Nieuws van politieke partijen in Maastricht over GroenLinks inzichtelijk

17 documenten

Pijnlijk, noodzakelijk en urgent | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 03-09-2020 00:00

Bezuinigingen in Maastricht

Het Maastricht dat ik ken, bezuinigt niet op mensen op of onder het Sociaal Minimum. Niet de zwaarste lasten op de zwakste schouders.

Dat was de kernboodschap die ik namens GroenLinks in het debat over de bezuinigingen inbracht. Vandaar

geen aantasting van de 110% norm voor toegang tot de bijzondere bijstand geen aantasting van de inkomensregelingen in het armoedebeleid zoals de mogelijkheid van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

De boodschap klonk helder maar of hij overal goed ontvangen is????

We houden de uitwerkingen van de maatregelen dan ook goed in de gaten, want daar zouden we nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.

Moet er dan helemaal niet bezuinigd worden in het Sociaal Domein?

Jawel en liefst zo snel mogelijk. Het is duidelijk dat we weer grip moeten krijgen op de uitgaven.

We zullen binnen de WMO een einde moeten maken aan een aantal ruimhartige regelingen die voor alle Maastrichtenaren gelden. Juist om de meest kwetsbaren te ontzien. De gemeentelijke organisatie moet meer toegesneden worden op het werken vanuit de dialoog en met samenhang tussen beleid en uitvoering. Het gat van meer dan 25 miljoen moet wel gedicht worden. Ook om bezuinigingen te voorkomen die bijvoorbeeld de culturele voorzieningen en onze ambities op duurzaamheid en klimaat structureel aantasten.

In het grote raadsdebat van afgelopen dinsdag hebben we gelukkig een aantal culturele gezelschappen kunnen vrijwaren van de bezuinigingsdrift.

Musica Sacra, Jazz Maastricht, Intro in Situ en Viewmaster behouden hun subsidie. Bureau Europa behoudt een deel waarmee ze in stand blijven, maar waarmee ze ook een opgave hebben naar de toekomst.

Bij klimaat en duurzaamheid hebben we echt wel moeten slikken. Onze wethouder, Gert-Jan Krabbendam, heeft ons uiteindelijk kunnen overtuigen dat de huidige voorstellen verantwoord uitgevoerd kunnen worden. En dat die onze lange-termijn doelstellingen niet fataal raken.

De korting op de uitvoering van de Klimaatbegroting bijvoorbeeld kan bij het MKB worden neergelegd omdat die sector nu ook financiering voor klimaatmaatregelen uit andere potjes kan krijgen. We hebben ons sterk ingezet voor het behoud van de Natuurtuinen en hebben daarvoor een motie ingediend. (zie onder MEER LEZEN) En de wethouder beloofde, in reactie op onze breed gesteunde motie, dat hij in de gesprekken met CNME zorgvuldig zal kijken naar de bescherming van de Natuurtuinen, bijvoorbeeld door over onderhoud en exploitatie van het gebouw in samenspraak met CNME andere afspraken te maken. De educatieve rol van CNME is sowieso al van bezuiniging uitgezonderd en de energiecoaches kunnen elders financiering krijgen.

We hebben moeten instemmen met pijnlijke voorstellen en totdat in november de definitieve begroting is vastgesteld zullen nog vele dilemma’s volgen.

Maar er ligt nu wel een pakket vanuit een visie waarmee we denken dat Maastricht zich als stad en gemeenschap verder kan ontwikkelen.

Op 19 augustus hadden we een meet-up over de mogelijkheden om in het Sociaal Domein te bezuinigen.

Wethouders van Eindhoven (Renate Richters, GroenLinks ) en Venlo (Frans Schatorjé, EenLokaal) legden uit hoe zij dat in hun steden hebben aangepakt.

Met

goed toezicht op de toekenningen, verstandige afspraken met zorgaanbieders, een calamiteitenfonds voor zaken die niet voorzien werden en vooral meer en beter onderlinge samenwerking

kom je al een heel eind.

Daar putten we hoop uit. En uit het feit dat Maastricht al tal van initiatieven kent die daarin voorgaan, waar we lering uit kunnen trekken.

Die initiatieven kunnen passen in een goed toegankelijk Sociaal Domein dat iedereen de zorg levert die hij/zij in zijn/haar situatie nodig heeft.

Marlise Korsten  

Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 01-09-2020 08:48

Op dinsdag 1 september 2020 beraadslaagt de gemeenteraad van Maastricht over de Prebegroting 2021 en het Uitvoeringsbeleid 2020. Er staat veel op het spel, want er is een tekort van 25 miljoen. Fractievoorzitter Manon Fokke voert het woord.

Lees hier de bijdrage van de PvdA Maastricht in eerste termijn (het gesproken woord geldt).

Mevrouw de voorzitter,

laat ik u aan het begin van de behandeling van deze prebegroting eens meenemen naar het jaar 2010.

Gerdo van Grootheest, destijds fractievoorzitter van GroenLinks zei daarover het volgende:

“GroenLinks had gehoopt dat we vandaag op basis van een goed plan zouden discussiëren om onze stad in onzekere tijden op koers te houden. Ik zei het net al: bezuinigen doet pijn. Maar als je dat doet op basis van visie, dan heb je een verhaal.

Helaas, het tegendeel is waar. Het college komt met een brief waarin elke vorm van visionair denken ontbreekt.”

En onze huidige wethouder van Financiën bracht als fractievoorzitter van de VVD het volgende in:

“Voorzitter, deze tijd heeft geen behoefte aan politici die als boekhouders de stad regeren en vanuit de financiën redeneren. Nee voorzitter, deze stad heeft politici nodig die vanuit beleid, vanuit het hart en de noden van de stad redeneren en dan tóch weten binnen de begroting te blijven. Willekeurige bezuinigingsvoorstellen zetten geen zoden aan de dijk.”

“Het kan verkeren” zei Bredero lang geleden al. Bovenstaande citaten maken echter wel exact duidelijk hoe de PvdA over deze prebegroting denkt: visieloos. Het is kwartetten met de stad. Het is totaal onduidelijk wat het één met het ander te maken heeft, totaal onduidelijk of er een verband is tussen de voorstellen en wat dan het verband is. En als dan wethouder Janssen in de raadsronde sociaal over de prebegroting ook nog opmerkt dat alles past binnen het coalitie akkoord dan raken wij het spoor een beetje bijster. Tenzij u eigenlijk een Kameleon bent, maar misschien klopt dat wel en past dat ook wel bij de bovenstaande citaten. U draait uw jasje zoals het u uitkomt.

Voorzitter, naast dat het visieloos is, is het schrijnend dat het college financieel zo gierend uit de bocht is gevlogen. Jarenlang werd er op te grote voet geleefd, werd er telkens maar met potjes geld heen en weer geschoven, werd er gedaan alsof er niks aan de hand was. Het college in de hoofdrol van de Titanic, niet wetende dat ze recht op een enorme ijsberg afstevenden. Er sloeg een gat in de romp: € 6 miljoen, nee € 12 miljoen, nee € 25 miljoen is (of was) het tekort op de Maastrichtse begroting…. Bij de Titanic zonk het schip, een logische gedachte bij een college dat er zo’n potje van maakt. Maar nee, dit college blijft zitten en legt de rekening vooral bij de stad & haar burgers. De afgelopen tijd is vaak naar de financiële situatie in Venlo verwezen, maar in Venlo had de wethouder gelukkig het besef dat je in de politiek verantwoording hoort af te leggen en daar hoort ook bij dat je in de politiek consequenties hoort te verbinden aan je handelen. Dat is iets anders dan een beklaagdenbank, zeg ik maar even tegen D66.

Voorzitter, de PvdA vraagt zich in het kader van de financiën af of het niet goed zou zijn om onze Rekenkamer eens onderzoek te laten doen naar de stabiliteit en structuur van onze begroting. We dienen hier mogelijk een motie over in in de tweede termijn.

Daarnaast zouden we van dit college willen weten, welke actie richting Den Haag wordt ondernomen om structureel meer geld in het gemeentefonds te krijgen, want ja, ook de invloed van Den Haag op de financiële problemen in Maastricht mag niet onderbelicht blijven. Het zou echter veel te eenzijdig zijn om daar alleen met een vinger naar te wijzen. Zou de wethouder financiën overigens meer kunnen vertellen over het tweede steunpakket dat gisteren bekend werd. Is dat gelabeld geld of vrij te besteden?

Voorzitter, zondagavond werd de PvdA toch ook nog even blij verrast, want kennelijk vonden zelfs de coalitiepartijen dat het college het met de voorstellen wel erg bont had gemaakt. Er rolde een amendement van de band. Ik zal maar meteen zeggen dat de PvdA zich in de meeste van de voorstellen kan vinden. Dat hoeft u ook niet te verbazen, want daar hebben we het vorige week al uitgebreid over gehad. De dekking van de voorstellen is overigens een ander verhaal.

Overigens begrijpt de PvdA niet helemaal waarom geen poging wordt ondernomen om raadsbreed een signaal af te geven over de te schrappen maatregelen. Samen was toch het devies? Of is dat devies met deze prebegroting ook toevallig wegbezuinigd?

We zijn dus blij met het verzachten van de pijn op een aantal fronten, maar is daarmee ook echt een keuze gemaakt die past bij de stad?

Zeker, er zijn best de nodige maatregelen in het sociaal domein te noemen waarvan de PvdA heel goed snapt waarom je die neemt. Maar hoe grijpen al die maatregelen in elkaar? Hoe valt een bezuiniging op de preventieve zorg te rijmen, als je eerder in het proces binnen het sociaal domein wilt ingrijpen? Hoeveel geld kunnen we bij de nieuwe aanbesteding inlopen en zijn al deze bezuinigingen dus wel echt nodig? Hoe passen de maatregelen op armoede, WMO, jeugdzorg en preventieve zorg op elkaar? Waarom wordt gekozen voor het fraudegevoelige PGB, terwijl we al vele miljoenen aan zorggeld zijn verloren binnen het huidige systeem? Wanneer gaat Maastricht werken op een manier zoals in de decentralisaties werd bedoeld: een gezin, een plan een regisseur.

We dienen dan ook een motie in over dit onderwerp waarvan het dictum als volgt luidt:

Verzoekt het college om:

Samen met de raad vanuit een gezamenlijke visie en opgave, te komen tot meer samenhang en samenwerking in het sociaal domein conform 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur.

En gaat over tot de orde van de dag.

De decentralisatie was nu bij uitstek bedoeld om te ontschotten. De PvdA zou dan ook graag willen dat voor de begroting nog eens goed naar de samenhang van de maatregelen wordt gekeken en een eerste visie en/of uitgangspunten worden ontwikkeld op de verwevenheid binnen deze plannen. Ook willen we dat daarbij gekeken wordt of sommige mensen door de stapeling van maatregelen niet te hard worden geraakt. In dat geval vinden wij dat maatwerk verleend moet worden.

Voor cultuur geldt dat we vinden dat het college voor de begroting nog maar eens heel goed naar de gehele taakstelling moet kijken, want als je visie is: de subsidie uit Den Haag mag niet op de tocht komen te staan, de rest kan wel weg, dan kunt u uw taakveld cultuur ook toevoegen aan armoede, want het is tamelijk armoedig…. En misschien mogen we u er als PvdA aan helpen herinneren dat we nog gewoon een stadsvisie hebben, die uitgaat van woonstad, kennisstad en cultuurstad. Onbegrijpelijk ook dat u nog geen half jaar geleden met een cultuurvisie komt en nu alweer alles op de schop moet. En Kumulus. Er is nog niet eens een begin van een onderzoek….. Daar gaan we weer…. hoe ging het ook alweer bij ons theater? Een heleboel onderzoek om uiteindelijk niks te doen.

De PvdA vraagt zich overigens ook af hoe het staat met de financiën voor de Muziekgieterij, want daar horen we nog maar weinig over.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inbreng-pvda-raadvergadering-bezuinigingen/Voorzitter, ik kom op sport. Voor de PvdA gaan het wegbezuinigen van speeltoestellen, verhogen tarieven sportclubs en verhogen tarief zwembad Geusselt echt te ver. De tarieven van de sportclubs zijn verre van kostendekkend. Mensen moeten dus bijna het dubbele gaan betalen om te gaan sporten. Een buitengewoon ongezond voorstel. Voor het zwembad is niet eens onderzocht wat het effect is, maar geeft u zelf al aan dat sommige mensen hierdoor niet meer gaan zwemmen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het staat bovendien haaks op een van de uitgangspunten om in Maastricht één zwembad te bouwen: een sociaal tarief. De maatregelen bij sport vergroten nog meer de tegenstellingen tussen arm en rijk. U zet mensen op achterstand. Dat moet u nou juist niet doen. Om nog maar te zwijgen over de bezuiniging op de speeltoestellen. Juist in een tijd waar veel organisaties zich inzetten om buitenspelen te promoten, zet Maastricht de omgekeerde beweging in. De inkt van de motie over het belang speeltoestellen in de stad is wellicht nog niet eens droog of er wordt alweer een draai gemaakt.

Over cultuur en sport heb ik een amendement achter de hand voor de tweede termijn.

En ja voorzitter, er zitten nog meer voorstellen in de prebegroting waar de PvdA echt niet heel vrolijk van wordt. We zien echter ook heel goed dat er bezuinigd moet worden. Het is niet fijn, maar de financiën moeten wel op orde.

U vraagt zich nu natuurlijk af waar de PvdA cultuur, sport en beter onderbouwde keuzes in het sociaal domein van wil gaan betalen? De PvdA vindt dat stevig mag worden bezuinigd op de inhuur van externen. U maakt zich er op dit onderwerp echt te makkelijk van af. Wat ons betreft kan daar €4 miljoen structureel op bezuinigd worden. Ook de inhuur van adviesbureaus en advocaten mag nodig aan banden: een miljoen structureel.

Vandaar twee moties waarvan ik nu de dicta oplees:

Roept het college op om

– Structureel € 1 miljoen te bezuinigen op externe adviezen (inclusief advocaatkosten);

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En

Roept het college op om

– Structureel € 4 miljoen te bezuinigen op de externe inhuur van personeel;

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En voorzitter, waarom niet de OZB verhogen met 5% ipv 3%? Het levert al snel 600 ton op, en is toch typisch een voorbeeld van de sterkste schouders, de zwaarste lasten. Verhogen parkeertarieven? Ja, u heeft in uw coalitie akkoord iets afgesproken, maar als de PvdA op een topdruktedag naar Maastricht kijkt, dan weten wij wel welke keuze de PvdA zou maken.

Ook Thuis in Maastricht kan wat ons betreft in de huidige vorm weg. Zoveel geld uitgeven aan eigen communicatie kan wat ons betreft alleen als je geld over hebt.

En als we dan kijken naar de incidentele middelen: het blijft ons verbazen dat een college dat zoveel in de min staat, wel blijft vasthouden aan Koningsdag. En wij snappen er ook niks van waarom een carwash op de Belvedere weg moet als het water Maastricht aan de lippen staat. Ook horen we niks meer over ons kantoor in Randwijck waarvan toch een jaar geleden door wethouder Janssen werd gezegd dat het in de verkoop zou gaan. De PvdA kiest dan ook liever voor incidenteel geld ter dekking van de tekorten, dan weer een hap uit het vruchtboomfonds. U legt hiermee immers een rekening bij toekomstige stadsbesturen. We vinden dat als PvdA een onverstandige keuze. Laat ik afsluiten met een citaat van het monument op de Afsluitdijk: een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst. College, zorg dat Maastricht kan bouwen aan die toekomst. Snij niet omdat het geld op gaat leveren, maar maak keuzes die te verantwoorden zijn, die passen bij de vraag welke stad je wilt zijn. Biedt mensen kansen en zorg ervoor dat de tweedeling in de maatschappij niet steeds grotere vormen aanneemt.

Tot zover.

Het bericht Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Uit de gemeenteraad: | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 07-06-2020 00:00

GroenLinks kiest voor mensen aan de onderkant, voor cultuur en natuurlijk voor groen

10 uur lang heeft de gemeenteraad gedebatteerd over het ‘’KPMG-rapport”. Het rapport is heel erg kritisch over de manier waarop de Gemeente zijn geld beheert in het Sociaal Domein (geen overzicht van uitgaven, niet duidelijk wie verantwoordelijk is, niet duidelijk wie aan de bel moet trekken). En heel erg kritisch over het gebrek aan een duidelijk herkenbare koers in het Sociale Domein. Zonder uitzondering lieten de politieke partijen weten dat dit echt niet verder kan en dat van het College al veel eerder actie was verwacht op deze punten. Alleen als op deze punten afdoende antwoorden komen kan de Raad zich buigen over de acute bezuinigingsvoorstellen voor 2021-2024.

Het College trok het boetekleed aan, omarmde alle conclusies van het rapport en beloofde een hele reeks verbeterplannen en -maatregelen: een veranderplan voor de gemeentelijke organisatie, een verplichtingenadministratie bij Jeugd, meer en beter gebruik van de beschikbare data etc. Nu maar afwachten of dit ook in rap tempo gaat gebeuren. Ook over de koers van het Sociaal Domein wordt hard nagedacht. Dat zal leiden tot meer uitgewerkte plannen voor het aantal zorgaanbieders (nu meer dan 100), voor betere afstemming met bijvoorbeeld huisartsen, voor veel meer samenwerking tussen de verschillende posten in het Sociale Domein. En natuurlijk ook over het brede begrip Maastrichtse Maat. Wat bedoelen we daar nu precies mee? Kunnen we het ons nog veroorloven om ruimhartig te zijn voor iedere Maastrichtenaar die een aanvraag voor bijvoorbeeld WMO-ondersteuning doet? Of willen we ruimhartig zijn voor de mensen die dat echt nodig hebben? De mensen die moeten rondkomen van 110% van het Sociaal Minimum?

Moeilijke vragen, waar wij als fractie mee worstelen. Doordrongen van het feit dat tekorten in het Sociaal Domein onvermijdelijk leiden tot kortingen bij andere belangrijke terreinen zoals cultuur, sport en groen.

En in deze Corona-tijd is het ook lastig om daarover goed in gesprek te komen met jullie, onze achterban. We hopen binnenkort een uitnodiging te doen om bijvoorbeeld online met elkaar te praten.

Intussen waren we tussen al die vergaderingen door getuige van de fantastische en inspirerende groei van de anti-racisme beweging: Black Lives Matter. Natuurlijk waren er GroenLinksers aanwezig bij die allereerste demonstratie in Nederland: die in Maastricht op maandag 1 juni op de markt. Met corona-afstand en heel erg samen tegen het gif dat ook in Nederland met alle kracht bestreden moet worden.

Marlise Korsten

06-06-2020

Cultuurstad Maastricht in gevaar

D66 D66 GroenLinks CDA Maastricht 29-04-2020 10:52

D66 Maastricht stuurt samen met Groen Links, SPM en CDA een open brief aan het college ter ondersteuning van de culturele sector in de Coronacrisis. De Coronacrisis brengt vele mensen in existentiële problemen. Veel ondernemers, zzp-ers en flexwerkers worden in hun bestaan bedreigd.

De cultuursector heeft een bovengemiddeld aandeel aan zzp-ers en flexwerkers, die vaak niet in het schema van de hulppakketten van TOZO en TOGS passen.

Ook vele podia, zoals de Muziekgieterij, waar we net veel geld in geïnvesteerd hebben, hebben het zwaar, want geen publiek betekent geen inkomsten. Ook vele amateurverenigingen kunnen geen events organiseren en lopen zo veel broodnodige inkomsten mis.

We hebben te horen gekregen, dat er tot 1 september geen evenementen mogen plaatsvinden. Hierdoor dreigt onze mooie, diverse cultuurstad Maastricht in de toekomst te gaan veranderen in een kleurloze, cultuurarme stad. Ook voor onze regio zou dat funest zijn.

Cultuur werd altijd al slecht betaald, zodat de meeste cultuurmakers nauwelijks een buffer konden opbouwen om deze lange periode te kunnen overbruggen; bovendien zal ook de anderhalve meter maatschappij, als cultuur weer mag, het heel moeilijk maken voor cultuurmakers, het hoofd boven water te houden.

Daarom hebben we een open brief geschreven met de oproep aan college, provincie en rijk om extra aandacht en steun voor de cultuursector te vragen.

Tegelijkertijd nodigen we de cultuursector uit, zelf aan te geven, waar en hoe ze het beste ondersteund kan worden. Wij openen binnenkort een website met een aantal vragen en een forum, waar dit besproken kan worden.

Kijk voor de complete tekst van de open brief hier.

Cultuurstad Maastricht in gevaar | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Maastricht 29-04-2020 00:00

GroenLinks stuurt samen met D66, SPM en CDA een open brief aan het college ter ondersteuning van de culturele sector in de Corona crisis.

De Corona crisis brengt vele mensen in existentiële problemen. Veel ondernemers, zzp'ers en flexwerkers worden in hun bestaan bedreigd.

De cultuursector heeft een boven gemiddeld aandeel aan zzp'ers en flexwerkers, die vaak niet in het schema van de hulppakketten van TOZO en TOGS passen.

Ook vele podia, zoals de Muziekgieterij, waar we net veel geld in geïnvesteerd hebben, hebben het zwaar, want geen publiek betekent geen inkomsten. Ook vele amateurverenigingen kunnen geen events organiseren en lopen zo veel broodnodige inkomsten mis.

We hebben te horen gekregen, dat er tot 1 september geen evenementen mogen plaatsvinden.

Hierdoor dreigt onze mooie, diverse cultuurstad Maastricht in de toekomst te gaan veranderen in een kleurloze, cultuurarme stad. Ook voor onze regio zou dat funest zijn.

Cultuur werd altijd al slecht betaald, zodat de meeste cultuurmakers nauwelijks een buffer konden opbouwen om deze lange periode te kunnen overbruggen; bovendien zal ook de anderhalvemeter maatschappij, als cultuur weer mag, het heel moeilijk maken voor cultuurmakers, het hoofd boven water te houden.

Daarom hebben we een open brief geschreven met de oproep aan college, provincie en rijk om extra aandacht en steun voor de cultuursector te vragen.

Tegelijkertijd nodigen we de cultuursector uit, zelf aan te geven, waar en hoe ze het beste ondersteund kan worden. 

Bekijk voor de complete tekst de open brief hieronder.

Met dank aan Cilia Daemen.

 

GroenLinks stemt tegen het geamendeerde voorstel voor het terrassenbeleid. | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 12-02-2020 00:00

Een van de breekpunten was de motie om staand drinken toe te staan. Er waren veel ingezonden brieven van verontruste bewoners binnengekomen en door het aannemen van deze motie werden ook enige convenanten, die tussen plaatselijke horeca en bewoners gesloten waren, buiten spel gezet.

 

De raad van Maastricht heeft unaniem ingestemd met een motie van GroenLinks die het college vraagt de lokale afdeling van Koninklijke horeca uit te nodigen om met de gemeente Maastricht een green deal aan te gaan. In die afspraak wordt met de ondernemers onderzocht op welke manier de horeca in Maastricht gestimuleerd kan worden om de terrasverwarming te verduurzamen.

 

Het is GroenLinks al een tijd een doorn in het oog om de energieverslindende terrasverwarming te zien branden op bijna lege terrassen. Sowieso is het, als je er oog voor hebt, een ergerniswekkende energieverspilling. Gelukkig zien we ook horecaondernemers die al vanuit zichzelf op meer duurzame terrasverwarming zijn over gegaan.

 

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zet zich in bewustzijn bij haar deelnemers te wekken om energiebesparing serieus te nemen door o.a. terrasverwarming te verduurzamen

De green deal van KHN en de gemeente Tilburg is daarvan een goed voorbeeld.

 

We verwachten binnenkort van het college een duidelijk beeld te krijgen van de green deal.

 

Het terrassenbeleid en de verordening die dinsdag 11 februari werd besproken in de raad leverde veel amendementen en moties op.

We hebben een aantal amendementen en moties ondersteund.

Waar we fel tegen waren, was het amendement dat de duur van de vergunning wilde verlengen. We willen juist een gelijk speelveld en meer flexibiliteit. Eventuele nieuwe ondernemers moeten niet eindeloos hoeven wachten op een terrasvergunning.

Ook de motie van het CDA om staand drinken toe te staan, waren we niet voor. We vinden het staand drinken wel een sympathieke sfeer geven en is zeker gepast bij bepaalde evenementen. Maar we vinden het regelen daarvan uitvoering en niet passen bij de kader stellende rol van de raad. We willen graag dat het college bij verschillende gelegenheden nagaat of het staand drinken mogelijk is.

Maar dan wel op zo’n manier dat de leefbaarheid in de stad wordt gewaarborgd.

Ook de eis van extra toiletten voor droge horeca druist in tegen het rechtsgevoel. Want binnen een terrasvergunning een verschil maken voor droge en natte horeca heeft invloed op alle droge en natte horeca in de stad en niet alleen voor de pleinen waar dit amendement vooral op gericht was. Ons voorstel om het college een opdracht te geven te komen met een voorstel waarin het aantal toiletten een relatie had met de grootte van het terras werd niet door de indieners overgenomen.

Hoewel we voor de terrassenverordening waren, waren we tegen het geamendeerde voorstel.

Volgens GroenLinks onuitvoerbaar en slecht voor de uitvoering van het beleid.

GroenLinks zorgt voor brede opdracht bij het zoeken naar bezuinigingen | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 13-11-2019 00:00

Zoals jullie in de media hebben kunnen lezen en horen, heeft het College voor het komende begrotingsjaar 2020 een begroting met een tekort van ongeveer €11 miljoen moeten presenteren.

Dat tekort komt vrijwel geheel voor rekening van het Sociaal Domein, meer precies de WMO en de Jeugdhulp en wordt ook verklaard doordat het Rijk de decentralisaties met een te forse korting op het budget hebben gecombineerd. Maastricht staat hierin niet alleen.

Het Maastrichtse tekort is op zich al een slechte zaak en vooral het feit dat dit oplopend tekort voor het College als verrassing kwam maakte dat het een behoorlijk beladen debat is geworden. Het College erkende ruiterlijk dat dit niet zo had mogen lopen en presenteerde een plan om in de Kadernota 2020 voorstellen te doen om dit tekort structureel op te lossen en beter grip op de uitgaven te krijgen.

GroenLinks heeft er sterk op aangedrongen om degelijk en diepgaand te analyseren wat de oorzaken van het tekort zijn. We stelden vragen als:

Is de informatie-uitwisseling goed ingericht, gericht op tijdige en adequate rapportage aan de ambtelijke en politieke leiding? Is de wijze en frequentie van aanbesteding te hoog of te laag of verkeerd. Hebben we misschien teveel aanbieders en is dat een van de oorzaken van een grote bureaucratie?? Hoe is het te verklaren dat externe voorschrijvers zwaardere behandelingen voorschrijven; is er goed contact met de externe voorschrijvers? Is de controle op de uitgaven goed geregeld en worden die controles inmiddels bemand en uitgevoerd? En hoe komt het dat u vanaf 2017/2018 met draaiknoppen denkt besparingen te realiseren en dat ieder keer niet realiseert? Hoe en door wie is daarop gestuurd?

GroenLinks denkt dat veel winst te maken is door integraler, minder verkokerd te werken. Geef dus mooie vernieuwingen zoals De Blauwe Zorg, de Krachtenbundeling en de 50-gezinnen aanpak ruim baan. Ze bewijzen hun meerwaarde voor de burgers en leveren ook aantoonbaar besparingen op. Volg die trend als gemeente en zet het gebiedsgebonden werken van de Sociale Dienst door. Laat Sociale wijkteams integraal werken en bijvoorbeeld de contacten met scholen intensiveren. Dan kan je kinderen die in de problemen komen eerder van de goede hulp voorzien.

De raad nam uiteindelijk mijn voorstel voor een onderzoeksopdracht aan waarin alle door GroenLinks genoemde elementen opgenomen zijn. (zie bijlage) De resultaten van het onderzoek komen hopelijk in februari voor de Raad beschikbaar. En dan wordt het pas echt spannend: want waar komen die besparingen terecht?? Het is immers duidelijk dat de meningen hierover tussen de politieke partijen flink uiteenlopen. “De Maastrichtse Maat”, het sociale gezicht van onze stad zit ons in het hart gebakken en daarmee is duidelijk waar de grens voor GroenLinks ligt. Het is immers niet acceptabel als burgers die hulp en zorg nodig hebben de rekening van deze tekorten moeten gaan betalen.

En verder:

Stemden we voor een onderzoek naar de mogelijkheden van een woonplicht in Maastricht Stemden we voor een motie die ook MBO-studenten onder het programma Studentenstad laten vallen. Stemden we voor een motie om de buurtbrökke in Pottenberg en Malperthuis zekerheid voor de toekomst te bieden En stemden we voor een motie die structurele financiering met ontschotte budgetten voor projecten als Athos-Eet-Maakt-Doet mogelijk kan maken. Namen we graag kennis van de Maastrichtse klimaatbegroting ‘’Missionzeromaastricht’’ en het Spoorboekje verbeteren luchtkwaliteit en bereikbaarheid. En kondigden we een motie aan over de toekomst van de luchthaven Maastricht Aken Airport. Die luchthaven verliest immers opnieuw zijn bestaansrecht nu de private eigenaar zijn licentie heeft ingeleverd en er nog steeds geen regulier passagiersvervoer mogelijk is. Geen cent meer dus voor de MAA. Afwachten hoe dat gaat lopen in de Raadsvergadering van 26 november.

Marlise Korsten.

Moties en amendementen afgelopen jaar | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 05-08-2019 00:00

We hebben niet stilgezeten, het afgelopen jaar!

Het zomerreces loopt ten einde.

Tijd voor een overzicht van de moties en amendementen die we het afgelopen jaar (mee) hebben ingediend.

 

Afkortingen: GL betekent opgesteld en ingediend door GroenLinks

                      MI betekent mede ingediend door GroenLinks

 

GL   Motie GroenLinks inzake Verlenging aanstelling de heer Postema

GL  Amendement GroenLinks inzake Betrokkenheid raad bij majeure projecten (n.a.v. rekenkamerrapport Geusseltbad)

GL  Aanpassen overnemen aanbevelingen rapport Rekenkamer Zicht op Samenwerking

MI   Amendement inzake Aanpassen inzamelfrequentie afval

MI   Motie inzamelen luier- en incontinentiemateriaal

MI   Wachtlijsten Jeugdzorg

MI   Wachtlijsten WMO

GL  Maastricht Kinderpardongemeente

MI  Wachtlijsten GGD Veilig Thuis (aangehouden)

GL  Nachtnet Limburg

GL  Subsidie Regentonnen

MI  Onderzoek naar gratis Omnibuzz vervoer in de daluren

MI  Milieuzone Maastricht

MI  Werkwijze raad inzake borging kwaliteit raadsvoorstellen

GL  Indicatoren, Risico’s en SDG in Raadsvoorstellen

MI  Maatregelen Luchtkwaliteit

GL  Evaluatie innovatieagenda cultuur

GL  Beleid Culturele en sociale broed- en vrijplaatsen (aangehouden)

GL  25-06-2019: Tendervoorwaarden Landbouwbelang

GL  Woonprogrammering studentenhuisvesting 2019 – 2024

MI  Bankastudio’s

MI  Subsidie Jazz Maastricht

MI  Onderzoek naar invoering woonplicht (aangehouden)

MI  Motie bijenhotels op het ‘Mosae Forum’

MI  Tweede toets verruiming van het cultureel ondernemerschap van het Theater aan het Vrijthof

MI  Maastrichtse Kinderburgemeester

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.