Nieuws van ChristenUnie in Almelo inzichtelijk

11 documenten

Wouter Teeuw over resultaten afgelopen periode

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 04-03-2022 19:24

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1419095/173756/wouter.jpgOnze huidige fractie heeft veel bereikt in de afgelopen 8 jaar. Wouter blijft zich inzetten voor een transparant en betrouwbaar bestuur, zingeving en menselijke relaties.

Bestemmingsplan oude stadhuis vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-12-2019 19:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282443/173756/oudestadhuisDe ChristenUnie Almelo heeft zich jarenlang ingespannen voor het behoud van het oude stadhuis. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is weer een belangrijke stap gezet.

In juli 2017 konden we al verheugd melden dat sloop van het oude stadhuis van de baan was, en er werd ingezet op herontwikkeling. Nu, meer dan twee jaar later, is ook het bestemmingsplan aangepast. De eerdere wens van grote partijen als VVD en CDA om het pand te slopen, en op deze locatie grondgebonden woningen of een zorginstelling te realiseren, wordt niet meer geuit. Iedereen lijkt enthousiast over het nieuwe plan voor een Stads Huis. Alleen over parkeren ontstond discussie en hebben wij ook zorgen. Het bestemmingsplan zegt dat de ontwikkelaar binnen 100 meter 99 parkeerplaatsen moet realiseren. Als dat niet lukt kan geen omgevingsvergunning worden afgegeven (en gaat het plan dus niet door). Belangrijkste optie is dat de parkeergarage Stadsbaken. Heel veel meer opties zijn er niet binnen 100 meter. Maar juist die parkeergarage kan wel eensherontwikkeld of zelf gesloopt worden, zo bleek tijdens de raadsvergadering op 19 november waar investeringen in deze parkeergarage om deze reden van de agenda werden gehaald.

Zie onderstaand onze bijdrage van Jeanet Buikema:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om woningen te realiseren in het voormalige stadhuis. De fractie van de ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor behoud van dit gebouw en wij zijn dan ook blij dat het oude stadhuis nu een nieuwe functie gaat krijgen. Binnenstedelijk wonen moet ook een nieuwe impuls geven aan reuring in de binnenstad. Dit is ook een van de punten die in het koersdocument binnenstad belangrijk wordt gevonden.

Wij hebben echter nog wel een aantal vragen aan de wethouder: Wonen in de binnenstad brengt ook meer autoverkeer met zich mee. En hieraan gekoppeld meer parkeren. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de norm van 1 parkeerplaats per woning die gerealiseerd kan worden op 100 meter van het plangebied. Er zal dus voorzien moeten worden in 99 parkeerplaatsen. Als argumentatie voor dit aantal geeft u aan dat de gemeente voor medewerkers van het voormalige stadhuis een restrictief autobeleid heeft gevoerd. En u geeft nu aan: Wanneer dit beleid doorgezet wordt en alternatief vervoer ook daadwerkelijk door de gemeente en de ontwikkelaar/verhuurder gestimuleerd wordt dan kan voor alle functies het minimaal aantal parkeerplaatsen aangehouden worden. Het lijkt me logisch dat de gemeente als werkgever dit van haar werknemers kan vragen. Maar kan de gemeente of de ontwikkelaar/verhuurder dat ook van bewoners vragen? Dat lijkt me een zaak van eigen inzicht van de bewoners en kan toch niet van gemeentewege opgelegd worden? En het houdt ook nog een sterke mate van onzekerheid in zich door de motivatie ALS dit beleid doorgezet wordt. Als het dus niet doorgezet wordt is er weldegelijk een grotere parkeerbehoefte.

En dan komt ook nog de vraag bij ons naar boven waar die parkeerplekken dan gesitueerd moeten worden. U geeft in het plan aan dat de parkeergarage Stadsbaken hier de uitgelezen plek voor is. Een parkeergarage met 375 openbare parkeerplekken moet dan ineens 99 plekken inleveren voor bewoners en hun bezoekers. Afgezien nog van de extra plekken die de overige functies vragen. Twee weken geleden stond de parkeergarage Stadsbaken op de agenda van de raadsvergadering. De garage zou niet brandveilig zijn en er zou veel achterstallig onderhoud zijn. Dit punt is toen van de agenda gehaald omdat er vergaande ontwikkelingen zouden zijn rond het omliggende terrein, inclusief de parkeergarage. Hoe toekomstbestendig is de parkeergelegenheid dan voor de bewoners stel dat de parkeergarage in de gehele gebiedsontwikkeling gesloopt zou worden? Dan is de realisatie van 99 parkeerplekken binnen 100 meter van de woningen niet haalbaar. Of krijgen we in dit gebied dan op het maaiveld een parkeerterrein voor minimaal 99 auto’s?

Een tweede punt waar voor ons nog onduidelijkheid over is, is de exploitatieovereenkomst. In het voorjaar heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van industrieel erfgoed op het Indieterrein. Bij de beantwoording van deze vragen werd verwezen naar de exploitatieovereenkomst die gesloten was met de ontwikkelaar. Deze overeenkomst was echter nooit ter beschikking gesteld aan de Raad en wij konden dus ook niet weten van bepalingen die hierin opgenomen waren over ondermeer het economische belang van de ontwikkelaar. In het bestemmingsplan Oude Stadhuis wordt aangegeven dat dit gebouw de aanduiding “karakteristiek” krijgt.

Kan de wethouder uitleggen wat precies met deze status beoogd wordt? En geldt dat alleen voor de buitenkant of ook voor eventuele kunstwerken in het gebouw? Hoe wordt hier mee omgegaan bij de transformatie van het gebouw? Staan hierover ook afspraken in de exploitatieovereenkomst? U kunt zich voorstellen dat wij nieuwsgierig zijn naar deze overeenkomst, want opnieuw is deze niet opgenomen bij de stukken en kunnen we dus ook niet weten wat hierin met de ontwikkelaar is afgesproken, terwijl in het bestemmingsplan dit stuk bij name genoemd wordt.

Preventie via vrijwilligerscoach

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 05-11-2018 09:40

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1234016/173756/vrouwen coachen meiden.jpgVrouwen Coachen Meiden is een project dat meiden en jonge vrouwen een steuntje in de rug geeft wanneer het op school of thuis of anderszins niet zo soepel loopt. Onze motie om te onderzoeken of en hoe dit (preventieve) project kan worden meegenomen in de Almelose aanpak is met ruime meerderheid aangenomen door de raad.

De ChristenUnie staat voor een maatschappij waarin niet de overheid alles regelt (zoals 'links' wil) en ook niet de markt alles regelt (zoals 'rechts' wil) maar waarin de eigen verantwoordelijkheid van inwoners centraal staat. Vandaar dat we vrijwilligersinitiatieven van harte steunen. Veel vrijwilligersinitiatieven werken heel preventief, en daarmee besparen ze de overheid kosten, terwijl de overheid -om verschillende redene-n zelf niet met zo'n initiatief kan of zal komen. Een voorbeeld van zo'n initiatief is het project Vrouwen coachen meiden, dat tijdens de motiemarkt op 16 oktober jl. aandacht vroeg van de Raad. Voor ons aanleiding onderstaande motie in te dienen, mede ondertekend door de VVD. De motie is met 21 stemmen voor en 12 stemmen tegen aangenomen!

Titel motie:              Preventie via vrijwilligerscoach (Vrouwen coachen meiden)

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 1 november 2018,

Gehoord de beraadslaging,

Constateert

Dat Almelo in het Programma Zorg inzet op preventie en het versterken van algemene, voorliggende voorzieningen;

Overweegt

Dat het initiatief Vrouwen coachen meiden bijdraagt aan het vroegtijdig signaleren van uitval op school of problemen thuis of in de vrije tijd; en daarmee bijdraagt aan het beperken van de instroom in de Jeugdzorg; Dat Almelo meer maatjesinitiatieven kent zoals het Mentorproject (Avedan/ROC), de Moestuin (bedrijf adopteert gezin), Schuldhulpmaatje, Ervaringsmaatjes (jonge mantelzorgers) en/of initiatieven voor lotgenoten contact; Dat we subsidies blijvend beoordelen op maatschappelijke effecten;

Verzoekt het college

Te onderzoeken of het initiatief Vrouwen coachen meiden een lacune opvult en zo ja hoe het kan worden geïntegreerd in de preventieve aanpak van de gemeente.

en gaat over tot de orde van de dag.

Bijdrage raadsvergadering over begroting 2019

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Almelo 31-10-2018 19:04

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1233874/173756/stadhuis_19deOp 1 november behandelt de Gemeenteraad de begroting voor 2019. Traditiegetrouw komen de fracties in de Raad dan met hun Algemene Beschouwingen. Onderstaand vindt u de bijdrage van de fractie van de ChristenUnie.

Begroting 2019: Bijdrage ChristenUnie Almelo

1 november 2018

Voor ons ligt de eerste begroting van het nieuwe college. Na de aanloop naar de verkiezingen in maart jl. waarbij een minderheidscollege weinig meer door de raad kreeg en de stad ‘op slot’ leek te zitten; na een formatie die langer duurde dan verwacht en een rustige periode waarin de raad weinig besluiten langs kreeg; en na de eerste confrontaties en profileringsdrang coalitie-oppositie bij de presentatie van het coalitieakkoord kan nu – na een verdiende zomervakantie – de reguliere draad weer opgepakt worden. De fractie van de ChristenUnie Almelo heeft daarbij een groot vertrouwen in het college dat er zit. De begroting straalt dat ook uit. De ambitie om de grote uitdagingen die er zijn – zoals duurzaamheid, het vormgeven van preventie of de aanpak van eenzaamheid– daadwerkelijk gestalte te geven. De daadkracht en durf om zaken als (gratis) parkeren en participatie aan te pakken in plaats van op de winkel te passen. We zijn ervan overtuigd de resultaten die komen ook zullen leiden tot meer vertrouwen in de stad en haar bestuur. Dat vereist wel dat raad, college en ambtenaren eer gezamenlijk voor gaan. Deze begroting, waarvoor we onze complimenten willen uitspreken, is daarvoor een goede start.

Bestuurscultuur & Financiën

De ChristenUnie fractie heeft er van oudsher voor gepleit om inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven te betrekken bij de beleidsontwikkelingen in de stad en aan hen zoveel mogelijk taken, verantwoordelijkheden en ook middelen over te dragen. Niet heersen maar dienen, een dienende overheid die initiatieven vanuit de stad faciliteert. We constateren in de begroting dat er weer twee belangrijke stappen vooruit zijn gezet:

Niet realiseerbare bezuinigingen zijn geschrapt. Te vaak hebben we in het verleden gezien dat taakstellingen werden opgenomen als een vorm van wensdenken (zie bijvoorbeeld de jarenlange taakstelling van 150k€ richting VRT); of zelfs als een middel om tegen beter weten in de begroting kloppend te maken (zie bijvoorbeeld de beoogde parkeerinkomsten). Het siert het college dat niet realiseerbare bezuinigingen zijn geschrapt, zelfs al leidt dat tot een incidenteel negatief resultaat over 2019. We hebben behoefte aan een begroting waar je op kunt bouwen! Niet aan wensdenken! Er is, mede op basis van het coalitieakkoord, ruimte gecreëerd voor investeringen terwijl we tegelijkertijd blijven inzetten op een blijvend financieel herstel. Dit geeft ruimte voor innovatie en voorkomt dat we de stad ‘kapot bezuinigen’.

Rond bestuurscultuur zien we ook twee aandachtspunten:

We moeten waken voor een opleving van de vermaledijde ‘potjescultuur’? Op pag. 65 lezen we als uitgangspunten dat Tegenvallers gedurende het jaar worden opgevangen door bijsturing binnen het hoofdtaakveld en dat Tussentijds aanwenden [van incidentele meevallers] voor bijsturing van incidentele knelpunten binnen het hoofdtaakveld is toegestaan. Gaan de tijden herleven dat even 6 ton die over is bij het stadhuis wordt geschoven naar het potentieel beweegbaar maken van de Egbert Gorterbrug? Gaan de tijden herleven dat de raad voor elk voorstel dekking moet zoeken met een onvindbaar potje dat alleen het college weet te vinden? Er wordt verwezen naar de ‘Kadernota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2014’ maar nadien is –ook in kader toezicht door de provincie duidelijk– afgesproken dat alle meevallers en tegenvallers via de algemene middelen gaan. - Dus dat een stijging van de OZB-opbrengst met 120k€ (pag. 59) wordt ‘gecompenseerd’ met een verlaging van de rioolheffing van 120k€ (los van het feit dat de compensatie vice versa is!) is niet de gewenste denkwijze. Ten onrechte worden onafhankelijke budgetten gekoppeld. - Dat de vrijval uit de impactvisie kunstwerken van 413k€ niet wordt opgepot maar vrijkomt voor het incidentele perspectief is wel de cultuur die we willen (pag. 13)! Dat dit bedrag vervolgens één-op-één wordt gekoppeld aan de besparingsverliezen uitvoering fysiek en systeeminnovatie fysiek domein (pag. 85) weer niet…. We zien dit als de laatste stuiptrekkingen van een verdwijnende bestuurscultuur. Bij de gemeenschappelijke regelingen is de overhead een aandachtspunt. Deze is vele malen groter dan bij de gemeente zelf. Men lijkt het geld wel erg makkelijk uit te geven, mogelijk vanuit de gedachte dat het ‘toch niet van henzelf is’. We zien hier een ongebreidelde groei, zoals recent ook in de raad besproken rond de beoogde 2,5FTE Privacy Officer bij Regio Twente. Er is een hogere bijdrage aan Regio Twente (gedurende 2018 al een stijging van 130k€, in 2019 weer 174k€ hoger; nog zonder een bijdrage aan de Agenda van Twente), de overgang naar ODT is niet budgetneutraal (310k€ extra bijdrage), de GBT moet zijn reserves op orde brengen (50k€ incidentele extra bijdrage), de bijdrage aan VRT gaat in de toekomst structureel 130k€ omhoog i.p.v. een taakstelling van dezelfde orde, etc. De ChristenUnie wil minder bestuurlijke drukte. Bestuurlijke samenwerkingsverbanden zoals gemeenschappelijke regelingen (WGR) vragen een kritische houding. De ChristenUnie is niet per definitie tegen gemeenschappelijke regelingen, maar die dienen op zijn minst de mogelijkheid in zich te hebben dat de individuele gemeente eigen beleid kan blijven formuleren. Ook is belangrijk dat de raad zicht en controle houdt op besluiten die een WGR neemt.
Zorg

De fractie van de ChristenUnie is bijzonder tevreden over de preventieve insteek bij het programma zorg en de aandacht voor een veilige en positieve gezins- en thuissituatie, zoals ook aangegeven in het coalitieakkoord. Wat ons betreft is kan er niet genoeg aandacht zijn voor het versterken van preventie bij het jonge kind door te investeren in opvoedingsondersteuning, vroegsignalering en de relatie onderwijs-Jeugdzorg. De gezondheid van een kind voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen – zowel fysiek als mentaal – op latere leeftijd. Daarom is landelijk het actieprogramma Kansrijke Start opgesteld. Op de motiemarkt is aandacht gevraagd voor het initiatief ‘vrouwen coachen meiden’. Dit vrijwilligerswerk voorkomt niet alleen voortijdige schooluitval, het draagt uiteindelijk ook bij aan het beperken van de instroom in de Jeugdzorg (en daarmee ook aan het beperken van kosten voor de gemeente). Net als bij een ‘schuldhulpmaatje’ is de ChristenUnie van mening dat het stimuleren van dergelijke laagdrempelige hulp (zo mogelijk als een algemene voorziening) zich in verschillende opzichten uitbetaalt. Via een motie roepen we het college op hier de mogelijkheden toe te verkennen.

Landelijk wordt ook hard gewerkt aan het opstellen van een Nationaal Preventieakkoord. Meer dan 50 maatschappelijke partners leveren bijzondere inspanningen om samen met het kabinet afspraken te maken die echt iets gaan betekenen voor de gezondheid van alle Nederlanders. Hopelijk ziet het college hier het belang van een lokale aanpak als het gaat om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Is het college bereid om – zodra het Nationaal Preventieakkoord er is – hier lokaal mee aan de slag te gaan (verder dan alleen het bundelen van het huidige beleid)?

Maatregelen voor 2019 die ons ook bijzonder aanspreken zijn de aanpak van zorgfraude (het is het geld van de inwoners!), het beoordelen van subsidies op maatschappelijke effecten (motie PvdA c.s. 2 juli 2015) en de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen, waar ook 50k€ budget voor wordt vrijgemaakt. Goede zorg en aandacht voor ouderen in de strijd tegen eenzaamheid en maatschappelijke isolement is belangrijk, en sluit naadloos aan op de ChristenUnie ambities voor een waardig ouder worden. De ChristenUnie is er ook voorstander van dat ouderen in een koopwoning gebruik kunnen maken van een Blijverslening om de woning aan te passen zodat ze er, ondanks toenemende lichamelijke beperkingen, kunnen blijven wonen. Bij de motiemarkt heeft de COSBO dit ook bepleit. We dienen hier een motie over in. Bij de motiemarkt heeft Thuisteamtwente ook gepleit voor beschermd wonen in de thuissituatie. Ook deze motie steunen we.

De ChristenUnie vraagt tenslotte graag de aandacht van het college voor de motie rond een lokale inclusieagenda die bij de begroting 2018 is aangenomen. Deze vraagt om verdere opvolging/uitvoering.

Economie en participatie

In het programma Economie en participatie zijn er twee speerpunten uit het coalitieakkoord waar de ChristenUnie zich bijzonder hard voor maakt:

Het voorkomen van problematische schulden door goede voorliggende voorzieningen, zoals ‘schuldhulpmaatje’ of het overnemen van beginnende schulden(problematiek) door de gemeente. De collectieve zorgverzekering wordt structureel gecontinueerd (binnen een taakstellend budget).

Vanuit onze achtergrond en handelen in het verleden steunen we ook bijzonder het stimuleren van vrijwilligerswerk en het tegengaan van laaggeletterdheid.

Op twee punten zou de ChristenUnie graag nog een versterking zien:

De uitvoering van de participatiewet moet zodanig zijn dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk komen. Maar hoe doen we dat? We moeten waken voor ‘re-integratie cowboys’ zoals we die in het verleden hebben gezien (en zoals we die ook zagen in de kinderopvang en we die nu zien bij de zorgbureaus: ondernemers die op het geld afkomen). Als ChristenUnie willen we benadrukken de kennis en ervaring van SOWECO, Werkplein en het intern verzelfstandigde groenbedrijf optimaal te benutten. In 2022 willen we bereiken dat minder Almelose kinderen financiële belemmeringen hebben om zich te ontplooien. (Overerfelijke) armoede onder kinderen is een belangrijk speerpunt. Wij willen ook pleiten voor kinderen vanuit het AZC. Met veel ophef heeft de Raad eind 2017 geregeld dat de zogenaamde Klijnsmamiddelen in zeer strikte zin worden gereserveerd voor kinderen. Het geld staat daarmee nog steeds op de bank omdat we er geen ‘raad’ mee weten. Heeft de Raad echt hart voor kinderen? Of was dit enkel politiek armpje drukken met het toenmalige college dat het geld indirecter wilde inzetten voor kinderen? In verschillende plaatsen zijn al moties aangenomen voor het verruimen van het kinderpardon. Wat de ChristenUnie betreft sluit Almelo zich daarbij aan. We dienen hiertoe een motie in.
Binnenstad

De binnenstad wordt een mix van wonen, werken, winkelen en recreëren. Er zijn in het coalitieakkoord afspraken gemaakt rond het verbeteren van de uitstraling van de binnenstad door het instellen van een fonds voor gevelverbetering. De ChristenUnie is zeer content dat, naar aanleiding van ons amendement bij de programmabegroting 2018 en met het aannemen van de erfgoednota ‘zichtbaar verleden’, er nu structureel geld beschikbaar komt voor cultureel erfgoed. Almelo is een oude stad, die in de loop van de eeuwen op een unieke manier haar veelzijdige vorm heeft gekregen. Deze specifieke ruimtelijk kwaliteiten zijn het waard om beschermd en versterkt worden. Gelukkig is er de laatste jaren weer aandacht voor historische stijl. Eerder hebben wij ook gepleit voor een principestop op sloop van gebouwen van voor 1950. Buiten de historische zone moet juist ruimte zijn ruimte voor innovaties in stijl, creativiteit, kleur. 

In het coalitieakkoord is ook afgesproken de leegstand verder terug te dringen door het instellen van een leegstandsverordening en striktere handhaving daarvan (vervallen winkelbestemming bij langdurige leegstand). Wat de ChristenUnie betreft wordt ook hier vaart mee gemaakt en wordt zo spoedig mogelijk een belasting op leegstand ingevoerd.

Duurzaamheid

Er komt -voor het eerst- een apart programma Duurzaamheid gericht op een duurzame, klimaatbestendige en leefbare stad, de energietransitie en een circulaire lokale economie. Er is ook nog veel werk te doen om de doelen van het Energieakkoord te halen. In lijn met onze eerdere moties zien wij uit naar de maatregelen rond aardgas-loos bouwen en het stimuleren dat Almelose inwoners, bedrijven en instellingen hun producten en diensten lokaal inkopen. Graag herinneren wij het college ook aan onze breed gedragen motie rond participatiewet/sociaal ondernemerschap van 11 november 2014 waarvan ons nooit helemaal duidelijk is geworden hoe het toenmalige college dat nu heeft vormgegeven. Bij de begroting vorig jaar is een onderzoek naar Social Impact Bonds genoemd (als financieel instrument om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken). Wat is hier de status van?

In het programma Duurzaamheid zit ‘relatief weinig’ geld. De kansen hier meer van de maken via subsidie of particuliere initiatieven lijken echter groot. Ook hier vragen we aandacht voor. Via afspraken en/of convenanten met lokale ondernemers kan ook heel veel geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het terugdringen van het gebruik van plastic (naar een plastic-loze gemeente) of de lokale inkoop.

Veiligheid

De aanpak van ondermijning, zoals recent in het Nieuwstraat kwartier, zal het vertrouwen van de inwoners in het bestuur verhogen. Juist hier is de overheid voor! Hetzelfde geldt voor het bestrijden van mensenhandel en uitbuiting. Daarbij gaat het de ChristenUnie niet alleen om het bestrijden van illegale en gedwongen prostitutie maar ook om de veilige opvang van slachtoffers. Prostitutie is geen gewoon beroep. Mensen zijn te waardevol om te werken in de prostitutie. Prostitutiecontrole en controle door de GGD behoort structureel plaats te vinden, ook om prostituees te kunnen benaderen om hen te bewegen met behulp van een uitstapprogramma, het werk in de prostitutie achter zich te laten. Onder jongeren speelt sexting (delen van seksueel getinte foto's) en grooming (‘digitaal kinderlokken’) een steeds grotere rol. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat ouders en scholen samen optrekken als het gaat om goede voorlichting en hulpverlening hierover. Wijkteams/professionals zouden ook meer moeten worden getraind om loverboysituaties en gevallen van mensenhandel (thuisprostitutie) in de wijk te herkennen.

Tenslotte

We hebben als fractie onze complimenten uitgesproken over de begroting, maar ook enkele kritische kanttekeningen gezet. De begroting blijft een zeer kwetsbare begroting. Er zijn systeeminnovaties nodig waarvan het effect onzeker is. De vele bezuinigingen vragen veel van onze inwoners. Het is goed dat we hen perspectief geven door naast te bezuinigen ook te investeren en door een toekomstvisie voor de stad neer te zetten. Wat de ChristenUnie betreft is dat een stad waar iedereen meetelt, die investeert in de toekomst van kinderen en die opkomt op voor (godsdienst)vrijheid. Er komt de komende tijd veel op raad en college af. De ChristenUnie fractie hoopt van harte dat er tussen raad, college en maatschappelijke partners een nieuwe samenwerking en rolverdeling ontstaat die waarborgt dat het perspectief voor alle inwoners verbetert en dat er in ieder geval voor de kwetsbare inwoners van Almelo sprake is van sociale stijging. De ChristenUnie fractie wenst raad, college en ambtelijke organisatie daarbij Gods zegen toe.

Fractie ChristenUnieWouter TeeuwJeanet Buikema

 

Vragen over vervoer van en naar dagbesteding

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 26-07-2018 15:34

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1180307/173756/Verpleegster oude vrouwEen cliënt die onverwachts vroeg wordt opgehaald en vervolgens een half uur op straat staat te wachten tot de dagopvang open is. Hoe is het mogelijk. Als fractie hebben we hierover in bredere zin vragen gesteld aan het college.

Geacht college,

Sinds de decentralisatie naar de Wmo per 1 januari 2015 is het vervoer van en naar de dagbesteding een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Sinds 1 januari 2018 organiseert in Almelo Witteveen het vervoer. Voorheen regelden de dagbesteding en zorginstelling dat zelf. “Door het onder te brengen bij één vervoerder per gemeente, ontstaan er korte lijntjes tussen gemeente en vervoerder, waardoor er betere afstemming mogelijk is. Uiteindelijk moet dat leiden tot meer en beter maatwerk voor de mensen die er gebruik van maken.” Aldus de website van Samen14.

Signalen vanuit organisaties voor dagbesteding geven aanleiding tot zorg. De overstap naar Witteveen is niet vlekkeloos verlopen. Dit lijkt vooral te komen omdat vervoer vrij ‘letterlijk’ wordt opgevat: zonder de begeleiding die de kwetsbare doelgroep nodig lijkt te hebben. Meest schokkende voorval betreft een cliënt die te vroeg is opgehaald en om 8:15 in de kou op straat is afgezet en een half uur heeft moeten wachten voordat de dagopvang opende. Voor andere mensen met knie- en rugproblemen blijken de taxibusjes weer ongeschikt. Een cliënt die niet tegen drukte kan moet te lang in een busje zitten omdat meerdere cliënten tegelijkertijd worden vervoerd. Sommige cliënten hebben bij huis begeleiding nodig naar de voordeur of in een portiek, maar een chauffeur kan en/of mag zijn taxi met overige cliënten niet ‘onbeheerd’ achterlaten. Voor deze cliënten is de vervoersdienst daarmee ongeschikt. Tenslotte geven organisaties aan dat cliënten soms te laat worden opgehaald, wat leidt tot extra kosten als het personeel van de dagbesteding daardoor langer moet blijven.

Van in ieder geval twee zorgorganisaties hebben we begrepen dat zij inmiddels zelf het vervoer van cliënten verzorgen omdat ze het niet veilig of onverantwoord vinden om hun cliënten door Witteveen te laten vervoeren. Zij krijgen daar echter geen vergoeding voor. Een van de organisaties heeft contact gezocht met de gemeente (WMO), die daarbij zou hebben aangegeven dat dit niet het probleem van de gemeente is. De organisatie voor dagbesteding moet het zelf maar oplossen met Witteveen. Dit is in overleg maar nog niet gelukt.

In de krant (Almeloos weekblad 16 januari 2018) hebben wij ook gelezen dat er een juridisch geschil loopt met Taxicentrale Witteveen omtrent het innen van eigen bijdragen Regiotaxi. Deze maand kwam ook al in het nieuws (RTV Oost) dat in Enschede Taxi Brookhuis een gehandicapt kind van 4 jaar meerdere malen niet ophaalde, een keer zonder zitje vervoerde en een keer een verkeerd kind afleverde. In oktober jl. lazen we in Tubantia ook al dat een 4-jarig meisje door Almelo dwaalde na verkeerd te zijn afgezet en/of overgedragen aan school. Het betrof hier Taxi Baan. Het roept de vraag op of er een breder probleem is rond de (aanbesteding van) vervoersdiensten.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college op de hoogte van de problematiek rond het vervoer van en naar dagbesteding? Bent u van oordeel dat deze gevallen incidenten zijn, of betreft het een structureel probleem? Heeft men bij de aanbesteding/gunning van het zogenaamde ‘OMD vervoer’ (Ondersteuning Maatschappelijke Deelname) ook het criterium van het begeleiden van de cliënten gehanteerd? Zo ja, hoe wordt dit in de praktijk geëvalueerd? Zo nee, waarom niet? Wie is volgens het college verantwoordelijk voor het vinden van een goede oplossing voor de geschetste problematiek? In het bijzonder: hoe ziet u de rol van de gemeente? Gaat het college actie ondernemen om zo spoedig mogelijk deze problematiek op te lossen? Zo ja welke? Zo nee waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Wouter Teeuw

Fractievoorzitter ChristenUnie Almelo

In antwoord geeft het college aan dat het vooral om incidenten gaat. Wij houden in de gaten hoe het verder gaat met de kwaliteit en kosten van het vervoer naar dagbesteding.

Hulp in huis voor mantelzorgers

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 12-02-2018 14:19

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1190358/173756/Oude vrouw voor het raamUitsluitend mantelzorgers hebben vanaf 1 april nog recht op de huishoudelijke hulp toelage. Daarmee wordt het budget wel besteedt aan de groep die het het hardste nodig heeft!

De Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) is een regeling waarbij burgers met een WMO indicatie huishoudelijke hulp kunnen inkopen voor € 5,00 per uur. De regeling was ooit bedoeld om de werkgelegeneid in deze sector te behouden. Inmiddels gaat het budget dat Almelo krijgt voor de huishoudelijke hulp toelage terug van gebracht van € 900.000 naar € 280.000 per jaar. Dus moet er wat gebeuren. Het college stelt op basis van een evaluatie voor om de regeling daarom te beperken tot de doelgroep die het het hardste nodig heeft, de mantelzorgers. Wij kunnen ons daarin vinden. De doelgroep die afvalt kan zo nodig gebruik maken van regeling huishoudelijke ondersteuning (binnen de WMO).

Tijdens de raadsvergadering heeft Wouter Teeuw wel zijn bedenkingen geuit over het hele proces waarmee dit raadsbesluit tot stand kwam:

Op 4 april 2017 stond de huishoudelijke hulp toelage (besluitvormend) op de raad. Voorstel was de regeling voort te zetten in 2017 (met geld dat over was van 2015, 2016) en op basis van een evaluatie te bepalen wat Almelo zou doen in 2018. Het voorstel is echter door de raad aangehouden, omdat de raad meer informatie wilde. Op 9 mei 2017 was er daarom een politiek beraad. Er was vanuit de raad echter weinig belagstelleing en er kwamen geen nieuwe feiten op tafel. Op 4 juli 2017 is vervolgens alsnog door de raad besloten wat op 4 april ook al voorlag (enkel de VVD was tegen). Het raadsbesluit zegt dat evaluatie voor 1 oktober 2017 gereed moet zijn. De evaluatie is opgeleverd in oktober 2017 en moet vanaf toen al intern beschikbaar zijn geweest bij de gemeente. Op 11 december 2017 heeft onze fractie samen met de Minimapartij twee schriftelijke vragen gesteld: wanneer krijgen wij de evaluatie en wanneer krijgt raad een voorstel. Insteek van de vragen was dat we graag de evaluatie zouden willen ontvangen en voor 2018 zouden willen besluiten over wat te doen in 2018. De tijd tot 2018 dringt dan immers. Met een brief op 4 januari 2018 geeft de gemeente aan dat er meer tijd nodig is dan de gebruikelijke termijn van 30 dagen om de vragen te kunnen beantwoorden! Het is overduidelijk dat men de vragen wel kan beantwoorden (de evaluatie ligt er immers), maar niet wil beanwtoorden! Op 16 januari komt het antwoord dat er inmiddels al een raadsvoorstel is en de stukken (inclusief evaluatie) bij de raad liggen. Een typisch voorbeeld van 'oude bestuurscultuur': Ambtenaren die eerst alles regelen en besluiten, voordat -via het college- de raad betrokken wordt / het besluit aan de raad wordt meegedeeld.

In het debat hebben wij duidelijk aangegeven dat we deze gang van zaken een uiting vinden van minachting van de vragenstellers en een uiting van regenteske bestuurscultuur. Merk op dat voor de kerst ook een vraag speelde rond de koopzondag, en dat kon wel met stoom en kokend water worden geregeld. Alsof vier supermarken, twee bakkers en een oliebollenjkraam belangrijkers zijn dan de vele kwetsbare burgers in de stad die huishoudelijke hulp nodig hebben. Na enig aandringen bood wethouder Van Wijk haar excuses aan voor de gang van zaken.

Iedereen telt mee

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 31-12-2017 16:05

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1148280/173756/Meisje met Down in de klas.jpgLisa kreeg een brief van de gemeente, over maatschappelijke ondersteuning. De brief was zo moeilijk, Lisa snapte er niets van. Ze vroeg haar begeleider om haar te helpen. Maar zelfs die vond de brief lastig te begrijpen. Kan dat niet anders, gemeente Almelo?

Iedereen telt mee. Ook als je in een rolstoel zit of als je lezen moeilijk vindt. In Almelo mag het geen verschil maken of je een beperking hebt of niet. Dat vindt de ChristenUnie. Dat staat ook in het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap. Gehandicapten moeten zelf dingen kunnen doen, dus niet overal hun begeleider bij nodig hebben. Bijvoorbeeld sporten, naar school gaan, of reizen.

Vorig jaar heeft de ChristenUnie, samen met andere partijen in de gemeenteraad, gezegd dat de gemeente Almelo dingen makkelijker moet maken voor mensen met een beperking. De burgemeester en wethouders zeiden toen: we doen al heel veel goede dingen voor gehandicapten. De gemeenteraad heeft dit jaar opnieuw gezegd: er zijn nog heel veel dingen die beter kunnen. In vergelijking met andere gemeenten doet Almelo het nog niet zo goed. Ook heeft de gemeenteraad een lijstje met goede voorbeelden meegestuurd.

Op dinsdag 6 februari houdt de gemeenteraad een avond over dit onderwerp. Mensen met een handicap komen dan naar het stadhuis om met de gemeenteraad te praten. In een taal die iedereen begrijpt. Iedereen is welkom om mee te praten. Het maakt niet uit of je een beperking hebt of niet.

Groenbedrijf intern verzelfstandigd

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Almelo 24-11-2017 11:13

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140561/173756/groenbeheerDe werknemers bij de gemeente van het groenbedrijf zouden en moesten naar Twente Milieu. Mede dankzij de ChristenUnie is tot ieders tevredenheid een alternatief uitgewerkt.

Het is een al lang lopende discussie: Almelo moet een regiegemeente worden. Dat betekent dat dat uitvoerende taken, zoals het groenbeheer, niet meer door de gemeente zelf worden gedaan, maar worden ingehuurd. Bijvoorbeeld bij Twente Milieu. Voormalig wethouder Timmer was er al uit: het uitvoerdende groenbedrijf en de grondbank aan Twente Milieu verkopen, inclusief de medewerkers. Keer op keer vroeg de raad om alternatieven, waarbij de ChristenUnie vooral heeft gepleit voor een versterking van de positie van Soweco (zie bijvoorbeeld onze motie in december 2016). Alternatieven kwamen er niet en de medewerkers (en OR) van de gemeente waren boos.

In maart van dit jaar kwam er een doorbraak toen CDA, LAS, VVD, Democraten.nu en de ChristenUnie -samen een ruime meerderheid in de raad- per brief hebben gevraagd om het alternatief van een interne verzelfstandiging uit te werken van alle afdelingen die gaan over beheer van de openbare ruimte. De ChristenUnie is voor een interne verzelfstandiging om te voorkomen dat elk hek dat je ergens wilt neerzetten of elke tak die je afzaagt een extra factuur en veel bureaucratie oplevert.

Acht maanden heeft het geduurd voordat wethouder Van Wijk met een raadsvoorstel kwam waarin beide opties (Twente Milieu en interne verzelfstandiging) als keuze voorlagen. Opnieuw was de raad verdeeld. De Linkse partijen (PvdA, SP) houden het liefste alles bij de gemeente zelf. De Liberale partijen (VVD, Democraten.nu) wilden dat het ingenieursbureau niet meeging in de interne verzelfstandiging. Zij pleiten er al jaren voor het hele ingenieursbureau buiten de gemeente te zetten, iets waar de ChristenUnie tegen is omdat je dan intern geen kennis van zaken meer hebt.

Uiteindelijk heeft de raads ingestemd met een compromis waarin het ingenieursbureau wel meegaat met de interne verzelfstandiging, maar tevens wordt gekeken of het ingenieursbureau niet wat kleiner kan worden. Hier hebben wij tijdens de vergadering ook voor gepleit. Het voorstel wordt nu verder uitgewerkt waarbij de ChristenUnie erop zal blijven toezien dat gestelde randvoorwaarden -zoals de samenwerking met Soweco- ook gestaldte krijgen.

Begroting aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Almelo 03-11-2017 08:33

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1136392/173756/stadhuis19deNa een vergadering van 13 uur kon de raad en wethouder Langius 's avonds om tien uur worden gefeliciteerd met het hebben van een sluitende begroting voor 2018. Enkele belangrijke wijzigingen vanuit de ChristenUnie werden aangenomen!

Zo pleit Michiel van Heek al vier jaar lang voor het behoud van het erfgoed in de stad. Een amendement dat stelt de Raad de erfgoednota vaststelt, en dat er geld voor wordt uitgetrokken (!) werd met slechts 1 stem tegen aangenomen. Ook een amendement met het CDA rond duurzaamheid, om meer werk te maken van 'hernieuwbare elektriciteit' werd ruim aangenomen.

Daarnaast zijn twee belangrijke moties (verzoeken an het college) aangenomen. Met GroenLinks hebben we gepleit voor deen 'inclusie-agenda'. We moeten er meer van maken dat iedereen meetelt! Gevraagd is een startconferentie te organiseren. Dit verzoek is ruim ondersteund door de raad. Ook hebben we gevraagd de fractieondersteuning (geld dat fracties krijgen) te baseren op de verkiezingsuitslag, in plaats van dat iedereen die uit een partij stapt en zijn eigen fractie begint hier financieel groot voordeel uit haalt. Ook dit is aangenomen door de raad. 

Onderstaand vind u onze bijdrage aan het debat (in eerste termijn).

Begroting 2018: Bijdrage ChristenUnie Almelo

De fractie van de ChristenUnie Almelo wil het college van Burgemeester en Wethouders allereerst complimenteren met de begroting 2018. Samen met de commissie Planning en Control is een nieuwe opzet voor de begroting gemaakt. Alle cijfers staan nu in de basisbegroting conform het huidige Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wat vergelijken makkelijk maakt en voorkomt dat dezelfde cijfers op meerdere plekken staan. Wat we gaan doen en wat we met de budgetten willen bereiken staat bij de hoofdopgaven (programma’s). Aanvullende hoofdstukken over de gemaakte keuzes of over wat er is gedaan met de moties rond de perspectiefnota maken het nog overzichtelijker. Niet eerder was de begroting zo helder. Ook inhoudelijk zijn complimenten te maken. Gegeven de financiële situatie, met tegenvallers zoals het extra afboeken van 10,5 miljoen euro op werklocaties, is het knap dat er een meerjarig sluitende begroting ligt, waarbij Almelo blijft binnen de kaders als gesteld door Raad en Provincie voor het financiële herstel. Onze fractie wil het Raadsvoorstel Programmabegroting 2018 dan ook hierbij voordragen voor de Raadsmeter.

Bestuurscultuur

Afrekenen met de regenteske bestuurscultuur uit het verleden was bij de verkiezingen in 2014 een van de belangrijkste onderwerpen uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Via een minderheidscollege is hier een grote stap gezet. Het leidde tot een college met een dienende in plaats van heersende houding; en tot een oppositie die met constructieve voorstellen kwam. Waar er knopen moeten worden doorgehakt of verantwoordelijkheid moet worden genomen lopen we nu echter ook aan tegen de grenzen van een minderheidscollege. Het Mobiliteitsplan Centrum Noord (rond de Sluiskade) toont aan hoe de Raad een voorstel van het college kan torpederen, zonder zelf met een alternatief te komen. Er gebeurt daarom niets. Terwijl de meerderheid van de Raad voor de verkoop van de Kolkschool lijkt te zijn, lukt het ons niet om dit ook te besluiten. En zolang de Raad zich gaat bemoeien met de verkoopprijs van een individueel pand, is er de reële vraag of er voor de verkiezingen sowieso nog vastgoed gaat worden verkocht. Of het fietspad aan de Plesmanweg nu links of rechts moet komen, we komen er nog niet uit. We willen erop wijzen dat een gebrek aan vertrouwen van de Raad in het college, een college ookdemissionair kan maken. In de praktijk zetten we dan (als Raad en College gezamenlijk) de stad ‘op slot’. De burger betaalt (letterlijk en figuurlijk) het gelag. Dit mag niet het geval zijn! Een minderheidscoalitie werkt prima, maar het vraagt wel een andere mentaliteit van zowel de raad (verantwoordelijkheidsbesef) als van het college (luisteren en meebewegen). In die zin nemen we het appèl dat het college op de Raad doet serieus. Het is noodzakelijk om verantwoordelijkheid te nemen, de krachten te bundelen, en te doen wat nodig is om te bereiken wat we willen bereiken. Het belang van de stad is ook het belang van het college en van iedere individuele raadsfractie, en niet omgekeerd. Daarmee valt en staat ook het vertrouwen van de burger.

Organisatie

Om het vertrouwen in het gemeentebestuur –in Almelo 17% tegen 30% in vergelijkbare gemeentes– te verhogen vindt een doorontwikkeling van de organisatie plaats. Sleutelbegrippen zijn programmasturing en stadsdeelgericht werken. Hier staan we als fractie van de ChristenUnie 100% achter. Resultaatgericht werken en aansluiten bij de belevingswereld van de burger zijn essentieel. Daarbij hoort ook het loslaten en vertrouwen geven aan de burgers (ook voor de Raad!). Het budget dat hiervoor wordt gevraagd in 2018 van 1,874 miljoen euro is echter op zijn zachts gezegd stevig (3.037 euro per formatieplaats, 25,89 euro per inwoner). We geven het college vooralsnog het vertrouwen, maar willen wel de boodschap meegeven dat het middel (programmasturing en stadsdeelgericht werken) geen ‘panacee’ zal zijn voor alle kwalen van onze stad. Vertrouwen heeft vooral met de houding van mensen te maken in plaats van met een organisatiestructuur (waarbij de structuur volgt uit de houding in plaats van andersom). Vertrouwen van de burger heeft ook in hoge mate te maken met, bijvoorbeeld, het groenonderhoud, de parkeertarieven of het afvalbeleid. Zaken die dicht bij de burger liggen en waar men het gemeentebeleid niet altijd begrijpt. In paragraaf 3.3 van de begroting (p. 13) staan de doelstellingen voor de doorontwikkeling van de organisatie, maar we missen de kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s). Zo kunnen we nooit beoordelen voor de inzet van middelen ook het gewenste maatschappelijk effect heeft gehad.

Een besluit dat nog in de lucht hangt is de zogenaamde ‘sourcing’ rond het beheer openbare ruimte. Het college wilde deze taken extern beleggen bij Twente Milieu. Op voorstel van een aantal fracties, waaronder de ChristenUnie, wordt het alternatief van interne verzelfstandiging uitgewerkt. Deze fracties hebben dit op 1 maart 2017 per brief verzocht. Sindsdien is het acht maanden stil. Bij de perspectiefnota hebben wij gepleit voor tempo. Wij doen dan nu opnieuw! In de begroting lezen we dat voor 2018 er uit incidentele middelen een bedrag is opgenomen van 450.000 euro als ‘vertragingsschade’. Dit staat ook zo in het raadsvoorstel. In de begroting paragraaf 5.6.6 lezen we echter onder Twente Milieu al een conclusie over wat in het raadsvoorstel nog een ‘complex en gevoelig traject’ wordt genoemd ‘waarvan de uitkomsten nog ongewis zijn’. Hier lezen we (p. 83): ‘conclusie is dat een interne verzelfstandiging binnen de gestelde randvoorwaarden niet haalbaar is, maar dat een externe verzelfstandiging met een breed takenpakket nader wordt uitgewerkt’. Als ChristenUnie zullen we alle opties hun merites wegen, maar weet dat flexibiliteit het argument is voor interne verzelfstandiging (geen bureaucratische verrekeningen of extra facturen voor elke kleine opdracht). Ook lezen we in paragraaf 5.5.3 bij de Ingenieursdiensten en bij de Wet op de lijkbezorging de opmerking dat dit ‘wordt betrokken bij de sourcing van het beheer openbare ruimte’ (p. 69). Dit verbaast ons. De fractie van de ChristenUnie wil pleiten voor tempo, het niet vermengen van de sourcingsvraagstukken rond openbare ruimte en ingenieursbureau, en het meenemen van de raad in het proces.

Tenslotte nog een punt over de organisatie van de Raad zelf. De verordening fractieondersteuning als vastgesteld op 17 januari jl. kent financieel gezien een boete op het fuseren van fracties en een beloning voor het uit een partij stappen en beginnen van je eigen fractie. Via een motie willen wij voorstellen dat de griffie voor de verkiezingen met een alternatief komt met meer respect voor de uitspraak van de kiezer.

Regio

In paragraaf 5.6.5 van de begroting komen de gemeenschappelijke regelingen ter sprake. Wij observeren dat de overhead van een gemeente lager is dan die van een gemeenschappelijke regeling. Wij constateren ook, op basis van het proces rond de Agenda van Twente, dat de regio (en zijn voorzitter) Almelo niet altijd even serieus neemt. Het is Enschede dat de klok slaat. De Regio Twente wil in zijn begroting 2018 een euro per inwoner beschikbaar stellen voor de uitvoering van de toeristische marketing en promotie van Twente. Almelo heeft de Regio gevraagd dit geld te zoeken in de eigen begroting van de Regio. Op p. 77 van onze eigen begroting lezen we dat Almelo ‘voorzichtigheidshalve’ hier desalniettemin een bedrag voor heeft opgenomen in de eigen begroting. Voor een Regio die ons toch al niet al te serieus neemt lijkt ons dit niet handig, al snappen wij dat er op regionaal niveau al besloten is en een eventuele factuur daarom betaald moet worden. Wij willen hierbij onze onvrede uitten over de ‘dynamiek’ in de regio en het college oproepen om in een uiterste inspanning de bijdrage van tafel te krijgen.

Zorg en werk

De tweede fase van de transformatie werk en zorg gaat in. In paragraaf 4.1.2 lezen we dat ‘de bezuinigingsdiscussie in feite gevoerd is zonder overall aanpak’ en dat ‘de aanpak van geleidelijkheid niet meer effectief is’ (p. 21). Dat zijn stevige woorden. De fractie van de ChristenUnie steunt de aanpak om meer in samenhang uit te voeren, de toegang anders te organiseren, en ‘na te gaan of het ingezette beleid ook echt werkt’ (p. 22). De vraag te stellen ‘waarom nu pas?’ doemt op maar is ook een beetje flauw. Vraag is hoe we daadwerkelijk komen tot een meer preventieve aanpak en een integrale uitvoering om echt preventief te kunnen werken. Daarbij mag –zoals onze fractie ook heeft benadrukt bij het recente initiatiefvoorstel van de VVD– preventie nooit een argument zijn om reële zorg te onthouden. Als je echt in preventie (als middel) gelooft, zou het zelfs geld mogen kosten! De kop ‘via preventie voorkomen dat mensen gebruik maken van dure zorg’ (p. 24) klinkt in onze oren dan ook een beetje vreemd, maar we begrijpen de intentie.

Preventie begint al in de kinderjaren, of zelfs voor de geboorte. De focus bij de preventieve aanpak op de jeugd, op het jonge kind (-9 maanden tot 4 jaar), en op de ondersteuning aan de ouders spreekt ons aan (p. 25). Via de zogenaamde Klijnsma-middelen is er speciale aandacht voor kinderen in armoede. De begroting neemt hier een bedrag van 515.000 euro per jaar op voor een volwaardig kindpakket (p. 43). Dit is nog niet geheel ingevuld (p. 104) maar er volgt nog een plan in het kader van het transformeren van de minimamiddelen (p. 105). Wij wachten het voorstel met belangstelling af. Naast aandacht voor armoede wil de fractie van de ChristenUnie graag ook aandacht voor Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Wij zullen hier een motie over indienen.

De fractie van de ChristenUnie juicht het toe dat er aandacht is voor sociaal ondernemerschap en dat het college onderzoekt of de invoering van het instrument Social Impact Bonds (als financieel instrument om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken) hier een bijdrage aan kan leveren. Op 18 november 2014 heeft onze fractie (met Groenlinks via een motie) gevraagd naar de mogelijkheden voor de gemeente Almelo om de sector sociaal ondernemerschap te versterken. Dit is de (enige en) meest concrete invulling van deze motie tot nu toe.

Duurzaamheidsagenda

Volgens het Energieakkoord moet over 5 jaar 16% van alle Nederlandse energie duurzaam opgewekt worden. Almelo zit nu ongeveer op 1%. De doelen zijn helder, maar er moeten nu ook echt stappen gezet worden om de doelen te kunnen halen. Helaas is er niet veel financiële ruimte om daar als gemeente zelf in te investeren. Als we geld hadden, konden we bijvoorbeeld investeren in een aardwarmte-netwerk. Dat is nu geen optie. Voor concrete oplossingen kijken we vooral naar het bedrijfsleven. Als ChristenUnie zien we hoe belangrijk de samenwerking met lokale bedrijven is. Initiatieven komen vaak uit de private sector, maar je moet daar als gemeente wel alert op zijn en actief op inspelen. Almelo heeft een innovatief bedrijfsleven, dus we denken dat hier voor ons ook kansen liggen.

De gemeente kan zelf ook iets doen. De gemeente Almelo bezit een grote hoeveelheid dakoppervlak waar (nog) geen zonnepanelen op liggen. Denk aan scholen. Hoe zorgen we dat die oppervlaktes ook benut gaan worden? Als ChristenUnie stellen we voor om een energiecoöperatie te starten, waar vooral burgers in kunnen investeren. Een soort crowdfundingplatform[1]. We vragen het college dit idee mee te nemen en uit te werken in het Duurzaamheidsbeleid 2018-2021. We kunnen dit idee ook toepassen op gemeentelijke grond (afgewaardeerde werklocaties). En als het goed loopt, wordt het voor private bedrijven wellicht ook interessant om hun dakruimte in te brengen. Een goede communicatiestrategie is hier heel belangrijk. We moeten een beweging op gang krijgen. Dat zorgt voor substantieel nieuwe groene energie (met als neveneffect collectief bewustzijn) zonder dat het de gemeente substantieel geld kost.

Naast zonne-energie staan we open voor innovatieve vormen van windenergie. Samen met het CDA dienen we een amendement in om meer prioriteit te geven aan elektriciteit die is opgewerkt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. Aanvullend is het een uitstekende ontwikkeling dat de gemeente, samen met bewoners, inzet op het ontwikkelen van het Nieuwstraatkwartier tot een duurzaam, energie producerende wijk. Ook hier willen we pleiten voor tempo. Graag horen we van het college wanneer Almelo hier concreet aan de slag gaat (planning, voortgang, status convenant met de Provincie).

Erfgoed

Gezien de financiële situatie van Almelo begrijpen wij het bedrag van 23.000 euro dat er nu staat voor erfgoed. Ter vergelijk: in de concept-erfgoednota “Zichtbaar verleden” wordt een bedrag van 115.000 euro (incidenteel en structureel) genoemd. Met 23.000 euro per jaar zal er veel gevraagd worden van onbezoldigde vrijwilligers. Maar er is dan tenminste wel een (minimaal) erfgoedbeleid mogelijk. Vanuit de lokale erfgoedgemeenschap is de suggestie gedaan om kosten te besparen door meer te doen met adviezen uit de non-profit sector (lokale en landelijke erfgoedorganisaties). Vrijwilligers doen nu al veel. Dat zou dan een meer structureel karakter moeten krijgen. Vooral aan de lokale vrijwilligers zou gevraagd kunnen worden om het onderdeel voorlichting of Monumentendag te doen. Over het aanwijzen van monumenten zou men bijvoorbeeld met Het Oversticht en het Cuypersgenootschap kunnen praten. De gemeente is echter aan zet om dat soort mogelijkheden in beeld te brengen. Als ChristenUnie willen we er bij het college dan ook sterk voor pleiten om de concept-erfgoednota zo snel mogelijk naar de raad te brengen, en samen met erfgoedorganisaties de uitvoering van het beleid vorm te geven. We komen met een amendement hier ook budget voor vrij te maken.

Tenslotte

We hebben als fractie onze complimenten uitgesproken over de begroting, en ook enkele kritische kanttekeningen gezet. De begroting blijft een echter een zeer kwetsbare begroting. Er zijn taakstellingen geformuleerd waarvan de begroting zelf al de risico’s aangeeft of deze wel realistisch zijn. Er zijn systeeminnovaties nodig waarvan het effect onzeker is. De vele bezuinigingen vragen veel van onze bevolking, die het vertrouwen in het gemeentebestuur verloren heeft. Het is nodig dat we onze burgers perspectief geven door een andere aanpak, door naast te bezuinigen ook te investeren en door een toekomstvisie voor de stad neer te zetten. Om de burger moed te geven en het bestuur een besef van voortgang en verantwoordelijkheid stellen wij voor (via motie) om af te tellen naar het moment dat Almelo weer financieel gezond is.

Fractie ChristenUnieWouter TeeuwMichiel van Heek

NB De moties over Jongeren op gezond gewicht ('je betaalt alleen het beeldmerk') en het aftellen naar het moment dat we weer financieel gezond zijn werden niet door de raad gesteund.

[1] Ter inspiratie, of misschien zelfs om zo bij aan te sluiten: https://www.zonnepanelendelen.nl/

Parallelweg gesloopt

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 07-09-2017 18:50

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1127182/173756/IMG_20170806_165314Ondanks alle inspanningen is het de ChristenUnie en haar medestanders niet gelukt om de karakteristieke huizenrij aan de Parallelweg een nieuwe toekomst te geven. Raadslid Michiel van Heek voerde een taai debat, maar helaas kreeg hij een meerderheid van de gemeenteraad niet mee. Hier zijn openingstekst.

"Weg met 'n pröttel", zegt Martin op de Facebookpagina van Ons Almelo. "Een aanfluiting bij binnenkomst met de trein", zegt Ria.

Voorzitter, deze mensen hebben gelijk. Het stationsgebied is een toplocatie, dat verdient stijl, status en stedelijkheid. De gemeente had ambitieuze plannen, maar die zijn gestrand. Voor veel geld heeft de gemeente de Parallelweg aangekocht, maar nu staan de panden al jaren leeg. Gevolg: verloedering en recent het collegebesluit om de boel te slopen.

Jammer, zeiden veel mensen op diezelfde Facebookpagina, dat deze karakteristieke huizen niet meer te redden zijn. Maar is dat zo? Of is er toch nog redding mogelijk? In de afgelopen weken heb ik dat nagevraagd bij verschillende mensen in de wereld van de woningrenovatie, en die waren allemaal positief. Vooral één van de contacten die ik gelegd heb, is bijzonder nuttig geweest. Dat was met een architect uit Delft die gespecialiseerd is in klushuis-projecten. Zij is speciaal naar Almelo afgereisd om de huizen te bekijken en heeft een globaal plan gemaakt.

Wat is een klushuis-project? Het is een renovatieproject van een hopeloos vervallen blok huizen, waarbij de toekomstige bewoners de leiding hebben. Bewoners realiseren hun eigen droomhuis, in een bestaand pand met karakter, achter een bestaande authentieke gevel. Daarbij krijgt de hele buurt een boost. Het is een succesvol en bewezen concept. Een klushuisproject is niet bedoeld voor koopjesjagers of huisjesmelkers. Er moet echt geïnvesteerd worden in kwaliteit. Voor de Parallelweg hebben we berekend dat het bewoners ongeveer 160.000 euro gaat kosten om het eindresultaat te bereiken: complete renovatie op basis van nieuwbouwkwaliteit. Deze prijs ligt 10.000 euro onder de prijs voor een vergelijkbaar nieuwbouwrijtjeshuis op Indië of Nijrees-Noord. Aan de Parallelweg heb je dan dus wel een huis met tuin op een centrumlocatie naast het station. Er valt nog veel meer te zeggen over dit plan. Dat zal ik nu niet doen omwille van de tijd. Via de mail heb ik u al meer details toegestuurd.

De vraag die nu voorligt, is of u dit plan een kans wilt geven. Vindt u op basis van het vooronderzoek dat hier een goede basis ligt voor het college om dit ambtelijk verder uit te werken?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.