Nieuws van politieke partijen in Zuidhorn over VVD inzichtelijk

30 documenten

D66 wil liberale winkeltijdenverordening

D66 D66 GroenLinks VVD Zuidhorn 12-12-2019 11:48

Bijdrage D66 door raadslid Rogier van ’t Land

Geachte voorzitter, Voor ons ligt een voorstel voor een gewijzigde verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier. Ik zal er duidelijk over zijn. Zoals ik ook zeven weken geleden in deze raadszaal opmerkte: deze verordening is een zeer ongemakkelijke omgangsregeling waar winkeliers in onze gemeente het met dit college helaas mee moeten doen.

De reparatie die, naar aanleiding van de motie destijds, nu voorligt is in onze ogen slechts een hele kleine verbetering. Van zeer ongemakkelijk naar nog steeds erg ongemakkelijk. Tevens liggen vanuit Groen Links en de VVD twee amendementen voor om deze zondagse omgangsregeling van erg ongemakkelijk naar nog steeds best ongemakkelijk te helpen.

Ja, natuurlijk steunen wij elke verbetering die behaald kan worden, maar laten we wel zijn: dit is eigenlijk kruimelwerk in de goede richting!

D66 Westerkwartier staat voor een echt liberaal winkeltijdenbeleid waarbij winkeliers zélf kunnen besluiten of ze op zon- en feestdagen open willen. Onze inwoners kunnen nu al voor zichzelf besluiten wanneer ze naar de winkel willen gaan, helaas niet altijd in onze gemeente. ‘The times, they are a changing’, dat is niet nieuw, alleen gaat dat tegenwoordig in een nog veel rapper tempo, zeker voor winkeliers, en ik weet niet of u zich dat allen voldoende beseft.

D66 wil onze Westerkwartierse winkeliers een eerlijke kans geven in een tijd dat internet de grootste kans maar ook concurrent is, in een tijd dat het grootwinkelbedrijf steeds bredere assortimenten voeren die meer en meer overlappen met speciaalzaken, en in een tijd dat vele inwoners niet meer begrijpen dat een coalitie hier niet op wil acteren.

Na signalen vanuit onder andere Leek, maar vandaag ook uit Grootegast, hebben wij gemeend met een amendement te moeten komen, waarin wij de facto de winkeltijden aan de winkeliers laten. Wij gaan er vanuit de onze ondernemers hier verstandig mee om zullen gaan. Een aantal ondernemers hebben aangegeven het komende jaar deze omgangsregeling lijdzaam te ondergaan, maar dat er voor 2021 écht wat anders moet liggen.

En dat ‘anders’ is als het aan ons ligt een echt liberale winkeltijdenverordening. Echter waarom wachten en deze exercitie over driekwart jaar nog een keer dezelfde discussie te voeren? Laten we het in 1 keer goed doen, dan hebben we het voor eens en altijd geregeld.

Wij, D66 Westerkwartier, steunen onze ondernemers en zullen er actief aan werken om deze vrije openstelling voor elkaar te krijgen en de coalitie uit de verleden tijd naar het hier en nu te helpen, zodat we samen met onze inwoners en ondernemers aan een ondernemend Westerkwartier kunnen werken.

AMENDEMENT

De raad van de gemeente Westerkwartier;

 

in vergadering bijeen op 11 december 2019,

constaterende dat:

conform artikel 3.1 van de winkeltijdenwet is de gemeenteraad bevoegd een vrijstelling te verlenen op de tijden waarop winkels geopend zijn; winkels in Westerkwartier met het voorliggende raadsvoorstel nog steeds beperkt geopend mogen zijn; de winkeltijdenwet ruimte biedt aan gemeenteraden om lokaal zelf de bandbreedte voor openingstijden van winkels te bepalen,

overwegende dat:

Westerkwartier een gunstig vestigingsklimaat moet bieden voor haar ondernemers; ondernemers de mogelijkheid moeten hebben hun winkel te openen op tijden waarop zij dit wenselijk achten; consumenten tegenwoordig ook buiten de huidige tijden willen winkelen; verplichte sluitingstijden concurrentievervalsend zijn ten opzichte van internetwinkels die altijd geopend zijn; in het raadsprogramma de nadrukkelijke wens is uitgesproken om inwoners te laten participeren en om de regeldruk te verminderen; een rapport van Detailhandel Nederland (april 2017) de oproep doet tot verruiming van de winkeltijdenwet,

stelt voor de Wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 als volgt te wijzigen:

het laten vervallen van de Artikelen I tot en met IV

en deze te vervangen door:

Artikel I Artikelen 6 tot en met 21 worden geschrapt.

 Artikel II

Artikel 5 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden: Artikel 5 Algehele Vrijstelling Voor de in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a, b en c, van de wet vervatte verboden geldt een algehele vrijstelling.

Artikel III

Deze wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 treedt inwerking op de eerste dag na de bekendmaking ervan, dit met uitzondering van de wijziging opgenomen in artikel I van dit besluit, welke wijziging op 1 januari 2020 in werking treedt.

D66 Westerkwartier,  Rogier van ‘t Land

Het bericht D66 wil liberale winkeltijdenverordening verscheen eerst op Westerkwartier.

Column herindeling Westerkwartier: nog 140 dagen!

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Zuidhorn 31-08-2018 18:27

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1226432/68212/bij bert zonderIn de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november en de herindeling van 1 januari a.s. schrijft wethouder Bert Nederveen met enige regelmaat een column. De eerste onder de titel: Herindeling Westerkwartier, nog 140 dagen!

Inleiding

De datum van de herindeling komt snel dichterbij: nog maar 140 dagen en de gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn bestaan niet meer en we gaan, samen met de voormalige gemeente Ezinge, verder als gemeente Westerkwartier. Een nieuwe gemeente met een nieuwe, maar ook oude en vertrouwde naam.Het is mijn plan om de komende weken met enige regelmaat een column te schrijven over de voorbereiding van de herindeling en de komst van de nieuwe gemeente. Dat kan gaan over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 november (vandaag over 99 dagen!), maar ook over andere zaken die met betrekking tot de herindeling spelen. In deze eerste aflevering een overzicht van deelnemende partijen en een reactie op het debuut van Sterk Westerkwartier.

Partijen raadsverkiezingenInmiddels heeft een aantal partijen laten weten mee te willen doen: zoals verwacht doen van de (plaatselijke afdelingen landelijke partijen CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en de VVD mee. Daar zijn geen verrassingen bij, wel ging de samenstelling van de lijst bij de ene partij wat geruislozer dan bij de andere, maar ook dat hoort bij politiek. Ook 50 Plus heeft zich gemeld. Mogelijk komt de partij Jezus Leeft hier nog bij.De SP was aanvankelijk van plan om ook mee te doen, maar de voorbereidingstijd bleek te kort om mee te doen en afdeling had te weinig kandidaat-raadsleden. De Grootegaster lokale partij VZ2000 heet inmiddels VZ Westerkwartier en heeft zich ook gemeld.Grootste verrassing tot op heden is de nieuwe lokale partij Sterk Westerkwartier. Deze partij is ontstaan uit onvrede van een aantal VVD-leden met de plaats die hen op de kandidatenlijst was toegedacht, bekendste namen zijn Harry Stomphorst (lijsttrekker), Gert van Werven (voorzitter) en Arnold Bloem (campagneleider).

Sterk Westerkwartier: alle begin is moeilijk…..Laten we positief beginnen: de naam is stevig en belooft wat. Ook het logo mag er zijn.Maar of de partij nu voorziet in een behoefte, zoals ze zelf stelt? Vooralsnog met name in de behoefte van de initiatiefnemers om weer verkiesbaar te zijn in het Westerkwartier, iets dat voor hen bij de VVD niet lukte (en waar ze vrede mee zeiden te hebben). Maar of dit ook de behoefte van de kiezers is? Gezien de achtergrond van de initiatiefnemers lijkt het een soort VVD-light te worden.Het feit dat landelijk gemiddeld 30% van de stemmen naar lokale partijen gaat zegt niets over de situatie in het Westerkwartier. In Leek en Zuidhorn is vele jaren lang geen behoefte geweest aan een lokale partij, en nu opeens wel?Ook uitspraken als ‘wij staan los van landelijke dogma’s’ klinken wat vreemd uit de mond van mensen die vele jaren voor een landelijke partij in de raad hebben gezeten en op die dogma’s (welke eigenlijk?) nooit commentaar leverden. Zij blijven zelfs lid van die landelijke partij! Bijzonder is ook dat de lijsttrekker bij voorbaat vast staat. Geen ‘beoogd lijsttrekker’, geen inbreng van de leden, terwijl hen wel wordt voorgehouden dat binnen de partij een bindend referendum wordt ingevoerd.Als ik naar de inhoudelijke punten op de website kijk, dan zie ik (op een enkel punt na) weinig onderscheid met de bestaande partijen. Het standpunt over koopzondagen is wel bijzonder duidelijk, blijkbaar zijn de VVD-wortels op dat punt nog ten volle aanwezig. Vermoedelijk zijn wijzigingsvoorstellen van inwoners op dit punt bij voorbaat kansloos.Al met al, niet zo’n sterk begin van een partij die het woord ‘Sterk’ in haar naam heeft. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Tot slotIk wens alle partijen die zich opmaken voor de gemeenteraadsverkiezingen veel succes! Laten we er met elkaar een mooie, waardige en enthousiaste campagne van maken. Samen voor een mooi, waardevol en sterk Westerkwartier, een gemeente waar het mooi wonen, werken en recreëren is en blijft!

Bert Nederveen, 14 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Gaswinnning Pieterzijl-Oost Door: ...

VVD VVD CDA Zuidhorn 17-04-2018 14:18

Gaswinnning Pieterzijl-Oost Door: Geertje Dijkstra-Jacobi – VVD raadslid gemeente Zuidhorn Geboren en getogen in het dorp Warfstermolen (gemeente Kollumerland) en thans woonachtig in Grijpskerk (gemeente Zuidhorn) moet mij van het hart dat het dossier van de gaswinning voor mij, maar voor alle bestuurders, zowel lokaal als landelijk een loodzwaar dossier is. Het is erg moeilijk om niet alleen mee te gaan in emotie, maar dat je ervoor moet zorgen dat er vooral inhoudelijk naar een dergelijk dossier wordt gekeken. Bestuurders moeten niet alleen maar gaan protesteren en demonstreren, maar moeten ervoor zorgen dat ze besturen, inhoudelijk reageren en hun verantwoordelijkheid nemen. Ik heb de afgelopen weken naar alle inwoners geluisterd, die mij hebben gebeld, gemaild, of geappt uit zowel de gemeente Zuidhorn als uit de gemeente Kollumerland en kan niet anders concluderen dan dat we allemaal hetzelfde willen. De fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn heeft dan ook richting het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, maar ook gisteravond tijdens de raadsvergadering richting het College van B&W inhoudelijk gereageerd. De afgelopen tijd hebben ons op vele manieren berichten bereikt over de onrust en verwarring die onder onze inwoners en daarbuiten is ontstaan als gevolg van het voorgenomen besluit betreffende de gaswinning bij Pieterzijl-Oost. Ook de fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn is ongerust over dit voorgenomen kabinetsbesluit. Wij hebben onze zorgen dan ook rechtstreeks geuit bij de Minister in Den Haag, alsook bij de woordvoerder in de Tweede Kamer. Wat de fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn heeft vernomen vanuit Den Haag is dat vanaf 20 maart 2017 er vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat veelvuldig contact is geweest met het gemeentebestuur van de gemeente Zuidhorn over de gaswinning Pieterzijl-Oost. Het Ministerie heeft hier veel tijd in gestoken en ervoor gezorgd dat het tot nu toe een zorgvuldig proces is geweest. Ook het Ministerie vindt dat gaswinning veilig en verantwoord moet zijn, zonder nadelige gevolgen voor mens en milieu. Voor de gaswinning bij Pieterzijl-Oost heeft het Ministerie van EZ en Klimaat dan ook aan alle (veiligheids) adviseurs advies gevraagd. En let wel: Hieruit zijn vooralsnog geen zwaarwegende veiligheidsbezwaren voor de gaswinning naar voren gekomen. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), die onafhankelijk toezichthouder is en het kabinet adviseert over mijnbouwactiviteiten heeft aangegeven dat er geen nadelige gevolgen bekend zijn. Het kabinet moet er vanuit kunnen gaan dat een dergelijk, onafhankelijk, deskundig orgaan goede adviezen afgeeft. Recent vernam de fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn dat er een breuklijn zou zijn tussen de gaswinputten in Grijpskerk en Pieterzijl, die een onvoorspelbaar karakter heeft. En daarbij werd zaterdag jl. tijdens de protestactie door de wethouder van de gemeente Zuidhorn (GL) en public aangegeven dat deze effecten en risico’s nooit zouden zijn onderzocht. Toen gingen bij ons de alarmbellen rinkelen en rees de vraag of dit überhaupt wel bekend zou zijn bij het Ministerie in Den Haag. Vragen die daarbij door ons hoofd gingen waren o.a. Waarom heeft het SodM dit niet aangekaart? En waarom heeft het gemeentebestuur van de gemeente Zuidhorn (GL, CDA, CU) het afgelopen jaar dit dan niet eerder ingebracht en besproken met het SodM en Technische commissie bodembeweging (Tccb)? Waarom is er door het gemeentebestuur van de gemeente Zuidhorn (GL, CDA, CU) niet druk uitgeoefend om een diepgaande MER-studie (milieueffectrapportage) af te dwingen? En wat kunnen we nog bewerkstelligen met onze buurgemeente Kollumerland? Immers de daadwerkelijke locatie ligt in het dorp Warfstermolen, gemeente Kollumerland. Is er wel contact geweest met onze buurgemeente? Dat hebben we gelijk uitgezocht, maar wat wij vooral belangrijk achten was om met spoed onze zorgen over deze breuklijn te uiten bij onze Minister in Den Haag. Dat is gelukt! Er zijn inmiddels meerdere contactmomenten geweest. We hebben de maatschappelijke onrust aangekaart en hebben het Ministerie ingelicht over de recente aardbeving bij Lauwerzijl – Kommerzijl, op steenworp afstand van Pieterzijl. Gistermorgen zijn wij opnieuw persoonlijk door het Ministerie gebeld en is aangegeven dat gaswinning veilig en verantwoord moet zijn, zonder nadelige gevolgen voor mens en milieu. We hebben gisteravond aan het College van B&W gevraagd om vorengenoemde aspecten dan ook mee te nemen in de nog te versturen zienswijze. Daarnaast heeft de fractie van de VVD gisteravond tijdens de raadsvergadering twee moties ingediend. Beide moties zijn unaniem aangenomen, dat wil zeggen dat deze moties door alle politieke partijen in de gemeenteraad zijn gesteund. Het College van B&W is nu aan zet. Het College van B&W in de gemeente Zuidhorn is opgedragen: Op korte termijn contact op te nemen met het SodM over de effecten en risico’s, in ieder geval voor het definitieve besluit door de Minister wordt genomen en de gemeenteraad te informeren over de uitkomsten van dit gesprek. Om contact te zoeken met de gemeente Kollumerland en zo spoedig mogelijk een gezamenlijke zienswijze in te dienen. De fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn zal vandaag de aangenomen moties doorsturen naar het Ministerie en woordvoerder in de Tweede Kamer. Wij zullen er alles aan doen om de Minister te informeren, zodat er een verantwoorde keuze kan worden gemaakt. Namens de fractie van de VVD in de gemeente Zuidhorn, Geertje Dijkstra-Jacobi

Goed, beter, best: prijzen en Pasen

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Zuidhorn 30-03-2018 07:00

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1208035/68212/prijs vierkant

De beste sporter van het jaar, de snelste wielrenner ter wereld, de groenste politicus van Nederland, de veiligste gemeente, het beste brein...... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt er tegenwoordig op dat gewoon ‘goed’ niet goed genoeg meer is. Alleen de beste, de snelste, de veiligste doet echt mee. En nummer twee voert de losers aan.

Zuidhorn in de prijzen

Ook in Zuidhorn hebben we de laatste jaren veel prijzen gewonnen. U herinnert zich nog wel dat we in 2012 live op TV vanuit Hilversum werden uitgeroepen tot Veiligste Gemeente van Nederland. Wat waren we trots. Maar we kregen ook een prijs voor mantelzorgvriendelijke gemeente, voor de prestaties van ons zorgloket, voor het winnen van de track ‘Reinventing Government’ bij de Dutch Blockchain Hackaton en in de afgelopen week was er weer een hoofdprijs: we wonnen de Juryprijs van Pioniers Gemeente Award 2018 voor de meest innovatieve digitale dienstverlening, deze prijs kregen we voor de wijze waarop we het Kindpakket hebben gerealiseerd met behulp van Blockchain.

Gaan voor het hoogste?

Maar waar gaat het nu om? Om het leveren van goede prestaties, het goed bedienen van de inwoners, het goed beheren van de gemeente? Of is alleen het beste goed genoeg? Naar mijn mening sluit het één het ander niet uit. Onze medewerkers die het Kindpakket realiseerden deden dat niet om de beste te zijn. En dat gold ook voor alle agenten, buurtwerkers, enz. die een bijdrage leverden aan onze veilige gemeenten.Maar je ziet wel wat er kan gebeuren als talentvolle mensen in een omgeving waarin ze worden gestimuleerd, geënthousiasmeerd en de nodige vrijheid krijgen tot mooie prestaties kunnen komen. Natuurlijk, speelt ook geluk of toeval een rol. Maar met enthousiaste mensen, die goed samenwerken met elkaar en met andere partijen kun je heel veel bereiken. En dan is een prijs, een award, een nominatie geen doel op zich. Maar wel een mooie vorm van waardering en een aanmoediging om er nog harder tegenaan te gaan.

Gemeenteraadsverkiezingen

De komende tijd worden in het Westerkwartier de lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 november samengesteld. Sommige partijen zijn al klaar: Hielke Westra (CDA), Rianne Vos (PvdA) en Harrie Rutgers (D66) staan al in de startblokken als (beoogd) lijsttrekker. Gefeliciteerd daarmee! Bij andere partijen is het nog spannend: VVD, GroenLinks, VZ Westerkwartier en ChristenUnie. En doet de SP ook mee? En misschien nog meer partijen? We gaan een boeiende tijd tegemoet.

Ook bij verkiezingen gaat het om ‘goed, beter, best’. Natuurlijk wil je veel stemmen halen en, nog mooier, de grootste partij worden. Maar dat is niet het hoogste doel: het gaat erom het beste te bereiken voor onze inwoners, voor onze omgeving en dan vooral alles wat kwetsbaar is. 

Tot slot

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1208035/68212/goed-beter-best-prijzen-en-pasen.htmlKomend weekend vieren we het paasfeest. Het feest van opgestane Heer. Na drie dagen mocht Jezus Christus opstaan uit het graf, na de dood te hebben overwonnen. Vanuit ons geloof daarin mogen wij leven en werken, elke dag weer, ook in de politiek.

Ons best doen, in het vertrouwen dat God ons werk zal zegenen. En dat is belangrijker dan welke prijs ook.

Ik wens u allen fijne paasdagen toe!

Bert Nederveen, Goede Vrijdag 2018

hnederveen@zuidhorn.nlhttp://twitter.com/bertnederveenhttps://westerkwartier.christenunie.nl/page/43929https://www.welkominzuidhorn.nl/actueel/actueel-zuidhorn/welkom-in-zuidhorn-de-veiligste-gemeente-van-nederlandhttps://www.welkominzuidhorn.nl/actueel/actueel-zuidhorn/gemeente-zuidhorn-winnaar-juryprijs-meest-vernieuwende-digitale-dienstverlehttp://www.waaromgeloven.nl/wat-betekent-pasen#.Wr0e_CJNeEc

 

“Gasloos maar niet ...

VVD VVD Zuidhorn 20-03-2018 13:30

“Gasloos maar niet leidingloos” Tijdens de raadsvergadering van 19 maart is uitgebreid gesproken over duurzaamheid. In een persbericht van afgelopen week stond dat de gemeente Zuidhorn vanaf dit jaar alleen nog maar gasvrij wil bouwen. En lezen wij dat vanaf 2018 alle nieuwbouwwoningen in de Oostergast al niet meer worden aangesloten op het gasnet. Zuidhorn wil minder afhankelijk zijn van het Gronings gas en overgaan naar duurzame warmte. Daarmee anticipeert de gemeente op nieuw kabinetsbeleid en het vervallen van de Aansluitplicht in de Gaswet. Toch wil de VVD benadrukken dat het wel verstandig is om de ondergrondse basis energie-infrastructuur, dus leidingen wel aan te leggen bij terreinen die voor nieuwbouw worden ontwikkeld. Dus wel onderdeel maken van het bouwrijp maken. Immers staat de technologie niet stil en leidingen kunnen je misschien in de toekomst nog gebruiken voor waterstof, of andere alternatieven. Er wordt al volop geëxperimenteerd. Mocht het zo zijn dat deze infrastructuur er niet ligt, dan kom je wellicht in de toekomst voor een grote uitdaging en exorbitante kosten te staan. Proeven bijv. op Ameland laten zien dat je zonder technische problemen kan koken en je je huis kunt verwarmen met waterstof. Er is vervolgonderzoek nodig, maar de proef laat zien dat waterstof geproduceerd met duurzame energie van zon en wind bijgemengd kan worden en dat het kan. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Dus niemand weet op welke wijze de energietransitie verder vorm krijgt. Doordat we per 1 januari 2019 overgaan naar de nieuwe gemeente Westerkwartier, willen wij dit mee nemen in Westerkwartier-verband. De gehele gemeenteraad was het met de VVD eens. Vorige week hebben wij in een persbericht gelezen dat de gemeenten Leek en Zuidhorn onlangs twee elektrische auto’s hebben aangeschaft. Zowel de gemeente Leek als Zuidhorn hebben ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Dat is een loffelijk streven, maar wij weten inmiddels ook dat de accu’s van elektrische auto’s voor een ernstig afvalprobleem zorgen. Op 6 november 2017 heeft de gemeenteraad onze waterstof-motie aangenomen. Strekking van deze motie was om het gemeentelijk wagenpark te laten rijden op waterstof. Auto’s op waterstof kennen geen afvalprobleem en zijn daarmee zeer duurzaam. Het college schrijft in een memo van 19 december 2017 dat het rijden op waterstof te duur is en dat er te weinig tankpunten zijn. Echter, de gemeente Groningen gaat wel op korte termijn over op waterstof. Het is maar net hoe je het geld wilt besteden. Een reden dat het te duur is, vinden wij voor ons huidige college een gek argument temeer dat ons college duurzaamheid zo hoog in het vaandel heeft. Dat kunnen wij even niet rijmen. Kortom, waterstof is nu al een uiterst duurzame brandstof. Zwerfvuil is ook een ernstig probleem. Ongeacht of er statiegeld komt op flesjes en blikjes. Ook ander zwerfvuil ligt in sloten en bermen en waait over het land. Het zwerfvuil is niet alleen vervuilend, dus belastend voor het milieu maar vormt ook een groot gevaar voor dieren. Glas, maar ook stukjes metaal van weggegooide blikjes belanden na het maaien in het veevoeder met alle gevolgen van dien, zoals sterfte en ziekte. Volgens de Universiteit van Wageningen is de schade en ellende landelijk dan ook aanzienlijk. Dit is onderzocht door o.a. magneten te plaatsen in voermengwagens. De VVD gaf als voorbeeld dat in Oldehove, nadat de wallenfrees is geweest er op ongeveer anderhalve kilometer een vuilniszak vol afval langs de provinciale weg door de agrariër wordt opgeruimd. Het gaat dan om blikjes, flessen, glas, plastic, kleding, stof, etc. Wat de VVD betreft willen we toch nogmaals vragen om eens goed na te denken over het plaatsen van blikvangers en meer afvalbakken. Ook heeft de raad uitgebreid gesproken over diverse ontwikkelingen in het Sociaal Domein, zoals het net afgesloten Armoedepact Westerkwartier. Financiële en sociale armoede zijn splijtzwammen in onze samenleving en moeten worden bestreden om tot een inclusieve maatschappij te komen. Het is dan ook goed dat de Westerkwartiergemeenten samenwerken en tot een integrale aanpak te komen. Het sluiten van een pact past daarin. Bewustwording, begeleiding maar zeker ook het aansporen van eigen initiatief steunen wij. Uit eigen ervaringen weet ik dat je de kansen die je krijgt om jezelf te ontwikkelen en daarmee uit de armoede te komen, wel moet zien en pakken. Ik ben in de jaren zestig opgegroeid in een groot gezin en daar hadden wij het zeker leuk, maar ook armoede. Door jezelf te ontwikkelen door de kansen die je krijgt te benutten, ben ik de armoede ontstegen. Toch is en blijft het oppassen. Door omstandigheden zoals het verliezen van je baan of partner kan je als je niet snel je bestedingspatroon aanpast, zo maar in de armoede vallen. Daarom is het bespreekbaar maken van armoede zo belangrijk. Het armoedepact is een intentieverklaring om de armoede serieus aan te gaan pakken. De VVD vindt dat een uitstekende zaak. Het collegevoorstel om tot Basisondersteuning en één integrale toegang te komen is slechts opiniërend besproken. Er waren nog veel vragen bij de raadsleden en er bestond verwarring over status, inhoud en het proces van het voorstel. Kortom, de wethouder gaat weer aan de slag en volgende maand praten wij hier dan weer over. Lekker bezig!! Al met al werd het weer een lange vergadering, pas tegen half twaalf in de avond konden wij de boeken weer sluiten. René Westerhoff-Dijkinga fractievoorzitter VVD Zuidhorn

MTB-route Joh. Smitpark Van een ...

VVD VVD ChristenUnie Zuidhorn 17-01-2018 14:43

MTB-route Joh. Smitpark Van een varken kan je speklappen maken, maar van speklappen geen varken Tijdens de raadsvergadering van 18 december 2017 hebben wij uitvoerig over initiatief en collegevoorstel over de haalbaarheid van een MTB-route in het J. Smitpark te Zuidhorn. De VVD heeft toen het initiatiefvoorstel op basis van het collegevoorstel en de inbreng vanuit de ontmoetingsavond en de hoorzitting van 7 december jl. afgewogen op een aantal aspecten: haalbaarheid, nut en noodzaak, kosten en baten, draagvlak en alternatieven. Wij zijn toen tot de conclusie gekomen dat een MTB-route in Joh. Smitpark weliswaar nuttig kan zijn, maar zeker nog niet op korte termijn haalbaar is, niet noodzakelijk is, de kosten behoorlijk zijn, er onvoldoende draagvlak bestaat en dat er op redelijke afstand een goed alternatief voorhanden is. Het voorstel heeft tot diverse tegenstellingen geleid. Zo is de gemeenteraad verdeeld. Een aantal partijen zijn voor, een aantal tegen en enkelen twijfelen nog. Ernstiger is het feit dat er tussen de inwoners tegenstellingen zijn ontstaan. Er is zijn veel tegenstanders. Veel inwoners willen gewoonweg geen MTB-route in het J. Smitpark. Het is uitermate jammer dat de tegenstellingen zijn ontstaan. Tijdens de vorige raadsvergadering heeft de ChristenUnie nog voorgesteld om de route eerst maar aan te leggen, om later te beoordelen of het gebruik van de route inderdaad veel overlast gaat veroorzaken. Een politieke oplossing, maar zo’n voorstel doet mij denken aan een Gronings gezegde: Van een varken kan je speklappen maken, maar van speklappen geen varken. Laten wij die weg liever niet opgaan. In politiek Zuidhorn zijn wij altijd uitgegaan van draagvlak. Beleid moet immers ten goede van onze inwoners komen en voldoende draagvlak is daarbij van belang. Daarom doe ik een oproep aan de politiek, maar bovenal aan de initiatiefnemers om het voorstel in te trekken. Er is geen draagvlak voor een MTB-route en het brengt alleen maar tegenstellingen. Daarnaast is er een goed alternatief voor handen, een professionele MTB-route in Marum. Maar na een intensieve gesprek met de initiatiefnemers bleek dit helaas niet passend genoeg. Zij wensen een MTB-route dicht bij huis en laagdrempelig. Ik wil ook wel eens wat, maar krijg dat meestal niet. Dat is eenmaal de realiteit. Jammer dat niet iedereen dat inziet.

Carbidschieten Zuidhorn: ...

VVD VVD GroenLinks CDA Zuidhorn 29-12-2017 13:00

Carbidschieten Zuidhorn: scoringsdrang raadslid Boog valt verkeerd CDA-raadslid Martin Boog uit Visvliet haalde zich tijdens de raadsvergadering van Zuidhorn van vorige week de woede op de hals van met name VVD en GroenLinks. In een persbericht van het CDA suggereerde Boog dat VVD en GroenLinks al vier jaar lang pogingen doen om de eindejaarstraditie van carbidschieten aan banden te leggen. VVD-raadslid Geertje Dijkstra-Jacobi reageerde ontstemd: ,,Totale onzin. Wat bezielt u zo’n ongefundeerd persbericht de wereld in te sturen dat totaal niet deugt? Ik kan uw actie niet anders verklaren dan uit scoringsdrang.’” Dijkstra: ,,De inwoners van de gemeente Zuidhorn moeten zo langzamerhand in de gaten krijgen dat het CDA een onbetrouwbare partij is geworden. De ene keer piepelt de partij alle inwoners in Aduard met de snippergroenactie, die inwoners slapeloze nachten veroorzaakte en op hoge kosten joeg. Dan weer piepelt het CDA alle boeren en agrariërs in het Middag-Humsterland door snel een voorbereidingsbesluit op tafel te leggen, terwijl windmolens bij rechte zijn toegestaan. Het lijkt alsof u het spoor totaal bijster bent.” Het VVD-raadslid noemde het schandelijk dat ‘oproerkraaier’ Boog carbidliefhebbers op het verkeerde been heeft gezet door hen in zijn persbericht op te roepen in te spreken tijdens de raadsvergadering terwijl vooraf was afgesproken dat inspraak niet wordt toegestaan: ,,Opnieuw bent u niet eerlijk richting onze inwoners.” Dijkstra drong er bij de CDA’er op aan zijn persbericht te rectificeren en excuus te maken. ,,Alleen dan kunt u zichzelf vanuit uw christelijke perspectief nog recht in de spiegel aankijken.” VVD en GroenLinks hadden met name meer aandacht gewild voor overlast dat dieren ondervinden als gevolg van het afschieten van carbid en vuurwerk. Volgens Boog is deze ijverzucht van beide fracties het gevolg van een slepende burenruzie in Grijpskerk. Daar ondervindt een paardenhouder al vele jaren van carbid dat in de nabijheid wordt afgeschoten. De CDA’er uit Visvliet vindt het onjuist om regelgeving in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen op basis van een enkel incident. Na bemiddeling door de gemeente zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen beide partijen in Grijpskerk. Dat moet volgens Boog genoeg zijn. Een raadsmeerderheid besloot de APV op dit punt dan ook ongewijzigd te laten. Een groot aantal carbidliefhebbers met name uit Visvliet woonden de beraadslagingen in de gemeenteraad, die tot ver na middernacht duurden, bij. door Monique Westra, Westerkwartier

Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen"

CDA CDA GroenLinks VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:12

Motie bij agendapunt: 12 (Actualisatie APV) Onderwerp: Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen" De raad van de gemeente Zuidhorn in vergadering bijeen op 18 december 2017, kennisnemende van: · de actualisatie van de APV met technische wijzigingen; · amendement 2 (VVD); Carbidschieten in relatie tot dierenwelzijn; · amendement 3 (GroenLinks); Carbidschieten in relatie tot gevaar voor dieren. overwegende dat: · het Carbidschieten in 2014 als vijftigste traditie is geplaatst op de lijst van ‘Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed’ in Nederland en in Drenthe zelfs een UNESCO-status heeft; · deze traditie behouden moet blijven voor de komende generaties; · het een traditie is die naast de vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling; · de raad op 7 november 2016 een motie heeft aangenomen waarbij het college moest toewerken naar een experiment voor een ‘Vuurwerk- en carbidvrije zone’ omdat de veronderstelling was dat inwoners en dieren soms overlast hebben van carbid schieten en het afsteken van vuurwerk. · het college deze motie met alle verenigingen van dorpsbelangen heeft besproken en zowel bij de dorpen als gemeente niet of nauwelijks klachten zijn over vuurwerk en carbid en daarmee geen experiment nodig is. · uit de beantwoording van de technische vragen van het CDA blijkt dat: o in de afgelopen jaren maar vanaf één adres een aantal carbid gerelateerde klachten zijn ontvangen waarbij een dier was betrokken; o het college een uiterste inspanning heeft gedaan om deze klachten met maatwerk op te lossen. Dit heeft geresulteerd in een getekende “verklaring omtrent het schieten met carbid”. Hiermee voldoen de betrokken carbidschieters aan de wens van de klager om 100 meter afstand te houden van de paardenstal. o de discussie over carbid en dieren, die sinds 2014 in deze Raad wordt gevoerd, is gebaseerd op basis van één klager; o er nu geen acute noodzaak is om dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. · op dit moment in het kader van de herindeling een harmonisatie van de APV’s plaatsvindt. De nieuwe raad begin januari 2019 over dit onderwerp een besluit kan nemen. · daarmee er nu geen noodzaak is om de Algemene Plaatselijke Verordening over carbidschieten (artikel 2:37a) te wijzigen, vooral ook omdat de voorgestelde wijzigingen uit de amendementen nu niet leiden tot harmonisatie. Draagt het college op: · om alle ervaringen rond deze carbid discussie over te brengen aan de werkgroep ABJZ zodat zij de regelgeving rond carbid schieten goed kunnen verwerken in de nieuwe APV van de gemeente Westerkwartier. en gaat over tot de orde van de dag. Fractie van het CDA Zuidhorn: Geertje Veenstra Martin Boog Annejet Jansma Jaap Tel

Beantwoording technische vragen artikel 2:73a APV

CDA CDA VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:08

MEMO Aan: de fractie van het CDA Zuidhorn CC: Van: burgemeester en wethouders Datum: 1 december 2017 Betreft: technische vragen artikel 2:73a APV Op 30 november 2017 heeft de heer M. Boog namens de fractie van het CDA enkele vragen gesteld over de amendementen aangaande artikel 2:73a van de Algemene Plaatselijke Verordening over carbid. Hieronder staan de inleiding en de vragen van het CDA. De antwoorden op de vragen zijn cursief weergegeven. Inleiding Op 20 november 2017 heeft uw college reactie gegeven op de amendementen APV raadsvergadering d.d. 13 november 2017. Met betrekking op amendementen 2 en 3 – Carbid hebben wij een aantal vragen. De fracties van de VVD en Groen Links stellen voor om in artikel 2D73a, lid 2 sub c het woord "dier" toe te voegen waardoor de zin als volgt wordt: "er mogen geen handelingen worden verricht of nagelaten waarvan degene die het carbidschieten verricht redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat daardoor gevaar kan optreden voor mens, dier en/of milieu." Vragen: 1. Is er een acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten? Er is naar de mening van het college geen acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. Het college heeft de afgelopen jaren vanaf één adres een aantal carbidgerelateerde klachten ontvangen waarbij een dier was betrokken. 2. Wanneer is er sprake van een ‘redelijkerwijs vermoeden’ dat er gevaar kan optreden voor een dier (naast mens en/of milieu)? Formeel kan worden gezegd dat er sprake is van “redelijkerwijs vermoeden” als er objectief waarneembare feiten en omstandigheden zijn waaruit een gevaar blijkt. In de praktijk hangt dit echter af van de omstandigheden van een specifiek geval. Er moet altijd worden gekeken naar de context van een situatie. 3. Hoe gaat de gemeente handhaven bij een 'redelijkerwijs vermoeden' tijdens het carbidschieten? Als er op grond van objectief waarneembare feiten en omstandigheden geconstateerd wordt dat er sprake is van (een redelijk vermoeden van) gevaar kan de politie ter plaatse bepalen óf en zo ja hoe er handhavend wordt opgetreden. - - 2 4. Stel, iemand heeft problemen met carbidschieten en zorgt ervoor dat een dier in de nabijheid van een carbidplaats komt. Vervolgens doet degene een handhavingsverzoek. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Wat zijn dan de gevolgen voor de carbidschieters? Het college is, in dit hypothetische geval, van mening dat de eigenaar van een dier het dier dan willens en wetens in een situatie brengt waarvan aangenomen kan worden dat die schadelijk is voor het welzijn van het dier. Dit kan de carbidschieters redelijkerwijs niet worden aangerekend. Verder heeft de eigenaar van een dier een zorgplicht ten aanzien van het dier: de eigenaar dient daarbij het welzijn van een dier niet van derden af te laten hangen en, indien nodig, zelf maatregelen te nemen teneinde het welzijn van een dier te waarborgen. Verder schrijft u dat het aantal klachten miniem is. 5. Over hoeveel klachten hebben we het specifiek, waar gingen deze klachten over en waar komen deze klachten vandaan? Er is in de afgelopen jaren een aantal keren een klacht binnengekomen over carbidschieten waarbij een dier was betrokken. Deze klachten waren afkomstig van één adres. 6. Kunt u bewijzen dat door indiener van de klacht, de betrokkenen en de gemeente een uiterste inspanning is gedaan om deze klachten op te lossen? Het college heeft geen tot weinig zicht op de inspanningen die door de indiener van de klacht zijn verricht om de klacht op te lossen. De gemeente heeft gesproken met alle betrokkenen waarna door de “carbidschieters” een “verklaring omtrent het schieten met carbid” is ondertekend. In deze verklaring zijn bepalingen opgenomen over het in acht nemen van een bepaalde afstand van aanwezige dierenverblijven. Deze afstand komt overeen met de door klager gevraagde afstand t.o.v. de dierenverblijven. Hieraan hebben zij zich, voor zover wij dit na kunnen gaan, gehouden. 7. Wat is volgens u de relatie tussen deze klachten en de ‘carbid-discussie’ die al jaren in onze raad wordt gevoerd? De eerste klachten, afkomstig vanaf één en hetzelfde adres, over carbidschieten waarbij een dier is betrokken, zijn door ons ontvangen in 2013 en 2014. Mogelijk dat mede naar aanleiding van deze klachten het onderwerp regelmatig aan de orde komt in de raad. U schrijft ‘daar waar mogelijk maatwerk toegepast’. 8. Kunt u dit toelichten? Mogen wij hier de documentatie van ontvangen? In het geval van bovengenoemde klacht heeft de gemeente gesproken met de betrokkenen waarbij door middel van mediation – waar klager geen gebruik van wenste te maken –is geprobeerd tot een voor alle partijen gedragen oplossing te komen. Deze maatwerkoplossing is destijds gevonden door het ondertekenen van genoemde verklaring. Tot slot, mogen wij alle documentatie ontvangen rondom bovengenoemde klachten en de behandeling van de ‘carbid-discussie’ zowel in het college en de raad? Bijvoorbeeld moties, collegeadviezen, memo’s, verslagen, correspondentie etc. In verband met privacyregelgeving ligt het ter zake doende collegeadvies over dit onderwerp, de ondertekende verklaring en de hierop betrekking hebbende correspondentie ter inzage bij de secretaris. Tevens treft u daar de in het verleden ingediende moties aan.

Waarom er geen MTB-route in Joh. ...

VVD VVD Zuidhorn 19-12-2017 13:37

Waarom er geen MTB-route in Joh. Smitpark moet komen: De gemeenteraad van Zuidhorn heeft op 18 december gesproken over o.a. het initiatiefvoorstel over een MTB-route in het Joh. Smitpark Zuidhorn. De VVD was duidelijk, dit moeten wij niet willen. De motivatie van de VVD was en is als volgt. Op 4 juli is er unaniem een motie aangenomen met de opdracht aan het college om te onderzoeken of een MTB-route in het J. Smitpark te Zuidhorn kan worden gerealiseerd. De VVD heeft toen de motie van harte ondersteund. Immers, er was sprake van een initiatief vanuit een groep inwoners. De VVD vindt initiatieven van onze inwoners altijd van belang om te onderzoeken of en in hoe verre de gemeente een ondersteunende rol kan of moet hebben. De VVD vindt het indienen van initiatiefvoorstellen via een gemeenteraadsfractie een belangrijk onderdeel van onze democratie. Onze inwoners moeten altijd hun vragen, voorstellen, initiatieven aan de gemeenteraad kunnen voorleggen. Het is dan aan de gemeenteraad om hierover besluiten te nemen. Daarvoor zijn wij immers gekozen volksvertegenwoordigers. Met de verantwoordelijkheid om het initiatief af te wegen tegen alle andere aspecten van het Algemeen Belang van onze inwoners en de gemeente. Wij hebben het dossier als een ui afgepeld. Net als bij het schillen van een ui krijg je, als je niet op past, tranen in je ogen. Mijn moeder heeft mij geleerd dat je een ui eerst even in zeer heet water moet leggen, om zo tranen te voorkomen. Naar ons idee heeft het college ook deze raad gekregen. Het heeft wel lang geduurd voordat wij het collegevoorstel mochten ontvangen. De VVD heeft het initiatiefvoorstel op basis van het collegevoorstel en de inbreng vanuit de ontmoetingsavond en de hoorzitting van 7 december jl. afgewogen op een aantal aspecten: * haalbaarheid * nut en noodzaak * kosten en baten * draagvlak * alternatieven Haalbaarheid Voor de haalbaarheid kijken wij naar de uitwerking van het initiatiefvoorstel en het collegevoorstel. Het college moest immers de raad informeren over de haalbaarheid. Vanuit de initiatiefnemers is de technische haalbaarheid wel bewezen. Maar hoe zit het met de wettelijke haalbaarheid? Volgens het college is het plan procedureel en financieel MOGELIJK haalbaar. Mogelijk omdat er diverse procedures, zoals afwijkingen van drie bestemmingsplannen en een Milieu Effecten Rapportage (Flora en Fauna Scan) nog doorlopen moeten worden. Het college erkent daarbij dat er diverse bezwaren kunnen en zullen worden ingediend. Procedures waar het college onze inwoners en initiatiefnemers in een langdurige, vervelende en kostbare rechtsgang drukt. Dat moeten wij niet willen. Deze houding van het college is op zich zeer positief te noemen. Het college is bereid om mee te werken om de procedures te doorlopen. nut en noodzaak De VVD heeft zich afgevraagd of de geïnitieerde voorziening nuttig en noodzakelijk is. Vanuit de gedachte dat meer bewegen goed voor de gezondheid is en dat het fietsen daarbij een bijdrage aan kan leveren, zien wij dat de gevraagde voorziening nuttig is. Een MTB-route nodigt mensen uit om te fietsen, te bewegen en daarmee de individuele gezondheid te bevorderen. Wellicht is het mogelijk om, nadat de route gerealiseerd is, niet fietsers eens bekend te laten worden met MTB-fietsen. Maar is het hebben van een MTB-route in Joh. Smitpark ook noodzakelijk? Wat gaat er gebeuren wanneer er geen MTB-route wordt gerealiseerd? Is zo’n route een basisvoorziening? Wij denken van niet. Als de MTB-route niet wordt gerealiseerd dan zullen de initiatiefnemers zullen teleurgesteld zijn, maar de wereld draait door. kosten en baten Het college heeft de voorlopige kosten aangegeven. In totaal moet er € 53.646 geïnvesteerd worden. De ambtelijke kosten, zoals nu al gemaakt en in de toekomst nog moeten worden gemaakt zijn daarin niet meegenomen. Ook de kosten van onderhoud zijn niet aangegeven. De initiatiefgroep zal het onderhoud gaan doen. Wij denken dat dat op termijn niet zal werken. MTB-route’s zijn naar onze ervaringen zeer onderhoudsgevoelig en vergen onderhoud. De kans is groot dat de gemeente uiteindelijk aan de lat moet staan. Verder zijn de andere maatschappelijke- en milieukosten niet aangegeven. Zijn er dan geen baten? Jawel, de baten zijn zoals aangegeven dat sport goed is. Wat ons betreft hebben wij echt geen andere maatschappelijke baten kunnen vinden. draagvlak Net zo goed dat wij moeten bekijken of het initiatiefvoorstel haalbaar is, moeten wij ook kijken of er voldoende draagvlak voor het initiatief is. Wij moeten met ons allen erkennen dat er, om wat voor redenen dan ook, veel weerstand tegen een MTB-route in Joh. Smitpark / Waterpark bestaat. Daar moeten en willen wij rekening mee houden. Wij kunnen niet anders concluderen dat er geen draagvlak bestaat. alternatieven Bij een voorstel kijkt de VVD ook naar alternatieven. In dit geval is aangevoerd dat er wel andere MTB-route’s zijn, maar helaas niet in de buurt. Daar kijkt de VVD toch wel wat anders naar. Er wordt in de gemeente Marum volop gewerkt aan een MTB-route van circa 35 kilometer. Volgens ervaringsdeskundigen een veel mooier en betere route dan de krappe 6 kilometer zoals nu wordt voorgesteld. Een route dichtbij in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Zo’n feit kunnen en willen wij niet negeren. Conclusie Er zijn tijdens de ontmoetingsavond, inspraakavond en via de mail nog diverse andere argumenten naar voren gebracht. De VVD heeft het voorstel op objectieve gronden willen beoordelen. Gelet op de feiten en onze afwegingen dat een MTB-route in Joh. Smitpark weliswaar nuttig kan zijn, maar zeker nog niet op korte termijn haalbaar is, niet noodzakelijk is, de kosten behoorlijk zijn, er onvoldoende draagvlak bestaat en dat er op redelijke afstand een goed alternatief voorhanden is, kunnen en moeten wij niet anders concluderen en tot het standpunt komen om tegen het college- en het initiatiefvoorstel te stemmen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.