Nieuws van politieke partijen in Amsterdam over CDA inzichtelijk

143 documenten

Uitnodiging online Politiek CafƩ

CDA CDA Amsterdam 12-04-2021 09:18

Het CDA in Amsterdam nodigt je van harte uit voor een virtueel Politiek CafĆ© via Zoom op dinsdagavond 20 april van 19:00 tot 21:00 uur. Wij hebben de optie om de volgende drie thema's te bespreken: ā€¢ De toekomst van de Wallen ā€¢ Windmolens ā€¢ Wonen Welk onderwerp heeft jouw belangstelling? We kiezen het onderwerp dat de meeste voorkeurstemmen krijgt: Dat is het thema 'Wonen' geworden. ƉƩn van de fractieleden zal een korte inleiding geven op het onderwerp. Daarna is er vrije discussie onder leiding van een gespreksleider. Aanmelden Kun jevia: patriciawouda@gmail.com Voorafgaand aan de sessie krijg je een link viaZoom. Wij verheugen ons al op onze Politiek CafĆ© op 20 april.

Oplossing voor leerlingen met dubbeladvies?

CDA CDA Amsterdam 16-09-2020 12:59

Veel achtstegroepers krijgen een zogenaamd dubbeladvies mee voor de middelbare school. Dat wil zeggen dat ze een vmbo-t/havo- of havo/vwo-advies krijgen, omdat hun niveau daartussenin zit. Op dit moment kunnen deze leerlingen in Amsterdam alleen meeloten op het laagste niveau van het dubbeladvies. Het CDA heeft een motie ingediend om ervoor te zorgen dat zij ook kunnen loten op het hoogste niveau van het dubbeladvies. Dit voorstel werd door de Amsterdamse gemeenteraad aangenomen. Goed nieuws voor Amsterdamse kinderen. Het Amsterdams stadsbestuur zal nu met de schoolbesturen (het OSVO) in gesprek treden over de problematiek. Lees de motie hier.

Luisterend oor voor leraren

CDA CDA Amsterdam 15-09-2020 11:04

ā€œWe hebben de #leraren hard nodig in Amsterdam. Daarom stellen we mede op verzoek van @DiederikBoomsma een aantal extra parkeervergunningen voor scholen beschikbaarā€luiddede tweet van wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma op 5 juni nadatHet Paroolhierover berichtte. Het is weer een bevestiging dat het CDA met zijn eenmansfractie veel kan bereiken voor stadsbewoners. In mijn vorige stukje voor deze katern schreef ik hoe wij tientallen scholen vroegen naar hun ervaring met het parkeren bij scholen. Dat bleek toen al een groot probleem en covid-19 heeft het thema nog hoger op de agenda doen zetten. Wederom hebben we scholen benaderd om het net op te halen. Dat is sowieso mijn favoriete manier van politiek bedrijven in deze stad: we zijn er immers om Amsterdammers een stem te geven in het lokaal bestuur. Ik zou nergens zijn zonder de input van experts, schoolhoofden, leraren en ouders. Daar staan we als CDA inmiddels ook wel bekend om: toegankelijk zijn, een luisterend oor bieden en op constructieve wijze successen binnen halen. Afijn, het parkeren tijdens corona. Zeker ten tijde van deze crisis waarin de leraren een extra risico lopen door voor de klas te blijven staan zou het veilig reizen naar werk toch wel de minste zorg moeten zijn. En na stevig aandringen werd dit beaamt. Deze leraren zijn er immers voor onze kinderen, en ik vind dat de Gemeente Amsterdam verplicht is er te zijn voor haar Amsterdamse leraren. Daar blijf ik op hameren, ook nu met de ventilatie op scholen, nĆ³g zo een extra risico voor leraren. Amsterdam moet klaar staan voor de leraar zoals zij klaar staan voor de toekomst. Ik wens alle leraren, ouders en kinderen een gezond en veilig schooljaar toe! Lotte Schipper Duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs lotte@cda.amsterdam

Reactie CDA op plannen coalitie

CDA CDA Amsterdam 10-09-2020 11:04

De vier Amsterdamse coalitiepartijen presenteerden vorige week hun plannen voor de financiƫn in de stad. Door de coronacrisis staat Amsterdam voor een grote bezuinigingsopdracht, daarom is het belangrijk om de bestaande begroting om te gooien, zodat de stad verantwoord uit de crisis komt. Alhoewel er wordt onderzocht hoe er op de gemeentelijke organisatie bezuinigd kan worden -een goede stap -is het CDA teleurgesteld in de keuzes die de coalitie maakt.De onroerendezaakbelasting wordt verhoogd voor bewoners en ondernemers. Daarnaast worden kosten voor autobezitters verhoogd en lijkt het erop dat de afvalstoffenheffing gaat stijgen. Verder wordt er een beroep gedaan op de erfpachtreserves, terwijl die nog niet 'gevuld' zijn met ingekomen erfpachtkosten. Lasten verzwaren voor Amsterdammers en lokale ondernemers is een slechte zaak. Want dan verklein je de mogelijkheden en condities voor de samenleving om banen te creƫren. Het CDA komt met tegenvoorstellen en zal onder andere een motie indienen tegen de verhoging van de afvalstoffenheffing.

Update: Ons' Lieve Heer op Solder gered

CDA CDA Amsterdam 24-08-2020 08:34

De Amsterdamse CDA-fractie maakt zich zorgen om het voortbestaan van een belangrijk historisch museum in de binenstad, Ons' Lieve Heer op Solder. Het Amsterdamse Fonds voor de Kunsthad geen subsidie voor de eeuwenoude katholieke schuilkerk en vanwegede coronapandemie liepen de inkomstenal flink terug. EĆ©n van de redenen om de subsidie niet toe te kennen, zou liggen aan te weinig 'niet-westerse' personeelsleden bij het museum. Op Twitter kondigde fractievoorzitter Diederik Boomsma een spoeddebat over dit onderwerp aan: 'Onacceptabel en bizar. Kostbaar religieus erfgoed: de stad heeft de plicht dit in stand te houden. Linksom of rechtsom. Zojuist debat aangevraagd voor de commissie KDD.' Het debat hierover zal plaatsvinden op woensdag 26 augustus. Inmiddels zijn meer dan 14.000 handtekeningen ingezameld voor behoud van het museum. Onderteken de petitie hier. UPDATE 25/8/2020: Mede door de druk van het CDA en de duizenden ondertekenaars heeft het museum alsnog een subsidie gekregen voor de komende jaren!

Nieuwe voorstellen CDA in raad

CDA CDA Amsterdam 02-07-2020 12:51

Bij de raadsvergadering van 1 en 2 juli heeft het CDA verschillende voorstellen ingediend die door een meerderheidzijn aangenomen: 1. Steun de Uilenburgersjoel en andere culturele instellingen De Uilenburgersjoel organiseert culturele activiteiten in een historisch gebouw. Het is geen officiƫle culturele instelling en dreigt daardoor tussen wal en schip te vallen tijdens de coronacrisis. In deze motie roept het CDA op om te kijken hoe de gemeente deze organisatie en andere dergelijke organisaties zou kunnen steunen, zodat ze niet failliet gaan. 2. Onderzoek naar verkoop (nep)cannabisproducten Veel toeristenwinkels verkopen cannabisproducten of producten die daarop lijken. Amsterdam heeft een ander, beter imago nodig en moet af van het blow-en-braltoerisme. Met deze motie vraagt het CDA om te onderzoeken hoe de verkoop van deze producten beperkt kan worden in de stad. 3. Oprichten Scheidingsloket Vechtscheidingen zijn een ramp voor kinderen. Daarom moeten deze in een vroeg stadium voorkomen worden. In een voorstel van het CDA wordt een nauwere samenwerking tussen Buurtteams en Ouder Kind Teams gevraagd op het vlak van echtscheidingsproblematiek.

De Dam was te klein voor Ć©n de woede over racisme Ć©n de coronasamenleving | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Amsterdam 10-06-2020 00:00

De raadsvergadering van woensdag 10 juni staat in het teken van het spoeddebat over de de antiracismedemonstratie van 1 juni op de Dam. Lees hier de bijdrage terug van onze fractievoorzitter Femke Roosma.

Voorzitter, de afgelopen weken gingen over de hele wereld honderdduizenden mensen de staat op. De Black Lives Matter movement, demonstreerde in Washington DC, New York, Chicago, Los Angeles, Londen, Parijs, Brussel, Berlijn, München, Hamburg, Barcelona, Lissabon. Maar ook in Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Groningen, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Rotterdam en in Amsterdam.

De aanleiding is de gruwelijke moord op George Floyd, die langzaam stikte door de knie van een politieagent in zijn nek. De motor die de beweging voortstuwt is de woede in de samenleving, over racisme en politiegeweld. Over institutioneel racisme, een systematische schending van wat in Nederland verankerd is in artikel 1 van de grondwet: de gelijke behandeling van alle mensen, ongeacht afkomst, of kleur.

Racisme en uitsluiting is overal, in de toegang tot zorg, in ons onderwijs, op het werk, bij sollicitaties, stages, bij de politie, en bij de belastingdienst. In alledaagse sociale interactie. En niet in de laatste plaats op social media. Het toont zich soms in al haar lelijkheid, en soms is het subtiel. Maar mensen zijn het meer dan zat.

De aanhoudendheid van deze demonstraties en haar massaliteit zijn uniek. De Black Lives Matter-beweging is niet meer te stoppen. Eindelijk staan meer mensen op, spreken mensen zich uit. Een onderstroom die bovenkomt.

Coronavirus

Tegelijkertijd, voorzitter, komen we langzaam uit een intelligente lockdown. En een coronavirus dat enorm veel leed en verdriet heeft veroorzaakt. We zijn met z’n allen op zoek naar het nieuwe normaal, dat niet normaal is, een samenleving op anderhalve meter afstand. Dat doen we om een nieuwe uitbraak van het virus te voorkomen, om de kwetsbare mensen in onze samenleving te beschermen en om ons zorgsysteem overeind houden.

Dat dat niet eenvoudig is, ervaren we allemaal; jongeren, ondernemers, maar ook mensen die geen afscheid konden nemen van hun geliefden, mensen in verpleeghuizen en mensen in zorginstellingen.

De Dam

Vorige week maandag botste dit op de Dam. De diepgevoelde woede en pijn brachten zo veel mensen samen dat het niet meer lukte om afstand te houden. Mensen wilden niet de regels overtreden, mensen droegen mondkapjes en handschoenen en overal vroeg men om afstand te houden. Maar het ging te snel en er waren te veel mensen. De Dam was te klein voor én de woede én de coronasamenleving. 

De beelden van een volle Dam die voor sommigen zo hoopgevend zijn, omdat eindelijk hun pijn werd gezien, zijn juist voor de ander heel erg pijnlijk omdat het herinnert aan leed en verlies in coronatijd. Het is allebei waar.

Vragen en Lessen  

Wat we moeten doen is lering trekken: hoe kon het zo misgaan, en wat moet anders? En volgens mij is het al anderhalve week duidelijk dat de grootste fout die gemaakt is, een inschattingsfout is. Het verschil tussen het verwachte aantal mensen en de daadwerkelijke opkomst is gigantisch. Hoe konden we er zo naast zitten?

Goed dat de burgemeester twee onafhankelijke onderzoeken heeft aangekondigd. Want vragen voor mij zijn nog wel:

Hoe kan het dat de aantallen telkens op eenderde van het totaal aantal aanmeldingen wordt ingeschat? Dat gaat ook over feeling met de samenleving. Hoe kan de onder- en bovenstroom in de samenleving beter aangevoeld worden door politie en OVV?

Maar het gaat ook over of we de juiste informatiebronnen en kanalen gebruiken. Zijn deze up-to-date? En hoe kan het dat bepaalde signalen die er wel waren bij de politie, de driehoek uiteindelijk niet bereikten? Waar stokte de informatie en waarom?

Tenslotte, kan in het onderzoek ook vergelijking worden getrokken met hoe afstand houden en demonstraties in andere steden wel en niet gelukt is, bijvoorbeeld in Rotterdam en Den Haag?

Aandacht voor de pijn

Dan is er het besluit om niet in te grijpen toen de Dam zo onverwacht snel volliep. En natuurlijk zijn ook wij benieuwd; waren er geen andere mogelijkheden om de demonstratie op afstand door te laten gaan? Bijvoorbeeld om mensen te laten lopen?

Maar de keuze van de burgemeester en de hoofdcommissaris om op dat moment de demonstratie niet te beëindigen en de politie niet tegenover de demonstranten te plaatsen was een wijs en moedig besluit. Er was aandacht voor de pijn, emotie en de woede van de demonstranten. En het past in de traditie van Amsterdam, het demonstratierecht is bijkans heilig en we zetten de politie altijd zo vreedzaam mogelijk in. Dat deden de agenten op de Dam ook uitstekend. Daar zijn we trots op.  

En de situatie in Rotterdam, waar men wel voorbereid was op grote aantallen maar desondanks ook geen afstand kon worden gehouden, heeft laten zien dat voortijdig politie ingrijpen inderdaad niet meer corona-proof is dan de demonstratie laten uitdoven.

De ophef

Dan nog iets over de publieke ophef van de afgelopen week. Daar wil ik twee dingen over zeggen, waarvan ik vind dat ze gezegd moeten worden.

Fouten worden gemaakt in deze coronatijd. Kleinere fouten en hele grote fouten. Zoals het ongekende drama dat zich heeft afgespeeld in onze verpleeghuizen. Rutte heeft gezegd: 'We moeten 100% van de keuzes maken op basis van 50% van de kennis. We besturen op de achteruitkijkspiegel.'

Alleen als de burgemeester van Amsterdam een fout maakt, dan wordt zij buitenproportioneel afgerekend. 75 columns werden er geschreven over de burgemeester (waarna gestopt is met tellen). De landelijke VVD plaatste 11 berichten over de Dam en 1 bericht over racisme, 8 tweets over de Dam, nul over racisme.

En ja, er moeten vragen worden gesteld: hoe kon dit gebeuren en hoe voorkomen we het? Maar de verontwaardiging is wel erg selectief. Hoeveel social media-berichtjes hebben raadsleden en Kamerleden besteed aan de volle boulevard in Scheveningen waar geen afstand gehouden werd?  Hoeveel aan het feit dat straks in het vliegtuig 1,5 meter niet belangrijk is, vanwege economische motieven.

Het verwijt van de indieners van de interpellatie dat onze burgemeester niet neutraal zou zijn, omdat ze een anti-slavernijbutton droeg, is bijna lachwekkend als het niet zo verdrietig was. Alsof tégen slavernij zijn links is. 

De burgemeester - die door de VVD en het CDA vaak werd gecomplimenteerd over haar veiligheidsbeleid – valt die selectieve woede ten deel omdat ze een 'linkse vrouw met een ambtsketting' zou zijn (dixit Trouw). De felheid van de reacties en soms ongekende vrouwenhaat die loskomt, schokt ons.  We hebben een racismeprobleem in dit land, en we hebben ook een seksismeprobleem.

Politiek effectbejag

Mijn tweede punt richt zich op de VVD van Amsterdam.

Onze bestuurders hebben een grote verantwoordelijkheid die op hun schouders rust, de burgemeester de allergrootste. We geven hen in beginsel ons vertrouwen om ingewikkelde besluiten te nemen. Dat vertrouwensbeginsel houdt ook in dat zij de kans krijgen om verantwoording af te leggen over die besluit. Vóórdat we als raad een oordeel vellen.

Door slechts een uur of 15 na de demonstratie - nota bene op televisie en in een tweet - een motie van wantrouwen aan te kondigen, gooit de VVD een belangrijke democratische norm te grabbel. Het schaadt het democratisch bestuur. Niet alleen hier, maar in heel bestuurlijk Nederland.

En waarom? Vanuit politiek effectbejag? Omdat het Forum overtoept moet worden in de race om de clicks op social media? In elk geval niet om de stad te dienen. Je doet ook jezelf tekort als partij, want wat is je inbreng in het democratisch debat nog waard als je oordeel al vaststaat? Dit is de 'Amsterdamse VVD' onwaardig. 

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor ā‚¬125.000 per jaar, Ć©Ć©n senior adviseur beleid voor ā‚¬125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna ā‚¬800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al ā‚¬2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) ā‚¬ 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het Ć¼berhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vĆ³Ć³r de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vĆ³Ć³r de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal Ć©Ć©n jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor ā‚¬125.000 per jaar, Ć©Ć©n senior adviseur beleid voor ā‚¬125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna ā‚¬800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al ā‚¬2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) ā‚¬ 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het Ć¼berhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vĆ³Ć³r de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vĆ³Ć³r de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal Ć©Ć©n jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

In memoriam: Frank Niamut

CDA CDA Amsterdam 22-04-2020 07:58

Op dinsdag 14 april jongstleden overleed Frank Niamut (Commewijne (Suriname), 1951). Frank was van 1994 tot 2002 lid van de Amsterdamse gemeenteraad namens het CDA en was daarvoor duoraadslid. Frank was onder meer voorzitter van de raadscommissie financiƫn, maar voerde ook het woord over onder andere cultuur, verkeer en zorg. Vooral onderwijs was voor de pedagoog Frank Niamut van groot belang. Jarenlang was hij directeur van basisschool De Rozemarn in Zuidoost. Burgemeester Halsema zei het volgende over Frank voorafgaand aan een moment stilte in de Amsterdamse gemeenteraad: 'Frank gold als een bescheiden man die innerlijk gemotiveerd was om verschillende bevolkingsgroepen bij elkaar te brengen. En dat was een rol die hem heel goed afging.' Afbeelding: Portret uit Het Parool (4 januari 1990) bij artikel over onderwijs.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.