Nieuws van politieke partijen in Leidschendam/Voorburg over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA Leidschendam/Voorburg 05-09-2020 00:00

Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP hebben een akkoord bereikt met GroenLinks over de verbreding van de huidige coalitie in Leidschendam-Voorburg. De vijf partijen zetten samen de schouders eronder om onze gemeente door de corona-crisis te loodsen. Namens GroenLinks wordt Floor Kist voorgedragen als wethouder met de portefeuille Wonen, Welzijn en WMO.

Aanpak Corona-crisis verdient breed draagvlak

Leidschendam-Voorburg wordt net als de rest van Nederland hard geraakt door de coronacrisis. Ondernemers hebben het zwaar, banen staan op de tocht en sociale voorzieningen onder druk. Tegelijkertijd legt het Rijk steeds meer verantwoordelijkheden bij de gemeente, is de druk op onze ambtenaren hoog en dreigt er een gat te vallen in de begroting. Deze onzekere tijd vraagt om een stabiel bestuur dat in staat is duidelijke keuzes te maken. VVD, CDA, PvdA en CU/SGP hebben sinds de verkiezingen van maart 2018 een meerderheid van 1 zetel. Op dit moment is zo’n krappe meerderheid niet wenselijk. Daarom is besloten op zoek te gaan naar verbreding van de coalitie. Meerdere gesprekken in de zomer hebben geleid tot een akkoord tussen de bestaande coalitiepartijen en GroenLinks.

Akkoord

Het bestaande coalitieakkoord uit 2018 blijft bestaan. Daaraan wordt een aantal afspraken toegevoegd die recht doen aan de nieuwe werkelijkheid. Zo komt de nieuwe coalitie met een ambitieus stimuleringsplan voor de lokale economie, werkgelegenheid en lokale recreatie. Het niveau van sociale voorzieningen, sport en cultuur blijft gelijk. De buitenruimte wordt ingericht zodat dit meer in lijn komt met het gebruik in en na coronatijd. In samenwerking met woningcorporaties wordt meer vaart gezet achter de woningbouwprogramma’s. De coalitie gaat afvaldump aanpakken en voorkomen onder andere door de komst van een afvalbrengstation. Tegelijkertijd komt er een onderzoek naar na-scheiding. Veiligheid krijgt, zeker in aanloop naar de komende Oud en Nieuw, meer aandacht. 

Ook in deze lastige tijd moet de begroting uiteindelijk sluitend zijn. Om de financiële positie van de gemeente te versterken wordt intensief gekeken naar manieren om slimmer en beter te werken en ons geld efficiënt in te zetten. Zo wordt er onder andere een innovatie-budget beschikbaar gesteld voor de WMO.

Met de toetreding van GroenLinks tot de bestaande coalitie wordt een breder draagvlak gecreëerd voor deze en andere maatregelen die nodig zijn om onze gemeente verstandig door de corona-tijd te leiden.

 

REACTIE GROENLINKS

GroenLinks klaar om bestuur te versterken in crisistijd

De fractie van GroenLinks is blij een bijdrage te kunnen leveren aan het gemeentebestuur in corona-tijd. Juist nu de gemeente diverse pittige uitdagingen op zich af ziet komen, is het wat GroenLinks betreft te prijzen dat de zittende coalitie GroenLinks om hulp vraagt en zoekt naar een stabielere meerderheid in de raad.

Fractievoorzitter Jeroen van Rossum: “De gemeente is in zwaar weer en heeft een stabiel en solide bestuur nodig. GroenLinks draagt daar graag aan bij. Hoewel een combinatie met VVD en CDA voor ons niet vanzelfsprekend is om de samenwerking mee op te zoeken, hebben de gesprekken ons voldoende vertrouwen gegeven om toe te treden tot de coalitie.”

GroenLinks is tevreden met de uitkomst van de gesprekken. Er komt meer vaart in de opgave van (sociale) woningbouw, er wordt ingezet op innovatie in de zorg en er komt een programma om de geringe beschikbare buitenruimte in te richten op de maatschappij in en na corona. “Bovenal,” stelt van Rossum, “hebben we kunnen afspreken dat de sociale zekerheid, sport en cultuur niet zullen worden blootgesteld aan botte bezuinigingen nu de begroting onder druk staat. Dat was voor ons een belangrijke voorwaarde om in gesprek te gaan. Ik ben erg blij dat we het hierover eens zijn geworden. Juist in deze tijd is het van belang dat inwoners kunnen rekenen op een sterk vangnet en een sterk sociaal voorzieningenniveau.”

GroenLinks stelt vragen over de achterstanden bij het toekennen en uitbetalen van de TOZO | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks Leidschendam/Voorburg 07-05-2020 00:00

Als noodmaatregel voor zelfstandige ondernemers heeft het kabinet de zogenaamde TOZO maatregel in het leven geroepen, de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers. De TOZO is bedoeld om zelfstandigen, waaronder zzp-ers, deze moeilijke COVID-19 tijd door te helpen.

De bedoeling is dat als hun inkomen onder het sociaal minimum (als je getrouwd bent 1653,65 euro) zakt, zij een aanvullende uitkering voor levensonderhoud ontvangen. Er kan ook een lening aangevraagd worden om bepaalde bedrijfslasten te kunnen voldoen. Volgens de website van de rijksoverheid is de TOZO eenvoudig aan te vragen, eenvoudiger dan de meeste regelingen. Er is een duidelijke infographic gemaakt en de gemeenten zullen de aanvragen behandelen. Onze gemeente Leidschendam-Voorburg heeft de taak om dit voor onze eigen gemeente, en voor Voorschoten en Wassenaar te regelen. De rijksoverheid stelt dat binnen 4 weken na aanvraag de inkomensondersteuning wordt verstrekt.

Echter, GroenLinks Leidschendam-Voorburg hoort meer en meer van zzp-ers dat zij al weken wachten, al ruim meer dan 4 weken. Ook stelt de gemeente soms dat het nog wel 4-6 weken extra zou kunnen duren. Tijdens de vorige raadsvergadering (9 april) sprak de burgemeester uit dat het een hele taak was, en dat eventueel extra mensen tijdelijk zouden worden ingezet om het voor elkaar te krijgen om onze ondernemers tijdig te helpen. In een brief van de burgemeester aan de gemeenteraad een paar weken later, stelt hij dat met de huidige capaciteit de aanvragen binnen 8 weken behandeld kunnen worden.

GroenLinks maakt zich zorgen om onze ondernemers, want het lijkt erop dat zij niet op tijd hun financiële hulp krijgen en daardoor financiële problemen en zelfs schulden kunnen krijgen. Daarom heeft het raadslid Hanneke Dominicus van GroenLinks aan het college vragen hierover gesteld, onder meer: Hoe groot zijn de achterstanden? Hoeveel mensen hebben al geld gekregen? Wanneer is het verwerken en uitbetalen weer op orde? Zijn er extra handen ingezet?

Zorgen over subsidietafels | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks Leidschendam/Voorburg 10-02-2020 00:00

GroenLinks heeft in de afgelopen vergaderingen geworsteld met de subsidie-tafels. Toen de subsidie voor Talentenloods - een mooi initiatief om jongeren in contact te brengen met hun (latente) talenten - in gevaar kwam, probeerde ik via de wandelgangen te regelen met wethouder van Eekelen dat de subsidie voor Talentenloods niet in gevaar kwam. Met succes gelukkig.

Een voorstel van Gemeentebelangen om de ouderensoos van WOeJ te redden, hebben wij gesteund, ondanks dat het achteraf repareren en/of redigeren van de uitkomst van de subsidie-tafels regelrecht indruist tegen de basis van die subsidie-tafels; de invloed meer in het veld leggen. De subsidie-tafels zijn ingevoerd om de verdeling van de subsidiegelden juist bij de uitvoerende partijen te leggen, en zo innovatie en creativiteit te stimuleren.

Uiteindelijk kwam Rouwendal met een truc toch aan voldoende geld voor de ouderensoos; de motie kwam nooit in stemming. Maar GroenLinks maakt zich wel zorgen om de uitvoer van de subsidie-tafels, en heeft om die reden toch gemeend dat reparatie achteraf echt nodig was. Ondanks dat de subsidie-tafels juist bedingen dat we niet achteraf in de uitkomsten gaan shoppen.

En dat model is wat ons betreft het proberen waard. Dit model van subsidieverdeling dat we een jaar geleden hebben ingevoerd als gemeente, heeft (op papier) een aantal voordelen - de zeggenschap over de gelden wordt gelegd bij de partijen die ook de uitvoering doen; participatie dichtbij het veld. Door de partijen met elkaar aan tafel te zetten, kunnen ideeën ontstaan die partijen op zichzelf niet bedenken. Creatieve oplossingen door samenwerking, innovatie, en vergaande participatie - de subsidie-tafels passen bij een echte regiegemeente. Maar een aantal afspraken die we gemaakt hadden met de wethouder wordt niet nagekomen. En een aantal zorgen die GroenLinks eerder al uitte, wordt ook onvoldoende aangepakt.

Zo gaven we al aan tijdens de vergadering waarin de subsidie-tafels werden vastgesteld door de gemeenteraad, dat GroenLinks het essentieel vindt dat de begeleiding vanuit de gemeente aan alle tafels hetzelfde zou moeten zijn: een uniforme, stevige ondersteuning, die werk uit handen neemt van de deelnemende partijen. Zeker clubs die op (veel) vrijwilligers leunen, moeten niet teveel werk hebben aan het deelnemen aan een subsidie-tafel. De ervaring leert nu dat de deelnemers juist heel veel werk hebben gehad aan de subsidie-tafels. Ik sprak Willy Tiekstra van WOeJ, die met deelname aan verschillende tafels, uiteindelijk honderden pagina’s aan tekst heeft moeten produceren. Dat was niet de afspraak.

Ook verschilde de aanpak per onderwerp; de ene tafel hanteerde een andere werkwijze dan de andere tafel. En dat was ook niet de afspraak.

De zorgen die we hadden over hoe duidelijk de kaders zouden worden, bleken daarnaast helaas gegrond. Bij verschillende subsidie-tafel-gesprekken ervaarde men verwarring over wat de kaders waren, hoeveel geld er beschikbaar zou komen, etc. Bovendien bleek het - zoals we ook al voorspelden - lastig om kleinere partijen te laten vertegenwoordigen aan tafel. De Talentenloods bijvoorbeeld zag haar subsidie halveren, ten gunste van een derde partij die dan maar wat werk moest overnemen, zonder dat de Talentenloods zelf aan tafel zat.

En tot slot is er een stevige denkfout gemaakt bij de invoering van de subsidie-tafels, die wel vaker gemaakt wordt bij het invoeren van nieuw beleid. Er was niet voldoende geld.

Bij de decentralisaties van Jeugdzorg, WMO en Participatiewet zagen we al dat bezuinigen en het systeem omgooien niet goed tegelijk gaan. Dat is nu bij de invoering en landing van de subsidie-tafels ook het geval. Vreselijk jammer, omdat daarmee de voordelen van de subsidie-tafels volledig worden ondergesneeuwd door wat er misgaat.

Wat GroenLinks betreft is het zaak dat we de subsidie-tafels niet ten onder laten gaan, door wat er mis is. We moeten de subsidie-tafels een goede kans geven om te bepalen of we er juist vruchten mee kunnen plukken, of het misschien bij het verkeerde eind hadden.

Dat betekent wel dat de gemeenteraad voor de volgende ronde subsidie-tafel-gesprekken de financiële teugels wat moet laten vieren. Als we willen dat de subsidie-tafels een succes worden, moeten we de ruimte geven om te innoveren, en te pionieren. En we moeten zorgen dat de begeleiding van de tafels een stuk steviger is dan de laatste keer.

Als we dat doen, kunnen we mogelijk volgend jaar de uitkomsten van de subsidie-tafels als gemeenteraad accepteren, zonder te gaan repareren. Want dat de raad de afgelopen vergaderingen bewoog richting een motie om de ouderensoos te redden, of dat ik probeerde achter de schermen (met succes gelukkig) de subsidie voor Talentenloods nog een beetje overeind te houden, was nodig, maar niet in lijn met de subsidie-tafels zoals we die hebben ingevoerd. Het zou mij een lief ding waard zijn als de subsidie-tafels de echte pilot krijgen, die ze verdienen.

Jeroen van Rossum Fractievoorzitter GroenLinks Leidschendam-Voorburg

GroenLinks over bereikbaarheid winkelcentra: bezorgbakfietsen in plaats van parkeerplaatsen | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks Leidschendam/Voorburg 22-11-2019 00:00

In oktober hield MKB Leidschendam-Voorburg een themadebat over de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg. Daar konden ondernemers reageren op de plannen van de gemeente. Het is vanzelfsprekend terecht dat inwoners en bedrijven in de gemeente zich willen laten informeren over de gemeentelijke bereikbaarheidsplannen.

GroenLinks doet graag mee aan deze discussie en biedt een aantal suggesties voor MKB in de lokale winkelcentra Damcentrum, Prins Frederiklaan in Leidschendam en het Huijgenskwartier en de Julianabaan in Voorburg. In deze centra zijn winkels, restaurants en cafés gevestigd. Dit zijn lokale voorzieningen – in tegenstelling tot regionale voorzieningen – waarvan klanten in en om het gebied wonen en werken, bijvoorbeeld in een straal van 300-400 m.

Voor GroenLinks begint de discussie voor ondernemers in dit gebied met de vraag: komen klanten naar mijn bedrijf? En daarna pas: hoe komen klanten naar mijn bedrijf?

We beginnen met de eerste vraag. Drie ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren opgekomen: lokale winkels hebben de afgelopen te maken gehad met de financiële crisis van 2008-2012, met de opmars van online winkelen en een bredere diversiteit van vraag bij hun klanten.

Winkels moeten nu meer dan ooit een meerwaarde hebben om klanten te lokken ten opzichte van online winkels, maar ook ten opzichte van concurrenten in de buurt. En dat begint bij producten, diensten en dienstverlening. Daarnaast moeten ze ook meer moeite doen om hun klanten te bereiken. Marketingberichten zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen, zowel digitaal als in fysieke media. Dat betekent dat winkels hier een grotere inzet op moeten plegen.

Pas als winkels hier sterk staan, komen van bereikbaarheid en parkeren kijken. En voor GroenLinks is het niet vanzelfsprekend dat mensen die binnen een straal van 400 meter rondom een winkel wonen met de auto komen. Daarop krijgen we vaak het voorbeeld van ouderen die met de auto komen om zware boodschappen te halen. Die moeten wel in de buurt kunnen parkeren.

Een van de aantrekkelijkheden van online winkels is dat ze aan huis bezorgen. Dat kunnen de winkels in de centra ook doen. Dan krijgt GroenLinks te horen dat dat duur is voor de ondernemer.

Een van de andere nieuwe trends is het delen. Zou het dan ook niet mogelijk zijn om per winkelcentrum een aantal deelbezorgers in te zetten? Die kunnen dan met een bakfiets de boodschappen thuisbrengen, immers de afstanden zijn nooit groot. Het is dan bijzonder op te merken dat de bezorgbakfietsen die we steeds vaker in het straatbeeld zien door online winkels is gestart. De primeur van deelbezorging ligt dan bij de winkelcentra, die bovendien herkenbaar het winkelgebied kunnen uitdragen.

Voor GroenLinks gaat de discussie over bereikbaarheid van winkelgebieden niet over een brug of niet. Nog nooit zal in een businessplan van een onderneming staan dat een extra brug hun bedrijf aan meer klanten zal helpen – zeker niet als de discussie over een extra brug over de Vliet al meer dan twintig jaar duurt.

Zet je klanten centraal, bied ze meerwaarde en verzin leuk collectieve oplossingen. Dat toont aan dat ondernemers vindingrijk, creatief en innovatief zijn. En dat ze niet altijd de overheid nodig hebben om succesvol te zijn.

Floor Kist

GroenLinks blij met portefeuille-schuif wethouder Bouw | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks CDA Leidschendam/Voorburg 17-09-2019 00:00

GroenLinks is erg blij met het nieuws dat wethouder Bouw voorlopig een deel van haar portefeuille afstaat. Bouw draagt de portefeuille Wonen (tijdelijk) over aan wethouder Rouwendal om het evenwicht in de verschillende wethouder-portefeuilles te bewaken.

GroenLinks-voorman Jeroen van Rossum constateerde bij de Algemene Beschouwingen voor de zomer al dat de portefeuille van wethouder Bouw haar teveel was. “Wat een portefeuille; de Brug zit erin, Jeugdzorg zit erin, WMO zit erin, Sociale Woningbouw zit erin. Ik snap dat dat een grote portefeuille is, maar dat kan niet het probleem van inwoners worden. GroenLinks verwacht echt meer.”

Volgens van Rossum heeft het CDA tijdens de coalitieonderhandelingen zitten slapen toen de portefeuilleverdeling aan bod kwam, of heeft men de onderwerpen stevig onderschat. “Voor de zomer hebben we wethouder Bouw gewaarschuwd dat de motie van wantrouwen nu toch echt in de buurt kwam. Ik ben blij dat het college zo moedig is de portefeuilles aan te passen, zodat die niet nodig hoeft te zijn.”

GroenLinks hoopt dat de herverdeling van onderwerpen binnen het college tot meer vaart zal leiden op de verschillende terreinen. “We maken ons ernstige zorgen om de continuïteit en betaalbaarheid van de jeugdzorg, en ook binnen WMO is nog veel te doen om de zorgwerkers in staat te stellen hun eigen werk te doen en onnodige administratie af te stoten. En die ellendige discussie over een extra brug verdient ook een conclusie. We wachten met spanning af,” aldus van Rossum.

Inbreng GroenLinks bij de kadernota 2019 | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 02-07-2019 00:00

Op dinsdag 2 juli was de eerste termijn van de kadernota. In de kadernota staan onder andere de plannen voor de komende jaren. Onze fractievoorzitter Jeroen van Rossum sprak daar onder andere over jeugdzorg en luchtkwaliteit. Zijn hele betoog kun je hieronder lezen.

De algemene beschouwingen zijn mij in de afgelopen jaren dierbaar geworden. Een vormvrije avond waarop ik het GroenLinkse verhaal mag vertellen; waarop ik duidelijk mag maken waar de gemeente wat ons betreft naartoe zou moeten.

Voor GroenLinks is die stip op de horizon helder. GroenLinks staat voor een gemeente die kiest voor een sociale, eerlijke en menselijke invulling van het sociaal domein. Waarin niet alleen de zorgbehoevende, maar ook de zorgwerker wordt gewaardeerd en serieus genomen.

GroenLinks staat voor een gemeente die lef toont in de verduurzaming en vergroening van de samenleving. Waarin dappere keuzes worden gemaakt voor luchtkwaliteit en tegen de verblikking. Waarin de fietser voorrang krijgt op de automobilist.

GroenLinks staat voor een gemeente die onvoorwaardelijk kiest voor inclusiviteit, voor een plek voor iedereen. Waarin niet je geloof, geaardheid, afkomst, gezondheid of dikte van je bankrekening je definieert, maar waarin inwoners zonder cynisme tegemoet worden getreden, omdat we erin geloven dat iedereen iets bij kan en wil dragen aan de samenleving.

Voor GroenLinks is die visie helder. Kon ik dat ook maar zeggen over deze Kadernota…

Een voorbeeld. De verschraling, die deze gemeente uitdeelt als beloning voor cultureel ondernemerschap. De afgelopen jaren heeft de raad om dat ondernemerschap gevraagd. En nu de verschillende partijen - theaters, de bibliotheek, kleine initiatieven en verenigingen - dat laten zien, zegt het college “we houden het schraal, want er is nog niks omgevallen.”

Maar de werkelijkheid is anders. De culturele sector loopt op haar financiële tandvlees. En het wordt tijd dat we wat teruggeven. Deze raad - GroenLinks inclusief - is al jaren veel te gierig geweest voor de culturele partners. We moeten daar nu lucht gaan scheppen. Een mooie woongemeente kan niet zonder sterke cultuursector.           

En mocht iemand een opmerking willen maken over het aandeel van de gelden dat naar de bibliotheek gaat: ook ik vind al langer dat de bieb een veel te groot deel van het cultuurbudget opeet. Maar de vraag is wel legitiem of dat ligt aan het bedrag dat naar de bieb gaat, of aan het magere totaalbudget voor kunst en cultuur.

Daarom dient GroenLinks een amendement in om de uitgave per inwoner aan kunst en cultuur structureel stevig te verhogen.

Dank overigens aan wethouder van Eekelen, die vaart heeft gemaakt met het beantwoorden van onze vragen over de gemiddelde uitgaven per inwoner aan kunst en cultuur, die meer dan duidelijk maken waarom het verstandig is ons voorstel te steunen.

Nog een voorbeeld: luchtkwaliteit. Hoewel de hele raad het eens lijkt over de urgentie om actie te ondernemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, beter in kaart te krijgen, integraler aan te pakken, blijft het bij geklets. Waar blijft de ambitie? Er gebeurt tot nu toe wat GroenLinks betreft veel te weinig.

Maar misschien kunnen we een handje helpen. We dienen een motie in om extra onderzoek naar luchtkwaliteit mogelijk te maken, opdat de wethouder de handen uit de mouwen kan steken.

In het kader van luchtkwaliteit heeft GroenLinks nog wel een vraag aan de wethouder. Die slimme verkeerslichten op pagina 9 van de Kadernota: Geniet de fietser straks ook van die slimmigheid? En nog een vraag: Waarom vindt het college het verstandig om op groenbeheer te bezuinigen? De natuur kan onze hulp hard gebruiken. In deze tijd moet worden geïnvesteerd in een sterk groen, niet in meer luchtvervuiling.

En als we toch over luchtkwaliteit spreken… Tijd voor een blokje folklore, voorzitter. GroenLinks begint over betaald parkeren. Een mooi middel voor auto-ontmoediging en een inkomstenbron voor duurzame ambities.

En dat lijkt een vrolijk terugkerend gebbetje, maar het legt ook een pijnlijke zenuw bloot. Dit college is zo angstig voor de boze burger-met-auto, dat GroenLinks de afgelopen keren van wethouder van Eekelen niet meer dan een grap terug kreeg op de suggestie. Of “ik-heb-er-geen-zin-in.”

Het wordt tijd dat dit college met serieuze argumenten uitlegt waarom zij de optie van betaald parkeren structureel weigert te onderzoeken, zelfs te overwegen.

Als het college onze luchtkwaliteit echt zo belangrijk vindt, en echt wil inzetten op duurzaamheid, ontkomt ze er niet aan hier serieus het gesprek over aan te gaan. Ik heb het al eerder gezegd: als je wilt verduurzamen, en tegelijkertijd inzet op meer parkeerplekken, dan begrijp je het probleem niet. Ik hoor graag van het college wanneer een serieus gesprek over betaald parkeren wel mogelijk is. 

En dan nog een voorbeeld, waar GroenLinks op meer visie had gehoopt. Meer daadkracht, meer lef. Jeugdzorg. Het ongetemde beest, noemde ik dat twee weken geleden. Wethouder Bouw moest daar om giegelen. Misschien ziet ze de ernst er niet van in.

Jeugdzorg is een landelijk, maar vooral ook lokaal probleem dat eerste prioriteit zou moeten hebben. Maar de wethouder is druk met andere zaken. Steggelen met verdeelde coalitiegenoten, tijd kopen om een besluit uit te kunnen stellen, en - het is een gave - voor- en tegenstanders in de gordijnen jagen. Twee weken geleden heeft wethouder Bouw getracht onze zorgen weg te nemen, maar dat is niet gelukt. Deze wethouder verliest tijd die ze aan Jeugdzorg moet besteden. U raadt het al, ik heb het over de brug. Kom ik zo op terug.

We lopen bij Jeugdzorg het risico dat we ons zo verliezen in het financiële vraagstuk, dat we onvoldoende aandacht besteden aan de vraag wat de zorgvragers en zorgwerkers in de Jeugdzorg nu eigenlijk nodig hebben. Hoe we de kwaliteit van onze Jeugdzorg kunnen borgen en verbeteren.

Een actueel issue: de vraag of we snel genoeg en efficiënt genoeg de diagnose stellen. De Jeugdzorg is een woud van dure doorverwijzingen. Als we bijvoorbeeld bij een vechtscheiding sneller mediation zouden aanbieden, dan vermindert dat problemen. Als we armoedebestrijding vroeg en slim aanpakken, ook. Als we ouders van een kind met autisme niet een leven lang begeleiding insturen, maar ze dat zelf leren te doen, bieden we meer rust voor het kind, en minder belasting voor ouders, die voortdurend met hun kind moeten slepen. En het levert mogelijk nog geld op ook, maar dan als bijvangst. In de juiste volgorde dus.

Nog een actueel issue. Meer dan 40% van de tijd wordt besteed aan administratieve werkzaamheden.  Als we dat kunnen verminderen, hebben mensen meer tijd voor zorg, voor opleiding, voor mentale ondersteuning van collega’s. Wanneer we de administratieve rompslomp verminderen, verminderen we de werkdruk, het ziekteverzuim, de wachtlijsten en dus uiteindelijk de kosten.

En in het kielzog daarvan: resultaatgericht afrekenen. Zorgverleners worstelen met wat nu uiteindelijk het maatschappelijk resultaat van hun werk is, en hoe dit te borgen is. U raadt al wat dat oplevert: nog meer administratieve druk. En als het resultaat onduidelijk is, is het mogelijk niet geleverd, en wordt het dus niet betaald, terwijl de kosten al gemaakt zijn. Er zijn al plekken waar de vacatures voor Jeugdzorg voornamelijk uit administratieve krachten bestaan; de wereld op z’n kop.

Laatste issue, voorzitter: de verborgen wachtlijsten, waar we helemaal geen zicht  op hebben. Wel een intake binnen de daarvoor gestelde tijd, maar dan soms nog zés maanden wachten voordat je daadwerkelijk de hulp krijgt die je nodig hebt.

Misschien kan de wethouder aangeven wat hiervoor haar plannen en ideeën zijn. Hoe gaat dit college de verborgen wachtlijsten aanpakken? Want terwijl al deze actuele issues onze aandacht vragen, zijn wij druk met de kosten.

GroenLinks doet een aanzet om de wethouder te helpen en dient een motie in om de administratieve druk te verlichten. Daarnaast halen we graag ons voorstel voor een serieuze werkgroep met onderzoeksrecht van de plank.

Een werkgroep die mét de wethouder de knelpunten op het jeugdzorgdossier gaat onderzoeken. We kunnen een dusdanig complex en urgent probleem niet aan één wethouder overlaten, ook niet wanneer ze die brug met rust zou laten. Het probleem is simpelweg te groot om één iemand aan te mogen wrijven. Ik vind politiek gedonder met wethouder Bouw prima, maar liever niet op dit dossier. De wethouder was onlangs nog wel te porren voor ons idee, ik hoop dat ze dat in reactie kan herhalen.

Als we toch in het Sociaal Domein bezig zijn: De kadernota spreekt over scherper indiceren in de WMO op huishoudelijke hulp; hoe houden we dat droog? Nu al maken rechters gehakt van de karigheid waarmee gemeenten zich van hun zorgtaak proberen te kwijten. Graag een reactie. Ook op de uitspraken van rechters in het algemeen dat resultaatgericht indiceren zo zijn makken heeft, en vaak tegenwettelijk wordt verklaard. De Adviesraad Sociaal Domein is hier ook benieuwd naar.

Ik begon al even over de brug. Twee weken geleden spraken we wederom over de bereikbaarheid van het Damcentrum, en dus over die brug. Een besluit dat voortgesleept wordt tot iemand binnen het verstandshuwelijk van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP de politieke moed op kan brengen om de stekker eruit te trekken. En dat doet niemand, dus sleept het voort. En voort. En voort.

Laf en oneerlijk. We kunnen die brug niet betalen, en onderzoek na onderzoek wijst uit dat de brug niet de gewenste effecten sorteert. Dit college en deze coalitie kiest er bewust voor om burgers voor de gek te houden.

Er is geen extra onderzoek nodig om een besluit te nemen. Er is politieke moed voor nodig om de eigen verkiezingsbeloften op te eten. En GroenLinks vindt dat wethouder Bouw, maar ook haar collega’s in college en in de coalitie-bankjes daarom zich kapot moeten schamen.

Misschien is vanavond dan de avond dat dit college de politieke moed opbrengt om eerlijk te zijn en open kaart te spelen. Ik vraag het college om een reactie.

Voorzitter, u merkt dat we er kritisch in zitten vanavond. Tijd voor een positief intermezzo, over politieke moed.

GroenLinks heeft zich de afgelopen jaren erg druk gemaakt over de DSW; onze dienstverlener voor hen met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt. En daar gebeurde de afgelopen jaren een klein wondertje. En voltrekt zich dus vanavond het wondertje dat GroenLinks één wethouder wel graag een pluim geeft.

Wethouder Stemerdink heeft de afgelopen jaren de politieke moed gehad om de bezem erdoor te halen, en met het risico op bestuurlijk falen alle lijken uit de kast te trekken. En het heeft zich uitbetaald. Niet alleen de begroting van dit jaar, maar ook de begroting van de komende jaren laat een beeld zien rond DSW waar ik een jaar of twee geleden niet van had durven dromen.

Maar die conclusie legt wat GroenLinks betreft wel een uitdaging voor de andere wethouders op tafel. Een uitdaging die draait om politieke moed versus de neiging om te duiken. Want ook voor het afval-dossier hebben we een dappere wethouder nodig, die haar verkiezingsslogans durft los te laten. Om nog maar te zwijgen over die verdomde, dure brug.

Ik raad wethouders Bouw en van Eekelen met klem aan om een stevige bezem aan te schaffen, en zich af te vragen wat voor gaat: het belang van de gemeente, of het belang van de eigen baan en de eigen verkiezingsleuzen?

En dan Eneco. Ik begreep uit de media dat de verkoop van Eneco niet alleen aanstaande is, maar dat ook de koper mogelijk bekend is. Shell… Het vleesgeworden bewijs van het failliet van het kapitalisme. Hoe kan het toch dat we ons voornemen Eneco te verkopen aan een partij met duurzame idealen en dan uitkomen bij Shell?

De samenleving slikt voor zoete koek dat Shell hele landen kapot boort, want dat rijdt zo lekker. Hoe kan het dat we ons in de maling laten nemen door inhalige, zelfzuchtige figuren, die aan niets anders kunnen denken dan de volgende euro die op hun rekening wordt gestort? Figuren die duurzaamheid slechts zien als slingers in de etalage. Een bedrijf dat helemaal niet bezig is met hoe de wereld wordt doorgegeven, omdat de volgende generatie pas interessant wordt als ze stevig staat te tanken aan het pompstation.

Daar verkopen wij mogelijk onze Eneco-aandelen aan, die we nog zo graag groen hadden weggezet.

Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, voorzitter. Dat voor Shell de inhaligheid plaats maakt voor verstandigheid met de benoeming van de nieuwste bestuurder. Dat de nieuwste geluiden die te lezen zijn over Shell een nieuw tijdperk inluiden. Zelfs daar lijkt de nieuwe bestuurder afgerekend te gaan worden op haar duurzame prestaties. Een contradictie, maar we doen het maar met wat we hebben.

En ze lopen in dat opzicht - als het waar is - in elk geval nog voor op ons college, waar wethouder van Eekelen nog ongehinderd mag fantaseren over bruggen en parkeerplekken, zonder dat daar de duurzaamheidsagenda meteen wordt bijgehaald om haar mee om de oren te slaan.

Dat die Eneco-gelden zomaar naar Shell kunnen gaan, is wat mij betreft onderdeel van een grotere trend in onze samenleving. De neiging om waarde enkel nog in euro’s te kunnen zien. En de lamgeslagen staat waarin het kapitalisme ons boerenverstand heeft geparkeerd.

We hadden twee weken geleden een inspreker die haar verhaal deed over het grote leed van het niet gemakkelijk kwijt kunnen van een tweede auto. Wil ik haar niet eens kwalijk nemen. We zijn zo geconditioneerd dat alles maar comfortabel moet zijn. En zo geconditioneerd dat we heerlijk liberaal en individualistisch niet meer verder kunnen kijken dat onze eigen voordeur. En dus boos worden op de overheid als die niet twee keurig aangeharkte parkeerplaatsen dichtbij die eigen voordeur regelt. 

Dat kapitalisme en dat marktdenken dat een deel van ons doet geloven dat we recht hebben op twee parkeerplekken, op grond die ook groen kan worden ingevuld, holt onze samenleving uit, en treft vooral de zwakkeren en de minder assertieven onder ons.

Banken lenen achterlijke bedragen uit, want schulden leveren ook veel geld op. Arme mensen moeten ook maar zelfredzaam zijn, dus ze gaan lenen. Wie durft zijn kind een schoolreisje te weigeren? Waarom mogen alle buren wel op vakantie? Als je erbij wilt horen, doe je mee. En vervolgens is de overheid druk bezig om die schulden te saneren, en cynisch mensen na te jagen op het risico dat ze frauderen. Zonder ons de vraag stellen of we het geld dat we daaraan kwijt zijn, niet in eerste instantie al slimmer hadden kunnen verdelen, zodat die hele lening niet nodig was.

Antoniushove en Bronovo sluiten allebei de eerste hulp. En we klagen erover dat dit überhaupt mogelijk is, en vragen ons af waarom de overheid niet ingrijpt, zonder ons af te vragen of het niet juist die overheid was, met het blinde geloof in marktwerking, die deze situatie mogelijk heeft gemaakt. Laat het verlies van een bereikbare Eerste Hulp voor onze gemeente ons nu eindelijk eens leren: zorg is geen markt.

Eneco wordt - ondanks onze groene en duurzame ambities - verkocht aan Shell; een clubje rijke gewetenlozen dat met dollartekens in de ogen hele landen kapot oogst. En we vinden het jammer, maar we laten het begaan, want we kunnen die financiële injectie zo goed gebruiken in onze blutte gemeente, die sloten geld nodig heeft voor de volgende parkeergarage, voor lage lasten in de dure huizen, voor die verrekte rotbrug.

En de overheid bedient hen die betalen, en predikt het evangelie van de marktwerking. Kapitalisme verpest ons, en de overheid buigt daar gedwee in mee. En vreest de boze, bevoorrechte burger, die voldoende comfort heeft en mondig genoeg is om luidkeels weerstand te bieden als de eigen achtertuin nodig is voor vooruitgang.

En dus hebben we in het land, maar ook hier, een laf en futloos bestuur dat inwoners niet durft op te voeden. Geen impopulaire keuzes durft te maken. Als er een rugby-club te tribune bezet, of een schoolklas, zijn we er als de kippen bij om te klappen en snel de knip te trekken en toe te geven. Terwijl het milieu naar de getver gaat, terwijl kinderen in armoede opgroeien.

Waar zijn de idealen en de vergezichten? Waar is ons leiderschap? Waar is ons lef?

De crux met kapitalisme en economisme is dat het er zo vriendelijk uitziet vanuit onze aangeharkte tuintjes. Het ziet er keurig uit. Maar het holt onze samenleving uit.

En tot kiezers stoppen met stemmen op kapitalistische partijen, die de ziekenhuizen ten prooi laten vallen van marktwerking; tot we stoppen met stemmen op partijen die asfalt en 130 rijden op de snelweg belangrijker vinden dan de luchtkwaliteit van morgen; tot we stoppen met stemmen op partijen die niet verder durven te kijken dan de volgende verkiezingsuitslag; gaat dat niet veranderen.

Ik gaf twee weken geleden al aan - tijdens de behandeling van de jaarstukken - dat GroenLinks niet de illusie heeft dat wij 2018 zonder tekort hadden afgesloten. En dat geldt ook voor 2019 en 2020. Wel hadden we het geld graag anders uitgegeven. GroenLinks kan niet anders concluderen dan dat de toekomst er onder dit bestuur minder groen en minder links uitziet dan ons lief is. Minder sociaal, minder duurzaam, minder inclusief. Minder mooi.

Vorig jaar vreesde GroenLinks hardop tijdens de coalitie-presentatie, tijdens het interpellatiedebat en tijdens de begrotingsbehandeling dat deze coalitie en dit college niet wilde besturen om de gemeente een mooiere, betere plek te maken, maar dat het besturen zelf het doel was. Want verder ontbreekt het bestaansrecht van dit verstandshuwelijk van VVD, CDA, PvdA en CU-SGP.

Voorzitter, GroenLinks is de vrees ruim voorbij. We hebben nu ruim een jaar deze coalitie het voordeel van de twijfel gegeven, en het is ons klip en klaar.

Niet daadkrachtig, maar futloos. Niet gericht op samenwerking, maar in zichzelf gekeerd. Niet dapper voorwaarts, maar laf verstopt in uitstelgedrag en gepruttel. Een liefdeloos politiek huwelijk tussen vier partijen die enkel bezig zijn de invloed niet te verliezen.

Er wordt onderzoek na onderzoek gedaan om tijd te kopen. Er wordt keer op keer gesproken over de passie en de goede wil van matig functionerende wethouders, en hoe ze er toch echt mee bezig zijn. Er wordt vergadering na vergadering gesust en gejokt dat inwoners echt betrokken worden en inspraak hebben. En dat het allemaal goed komt, als we nog even geduld hebben.

Zodat niemand hardop hoeft te erkennen dat de brug er niet komt. Dat het afvalprobleem niet zo gemakkelijk wordt opgelost als in verkiezingstijd geroepen werd. Dat niet elke inwoner zijn zin kan krijgen.

Het komt niet vanzelf goed. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen voor brutale verkiezingsbeloftes.

Ik wens het college een rustige en bedachtzame zomer toe, om de gedachten te ordenen, de idealen op te graven, en te heroverwegen welke gemeente we willen bouwen. De baan van wethouder is een eervolle baan, die meer urgentie verlangt dan enkel de wens om het te zijn.

En als uit die overpeinzingen komt, voorzitter, dat we een college hebben dat wil werken aan een inclusieve, sociale en echt duurzame gemeente, dan staat GroenLinks paraat om te steunen, ideeën aan te dragen, te helpen. En dan geven we met liefde dit college nog een tijdje het voordeel van de twijfel.

Dan helpen wij graag. Ik snap dat ik vanavond niet mijn vriendelijkste betoog heb gehouden, maar GroenLinksers zijn uiteindelijk opgeruimde idealisten die zoeken naar invloed om te kunnen bouwen aan een gemeente die zorgt voor haar huidige en haar volgende generatie. Een sociale, duurzame en inclusieve gemeente.

Dankuwel.

Open brief GroenLinks aan minister Wiebes: ‘’Geen winsten lokale ondernemers inzetten voor gemeentelijke projecten’’ | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 06-01-2019 00:00

De fractie van GroenLinks roept minister Wiebes (VVD) van Economische Zaken en Klimaat op om in te grijpen in het voornemen van de coalitie VVD-CDA-PvdA-CU/SGP om winsten van lokale ondernemers in te zetten voor gemeentelijke projecten.

VVD-raadslid Eleveld diende een motie in om de openbare parkeergarage in het Damcentrum te betalen uit winsten van de lokale projectontwikkelaar. Zijn opmerking daarbij was: “Weet u wel hoeveel winst op woningbouw gemaakt wordt?” GroenLinks was de enige partij die tegen deze motie stelling nam.

GroenLinks raadslid Floor Kist: "Volgen dan ook andere projecten: parken, nieuwe wegen, nieuw straatmeubilair, afval inzamelen? De deur staat open voor alle bestuurders die de gemeente financieel niet goed beheren om nieuwe inkomsten aan te spreken, zeker nu de gemeente moet bezuinigen."

GroenLinks roept minister Wiebes en MKB-voorzitter mevrouw Zijlstra op om hier tegenin te gaan.

Begrotingsbehandeling: bijdrage Jeroen van Rossum | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Leidschendam/Voorburg 30-10-2018 00:00

Op dinsdag 13 november vervolgt de raad de beschouwingen over de begroting voor volgend jaar en de jaren daarna. Op 30 oktober sprak fractievoorzitter Jeroen van Rossum de volgende tekst uit in de eerste termijn.

EERSTE TERMIJN

Ik sprak een paar weken geleden, toen we een interpellatiedebat voerden, over de stilstand die in elk geval toen tekenend leek voor deze coalitie. Sterker nog; ik sprak over een futloos college, dat op de winkel past, en niet op stoom komt.

Maar het moet gezegd; wethouder Bouw heeft ons verrast en zich die avond herpakt. Dat is de passie die deze gemeente nodig heeft om de volgende stap vooruit te zetten. Om positief te openen; dat zelfvertrouwen zien we terug in de stukken waar het over Wonen gaat. We moedigen het college aan hierover te blijven praten met de raad. En we rekenen erop dat de ambities op sociale woningbouw worden waargemaakt.

Maar verder is ons vertrouwen er nog niet op alle vlakken op vooruit gegaan. Want meer nog dan met een futloos college zitten we met een coalitie die wat ons betreft de verkeerde keuzes maakt. En ligt een begroting voor die niet alle duidelijkheid geeft die ons was beloofd.

-----

Deze raad maakt vanavond een aantal stevige, verkeerde keuzes, wanneer we instemmen met deze begroting. "Alles van waarde is weerloos", schreef Lucebert. Deze begroting lijkt te zeggen: "ach, alles van waarde is toch al weerloos..."

De bibliotheek moet bezuinigen van dit college. En niet een beetje. Er wordt meteen een bult van de gemeentelijke geldstroom afgeknipt; we hebben allemaal de mail van Harm Smit gekregen. Onverstandig wat GroenLinks betreft. Prima om te kijken of het anders kan, maar zo rigoureus is onverstandig. Al was het maar omdat de bieb in elk geval niet het gevoel heeft mee te zijn genomen in de afweging.

Maar mocht u daarvan schrikken; dat is nog niks. De theaters kunnen het helemaal bekijken. Geen geld voor de theaters. Op de Vlietdagen kun je geen foto maken zonder daar per abuis een wethouder op te kieken, maar in de theaters komen ze blijkbaar niet. En wij allen niet.

Want waar het kunst en cultuur betreft, is de zonde ouder dan deze coalitie. Daar moet ik de hand ook in eigen boezem steken. Deze raad maakt de verkeerde keuze. In de vorige periode al. Dat hadden we moeten repareren. Want nu zijn we te laat en heeft zogenaamd cultureel ondernemerschap ineens de plek ingenomen van gezond verstand.

Onze gemeente geeft schandalig weinig geld uit aan kunst en cultuur. Waar een gemiddelde gemeente in Nederland € 101 per inwoner uitgeeft voor haar cultuursector, doet Leidschendam-Voorburg een magere € 42 per inwoner de deur uit. Ongekend. Dat moet echt hoger. En structureel hoger.

Ik hoor graag van het college, maar ook van de collega’s waarom zij het wel verantwoord vinden om zo karig om te gaan met onze culturele sector, waar enorme groepen vrijwilligers nota bene het werk doen.

Voor achterlijk veel geld leggen we een rugbyveld aan waar maar twee jaar gebruik van kan worden gemaakt, maar wanneer de podiumkunsten ondersteuning nodig hebben, staan wij het met elkaar toe dat de twee theaters uit elkaar gespeeld worden. Ik heb mails gekregen waarin gevraagd wordt dan maar Ludens te korten ten gunste van het Veur theater. En vanavond nog hebben we een inspreker over hetzelfde gehoord. Divide and conquer. Dat kan de bedoeling niet zijn. Want ook Ludens is niet een superdeluxe overgefinancierd theater. Wij zijn een gierige gemeente waar het cultuur betreft. We zullen het amendement van GBLV voor structurele subsidie voor het Veur steunen.

-----

Ook het LHBTQI+beleid van deze gemeente - nog altijd onderdeel van minderheidsbeleid, als ik me niet vergis - vraagt meer ambitie.

De verantwoordelijkheid voor een empowering inclusiviteitsbeleid is niet af te kopen met een picknicktafel en een paar blikken verf. Of met een coming-out-day of met mooie woorden van de wethouder - dat mag gezegd; we hebben er genoeg over gesteggeld. Bij coming-out-day heeft wethouder Stemerdink dan eindelijk verstandige dingen gezegd. Maar het is onvoldoende. En we hebben ons teveel gericht op de klassieke doelgroep van roze beleid; homoseksuelen.

Maar inclusief beleid op diversiteit in genderidentiteit is andere koek. Het wordt hoog tijd om er werk van te maken om onnodige gender-registratie te verbannen. We zien er naar uit hier met wethouder Stemerdink verder over te praten. Laat dat nou geen aanpassing van de begroting vragen.

-----

Want geld is er in elk geval niet. De broekriem moet worden aangehaald. Ik snap dat de septembercirculaire niet is verwerkt in de stukken die vanavond voorliggen; dat was echt te kort dag. Maar we moeten er wel wat mee.

De kaasschaaf is in elk geval niet de oplossing. Het college legt ons voor om de eigen organisatie efficiënter te organiseren, maar dat is een wassen neus. Onze organisatie heeft na een stapeling van kaasschaaf-acties uit het verleden echt geen vet meer op de botten. Een kale kip kun je helemaal niet plukken, dus de voordelen die daar op papier gehaald worden, blijven enkel op papier.

Ik zei het al. Geld is er niet. In elk geval niet tot die aandelen van Eneco zijn verkocht.

Op die verkoop neemt het college in deze stukken alvast een voorschot. Sterker nog: er wordt voorgesteld om de solvabiliteitsnorm los te laten, met deze prachtige deal in het achterhoofd als verzekeringspolis. Daar zakt mijn broek van af.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de fractie van de VVD hiermee akkoord gaat. Jaren heb ik aan moeten horen van oud-collega’s Nijhof en Overmeire hoe het allemaal wel moet. Deze norm loslaten hoort daar niet bij. De vorige VVD-fractie was met deze begroting nooit akkoord gegaan, en al helemaal niet met het loslaten van de solvabiliteitsnorm, of zoals we die in de vorige periode nog noemden naar haar initiatiefnemer: de Breedijk-norm. In de vorige periode kreeg de oude coalitie van de VVD stevig op haar kop na enkel te flirten met het aanraken van die solvabiliteitsnorm. Dus het moet gek lopen, wil de begroting worden goedgekeurd vanavond. Wat er niet is, kun je niet uitgeven, zei Gerrit Nijhof altijd. En Eneco is nog niet verkocht.

-----

Geld is er niet. Wat dat betreft wordt het meer en meer helder dat alle enthousiaste CDA- en VVD-kiezers die brug op hun buik kunnen schrijven. Die kunnen we echt niet betalen. En een hoop andere ambities mogelijk ook niet.

GroenLinks zou het verstandig vinden om vanavond nog duidelijkheid te scheppen over die brug. In de stukken is ie al keurig weggemoffeld. Ik roep het college op nader onderzoek naar een extra oeververbinding te staken omdat een brug simpelweg onbetaalbaar is. Graag een reactie hierop. En mocht die reactie niet in een duidelijke ja of nee resulteren, dan hoor ik graag waarom dat zo is.

Ik roep ook mijn collega’s in de raad van de coalitiepartijen op om hier kleur op te bekennen. Houd op met kiezers in de maling te nemen, en wees er eerlijk over. Die brug komt er niet. Daar kunnen we vanavond nog eerlijk over zijn.

-----

En als we toch verstandig bezig zijn, dan kunnen we meteen doorpakken. Er is namelijk één taboe dat de coalitie vast níet wilde gaan onderzoeken in hun taboeloze bereikbaarheidsagenda, waar juist wel winst te halen is voor luchtkwaliteit, voor het milieu, maar ook onze portemonnee. Betaald parkeren.

Een prima en structurele oplossing voor een deel van onze tekorten die wel past in een beschaafde samenleving. Parkeerplaatsen komen niet gratis uit de lucht vallen: die worden onderhouden van gemeenschapsgeld. En de grond waarop ze staan is openbare grond, die nergens anders meer voor kan worden gebruikt. Mensen die hun auto parkeren in de openbare ruimte mogen dus best bijdragen in de kosten. Dat is beter dan bezuinigen op de culturele sector, en dat is beter dan een greep doen uit de reserves.

Ook hierop graag een reactie. Is het college met GroenLinks eens dat het nu dan eindelijk opportuun is om betaald parkeren als serieuze optie te onderzoeken? En is het college met GroenLinks eens dat betaald parkeren als onderdeel van ontmoediging van autobezit ook een instrument kan zijn in de strijd om een betere luchtkwaliteit? Sluit dit aan op de opmerking in de stukken dat “Door het beperken van niet noodzakelijk autogebruik” de leefbaarheid verbeterd wordt?

En hoe zit het met openbaar vervoer? De begroting blijft daar geraamd op 32.000 euro, geen stijging en geen daling. Dat bedrag verbleekt bij de 4 honderdduizend euro die we gaan investeren in parkeren, een stijging van 1,5 ton ten opzichte van 2017. Een beetje gek, want in diezelfde begroting staat “En in lijn met het regionale beleid moet het aantal reizigers in het openbaar vervoer in de periode 2005-2030 met 50% groeien.” Kan het college uitleggen hoe ze tot deze keuze is gekomen? We waren het er toch over eens dat we mensen wilden stimuleren om fiets en OV te gebruiken?

-----

Want dan hebben we nog duurzaamheid. Ook daar is nog veel te doen. En kunnen we ons afvragen of we ons genoeg inzetten.

Vorige week nog besloot het Europees parlement dat er vanaf 2021 een verbod komt op een aantal plastic wegwerp-voorwerpen, zoals wattenstaafjes, rietjes, ballonhouders en roerstaafjes. Als zo’n versnipperd taai gremium als het EP zo’n dapper besluit neemt, hoe kan het dan dat wij hier met 7 fracties niet verder komen dan een symbolisch besluit op luchtkwaliteit.

Symbolisch zeg ik, omdat er in de begroting nauwelijks over wordt gesproken. Terwijl de raad unaniem heeft verzocht om permanente metingen van de luchtkwaliteit. Het college mag zelf onderzoeken hoe ze dat doen, maar er zal toch budget voor moeten worden geraamd. Of kost dit niets? Graag een reactie.

-----

En ook de jeugdzorg is een zorgenkind. Want welke maatregelen we daar gaan nemen blijft nog een verrassing. Ik twijfel er niet aan dat het college hier de zorgen van GroenLinks deelt. Maar ik ben wel benieuwd wanneer we hier met elkaar concrete stappen gaan zetten. Misschien kan het college hier wat over zeggen.

Er lijkt ook geen rekening gehouden met de extra investeringen die we overigens moeten gaan doen om de wachtlijsten én de kosten te gaan beheersen. Hier lopen namelijk de kosten vóór de baat uit. Denk aan betere verwijzing door beter opgeleide wijkteams en praktijkbegeleiders. Eerder signaleren en oplossen kost in eerst veel geld, en levert dan pas betere zorg tegen een betere prijs op. Hoe kijkt het college hiernaar?

Preventie moet de oplossing zijn. Ambulantisering en afwachtendheid die het systeem is ingeslopen, maakt dat we wachten tot jongeren probleemgevallen zijn. Dat is het probleem.

We kunnen wethouder Bouw deze kluif niet alleen laten oplossen. Daarom vraag ik me af of de wethouder blij zou zijn wanneer we een raadswerkgroep voor dit onderwerp instellen?

-----

Er zijn overigens meer plekken in de stukken waar vaagheid en wachttijd op de vele onderzoeken die nog komen ons parten spelen. Ook bij maatregelen die GroenLinks juist toejuicht.

Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als door de inzet op schoolzwemmen dit niet verdubbelt, maar verviervoudigt? Dat kan makkelijk, want er zouden tien keer zoveel kinderen in aanmerking voor schoolzwemmen komen. Dan is de verdubbeling van het geld bij lange na niet genoeg. Gaan we dan kinderen weigeren, extra geld investeren? Het college als Sinterklaas, en dan de raad de zwarte piet als het geld op is?

En ik leg nogmaals mijn zorgen neer op W&I. We hebben daar met experimenten geprobeerd mensen zich nuttig te laten maken. En de betaalde baan als ultiem doel losgelaten. Houdt wethouder Stemerdink dit droog? Wij moedigen dat aan.

-----

En wat is er toch in de WMO aan de hand dat daar als bij een wonder weer een meevaller te signaleren is? Ook daar begin ik me steeds meer af te vragen of dat verstandig is. En of we niet erg voorzichtig moeten zijn met conclusies trekken hier. De doelgroep is niet bij toverslag zelfredzaam geworden. We hebben al eerder geconstateerd dat een grote groep ouderen zelf bijlegt op huishoudelijke hulp. En als we de geluiden mogen geloven, worden veel aanpassingen aan huizen door de gemeente afgewezen.

Zou het college bereid zijn nog eens goed te kijken naar gaten in onze bestedingen in WMO om te bezweren dat we hier geen zaken laten liggen? Ik snap dat we de euro’s nu goed kunnen gebruiken om gaten in W&I en Jeugd op te vangen, maar het blijft toch gek dat we hier jaar in, jaar uit maar geld over lijken te houden. Volgens mij moeten we hier scherp op zijn.

We hebben als raad een verplichting om voor onze inwoners te zorgen.

-----

Afgelopen weken konden we in de media van dichtbij meemaken wat de marktwerking met onze voorzieningen kan doen. Een heel rijtje ziekenhuizen werd gesloten, want financieel niet rendabel genoeg. Vast allemaal niet zo één-dimensionaal als mijn GroenLinkse afkeer van de marktwerking in mijn hoofd vertaalt, maar één ding staat vast: er werd de afgelopen dagen driftig gesleept met ouderen en zieken.

Op het ochtendjournaal zag ik gisterochtend nog een oude dame, tegen haar zin, in een ambulance gehesen worden om vervoerd te worden naar een ander ziekenhuis. Er stond in het zelfde item een meneer te huilen die zijn werkplek verloor. Het ziekenhuis waar hij al tientallen jaren werkte.

Marktwerking als catalysator van de sluiting van een ziekenhuis. Dit is het schrikbeeld waar GroenLinks voor vreest. Een samenleving waarin we onze zorg overlaten aan verzekeraars die meer belang hebben bij hun portemonnee dan bij onze gezondheid. Een samenleving waarin waarde enkel nog in euro’s lijkt te tellen. Waarin belangrijk wordt verwisseld met rendabel. En waarin het kabinet besluit niet in te grijpen als voor veel mensen het dichtstbijzijnde ziekenhuis ineens een provincie verder komt te liggen.

Dat is het schrikbeeld. Een samenleving waarin marktwerking met wijsheid wordt verward. En we dus geld steken in parkeerplaatsen, in plaats van in verduurzaming door autobezit te ontmoedigen. Want daar is minder vraag naar. En onze eigen lage lasten wegen altijd zwaarder dan de lasten van de buren, dus inclusiviteit kan nooit bovenaan de agenda staan.

Dat is het hele probleem. Marktwerking is geen wijsheid. Marktwerking is het gelijk van hen die de vraag bepalen. En dat zijn zelden de zwakkeren in onze samenleving. En zelden de minderheden.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.