Nieuws van politieke partijen in Oosterhout over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 21 april 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks PvdA Oosterhout 23-04-2020 00:00

In de raadsvergadering van 21 april heeft GroenLinks het woord gevoerd over het nieuwe museumbeleid, de Omgevingswet, de Visie en Uitgangpunten van het nieuwe stadhuis en de nieuwe WMO verordening

WMO Verordening (Van der Zanden)

Voorzitter, naast een aantal tekstuele aanpassingen bevat deze verordening ook een aantal aanpassingen die wel inhoudelijk zijn. Over deze twee aanpassingen zullen GroenLinks, GBV en de PvdA twee amendementen indienen.

Uurtarief voor een informeel PGB (Artikel 6)

Wanneer een inwoner van Oosterhout gebruik maakt van de WMO bij huishoudelijke hulp of begeleiding bestaat de mogelijkheid om dit te doen met behulp van een Persoons Gebonden Budget. Dit betekent keuzevrijheid van zorgverlener. Er bestaat ook de mogelijkheid om hiervoor mensen uit het eigen netwerk in te zetten. Dat is een informeel PGB. In 2019 was het informeel uurtarief voor een PGB Hulp bij het Huishouden €15,84. Bij begeleiding was het uurtarief €27,30. Er wordt nu voorgesteld om beide tarieven te verlagen naar het Wettelijk Minimumloon van €12,41.

Dit valt binnen de wettelijke regels, maar is naar onze mening in strijd met de geest van de wet. Voor het informele tarief van deze zorg is in 2019 de Wet Minimum Loon gaan gelden. Het gebeurde namelijk dat gemeenten voor het informele tarief te lage tarieven vaststelden onder het Wettelijk Minimumloon. Wat er nu in Oosterhout gaat gebeuren (en ook andere gemeenten doen dat) is precies het tegenovergestelde. De tarieven voor informele zorg worden verlaagd tot het Wettelijk Minimum Loon.

Dit betekent dat mensen die in hun eigen sociale netwerk een oplossing proberen te vinden (het uitgangspunt van de WMO) nu bestraft gaan worden. Als een inwoner van Oosterhout recht heeft op een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden of begeleiding is er dus sprake van beperkingen, die ervoor zorgen dat recht op begeleiding bestaat. Ook als deze diensten op informele basis verleend wordt, gaat het om het verlenen van diensten die uitgaan boven datgene wat algemeen gebruikelijk geacht wordt. GroenLinks, GBV  en PvdA zijn van mening dat er sprake moet zijn van een fatsoenlijke betaling voor informeel verleende zorg. Wij dienen dan ook een amendement indienen om het tarief voor informele zorg in 2020 op hetzelfde niveau te houden als in 2019.

Standaard scootmobiel (artikel 4)

In mei 2019 is er in deze raad al uitgebreid gesproken over de scootmobiel. Wij hebben toen het standpunt ingenomen dat de standaard scootmobiel als maatwerkvoorziening behouden dient te blijven. Dat is een standpunt waar we nog steeds volledig achterstaan.

Inmiddels is wat duidelijker geworden wat de concrete gevolgen hiervan zijn. In de verordening wordt aangegeven dat van iemand met een inkomen op minimumniveau (dat is bijstandsniveau) wordt verwacht, dat hij of zij zelf een scootmobiel aan zou kunnen schaffen. Dit geldt ook voor een hele lijst van andere zaken zoals blijkt uit de beantwoording van een schriftelijke vraag van GroenLinks. De werkelijkheid is echter anders. Als je een inkomen hebt op bijstandsniveau dan kan dit gewoon niet. Dan heb je dat geld gewoon niet. Mensen met een inkomen op bijstandsniveau kunnen vaak de normale kosten al nauwelijks betalen, laat staan een standaard scootmobiel.

Voorzitter, hierbij ontstaat dan de volgende situatie. Je hebt een beperking waardoor je een standaard scootmobiel nodig hebt. Dan kan er dus een situatie ontstaan dat iemand niet elke dag een standaard scootmobiel ter beschikking heeft, terwijl dat gewoon wel nodig is. De reden dat dit niet kan is omdat hij of zijn enkel gebruik kan maken van de scootmobielpool en er geen sprake is van een ander haalbaar alternatief. Dat is iets, wat naar de mening van de fracties van GroenLinks, GBV  en PvdA niet acceptabel is. Daarom dienen wij samen een amendement in om artikel 4, lid 8 aan te passen met de opmerking dat steeds de individuele situatie van de cliënt wordt meegewogen. Dit betekent dat in specifieke gevallen toch tot de inzet van een maatwerkvoorziening kan worden overgegaan.

Visie en uitgangspunten nieuwbouw Stadhuis (Van der Zanden)

Voorzitter, vanavond spreekt de gemeenteraad over een zevental uitgangspunten op basis waarvan verdere plannen gemaakt zullen gaan worden voor de nieuwbouw van het Stadhuis aan het Slotjesveld. GroenLinks kan zich vinden in deze globale uitgangspunten. Op enkele van deze punten willen wij nu echter toch nog wat dieper ingaan:

Energieneutraal:

Het nieuwe stadhuis moet een energieneutraal pand worden. Dit uitgangspunt is voor GroenLinks een vanzelfsprekendheid. Als gemeente zullen we de komende jaren grote stappen moeten gaan zetten op het gebied van duurzaamheid. Het energieverbruik zal drastisch omlaag moeten en ook uit duurzame bronnen moeten komen. De gemeente heeft daarbij een zeer belangrijke voorbeeldfunctie. Het bouwen van een energieneutraal gemeentehuis laat zien dat we als gemeente dat voorbeeld gaan geven richting onze inwoners en bedrijven.

Duurzame mobiliteit:

Een logisch vervolg hierop is dat het gebruik van duurzame vervoersmiddelen (fietsen, elektrische fiets en openbaar vervoer) gestimuleerd moet worden. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de ambtenaren op minder dan 10 kilometer afstand van het werk woont. Het is een goede keuze dat er daarom wordt ingezet op het maximaal stimuleren van andere vormen van vervoer dan de auto. Dit zorgt er dan ook voor dat het aantal parkeerplaatsen wat lager wordt, dan het volgens de norm zou moeten zijn. Dit is een keuze van het College waar wij als GroenLinks achterstaan. Een belangrijk punt van aandacht is nog wel de bereikbaarheid van het stadhuis met het Openbaar Vervoer. Op dit moment is er geen halte die recht voor de deur ligt. Bezoekers zullen op de Slotlaan uit moeten stappen en dan nog een stuk moeten lopen. In de nieuwe plannen zal het gemeentehuis wat meer richting de kant van de Keiweg gaan en wat minder richting de kant van het Slotjesveld. Dit is voor ons echt een punt van aandacht. Wat zijn de mogelijkheden op dichter bij de ingang ook een bushalte te gaan realiseren.

Inrichting gebouw:

Een van de uitgangspunten is ook, dat het gebouw een flexibele indeling moet krijgen. Dat is in de huidige tijd waarin samenwerking tussen ambtenaren in steeds weer andere vormen en samenstelling plaatsvindt ook een logische keuze. In de visie staat nadrukkelijk dat er niet gekozen wordt voor een grootschalige kantoortuin. Dat is een juiste keuze, want de nadelen van die manier van inrichting van een gebouw zijn de afgelopen jaren voldoende duidelijk geworden. Kleinere flexibel in te richten ruimtes zijn dan een veel betere keuze. Verder willen wij nogmaals benadrukken dat wij bij de definitieve plannen een zeer duidelijke onderbouwing willen van de flexfactor. Dit is de verhouding tussen het aantal medewerkers en het aantal beschikbare plaatsen. Het moet niet zo zijn dat als je wat later op je werk komt er dan geen plek meer is. Onderdeel van dit uitgangspunt is ook dat ambtenaren in principe geen vaste werkplek meer hebben, maar elke keer op die plek gaan zitten die het meest geschikt is. Een mooi principe, maar met de hele Corona situatie, worden de nadelen daarvan nu ook duidelijk. De ideeën over hygiëne worden snel anders. Zo zijn toetsenborden en muizen over het algemeen niet de meest schone voorwerpen. Houd je toetsenbord maar eens onderste boven en schut er een keertje mee. Aangezien alle raadsleden thuis zitten, kunnen ze dat meteen even uitproberen. Ook dit is een punt wat wij graag expliciet meegenomen zien worden in de definitieve visie.

Equalit:

Bij een eerdere bespreking over de plannen voor een nieuw stadhuis heeft GroenLinks al aangegeven geen voorstander te zijn van vestiging van Equalit in het gemeentehuis. Nu wordt de keuze gemaakt om dat definitief niet te doen. Er is sprake van een groot beslag aan ruimte dat Equalit nodig heeft. De benodigde ruimte zou best nog wel eens groter kunnen worden. Daarnaast kunnen deze werkzaamheden ook prima op een andere locatie gedaan worden.  Om het groene karakter van het Slotjesveld zo goed mogelijk te behouden en zelfs te versterken moet het nieuwe stadhuis dus niet onnodig massaal worden als gebouw.

Financiële onderbouwing:

Voorzitter, als laatste wil ik toch nog even ingaan op de financiële onderbouwing. Wanneer dit College met concretere plannen gaat komen, dient duidelijk te zijn hoe dit betaald gaat worden. Wij zijn geen partij en dat hebben we in het verleden ook laten zien, die instemt met plannen die financieel gezien een luchtkasteel zijn. Dat betekent dus duidelijkheid over de kosten van de bouw van het nieuwe gemeentehuis en ook  duidelijkheid over de mogelijkheden om de kosten van het nieuwe gemeentehuis voor een deel te financieren uit woningbouw met behoud van het groene karakter van het Slotjesveld. GroenLinks gaat dan ook met deze nota akkoord, maar dat betekent niet dat we een blanco cheque afgeven.

Krediet invoering Omgevingswet (Van der Zanden)

Voorzitter, in de raadsvergadering van december 2018 heeft de gemeenteraad een bedrag van € 100.000 ter beschikking gesteld voor het opstellen van een Omgevingsvisie. Deze omgevingsvisie is noodzakelijk vanwege de invoering van de nieuwe Omgevingswet. In de raadsnota waar de raad vanavond over gaat besluiten wordt een bedrag van € 600.000 gevraagd voor alle andere werkzaamheden die nodig zijn om de nieuwe Omgevingswet goed uit te kunnen voeren.

Naar aanleiding van deze raadsnota hebben wij een tweetal opmerkingen:

Tijdstip invoering omgevingswet

De invoering van de omgevingswet per 1 januari 2021 is inmiddels opgeschort. Een nieuwe datum van invoering is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat de omgevingswet uiteindelijk ingevoerd gaat worden. De raadsnota is aan de raad aangeboden voordat bekend werd dat de invoeringsdatum uitgesteld zou gaan worden. Wij willen daarom wel graag zo snel mogelijk op de hoogte gesteld worden van de gevolgen hiervan voor Oosterhout. Wat betekent dit voor de verschillende deelprojecten die op dit moment in de gemeente lopen om de omgevingswet in te voeren? Gaat dit ook nog zorgen voor bepaalde inhoudelijke veranderingen? Want de invoering van de omgevingswet gaat ook gepaard met een flinke digitaliseringsslag waarbij allerlei ICT-systemen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Overheid en ICT is helaas niet altijd een goede combinatie. Daar bestaan genoeg voorbeelden van.

Onderbouwing raadsnota

Naar aanleiding van de raadsnota hebben wij als GroenLinks nadere informatie opgevraagd in de schriftelijke vragenronde over de totstandkoming van het bedrag van € 600.000. Verder hebben wij ook het projectplan van de gemeente Oosterhout betreffende de omgevingswet en de verschillende deelprojectplannen ontvangen. Wanneer de gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met een dergelijk geldbedrag kan niet enkel volstaan worden met een raadsnota zonder bijlagen. Deze extra informatie was dus echt nodig om een duidelijk beeld te krijgen van wat er nu gaat gebeuren. Die duidelijkheid hebben we nu als fractie. Voor de toekomst willen wij het College wel meegeven dat de informatievoorziening bij dit soort bedragen echt beter moet. Waar er bij relatief kleine bedragen vaak uitgebreide discussies plaatsvinden kan het niet zo zijn dat een zo groot bedrag zomaar door de gemeenteraad ter beschikking gesteld moet worden.

Museumbeleid (Louwerens)

GroenLinks begrijpt werkelijk niets van dit voorstel. Het museum komt goed uit de evaluatie, maar toch moet er bezuinigd worden. Cultuur, zo vindt GroenLinks, mag geld kosten. Dit hebben wij gevonden bij de plannen rondom De Bussel, Theek 5 en ook bij de verschillende plannen met betrekking tot De Pannehoef. Dit vinden wij ook bij het speelgoedmuseum.

Voorzitter, dit was een deel van de bijdrage zoals GroenLinks die in februari 2018 heeft uitgesproken. Hoe anders is de situatie nu. Nadat de raad twee jaar geleden een voor het museum teleurstellend besluit heeft genomen, hebben de vrijwilligers van het museum er een schepje bovenop gedaan. De lijn, die al eerder was ingezet, is verder doorgezet. De samenwerking met veel lokale partners is verder geïntensiveerd en er is sprake van een flink maatschappelijk rendement, zoals onder andere het project ”Onvergetelijk speelgoed” voor mensen met dementie en “Op weg naar werk in Oosterhout” voor statushouders.

Het opgestelde beleidsplan is ambitieus, maar realistisch. De ambities die worden uitgesproken hebben een duidelijke link naar de 5 waarden zoals die omschreven zijn. Ik benoem ze hier nog even:

Educatieve waarde Verbindende waarde Belevingswaarde Collectiewaarde Economische waarde

Met de formulering van deze waarden heeft het College uitvoering gegeven aan de door GroenLinks ingediende motie in 2018. Het is nu voor iedereen duidelijk waar een museum aan moet voldoen. We kunnen stellen dat het museum ruimschoots aan deze criteria voldoet

Kortom, voorzitter, GroenLinks heeft niets dan complimenten voor de vrijwilligers van het museum. Ook past hier een compliment voor het College. De samenwerking met het museum is op een goede manier tot stand gebracht en de voorliggende nota ademt vertrouwen.

Reactiet GroenLinks Oosterhout op Perspectiefnota 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Oosterhout 21-06-2019 00:00

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

“Samen op weg naar 2030” dat is de titel van het coalitieakkoord. Bij de presentatie van dit coalitieakkoord heeft GroenLinks al aangegeven dat er van “samen op weg” weinig te merken was. De coalitiepartijen hebben het coalitieakkoord in een achterkamertje in elkaar gezet. Oppositiepartijen, inwoners en organisaties werden buiten de deur gehouden. Dit zorgde voor allerlei voorstellen zoals een verplaatsing van het MEK en het verbouwen van Arkendonk waarvan al meteen duidelijk was, dat deze volstrekt onuitvoerbaar waren. Beide voorstellen zijn inmiddels terecht naar de prullenbak verwezen. GroenLinks is blij dat het MEK gewoon op zijn huidige plaats kan blijven, maar het heeft wel voor allerlei onrust gezorgd.

Verder lijkt het CDA inmiddels buitenspel gezet. De gevolgen daarvan zagen we in de raadsvergadering van 21 mei. Bij de mobiliteitsvisie, de bezuinigingen op de WMO en de Bergse Baan regelden Gemeentebelangen en VVD alles. Waar er bij de Bergse Baan sprake is geweest van een intensief overleg met allerlei organisaties en burgers, werden de resultaten van dit overleg door Gemeentebelangen en VVD zomaar terzijde zonder enig overleg. Bij de mobiliteitsvisie werd de uitvoeringsagenda gekaapt door Gemeentebelangen en VVD.

Voorzitter, de overeenkomst tussen al deze zaken is: “gebrek aan overleg”. De komende jaren staat de gemeente Oosterhout voor grote uitdagingen. De keuze is of we dat als gemeenteraad samendoen met de inwoners en de organisaties of dat de twee grote partijen in de raad het wel eventjes gaan regelen als het echt belangrijk wordt. Wat dat betreft hebben Gemeentebelangen en de VVD voldoende om in de komende zomervakantie over na te denken. 

Minimabeleid

Voorzitter, een belangrijk onderdeel van het minimabeleid is de collectieve ziektekostenverzekering. Waar de overige onderdelen van minimabeleid gericht zijn op mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm kan iedereen met een inkomen tot 125% van de bijstandsnorm gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering. Het college stelt voor dat voortaan alleen nog maar mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm hiervan gebruik kunnen maken. Het gevolg is dus dat ongeveer 400 Oosterhouters die maar net meer dan de bijstandsnorm verdienen hier de dupe van worden. Het belang van een collectieve ziektekostenverzekering is juist dat mensen met weinig inkomen zo een bepaalde korting krijgen waardoor ze toch nog goed tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dit afschaffen zal er toe leiden dat deze mensen zich minder goed gaan verzekeren (minder aanvullende verzekeringen, hoger eigen risico) wat vervolgens weer tot allerlei financiële problemen zal gaan leiden. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een bedrag van € 30.000 vanuit de Klijnsmagelden vanaf 2020 extra in te gaan zetten bij het project de Brede Buurt. Indirect is dit gewoon een verkapte bezuiniging van € 30.000 op het minimabeleid. De Klijnsmagelden dienen naar de mening van GroenLinks zo volledig mogelijk ingezet te worden op het bestrijden van armoede onder kinderen en jongeren. Daar zijn ze immers ook voor bedoeld. Wij zullen dan ook een amendement indienen om hierop dus niet € 30.000 te gaan bezuinigen.

Surplus

Het is in Oosterhout al heel lang gebruikelijk dat bepaalde taken als vanzelfsprekend naar Surplus toe gaan. GroenLinks heeft altijd al aangegeven dat deze vanzelfsprekendheid doorbroken dient te worden. Ook andere organisaties (denk aan het Floraliapark) hebben laten zien dingen op sociaal gebied goed te kunnen regelen. Het is naar de mening van GroenLinks dan ook belangrijk om de relatie Surplus – gemeente eens fundamenteel te gaan bekijken. Hiermee bedoelen wij dan een echte discussie over hoe we als gemeente de taken die Surplus nu uitvoert zien. Op dit moment zien wij dat er vanuit de gemeente op allerlei manieren bezuinigd gaat worden bij Surplus (€ 150.000 bij de WMO nota, € 75.000 op inburgering, € 99.000 op jongerenwerk en nog een aantal andere posten). Dit zijn naar onze mening bezuinigingen waar geen idee achter zit. Slechts gedeeltelijk krijgt Surplus van de gemeente mee hoe het deze bezuinigingen in moet gaan vullen. De uitkomst van al deze kortingen is dus onduidelijk. GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om de bezuinigingen op het jongerenwerk niet door te laten gaan en een motie met als doel om als gemeente een echte discussie te gaan voeren over wat we willen met de taken die nu allemaal door Surplus worden uitgevoerd.

Parkeerbeleid

In de raadsvergadering van oktober 2018 is een gat geslagen van € 300.000 jaarlijks in het parkeerfonds. Het College stelt nu voor om te gaan bezuinigingen op de fietsenstalling en de tarieven voor kraskaarten en bewonersvergunningen te verhogen. Dit betekent dus dat de bewoners van de Oosterhoutse binnenstad meer moeten gaan betalen voor hun parkeervergunning omdat de parkeertarieven voor bezoekers verlaagd zijn. Waar Gemeentebelangen de afgelopen verkiezingscampagne continu sprak over lagere parkeertarieven in Oosterhout gaat nu het tegenovergestelde gebeuren.  Gemeentebelangen is dus de partij van hogere parkeerkosten voor Oosterhoutse inwoners. Wij zijn van mening dat fietsers en inwoners van de binnenstad niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen van het parkeerpopulisme van Gemeentebelangen.

Duurzaamheid

Op 26 juni zal er een discussiebijeenkomst plaatsvinden waarin de gemeenteraad zijn mening kan geven over het “Ambitiedocument duurzaamheid”. We zullen dan uitgebreid ingaan op het ambitiedocument duurzaamheid maar kunnen nu al wel aangeven dat het een weinig concreet stuk is. In vergelijking met de visies in andere gemeentes lopen we in Oosterhout op dit gebied nog heel ver achter. Er zal meer moeten gebeuren en de acties en doelen moeten echt veel concreter worden. Dit is iets wat we vaker zien bij dit College. Ook de mobiliteitsvisie, de visie integrale veiligheid, de toekomstvisie en de visie over de parkeernormen zijn stukken waar eigenlijk vooral de status quo beschreven wordt. Er staat op het eerste gezicht niets verkeerds in, maar echte keuzes worden niet gemaakt “Iedere verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering en daarom laten we het maar zo” begint wel een beetje het motto van deze coalitie te worden.

In november heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen over een natuurvriendelijker maaibeleid. Recent hebben wij schriftelijke vragen gesteld over onderwerpen zoals het snoeien en kappen in het broedseizoen, de omgang met maaien en zwerfafval en de natuurcompensatie in Oosterhout. Biodiversiteit is noodzakelijk voor een gezonde leefomgeving. Deze biodiversiteit komt bijvoorbeeld door de dramatische afname van de insectenpopulatie in Nederland steeds meer onder druk te staan. Om die reden zal GroenLinks dan ook een motie indienen waarin onderzocht moet gaan worden wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout een stadsecoloog in te gaan stellen. Dit moet iemand gaan worden die zich dwars door alle beleidsterreinen bezig gaat houden met de biodiversiteit in de stad Oosterhout bij allerlei soorten ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Duidelijk zal zijn dat GroenLinks op geen enkele manier voorstellen zal steunen om de velvergunning in Oosterhout af te schaffen. Als dat gebeurd zullen bomen in Oosterhout vogelvrij gaan worden en gaat het wel heel makkelijk worden om allerlei Bergse Banen aan te gaan leggen.

Sociaal Domein

In mei heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de eerste bezuinigingen op het gebied van de WMO. Ook op dit gebied ontbreekt naar de mening van GroenLinks de visie volledig. Het gaat alleen maar om het geld. Er worden zaken gevonden om op te bezuinigen en daar wordt dan een verhaal bij gemaakt. Het is voor ons inmiddels volledig duidelijk geworden, dat vooral bij de jeugdzorg, de gemeentes een onmogelijke taak op hun bord hebben gekregen.

Een belangrijk onderdeel van de manier waarop het Sociaal Domein in Oosterhout geregeld is, is het Sociaal Wijkteam. Eind 2019 loopt het contract met het sociaal wijkteam definitief af en kan ook niet meer verlengd worden. De kosten hiervan zijn €2,4 miljoen per jaar. Eigenlijk is nog nooit onderzocht wat nu eigenlijk de effectiviteit van het Sociale Wijkteam is. Verder is ook de vraag hoe integraal er nu eigenlijk gewerkt wordt op het gebied van het Sociaal Domein. Er is niet voor niets een initiatiefvoorstel in de maak van mevrouw de Wit van Loon van de VVD om meer integraal te gaan werken.

Voorzitter, met andere woorden, het is tijd dat de raad weer eens echt gaat praten over wat ze nu op het Sociaal Domein wil, wat is de visie, en hoe gaat het verder met het Sociaal Wijkteam wat nu toch de toegang tot het Sociaal Domein is. Wordt dat geld wel effectief besteed. Totdat dit heeft plaatsgevonden willen wij als GroenLinks niet meer gaan praten over allerlei bezuinigingen op voorzieningen zoals de scootmobielen of het afschaffen van de mantelzorgvergoeding. Want eerst moeten onze eigen zaken op orde zijn, voordat we in voorzieningen van burgers gaan snijden.

Losse puntjes

Voorzitter, hierbij nog een aantal losse opmerkingen over verschillende onderwerpen:

Laat de tarieven voor zwembad de Warande voor wat ze zijn en ga niet over tot een verdere verhoging; Als kabels en leidingen door commerciële partijen gelegd worden, moet de gemeente gewoon 100% van de kosten doorberekenen; De gemeente wil de gymzaal bij de Kruidenlaan gaan sluiten. Het is bekend dat er tijdens populaire uren vaak weinig ruimte in de Oosterhoutse gymzalen is. Waarom niet andersom denken en zorgen dat de gymzaal bij de Kruidenlaan beter gebruikt gaat worden door andere organisaties als de Hobbit hier geen gebruik meer van maakt; Houdt de plaatselijke bewegwijzering binnen Oosterhout eenduidig en voorkom dat dit een rommeltje wordt als bedrijven en organisaties dit zelf gaan regelen; Het College stelt voor om de kosten die de gemeente maakt bij evenementen voortaan door te gaan rekenen aan de organisatoren. Bij commerciële evenementen vindt GroenLinks dat prima. Bij niet commerciële evenementen moet het gewoon blijven zoals het is en moeten de organisatoren niet op kosten gejaagd worden. Voor het reguliere onderwijs wil het College strikter de vastgestelde norm van zes kilometer bij het leerlingenvervoer hanteren. Voor het speciaal onderwijs in de Muldersteeg blijft de grens van twee kilometer gelden. Hieruit maken wij op dat de vastgestelde norm voor leerlingen van de Wissel ook strikter gehandhaafd gaat worden dan nu het geval is. GroenLinks heeft geen behoefte aan een striktere handhaving en zal hierover een amendement indienen. Het gaat hier immers om een kwetsbare doelgroep die geen keuze heeft.

AFRONDING

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Bij elkaar opgeteld kosten de amendementen van GroenLinks op basis van de cijfers van het college ongeveer € 220.000. Uit de Zero Based Budgetting operatie volgt dat de tarieven voor toeristenbelasting in Oosterhout ver onder het gemiddelde liggen. Hier zit dus voldoende ruimte. Deze ruimte bestaat er naar onze mening concreet uit om meer kosten toe te gaan rekenen aan het toeristisch fonds die nu nog uit de algemene middelen betaald worden.

Voorzitter, de gemeente Oosterhout heeft gezien de financiële situatie dit jaar voor het eerst gewerkt met Zero Based Budgetting. Op deze manier krijg je als raadslid een veel beter inzicht in de manier waarop de begroting van de gemeente Oosterhout nu daadwerkelijk is opgebouwd. Waar gaat het geld naar toe? Welke keuzes kun je als raadslid maken en waar zitten de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden? Natuurlijk biedt Zero Based Budgetting nog veel meer mogelijkheden. Er is nu bij het zoeken naar besparingsmogelijkheden nog heel erg gekeken binnen de bestaande programma’s. Voorstellen om programma overschrijdend effectiever en efficiënter te gaan werken, hebben wij nog weinig gezien. Met andere woorden, het is een heel goed eerste begin, maar er valt nog veel meer uit te halen als de analyses dieper en integraler worden.

Gemeenschappelijke regelingen

Voorzitter, als gemeente zijn er inmiddels een flink aantal taken die we niet meer zelf uitvoeren maar hebben ondergebracht bij gemeenschappelijke regelingen. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het gaat dan om taken die we vanwege de omvang of de risico’s gewoon niet zelf kunnen doen als gemeente van 55.000 inwoners. In 2020 geven we als Oosterhout een bedrag van ongeveer €9,5 miljoen uit aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin we als gemeente deelnemen. Ten opzichte van 2019 is dit een stijging met € 120.000. Dit bedrag is volledig buiten beeld gebleven bij Zero Based Budgetting. In een situatie waarin we nu als gemeente zitten en we echt onze hele begroting door moeten lichten vanwege de tekorten op het Sociaal Domein is dit iets wat naar de mening van GroenLinks niet meer kan.

Voorzitter, het logisch gevolg is dan ook dat wij vanavond een motie in zullen dienen met als doel dat er ook bij de gemeenschappelijke regelingen Zero Based Budgetting plaats moet gaan vinden.  In de motie zullen wij het College oproepen om in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regelingen waarin Oosterhout deelneemt in te gaan brengen dat de desbetreffende GR een Zero Based Budgetting operatie gaat doen voor het jaar 2020. Ook staat in de motie dat de gemeenteraad op de hoogte gehouden moet worden van de resultaten hiervan.

Reactie GroenLinks Oosterhout op Perspectiefnota 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 21-06-2019 00:00

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

“Samen op weg naar 2030” dat is de titel van het coalitieakkoord. Bij de presentatie van dit coalitieakkoord heeft GroenLinks al aangegeven dat er van “samen op weg” weinig te merken was. De coalitiepartijen hebben het coalitieakkoord in een achterkamertje in elkaar gezet. Oppositiepartijen, inwoners en organisaties werden buiten de deur gehouden. Dit zorgde voor allerlei voorstellen zoals een verplaatsing van het MEK en het verbouwen van Arkendonk waarvan al meteen duidelijk was, dat deze volstrekt onuitvoerbaar waren. Beide voorstellen zijn inmiddels terecht naar de prullenbak verwezen. GroenLinks is blij dat het MEK gewoon op zijn huidige plaats kan blijven, maar het heeft wel voor allerlei onrust gezorgd.

Verder lijkt het CDA inmiddels buitenspel gezet. De gevolgen daarvan zagen we in de raadsvergadering van 21 mei. Bij de mobiliteitsvisie, de bezuinigingen op de WMO en de Bergse Baan regelden Gemeentebelangen en VVD alles. Waar er bij de Bergse Baan sprake is geweest van een intensief overleg met allerlei organisaties en burgers, werden de resultaten van dit overleg door Gemeentebelangen en VVD zomaar terzijde zonder enig overleg. Bij de mobiliteitsvisie werd de uitvoeringsagenda gekaapt door Gemeentebelangen en VVD.

Voorzitter, de overeenkomst tussen al deze zaken is: “gebrek aan overleg”. De komende jaren staat de gemeente Oosterhout voor grote uitdagingen. De keuze is of we dat als gemeenteraad samendoen met de inwoners en de organisaties of dat de twee grote partijen in de raad het wel eventjes gaan regelen als het echt belangrijk wordt. Wat dat betreft hebben Gemeentebelangen en de VVD voldoende om in de komende zomervakantie over na te denken. 

Minimabeleid

Voorzitter, een belangrijk onderdeel van het minimabeleid is de collectieve ziektekostenverzekering. Waar de overige onderdelen van minimabeleid gericht zijn op mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm kan iedereen met een inkomen tot 125% van de bijstandsnorm gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering. Het college stelt voor dat voortaan alleen nog maar mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm hiervan gebruik kunnen maken. Het gevolg is dus dat ongeveer 400 Oosterhouters die maar net meer dan de bijstandsnorm verdienen hier de dupe van worden. Het belang van een collectieve ziektekostenverzekering is juist dat mensen met weinig inkomen zo een bepaalde korting krijgen waardoor ze toch nog goed tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dit afschaffen zal er toe leiden dat deze mensen zich minder goed gaan verzekeren (minder aanvullende verzekeringen, hoger eigen risico) wat vervolgens weer tot allerlei financiële problemen zal gaan leiden. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een bedrag van € 30.000 vanuit de Klijnsmagelden vanaf 2020 extra in te gaan zetten bij het project de Brede Buurt. Indirect is dit gewoon een verkapte bezuiniging van € 30.000 op het minimabeleid. De Klijnsmagelden dienen naar de mening van GroenLinks zo volledig mogelijk ingezet te worden op het bestrijden van armoede onder kinderen en jongeren. Daar zijn ze immers ook voor bedoeld. Wij zullen dan ook een amendement indienen om hierop dus niet € 30.000 te gaan bezuinigen.

Surplus

Het is in Oosterhout al heel lang gebruikelijk dat bepaalde taken als vanzelfsprekend naar Surplus toe gaan. GroenLinks heeft altijd al aangegeven dat deze vanzelfsprekendheid doorbroken dient te worden. Ook andere organisaties (denk aan het Floraliapark) hebben laten zien dingen op sociaal gebied goed te kunnen regelen. Het is naar de mening van GroenLinks dan ook belangrijk om de relatie Surplus – gemeente eens fundamenteel te gaan bekijken. Hiermee bedoelen wij dan een echte discussie over hoe we als gemeente de taken die Surplus nu uitvoert zien. Op dit moment zien wij dat er vanuit de gemeente op allerlei manieren bezuinigd gaat worden bij Surplus (€ 150.000 bij de WMO nota, € 75.000 op inburgering, € 99.000 op jongerenwerk en nog een aantal andere posten). Dit zijn naar onze mening bezuinigingen waar geen idee achter zit. Slechts gedeeltelijk krijgt Surplus van de gemeente mee hoe het deze bezuinigingen in moet gaan vullen. De uitkomst van al deze kortingen is dus onduidelijk. GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om de bezuinigingen op het jongerenwerk niet door te laten gaan en een motie met als doel om als gemeente een echte discussie te gaan voeren over wat we willen met de taken die nu allemaal door Surplus worden uitgevoerd.

Parkeerbeleid

In de raadsvergadering van oktober 2018 is een gat geslagen van € 300.000 jaarlijks in het parkeerfonds. Het College stelt nu voor om te gaan bezuinigingen op de fietsenstalling en de tarieven voor kraskaarten en bewonersvergunningen te verhogen. Dit betekent dus dat de bewoners van de Oosterhoutse binnenstad meer moeten gaan betalen voor hun parkeervergunning omdat de parkeertarieven voor bezoekers verlaagd zijn. Waar Gemeentebelangen de afgelopen verkiezingscampagne continu sprak over lagere parkeertarieven in Oosterhout gaat nu het tegenovergestelde gebeuren.  Gemeentebelangen is dus de partij van hogere parkeerkosten voor Oosterhoutse inwoners. Wij zijn van mening dat fietsers en inwoners van de binnenstad niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen van het parkeerpopulisme van Gemeentebelangen.

Duurzaamheid

Op 26 juni zal er een discussiebijeenkomst plaatsvinden waarin de gemeenteraad zijn mening kan geven over het “Ambitiedocument duurzaamheid”. We zullen dan uitgebreid ingaan op het ambitiedocument duurzaamheid maar kunnen nu al wel aangeven dat het een weinig concreet stuk is. In vergelijking met de visies in andere gemeentes lopen we in Oosterhout op dit gebied nog heel ver achter. Er zal meer moeten gebeuren en de acties en doelen moeten echt veel concreter worden. Dit is iets wat we vaker zien bij dit College. Ook de mobiliteitsvisie, de visie integrale veiligheid, de toekomstvisie en de visie over de parkeernormen zijn stukken waar eigenlijk vooral de status quo beschreven wordt. Er staat op het eerste gezicht niets verkeerds in, maar echte keuzes worden niet gemaakt “Iedere verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering en daarom laten we het maar zo” begint wel een beetje het motto van deze coalitie te worden.

In november heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen over een natuurvriendelijker maaibeleid. Recent hebben wij schriftelijke vragen gesteld over onderwerpen zoals het snoeien en kappen in het broedseizoen, de omgang met maaien en zwerfafval en de natuurcompensatie in Oosterhout. Biodiversiteit is noodzakelijk voor een gezonde leefomgeving. Deze biodiversiteit komt bijvoorbeeld door de dramatische afname van de insectenpopulatie in Nederland steeds meer onder druk te staan. Om die reden zal GroenLinks dan ook een motie indienen waarin onderzocht moet gaan worden wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout een stadsecoloog in te gaan stellen. Dit moet iemand gaan worden die zich dwars door alle beleidsterreinen bezig gaat houden met de biodiversiteit in de stad Oosterhout bij allerlei soorten ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Duidelijk zal zijn dat GroenLinks op geen enkele manier voorstellen zal steunen om de velvergunning in Oosterhout af te schaffen. Als dat gebeurd zullen bomen in Oosterhout vogelvrij gaan worden en gaat het wel heel makkelijk worden om allerlei Bergse Banen aan te gaan leggen.

Sociaal Domein

In mei heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de eerste bezuinigingen op het gebied van de WMO. Ook op dit gebied ontbreekt naar de mening van GroenLinks de visie volledig. Het gaat alleen maar om het geld. Er worden zaken gevonden om op te bezuinigen en daar wordt dan een verhaal bij gemaakt. Het is voor ons inmiddels volledig duidelijk geworden, dat vooral bij de jeugdzorg, de gemeentes een onmogelijke taak op hun bord hebben gekregen.

Een belangrijk onderdeel van de manier waarop het Sociaal Domein in Oosterhout geregeld is, is het Sociaal Wijkteam. Eind 2019 loopt het contract met het sociaal wijkteam definitief af en kan ook niet meer verlengd worden. De kosten hiervan zijn €2,4 miljoen per jaar. Eigenlijk is nog nooit onderzocht wat nu eigenlijk de effectiviteit van het Sociale Wijkteam is. Verder is ook de vraag hoe integraal er nu eigenlijk gewerkt wordt op het gebied van het Sociaal Domein. Er is niet voor niets een initiatiefvoorstel in de maak van mevrouw de Wit van Loon van de VVD om meer integraal te gaan werken.

Voorzitter, met andere woorden, het is tijd dat de raad weer eens echt gaat praten over wat ze nu op het Sociaal Domein wil, wat is de visie, en hoe gaat het verder met het Sociaal Wijkteam wat nu toch de toegang tot het Sociaal Domein is. Wordt dat geld wel effectief besteed. Totdat dit heeft plaatsgevonden willen wij als GroenLinks niet meer gaan praten over allerlei bezuinigingen op voorzieningen zoals de scootmobielen of het afschaffen van de mantelzorgvergoeding. Want eerst moeten onze eigen zaken op orde zijn, voordat we in voorzieningen van burgers gaan snijden.

Losse puntjes

Voorzitter, hierbij nog een aantal losse opmerkingen over verschillende onderwerpen:

Laat de tarieven voor zwembad de Warande voor wat ze zijn en ga niet over tot een verdere verhoging; Als kabels en leidingen door commerciële partijen gelegd worden, moet de gemeente gewoon 100% van de kosten doorberekenen; De gemeente wil de gymzaal bij de Kruidenlaan gaan sluiten. Het is bekend dat er tijdens populaire uren vaak weinig ruimte in de Oosterhoutse gymzalen is. Waarom niet andersom denken en zorgen dat de gymzaal bij de Kruidenlaan beter gebruikt gaat worden door andere organisaties als de Hobbit hier geen gebruik meer van maakt; Houdt de plaatselijke bewegwijzering binnen Oosterhout eenduidig en voorkom dat dit een rommeltje wordt als bedrijven en organisaties dit zelf gaan regelen; Het College stelt voor om de kosten die de gemeente maakt bij evenementen voortaan door te gaan rekenen aan de organisatoren. Bij commerciële evenementen vindt GroenLinks dat prima. Bij niet commerciële evenementen moet het gewoon blijven zoals het is en moeten de organisatoren niet op kosten gejaagd worden. Voor het reguliere onderwijs wil het College strikter de vastgestelde norm van zes kilometer bij het leerlingenvervoer hanteren. Voor het speciaal onderwijs in de Muldersteeg blijft de grens van twee kilometer gelden. Hieruit maken wij op dat de vastgestelde norm voor leerlingen van de Wissel ook strikter gehandhaafd gaat worden dan nu het geval is. GroenLinks heeft geen behoefte aan een striktere handhaving en zal hierover een amendement indienen. Het gaat hier immers om een kwetsbare doelgroep die geen keuze heeft.

AFRONDING

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Bij elkaar opgeteld kosten de amendementen van GroenLinks op basis van de cijfers van het college ongeveer € 220.000. Uit de Zero Based Budgetting operatie volgt dat de tarieven voor toeristenbelasting in Oosterhout ver onder het gemiddelde liggen. Hier zit dus voldoende ruimte. Deze ruimte bestaat er naar onze mening concreet uit om meer kosten toe te gaan rekenen aan het toeristisch fonds die nu nog uit de algemene middelen betaald worden.

Voorzitter, de gemeente Oosterhout heeft gezien de financiële situatie dit jaar voor het eerst gewerkt met Zero Based Budgetting. Op deze manier krijg je als raadslid een veel beter inzicht in de manier waarop de begroting van de gemeente Oosterhout nu daadwerkelijk is opgebouwd. Waar gaat het geld naar toe? Welke keuzes kun je als raadslid maken en waar zitten de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden? Natuurlijk biedt Zero Based Budgetting nog veel meer mogelijkheden. Er is nu bij het zoeken naar besparingsmogelijkheden nog heel erg gekeken binnen de bestaande programma’s. Voorstellen om programma overschrijdend effectiever en efficiënter te gaan werken, hebben wij nog weinig gezien. Met andere woorden, het is een heel goed eerste begin, maar er valt nog veel meer uit te halen als de analyses dieper en integraler worden.

Gemeenschappelijke regelingen

Voorzitter, als gemeente zijn er inmiddels een flink aantal taken die we niet meer zelf uitvoeren maar hebben ondergebracht bij gemeenschappelijke regelingen. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het gaat dan om taken die we vanwege de omvang of de risico’s gewoon niet zelf kunnen doen als gemeente van 55.000 inwoners. In 2020 geven we als Oosterhout een bedrag van ongeveer €9,5 miljoen uit aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin we als gemeente deelnemen. Ten opzichte van 2019 is dit een stijging met € 120.000. Dit bedrag is volledig buiten beeld gebleven bij Zero Based Budgetting. In een situatie waarin we nu als gemeente zitten en we echt onze hele begroting door moeten lichten vanwege de tekorten op het Sociaal Domein is dit iets wat naar de mening van GroenLinks niet meer kan.

Voorzitter, het logisch gevolg is dan ook dat wij vanavond een motie in zullen dienen met als doel dat er ook bij de gemeenschappelijke regelingen Zero Based Budgetting plaats moet gaan vinden.  In de motie zullen wij het College oproepen om in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regelingen waarin Oosterhout deelneemt in te gaan brengen dat de desbetreffende GR een Zero Based Budgetting operatie gaat doen voor het jaar 2020. Ook staat in de motie dat de gemeenteraad op de hoogte gehouden moet worden van de resultaten hiervan.

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 11 december 2018 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks PvdA Oosterhout 16-12-2018 00:00

In de raadsvergadering van 11 decemb er heeft GroenLinks mondelinge vragen gesteld over het project Drempels weg en de Lichten in het wegdek van de Burgemeester Holtroplaan. GroenLinks heeft het woord gevoerd over de randvoorwaarden en uitgangspunten Keiweg-Ridderstaat, de WMO verordening 2019 en het rapport van de Rekenkamer over het Sport- en Gezondheidsbeleid.

Mondelinge vraag Drempels Weg (Van der Zanden) Vorig jaar is het voormalige Gehandicapten Platform Oosterhout in samenwerking met de gemeente Oosterhout het project "Alle Drempels Weg" gestart. Het doel hiervan was om de 150 winkels in Oosterhout die een toegangsdrempel hebben van meer dan 2 centimeter ook toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Wanneer winkels meededen aan dit project kregen ze hiervoor ook een bepaald subsidiebedrag van de gemeente om de toegang tot hun winkels aan te passen. Met een kunststofdrempel kunnen volgens het GPO voor €250 per stuk de meeste problemen worden opgelost. Volgens onze informatie is op dit moment de helft van alle winkels in het centrum van Oosterhout aangepast. De andere helft moet dus nog aangepast worden.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen: * Kan de wethouder aangeven of het nog steeds mogelijk is voor winkels om deel te nemen aan dit project? * Kan de wethouder aangeven op welke manier dit project voortgezet gaat worden nu het GPO is opgeheven?

Mondelinge vraag Lichten wegdek Burgemeester Holtroplaan (Van der Zanden)

Vanuit de omgeving van de Burgemeester Holtroplaan hebben wij van bewoners signalen ontvangen dat de lichten in het wegdek van deze straat die enkele jaren geleden zijn aangebracht ter verhoging van de veiligheid van overstekende voetgangers in het wegdek al geruime tijd niet meer werken. Dit lijkt ons geen goede zaak met het oog op de veiligheid.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vraag: * Kan de wethouder aangeven wanneer deze lichten weer gerepareerd gaan worden?

0180329 Randvoorwaarden en Uitgangspunten Keiweg-Ridderstraat (Van der Zanden)         

In januari 2015 heeft de gemeenteraad opiniërend gesproken over de ontwikkeling van de locatie Keiweg-Ridderstraat. In deze vergadering is toen een motie aangenomen over de randvoorwaarden voor deze ontwikkeling. In de raadsvergadering van september 2016 hebben wij aangegeven dat de volgende punten uit deze motie niet zijn meegenomen:

•    Bebouwing mag niet hoger zijn dan vier bouwlagen. In de huidige nota wordt het pand op de hoek Keiweg-Ridderstraat 5 bouwlagen. •    De zware norm van TNO wordt gehanteerd bij de bezonningsonderzoeken. Er is onderzoek gedaan met de lichte norm. •    Er wordt onderzoek gedaan naar de aantasting van privacy van omwonenden. Hiervoor is aandacht geweest, maar er heeft geen onderzoek plaats gevonden. •    De parkeernorm wordt gerespecteerd.  Er is gekozen voor een afwijkende parkeernorm. •    De Keiweg wordt ingericht als een 30 kilometer gebied en er komt een onderzoek naar een verkeersveilige herinrichting van de hoek Keiweg-Ridderstraat. De Keiweg blijft zoals deze is en er is geen onderzoek gedaan naar een herinrichting. Reden voor ons om toen niet met het voorstel in te stemmen. In de raadsvergadering van 12 december lag er het voorstel om de eerder vastgestelde randvoorwaarden aan te passen. In plaats van 12 meter zou de afstand tussen de zijgevel van de naastgelegen woning en de nieuwbouw aan de Ridderstraat nog maar 9 meter hoeven te zijn. De raad heeft toen in meerderheid besloten om dit voorstel niet aan te nemen. Tot onze verbazing komt het voorstel nu weer opnieuw terug in de gemeenteraad. De tekst van de raadsnota van december 2017 is 1 op 1 overgenomen met enkele aanvullingen. Nu wordt voorgesteld dat de afstand tussen de zijgevel van de naastgelegen woning en de nieuwbouw aan de Ridderstraat nog maar 8,30 meter is. Blijkbaar heeft de gemeenteraad in de ogen van het College de vorige keer niet het juiste besluit genomen en wordt het voorstel nu gewoon opnieuw aan de gemeenteraad aangeboden. Wij vinden dit een buitengewoon vreemde gang van zaken.

Voorzitter, GroenLinks zal dan ook tegen dit voorstel stemmen.

0180490 Stemverklaring Belastingverordeningen 2019 (Van der Zanden)

 

Voorzitter, in de raadsvergadering van november 2018 hebben wij samen met de PvdA een voorstel ingediend om het belastingtarief in Oosterhout gelijk te trekken met het gemiddelde tarief in Nederland. Omdat dit voorstel toen niet is aangenomen zullen wij nu tegen het onderdeel van deze nota stemmen voor wat betreft de OZB.

 

0180506 Verordening WMO 2019 (Van der Zanden)

Algemeen Voorzitter, in het coalitieakkoord is afgesproken om €1,2 miljoen te gaan bezuinigen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Hierover heeft de gemeenteraad in juli een brief gekregen waarin aangegeven gaat worden hoe dit proces vorm gaat krijgen. In deze brief staat dat er in 2018 al een aantal wijzigingen doorgevoerd worden in de bedrijfsvoering en dat er in 2019 een voorstel zal gaan komen over het toekomstige WMO beleid waarbij er sprake kan zijn van een verandering van beleid. In de brief uit juli 2018 staat dat het nieuwe WMO beleid door de raad vastgesteld moet gaan worden bij de behandeling van de Perspectiefnota. In een brief van het College die op 5 december naar de raad gestuurd is wordt opnieuw ingegaan op het proces om te komen tot een nieuw WMO beleid. De raad gaat in januari en februari allerlei informatie krijgen en het nieuwe WMO beleid zal dan bij de Perspectiefnota door de gemeenteraad vastgesteld moeten gaan worden.

In de brief van 5 december staat echter nog iets anders. Er wordt aangegeven dat er sprake is van een ontwerpfout in de WMO-Monitor waardoor de prognoses niet kloppen. Hierdoor blijkt het tekort op de WMO ineens €800.000 hoger te zijn. Terwijl de raad op 30 oktober tijdens een informatieavond geïnformeerd is over de stand van zaken, blijken de cijfers een maand later ineens niet meer te kloppen. Een extra tekort van €800.000 wordt vervolgens in een bijzin in een brief aan de gemeenteraad gemeld.

Voorzitter, GroenLinks is van mening dat er nu over een drietal zaken volstrekte duidelijkheid:

1) Het College dient naar onze mening zo snel mogelijk op een informatieavond toe te lichten hoe dit extra tekort van €800.000 heeft kunnen ontstaan. Waarom is de fout niet eerder opgemerkt? Wat wordt bedoeld met het aanpassen van de bedrijfsvoering naar aanleiding van het ontdekken van dit tekort? Is de bedrijfsvoering van het gemeentehuis nog wel “in control”? GroenLinks wil volledige openheid van zaken op dit gebied. Deze zaak kan niet afgedaan worden in een bijzinnetje van een raadsbrief zoals dat nu gebeurd is door het College.

2) Als wij de tekorten zien die zich nu op WMO gebied voordoen dan verwachten wij niet dat deze tekorten kunnen worden teruggedrongen met wat technische aanpassingen. Op het moment dat grotere aanpassingen nodig zijn, die zorgen voor een ander WMO beleid, dienen deze niet besproken te worden in het grote geheel van een Perspectiefnota. Naar onze mening dient dit dan echt besproken te worden als apart agendapunt op een aparte avond. Anders gaat het ten onder in het grote geheel van de vele onderwerpen die in een Perspectiefnota aan bod komen. GroenLinks verwacht dan ook dat het College met een aparte nota over het toekomstige WMO beleid komt, los van de Perspectiefnota.

3) Om tot een nieuw WMO beleid te komen, is het van belang dat de gemeenteraad hier op een goede manier in meegenomen wordt. In de brief van 5 december geeft het College aan dat de raad vooral in januari en februari allerlei informatie zal ontvangen. Wat het proces zal worden bij het nieuwe WMO beleid wordt ons niet duidelijk. Ook op dit gebied verwachten wij een nadere toelichting van het College tijdens een informatieavond. Op deze informatieavond kan dan ook de raad zich uitspreken over de manier waarop zij bij dit proces betrokken wil worden. Deze informatieavond dient dan de start te zijn van het zeer regelmatig op de hoogte houden van en betrekken van de raad bij de WMO door middel van informatieavonden/klankbordbijeenkomst etc. Ook hierover willen wij graag een uitspraak van de wethouder.

Adviesraad Sociaal Domein De adviesraad Sociaal Domein geeft in haar advies aan dat ze niet in staat is geweest om een reactie te geven op de nieuwe WMO verordening. De reden hiervoor is dat de periode die zij gekregen heeft van de gemeente veel te kort was. Ook toen er nog een WMO-raad in de gemeente Oosterhout was, die de gemeente van advies voorzag, is het meerdere keren voorgekomen dat nota's te laat werden aangeleverd waardoor het niet mogelijk was om hier op een goede manier een advies over te geven. De gemeente dient er gewoon voor te zorgen, dat de Adviesraad Sociaal Domein tijdig nota's krijgt en zo voldoende tijd heeft om hier een goed advies over te kunnen geven. Wij horen graag van de wethouder hoe hij er voor gaat zorgen dat de Adviesraad Sociaal Domein de volgende keer wel op tijd de stukken krijgt om zo een goed advies op te kunnen stellen.

Artikel 4, lid 7 In de schriftelijke vragenronde heeft GroenLinks vragen gesteld over een wijziging van artikel 4, lid 7. Hieraan is voorzienbaarheid toegevoegd als mogelijke reden om een maatwerkvoorziening te weigeren. Het College geeft vervolgens een tweetal voorbeelden waarbij van dit artikel gebruik gemaakt kan worden:

•    Iemand die niet kan traplopen, besluit zelf te verhuizen naar een woning met een trap om naar de slaap- en badkamer te komen.

•    Iemand die is aangewezen op een rolstoel woont in een woning die is aangepast aan zijn beperking (bijvoorbeeld brede kozijnen, drempels verwijderd, badkamer beneden i.v.m. rolstoelgebruik). Deze persoon besluit zelf te gaan verhuizen naar woning die niet is aangepast.

Voorzitter, GroenLinks kan het College volgen bij deze twee voorbeelden. Het gaat echter vooral om de uitleg van het woord "voorzienbaar". Wanneer je het woord "voorzienbaar" breed uitlegt zou je als volgt kunnen denken:

•    Iemand die ouder wordt weet dat er waarschijnlijk een keer een moment gaat komen dat hij moeilijker trap kan gaan lopen. Valt het dan wel of niet onder voorzienbaarheid als deze persoon altijd in een huis heeft gewoond met trappen en geen traplift heeft aangeschaft voor het geval hij op oudere leeftijd moeilijker de trap op kan lopen?

•    Iemand heeft een ziekte waarvan het verloop bekend is. De persoon weet al op jonge leeftijd dat hij een bepaalde voorziening nodig heeft omdat zijn ziekte progressief verloopt. Valt het dan wel of niet onder voorzienbaarheid als hij deze voorziening nog niet zelf heeft aangeschaft voor het moment dat het echt nodig is?

Wij horen graag een reactie van de wethouder op deze twee voorbeelden en de uitleg van het woord "voorzienbaar" in het algemeen.

Rapport rekenkamer over Sport- en Gezondheidsbeleid (Mekenkamp)

Het sportbeleid van de gemeente Oosterhout was in de jaren 2014 tot 2017 gericht op het maatschappelijk effect van de sport. Het sportbeleid werd ook gezien als een belangrijk instrument in de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Sport en bewegen zouden de zelfredzaamheid en participatie van  alleOosterhouters bevorderen en het zou de maatschappelijke samenhang en leefbaarheid ten goede komen. De nota legde ook een expliciete link met volksgezondheidsbeleid, door te wijzen op de preventieve functie van sport. Ook plaatste de nota het sportbeleid binnen het beleidskader Brede Buurt, waarin naast bewegen aandacht is voor gezonder eten, betere psychische gezondheid, minder alcohol- en drugsgebruik.

Tot september 2017 werd het sportgedeelte ingevuld door Oosterhout in Beweging, een organisatie die al sinds 2007 ondersteuning bood voor sportieve activiteit  in alle wijken. OiB bracht elk jaar verslag uit over haar activiteiten. Voor de uitvoering van Brede Buurt werden ook culturele en educatieve partners, - H19, Theek5 en later ook Delta Onderwijs – ingeschakeld. Allemaal op een budget van € 600.000. Oosterhout in Beweging had een sturende functie voor de sportbeoefening op scholen en in sportclubs. Dit had een positieve uitwerking op de doelmatigheid van het sportbeleid Oosterhout in Beweging.  Daarom was het vreemd dat OiB van de nieuwe opdracht werd afgehaald. Het breekpunt was daar,  dat OiB als hoofdaannemer onvoldoende zicht had op hoe de nieuwe opdracht ingevuld moest gaan worden binnen de WMO.  En de gemeente weigerde ambtelijk en bestuurlijk te begeleiden. De  gemeente haalde Oosterhout in Beweging van de opdracht af en zouden het zelf gaan doen, met H19, Theek5 en Delta Onderwijs.

De buurtcoaches van OiB werden ondergebracht bij de gemeente, onder de naam MOOVE. Het stadsbrede aanbod wordt vervangen door een aanpak gericht op de meest kwetsbare doelgroepen, in de zwakkere wijken.De gemeenteraad is er nooit ingekend dat het sportbeleid niet meer voor Oosterhout – breed wordt uitgevoerd. Dat betekent dat Oosterhout in de breedte sportbeleid tekort komt. In welke mate zijn de MOOVE-medewerkers nu nog met het algemeen sportbeleid bezig, voor alle andere doelgroepen in de gemeente? Tegelijkertijd werd voor het monitoren van Brede Buurt gekozen voor een stuurgroep die elk kwartaal de voortgang evalueert. Daarmee lijkt de gemeente de vinger intensiever aan de pols te willen houden, dan met de jaarlijkse rapportages die OiB leverde over de uitvoering van het beleid. Uit een rapport van de regionale Rekenkamer blijkt echter dat over het sportbeleid van MOOVE in het kader van de Brede Buurt in 2017 en 2018 geen gegevens zijn vastgelegd.

De Rekenkamer heeft het Oosterhoutse sportbeleid doorgelicht. De Kamer keek naar het al dan niet opvolgen van aanbevelingen (uit een eerder rapport uit 2013) en naar de doelmatigheid en effectiviteit van het gemeentelijke beleid. De conclusie van de Rekenkamer is, dat de gemeente nauwelijks zicht heeft op de resultaten van haar sportbeleid. De doelstellingen van het beleid worden wel als voldoende SMART beoordeeld, maar vooral waar het gaat over maatschappelijke effecten beschikt de gemeente over onvoldoende gegevens om zinnige uitspraken te doen over de resultaten van haar beleid. Over de periode na overname van de uitvoering van het sportbeleid door de gemeente zelf, zijn er in het geheel geen gegevens beschikbaar. Die overname heeft wat dat betreft dus niets opgeleverd.

Door het projectmatige karakter van het sportbeleid worden de doelen en afspraken met de uitvoeringspartners niet duidelijk aangegeven. De activiteiten in het kader van het sport- en gezondheidsbeleid zijn versnipperd. Bij de verschillende partners die het beleid uitvoeren leeft de indruk dat de gemeente voortdurend inzet op vernieuwing, maar dat het consolideren van een duidelijke aanpak geen prioriteit heeft.  Dat wekt de indruk van een projectencarrousel, aldus het Rekenkamerrapport. Of dat past bij de door de gemeente gewenste overgang van een praat- naar een doecultuur, is de vraag.

Groen Links vindt het teleurstellend dat het college de aanbevelingen van de rekenkamer niet overneemt. Waarom gebeurt dat niet? Beoogt de gemeente nog steeds een integrale samenhang van sport en gezondheidsbeleid? En hoe waarborgt de gemeente de kwaliteit van de monitoring? Wordt er in de huidige configuratie wel ambtelijke sturing gegeven aan het sportbeleid, in combinatie met de Wmo?

Bijdrage GroenLinks Oosterhout begroting 2019 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks PvdA Oosterhout 06-11-2018 00:00

Voorzitter, de begroting 2019, die de eerste begroting is van dit nieuwe college, is een begroting vol met nieuwe dingen, die dit college uit wil gaan voeren. Het gaat hier dan om de verlanglijst van de coalitiepartijen, die via het coalitieakkoord in deze begroting is verwerkt. In de verschillende hoofdstukken van de begroting is terug te vinden, wat over een bepaald onderwerp in het coalitieakkoord staat. In hoofdstuk 6.5 "actualiseringen" is terug te vinden wat de financiële invloed is van alle punten uit het coalitieakkoord op de begroting voor de komende jaren. Dan blijkt dat slechts een zeer beperkt aantal zaken uit het coalitieakkoord financieel is doorvertaald. Van alle overige zaken wordt niet aangegeven wat de financiële gevolgen hiervan zijn. Omdat het coalitieakkoord niet financieel is doorgerekend, wordt het ook in deze begroting niet duidelijk of alle wensen van de coalitiepartijen wel realistisch zijn. Zoals in de begroting wordt aangegeven is er geen enkele ruimte meer voor nieuw beleid. Wanneer er nieuwe dingen gedaan moeten worden, moet dit volgens het College in de plek komen van oud beleid.

Sociaal Domein

Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor het Sociaal Domein. Bij de transities ging de toenmalige regering er vanuit dat een sterke nadruk op eigen verantwoordelijkheid en participatie van mensen zou leiden tot een kostenbesparing voor de overheid. De werkelijkheid is anders en ook onderzoeken geven dit aan. Zo volgt uit het rapport "Van Sociale Werkvoorziening naar Participatiewet" van het Sociaal en Cultureel Planbureau van september 2018 dat de sluiting van de sociale werkplaatsen ervoor zorgt dat mensen juist lastiger aan het werk komen. De verdergaande individualisering, het steeds vaker ver weg wonen van familieleden zal er voor zorgen dat er een groot beroep gedaan zal blijven worden op de overheid door mensen die zorg nodig hebben. Nu de transities een paar jaar bezig zijn is er dus vooral van een bezuinigingsoperatie vanuit de landelijke overheid richting de gemeente sprake. In zowat elke gemeente in Nederland is er sprake van tekorten en Oosterhout is daarbij geen uitzondering. Het gevolg hiervan is dat de gemeente Oosterhout terecht meer aan het Sociaal Domein gaat uitgeven dan zij hiervoor krijgt van de landelijke overheid. Gezien de grote tekorten stelt het College een bezuiniging van €3,4 miljoen voor op het Sociaal Domein.  Dit bedrag is enkel gekozen omdat het zorgt voor het financieel sluitend maken van de begroting. Dit is op dit moment ook de enige bezuiniging die in de begroting 2019 staat. Samen met de PvdA hebben wij nog eens goed gekeken naar de gehele begroting of er mogelijkheden zijn om deze bezuiniging wat te verminderen. Beide fracties zullen met een amendement komen om deze bezuiniging terug te brengen naar €29 miljoen. Op basis van de zojuist geschetste ontwikkelingen vinden wij het bezuinigingsbedrag van €3,4 miljoen te hoog. Tegelijkertijd stellen wij voor om het reguliere investeringsbedrag van €9,2 miljoen in 2019 te verlagen, de op pagina 196 en 197 genoemde investeringen niet te delegeren aan het College en de OZB wat meer te verhogen zodat de gemiddelde belastingen in Oosterhout gelijk getrokken worden aan het landelijk gemiddelde. De PvdA zal dit nader toelichten in haar bijdrage. AMENDEMENT

Voorzitter, tot zover onze reactie op de begroting. De rest van de bijdrage zullen wij besteden aan onze eigen voorstellen.

MEK

Wat in de landelijke politiek de afschaffing van de dividendbelasting was, is in Oosterhout nog steeds de mogelijke verplaatsing van het MEK. Het stond in geen een verkiezingsprogramma, niemand heeft er ooit over gesproken en ineens stond het in het coalitieakkoord. Vermoedelijk om op de locatie aan de Veerseweg dure woningbouw mogelijk te maken. Het MEK zit echter prima op deze locatie en dient wat de fractie van GroenLinks betreft niet verplaatst te worden. Bovendien: in de buurt van het centrum, zoals de coalitie voorstelt, hebben de dieren slechts last van drukte en lawaai.

Omdat nieuwe sponsoren door de op handen zijnde plannen niet geneigd zijn om nog te investeren in het MEK, hangt de toekomst van deze Oosterhoutse instelling bovendien aan een zijden draadje. Het is daarom goed om als raad uit te spreken dat wij géén woningbouw wensen op de locatie van het MEK. MOTIE

WONINGBOUW

Een van de speerpunten van deze coalitie is het bouwen van meer middeldure huurwoningen in Oosterhout. Als we kijken naar de woningen die in Oosterhout gebouwd gaan worden, zijn dit voor het grootste deel juist dure woningen. Het is dus tijd dat er in Oosterhout weer meer gebouwd gaat worden in de sociale huur- en koopsector. Dit is niet altijd makkelijk omdat grond vaak in handen is van private partijen die vooral veel geld willen verdienen en daarom veel dure woningen gaan bouwen. Als gemeente hebben we dan juist de verantwoordelijkheid om op gronden die in ons bezit zijn en waar gebouwd gaat worden sociale huur- en koopwoningen te bouwen. Zo'n locatie is 't Zandoogje. In het voorjaar van 2017 is aan de bevolking gevraagd om ideeën voor dit stuk grond. Hieruit kwamen toen vooral ideeën op het gebied van wonen, groen en maatschappelijke functies. Sociale huur- en koopwoningen zijn dus een prima invulling van dit stuk grond van de gemeente. En dus niet de villa-apartementen die nu door het College voorgesteld worden. Hierover zullen wij een motie indienen. MOTIE

32 GRADEN DE WARANDE

In september is een proef gestart met een temperatuur van 32 graden in het doelgroepenbad van de Warande. Jarenlang heeft het Gehandicapten Platform Oosterhout hier voor gestreden. Deze temperatuur maakt het zwemmen ook voor kleine kinderen en mensen met allerlei chronische aandoeningen zoals reuma mogelijk. Zeker met de grote vergrijzing die er in Oosterhout aan zit te komen is een doelgroepenbad met een temperatuur van 32 graden noodzakelijk. Wij zullen dan ook een motie indienen om de temperatuur van het doelgroepenbad definitief naar 32 graden te brengen. MOTIE

MILIEUSTRAAT

Iedereen die op zaterdag wel eens naar de milieustraat moet zal het kennen: lange wachtrijen. Soms is het zelfs al aanschuiven vanaf de kruising met de Wilhelminalaan. Voorzitter, deze drukte wordt met name veroorzaakt door de openingstijden van de milieustraat. De meeste Oosterhouters werken immers op werkdagen tussen 8 en half 5, waardoor alleen de zaterdag overblijft voor het wegbrengen van afval. De fractie van GroenLinks wil daarom een onderzoek naar een mogelijke avondopenstelling van de milieustraat. Werkende Oosterhouters hebben op deze manier nog een ander moment om hun afval weg te brengen. We ontvangen de uitkomsten van dit onderzoek graag vóór de bespreking van de perspectiefnota 2020, zodat we snel spijkers met koppen kunnen slaan. MOTIE

DUURZAAMHEIDSVISIE

Eind 2016 heeft de gemeenteraad de 'Duurzaamheidsagenda 2016-2018' vastgesteld. Onderdeel van deze agenda waren plannen om het de uitstoot van broeikasgassen in 2050 tot 90 procent te verminderen. Bijna de hele gemeenteraad is het ermee eens dat we werk moeten maken van een duurzamer Oosterhout. We lezen dit daarom ook terug in het coalitieakkoord 2018-2022. Ook in de toekomstvisie wordt dit benoemd als belangrijk punt. Helaas is er tot op heden geen duurzaamheidsvisie opgesteld die verder kijkt dan 2018. Hoog tijd dus, dat het college duidelijk gaat maken hoe we onze ambitieuze plannen gaan halen. We vragen daarom middels een motie om het opstellen van een duurzaamheidsagenda die loopt tot 2050. Zeker in de latere jaren hoeft die wat ons betreft niet minutieus uitgewerkt te zijn, het is niet realistisch dat dit nu al kan. Wel willen we duidelijk toewerken naar een stip aan de horizon. MOTIE

MAAIBELEID

Voorts zullen wij samen met Gemeentebelangen een motie indienen die er op gericht zal zijn om het Oosterhoutse maaibeleid met ingang van het maaiseizoen 2020 natuurverantwoord en dus insectenvriendelijk in te richten. Op dit moment is het nog steeds zo dat de gemeente Oosterhout al meer dan twintig jaar een ouderwets en zeer achterhaald maaibeheer toepast dat geen enkele rekening houdt met de voedselvoorraden voor bijen en andere insecten in het voorjaar, zomer en najaar. Terwijl de achteruitgang van insecten, en bijen in het bijzonder, al jaren een vaststaand feit is en daarover met regelmaat alarmerende berichten in de media verschijnen. Dat betekent dat wij het college opdragen een vernieuwd milieuvriendelijk en milieuverantwoord maaibeheer ook met ingang van het maaiseizoen in 2020 toe te passen. MOTIE

KOSTENDEKKENDHEID COMMERCIELE EVENEMENTEN

Voorzitter, zoals ik eerder al heb gezegd, zal de gemeente Oosterhout de komende jaren stevige financiële tijden tegemoet gaan. Wanneer de gemeente diensten verleent aan commerciële organisaties is het voor ons niet meer dan normaal dat dit in principe gebeurd tegen een kostendekkend tarief. Een voorbeeld hiervan is voor ons de vergunningverlening bij evenementen. De vergunning voor een evenement is op dit moment €37,50 onafhankelijk van de grootte. Wanneer evenementen georganiseerd worden door niet-commerciële organisaties en voor een goed doel zijn zoals het Parkfeest is daar niets mis mee. Als het om commerciële evenementen gaat, maar dat naar onze mening echt een kostendekkende bijdrage tegenover staan. Wij zullen dan ook een motie indienen om het college te vragen dit te onderzoeken. MOTIE

BROMTOLROTONDE

De renovatie en herinrichting van De Bromtolrotonde is nog niet gestart, dat biedt de gemeente nog altijd ruimte om de plannen aan te passen. De voorgenomen afsluiting van de Stelvenseweg zorgt immers nog voor veel onrust in de gemeenschap van Den Hout. Daarbij is de vraag hoe doelmatig het vastgestelde plan eigenlijk wel is. GroenLinks heeft een plan opgesteld op basis van de oorspronkelijke herinrichting van 2013. Een knierotonde met 5 aansluitingen, waarbij de fietsers omwille van de verkeersveiligheid op de rotonde worden omgeleid. Wij verwachten dat dit aangepast plan ons als gemeente zeker 1 miljoen op kan leveren. Een bedrag dat we kunnen toevoegen aan de reserve Sociaal Domein om de te verwachte tekorten op te vangen. MOTIE

LOSSE ZAKEN

Voorzitter, ter afronding nog twee losse opmerkingen.

Pannehoef

Het College heeft onderzocht of het mogelijk is om de organisaties die nu in de Pannehoef zitten onder te brengen in het voormalige zwembad Arkendonk. Duidelijk is dat het onderzoek hier niet positief over is. Wij zijn van mening dat de Pannehoef behouden moet blijven als verenigingsgebouw en gebouw voor de wijk.

Speelgoedmuseum

Wij zijn van mening dat er in Oosterhout snel een museumbeleid ontwikkelt moet worden, waarbij duidelijkheid komt voor het Speelgoedmuseum. Nu is er sprake van een situatie waarin het Speelgoedmuseum financieel steeds meer de duimschroeven aangedraaid wordt, waardoor een goed functioneren steeds moeilijker wordt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.