Nieuws van CDA in Sittard-Geleen over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Gebruikersvergoeding sportaccommodaties in tijde van de coronacrisis

CDA CDA GroenLinks Sittard-Geleen 23-04-2020 12:24

Aan: de voorzitter van de gemeenteraad van Sittard Geleen mr. J.T.C.M. Verheijen Postbus 1080 6130 AASittard Briefnr.: GFRB 01-20 Geleen, 22 april 2020 Onderwerp: brief ex art. 43 huur en/of gebruikersvergoeding sportaccommodaties coronacrisis Geachte voorzitter van college en raad in Sittard-Geleen, Afgelopen week ontvingen de buitensportverenigingen die onder de sportstichting vallen een brief met daarin de mededeling dat de huur en/of gebruikersvergoeding van de sportaccommodaties gedurende de crisis volledig betaald moet worden. Dit zodat de sportstichting kan voldoen aan hun lopende verplichtingen. Een dag later ontvingen de binnensportverenigingen een brief met daarin de mededeling dat zij vanaf 6 april 25% huurkosten in rekening gebracht krijgen. De sportverenigingen mogen i.v.m. de coronacrisis helemaal geen gebruik maken van de sportaccommodaties. Wij vragen u om kritisch te kijken naar deze maatregelen. Wetende dat: -De verenigingen door de coronacrisis aanzienlijk minder inkomsten hebben. -Andere kosten zoals gas, water en licht ook gewoon doorlopen. -De meeste verenigingen geen recht hebben op tegemoetkomingen van de overheid. -Verenigingen merken dat sponsoren afhaken door de crisis. -Het risico bestaat dat verenigingen in financiële problemen komen. Daarom hebbengob, het CDA, GroenLinks en de Stadspartij een aantal vragen aan het college: -De sportstichting brengt bij de buitensportaccommodaties de volledige kosten in rekening. Kan de gemeente iets doen om de verenigingen hierin tegemoet te komen? -Waarom wordt er door de sportstichting onderscheid gemaakt tussen de binnen- en buiten-sportverenigingen? -Wat kan de gemeente betekenen voor de verenigingen die particulier huren binnen onze gemeente en ook volledig door moeten betalen? (bijv. Laco Glanerbrook en het Anker) We ontvangen graag een antwoord binnen de daarvoor gestelde termijn. Met vriendelijke groet, gobCDAGroen LinksStadspartij Roy BreidenbachPeter HenssenMath de LooNancy Kaufmann

Brief gemeenteraad aan inwoners

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Sittard-Geleen 19-03-2020 15:21

Beste inwoners van Sittard–Geleen, net zoals wij (de gemeenteraad van Sittard-Geleen) en vele anderen zult u maandagavond naar de indringende boodschap van premier Mark Rutte hebben geluisterd. Ruim 7,6 miljoen mensen zaten voor de buis. Wat er gaande is en wat nog op ons afkomt is van ongekende omvang, onduidelijk en zeer ernstig. Wij kunnen dan ook niet anders dan zeer voorzichtig zijn om zo de kwetsbare mensen te beschermen en de zorg bereikbaar te houden voor diegenen die deze het hardst nodig hebben. Dat betekent dat iedereen zich moet houden aan de maatregelen die zijn afgekondigd door de overheid. De zorgverleners, wat hebben zij het zwaar op dit moment. Aan hen willen wij dan ook een woord van dank uitspreken. En laten we alle andere mensen niet vergeten in de cruciale beroepsgroepen die zo hard nodig zijn op dit moment. En dat geldt natuurlijk ook voor alle lokale ondernemers die hard geraakt worden door deze crisis. Samenwerking in deze moeilijke en onvoorspelbare periode is een absolute basisvoorwaarde. Zorg goed voor uw naasten en voor uzelf en houd u vooral aan alle richtlijnen van de overheid. Er samen tegen vechten, dat is wat wij nu kunnen doen. Namens de fracties van GOB, CDA, GroenLinks, PVV, Stadspartij, DNA, D66, PvdA, VVD, 50plus, SPA en de fractie Fredrix in de gemeenteraad van Sittard-Geleen, wensen wij u veel wijsheid en sterkte.

Toelichting van het CDA over de laatste ontwikkelingen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Vrijheid Sittard-Geleen 09-10-2019 10:32

De CDA fractie spreekt haar waardering uit naar Groen Links, PVV, D66 en PvdA voor het door hen genomen initiatief om te bezien of CDA en GOB in een nieuwe coalitie met elkaarzouden kunnen worden verbonden. Het advies dat door hen is uitgebracht is helder en transparant. De door het GOB en voormalig Vernieuwingsblok aangekondigde verandering van bestuursstijl bleek in de afgelopen periode niet het beoogde resultaat te hebben. Vanaf het moment dat de coalitie – waarvoor het CDA bij de formatie in 2018 door de coalitiepartijen werd uitgesloten - haar meerderheid verloor op 4 juli 2019 heeft het CDA het standpunt ingenomen dat daarvoor door het GOB politieke verantwoordelijkheid diende te worden genomen, met name door haar partijleider en wethouder van financiën Pieter Meekels. Het college bleef in weerwil van het verlies van de meerderheid zitten. Het CDA heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat zij niet kon worden aangesproken op het probleem dat in de coalitie was ontstaan.Bij het oplossen van het probleem wilde het CDA alleen een rol nemen, indien door het GOB en in het bijzonder door bestuurder Meekelsin de uitoefening van zijn ambt,depolitieke verantwoordelijkheid zou worden genomen,zodat met een schone lei aan de formatie van een nieuw college kon worden begonnen. Dat is niet gebeurd. Het CDA acht het niet opportuun om zelf het voortouw bij een formatie te nemen. Daarmee wordt het politieke veld verder uit elkaar gespeeld, hetgeen zeker niet in het belang van de stad is. Andries Houtakkers, fractievoorzitter

CDA over besluit bestuurscentrum niet in Kloosterkwartier te vestigen

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 07-02-2019 21:38

Voorzitter, In het coalitieakkoord 2014-2018 was huisvesting van de gemeentelijke organisatie een belangrijk thema. Dit thema haakte aan op twee accenten in het akkoord: burgerparticipatie en een daarop aansluitende bestuursstijl en ambtelijke organisatie. Bovendien haakte het thema aan op het creëren van compacte stadscentra met een onderscheidend profiel. Er werd een nieuw huisvestingsconcept uitgewerkt – tijd en plaats onafhankelijk in een open flexibele omgeving, voorzien van hedendaagse IT-voorzieningen. In het gemeenteblad van 23 maart 2017 staat dat met de realisatie van de plannen een investering is gemoeid van totaal 30 mio. De investering en de daaruit voortvloeiende exploitatielasten konden worden gedekt uit de daarvoor in de meerjarenbegroting aangewezen resp. beschikbare middelen. Desondanks haalde de werkelijkheid het coalitieakkoord in. Gestruikeld in een politieke intrige waarmee de binnenstedelijke ontwikkeling van Sittard op achterstand werd gezet. Van enthousiasme over de huisvesting van het bestuurlijk apparaat in het Kloosterkwartier naar argumenten om er nu alsnog een streep door te kunnen halen. Tegelijkertijd vindt er nu volgens de krant geheim overleg plaats met investeerders over het V&D gebouw, waarin de bestuurlijke huisvesting een plaats gaat krijgen. Dat zou mooi zijn als dat lukt, maar we hebben in het verleden al meer over oplossingen voor dit pand gehoord, die uiteindelijk strandde. Dus neemt het CDA nog geen voorschot op de mogelijke positieve ontwikkeling die voor dit gebouw in het verschiet ligt. DNA, SP, SPA en Groen Links waren in hun oppositierol tegen de bestuurlijke huisvesting in het Kloosterkwartier. Er was geen VVD. De PvdA was groter en stemde ook vóór evenals D'66. Het GOB stemde vóór omdat het een impuls was voor de binnenstad en de arbeidsmarkt. Een sterk punt, want dat was een van de doelstellingen. Nu ligt het enorme pand leeg en haken investeerders af of zijn op zijn minst nijdig. Een oplossing voor het pand ligt niet – of nog niet – zomaar in het verschiet. Franciscus Solanus brokkelt verder af. Hopelijk is dat niet het lot dat het Kloosterkwartier wacht. De vraag is welke visie het college hierbij heeft in het licht van de binnenstedelijke ontwikkeling. Uit de brief die wij recent van het college ontvingen over het V&D pand lijkt het college aan die binnenstedelijke ontwikkeling te refereren, maar nu voor dat pand. Benieuwd of de provincie daarin meegaat als het gaat over het behoud van de financiële bijdrage voor deze ontwikkeling in Sittard. In december 2017 werd met de huisvestingscie uit de Raad besproken dat de Raad een bezoek zou gaan brengen aan het Kloosterkwartier om de situatie ter plaatse te gaan bekijken. GL verliet de huisvestingscie tussentijds om haar gram te halen over het feit dat in weerwil van de tegenstem het plan toch dreigde door te gaan. Daarmee werd de huisvestingscie plotseling een politiek instrument en was de eensgezindheid in de cie doorbroken. Noch door de voorzitter van de huisvestingscie – de raadsvoorzitter – noch ambtelijk werd het afgesproken bezoek door de Raad aan het Kloosterkwartier opgepakt. Pas tegen de verkiezingen op 21 maart 2018 werd dit opgepakt. Met name in de ogen van het GOB te laat in het kader van de besluitvorming die nog voor de verkiezingen zou plaatsvinden, in weerwil van het feit dat in de raadsinformatiebrief van kort tevoren nog werd aangekondigd dat het bezoek op 13 maart 2018 zou plaatsvinden. En daarmee was het GOB er debet aan dat het besluit om de bestuurlijke organisatie in het kloosterkwartier te huisvesten over de verkiezingen werd heen getild en zat het GOB in het kamp van GL. De eerste zichtbare stappen waren gezet richting een nieuwe coalitie. De huisvesting van de bestuurlijke organisatie in Oude Markt 1 strandde en daarmee de afbouw van het gehele Kloosterkwartier. Het uitstel van het raadsbezoek om de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen, zoals nog aangegeven in de raadsinformatiebrief van13 maart 2018(één week voor de verkiezingen) wordt nu dus opeens afstel. Sterker nog: er wordt helemaal niet meer over gesproken. De raad heeft het gebouw niet eens gezien. De raad weet dus niet eens waar ze ‘nee’ tegen zegt. De commissie bestuurlijke huisvesting is inmiddels vervangen door een ontwikkelteam. Van "overigens zijn wij er nog steeds van overtuigd dat in het pand Oude Markt 1 het nieuwe bestuurscentrum functioneel kan worden ingericht", zoals door het college nog verwoord in de raadsinformatiebrief van 13 maart 2018, gaat het college nu naar "het college constateert dat het concept-ontwerp onvoldoende voldoet, dan wel kan gaan voldoen aan de door uw raad in 2017 vastgestelde programmatische en financiële kaderstelling". De motivering om niet te kiezen voor het Kloosterkwartier is op zijn minst genomen niet zo sterk. We worden beperkt door het monumentale kader. Dat was toch van meet af aan duidelijk? Of heeft het college pas recent de monumentale status van het pand ontdekt? Er is geen rekening gehouden met de prijsindexering. Laat ik dat op zijn zachtst gezegd klungelig noemen. Het is toch niet de eerste keer dat de wethouder Middelen vastgoed koopt? Het is toch een wetmatigheid dat bouwkosten stijgen als prijzen worden geïndexeerd. Voorts is het wel normaal te achten dat bij dit soort projecten diverse risico's moeten worden gemanaged. Ik mag aannemen dat dat bij een huisvesting op een andere lokatie ook het geval is. Voorzitter, Rookgordijnen die de politieke intrige rondom het Kloosterkwartier moeten verhullen. DNA, SP, SPA en GL wilden vanaf meet af aan niet. En zij hebben in belangrijke mate een stempel gedrukt op de huidige coalitie. Het coalitieakkoord 2014-2018 werd ingehaald door de politieke werkelijkheid. Helaas gaat daarmee een van de nieuwste ontwikkelingen voor Sittard ten onder. Voorzitter, De prijsindexering gaat gewoon verder, de risico's op tegenvallers zullen er altijd blijven en uiteindelijk kan het scenario opdoemen dat we op een andere lokatie toch duurder uit zijn. Het CDA is benieuwd naar de komende ontwikkelingen, maar vaststaat dat het Kloosterkwartier voor de huisvesting van de bestuurlijke organisatie in deze stad gelet op het feit dat de coalitie sowieso de meerderheid heft, – om het zo te zeggen - "gezien is", in weerwil van het gegeven dat het CDA tegen het thans voorliggende voorstel stemt. Ik hoop niet dat de ontwikkeling van het nieuwe bestuurscentrum net zo lang duurt als de ontwikkeling van het leegstaande "chinees" klooster aan de Walramstraat, want dan zijn we zo weer een paar jaar verder. Ik hoor het de gemeentesecretaris in een themasessie vorig jaar nog zeggen. Nieuwe huisvesting geeft een boost aan het ambtelijk apparaat. Ben benieuwd wanneer dat is!

Inbreng CDA bij de begrotingsbehandeling 2019

CDA CDA GroenLinks D66 Sittard-Geleen 13-11-2018 15:05

Fractievoorzitter Andries Houtakkers heeft namens het CDA onderstaande bijdrage geleverd in de raadsvergadering met betrekking tot de begroting 2019: Voorzitter, Na twee coalitieperiodes is het CDA weer veroordeeld tot de oppositiebanken. De CDA-fractie vindt balans door op haar eigen wijze mee te denken en te investeren in de toekomst van Sittard-Geleen - hetgeen misschien al bij deze begrotingsbehandeling uit gezamenlijke ondertekening van moties en amendementen blijkt – in het perspectief van de gedachte dat oppositie voeren ook campagne voeren is. De scheve verhouding tussen een tientje voor een dagkaart parkeren in het centrum waarvoor een onderhoudsniveau C in datzelfde centrum wordt verkregen, maakt duidelijk dat de gemeente financieel volledig uit balans is. Maar ook wij kunnen de perfecte bezuinigingen niet realiseren. We staan met de rug tegen de muur, zegt de wethouder. Maar volgens het CDA stond de wethouder dat al. De wijze van begroten tot het moment van het preventieve toezicht van de provincie en de wijze waarop de eerdere bezuinigingen werden opgevangen lieten te veel ruimte. Toen de provincie onze gemeente eind vorig jaar onverwacht preventief toezicht oplegde en we genoodzaakt werden tot een herstelbegroting bleek pas aan de fracties dat de provincie daar al langer haar zorg en ongenoegen over had uitgesproken. Het CDA heeft voor het aandringen op doorpakken in het accommodatiebeleid en voor het doorpakken op binnenstedelijke ontwikkeling in de vorige raadsperiode een hoge prijs betaald - geen coalitie. Nu enige maanden later – na de verkiezingen – staat het accommodatiebeleid opnieuw op de agenda van de huidige coalitie. Gelukkig, want dan worden er eindelijk keuzes gemaakt. Maar toch gaan we er pas bij de Kadernota over praten. Dan is het alweer juli 2019. Dus: ja, positief, maar: nee, te laat. In een amendement duurzaam accommodatiebeleid willen wij uiterlijk april 2019 over de door het college gemaakte keuzes worden geïnformeerd. Voorzitter, snelheid in duidelijkheid wat er gaat gebeuren – en dat bijvoorbeeld VV Born weet waar de club aan toe is (ook dat is opgenomen in het amendement) – is beter dan talmen met uitvoering. Hoewel …. het zwembad in Born- of misschien beter Buchten - zal nog wel voor discussie gaan zorgen. In de inleidende beschietingen bij de begroting wordt dat zwembad nergens genoemd. Wel de Nieuwe Hateboer, maar dat past wel in het beeld dat het college oproept voor het stadsdeel Sittard met het rijtje van schouwburg, Artamuse en bestuurscentrum. Voorzitter, We ontdoen de stad van franje met deze bezuinigingen. Het beeld is opgehouden door de wethouder Financiën dat we zijn gestruikeld over een tekort op de jeugdzorg. Er blijkt echter te lang incidenteel bezuinigd te zijn en het ontbrak aan structurele dekking voor de tekorten met als gevolg het huidig financieel debacle en als rode draad dezelfde wethouder van financiën gedurende 14 jaar van de 17 jaar na de herindeling. De nood is nu echt aan de man, maar als na een 14-jarig financieel regime de machine is vastgelopen, moet je daarin misschien wel je meerdere erkennen. In het kader van omdenken en de blik op de toekomst is het in de ogen van het CDA verstandig als een ander lid van het college de portefeuille voor zijn rekening neemt, bijvoorbeeld de SP die in februari jl bij de behandeling van de herstelbegroting nadrukkelijk uitsprak dat die partij uitkeek naar een andere wethouder van financiën. Voorzitter, Het college heeft haar hoop gevestigd op 2022. Dan moet de zon weer boven Sittard-Geleen schijnen. Dan komen de verkiezingen er weer aan en kunnen we met inachtneming van de motie van het GOB alles weer terugdraaien. Daar zit in de kern het probleem wat het CDA met het GOB-gedachtegoed heeft: “we besluiten wel, maar gaan dan weer terug naar af. Dan doen we niemand pijn”. Zo worden we nooit blijvend financieel gezond en komen we ook niet vooruit. Voorzitter, De wethouder van financiën zegt dat er meer mensen in onze stad moeten komen wonen. Dat is nu eufemistisch gesproken wat lastig. Het Rotterdam van het zuiden kan u even niet zoveel bieden, terwijl Sittard-Geleen het hart is van de florerende economie rondom ons heen. In dat beeld past dan ook dat in de Ronde van de vorige week een meerderheid van de fracties terecht het sociaal domein niet wil beroeren, maar wel wil dat de portefeuille economie inlevert. We zijn vastgelopen. Te weinig durf om eerder harde beslissingen te nemen en nu ligt het huis plat tot en met december 2018. Dan is er pas een definitief coalitieakkoord. Onderwijl sparen we door voor een school annex sportcomplex in het middengebied tussen Obbicht en Grevenbicht. En we praten, en we praten met de burgers, met de stakeholders.Het is goed om burgers te laten deelnemen, maar we hadden in Sittard-Geleen al zoveel informatie; we wisten waar het aan schortte, maar ja nieuwe bestuursstijl verplicht. Eens, maar niet in een vertragingsmodus. De tijd dringt. Het ongenoegen blijft. Lees de krant, lees de opinieartikelen, lees de ingezonden brieven. Hoor Artamuse, hoor VV Born, met hen is niet gepraat; zij worden gewoon met de bezuinigingsvoorstellen geconfronteerd. Als het ware voor het blok gezet. Parkeertarieven omhoog, middenstanders nijdig, risico van minder opbrengsten. Volgend jaar ongetwijfeld weer een dekkingsprobleem. Het geeft aan dat er een hoge druk is of misschien zelfs dat de politieke grip weg is en dat er geen tijd meer was om met betrokken partijen te praten. Tegelijkertijd is er wel genoeg tijd om met stakeholders over het concept-coalitieprogramma te praten. Voorzitter, Een paar zaken concreet bij de kop nemend. We moeten nu echt voor zekerheid gaan. Vandaar dat het CDA een amendement voorlegt conform het door de wethouder genegeerde advies van de taskforce om het weerstandsvermogen voor de jaarschijven 2020 – 2022 minimaal op 100% te stellen en vanaf 2019 vrijgevallen beschikbare middelen terug te storten in de algemene reserve. Geen spaarpotjes meer(amendement weerstandsvermogen en amendement vrijval bedragen ideaalcomplex). Voorts moeten we ook op de kleintjes letten en het goede voorbeeld geven. Vandaar het voorstel aan de raad om te stoppen met kerstpakketten voor raadsleden en de borrel na de raadsvergadering(amendement voorbeeldfunctie raad). Het CDA heeft aan een door D66 in te dienen amendement rondom het mantelzorgcompliment verzocht toe te voegen, dat in het kader van MVO aan maatschappelijke organisaties en verenigingen kan worden verzocht om bijvoorbeeld toegangsbewijzen aan mantelzorgers ter beschikking te stellen voor voorstellingen en wedstrijden. Daarmede is nog een extra positief element toegevoegd aan het mantelzorgcompliment. Voorzitter, De stad moet uitstralen dat cultuureducatie en cultuurbeleid niet worden onderschat. Kunst en cultuur spelen een belangrijke rol om jeugd, werkenden, niet-werkenden en ouderen te verbinden met de gemeenschap. Noch muziekonderwijs kan in een centrumgemeente die we pretenderen te zijn worden gemist, noch een theater, temeer nu we met Het Laagland een rijks én provinciaal gesubsidieerd jeugdtheatergezelschap in huis hebben. Daar mogen we met recht trots op zijn. Het kan niet blijven zoals het is, want dan wordt Artamuse en daarmee het muziekonderwijs bij het besluit zoals dat nu voorligt met opheffing bedreigd. Maar Artamuse kan niet zelfstandig voortbestaan want dan halen we het Domijnen concept niet. Tegelijkertijd kan het in de schouwburg niet blijven zoals het is want daar is het probleem met het contract met de horecaexploitant onoplosbaar. Maar het kan niet zo zijn dat de problemen die er rond samenwerking zijn en de problemen met een exploitant het cultuurbeleid zodanig onder druk zetten, dat we kaalslag creëren en het muziekonderwijs verdwijnt en er geen schouwburg of theater meer zal zijn. Daar zal het verzet ook te groot voor zijn. Het CDA brengt hierbij een motie in waarbij college aan Domijnen en Artamuse opdragen in mediation te gaan. Voorts wordt in de motie verzocht in kaart te brengen welke vormen van eigentijds en betaalbaar muziekonderwijs elders succesvol worden aangeboden, zodat met inachtneming van een acceptabele overgangstermijn gekomen kan worden tot een verantwoorde en rechtvaardige bezuiniging "zonder dat het kind met het badwater wordt weggegooid"(motie mediation Domijnen/Artamuse). Als de economie floreert zou de verbinding met cultuur ook moeten floreren. Bij cultuur kan het bedrijfsleven misschien wel nog nadrukkelijker betrokken worden. Toch weer terug naar de oude DSM-zaal in schouwburg of theater. Kunst en cultuur kan ook worden verbonden met het sociaal domein. Zo kunnen dan bijvoorbeeld ouderenals deelnemer of toeschouwer wordenbetrokken bij actieve kunstbeoefening. Misschien moeten welzijn en cultuur wel onder dezelfde wethouder vallen. Dat is "omdenken": kijk naar cultuur vanuit de sociale en economische agenda. Gelukkig gaan we met elkaar in het voorjaar van 2019 het debat over het cultuuraanbod aan. Gelet op de geringe aandacht in het concept coalitieprogramma voor cultuur permitteert het CDA zich de gedachte dat het een vrij onderwerp is voor alle partijen. Dat zou mooi zijn, want Groen Links heeft naar het CDA aanneemt ook binnen deze coalitie cultuur nog hoog in het vaandel staan. Tegelijkertijd de opmerking dat het cultuurdebat bij uitstek een debat is waarbij de inwoners, verenigingen en ondernemers kunnen worden betrokken. En daar is het ook het CDA om te doen.

Inbreng CDA door raadslid Judith Bühler 13-09-2018

CDA CDA GroenLinks Sittard-Geleen 17-09-2018 08:24

Het CDA Sittard-Geleen is voorstander van een financieel gezonde gemeente. Die begint met een transparante en actuele weergave van de financiële stand van zaken. De CDA fractie is van mening dat dit momenteel niet het geval is. Hieronder leest u de bijdrage van Raadslid Judith Bühler in de Raad van 13 september. Voorzitter, Voor ons ligt de 2eprogrammarapportage van onze Gemeente. De inhoud is oud nieuws. Het CDA is net als iedere fractie hier in de raadszaal voorstander van een financieel gezonde gemeente. Als we de financiële situatie willen ombuigen, is het belangrijk dat de Raad juist geïnformeerd is. En als je een stuk beoordeelt dan is het belangrijk dat je weet waar je naar kijkt. Nu we hebben hier te maken met een afwijkingenrapportage. Hierin worden alleen wijzigingen op de oorspronkelijke begroting meegenomen. Als er niets wijzigt wordt er niets vermeld. Ik citeer uit de samenvatting “geen nieuws is goed nieuws”. Deze quote stond eveneens in de éérste programmarapportage. Als er geen nieuws is, moet de raad erop kunnen vertrouwen dat er ook NIETS substantieels te vermelden is en dat we geïnformeerd zijn over alles, waarover we geïnformeerd hadden moeten worden. Ik mag wel zeggen dat de verbazing groot was, nu er in het 2ekwartaal een tekort wordt gemeld van 2,2Mln als gevolg van een nagekomen afrekening uit ‘Maastricht’ op het terrein van Jeugdzorg. Laat ons vooropstellen – het CDA is niet tegen Jeugdhulp. We willen een punt maken over de wijze van rapportage. In de eerste prorap wordt onderaan in de samenvatting en op pagina 12 met weinig woorden vermeld dat er nog een afrekening met Maastricht plaatsvindt. Er wordt geen bedrag bij vermeld. Als raadslid mocht je ervan uitgaan – “geen nieuws is goed nieuws”. Met andere woorden, geen verborgen gebreken. In deze zinsneden blijkt dus 2,2Mln verstopt te zitten. “Geen nieuws is goed nieuws” wordt nu wel op een andere manier beleefd. Voorzitter, als een Gemeente zoals Sittard-Geleen in zwaar weer zit, hebben we met zijn allen baat aan optimale transparantie. Die is er zoals we nu kunnen concluderen niet. Ik illustreer dit met het aangehaalde voorbeeld. Ten eerste – Is het echt zo, dat er bij het samenstellen van de jaarrekening 2017 en de eerste prorap geen enkel benul was van de kosten die er vanuit Maastricht gedeclareerd zouden worden? Is de administratie dusdanig, dat we hier geen inschatting van kunnen maken. Of had de wethouder niet even naar Maastricht kunnen bellen om te vragen naar een indicatie van de rekening die richting Sittard-Geleen gestuurd zou worden? Ten tweede – Al in de Raadszitting over de 1eprorap heeft het CDA aangegeven, dat er diverse risico’s en onzekerheden niet gekwantificeerd zijn. Dat het resultaat nog negatiever zou kunnen uitvallen. Dat blijkt nu nog maar eens te meer. En dan hebben we het alleen nog maar over één zinssnede in de inleiding. We vragen ons oprecht af, welke tegenvallers zitten er nog meer tussen de regels door verstopt. Ten derde – Op 5 juli bespreekt de Gemeenteraad de 1eprogrammarapportage in de Raad. Het 2ekwartaal is dan al afgesloten. Naar onze mening had de wethouder toentertijd al zicht op de negatieve afwijkingen in de 2eprogrammarapportage. Het was chiquer, ofwel correcter, geweest als hij de Raad daarover ter plekke had gerapporteerd. Voorzitter, bij optimale transparantie hoort dus ookactueleinformatieverstrekking. Zoals gezegd, op dit moment is de 2eprorap oud nieuws. We willen dan ook aan de wethouder vragen om ons te voorzien van een doorkijkje naar de 3eprogrammarapportage. Onze gemeentefinanciën moeten gesaneerd worden. Huis op orde dus. Gemeentes als Venlo en Heerlen maken hiervan hun prioriteit. Wij worden tot 2 keer toe door de provincie op de vingers getikt. Dit geeft geen blijk van een warme verhouding tussen de Gemeente en Provincie. Je kunt je afvragen welke kant deze verhouding opgaat… Tijdens de Rondes heb ik al gevraagd of de wethouder voornemens is de boeken aan de provincie over te dragen. Er werd duidelijk geantwoord dat het niet zo is en dat we uit moeten gaan van onze eigen kracht. De schouders eronder zetten dus! Het CDA is voorstander van schouders eronder. Begin bij het begin. Zorg voor transparantie en maak het huis op orde. Zorg voor een goede relatie met de toezichthouder en laat de wethouder de helpende hand van de provincie aannemen. Er moeten keuzes gemaakt worden. De Groen Links fractie zei het in de rondes al, er is geen tijd om eerst alles met de inwoners te bespreken. Eerst dient een aantal zaken financieel op orde te zijn. Wij sluiten ons hierbij van harte aan.

Verkiezingen en wat daaromheen gebeurt...

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 19-05-2018 07:56

In de aanloop naar de verkiezingen bleek dat onze coalitiepartner GOB en oppositiepartij GroenLinks zich meer en meer vonden in dossiers waar in coalitieverband afspraken over waren gemaakt. Het dossier 'Bestuurlijke huisvesting' en het zwembaddossier zijn sprekende voorbeelden. De verkiezingscampagne was stevig. Naar het oordeel van velen zelfs onder de gordel. Publicaties op de facebookpagina's van "Red de Tuinen" en "BIG" riepen extreme reacties op. Desondanks en vooral dankzij de inzet van de kandidaten en de steun van velen wisten we als CDA 8 zetels te behalen. Een verlies van één zetel en daarmee de tweede partij in Sittard-Geleen. Normaal gesproken een garantie voor een plaats in de coalitie. Ook gezien de uitslag van de vorige verkiezingen in 2014 en de daaropvolgende coalitie-onderhandelingen. Niets bleek deze keer echter minder waar. GroenLinks (van drie naar vier zetels), DNA (van drie naar twee zetels), SP (eveneens van drie naar twee zetels) en PvdA (van twee zetels naar één zetel) bleken zich voor de verkiezingen onder de noemer 'Vernieuwingsblok' aan elkaar te hebben verbonden. Het Vernieuwingsblok heeft te kennen gegeven dat ze samenwerking met het CDA niet zien zitten. Het GOB start, als grootste partij, de coalitie-onderhandelingen. In het gesprek tussen GOB en CDA wordt aan de hand van een aantal dossiers uitgewisseld dat het vertrouwen over en weer is geschaad. Een informateur wordt ingeschakeld, die nadere verkenningen opstart om te bezien welke coalities mogelijk zijn en welke coalitie de voorkeur geniet. Op basis van diverse gesprekken schetst de informateur twee mogelijke coalities. Variant 1 betreft een coalitie met het GOB (9 zetels) en het Vernieuwingsblok (9 zetels) als basis; variant 2 een coalitie met het GOB (9 zetels) en het CDA (8 zetels) als basis. Variant 1 predikt vernieuwing; variant 2 biedt zekerheid en stabiliteit. In een gesprek met het GOB, het Vernieuwingsblok, de VVD (inmiddels verbonden aan het GOB) en het CDA, krijgen we als CDA niet of nauwelijks de kans om ons zegje te doen. Het gesprek heeft meer weg van een kruisverhoor. Het voelt als een gesprek dat door het Vernieuwingsblok puur en alleen wordt gebruikt om het CDA buitenspel te zetten. Een één op één-gesprek met het GOB ten spijt, waarin een verkenning plaatsvindt of er over en weer voldoende vertrouwen is om op voort te bouwen, laat het GOB weten dat ze de voorkeur geven aan een coalitie met het Vernieuwingsblok. Een coalitie van 19 zetels, verdeeld over 6 partijen! De uitnodig aan de resterende partijen om zich aan te sluiten, levert alleen het aanhaken van SPA op. De coalitie kent nu 20 zetels. We zijn inmiddels acht weken verder. De nieuwe coalitie bestaat momenteel alleen nog maar op papier. Het coalitieakkoord laat nog zeker een week of drie op zich wachten. De stad en haar burgers zijn de dupe. De breed gedragen visie en daaruit voortvloeiende aanpak staan 'on hold'. Jammer, maar waar. De nieuwe fractie maakt zich inmiddels op voor de oppositie. Tijdens de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering is de fractie graag bereid nadere tekst en uitleg te geven. Noël Lebens Andries Houtakkers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.