels. Een coach van de gemeente loodst ze door procedures als ze willen starten of uitbreiden. Dit geldt ook voor nieuwe bedrijven.De nieuwe omgevingsvisie zorgt voor ontwikkel ruimte. Overleg vooraf is belangrijk in plaats van achteraf bezwaar en beroep aantekenen. Wij willen een coach die burgers en ondernemers aanzet tot overleg en delen van ruimtelijke plannen, zodat plannen snel gerealiseerd kunnen worden.We willen een snelle realisatie van het Omgevingsplan dat actueel en voldoende flexibel is om nieuwe ontwikkelingen op duurzaamheid te faciliteren.Circulaire landbouw en smart farming heeft wat ons betreft de toekomst. Waar mogelijk bevorderen we dit actief.de Floriade 2022, Lelystad Airport en het Maritieme bedrijventerrein bij Urk bieden kansen voor onze gemeente. De gemeente zet actief in op samenwerking en promotie voor het wonen in de mooie Noordoostpolder.Wij zien kansen voor een Potato Experience Centrum. De haalbaarheid wordt de komende periode onderzocht!Een expathuis in de polder voor Hbo’ers en stagiaires die werken bij onze internationale bedrijven moet er komen.De Noordoostpolder heeft te maken met een dalende bodem. De gemeente moet vroegtijdig samen met provincie en waterschap oplossingen creëren voor dit gebied.Centrumplannen worden met spoed uitgevoerd conform de plannen die zijn aangenomen. De gemeente werkt hiertoe samen met investeerders en ondernemers.Iedere winkel mag 12 zondagen per jaar open zijn. We laten het aan de winkeliers over om hier onderlinge afspraken over te maken.Geen coffeeshop in de Noordoostpolder.Liever grootschalige huisvesting van tijdelijke buitenlandse werknemers dan kleinschalige op erven en in dorpen. Duurzaamheid te stimuleren Wij zetten in op zonneweides langs dijken en kanalen en in het kassengebied. Windenergie langs de dijk en Geothermie waar dat kan.De duurzaamheidslening voor zonnepanelen (en zo nodig voor het verwijderen van asbest) blijft in stand. Investeren in duurzame energie moet voor iedereen mogelijk zijn.We willen dat er een proef komt voor energieopslag op eigen terrein zodat zonne-energie nog rendabeler wordt.In gemeentelijke aanbestedingen krijgt duurzaamheid een grote wegingsfactor.Bestaande veehouderijbedrijven krijgen de ruimte om te ontwikkelen als ze daarbij ook duurzamer worden. Nieuwe intensieve veehouderijbedrijven passen hier niet. Leefbare dorpen en wijken te houden In Emmeloord en de dorpen is betaalbare woonruimte voor jong en oud. Vernieuwing door inbreiding heeft de voorkeur. In elke plaats zijn er bouwkavels te koop.Een sportvoorziening in de dorpen blijft in stand als daar draagvlak voor is.Verenigingen zijn de motor van onze samenleving. De Doe-democratie past bij uitstek bij onze dorpen en wijken. De gemeente en haar ambtenaren tonen lef en visie om dit mogelijk te maken.In alle dorpen en wijken is een ontmoetingsplek. Dat kan een wijkcentrum zijn, een dorpshuis maar ook een sportkantine of een MFA. De inwoners zijn betrokken bij de keuze en ook verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.In alle wijken en dorpen zijn veilige routes en oversteekvoorzieningen voor kinderen en ouderen. We willen een strenge controle op verkeersovertredingen.Regels die we afspreken met elkaar moeten door burgers en overheid gehandhaafd worden.Voor de veiligheid en handhaving willen we meer blauw op straat. Voor elkaar te zorgen Ouderen blijven langer thuis wonen. Dit vraagt om nieuwe collectieve woonvormen waar ouderen zelfstandig maar beschut kunnen wonen. Een contactpersoon van de gemeente helpt initiatiefnemers dit mogelijk te maken.Er moet een ouderenconsulent komen die ouderen ondersteunt tijdig keuzes te maken op het gebied van wonen, woningaanpassing en zorg. Een blijverslening wordt ingevoerd.Mantelzorgondersteuning en dagopvang moeten goed geregeld zijn en laagdrempelig, liefst in en door eigen dorpen en wijken. Ook hier staan we een inclusieve samenleving voor.Daarboven zijn er centrale voorzieningen waar de nadruk ligt op behandeling.Voorkomen is beter dan genezen. Dus meer geld en aandacht voor preventie van eenzaamheid, verslaving, en overgewicht.Als ondersteuning nodig is gaan we uit van samenredzaamheid. Cliënten en mantelzorgers maken samen met hulpverleners hun zorgplan. Hier ligt ook een rol voor de wijkverpleging.Preventie en lichte ondersteuning kan zware zorg voorkomen in de jeugdzorg. Daar ligt een opgave voor team Doen. Soms is een snelle toeleiding naar zware zorg nodig. Het CDA wil geen wachtlijsten in de jeugdzorg.Mantelzorgers verdienen een compliment. De gemeente regelt dat.Eigen bijdrages zijn naar draagkracht en kennen een bovengrens.We initiëren samenwerking tussen de ziekenhuizen huisartsen en zorginstellingen. Goede eerstelijnszorg en poliklinische zorg moeten beschikbaar zijn in de Noordoostpolder.We vertrouwen onze zorgpartners tot het tegendeel bewezen is. Dit laten we zien in een financieringsvorm die dit partnership ondersteunt. Onze cultuur te bevorderen De ruimtelijke structuur van de Noordoostpolder blijft in stand. We handhaven het toezicht op erfsingels en de huidige welstandregels.Nieuwe ontwikkelingen en andere bestemmingen blijven mogelijk. We wonen niet in een museum.Schokland is een pareltje. Het blijft een werelderfgoed en er is ruimte voor museale ontwikkeling.Elke leerling van de basisschool bezoekt een keer werelderfgoed Schokland.Oude gebouwen krijgen nieuwe bestemmingen. Vergunningen worden daarop aangepast.De Noordoostpolder is uniek en mooi en het waard te bezoeken. Aansluiting bij de landelijke Holland-Waterlandpromotie is kansrijk.Het Cultuurbedrijf maakt een nieuw huisvestingsplan. Als de businesscase klopt zijn we voorstander van gemeenschappelijke huisvesting.We hebben aandacht voor lokale verenigingen, zij maken mede de cultuur van Noordoostpolder.We vieren onze feesten. Zo ontstaan nieuwe tradities zoals de 4 mei vieringen en Pieperfestival. Op Koningrijksdag worden onze nieuwe Nederlanders in het zonnetje gezet. Goed onderwijs te geven aan onze kinderen Huisvesting van het voortgezet onderwijs kan in Emmeloord gezamenlijk geregeld worden in een nieuwe energieneutrale campus. Keuzevrijheid in het onderwijs is een grondrecht voor het CDA.Peuterspeelzalen en kinderdagopvang willen we samenvoegen tot een voorschoolse voorziening.Elk dorp heeft minstens een school, liefst gecombineerd met andere voorzieningen. Er is ruimte voor verschillende identiteiten.Onze landbouwbedrijven zijn innovatief. Een AD -opleiding precisielandbouw in samenwerking met Aeres is op zijn plaats in de Noordoostpolder. Voor goede verbindingen te zorgen Verbetering van het openbaar vervoer naar Kampen en Zwolle heeft topprioriteit.De Zuiderzeelijn houden we op de Agenda.Daarnaast willen we een snelle OV-verbinding naar de Randstad.De N50 moet worden verbreed op korte termijn. Het CDA zal lobbyen bij onze collega’s in Den Haag.Een rondweg om Marknesse vinden we nodig.Fietsers krijgen de ruimte.Voor vervoer naar de kleinere dorpen vinden we alternatieven als collectief vraagafhankelijk vervoer beter dan uitbreiden van de spaarzame buslijnen. De gemeente maakt hierover afspraken met de provincie.Nieuwe combinaties in doelgroepenvervoer of vervoersinitiatieven van inwoners worden gesteund door de gemeente.

Bijdrage ONS bij de Algemene Beschouwingen / Begrotingsraad 9 november 2015

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP CDA Noordoostpolder 10-11-2015 10:35

ALGEMENE BESCHOUWINGEN | 9 november 2015

Voorzitter, leden van de raad en overige aanwezigen,

Wat is een begroting: Dat is een methode om zich zorgen te maken nog vóór het geld wordt uitgegeven, in plaats van daarna. (aldus Voltaire)’[1].Vorig jaar deed ONS deze uitspraak al en hoe actueel wilt u het nu hebben?

Voorzitter, De ONS fractie zich veel zorgen gemaakt over de wijze financieel beheer over het afgelopen jaar. Het schuiven met rentevoet-percentages bij de diverse grondposities, het op lange termijn en gefaseerd bouwen bij de Wellerwaard, het geschuif met de miljoenen in het weerstandsvermogen. Het onttrekken en schuiven van voorzieningen bij grote projecten zoals Stadshart, het flexibel omgaan met risicoprojecten inzake de Monte Carlo analyse, onduidelijke financiële kaders bij het OPP. Voorzitter, het zijn zo een paar feiten die wel degelijk onze financiële balans positie bepalen en waar zelfs de extra Rijksaccountant op onderdelen vragen over heeft gesteld. Wat heeft dat u geleerd? Graag uw reactie. Ook het vaststellen van de specificatie van het weerstandsvermogen ná de Jaarrekening 2015 heeft de fractie van ONS als buitengewoon onplezierig ervaren. Kan het college op dit punt bij de volgende jaarrekening beterschap aan de Raad beloven door vóóraf heldere analyses en gemotiveerde en geclausuleerde voorstellen aan de Raad doen toekomen. Graag uw reactie

Voorzitter, m.b.t. de Wellerwaard heeft de ONS fractie zorgen over de ontwikkeling. Los van het feit dat dit CDA-projectje geen enkele cent zou kosten, althans dat werd altijd gewillyschuttert, nu wordt er een voorziening voor € 1.000.000,= getroffen en de bouw uitgesmeerd naar 2030. Ooit zij de Windgroep hierover dat je een dergelijk project ineens zou moet realiseren uit economisch- en aantrekkelijkheids oogpunt! Blijkbaar durven de CDA-érs dat niet meer. Ook bij het OPP zijn vraagtekens te plaatsen. Nu we van -5,6 + 3 ton rente op -5,9 miljoen negatief uitkomen vindt de ONS fractie, los van de uitkomst van het OPP, dat het College richtinggevende financiële kaders moet stellen. Iets in gang zetten zonder een financiële richting is boerenkool serveren zonder dat je weet of er wel een worst bijkomt. Nog los van de mosterd na de maaltijd bijdrage als risico! College, geef de Raad een richting mee, waar blijft uw visie, doel en ambitie! Durf een richtinggevend indicatief bedrag aan het OPP te koppelen. Voorzitter, ook het vluchtelingenbeleid zal de gemeenschap veel geld gaan kosten en ingrijpen in de begroting. Er zijn vele onduidelijkheden. Over de omvang, opvang, huisvesting, opleiding, taal en werkgelegenheid dus ook over de financiële consequenties en waarom treft u geen voorziening? Graag uw reactie. T.a.v. het groenonderhoud zijn er vele bezwaren geweest uit de bevolking. “mijn wijk verpaupert door het onkruid”, is een veel gehoorde klacht. De ONS fractie wil een hoger onderhoudsniveau, van C naar B in buurt/wijk/dorp en dient daar een motie over in. Voorzitter, bereikbaarheid, fysiek en digitaal is een groot goed en van economisch belang voor de ontwikkeling van onze “potatopolder”. Meer inzet op goede OV/Spoor en Internet voor het buitengebied vindt ONS van groot belang. Over beide thema’s dienen wij een motie in. De financiering van het internet-buitengebied kan bekostigd worden door het onverwachte OZB surplus van het Windpark. We denken graag mee in oplossingen “Beter in eenvoud leven met de armen dan de buit verdelen met hoogmoedigen”.

Voorzitter, pijnpunt blijft het Cultuurbedrijf. Het college heeft ondanks eerdere toezeggingen géén begroting aangeleverd tot op dit moment! En dat over 2015. Men was er helemaal klaar voor overtuigde het college de Raad in december 2014. Ook van de toegezegde kwartaalinformatie over cijfers is tot op heden niets terecht gekomen. Hoe kunnen we immers kwartaalcijfers interpreteren als er geen begroting onderligt! Buitengewoon treurig is het te constateren dat op dit dossier het college volstrekt wederom niet in Charge is gebleken! De ONS fractie wil van het college horen: a) stroken de cijfers met de verwachtingen, b) moet de Raad bijspringen? c) waarom zijn de cijfers niet gereed? d) en hoe heeft u het afgelopen jaar daarop geanticipeerd?  Graag uw reactie. Omdat het college streeft naar een brede cultuurparticipatie van onze inwoners (pag. 61 Begroting)en naar het vergroten van bewustwording en betrokkenheid bij- en van ons cultureel erfgoed ziet de ONS fractie een extra stimulans in een onderzoek naar de komst van een dergelijk Cultuur Historisch Centrum voor Noordoostpolder. Om dit onderzoek te bekostigen dienen wij samen met de CU/SGP een motie in. Ook hebben wij zorgen over de snelheid van herstructuren van de dorpen. De eerder aangenomen prioriteringsmotie lijkt te stranden in nieuwe lange baan plannenmakerij. Dat vinden wij onwenselijk. Tenslotte voorzitter, het zal geen eenvoudig jaar worden, begroten blijft lastig zeker met onzekere projecten. Het is daarom dat wij het college verzoeken om tijdig, juiste en brede informatie te verschaffen aan de Raad om daarmee de vele (financiële)vragen die wij als raadsleden hadden over de diverse projecten, te voorkomen.

Berthoo Lammers, Sacha Werkman, Arjan van de Beek, Bert-Jan Aling

[1] Voltaire, (pseudoniem van François-Marie Arouet (Parijs, 21 november 1694 - Parijs, 30 mei 1778), was een Frans schrijver, essayist, filosoof en vrijdenker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.