Nieuws van politieke partijen in Tilburg over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Ondersteun ondernemers met het aanvragen van financiële regelingen | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 09-06-2020 00:00

Om bedrijven en ondernemers door deze crisis heen te loodsen, heeft de Rijksoverheid diverse regelingen in het leven geroepen. Een van deze is de huidige TOGS regeling, waarbij ondernemers eenmalig een bedrag van €4000 kunnen ontvangen, om het eerste leed voor hen te kunnen verzachten.

Uit berichtgeving blijkt dat het 'noodloket' waar ondernemers de TOGS regeling kunnen aanvragen behoorlijk wat geld lijkt over te gaan houden. Met nog een maand te gaan hebben iets minder dan 200.000 ondernemers gebruik gemaakt van de regeling, terwijl er voor meer dan 400.000 bedrijven was voorzien. De TOGS regeling kan nog tot en met eind deze maand aangevraagd worden. Hiernaast zal vanaf begin juni de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) van kracht gaan, waar ondernemers eveneens aanspraak kunnen maken op financiële compensatie voor hun bedrijf.

Hierom stelt Dwayne Heuvelmans de volgende vragen aan het college:

Heeft het college zicht op hoeveel Tilburgse ondernemers en bedrijven de TOGS regeling (al) hebben aangevraagd? Is er iets te zeggen over een verdeling van de aangevraagde regeling verspreid over sectoren en bedrijfstakken? 

Op welke manieren worden Tilburgse ondernemers en bedrijven (actief) gewezen op deze TOGS regeling en de naderende TVL-regeling?

Worden ondernemers die bijvoorbeeld een TOZO regeling aanvragen of hebben actief gewezen op de aanvraag van andere mogelijke regelingen? Op welke manieren verloopt dit?

Is het college bereid om te kijken hoe het ondernemers verder kan faciliteren tot de aanvraag van de TOGS regeling (en de toekomstige TVL regeling)? Wat wilt u daarvoor gaan doen?

Is het college van mening dat alle beroepen en bedrijfssectoren voldoende terecht kunnen binnen de huidige regels van de TOGS en de naderende TVL regeling? Voor welke groepen voorziet u extra financiële problemen? 

Basisbanen voor de Tilburgse (PACT)wijken? | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 19-02-2020 00:00

Vorige maand publiceerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een stevig rapport over arbeidsmarktverhoudingen en de kwaliteit van onze banen. Hierbij werd specifiek de aandacht gericht op de groep mensen die al lang werkloos is en weinig kans heeft om de arbeidsmarkt te betreden. De WRR stelt dat voor deze groep er basisbanen, met minimumloon, zouden moeten komen.  

Dit soort basisbanen kunnen in de praktijk ingevuld worden als schoolconciërge, buurthuisbeheerder of ondersteunende kracht in een verpleeghuis of anderszins in de zorg. Een basisbaan geeft bestaanszekerheid en draagt bij aan psychologisch en sociaal welbevinden. GroenLinks, D66, PvdA en SP vinden het idee van basisbanen een interessante gedachte voor Tilburg. Het zou een goede volgende stap zijn naar andersoortige vormen van werk, binnen het nieuw ingezette bijstandsbeleid (Tilburg Investeert in Perspectief) als ook passen binnen de PACT-aanpak. Het zou een logisch vervolg kunnen zijn van de opgedane ervaringen binnen het Vertrouwensexperiment en de aanpak Doe Mee.

In een stad waarin we niemand aan de kant laten staan en met lef besturen, moet het college minstens een onderzoek doen naar de haalbaarheid van dit soort nieuwe vormen van werk. Liever ziet GroenLinks dat het college doorpakt en overgaat tot de invoering van Tilburgse basisbanen.

Hierom stelt GroenLinks samen met D66, SP en PvdA de volgende vragen aan het college; 1. Welke positieve ervaringen heeft het college opgedaan binnen het Vertrouwensexperiment en de aanpak Doe Mee? 2. Wat neemt het college hierin mee voor de Tilburgse aanpak en voor welke zaken bent u bereid om te lobbyen bij de Rijksoverheid? 3. Hoe kijkt het college naar het concept van basisbanen op de (Tilburgse) arbeidsmarkt voor mensen die langdurig in de bijstand zitten? 4. Voor welke sectoren zouden basisbanen een uitkomst bieden op de Tilburgse arbeidsmarkt? 5. Is het college bereid om over te gaan tot een algemene invoering van basisbanen in Tilburg, dan wel dit concept te introduceren binnen de PACT-aanpak? 6. Ziet het college daarbij mogelijkheden om basisbanen met minimumloon te realiseren binnen de ingezette projectmiddelen voor de PACT-aanpak? 7. Is het college bereid een haalbaarheidsonderzoek naar de algemene introductie van basisbanen dan wel voor de PACT-wijken te onderzoeken?

Terugblik begrotingsdebat 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 19-11-2019 09:34

Van de acht moties die de PvdA Tilburg tijdens de recente begrotingsdebatten op 11 en 14 november heeft ingediend, hebben we er 4 binnengesleept. Een score van 50 procent, niet slecht voor onze kleine fractie kunnen we stellen. Tellen we de samenwerkingsverbanden met o.a. de SP daar nog eens bij, dan hebben we bijna het maximale bereikt van waar we op hoopten: een vastere koers richting een socialer, inclusief en gezond Tilburg. Met betaalbare woningen en bestaanszekerheid voor elke Tilburger, in schone straten en dus voor een beleid waarbij niemand buiten de boot valt, en we de strijd aangaan tegen armoede, uitsluiting, discriminatie, dakloosheid en voor goed onderwijs en betaalbare sportaccommodaties. We roepen huisjesmelkers een halt toe, via de aangenomen motie voor zelfbewoningsplicht van goedkope koopwoningen gaan we speculatie en huuropdrijving tegen.

 

Dat we uiteindelijk toch tegen de begroting 2020 stemden en ook nog eens onze steun verleenden aan een motie van de SP waarin we onze treurnis uitspreken over het beleid van GroenLinks, VVD, CDA en D66 heeft natuurlijk alles te maken met de afschuw die we voelen over de enorme bezuinigen die dit college neerlegt bij de allerarmsten in onze gemeente.Omgerekend krijgen die een rekening van 700 euro gepresenteerd vanwege de ‘hefbomen’ die de B. en W. hebben bedacht.

Die koers is overduidelijk niet de koers die wij met onze partij in Tilburg of waar dan ook in Nederland willen varen. De coalitiepartijen verbaasden zich lichtelijk over onze volharding. Immers, bij een aantal van de moties spraken ze hun steun uit voor onze inbreng. De manier waarop fractieleider Yusuf Celik onze standpunten naar voren brengt, oogst meestal enorm veel waardering, ook bij onze ‘tegenstanders’. In dit geval gold niet het adagium ‘voor wat, hoort wat’: onze keus voor de zwaksten in de samenleving is niet inwisselbaar.

 Waarop we hoopten en wat uiteindelijk toch weer niet gebeurde: een stop op de bouw van industriedozen in landschapspark Wijkevoort. Verbazingwekkend was daarbij de doodse stilte bij GroenLinks toen onze motie werd besproken om die ontwikkelingen opnieuw tegen het licht te houden gezien het rapport van de rijksadviseurs/bouwmeesters om dit soort industriegebieden een halt toe te roepen. Niet in het debat noch bij de stemverklaringen reageerden onze groene raadsleden. Slechts SP, LST en de eenpersoonsfractie van OT en Jansen gingen mee. De coalitie meent dat met de nieuwe dozenbouwers een akkoord kan worden bereikt om die ecologisch verantwoord te bouwen. Wij menen dat het landschap behouden moet blijven, dozen genoeg in onze regio en hoogwaardige arbeid levert Wijkevoort in dozenvorm niet op.

 Al met al kijkt de fractie met een goed gevoel terug op de debatten en de algemene beschouwing rond de begroting 2020. Halverwege volgend jaar gaat de coalitie een tussenbalans opmaken: hun akkoord wordt tegen het licht gehouden. Is iedere Tilburger op weg naar een Gezond en Gelukkig leven, zoals ze hebben beloofd bij aanvang van de rit? Wij noemden het akkoord toen ‘De Zwitser Leven brochure’. Een term die Yusuf ook ditmaal weer in de mond nam om dat goudomrande perspectief van het college te kenschetsen.

 Want met de bezuinigingen in het Sociaal Domein die ook nu weer werden aangekondigd en de onzekerheid met de veranderingen in de WMO op komst, blijven wij vrezen dat een rechtvaardige verdeling van de schaarse middelen uitblijft.  Daarom blijven wij hameren op veranderingen, opdat niet een grote groep Tilburgers onder het regime van dit college ‘Ongezond en Ongelukkig’ zal worden.

Het bericht Terugblik begrotingsdebat 2019 verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Energiebesparing bij het Tilburgse bedrijfsleven | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 10-09-2019 00:00

Sinds enkele maanden zijn er nieuwe regels die voor energiebesparing bij het Tilburgse bedrijfsleven moeten zorgen. Echter blijkt dat er maar zeer weinig bedrijven dit nakomen. Dwayne Heuvelmans stelde het college hier vragen over.

Vanaf dit jaar (voor 1 juli 2019) moeten bedrijven en instellingen die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas (equivalent) per jaar verbruiken, aangeven welke energiebesparende maatregelen ze nemen. Maatregelen die zich binnen 5 jaar terugverdienen, zijn daarbij verplicht om na te leven, volgens de wet Milieubeheer. Deze verplichting gold al langer (25 jaar!), maar werd niet goed nageleefd en ook was er weinig toezicht op. Om hier meer vooruitgang op te krijgen en de doelen van het Klimaatakkoord te kunnen halen, is vorig jaar in de Tweede Kamer besloten de bewijslast om te draaien: bedrijven moeten zelf jaarlijks rapporteren welke maatregelen ze hebben genomen om energie te besparen. BNR Radio berichtte een aantal weken geleden over de informatieplicht binnen de Wet Milieubeheer naar aanleiding van opgevraagde cijfers bij de Rijksdienst Ondernemend Nederland, waar bedrijven hun rapportage van energiemaatregelen moeten doorgeven. Ongeveer 1.300 van de 125.000 bedrijven die moeten voldoen aan deze plicht hadden dit tot nu gedaan.

Ook de NOS berichtte hier deze week over en concludeerde dat minder dan de helft van alle Nederlandse bedrijven tot nu toe de informatieplicht heeft nageleefd.

Een zeer teleurstellend resultaat, wat de GroenLinks fractie betreft. Voor de GroenLinks fractie is het van belang dat ook bedrijven de komende jaren stappen zetten rondom energiebesparing om zodoende de doelen van het landelijke Energieakkoord te kunnen halen. Immers, wanneer we van Tilburgers verwachten om duurzaamheidsmaatregelen te nemen is het niet meer dan logisch dat we dit ook verwachten van het Tilburgse bedrijfsleven.

We stellen daarom de volgende vragen: 1a. Heeft het college inzicht in hoeveel bedrijven er in Tilburg aan deze energiebesparingsplicht zouden moeten voldoen?Geen enkele gemeente heeft exact inzicht in hoeveel bedrijven er aan de energiebesparingsplicht zou moeten voldoen omdat de netbeheerders de cijfers over het energieverbruik van individuele bedrijven niet mogen doorgeven. Het rijk hanteert nu als voorzichtige schatting dat het aantal inrichtingen dat op 1 juli aan de informatieplicht moet voldoen tussen de 50.000 en 60.000 ligt. Er zijn door het ministerie van Economische Zaken circa 44.000 adressen aangeschreven om de gebruikers te attenderen op de informatieplicht, waarvan 559 in de gemeente Tilburg. De adressen zijn gebaseerd op gebruiksfunctie en oppervlakte en op kentallen. De gegevens kunnen echter verouderd zijn en de kentallen zijn niet meer dan een benadering.

1b. Hoeveel van deze bedrijven hebben tot nu toe ook aan de (wettelijke) informatieplicht voldaan?Begin augustus waren er 296 bedrijven uit de gemeente Tilburg die een rapportage hebben ingediend.

2a. Ziet het college mogelijkheden (vanuit de gemeente of OMWB) om bedrijven bij het voldoen aan de informatieplicht te ondersteunen?Behalve het ministerie van Economische Zaken, heeft ook de OMWB een groot aantal bedrijven in Tilburg per brief geattendeerd op de informatieplicht en aangegeven dat er bij vragen contact kon worden opgenomen. Circa 25 ondernemingen hebben dit gedaan. Daarnaast is er door MKB-Nederland en VNO-NCW de site www.Wattjemoetweten.nl opgezet om ondernemers met een 4-stappenplan te laten voldoen aan de informatieplicht. Het college vindt dat hiermee vooraf voldoende aan ondersteuning is aangeboden.

2b. Ziet het college mogelijkheden (vanuit de gemeente, de OMWB of mogelijk het op te richten Energiehuis) om bedrijven te ondersteunen bij de meest gangbare maatregelen: isoleren, het aanschaffen van ledverlichting dan wel het aanschaffen van energiebeheersystemen?De komende maanden zal de OMWB een vervolg gaan geven aan de informatieplicht, waarvoor in het werkprogramma 2019 een bedrag van €26.000,-- is uitgetrokken. Uit de contacten met de bedrijven zal blijken in hoeverre er behoefte bij bedrijven is aan ondersteuning bij het nemen van deze maatregelen. De komende maanden wordt gesproken over het werkprogramma voor 2020. Er zal gekeken worden welke inzet gewenst is. Gezien de energiedoelstellingen van de gemeente Tilburg krijgt dit onderwerp veel aandacht in het werkprogramma van de OMWB. Verder ondersteunen we vanuit de ambitie van de gemeente Tilburg, onder meer middels de Green Deals en het Klimaatfonds, bedrijven die verdergaande maatregelen willen nemen en ondernemersverenigingen die collectieve acties willen opzetten. Hierover is nauw contact met het bedrijfsleven.

2c. Zo niet, op welke manier wil het college dan inzetten op mogelijke ondersteuning dan wel handhaving om bedrijven mee te nemen in het nemen van energiebesparende maatregelen?Zie antwoord 2a en 2b

3. Kan het college een overzicht geven van de lopende gesprekken met betrekking tot energiebesparing binnen de Green Deals voor Kraaiven en Vossenberg? Zo nee, waarom niet?Het bureau De Groene Groei is in samenwerking met het parkmanagement, begin dit jaar van start gegaan met de stimuleringsaanpak. Er is met 44 bedrijven een eerste gesprek geweest en bij 13 bedrijven is een scan uitgevoerd. De Green Deal voorziet in individuele begeleiding van ondernemers bij wie een scan is afgenomen en in het opzetten van collectie inkooptrajecten. Hierover kan in een later stadium gerapporteerd worden.

Het gebruik van glyfosaat uitbannen | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 07-05-2019 00:00

Fractievoorzitter Evelien Kostermans stelt vragen aan het college over het gebruik van glyfosaat.

Geacht College,

Onlangs lazen we in het BD dat de gemeente Den Bosch het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat wil aanpakken, door een verbod op te nemen in nieuwe erfpachtcontracten. Er zijn niet alleen aanwijzingen dat dit middel mogelijk kankerverwekkend is (WHO), maar ook een sterke negatieve invloed heeft op het bodemleven en bijdraagt aan de insectensterfte. Dat de insectensterfte de afgelopen jaren dramatisch is, ook in Nederland, is onlangs aangetoond met langlopend onderzoek in opdracht van Natuurmonumenten, onder andere in natuurgebied de Kaaistoep. In een rapport over insectensterfte van het ministerie van LNV valt te lezen dat de massale insectensterfte onder andere te wijten is aan het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Er geldt in Nederland al een verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de openbare ruimte. Helaas valt de landbouw hier vooralsnog buiten.

Ondanks de verontrustende gevolgen hebben Europese lidstaten eind 2017 besloten de vergunning voor glyfosaat met 5 jaar te verlengen. Ook Nederland stemde voor.

We hebben inmiddels vernomen dat in Tilburg gelukkig al langer gewerkt wordt met strenge eisen aan erfpacht, waarbij onder andere geen bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden en bloemrijke akkerranden dienen te worden aangelegd. Dit juichen we als GroenLinks toe. We zijn benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Daarnaast hebben we zorgen over het gebruik van glyfosaat op particuliere landbouwgronden in het Tilburgse buitengebied. Daarom stellen we de volgende vragen.

1. Hoe wordt toegezien dat de voorwaarden m.b.t. bestrijdingsmiddelen en natuurversterking worden nageleefd op landbouwgronden in erfpacht? Om hoeveel pachtgronden gaat het en hoe zijn de ervaringen tot nu toe?

2. Ziet het college mogelijkheden om, vooruitlopend op een Europees verbod, het gebruik van dit middel op particuliere landbouwgronden te verminderen of ontmoedigen, dan wel het gebruik van andere milieuvriendelijke vormen van gewasbescherming te bevorderen? Kan het college het antwoord op deze vraag toelichten?

Namens de GroenLinks-fractie,

Evelien Kostermans

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.