Nieuws van D66 in Noord-Holland over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Een gezondere leefomgeving in Noord-Holland voor alle inwoners

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 01-07-2020 11:42

In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken hebben GroenLinks, VVD, D66 en PvdA afgesproken om een gezonde leefomgeving in Noord-Holland te gaan bevorderen met een integraal programma. Daar is 13,2 miljoen euro voor gereserveerd. Op 22 juni is het programmaplan besproken in de commissie Natuur, Landbouw & Gezondheid (NLG).

Linde Gonggrijp, D66-woordvoerder: “Met het programma zetten we de gezonde leefomgeving van de inwoners centraal bij alle dingen die de Provincie doet. Dat is een geweldige stap voorwaarts, en het zal ook een verandering inluiden.”

Uit de verkenningen voor de Omgevingsvisie NH2050 is gebleken dat gezondheid een belangrijk thema is voor de inwoners van Noord-Holland. De coalitiepartners willen dat de Provincie daarin een actieve en verbindende rol in oppakt onder de Omgevingswet. De ambitie is om een fysieke leefomgeving te creëren die gezond is voor haar inwoners en die een gezonde leefstijl stimuleert. De Provincie doet dat vanuit haar eigen takenpakket en in samenwerking met gemeenten, gezondheidsinstanties, bedrijven en inwoners.

D66 is verheugd dat de provincie actief stuurt om samen met partners en met participatie van bewoners een gezonde fysieke leefomgeving te creëren. Door bestaande provinciale activiteiten en programma’s op dit punt te actualiseren, ontstaan er kansen om gezondheidswinst in de fysieke leefomgeving te boeken. Het programma stimuleert innovatie en zet volop in op het verzamelen van open data.  Nieuw is ook het kijken naar de totale omgevingskwaliteit. Voor D66 is daarbij van belang om dit ook meetbaar te maken.

Wat is een gezonde leefomgeving?

Iedereen heeft wel een beeld bij “gezonde leefomgeving”. Maar wat is het? De provincie voldoet aan de wettelijke milieunormen en streeft er naar de WHO advieswaarde “waar mogelijk versneld te behalen”. Maar wordt de omgeving voor burgers dan ook als voldoende gezond beschouwd? En wanneer is het groen en stil genoeg? D66 vraagt om een concrete nulmeting om als Provinciale Staten resultaten te kunnen beoordelen.

Een andere bril opzetten bij alles wat we doen

Vanuit dit programma ligt het voor de hand dat er een koppeling wordt gemaakt naar andere beleidsterreinen. Er zal voor alle activiteiten een “gezondheidsbril” opgezet moeten worden. Om het plaatje compleet te maken ziet D66 graag ook een koppeling met landbouw. Het gebruik van bijvoorbeeld pesticiden heeft direct effect op de kwaliteit van de bodem en het water. Nu wordt dit voorgesteld in het zgn. 2e spoor “onderzoek en monitoring”. D66 vindt dit ook van groot belang in het 1e spoor “reguleren” en 3e spoor “maatregelen” . De ambitie om gezondheidsaspecten zwaarder te laten meewegen in de vergunningverlening sluit hierbij aan. Een nieuwe Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving geeft kansen om milieuruimte in bestaande vergunningen af te bouwen als innovatie dat toelaat. D66 ziet hem graag snel komen.

De provincie Noord-Holland stapt nu echt op de fiets #NHfietst

D66 D66 PvdA Noord-Holland 21-01-2019 08:30

De Provincie Noord-Holland gaat samen met betrokken partners verder bouwen aan het fietsnetwerk en doorfietsroutes. Daarnaast wordt het fietstoerisme gestimuleerd en wordt ook voor fietsers gekeken naar specifieke “smart mobility”. Ook  wordt  ketenverplaatsing auto-fiets opgenomen in het beleid, komt er meer aandacht in alle beleidskaders voor verkeersveiligheid en lease- en deelfietsen. Vanzelfsprekend blijft er aandacht voor het oplossen van fietsknelpunten, zoals afgesproken met de Fietsersbond.

Perspectief Fiets

Sinds de politiek in mei 2017 aan de bel heeft getrokken is de provincie Noord-Holland echt aan de slag gegaan met fietsbeleid. Samen met betrokken partners is er eerder een concept-hoofdfietsnetwerk gepresenteerd, heeft er een pilot met deelfietsen bij een busstation plaatsgevonden en is er een Actieprogramma Fiets opgesteld. Met het “Perspectief Fiets” is een solide bouwsteen gelegd voor de mobiliteitsprogramma’s in de Omgevingsvisie. Er is voor het oplossen van knelpunten en kleine infrastructuur nu al geld beschikbaar waar gemeenten gebruik van kunnen maken. Voor het vervolg zal na de verkiezingen geld beschikbaar gesteld moeten worden. Daar lijkt bij alle partijen draagvlak voor te bestaan op 24 januari in de commissie Mobiliteit & Financiën.

Meer fietsen niet alleen omdat het moet, maar omdat het gemakkelijk kan

“D66 is meer dan blij met de uitvoering van motie M31-2017”, aldus Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland: “Dit “Perspectief Fiets” voldoet aan onze verwachtingen. Erkenning van de deelfiets, Smart Mobility voor fietsers, maar vooral het regionale hoofdfietsnetwerk is een grote stap vooruit: meer doorfietspaden door de regio. Herkenbaar en met een nieuwe kwaliteitsstandaard. De actieradius van de dagelijkse fietser kan daardoor flink groter worden.”

#NHfietst

https://noordholland.d66.nl/2019/01/21/de-provincie-noord-holland-stapt-nu-echt-op-de-fiets-nhfietst/
D66

Marieke van Duijn (PvdA), Servaz van Berkum (GL) en Andries Tijssens (D66), de drie organisatoren van het #NHfietst symposium in mei 2017

Noord-Holland wil in Schagen openbaar vervoer combineren met doelgroepenvervoer

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 11-06-2018 14:07

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van maandag 11 juni 2018 is het initiatiefvoorstel ‘Pilot naar combinatie openbaar vervoer met doelgroepenvervoer in Schagen’ van PvdA, CDA en D66 met algemene stemmen aangenomen. “Nu dit voorstel is aangenomen, kunnen we starten met een onderzoek naar een pilot om het vervoerssysteem te verbeteren. Dit willen we doen door verschillende aanbieders met elkaar te combineren die nu nog los van elkaar rijden”, aldus PvdA Statenlid Nico Papineau Salm.

Het combineren van openbaar vervoer met doelgroepen vervoer houdt in dat wordt gekeken hoe de reguliere bus, leerlingenvervoer, ziekenvervoer, etc. elkaar kunnen aanvullen. CDA Statenlid Dennis Heijnen: “Nu komt het voor dat drie busjes achter elkaar aan rijden, met in alle bussen maar 1 of 2 personen. Het combineren van deze vervoersstromen biedt de reiziger meer mogelijkheden. Bovendien wordt het vervoersysteem efficiënter, goedkoper en minder milieubelastend.” Het onderzoek gaat van start in Schagen en gebruikers kunnen tijdens de pilot gebruik blijven maken van hun eigen betaalpas/betaalsysteem.

In het verleden is het combineren van vervoersstromen ook al eens geprobeerd, toen zonder succes. “Daarom vragen we nu eerst om een onderzoek. Na deze onderzoeksfase moeten de betrokkenen de voor- en nadelen afwegen en een besluit nemen om het in de praktijk uit te gaan voeren,” volgens D66 Statenlid Andries Tijssens. “Wij hebben er vertrouwen in dat de partners er met een goed plan uitkomen. Het project heeft echter ook een noodrem, mocht het niet lukken. Maar die gebruik je alleen in noodgevallen.”

Het zou kunnen zijn dat de pilot hier stopt omdat gebleken is dat de bundeling van de verschillende vervoersstromen niet haalbaar is. Dat wordt na afloop eerst in PS besproken. Bij een positief besluit vindt de concrete uitvoering in de praktijk plaats. Het verloop van de pilot moet zowel tijdens als na afloop goed worden geëvalueerd. Als het onderzoek en de pilot positieve resultaten opleveren, wordt er op basis van het verzamelde materiaal bekeken of en hoe de aanpak in meerdere gemeenten kan worden toegepast.

Iedereen op de gewenste plek brengen

Voor D66 biedt het combineren van fijnmazig openbaar vervoer met doelgroepenvervoer mogelijkheden tot versterken van het openbaar vervoer in de provincie. Niet alleen het woon-werk verkeer,  maar ook alle andere soorten reizen moet de inwoner van Noord-Holland met een vorm van openbaar vervoer kunnen afleggen. Niet alleen omdat we voor de vrije keuze van vervoermiddel staan, maar ook omdat niet iedereen de keuze heeft om met eigen kracht op de plaats van bestemming te komen. Dat is een belangrijke maatschappelijke opgave.

Nieuwe mogelijkheden door toepassing technologie

De tijd is nu rijp voor dit initiatief door de technologische vernieuwingen die hun plek weten te vinden in het vervoer. In tegenstelling tot 10 jaar geleden zijn er nu platformen die mobiliteit als dienst ondersteunen. Het college geeft ook aan dat er nu veel meer bekend is over reizigersgedrag. Dat is meer dan alleen het realiseren van “vraag gestuurd”. De passagier heeft een identiteit in het vervoerssysteem. Dat is een cruciale factor. Om als overheid verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor je medemens moet je weten wie hij of zij is.

Provinciale Staten dagen met dit initiatief niet alleen de provincie zelf uit, maar ook de gemeente Schagen, de WMO-raad en het vervoersbedrijf Connexxion. D66 heeft er vertrouwen dat deze partners met een goed plan kunnen komen. Een goed plan is wel een vereiste, anders worden de reizigers de dupe. Daarom bevat het voorstel ook een noodrem. Alleen voor noodgevallen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.