Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over GroenLinks inzichtelijk

48 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 20 T/M 26 JUNI 2020

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 27-06-2020 21:11

Dit is nummer 559 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het vaststellen van het Masterplan Wilderszijde in de raadsvergadering van donderdag was het politieke hoogtepunt van deze week en misschien wel van de afgelopen 20 jaar. Onze fractie wilde hier een socialer stempel op drukken, maar dat is niet gelukt. Of Wilderszijde autoluw genoeg gaat zijn is onzekerder geworden door het aannemen van een amendement bij het Parkeerbesluit. Dat kan ook gevolgen hebben voor de benodigde steun van het rijk en ten koste gaan van groen. Op dinsdag bleek bij de presentatie over de bouwplannen in de Berkelse ‘driehoek Noordpolder’ dat de bewoners van de Edelsteenbuurt het voorlopig moeten doen met een ‘werkgroep verkeer’ en dat hun eerdere bezwaren en wensen op die manier verdampen. De zomerrapportage blijkt zonnig, ondanks de coronacrisis. Ons weekbericht eindigt met een mooi verhaal over basisbanen in Rotterdam en Groningen. De foto’s zijn kleine nieuwsberichten op zich over bouw en natuur in Lansingerland.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

De mooie molenstomp in het Bergse Bos

 AMENDEMENT OVER PARKEERNORM WILDERSZIJDE IS SPELEN MET VUUR

De fracties van Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland dienden tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag een amendement in bij het voorstel van het college over de voor deze nieuwe wijk geldende parkeernormen voor bewoners en bezoekers. Dit amendement wijkt af van het voorstel dat zij deden tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimte. Toen gaven deze partijen aan de parkeernorm voor sociale huurwoningen sowieso te willen verhogen van 0,7 naar 1,0 per woning.

Leefbaar 3B, VVD en WIJ stelden nu voor om op de bouwplaats voor sociale huurappartementen parkeerplaatsen aan te leggen op basis van de parkeernorm van 0,7. Per bouwveld wordt bovendien aan de rand van deze woonbuurt meteen een bufferruimte parkeerplaatsen (lees: een strook gras met verharding erin) aangelegd, binnen 150 meter vanaf de appartementen. De omvang van die strook wordt dan gebaseerd op het verschil met de huidige parkeernorm voor huurappartementen (1,1) en de norm van 0,7 parkeerplaatsen per sociaal huurappartement, zoals voorgesteld in het raadsvoorstel.

Deze bufferruimte aan parkeerplaatsen kan door de bewoners worden gebruikt tot 1,5 jaar na oplevering en bewoning van het laatste sociale huurappartement in het betreffende bouwveld. In die 1,5 jaar wordt op basis van monitoring het gebruik van de parkeerplaatsen bij de appartementen en op de bufferplaatsen het daadwerkelijk aantal gebruikte parkeerplaatsen en het autobezit in kaart gebracht. Als het gebruik van de parkeerplaatsen overeenkomt met 0,7 wordt de bufferruimte definitief ingericht als wijkgroen. Wanneer het gebruik van de parkeerplaatsen hoger blijkt dan de gehanteerde norm van 0,7 wordt de bufferruimte definitief geheel of gedeeltelijk in het betreffende bouwveld als parkeerplaats ingericht. De rest wordt wijkgroen.

Petra Verhoef gaf twee argumenten waarom dit een zeer onverstandig amendement is. Allereerst bestaat het gevaar dat een hoog aanbod aan parkeerplaatsen de vraag zal bepalen. Wanneer de raad besluit om initieel meer dan 0,7 parkeerplek per sociale huurappartement beschikbaar te stellen om na 1.5 jaar te bezien of dit echt nodig is, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de parkeerruimte nodig blijkt. Deze appartementen worden immers extra interessant voor autobezitters die dit vooral willen blijven. Ten tweede staat het amendement volgens de PvdA-fractie op gespannen voet met de provinciale wens naar lagere parkeernormen. Afwijken van het originele plan waarbij meteen wordt ingezet op een lagere parkeernorm is volgens ons link. Instemmen met dit amendement kan het risico met zich brengen dat de gemeente Lansingerland niet in aanmerking komt voor een forse rijksbijdrage in het tekort op de grondexploitatie.

Petra Verhoef wees in dit verband ook op de reactie van wethouder Jan-Willem van den Beukel op de vraag van Valmir Xhemaili tijdens de laatste commissie Ruimte over hoe hij denkt dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie van BZK zullen reageren. Loopt de gevraagde rijkssubsidie van 28 miljoen euro dan geen gevaar? De wethouder beaamde dit toen direct. Bovendien, zo gaf hij aan, zal ook woningcorporatie 3B Wonen niet blij zijn omdat hun nieuwbouw duurder gaat worden. Genoeg argumenten dus voor de PvdA fractie om tegen dit amendement te stemmen.

De indieners van het amendement, die ook steun kregen van de CDA-fractie, vonden het ingediende amendement geen fundamentele wijziging van het oorspronkelijke raadsvoorstel. “De parkeernormen op zich staan niet ten discussie. Wij kiezen voor een andere route. Dus niet eerst een lagere parkeernorm voor sociale huurappartementen en mogelijk later op basis van ervaringscijfers een hogere maar precies andersom”. Wethouder Jan-Willem van den Beukel zag niet in, zoals Petra Verhoef aangaf, dat hij een draai van 180 graden had gemaakt in vergelijking met het debat in de commissie Ruimte. Hij vond dat “dit amendement veel minder ver gaat dan het door Leefbaar 3B in de commissie Ruimte gedane voorstel. Feitelijk is er alleen een andere volgorde gekozen dan in het voorstel van het college”. De wethouder verwacht dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie BZK hier geen problemen mee zullen hebben zodat de rijksbijdrage van 28 miljoen niet op de tocht komen te staan. Van den Beukel: “De provincie Zuid-Holland heeft al positief geadviseerd over het Masterplan Wilderszijde. De inhoud voldoet aan de door hen gestelde eisen”. Petra Verhoef bleef erbij dat we zo een verkeerd signaal afgeven, afwijkend van het streven naar een autoluwe wijk. Ze vroeg of de provincie al wist van het amendement. Volgens de wethouder was dit niet het geval. “Maar misschien kijkt de provincie Zuid-Holland vanavond met ons mee”.

Het amendement werd met de 9 stemmen van D66, ChristenUnie, GroenLinks en PvdA tegen aangenomen. De PvdA fractie is benieuwd hoe dit besluit geland is bij de provincie ZH en het ministerie van BZK. Voor hen zijn lage parkeernormen en een hogere dichtheid van bouwen van groot belang. Van een hogere dichtheid van bouwen is op Wilderszijde geen sprake. De dichtheid op Wilderszijde is, uitgaande van 3000 woningen, met 32 huizen per hectare zelfs lager dan de 35 per hectare die nu voor dit type wijken in onze provincie gebruikelijk is. In september 2020 weten wij meer. Het niet ontvangen van de rijksbijdrage zal tot gevolg hebben dat het aantal sociale huurwoningen en andere betaalbare huizen op Wilderszijde kleiner wordt. De PvdA fractie vindt dat college en coalitie afgelopen donderdagavond met vuur speelden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Grindweg omgelegd voor aanleg A16.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Nieuwe manege Bergse Bos

RAAD VERWERPT PVDA AMENDEMENT VOOR ZEKERE 750 SOCIALE HUURWONINGEN OP WILDERSZIJDE

Het is de bedoeling dat er in de nieuwe wijk Wilderszijde 25% sociale huurwoningen zullen worden gebouwd. Op basis van het raadsbreed onderschreven streefcijfer van in totaal 3000 nieuwe woningen gaat het dus om 750 sociale huurwoningen. Maar wanneer er bijvoorbeeld maar 2700 huizen gebouwd worden dan zakt het percentage sociale huurwoningen in relatie tot het totaal aantal woningen in Lansingerland onder het huidige percentage van 18.6%. Het is daarom goed om het aantal van 750 sociale huurwoningen als hard te realiseren aantal in het Masterplan op te nemen.

Het inzetten op 750 sociale huurwoningen, ook als de 3000 woningen niet worden gehaald, past ook bij de vrijwel raadsbrede oproep in de afgelopen jaren om:

De wachtlijsten voor mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning snel te verkorten; meer sociaal bouwen is één van de belangrijkste knoppen om aan te draaien. Te zorgen voor voldoende woningen voor ouderen en éénpersoonshuishoudens, ook de kwetsbaren: hieronder bevinden zich vaak mensen die qua inkomen zijn aangewezen op sociale huurwoningen.

Tijdens het debat over het Masterplan Wilderszijde van afgelopen donderdag stelden wij daarom via een amendement op het raadsvoorstel voor dat het totaal aantal sociale huurwoningen 750 zal tellen indien het streefaantal van 3000 te bouwen woningen niet zal worden gerealiseerd.

Ons amendement haalde het helaas niet. Alleen de fractie van GroenLinks steunde het PvdA standpunt. De meerderheid van de raad vond dat de PvdA met het amendement het evenwicht in het Masterplan verstoorde. “Er wordt een onderdeel uit het totaalplan gehaald zonder dat duidelijk wordt wat dit betekent voor de totale businesscase Wilderszijde”, vond D66. De fractie van Leefbaar 3B constateerde dat de wachttijd voor een sociale huurwoning intussen al 81 maanden is, maar was vooral bang dat dit amendement tot gevolg heeft dat het aantal overige betaalbare huur- en koopwoningen lager zou uitpakken. Dit omdat het percentage sociale huurwoningen mogelijk de 25% overstijgt en het totale percentage aan betaalbare woningen niet boven de 50% ‘mag’ uitkomen.

Petra Verhoef bestreed dit: “Meer sociale huurwoningen hoeft niet ten koste van andere betaalbare koop- en huurwoningen, niet zijnde sociale huurwoningen, te gaan. We kunnen ook minder dure huizen bouwen.” Voor de PvdA mogen we daar best geld voor uittrekken maar in de overheersend rechts-conservatieve raad van Lansingerland gaat de liberale businesscase nog steeds boven het sociale en betaalbare aanbod. En dat met een totale reserve van 200 miljoen euro op de plank. Mooi was wel dat meerdere fracties in de raad signaleerden dat onze politieke strijd voor meer sociale huurwoningen een steeds sterk terugkerend thema is. Precies! Petra steunde uiteindelijk wel het raadsvoorstel en gaf daarbij een stemverklaring af met deze strekking: “We gaan bouwen op Wilderszijde, dus het is feest. Onze fractie blijft strijden voor meer sociale huurwoningen in Lansingerland. De andere raadsleden, met uitzondering van GroenLinks, hebben net hoofdelijk tegen ons amendement gestemd. Ik hoop dat ze zich ons amendement herinneren als ze weer eens verontwaardigd reageren op de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Lansingerland”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Hoogbouw Klapwijkseweg past best in dorps karakter

 ONDANKS CORONACRISIS TOCH ZOMERSE ZOMERNOTA 2020

Op woensdag 1 juli praat de raadscommissie Algemeen Bestuur over de Zomerrapportage 2020. Deze geeft een goed beeld van hoe de gemeente Lansingerland er aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 voorstaat. Ook de financiële gevolgen van de meicirculaire zijn verwerkt. Die geeft in grote lijnen aan hoeveel middelen onze gemeente van het rijk krijgt. De financiële uitgangspositie van de gemeente Lansingerland is goed. Wij berichtten dit al in ons weekbericht van begin mei 2020: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-mei-2020/

Er is een solide weerstandsvermogen (eind 2019, 106 miljoen) en de verkoop van de Eneco-aandelen (137 miljoen) biedt vele mogelijkheden voor komende jaren voor investeringen en voorzieningen die goed zijn voor onze burgers, bedrijven en instellingen. Voorwaarde is wel dat het grondbedrijf het goed blijft doen. Vooral Wilderszijde wordt een risico wanneer Lansingerland geen rijksbijdrage van 28 miljoen ontvangt. Laten we hopen dat dit wel lukt. Het recente raadsbesluit om het college een mandaat van 5 miljoen te geven om crisismaatregelen te treffen, draagt er toe bij dat de directe risico’s die op onze gemeente afkomen voorlopig zijn afgedekt. Dit zorgt nu even voor rust. Maar alertheid blijft ook de komende maanden geboden. Veel is nog onzeker als het gaat om extra kosten en uitgaven die mogelijk nog op de gemeente afkomen. Dit geldt ook voor de precieze hoogte van de te verwachten extra rijksbijdrage vanwege de coronacrisis. Mogelijk dat hierover in september meer te zeggen is. Dan kan er ook een ordentelijke meerjarenbegroting 2021-2024 gepresenteerd worden. Wat ons betreft met gratis OV voor ouderen met een laag inkomen erin, natuurlijk. Net als veel meer sociale huurwoningen: ook een PvdA kroonjuweel.

Lansingerland mag zich tamelijk gelukkig prijzen ten opzichte van vele andere gemeenten die momenteel in financieel zeer zwaar weer verkeren. Zo wil het initiatief #gemeenteninnood benadrukken dat er 2 miljard euro nodig is om de ergste nood te verhelpen. Op 2 juli is er een landelijke actiedag waarop veel gemeenten gaan demonstreren in Den Haag.

De Zomerrapportage 2020 laat een voorlopig tekort van 0.9 miljoen op de gemeentebegroting zien. Er zijn zorgen over de sterk stijgende uitgaven voor de jeugdhulpverlening (specialistische jeugdzorg, voor jeugdigen met een beperking en voor PGB’s Jeugdhulp) en voor de uitvoering van de Participatiewet. Die laatste heeft direct met de coronacrisis te maken. In de in november 2019 vastgestelde begroting 2020 was gerekend op een gemiddeld aantal uitkeringen van 553, nu is een gemiddeld aantal uitkeringen van 586 te verwachten.

De extra kosten voor jeugdhulpverlening zijn inmiddels via een speciale financiële reserve afgedekt. Omdat te voorzien is dat bij ongewijzigd beleid deze kosten de komende jaren verder zullen stijgen, is het nodig dat college en raad zich beraden op de vraag wat hieraan te doen valt. De PvdA-fractie ziet niets in de bestuurlijke reflex van direct bezuinigen. Het is beter om goed te analyseren waardoor de stijging heeft plaatsgevonden. Heeft het te maken met het feit dat jeugdzorg door de decentralisatie laagdrempeliger is geworden? Worden er nu meer jongeren in nood bereikt dan vroeger? Sluit in de praktijk de vraag naar jeugdzorg aan bij het aanbod? Is er echt sprake van maatwerk? Hoe doeltreffend en doelmatig is de geboden jeugdzorg? Vragen die om een gedegen antwoord vragen en waaraan het college ook in regionaal verband zorgvuldig werkt. In 2019 verscheen als eerste aanzet een onderzoek naar de verandermogelijkheden in de Jeugdhulp. Op basis van dit onderzoek besloot de raad in het voorjaar van 2020 om met een pilot te starten voor praktijkondersteuners bij huisartsen. Ons motto: “Laat ook hier het belang van kwaliteit in de zorg zwaarder wegen dan de reflex om te bezuinigen om de kosten te beperken”.

Bij de uitvoering van de WMO is er een forse groei van 13% in het gebruik van hulp bij het huishouden. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door het landelijk ingestelde abonnementstarief. Dat is laag en dus aantrekkelijk voor veel mensen. Naar verwachting houdt deze in kosten stijging aan. Het totaal beschikbare budget is naar verwachting in 2020 niet toereikend. Een extra budget van € 300.000 voor 2020 is waarschijnlijk nodig. Wat de PvdA-fractie betreft verdwijnt het landelijk abonnementstarief zo snel mogelijk. Mensen die best uit eigen zak huishoudelijke hulp of andere WMO-maatwerkvoorzieningen kunnen betalen, doen nu onnodig een beroep op de WMO.

Een bericht in de Zomerrapportage dat ons zeer aansprak is dat eind 2019 de Vereniging Sport en Gemeenten nieuwe maatregelen heeft voorgeschreven om milieuvervuiling te voorkomen van rubberkorrels die buiten de kunstgrasvelden van voetbalverenigingen belanden. Met het aanbrengen van de kantplanken bij deze 3 kunstgrasvoetbalvelden voldoen alle kunstgrasvoetbalvelden aan de voorgeschreven maatregelen. Hiervoor is incidenteel € 30.000 extra nodig, zo meldt het college. De PvdA-fractie besteedde hier al 3 jaar geleden uitgebreid aandacht aan: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-juni-2017/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Zomer in de Berkelse Noordpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Zomer in de Groenzoom

DOORBRAAK BASISBANEN IN ROTTERDAM EN GRONINGEN

Rotterdam start een kleinschalig experiment met wijkbasisbanen, berichtte wethouder Richard Moti (PvdA) afgelopen week. Dit biedt Rotterdammers, voor wie een gewone baan nu nog een stap te ver is, de kans op een betaalde baan. Ook helpt de wijkbasisbaan om belangrijke maatschappelijke taken in de wijk uit te voeren. De gemeente is aan het onderzoeken welke Rotterdammers voor deze banen in aanmerking komen en bij welke bedrijven bedrijfstakken zij aan de slag kunnen. Ook onderzoekt de gemeente de financiering ervan en mag er geen verdringing zijn van reguliere arbeidsplaatsen.

De eerste ervaringen van de negen deelnemers aan een Groningse proef met basisbanen zijn positief, meldt het college in deze stad. Het stadsbestuur wil eind dit jaar veertig tot vijftig Groningers aan een basisbaan helpen. Binnenlands Bestuur meldde deze week dat de gemeente Groningen in maart 2020 start met een vier jaar durend experiment met basisbanen. Inmiddels zijn negen Groningers gestart met een basisbaan. Hiermee krijgen deze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een blijvende baan met een fatsoenlijk loon.

Begin februari 2020 hielden wij een pleidooi om ook de komst van basisbanen in Lansingerland te onderzoeken. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-1-t-m-7-februari-2020/ Ook wij zijn er een grote voorstander van om uitkeringen om te zetten in vast werk dat mensen perspectief en bestaanszekerheid biedt, verlost van een uitkering en maatschappelijke waarde toevoegt aan onze samenleving. De komst van basisbanen is onderdeel van onze prioriteiten Top 10: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-8-t-m-14-februari-2020/

Door de coronacrisis was onze fractie nog niet in staat om overleg te plegen met onze Rotterdamse PvdA collega’s en met wethouder Richard Moti. Dit gaan wij de komende maanden zeker nog doen. Na het zomerreces willen wij dit belangrijke thema als bespreekstuk agenderen in de raadscommissie Samenleving.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Nieuwe logistiek Jumbo in Bleiswijk

 Tot slot: Het is weer commissieweek. Op dinsdag 30 juni staan bij de commissievergadering Ruimte onder andere de Luchtvaartnota en bouwplannen in de driehoek Noordpolder op de agenda. Op 1 juli vergadert commissie Algemeen Bestuur over het meerjarenprogramma grondexploitaties, Zomerrapportage 2020 en de jaarstukken 2019. En op 2 juli spreken we bij commissie Samenleving over het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs en het rapport van de rekenkamer ‘Kwetsbaar en uit beeld’, dat vraag en aanbod van woningen en zorg voor ouderen onder de loep neemt. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

 Zwanen in de Groenzoom

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

 Eikenprocessierups weer in Bergse Bos

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

Genoeg flora en fauna in mooie Bergse Bos

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-20-t-m-26-juni-2020/

A16 aanleg bij Rotte (Ommoord aan overkant)

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 20 T/M 26 JUNI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Toestroom en service afvalbrengstation wordt verbeterd

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 01-06-2020 16:38

In de raadsvergadering van 28 mei is door de raad unaniem de motie van D66, GroenLinks, PvdA en WIJ Lansingerland aangenomen om de toestroom naar het afvalbrengstation in Bergschenhoek te verbeteren en de service te verhogen.

Met de motie is het college opgeroepen om binnen twee weken, alle mogelijke nieuwe maatregelen door te voeren om de toestroom naar het afvalbrengstation beter te reguleren en het serviceniveau daarvoor (desnoods tijdelijk) te verhogen. Vanzelfsprekend met inachtneming van de voorschriften van het RIVM. De motie werd door de voltallige raad gesteund.

Zorgen over aanhoudende drukte Al eerder in de commissie ruimte heeft D66-raadslid Michiel Muis de aanhoudende drukte onder de aandacht gebracht bij de wethouder. Muis: “De drukte lijkt voorlopig nog niet voorbij. Via social media hebben veel inwoners allerlei suggesties en ideeën bij ons aangedragen om de dienstverlening te verbeteren.” Om te zorgen dat extra maatregelen ook worden ingevoerd hebben we de motie ingediend. Het college heeft voorafgaand aan de behandeling van de motie aan de raad een brief heeft gestuurd hoe ze op korte termijn maatregelen nemen om de toestroom te verbeteren en het serviceniveau te verhogen.

Suggesties uit de samenleving Met de extra maatregelen kan worden voorkomen dat inwoners hun afval niet meer scheiden en alles in de restcontainer gooien, of naast centrale ondergrondse containers plaatsen. Enkele suggesties en ideeën uit de samenleving waren om grofvuil en snoeiafval gratis aan huis op te halen, op belafspraak. Of meer auto’s op het terrein toe te laten om afval te lossen. Uit de reacties komt ook duidelijk naar voren dat het afvalbrengstation dringend een upgrade nodig heeft om te voldoen aan de eisen van deze tijd. D66 is blij dat het college proactief een brief naar de raad heeft gestuurd en nieuwe maatregelen door zal voeren. Vanuit de commissie en raad houdt D66 vinger aan de pols voor de uitvoering, die moet leiden tot een oplossing voor de huidige overbelasting.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 MEI 2020

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 30-05-2020 17:10

Dit is nummer 555 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Op dinsdagavond werden de (duo-)raadsleden mondeling geïnformeerd over de Jaarrapportage Sociaal domein. Op woensdag was er een uitgebreide toelichting op het Masterplan Wilderszijde 2030. Op donderdag stelde de Raad unaniem het collegebesluit ‘financieel mandaat voor crisismaatregelen’ vast, het eerste raadsvoorstel van wethouder Van den Beukel. We berichten deze week over onze visie op het Masterplan Wilderszijde en over de motie van D66 en onder andere onze fractie om aan de Tweede Kamer kenbaar te maken dat Lansingerland de opvang van vluchtelingenkinderen steunt. Verder uiten we zorgen over de situatie van Lansingerlandse arbeidsmigranten tijdens de coronacrisis en staan we nog kort stil bij openbaar vervoer per trein en vliegtuig. Onze foto’s tonen weer een mix van aanleg van wegen en bouw van huizen, onze dorpskernen en natuur.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Grotere terrassen Berkel centrum

PVDA WIL MEER (SOCIAAL) BOUWEN OP WILDERSZIJDE

Meer dan 3000 nieuwe woningen zitten er niet in op Wilderszijde. Dit bleek afgelopen woensdag uit een presentatie over het Masterplan Wilderszijde 2030. Dit aantal is volgens het college het absolute maximum, onder andere op basis van de milieu-effectrapportage. De voorlopige berekeningen gaan uit van 2600 woningen. De PvdA-fractie zou heel graag de bouwplannen voor Wilderszijde verdichten en dus meer dan 3000 woningen te bouwen. Tijdens de commissievergadering Ruimte van 8 juni staat ons bespreekpunt op de agenda, samen met de bespreking van het Masterplan Wilderszijde 2030. Wij denken dat het verdichten van bouwen ervoor zorgt dat er nog meer betaalbare woningen worden gebouwd en daarmee is volgens ons de kans dat Lansingerland snel in aanmerking komt voor een financiële woningbouwimpuls van het ministerie BZK groter. Zeker wanneer er in plaats van de geplande 25% gekozen wordt voor 30% sociale huurwoningen.

Het door het college voorgestane programma ziet er – uitgaande van de bouw van 2600 woningen – als volgt uit:

25% sociale huur: 650 woningen; 15% betaalbare huur en koop (< 225.000 euro voor koop en < 900 euro voor huur): 390 woningen; 10% betaalbare huur en koop volgens definitie BZK (< 310.000 euro voor koop en < 1000 voor huur): 260 woningen; 50% vrije sector koop (> 310.000 euro): 1300 woningen

De verhouding koop-huur wordt volgens het Masterplan 60%-40% net als de verhouding grondgebonden-gestapelde woningen: 60%-40%. In absolute aantallen: 1560 respectievelijk 1040 woningen.

Het college maakte een voorlopige berekening van wat dit plan voor de grondexploitatie gaat betekenen. Bouwen volgens het Masterplan laat een tekort van 43 miljoen zien. Bovendien moet er ruim 14 miljoen euro geïnvesteerd worden in de bouw van bovenwijkse voorzieningen, twee basisscholen en een sociaal cultureel centrum.

Wilderszijde maakt als aangewezen versnellingslocatie in de Woondeal Zuidelijke Randstad kans op een bijdrage uit de woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het college wil 28 miljoen euro aanvragen. De impuls financiert maximaal de helft van het tekort op het exploitatieplan (43+14 miljoen). Wanneer het ministerie BZK hiermee instemt, wordt het tekort op de grondexploitatie teruggebracht naar 15 miljoen euro.

De provincie Zuid-Holland is akkoord met het Masterplan Wilderszijde. Binnenkort wordt de ondersteuningsverklaring voor het indienen van de aanvraag voor de bijdrage woningbouwimpuls door het college verwacht. Het loket voor het doen van een aanvraag voor de eerste tranche (van in totaal vier) gaat op 1 juli open. Het college wil dan direct een aanvraag indienen. In september moet dan blijken of Lansingerland tot de gelukkige gemeenten behoort die via de eerste tranche steun krijgen.

De PvdA-fractie is blij dat het college in ieder geval voor 25% sociale huurwoningen gaat en ook de bouw 50% betaalbare woningen omarmt. Toch laten wij het idee om meer dan 3000 woningen te gaan bouwen nog niet los. Dit betekent dat de woningbouw dan verdicht moet gaan worden. Iets wat ook de provincie wel ziet zitten. Zoals gezegd heeft onze fractie hierover een bespreekstuk ingediend dat op de agenda staat van de commissie Ruimte van maandag 8 juni. Minder dan 3000 nieuwe huizen bouwen op Wilderszijde vinden wij niet logisch. Het vermindert de kans op een bijdrage in het kader van de woningimpuls. Voor ons is het meest ideale en voor een impulsbijdrage meest kansrijke scenario de bouw van bijvoorbeeld 3500 woningen (door hoger te bouwen, met meer gestapelde woningen dan de 40% die nu voorzien is en met 30% sociale huur). 1000 sociale huurwoningen extra bouwen voor al die mensen in vitale beroepen die nu zitten te springen om een huis, lijkt ons een mooi aantal. Blijven bouwen volgens vertrouwde ‘dorpse structuren’, zoals bij een aantal fracties in de raad nog steeds volop leeft, kan voor onze gemeente bovendien wel eens een erg kostbaar verhaal gaan worden.

Waarom de grondexploitatie van Wilderszijde sluit met een voorlopig tekort van 43 miljoen euro is ons niet duidelijk. De toelichting ontbreekt nog. Onze fractie vindt dat het college de exacte becijfering van dit tekort met de raad moet delen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Driehoek Noordpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Bouw woningen wethouder Schippersstraat in Berkel

 OOK LANSINGERLAND STEUNT OPVANG VLUCHTELINGEN KINDEREN

Op de Griekse eilanden is een humanitaire ramp gaande, waarbij duizenden mensen die door oorlog en geweld gedwongen hun huis hebben verlaten, worden ontmenselijkt, slachtoffer zijn van geweld en een groot tekort aan water en voedsel hebben. Onder hen bevinden zich ongeveer 5200 alleenstaande kinderen, die geen toegang hebben tot de meest fundamentele rechten zoals onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs en kunnen worden misbruikt of verhandeld. Griekenland heeft de EU gevraagd om 2500 kinderen op te vangen. De Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children Nederland hebben opgeroepen om minimaal 500 kinderen in ons land op te vangen. Al meer dan 60 Nederlandse gemeenten zich hebben inmiddels aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ en zijn bereid om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen. Frankrijk, Duitsland en Luxemburg hebben al kinderen opgenomen. Portugal, Ierland, Finland, Kroatië, Litouwen, België, Noorwegen en Bulgarije willen gezamenlijk 1600 kinderen opnemen. Begin mei gaf staatssecretaris Ankie Broekers-Knol voor drie jaar vier miljoen euro aan een voogdijprogramma op het Griekse vasteland. Ze gaf aan alleen structurele oplossingen te willen. Het halen van 500 kinderen naar Nederland valt daar niet onder volgens haar. Voogdij-organisatie Nidos geeft aan dat zij klaar staat voor de opvang en begeleiding van deze kinderen in Nederland.

Tot de 60 Nederlandse gemeenten die zich hebben aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ behoort inmiddels ook de gemeente Zoetermeer. Een op initiatief van de Zoetermeerse PvdA-fractie ingediende motie om zich hierbij aan te sluiten kreeg op 18 mei een meerderheid in de raad. De PvdA-fractie in Lansingerland vindt dat ook onze gemeente zich moet aansluiten bij deze 60 gemeenten. Onze jonge gemeente kent nu al een prachtige traditie als het gaat om de opvang van vluchtelingen. Vele inwoners zijn bovendien als vrijwilliger actief bij organisaties die zorgen voor opvang en begeleiding. Denk maar aan Vluchtelingenwerk, Humanitas en kerkelijke organisaties.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag diende de D66-fractie met onder meer de PvdA-fractie als mede-indiener een motie in waarin het college werd verzocht om zich aan te sluiten bij de coalitie van andere gemeenten die deze oproep steunen, de gevoelens van de raad van Lansingerland bij de Rijksoverheid onder de aandacht te brengen, de Rijksoverheid op te roepen om het verzoek van Griekenland in te willigen en bij de staatssecretaris kenbaar te maken dat Lansingerland haar steentje bij wil dragen in de opvang van minderjarige vluchtelingen. Op een deel van de fractie van Leefbaar 3B en de gehele VVD-fractie na steunde de hele raad deze belangrijke motie. Gelukkig ook de CDA-fractie. Zij maken deel uit van de veertig lokale afdelingen van het CDA die vinden dat hun Tweede Kamer fractie moet terugkomen van het standpunt dat er geen kinderen uit kampen in Griekenland naar Nederland worden gehaald. Ze deden hiertoe afgelopen week een oproep aan de partijtop in Trouw. Lansingerland behoort nu ook tot de ‘Coalition of the Willing’.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Omleiding Grindweg ivm aanleg A16

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Aanleg tunnel A16 onder de Rotte

 ZORGEN OVER LANSINGERLANDSE ARBEIDSMIGRANTEN IN CORONATIJDEN

Vorig jaar zomer besteedden wij naar aanleiding van de komst van Zalando in Bleiswijk veel aandacht aan de huisvesting voor arbeidsmigranten die aan de slag zullen gaan in één van de vele distributiecentra die op dit moment gebouwd worden in de A12-Corridor. Wij konden toen niet vermoeden dat dit vraagstuk in het voorjaar van 2020 extra actueel en nijpend zou worden door de uitbraak van het coronavirus onder arbeidsmigranten in de slachthuizen. Nederland telt, sinds in mei 2007 onze arbeidsmarkt open ging voor werknemers uit alle EU-staten, liefst 400.000 arbeidsmigranten. Vaak komen zij uit het oosten van Europa en zijn zij aangewezen op flexcontracten, ongeschoolde arbeid, lage salarissen en collectieve huisvesting.

Het college werkt al enige tijd aan een toetsingskader waaraan de huisvesting van arbeidsmigranten in onze gemeente moet gaan voldoen. In de eerste opzet was nauwelijks rekening gehouden met de te verwachten groei van het aantal arbeidsmigranten door de komst van de grote distributiecentra. Het verhaal was vooral toegeschreven op de huidige situatie in de glastuinbouw.

Vanwege de druk die de coronacrisis op het gemeentelijke apparaat legt, kwam het college in april met een nieuwe prioritering van beleid, de zogenaamde Routekaart. Deze is afgelopen donderdag door de raad vastgesteld. Op deze routekaart is het verschijnen van het toetsingskader arbeidsmigranten uitgesteld naar september 2020. Onze fractie stelde hier al eerder grote vraagtekens bij en wordt hierin nog eens gesterkt door de recente gebeurtenissen in de vleesverwerkende industrie. Wat de PvdA-fractie betreft krijgt de huisvesting van arbeidsmigranten prioriteit en wordt het integraal onderdeel van de corona-aanpak van het college.

De raad kan dit thema inbrengen bij de door ons voorgestelde te houden rondetafelgesprekken over ‘toekomstperspectief na corona in Lansingerland’ met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, vakbonden, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. De bedoeling hiervan is om samen te zoeken naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen die door de coronacrisis veroorzaakt worden en over de inrichting van de samenleving volgens ‘het nieuwe normaal’. Wij berichtten hierover al in onze weekberichten 553 en 554.

Over de komst van Zalando zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Lage Bergsebos

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Lage Bergsebos

 VLIEGEN OF TREINEN? IN IEDER GEVAL NIET PER STOKPAARD.

Wij komen nog even terug op ons verhaal in weekbericht 554 van vorige week over de nieuwe Luchtvaartnota van de minister IenW. In een reactie op Twitter meldde de GroenLinks fractie in een dat “We eerst en vooral minder moeten gaan vliegen en op afstanden tot 750 km gaan treinen. Ja, duurzame innovatie is belangrijk maar infrastructurele maatregelen om de trein een echte concurrent te laten worden hebben voorrang”. Voor de PvdA-fractie is vliegen een vorm van openbaar vervoer (OV). Net als trein, tram, metro, bus en taxi. Het gaat bij de afweging tussen soorten OV om de meest efficiënte wijze van vervoer, zowel in tijd, duurzaamheid als kosten. Ons pleidooi is om veel sneller dan de minister voorziet (pas in 2070) de luchtvaart 100% klimaatneutraal te maken, de huidige geluidshinder sterk te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren tot op het door de WHO gewenste niveau. Zonder zo’n aanpak heeft de luchtvaart geen toekomst meer.

Om dit voor elkaar te krijgen moet de minister fors gaan investeren in innovatie en onderzoek door kennisinstituten, industrie en luchtvaartsector. De nieuwe Luchtvaartnota is hierover veel te terughoudend. Wat nodig is, is dat de minister, ook in Europees verband, industrie en luchtvaartsector stimuleert tot intensieve samenwerking en andere landen krachtig aanmoedigt hetzelfde te gaan doen. Nederland kan gidsland worden.

Het spreekt voor zich dat er een grondige afweging wordt gemaakt welke vorm van openbaar vervoer op een bepaald traject het meest efficiënte is. Om bij voorrang te kiezen voor infrastructurele maatregelen voor de trein, zoals GroenLinks wil, gaat voorbij aan de integrale kosten en baten afwegingen die moeten worden gemaakt. Het vervoer per trein naar buitenlandse bestemmingen binnen de 750 km is tot op heden verhoudingsgewijs nog beperkt. Volgens de Luchtvaartnota kan de trein in 2030 tussen 1.9-3.7 miljoen vliegreizen vervangen op de belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol. Dit is 2 tot 5% van alle vluchten vanaf Schiphol. De MER gaat overigens uit van 3.6% van alle vluchten. De Nederlandse vakantieganger maakt voor zijn of haar reizen naar het buitenland maar heel bescheiden gebruik van de trein. Favoriet zijn nog steeds auto en vliegtuig: https://www.kimnet.nl/publicaties/brochures/2020/05/25/de-mobiliteit-bij-vakanties-naar-het-buitenland

Ons voorstel is dat de minister via een model in beeld brengt hoe in 2030 en 2040 de vraag naar reisbestemmingen tot 750 km zich zal gaan ontwikkelen. Dit model moet ook een beeld geven in welke fase de verduurzaming van de luchtvaart zich dan bevindt (gaat de innovatie snel, middelsnel of langzaam) en wat dit betekent voor de vermindering van en CO2 uitstoot en geluidsoverlast en de verbetering van de luchtkwaliteit. Om te kunnen vergelijken moeten deze scenario’s ook worden gemaakt voor het spoorwegnet. Welke Europese uitbreidingen zijn er nodig om in 2030-2040 de groei van reizigers op te vangen en wat betekent dit voor de C02 uitstoot vanwege de aanleg van nieuw spoor en voor de geluidsoverlast? Natuurlijk moeten in het model ook de financiële kostenplaatjes (investeringen en innovatiekosten) worden opgenomen. Zo wordt een goede vergelijking tussen vervoer per spoor en lucht mogelijk. Zo’n aanpak vermijdt bovendien het berijden van ideologische stokpaardjes.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 De Landscheiding

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

AMG Schmidtpark bij de HSL

 Tot slot: Er wacht onze fractie een week met commissievergaderingen. Op dinsdag buigt commissie Ruimte zich over de uitgangspunten en ontwikkelstrategie van de Omgevingsvisie Lansingerland. Hier ging een uitgebreid participatietraject en stapsgewijs overleg in een klankbordgroep van de raad aan vooraf. Bij commissie AB staat een bespreekpunt van de D66-fractie op de agenda: zij maken zich zorgen over de rol van de raad bij ‘het opstellen van het toekomstperspectief’ voor Lansingerland na deze coronacrisis. Ze lijken bang dat het college het op eigen houtje wil doen. Wij zijn daar niet zo bang voor en vinden het véél belangrijker dat de Lansingerlandse samenleving hierover mee kan denken: vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. We gaan voorstellen om beeldvorming via rondetafelgesprekken te organiseren. Op donderdag vergadert commissie Samenleving over de Jaarrapportage Sociaal Domein. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 AMG Schmidtpark in bloei

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/ 

 Bijenhotel

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 Houtwallen in AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 Groenzoom

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 MEI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Gemeenteraad Lansingerland bepaalt besteding Eneco gelden! | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 03-12-2019 00:00

“De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan en daarom is het noodzakelijk dat het college samen met de raad tot bestedingsvoorstellen komt op het moment dat de voorgenomen verkoop door gaat”. Dit was de indringende oproep van D66 Lansingerland, PvdA, WIJ Lansingerland en GroenLinks afgelopen raadsvergadering

De motie die opriep om hiertoe een gezamenlijk proces te organiseren zodat de gehele raad hier een visie op kan geven werd door de coalitiepartijen en college echter niet gesteund. Volgens hen kan het “gewoon” in een  commissievergadering kort aan de orde komen. De oppositiepartijen vinden dat dit zorgvuldiger moet. Marko Ruijtenberg (fractievoorzitter GroenLinks): “Dit gaat om een ongekend groot bedrag, en we hebben nu geen idee hoe het proces eruit ziet en wanneer we worden betrokken”. Ook Leon Hoek (fractievoorzitter van WIJ Lansingerland) vindt dit een gemiste kans: “de raad hoort aan de voorkant de kaders te bepalen en we balen ervan dat de coalitiepartijen ons hierin niet tegemoet kwamen”.

Maandag werd bekend dat de nieuwe eigenaar van Eneco uit Japan komt. Een consortium, geleid door auto- en energieconcern Mitsubishi, betaalt € 4,1 miljard euro voor alle aandelen van Eneco. Het geld komt terecht bij 44 Nederlandse gemeentes, want zij zijn eigenaren van Eneco. Onder deze gemeentes valt ook Lansingerland, dat 3,38% van de verkoopopbrengst van de aandelen Eneco op de rekening kan bijschrijven; een bedrag van zo’n ongeveer 138 miljoen euro.  In een brief aan de raad schrijft het college van Lansingerland dat zij met voorstellen voor besteding richting de raad zullen komen.

D66 Lansingerland, PvdA, GroenLinks en WIJ Lansingerland vinden dat op deze manier de gemeenteraad te laat een rol krijgt bij zo’n belangrijke beslissing. Ze willen aan het begin mee kunnen bepalen waaraan het geld besteed kan gaan worden en niet alleen maar kunnen reageren op uitgewerkte voorstellen. Zij vinden dat dit geld zo moeten worden geïnvesteerd dat de gemeente daar op langere termijn ook echt beter van wordt en niet wordt ingezet om enkel de coalitie plannen te financieren. Petra Verhoef (fractievoorzitter PvdA):  “Wij hadden de Eneco-aandelen liever behouden, maar dat is een gepasseerd station. Ik ga er vanuit dat we als raad een goed proces kunnen vaststellen”.  Ineke den Heijer (fractievoorzitter D66 Lansingerland) “dit is een enorme kans voor Lansingerland, maar dit kan je maar een keer goed doen met elkaar. Daarom zullen we met voorstellen blijven komen om tot goede afspraken te komen”.  

 

 

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 30 NOVEMBER 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 Lansingerland 01-12-2019 10:02

Dit is nummer 533 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland. De week begon met een gezellige halfjaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de PvdA Lansingerland. Op dinsdag kwam de klankbordgroep voor de Omgevingsvisie bijeen. We blikten terug op de gesprekken met inwoners en testten de voorlopig voorgestelde criteria met de kaart van Lansingerland erbij. Centraal in de week stond natuurlijk de bespreking van de beleidsuitgangspunten voor het Masterplan en Bestemmingsplan van de nieuw te bouwen wijk Wilderszijde. Daarover overlegden fracties druk onderling en het werd een bewogen raadsvergadering. En natuurlijk was de voorgenomen verkoop van Eneco aan de Mitsubishi Groep het gesprek van de dag.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Berkel Meerpolder in de herfst

BEDJE NAAR MEER SOCIAAL BOUWEN WILDERSZIJDE LIJKT GESPREID

Donderdagavond 28 november stond op de agenda van de Gemeenteraad één belangrijk punt: de beleidsuitgangspunten voor het Masterplan en Bestemmingsplan Wilderszijde. De in het raadsvoorstel aangegeven bandbreedte van woningen per segment, te weten 30 tot 40% betaalbaar (sociale huur + vrije sector midden huur/koop) gaf wat ons betreft onvoldoende zekerheid over het percentage sociale huurwoningen. Ergens weten we natuurlijk wel dat de coalitie strak op de 20% wil gaan zitten, maar toch was het aanlokkelijk om een flink stuk hoger te gaan zitten. Het gemiddelde percentage sociale huurwoningen in Lansingerland is immers maar 18.6% gemiddeld, echt beschamend laag. En de vraagprijs van een koopwoning is gemiddeld 540.000 euro in Lansingerland, terwijl dit landelijk 399.000 euro is.

In ons weekbericht van vorige week kondigden we dus aan een amendement in te gaan dienen om het aantal sociale huurwoningen in de wijk op 750 te zetten in de uitgangspunten (25% van wat ons betreft 3000 in plaats van 2500 totaal te bouwen woningen). Echter, gedurende de week bedachten we dat het misschien beter was om niet met confronterende percentages aan te komen bij de coalitie. Een dergelijk amendement zou het dan never-nooit-niet gaan halen. Bovendien had wethouder Abee al eerder aangegeven in de commissievergadering over de begroting 2020-2023, dat er nog goede gesprekken in de agenda stonden met de provincie Zuid-Holland, in het kader van de Woondeal (Wilderszijde is als versnellingslocatie aangewezen voor bouwen in de regio). Als alternatief dienden we dus samen met GroenLinks, D66 en Leefbaar 3B een motie in met het volgende dictum:

Verzoekt het college om:

In hun binnenkort geplande overleg met provincie en ministerie van BZK over voorwaarden waaronder op Wilderszijde versneld kan worden gebouwd, te streven naar een optimaal totaal-pakket voor: bouw van sociale huurwoningen bouw van betaalbare woningen voor specifieke doelgroepen zoals starters en ouderen goed OV wat betreft kwaliteit en frequentie (incl. aandacht voor last mile) betere ontsluiting van de wijk voor langzaam verkeer een duurzame inrichting Binnen 5 dagen na het overleg de raad schriftelijk op de hoogte te brengen van de uitkomsten van het gesprek.

De hele tekst van de motie leest u hier.

Voorafgaand aan de vergadering sprak directeur van 3B Wonen, Hanneke Vliet Vlieland, nog heel indringend de raad toe. Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte, maar hier in Lansingerland is er een schrijnend tekort aan betaalbare woningen. Je kunt hier kopen noch huren als je weinig te besteden hebt. De gemeente groeit en daarmee ook de behoefte aan sociale huurwoningen. Wilderszijde is een unieke plek, waar een wijk vanaf nul kan worden opgebouwd. Dat geeft ongekend veel kansen om ook sociaal te bouwen, maar dan moeten de kansen wel worden verzilverd. Ze stak een aantal fracties van de coalitie nog een hart onder de riem: de huurders van sociale huurwoningen zijn echt geen mensen met gebrekkige vaardigheden. In tegendeel: het zijn de startende HBO-er, de hardwerkende MBO-er, de leraar, de verzorger, de verpleger of de medewerker van Zalando. Ze hebben één ding gemeen: een bruto inkomen onder de 42.000 euro per jaar. En angst voor buitenstaanders (dus niet Lansingerlanders) is helemaal ongegrond. Ze beloofde dat 3B Wonen ervoor zal zorgen dat mensen uit verschillende woonplaatsen en wijken komen, zodat er een evenwichtige samenstelling zal zijn in de sociale huurwoningen op Wilderszijde, die ook door de wijk verspreid zullen zijn. Trouwens, pas boven de 67% sociale huurwoningen in een wijk kunnen er wrijvingen ontstaan. Het landelijke gemiddelde is 30% en dat geeft echt geen gedoe. “Laat u dus niet weerhouden door angst over toestroom uit de regio”, zei Hanneke Vliet Vlieland, “als u het percentage te laag houdt, doet u iedereen te kort.”

Er sprak urgentie en realiteitszin uit haar woorden, die iedere verdere inleiding bij het indienen van de motie overbodig maakten. En om een lang verhaal kort te maken: onze motie werd bijna unaniem aangenomen (met uitzondering van de VVD). Wethouder Abee spreekt op zeer korte termijn met de provincie en daar gaan vast mooie dingen uit komen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Berkelse Wal in de Meerpolder

 ENECO IN JAPANSE HANDEN

De kogel is door de kerk, Eneco komt in Japanse handen. Dus niet, zoals door vele media voorspeld werd, in die van de combinaties Rabobank en durfinvesteerder KRR of Shell en pensioenfonds PGGM. Het werd dus de Mitsubishi Group, een enorm bedrijf dat opereert in talrijke markten en dat bestaat uit 29 onafhankelijke bedrijven. Mitsubishi is bereid om maar liefst 4.1 miljard voor Eneco op tafel te leggen. Ruim meer dan de 3 miljard die de huidige gemeentelijke aandeelhouders tot op heden voor ogen hadden. De gemeente Lansingerland is met 3.38% van het aandelenpakket, na Rotterdam, Den Haag, Dordrecht en Leidschendam-Voorburg, de grootste aandeelhouder en is bij verkoop goed voor 138 miljoen euro.

Zoals bekend, is de PvdA-fractie een tegenstander van verkoop van de Eneco aandelen. De te verwachten enorme verkoopopbrengst wijzigt ons standpunt niet. In oktober 2017, toen de raad in meerderheid het besluit nam om de Eneco aandelen te verkopen, gaven wij aan waarom: “Juist in een periode waarin duurzaamheid één van de belangrijkste politieke thema’s is, want het gaat om het veilig stellen van onze toekomst, moet de rol van de overheid groot zijn. Wij hebben Eneco in deze nog prille periode van duurzaamheidsbeleid nodig om onze lokale ambities uit te kunnen voeren. Eneco is een grote speler als het om de energietransitie gaat. Hun innovatiekracht is keihard nodig op weg naar 2050. Daar moet je als lokale overheden, zeker in deze fase van transitie, bovenop zitten en aan mee willen sturen”.

De media berichten dezer dagen dat de Mitsubishi Group het beste voor heeft met het groene imago van Eneco en hier graag in wil blijven investeren. Ook is er voor 5 jaar sprake van baanzekerheid van de medewerkers. Maar hoe je het wendt of keert, een groen bedrijf dat een vitale rol speelt in de energietransitie blijft niet meer in Nederlandse handen. De markt wint ten koste van de overheid. En dat in een tijd waarin steeds meer om een sterke overheid wordt geroepen als hoeder van het algemeen belang.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Theehuis en B&B De Hichte in Groenzoom

 Vervolg Eneco

Het is te verwachten dat de aandeelhouders akkoord zullen gaan met deze deal. Ook in de raad van Lansingerland is er nog steeds een grote meerderheid voor verkoop. In de loop van 2020 zal in de raad de dans om de besteding van de te ontvangen 138 miljoen beginnen. Een voor Lansingerland gigantisch bedrag wanneer je bedenkt dat onze gemeente jaarlijks zo’n 130 miljoen uitgeeft aan álle werkprogramma’s in de begroting te samen. De toch al solide algemene reserve die in 2020 een bedrag van 85 miljoen omvat, wordt in 2020 aangevuld met nog eens 138 miljoen. Het zou het college sieren wanneer zij, bij de voorbereiding van het raadsvoorstel m.b.t. de besteding, breed de visies van de verschillende fracties in de raad als uitgangspunt neemt. Tijdens de raadsvergadering van 28 november bleek het college hiertoe best bereid en dit zal dus netjes in het proces van besluitvorming moeten worden verankerd.

Wat wegvalt bij verkoop van de Eneco-aandelen, zijn de jaarlijkse dividenduitkeringen. De totale dividenduitkeringen uit de energiesector bedragen in 2020 een bedrag van 3.2 miljoen. Het gaat om zowel Eneco als om netwerkbeheerder Stedin. Het aandelenpakket van Stedin blijft gelukkig in overheidshanden. Wij schatten in dat Lansingerland jaarlijks ongeveer 2 miljoen inkomsten van Eneco zal gaan missen. Dit bedrag moet in de meerjarenbegroting gecompenseerd worden door te bezuinigen of door een deel van de verkoopopbrengsten apart te zetten. Wij schatten in dat dit om 20-30 miljoen zal gaan. Vele fracties in onze raad willen een deel van de verkoopopbrengsten inzetten voor het terugbrengen van ons schuldenpakket. Het is de vraag of dit wel handig is. Het pakket aan langlopende leningen, afgesloten om gronden te verwerven voor de woningbouw en bedrijventerreinen, bedraagt in 2020 ruim 150 miljoen. Volgens de begroting loopt dit in 2023 terug naar 53 miljoen door als gemeente veel sneller grond te verkopen. Zie hiervoor pagina 149 van de Meerjarenbegroting 2020-2023. Voortijdig leningen aflossen gaat bovendien gepaard met boetes. Kortom, schulden aflossen met geld van de Eneco opbrengsten is uit oogpunt van soliditeit van onze begroting onnodig en kost bovendien hoogst waarschijnlijk geld. Zie ook het antwoord van het college op de vraag die wij in oktober 2017 hierover aan het college stelden: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-2-6-oktober-2017/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

ALV op 25 november in Rehoboth

 PVDA LEDEN GAAN VOL VERTROUWEN HET NIEUWE JAAR IN

Afgelopen maandagavond was de halfjaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de PvdA Lansingerland. Wij keken terug op een goed verkiezingsjaar waarin de PvdA een redelijk resultaat behaalde bij de provinciale statenverkiezingen in maart en een meer dan uitstekende uitslag bij de Europese verkiezingen in mei. Na de VVD haalde de PvdA met 13.5% in Lansingerland toen het beste resultaat van alle deelnemende politieke partijen. Het Frans Timmermans-effect zorgde voor een verdubbeling van het aantal PvdA zetels in het Europese parlement. We gingen van 3 naar maar liefst 6 zetels. Bovendien werd Anne Koning de PvdA Gedeputeerde in het College van Gedeputeerde Staten. Zij kreeg de uitdagende portefeuille Wonen, Ruimtelijke Ordening, Sport en Recreatie. Een ook voor Lansingerland zeer belangrijk pakket. Met de Statenfractie en de nieuwe Gedeputeerde heeft de PvdA Lansingerland een prima contact.

Dit geeft ons hoop voor de toekomst. Met 20 zetels in de wekelijkse Tweede Kamer peiling van Maurice de Hond is er ook landelijk en dus ook lokaal weer electoraal perspectief. Het moet toch mogelijk zijn om bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2022 weer naar 3 zetels te groeien.

Onze leden spraken uitvoerig over de plannen van het afdelingsbestuur voor het nieuwe jaar. Het bestuur zal naast de traditionele Nieuwjaarsaftrap op maandag 20 januari 2020 en de twee gebruikelijk huishoudelijke ledenvergaderingen (ten behoeve van het vaststellen van jaarplan & begroting en van jaarrekening & jaarverslag) ook ten minste twee aansprekende evenementen gaan organiseren waarbij betaalbaar wonen voor iedereen in Lansingerland het centrale thema wordt. Het afdelingsbestuur mikt hierbij uitdrukkelijk niet alleen op de PvdA achterban maar op iedereen die het gemis aan betaalbare huizen aan den lijve ondervindt. En dat zijn er heel veel! Ook wordt er intensief gewerkt aan het werven van jongeren. Het eerste contact met de Jonge Socialisten in Rotterdam is inmiddels gelegd. Een derde van onze inwoners is jonger dan 18 jaar. Hun (toekomstige) stem moet veel beter gehoord worden. Ook onze nieuwe Politieke Leergang moet hierbij in 2021 een handje gaan helpen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Voorzitter Gerard interviewt de fractie

Tijdens de ledenvergadering kwam natuurlijk ook de actuele lokale politiek aan de orde. De fractieleden praatten de aanwezige leden bij over de recente ontwikkelingen rond de verkoop van de Eneco-aandelen, hun intensieve strijd voor meer sociale huurwoningen dan nu op het programma staan en natuurlijk over het gratis openbaar vervoer voor ouderen in onze gemeente. Een veel te langlopend dossier dat nu eindelijk eens door het college gesloten moet worden met een voor alle ouderen in onze gemeente bevredigend resultaat. Ook stond de fractie stil bij de verkeersveiligheid, de onveilige N209 en de noodzaak van een fietstunnel bij Bleiswijk en de aangepaste rotondes bij de Klapwijkseweg en Boterdorpseweg. Zijn die in de praktijk echt veiliger?

Blijdschap en tevredenheid was er alom over de kwaliteit van het inmiddels al 532 keer verschenen weekbericht, dat ook landelijk een bron van informatie in. De leden van de fractie kregen een welverdiend en enthousiast applaus voor hun grote inzet en creatieve vorm van politiek bedrijven. De PvdA Lansingerland is blijvend sterk!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Het PvdA bestuur: Mark, Sjaak, Gerard, Erik

 Tot slot: In de week die voor ons ligt is er op dinsdag vergadering van commissie Ruimte met als agendapunten onder andere de opgaven rond mobiliteit in Lansingerland en parkeerkwesties in Berkel Centrum. Op woensdag vergaderen de commissieleden AB om een aantal verordeningen en de slotwijziging van de begroting te bespreken. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Groenzoom

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

Tolpoort in de mist

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

 Berkel plein zonder kramen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

 Hier komt het nieuwe winkelcentrum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-30-november-2019/

 Sloop Berkelse wethouder Schipperstraat

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 30 NOVEMBER 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Lansingerland 16-11-2019 18:42

Dit is nummer 531 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een volle commissieweek. Op maandag was het bestuur van onze lokale PvdA op het gemeentehuis voor een fotosessie van fractie en bestuur. Dinsdag- en donderdagavond hadden we twee aardig lange commissievergaderingen Ruimte. We doen verslag van de vergadering op donderdag over de beleidsuitgangspunten voor de verdere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan Wilderszijde. Op woensdagavond was er een korte vergadering AB. Traditiegetrouw geven we deze week ook weer veel nieuws over openbaar vervoer in ons weekbericht.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Landscheiding in de regen

 BELEIDSUITGANGSPUNTEN WILDERSZIJDE ZEKER GEEN HAMERSTUK

Op donderdagavond was de vergadering van commissie Ruimte volledig gewijd aan de uitgangspunten die de raad wil meegeven aan het college voor een nadere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan voor de aanleg van de nieuwe wijk op Wilderszijde. Voorafgaand aan de vergadering sprak ondernemer Veltrop in, namens de drie winkeliersverenigingen. Ze maken zich zorgen over de voorgestelde 3000-5000 m2 aan nieuwe winkelruimte, want dat zou op gespannen voet staan met de ontwikkelingen in Bergschenhoek en de uitbreiding aan westzijde van het winkelcentrum in Berkel en Rodenrijs.

Petra Verhoef deed namens onze fractie de woordvoering. Onze fractie is enthousiast dat de aanleg van Wilderszijde nu echt concreter wordt. De plannen schetsen een groene, diverse wijk met twee scholen voor primair onderwijs en voldoende voorzieningen, bijvoorbeeld om te sporten. De auto zal minder bepalend zijn in het straatbeeld, bijvoorbeeld door het verlagen van de parkeernorm. Toch is niet alles koek en ei. Onze fractie heeft allereerst zorgen over de onduidelijkheid over het aantal te bouwen huizen in de categorie ‘sociaal’. Het voorstel spreekt van van 30 tot 40% betaalbare woningen (sociale huur + vrije sector midden huur en koop). Bij 2500 totaal te bouwen huizen zouden er dan 900 in de betaalbare klasse vallen en bij 3000 totaal zou het om 1200 betaalbare huizen gaan. Het zint onze fractie niet dat het deel van woningen dat werkelijke sociale huur betreft niet wordt vastgesteld bij deze uitgangspunten. “Wat ons betreft wordt dat 25% van totaal 3000 te bouwen woningen, dus 750 totaal”, zei Petra stellig. “Zo trekken we het gemiddelde percentage sociale huurwoningen in Lansingerland weer iets op richting de 20%”. De coalitiefracties vermeden het noemen van sociale huur percentages, met uitzondering van VVD die 20% noemde. Voor GroenLinks en D66 is het minimaal 20%, maar liefst meer. D66 vroeg de wethouder wat Rotterdam er voor over zou hebben om meer dan 20% sociale huurwoningen op Wilderszijde te realiseren. Wethouder Abee, die de hele avond de beantwoording voor zijn rekening nam, gaf geen enkele helderheid over het precieze percentage sociale huur, maar verzekerde ons wel dat de 20% uit het coalitieakkoord overeind zou blijven. Toch raar dat er dan zo’n gemengde groep ‘betaalbaar’ blijft staan in het raadsvoorstel.

Petra vervolgde dat de voorziene winkels in ieder geval in de eerste levensbehoeften moeten kunnen voorzien. De kernen Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs bieden immers voldoende ander winkelaanbod en grote supermarkten. Ook vroeg ze de wethouder hoe het staat met het afleggen van de ‘last mile’ bij gebruik van openbaar vervoer (OV). De haltes van bijvoorbeeld de RandstadRail en ZoRobus (op termijn te vertrammen) liggen namelijk best ver buiten het projectgebied. In het Stec-advies werd dat ook nadrukkelijk genoemd: “Verbetering van de OV-bereikbaarheid sluit aan bij het principe ‘eerst bewegen, dan bouwen’ in het nieuwe coalitieakkoord van de provincie Zuid-Holland”.

We kregen van wethouder Abee duidelijkheid over een aantal zaken. Allereerst worden de goedkopere woningen parallel aan de duurdere gebouwd, dus niet eerst het duurdere segment. Verder is de prognose van het advies van Stec dat de wijk pas in 2032 klaar zal zijn wel wat pessimistisch volgens de wethouder. Dat kan misschien wel sneller zijn. Teleurstellend is dat aanhaken aan een warmtebedrijf niet mogelijk is, maar dat is wel begrijpelijk gezien de verschillen in tempo van ontwikkeling. Onze fractie zag een uitgelezen kans om energieneutraliteit te gaan realiseren op buurt en wijkniveau. De wethouder zegde toe keihard te werken aan het overbruggen van ‘de last mile’ bij het OV. De bekende verdwenen halte werd niet bij naam genoemd, maar was in ieders gedachte.

Verder bleek uit de beantwoording dat het aantal vierkante meters voor winkels en andere voorzieningen zoals apotheek of snackbar nog wordt verfijnd op basis van een lopend onderzoek. Petra vroeg op het einde van de vergadering nadrukkelijk aan wethouder Abee of de uitgangspunten, met eventuele aanpassingen op basis van de gehoorde inbreng van de avond, nog voor de raadsvergadering van 28 november aan de provincie en het ministerie van BZK kunnen worden voorgelegd. De wethouder had namelijk diverse malen gezegd dat wat zij er van vinden heel belangrijk is. Stel je voor dat we in de raadsvergadering binnenkort een raadsvoorstel vaststellen waarmee deze belangrijke partijen het niet eens zijn. Of dat gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk geworden. Volgens de wethouder moet de raad nu eerst maar een besluit nemen. Maar eens kijken wat er de komende 10 dagen tot aan de raadsvergadering nog allemaal gebeurt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nog lege Wilderszijde

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Meer jongeren, dus groter Wolfert Lyceum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Dorp Bergschenhoek krijgt er een buurdorp bij.

 OOK OUDEREN IN BARENDRECHT BEHOUDEN GRATIS OV

Vorige week berichtten wij dat onze fractie tijdens het debat over de gemeentebegroting 2020-2023 een motie indiende om nu eindelijk eens van het college een duidelijk plan (en budgetinschatting) te krijgen over de mogelijkheden voor gratis OV op het RET-lijnennet voor AOW-gerechtigden in Lansingerland. Dit is volgens het college al in de maak voor bespreking in de raad, zo bleek tijdens het debat, en dus trokken wij de motie in.

De PvdA fractie vindt dat er alles aan gedaan moet worden om nog deze bestuursperiode het gratis OV voor in ieder geval ouderen met een smalle beurs te realiseren. Liever hebben wij het voor alle ouderen. Wij worden hierbij gesteund door Het collegeprogramma 2018-2022 dat stelt dat: “We voor senioren de financiële drempel willen verlagen om gebruik te maken van het openbaar vervoer”. Zo kan eenzaamheid bij ouderen met kracht worden bestreden. Gratis OV voor ouderen met een laag inkomen op het gehele regionale RET-net sluit ook goed aan bij het plan van het college om “In 2019 een onderzoek uit te voeren naar flexibel vervoer voor ouderen tussen de kernen en voor werknemers naar bedrijventerreinen. Regio gemeenten als Rotterdam & Capelle a/d IJssel en Barendrecht hebben al veel ervaring opgedaan met gratis OV voor alle ouderen in hun gemeenten. Het college van Lansingerland kan gebruik maken van hun ervaringen over wat het financieel kost en maatschappelijk oplevert.

In Barendrecht dreigde het gratis OV voor alle ouderen beperkt te worden tot alleen ouderen met een minimuminkomen. Een collegevoorstel kreeg afgelopen week geen meerderheid in de raad, zo berichtte het AD Rotterdam. Ouderen in deze gemeente tekende een fel protest aan en lieten stevig van zich horen in de raadszaal van Barendrecht. De voltallige gemeenteraad nam wel het amendement ‘AutoMaatje’ aan, een pilot waarmee vrijwilligers hun minder mobiele plaatsgenoten van deur tot deur vervoeren om zo eenzaamheid terug te dringen.

Barendrecht en Lansingerland zijn vergelijkbare gemeenten als het om bevolkingssamenstelling en bevolkingsgroei gaat. Welvarend vergeleken bij grote buurman Rotterdam. Het is en blijft raar dat het rijke Lansingerland tot op heden niet bereid is om in ieder geval voor ouderen met een laag inkomen gratis OV te regelen. Zo’n regeling is voor de ouderen in Barendrecht zelfs een forse stap terug. Onze fractie is heel benieuwd wanneer het college van Lansingerland haar plannen aan de raad gaat presenteren. Hoe lang pikken de ouderen in Lansingerland het nog dat zij van gratis OV verstoken blijven? Wanneer sluiten zij zich aan bij onze Greet Wijs die zich al jaren hiervoor hard maakt?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

ZoRo bushalte Berkelse weg bomvol met fietsen

Tot slot: In de aankomende week bezoeken de fracties op maandagavond diverse scholen in verband met het Integraal Huisvestingsplan. Op dinsdag is er een regionale informatiebijeenkomst over huiselijk geweld en kindermishandeling, in Capelle a/d IJssel. Op woensdag een korte commissievergadering Samenleving over een bespreekpunt van Leefbaar 3B (Chillplekken voor de jongeren). Op donderdag geen vergaderingen. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Seizoen voorbij bij tuin van Floddertje

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Bergweg Zuid Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Serene rust op Haagse Malieveld

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nieuwe busstation in Den Haag is mooi geworden.

 

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 18 OKTOBER 2019

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 20-10-2019 12:01

Dit is nummer 528 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Op maandag nam een delegatie van onze fractie deel aan de klankbordgroep die samen met het college en ambtenaren de voorstellen voor de omgevingsvisie voorbereidt. Op 6 november worden daarover ook de inwoners om hun mening en ideeën gevraagd. Verderop in dit weekverslag is de uitnodiging te vinden. Op woensdagavond waren er uitgebreide presentaties over Wilderszijde, Cultuurhuis Blok B en ouderen. Bij dat laatste onderwerp was de vraag: hoe kan Lansingerland zich het beste voorbereiden op het groeiend aantal ouderen, variërend van ‘young elderly people’ tot meer hulpbehoevende ouderen. De verschillende maatschappelijke partijen waren er met een pitch en poster. Donderdag was er voor alle commissies een korte toelichting op de Gemeentebegroting 2020, gevolgd door informeel stellen van vragen bij de ambtenaren en wethouders die in groten getale waren gekomen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Brug over de Zilvergracht in Berkel Westpolder

 WILDERSZIJDE WORDT DOORBRAAK IN SOCIAAL EN DUURZAAM WONEN

Afgelopen dinsdag was er een beeldvormende avond over de uitgangspunten ten behoeve van het op te stellen masterplan en bestemmingsplan voor de nieuwe wijk Wilderszijde. Deze wijk is voorlopig de laatste te ontwikkelen grote woonwijk in onze gemeente. Misschien dat begin 2020, zoals wij hopen, ook groen licht gegeven wordt aan de bouw van woningen bij station Lansingerland-Zoetermeer. En mogelijk komt ook het gebied tussen de Merenweg en de Lijsterlaan in Bleiswijk nog in beeld. Verdere, grote bouwlocaties telt Lansingerland niet. Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs zijn, op een paar kleinere bouwlocaties en het laatste deel van de Parkzoom en de Westpolder na, helemaal volgebouwd.

De planvorming gaat voorlopig uit van 2450 te bouwen woningen maar ziet 3000 nieuwe huizen als wenselijk. Dit sluit aan bij het voorstel dat de PvdA-fractie eerder deed. Hiervan moeten er volgens de plannenmakers minimaal 30% tot de categorie betaalbaar worden bestemd. Het bouwprogramma moet veel aandacht geven aan de lage en middeninkomens. Dit klinkt als muziek in onze oren!

Gedacht wordt aan 60-70% grondgebonden woningen en 30-40% appartementen. De inkomende verhuisbewegingen in de wijk zijn vooral van inwoners van Lansingerland (44%) en van Rotterdammers (25%) te verwachten.

De wijk moet een sub-urbaan en dorps karakter krijgen. Er komen drie wijkjes: Groenwijk, Waterwijk en Polderwijk, ieder met een eigen karakter. Er is goed nagedacht over de groene verbindingen met natuurgebieden in de buurt zoals de Vlinderstrik, het AMG Schmidtpark en de groene gebieden op het aanpalende Rotterdamse grondgebied.

Als het om duurzaam en klimaatadaptief bouwen gaat, vormt Wilderszijde een doorbraak. De wijk kan extreme buien verwerken, biedt verkoeling tijdens hittegolven en weerstaat periodes van droogte. Wilderszijde wordt gebouwd volgens de principes van de circulaire economie. Alle gebouwen hebben een lage CO2-footprint en worden dusdanig ingericht dat ze gemakkelijk kunnen worden getransformeerd. De infrastructuur, zoals bruggen, wordt aangelegd met duurzame materialen. Van elke ontwikkelaar wordt per woning een materialenpaspoort gevraagd. De woningen zullen energieneutraal en duurzaam zijn.

De PvdA vraagt zich wel af of Wilderszijde op tijd aan het te ontwikkelen warmtenetwerk kan worden gekoppeld. Zoals bekend is hierover op dit moment veel te doen. Wanneer dit warmtenet nog niet beschikbaar is bij de bouw, hoe ga je dan de woningen verwarmen? Volgens wethouder Abee komt het goed maar hoe?

Ook aan de duurzame mobiliteit wordt bij de formulering van uitgangspunten veel aandacht besteed. Het deed de PvdA-fractie goed dat op de mobiliteitskaart ook de halte Bonfut weer is ingetekend als meest westelijke bushalte van Wilderszijde. Belangrijkste vervoersmiddelen in en rond de wijk zijn de fiets en het OV: de auto is ‘te gast’. Hoofdfietsroutes voor fietsers zijn 4,5 m breed, dus geschikt voor fiets-snelverkeer, en zijn onderdeel van doorgaande regionale routes. Samen met Metropoolregio en Rijk wordt gewerkt naar hoogfrequent OV dat tot laat in de avond rijdt. Op termijn moet er vertramming zijn van de bestaande ZoRo-busbaan.

Opvallend is dat in het overzicht van uitgangspunten met geen woord gerept wordt over de nabije aanwezigheid van Rotterdam The Hague Airport en van het HSL-tracé. Er wordt niet gesproken over de mogelijke wettelijke beletselen die de geluidshinder voor de wijk met zich kan brengen. Dat is vreemd en daarover zal zeker nog gesproken worden in de politieke discussies.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Drijfnatte bouwlocatie in Bergschenhoek

SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER STOP REGENBOOG CEREMONIE

Er was vrijdagochtend 11 oktober op het plein voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie bij het hijsen van de Regenboogvlag vanwege Coming Out Day. De afgelopen 4 jaar vond deze ceremonie, waarbij raadsleden en andere belangstellenden aanwezig waren, wel plaats. Het initiatief voor het gezamenlijk hijsen van de Regenboogvlag werd in 2014 genomen door de D66 en PvdA-fracties in de raad van Lansingerland. Dit jaar zou het eerste lustrum van de jaarlijkse ceremonie geweest zijn.

De PvdA-fractie vroeg daags voor Coming Out Day aan het college hoe de plechtigheid dit jaar georganiseerd zou worden en kreeg toen te horen dat het college dit jaar en komende jaren afziet van een ceremonie omdat dit ook niet gebruikelijk is bij het hijsen van vlaggen voor andere maatschappelijke doelen. De vlag werd wel gehesen.

Sinds 2014 was wethouder Simon Fortuyn zeer actief bij de ceremonie betrokken. Hij hield elk jaar betrokken toespraken, liet zien dat Lansingerland voor LHBTI’s een warme en gastvrije gemeente is, zorgde persoonlijk voor de roze koeken en koffie na afloop van de ceremonie en plande de opening van de Regenboogoversteek in de Berkelse Herenstraat precies op Coming Out Day. Helaas was wethouder Fortuyn op Coming Out Day 2019 verhinderd. Het college berichtte vervolgens pas op 10 oktober geen ceremonie meer te zullen houden. Het lijkt erop dat ze zelf niet hadden bedacht om de raad tijdig in te lichten en men schrok wakker toen we eens informeerden. De vragenstellers vinden het vreemd en ook erg jammer dat de rol van wethouder Fortuyn niet door een ander collegelid is overgenomen.

Meer dan 1200 mensen bekeken afgelopen weekend ons bericht op de PvdA Lansingerland Facebook pagina waarop wij berichten dat de Regenboog ceremonie niet was doorgegaan.

Samen met de collega’s van GroenLinks stelden wij dan ook aan het college de volgende schriftelijke vragen:

Waarom ziet het college af van de voortzetting van de jaarlijkse ceremonie bij het hijsen van de Regenboogvlag op Coming Out Day? Zo hier een collegebesluit aan ten grondslag ligt, wanneer is dit genomen en wat was de precieze tekst van dit besluit? Waarom is over de beëindiging van de jaarlijkse ceremonie vooraf geen overleg geweest met de fracties in de Raad van Lansingerland en de inwoners? Realiseert het college zich dat het schrappen van de jaarlijkse ceremonie slecht is voor de beeldvorming? Juist een ceremonie draagt er toe bij dat LHBTI’s in Lansingerland zichtbaar worden en zich gewaardeerd en thuis voelen. Waarom behoort Lansingerland niet tot de groep van 53 Regenboog gemeenten? Op 12 oktober 2018 hebben 53 Regenbooggemeenten een intentieverklaring getekend met het ministerie van OCW waarmee zij de ambitie uitspreken om het thema seksuele- en genderdiversiteit zichtbaar te maken. Zie: https://www.movisie.nl/artikel/gemeenten-hijsen-regenboogvlag-coming-outdag-11-oktober?utm_medium=email

We houden u natuurlijk op de hoogte van de beantwoording. De PvdA-fractie is van plan om tijdens de eerstvolgende raadsvergadering van 31 oktober een motie ‘Vreemd aan de orde’ in te dienen waarin het college gevraagd wordt de traditionele ceremonie op Coming Out Day vanaf 2020 weer in ere te herstellen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Sleetse regenboogzebra symbolisch voor beleid?

STATION LANSINGERLAND IS SUCCES MAAR WEL EEN BEETJE TOCHTIG

Sinds 9 december 2018 vorig stoppen NS-Sprinters op station Lansingerland-Zoetermeer dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven in mei officieel opende. Het aantal treinreizigers groeit gestaag door. In mei schommelde het aantal in- en uitstappers rond de 800 dagelijks, in juni was dat 1500 en nu lopen dagelijks 1900 reizigers op de NS-perrons, aldus het AD Zoetermeer afgelopen week. “De belangrijkste klachten over het nieuwe station zijn het lawaai van het verkeer op de snelweg A12, de harde wind en het ontbreken van een wc, zegt projectleider Dennis Dierikx die nu de laatste losse eindjes van de bouw begeleidt. Voor een wc is de hulp van de NS nodig, maar de geluidshinder en de overlast van de wind pakt de projectleider op. Met het plaatsen van schermen moet de hinder afnemen. Dierikx: “Het treinstation lijkt op een brievenbus waar de wind hard door waait. Met schermen of groen naast de perrons hopen we het aangenamer te maken”, aldus het AD Zoetermeer. Een kiosk zit er volgens NS nog niet in. Hiervoor zijn 6000 reizigers per dag nodig. Bouwen van een woonwijk rond het station zou misschien een handje kunnen helpen.

Het is onze fractie al eerder opgevallen dat dit prachtige station, dat genomineerd is voor de prestigieuze Betonprijs 2019 vanwege de bijzondere betonranden met een takkenstructuur, geen abri’s of wachthuisjes kent. Op de treinperrons, het busstation en de terminal van tramlijn 4 worden deze node gemist. Niet duidelijk is of dit een keuze van de architecten is of een bezuiniging op de bouwkosten betreft.

Omroep West maakte in mei 2019 een mooie documentaire over het station. Deze is te vinden op: https://www.omroepwest.nl/tv/programma/170000210/Westdoc/aflevering/170289087/Station-Lansingerland

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

 Station Lansingerland-Zoetermeer

PVDA & D66: “GRATIS OV VOOR KINDEREN OP WOENSDAGMIDDAG EN WEEKEND”

Met het openbaar vervoer kom je vrijwel overal. Naar het strand, de speeltuin of naar opa en oma. Maar voor ouders kan het reizen met het openbaar vervoer behoorlijk wat kosten. Daarom pleit het PvdA Tweede Kamerlid Gijs van Dijk, samen met D66, voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddag en in de weekenden. Hieronder staat de strekking van zijn verhaal.

Gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar heeft vele voordelen. Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd plezier van reizen met het openbaar vervoer beleven, waardoor ze later ook vaker het OV nemen. Ook de kosten voor ouders om met kinderen te reizen gaan hiermee omlaag. En elke keer dat we de trein, tram of bus nemen in plaats van de auto is dat ook winst voor van het klimaat.

In de trein en in verschillende steden, zoals Groningen, Eindhoven en Nijmegen, is er met succes, al gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar. Ook Amsterdam start hier binnenkort mee. Elke vervoerder heeft nu eigen regels of kinderen gratis mee kunnen reizen. Wij willen dat voor ieder kind in Nederland vrij reizen op woensdagmiddag en de weekenden mogelijk wordt. Met gratis openbaar vervoer voor kinderen zorgen we ervoor dat kinderen op een leuke manier het plezier van reizen met het openbaar vervoer beleven. Daarom moet de staatssecretaris aan de slag om gratis openbaar vervoer voor alle kinderen tot 12 jaar in heel Nederland te realiseren.

Al geruime tijd pleit onze fractie ook voor gratis openbaar vervoer op het RET netwerk voor ouderen met een laag inkomen. Tot op heden zonder succes. “Voor senioren willen we de financiële drempel verlagen om gebruik te maken van het openbaar vervoer”, zo staat in Collegeprogramma 2018-2019. Tot op heden hebben we hierover nog niets vernomen. Natuurlijk zullen wij dit weer aan de orde stellen bij het debat over de Gemeentebegroting 2020 dat op 30 oktober in de raadscommissie Algemeen Bestuur zal plaatsvinden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Beatrixschool Berkel en Rodenrijs

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

(Uitzicht vanaf) station Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

 Tot slot: De komende week is het herfstreces. Toch komt onze fractie op maandag gewoon bij elkaar om de commissiebespreking van de Gemeentebegroting 2020 op 30 oktober en de raadsvergadering van 31 oktober voor te bereiden. Hieronder staat de ansichtkaart waarmee inwoners van Lansingerland worden uitgenodigd om mee te denken over de omgevingsvisie. Valmir Xhemaili zal namens onze fractie op 6 november aanwezig zijn om samen met inwoners hierover te brainstormen. Komt u dan ook samen met de buren? Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Dialoogavonden omgevingsvisie op 6 november en 28 januari

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Berkel Westpolder (boven en onder)

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Rotonde Oostmeerlaan afgesloten voor fietsverkeer

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvd-afractie-12-t-m-18-oktober-2019/

Verbinding Oostmeerlaan met Westpolder centrum bijna klaar

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 18 OKTOBER 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHTPVDA FRACTIE 20 JULI T/M 13 SEPT 2019

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 15-09-2019 17:47

Dit is nummer 523 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Na een fijn zomerreces is de fractie al weer bijeen geweest voor een overleg. Wij doen in dit bericht verslag van verschillende acties die wij tijdens het zomerreces hebben ondernomen. Over de belangrijkste ontwikkelingen berichtten wij tijdens de afgelopen weken al op onze website of via de media, dus we volstaan met samenvattingen en verwijzingen naar onze eerdere berichten. Wij hebben er weer zin in!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Dure huizen bouwen bij de Westpolder

 PVDA WIL BOUW 1000 EXTRA HUIZEN VOOR LAGE EN MIDDENINKOMENS

Het college wil tot het jaar 2030 totaal 6500 extra huizen gaan bouwen, zo bleek uit stukken die vlak voor het zomerreces werden rondgestuurd. De PvdA vindt dit aantal nog te bouwen woningen te laag. Dit aantal moet volgens ons met 1000 nieuwe huizen worden verhoogd. Zo wordt de patstelling die de afgelopen jaren is ontstaan doorbroken. Lansingerland moet de komende 10 jaren dus gaan groeien met 7500 woningen in plaats van 6500. Concreet zou het moeten gaan om een stap voor stap in te vullen gezamenlijke mix van 1000 sociale koop- en huurwoningen en middeldure huurwoningen (850-1000 euro per maand) en koopwoningen (180.000-200.000 euro). Het hele verhaal, dat ook gepubliceerd werd in de Heraut van 4 september 2019, is te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-bouw-1000-extra-huizen-voor-lage-en-middeninkomens/

De PvdA fractie zal dit voorstel later graag inbrengen voor discussie met de andere fracties. Een mooi moment is de bespreking van de begroting 2020 op 30 oktober, met de gezamenlijke commissies. Dan zou het college namelijk een update klaar moeten hebben met informatie over aantal woningzoekenden in de sociale en middeldure huurklasse en een overzicht van sturingsinstrumenten om de wachttijden terug te dringen voor woningzoekenden in Lansingerland. Dit was de oproep in motie M2019-012, ingediend door Leefbaar 3B en een flink aantal andere fracties, waaronder de PvdA-fractie. Die 1000 extra huizen bouwen kan volgens onze fractie een heel belangrijke knop zijn om aan te draaien voor de reductie van de wachttijd. Wij zijn heel benieuwd hoe de andere fracties dan op onze ideeën om uit de huidige impasse te komen zullen gaan reageren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Tramstation bij station Lansingerland-Zoetermeer

WEL 2 MILJOEN VOOR INFRASTRUCTUUR, MAAR NOG GEEN AFSPRAKEN OVER WERVING PERSONEEL ZALANDO

Er zijn nog geen afspraken gemaakt met Zalando over de werving van personeel voor het nieuwe distributiecentrum van dit bedrijf in Bleiswijk. Dit blijkt uit de antwoorden van het college van Lansingerland op de schriftelijke vragen die de PvdA fractie hierover op 22 juli 2019 stelde. Ook is er nog geen overeenkomst bereikt over het scheppen van banen voor mensen met een beperking en voor langdurig werklozen. Maar het college wil wél een bedrag van circa 2 miljoen investeren om de gebiedsontwikkeling in de Klappolder in Bleiswijk waar Zalando zich gaat vestigen mogelijk te maken. Een wonderlijke gang van zaken waarover wij eerder uitvoerig berichtten. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/nog-geen-afspraken-met-zalando-over-werving-personeel/

Onze fractie zal hier dinsdag 17 september op terugkomen tijdens de vergadering van de raadscommissie Ruimte. Dan staat het huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten op de agenda. De FNV, die Zalando intensief volgt, is door ons over de stand van zaken geïnformeerd.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Kunst en natuur vloeien samen bij het station

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Voormalige halte Bonfut

METROPOOLREGIO WIL GEEN EVALUATIE VAN SLUITING BUSHALTE BONFUT

Misschien heeft u het al gezien, de lege plek op Rotterdams grondgebied vlakbij de Rodenrijse Bonfut waar tot voor kort het sinds medio 2015 niet meer in gebruik zijnde bushuisje voor de ZoRo-bus stond. Het college van Lansingerland (wethouder Simon Fortuyn, Leefbaar 3B) heeft dit in samenspel met het bestuur van de Vervoersregio en met de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove (GroenLinks) laten verwijderen. Op het oog een afrekening in het politiek-bestuurlijke circuit. Want de sloop vond plaats direct nadat onze fractie bij de voorzitter van de Vervoersregio een officieel verzoek had ingediend om het 10 jaar oude besluit om de bushalte bij de Bonfut op te heffen in heroverweging te nemen. Volgens onze fractie is de situatie nu compleet veranderd. “Tien jaar geleden woonden er bij de Bonfut nog maar weinig mensen. Dat is nu anders, met de wijk Rodenrijsezoom en binnenkort van de woningbouw op het voormalige Hordijk terrein. De komende jaren zal ook begonnen worden met de nieuwbouw van de direct aangrenzende wijk Wilderszijde. Een snelle heropening met ingang van de dienstregeling 2020 van de sinds 2015 vervallen halte Bonfut ligt dus voor de hand”.

Op 5 september, dus met kerende post, liet het bestuur van de Vervoersautoriteit weten niet op ons officiële verzoek in te zullen gaan: “De ZoRo-busbaan is destijds aangelegd met forse investeringen van het Rijk en de voormalige stadsregio Rotterdam om hoogwaardig en snel openbaar vervoer mogelijk te maken. De baan heeft hierdoor bewust grotere halte-afstanden dan halteafstanden op een ‘reguliere’ buslijn gekregen. Over het aantal en de locatie van de haltes is bij het ontwerp van de busbaan zorgvuldig nagedacht en daarover zijn jaren geleden in overleg met de gemeente Lansingerland (NB: toen nog met de 3 gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk afzonderlijk) weloverwogen besluiten genomen”.

Het gehele verhaal is te vinden op https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/hoogste-tijd-om-10-jaar-oude-besluit-over-halte-bonfut-grondig-te-evalueren/ en op https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/officieel-pvda-verzoek-aan-metropoolregio-om-bushalte-bonfut-in-ere-te-herstellen/

Kennelijk is het, als je van tevoren “zorgvuldig hebt nagedacht over het ontwerp”, niet nodig om dit oude denkproces 10 jaar later te evalueren. De inwoners rond de Bonfut die graag OV willen gebruiken zijn voorlopig de dupe. Een bizar staaltje ambtelijk de hakken in het zand zetten. Natuurlijk wordt de halte Bonfut in de toekomst in ere hersteld maar kennelijk wordt het de PvdA (nog) niet gegund.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Lege plek waar eerst halte Bonfut was

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Bij Koegelwieckplantsoen halte stapt nooit iemand op of uit want ligt veel te afgelegen

 ANDER NIEUWS

College mist flower power. Wie de berichtgeving via het Lansingerlandse weekblad de Heraut volgt, weet dat de bloemenmannen die sinds mensenheugenis een bloemenkraam runnen in Berkel centrum, het bestuur en leden van de Berkelse winkeliersvereniging en de vastgoedeigenaren van winkelpanden erg boos zijn op het college van Lansingerland. Zij vinden volgens deze krant dat het college een potje maakt van het verlenen van vergunningen voor een standplaats, slecht communiceert en geen oog heeft voor ondernemersbelangen. De fractie van WIJ Lansingerland wijdde er een open brief aan. Het college betracht tot op heden stilte, althans richting de oppositiepartijen. Kennelijk was het feestelijk ophangen van de hanging flower baskets in het gehele winkelcentrum niet voldoende om de onderlinge verhoudingen fleurig te houden. De hele gang van zaken staat woensdag 18 september op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur. De PvdA fractie is heel benieuwd naar het verhaal van het college. Pas daarna is het voor ons tijd voor een standpunt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Verboden voor…?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

Aanleg nieuwe brug in Centrumpassage Berkel

PvdA doet mee aan college Gedeputeerde Staten. Anne Koning is namens de PvdA Zuid-Holland de nieuwe gedeputeerde. Zij heeft bouwen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport in haar portefeuille. Ook voor Lansingerland zeer actuele thema’s. Wij wensen haar heel veel succes. Leo Bruijn wordt de nieuwe fractievoorzitter van PvdA Zuid-Holland. Wij kennen Leo goed als voormalig fractievoorzitter van de PvdA Rotterdam. Bovendien trokken wij begin dit jaar intensief met hem op in onze strijd om de verkeersveiligheid op de N209 te verbeteren. Meer over de benoemingen van Anne en Leo en het Zuid-Hollandse coalitieakkoord is te vinden op https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/coalitieakkoord/

 Tot slot: Volgende week is het raadscommissieweek. De commissie Ruimte buigt zich dinsdag over het nieuwe huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten, over de nieuwbouw op het voormalige Hordijk terrein en over de herontwikkeling van de huidige Hergerborch locatie in Berkel centrum. Ook wordt er gesproken over de aanstaande nachtelijke testritten van het nieuwe NS Intercity materieel. Die kunnen maximaal 200 km per uur. Deze treinen moeten stap voor stap de huidige door Traxx locomotieven getrokken treinen gaan vervangen. De testritten gaan een extra geluidsbelasting opleveren terwijl de maatregelen om de huidige geluidsoverlast te bestrijden nog niet eens genomen zijn. Begin juli zou er duidelijkheid komen maar sindsdien is het compleet stil aan de zijde van het college. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-15-t-m-28-juni-2019/

NB: in weekbericht 518-519 is een foute link naar onze raadsvragen over de HSL opgenomen. De juiste is: https://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx?site=Lansingerland&ListId=587813c3-d64c-4b8f-8800-639efdf965a7&ReportId=60f50d84-8328-4b1e-8b3a-4a7cd28f722b&EntryId=5baea8a4-1249-43e0-9a02-0a5ee6e01f29&searchtext=

De commissie Algemeen Bestuur debatteert woensdag over een niet al te positief rapport van de Rekenkamer over de wijze waarop in onze gemeente de Burgerparticipatie wordt uitgevoerd. Dit verrast ons niet. De commissie samenleving praat donderdag over de uitgangspunten voor het nieuwe integrale huisvestingsplan voor het primair onderwijs. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

De rotonde op de Oudelandselaan ging op de schop

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

 Zou dit de veiligheid vergroten? Of toch beter een tunnel?

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019/

 De bus stopt hier niet, maar ziet er mooi uit!

 

 

Het bericht WEEKBERICHTPVDA FRACTIE 20 JULI T/M 13 SEPT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.