Nieuws van politieke partijen in Breda over D66 inzichtelijk

171 documenten

Portefeuille Jeugd

D66 D66 Breda 28-06-2020 16:35

Het zomerreces komt er weer aan en daarmee komt er een eind aan het politieke seizoen 2019/2020. Er is veel gebeurd en ik wil graag terug kijken vanuit mijn portefeuille Jeugd.

Er waren twee grote dossiers en de eerste begon in de herfstvakantie van 2019 en ging over het dreigende faillissement van Juzt, een grote gespecialiseerde jeugdhulpaanbieder in onze regio. We hebben ons toen vanuit de fractie enorm hard gemaakt om ervoor te zorgen dat er sprake zou zijn van een gecontroleerde zorgoverdracht en continuïteit van zorg. Dit betekent dat de kinderen dezelfde bekende hulpverleners zouden behouden die de individuele situaties goed kennen. Ondertussen is dit dossier bijna afgerond waarbij onze wethouder Marianne de Bie met grote inzet ervoor gezorgd heeft dat kinderen en hulpverleners in diverse nieuwe organisaties zijn overgenomen en de zorg op een juiste manier gecontinueerd is.

Tweede dossier is de nieuwe vierjarige nota Jeugd “Samen voor onze toekomst”. Voor D66 is preventie en het voorkomen van problemen bij kinderen een prioriteit. We zijn heel blij dat daar ruim aandacht voor is bij het college. Aansluiting bij het onderwijs, het uitgaan van de eigen talenten van kinderen, jongeren en opvoeders, vroeg signalering en kijken wat er binnen de eigen sociale omgeving van het kind zelf opgepakt kan worden. Dit de transformatie waar we naar toe willen. Wat ook heel mooi is is dat er ruimte was voor inbreng door kinderen en jongeren zelf. Via de toekomststoel en de kindertrensrede is duidelijk wat jongeren en kinderen zelf willen en dit zien we in nota ook duidelijk terug. “Samen voor de toekomst” moet binnenkort door de gemeenteraad worden vastgesteld en zal zeker bijdragen aan de kansengelijkheid voor alle kinderen!

Zijn we er dan als we het over jeugd hebben in Breda? Zeker niet. Hoewel we het de afgelopen jaren met incidentele extra financiën van het Rijk er redelijk voorstaan, is er een blijvend risico op tekorten. Er is structureel meer behoefte aan jeugdhulp dan dat er door het rijk vergoed wordt. Dit is niet alleen in Breda, dit zien we bij zeer veel gemeenten in het land. Dit betekent dat we enerzijds grip moeten blijven houden op de (duurdere) jeugdhulpverlening en aan de andere kant moeten investeren in de transformatie, de zogenoemde beweging naar voren, om juist daar bij gezinnen vroegtijdig problemen te herkennen een op te lossen. Het uitgangspunt is en blijft dat dit beter is voor de kinderen en jongeren en niet alleen maar voor de portemonnee.

Genoeg om na de het zomerreces weer volop mee aan de slag te gaan. Namens de fractie van D66 Breda wensen wij u een mooie vakantie!

Maatschappelijke tegenprestatie bedrijven in ruil voor steun

SP SP GroenLinks D66 PvdA Breda 28-05-2020 19:04

Bedrijven en instellingen die aankloppen bij de Gemeente Breda voor steun ten tijde van de coronacrisis, krijgen voortaan de vraag wat ze daarvoor nu of in de toekomst terug kunnen doen voor de Bredase samenleving. Een voorstel op initiatief van SP Breda mede ingediend door D66, GroenLinks en PvdA, is door een overgrote meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. “De steunmaatregelen zijn allereerst gericht op het behouden van werkgelegenheid en dat moet ook vooral zo blijven”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Maar we mogen in ruil voor Bredaas belastingeld  ook best een tegenprestatie vragen zoals een gastles op de lokale basisschool of het sponsoren van de voetbalclub. Zo komen we ook als samenleving sterker uit de crisis!”

Bijdrage oordeelsvorming maatregelenpakket bestrijding effecten coronacrisis.

D66 D66 Breda 28-05-2020 13:51

Voorzitter,

“Management is de dingen goed doen; leiderschap is de goede dingen doen”

De coronacrisis en de effecten daarvan zorgen voor grote onzekerheid. Zullen we alle dingen goed doen? Vast en zeker niet en zullen er her en der dingen fout gaan.

Maar we doen dit wel vanuit de overtuiging dat we de goede dingen doen.

Breda toont volgens D66 met lef en liefde leiderschap in deze onzekere tijd, niet alleen het college en de ambtelijke organisatie, maar ook de collega’s in de raad en de mensen in de stad, ziet D66 druk bezig met de juiste dingen doen.

Namelijk:… Samen door de crisis komen.

Op basis van de gesprekken die we als D66 de afgelopen weken in Breda met Bredanaars hebben gevoerd, krijgen we ook het gevoel dat we met de goede dingen bezig zijn.

Maar toch we zitten in een crisis, en zelfgenoegzaamheid gaat ons niet uit deze crisis halen. Positief kritisch blijven nadenken en kansen zien, ondanks alle onzekerheid, zal dat wel doen.

 

Transformatie naar het nieuwe normaal

Maandag heb ik dan ook aandachtig de persconferentie van het kabinet gevolgd. Het stappenplan om uit de crisis te kunnen komen, hebben we met elkaar bereikt. Maar de weg is nog lang.

Nederland en Breda gaan weer deels van het slot af. Maar daarmee is het nog geen gegeven dat de samenleving en economie weer normaal open kunnen. De 1,5 meter samenleving zal sectoren nog lange tijd negatief beïnvloeden en beperken. Taboes als leeftijdsgrenzen en beschermingsmiddelen mogen hierbij wat D66 betreft geen rol spelen.

Denk na over het instellen van leeftijdsgrenzen op basis van wetenschappelijk inzichten; Leg verantwoordelijkheid over de 1,5m samenleving ook zoveel mogelijk bij inwoners en ondernemers om creatieve en verantwoorde ideeën te ontwikkelen.

De vrijzinnigheid en onbevangenheid van jongeren kan ons deze tijd dan ook van grote waarde zijn. Laten we die waarde dan ook pakken. D66 roept dan ook op om in navolging van de woorden van de premier, jongeren te betrekken bij het vormgeven van het nieuwe normale en de weg daarnaartoe. Jongeren zijn immers de volwassenen van de toekomst.

Mijn fractie zal op dit punt met een motie komen. https://breda.notubiz.nl/document/8793350/1

 

Inzet noodfondsen

In de maatregelen zit huurcompensatie voor organisaties die van de gemeente huren en betalen we subsidies door zodat organisaties niet in de financiële problemen komen te zitten. In ruil daarvoor verwachten we ook een maatschappelijke tegenprestatie van deze organisaties bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten voor jongeren in de zomer. Een goede gedachte wat D66 betreft.

Maar de afgelopen jaren hebben we op een aantal fronten subsidies ingezet als aanjaagbudget en ook het eigen bezit van verenigingen gestimuleerd, zoals bijvoorbeeld in de sport, cultuur en evenementen. Dit maakt compensatie via de huur of via subsidies onmogelijk.

Tegelijkertijd zien we dat het college noodfondsen instelt voor deze sectoren. Als D66 zijn we dan ook van mening dat vanuit deze noodfondsen met name gekeken moet worden naar organisaties die niet van de gemeente huren of geen reguliere subsidie ontvangen, maar die wel van waarde zijn voor Breda.

Mijn fractie overweegt hier een motie over in te dienen, maar hoort ook graag de reactie van het college op dit punt https://breda.notubiz.nl/document/8794190/1

 

Financiële kaders

6,8 miljoen is veel geld voor de bestrijding van de effecten van de coronacrisis. Zelfs voor een gemeente met een begroting van 650 miljoen. Wat D66 betreft blijven we dan ook scherp op de financiën en vragen het college behoedzaam hiermee om te gaan.

Zet maximaal in Rijks compensatie Inzet op cofinanciering Maak geen gebruik van regelingen als dit niet nodig is Financier zoveel mogelijk uit bestaande middelen (Ticket to Tilburg, belgenmarkt is dicht, maar zet dan ook niet het geld in op een naburige gemeente, solidariteit)

D66 zal daarom ook de motie samen slagvaardig schakelen op maatregelen steunen https://breda.notubiz.nl/document/8794446/1

 

Rol van de gemeente als opdrachtgever:

In het maatregelenpakket voor de middellange termijn staan de verschillende rollen van de gemeente beschreven. Een rol die we echter missen en zeker niet onbenoemd willen laten op dit moment is de gemeente als opdrachtgever.

Wat D66 betreft moeten we binnen de ruimte die er is zoveel mogelijk:

Project doorzetten Onderhoudswerkzaamheden naar voren halen Facturen op tijd blijven betalen Lokaal/regionaal aanbesteden

Tot slot zullen we de komende tijd ook samen op zoek moeten naar meer ruimte in de 1,5 metersamenleving. Daarom dienen we de volgende motie in https://breda.notubiz.nl/document/8793352/1

Beleidsplan Armoede en schulden 2020-2023

D66 D66 Breda 24-05-2020 11:59

We zitten in de afrondende fase van het vaststellen van het nieuwe beleidsplan Armoede en Schulden 2020-2023.Het concept was klaar, vele betrokken organisaties uit de gemeente hadden hun input gegeven en toen sloeg het Covid-19 virus toe. Dit vraagt geen aanpassing in het beleidsplan maar het was wel een uitdaging om als fracties de communicatie digitaal te voeren met elkaar en met wethouder Adank. En ik moet toegeven, ik heb de gesprekken voor en na de sessies in de befaamde wandelgangen wel gemist.

We zijn tevreden dat we onze D66-punten uitgewerkt en grotendeels opgenomen zien. Er komt meer inzet op het voorkomen van (groter wordende) schulden. Vooraan beginnen door meer voorlichting over geld, besteding en de consequenties van schulden, een fysiek loket als expertisecentrum voor iedereen met financiële vragen, tot 5000 euro schuld een beroep kunnen doen op het nieuwe schuldenafkoopfonds: het zijn zomaar wat voorbeelden van deze preventie.

En we zouden D66 niet zijn als we de belangen van kinderen niet een hoge prioriteit geven. Een uitdaging waar wij een motie voor zullen indienen is het doorbreken van armoede en schulden van generatie op generatie. De toekomstmogelijkheden van kinderen mogen daar nooit door afgeremd worden. Ben je benieuwd of deze motie wordt aangenomen? Volg dan de livestream van de Debatraad op donderdag 28 mei aanstaande. De Debatraad start om 18 uur en Armoede en Schulden zal rond 20.00 uur aan de orde komen.

Tot slot wil ik met jullie delen dat ik mij zorgen maak over de enorme droogte in de natuur. De aandacht voor Corona in alle media verdringt de uitgebreide aandacht die dit grote probleem nodig heeft. Ik heb raadsvragen gesteld aan het college over het oppompen van besproeiingswater uit vijvers door de gemeente. We hebben onze vijvers niet alleen nodig tegen hittestress maar ze zijn ook een aanvulling op de beleving van de omgeving, de flora en fauna.

Alle moties van D66 bij Evenementenbeleid Breda 2020 aangenomen

D66 D66 VVD CDA Breda 24-05-2020 11:55

Pas sinds 3 jaar hebben we in Breda een evenementenbeleid. Omdat dat pas voor het eerst was, is er een uitgebreide evaluatie gedaan met alle betrokken partijen en belangengroepen in de stad. Het resultaat mag er dan ook zijn, het nieuwe evenementenbeleid 2020 is een gebalanceerd stuk geworden waar de reacties heel positief over waren, zowel vanuit inwoners, organisatoren, belangengroepen als de raad.

Net op het moment dat we de besluitvorming in wilden gaan, brak de coronacrisis uit. Daardoor heeft het even on hold gestaan en wilde het lot dat juist dit stuk het eerste beleidsstuk was dat we sinds de uitbraak weer in de raad – digitaal – hebben besproken. Evenementen, die mogelijk wel het langst op zich laten wachten voor die weer kunnen. Tegelijkertijd misschien ook wel waar we het meest naar verlangen om het leven weer te kunnen vieren.

D66 is trots op al onze evenementen en voor mij persoonlijk was dit wel een onderwerp waar ik echt naar had uitgezien. Ik hou van evenementen en ik ben dan ook met plezier met al die belanghebbenden in gesprek gegaan om input op te halen om te kijken hoe we al die pareltjes van evenementen nog mooier kunnen maken. Want het zijn mede die evenementen die onze stad Breda maken, parel van het zuiden.

En – hoe spijtig ook – juist deze tijd biedt ook de tijd en kans om een aantal dingen nog echt te verbeteren. Namens D66 ben ik dan ook met een 3-tal voorstellen gekomen om die festivals nog mooier te maken. Ten eerste gaan we organisatoren ondersteunen door het hele vergunningenproces te digitaliseren zodat al die organisaties en vrijwilligers zich nog meer met hun passie bezig kunnen houden, namelijk het organiseren van hun evenement. Ook gaan er uitwerkingsprogramma’s komen hoe we onze evenementen de komende jaren volledig gaan verduurzamen, van plasticvrij tot groene energievoorziening. Tot slot hebben we een motie ingediend om een aansprekend E-evenement (E-sports) naar Breda te halen. Al onze voorstellen hebben het gelukkig gehaald! Zo gaan we nu organisatoren ondersteunen, de plastic soep terugdringen en meer inzetten op evenementen van de toekomst.

Daarnaast hebben we nog 3 moties mee ingediend. Een van de VVD om te zoeken naar nieuwe locaties, waarmee we verder kunnen werken aan gebiedsontwikkelingen zoals op het Havenkwartier en het spreiden van evenementen. Ook een van het CDA om in te zetten op preventie van en informatie over gehoorschade en een van de SP over meer toegankelijke evenementen voor mensen met een beperking. Tot slot hebben we gelukkig ook nog een verstrekkend plan kunnen tegenhouden. De VVD wilde namelijk de natuurinvestering voor evenementen in het buitengebied verlagen. Niet alleen is D66 zuinig op onze kostbare natuur, ook had het een risico opgeleverd dat natuurverenigingen en evenementenorganisatoren weer geregeld tegenover elkaar zouden komen te staan in de rechtszaal. Waarbij zowel de natuur als de evenementen in het geding waren gekomen.

Al met al hebben we nu een nieuw prachtig evenementenbeleid dat perspectief biedt en hoop geeft voor als we straks het leven weer echt volop mogen vieren. D66 Breda ziet er alvast naar uit!

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

Vernieuwing Richtingwijzers

D66 D66 Breda 29-04-2020 15:50

Op 9 november 2019, tijdens het D66 congres in Breda, werd onze motie over de richtingwijzers voor de toekomst, aangenomen. Wij vinden dat de huidige richtingwijzers van D66 aan vernieuwing toe zijn. Daarom werken we de komende tijd, samen met de Mr. Hans van Mierlo Stichting en leden vanuit het hele land, aan een nog sterkere invulling van onze richtingwijzers.

Lees meer: 20191109 Aangenomen motie D66 richtingwijzers door D66 De Baronie

College blundert opnieuw bij vergunningverlening moskee

SP SP D66 Breda 05-12-2019 08:46

De rechter stelt omwonenden van de geplande moskee in de Wisselaar opnieuw in het gelijk. Nadat december vorig jaar de bouw al werd stilgelegd door een rechtelijke uitspraak, is het herziene besluit nu zelfs helemaal vernietigd. De onderbouwing van het plan rammelt aan alle kanten volgens de rechter. "Omwonenden maar ook het moskeebestuur zijn beiden het slachtoffer van het wanbeleid van dit college", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Omwonenden die terechte kritiek hadden op de procedure zijn steeds weggezet als xenofoob. Het moskeebestuur heeft al veel geld geïnvesteerd en vertrouwde erop dat de wethouder wist waar hij mee bezig was. Onterecht blijkt nu."

Wethouder Paul de Beer (D66) heeft in de media al laten weten dat niemand dit besluit zag aankomen. Een wonderlijke verklaring gelet op de eerdere uitspraak van de rechter en het feit dat het college hetzelfde plan - op wat cosmetische ingrepen na - er toch weer doorheen heeft willen drukken. Maes: "Als de wethouder dit echt niet aan zag komen dan moeten we serieus twijfelen aan zijn geschiktheid. De bezwaren van omwonenden of oppositiepartijen kan hij misschien negeren, maar de rechter maakt gelukkig korte metten met dit soort bestuurlijke arrogantie!"

 

 

Nog altijd geen transparantie bijverdiensten burgemeester

SP SP D66 Breda 03-12-2019 17:14

Ondanks een berisping van minister Kajsa Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en vragen van SP Breda, zijn nog altijd niet alle bijverdiensten van burgemeester Paul Depla terug te vinden op de site van de gemeente Breda. De afgelopen weken is er in de landelijke media veel te doen geweest over de bijverdiensten van burgemeesters. Volgens de Gemeentewet mag een burgemeester tot maximaal 14% van zijn jaarsalaris bijklussen. Over de rest moet de helft worden afgedragen aan de gemeente. “Om dat te kunnen controleren is het natuurlijk van belang dat er openheid is, maar daar ontbreekt het in Breda nog steeds aan”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Voor het voorzitterschap van de Raad van Toezicht Jongeren op Gezond Gewicht ontvangt de burgemeester bijvoorbeeld €14 duizend per jaar weten we, maar dat is nergens terug te vinden.”

 

SP Breda wil dat er minimaal openheid van zaken gegeven wordt en vraagt zich af waarom dat er nog steeds niet is. Maes: “Het is voor ons op dit moment niet te controleren of de burgemeester zich wel aan de Gemeentewet houdt en dat is wel onze taak als Gemeenteraad”. Maar SP Breda gaat het liefst nog een stap verder en wil dat burgemeester en wethouders net als in sommige andere gemeenten al hun bijverdiensten afdragen. Maes: “Als burgemeester of wethouder verdien je in Breda een vorstelijk salaris. Daar hoef je echt niet nog eens voor tienduizenden euro’s per jaar naast bij te klussen. Als het besturen van de negende stad van het land geen fulltime functie is, dan kan het blijkbaar wel met een wethouder minder.”

 

Lees hier de vragen van SP Breda aan het College van B&W.

Zie ook: Bestuur

D66 Breda Mobiliteitsvisie

D66 D66 Breda 02-11-2019 14:50

Bijdrage van Patrick Smans, raadslid D66 Breda op mobiliteit

Voorzitter, de wethouder zei het vorige keer zelf al. Mobiliteit is enorm complex. Bij mijn voorbereiding kon ik dan ook maar niet bepalen waar ik mee zou beginnen. Misschien de in Rotterdam vorige week vastgestelde nieuwe Fietskoers 2025? Het laat zich raden welke keuze zij hebben gemaakt met als ondertitel ‘de fiets als hefboom in de mobiliteitstransitie’. Of de nieuwste modellen auto’s op waterstof, waarvan er 100.000 in stílstand net zoveel energie aan het net leveren als een kerncentrale? Een ding is zeker, als wij nú onze mobiliteit opnieuw konden inrichten, zouden we dat heel anders doen dan we in het verleden gedaan hebben.

Stelt u zich daarom even King’s Cross in Londen voor, een van de drukste knooppunten in de stad waar tientallen bus-, trein- en metrolijnen bij elkaar komen. Je zou dat alleen nu nooit meer op kunnen zetten, zo groots, zo dicht bij het centrum.

En dat brengt mij bij de bouwstenen en ik neem u mee langs 3 lijnen:

Onze ambitie Wat er wél in de bouwstenen staat En wat er wat D66 betreft ontbreekt

We hebben nu een kans, gezien de transformatie die voor ons ligt. De kans om over 10 of 30 jaar niet weer te denken, hadden we het maar anders gedaan toen. Wat D66 betreft stoppen we nu dan ook om de trends op mobiliteitsgebied te volgen, maar gaan we erop sturen, anders slibt Breda helemaal dicht.

In de vorige MobiliteitsAanpak lezen we al dat in 2030 tov 2007 het autogebruik gelijk moest blijven, het fietsgebruik met 60% moest groeien en het OV met maar liefst 160%. We zijn al ruim over de helft en waar staan we? Het autogebruik is flink toegenomen. Het aandeel fietsgebruik daalde de afgelopen jaren en het OV-gebruik neemt ín Breda een schamele 3% in. In de bouwstenen staat dat het onduidelijk is waarom het autobezit en –gebruik in Breda zo hoog is. Tegelijkertijd hebben we een overcapaciteit aan parkeerplaatsen met lage tarieven in het centrum en zijn de alternatieven gewoon nog ondermaats gefaciliteerd. Willen we als stad bereikbaar blijven in de toekomst, ook voor de auto, zullen we nu echt radicale keuzes moeten maken.

En die keuzes zijn voor D66:

Meer prioriteit voor langzaam verkeer, ofwel voorrang voor de fiets Slimme mobiliteit en Transferia 2.0, ofwel, in plaats van King’s Cross een Bredaas Kruis En nieuwe vormen van (collectief) (openbaar) vervoer, ook via water, ofwel een totale verleiding van echt goede alternatieven

Het is noodzaak hierop in te zetten. Om bereikbaar te blijven, vanwege de innovaties die op ons af komen, de veranderende demografische samenstelling en behoeftes, het klimaat, het binnenstedelijk ruimtegebrek en de geplande ontwikkelingen.

Over langzaam verkeer, 3 suggesties:

Maak fietspaden comfortabel, aantrekkelijk, veilig en slim. Ik heb genoeg voorbeelden van waar het beter kan, maar eigenlijk is het heel simpel; zorg ervoor dat er geen enkele belemmering is om de fiets te pakken, waar je in Breda ook vandaan komt. Met extra aandacht voor de veiligheid nabij scholen. Ten tweede; een gastvrij, bereikbaar en dus autoluwer centrum. Wij leggen daarbij de nadruk op aangepaste routering, meer fiets- en – uiteindelijk – minder autoparkeerplaatsen. Dat is beter voor de doorstroming, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, voor bewoners en bezoekers. Niemand staat voor zijn plezier te wachten op de Markendaalseweg of de Prinsenkade, dat moet toch anno 2019 beter kunnen. En voor voetgangers en fietsers is het zelfs gewoon onveilig. Wat D66 betreft combineren we de transferia – en ik kom daar zo verder op terug – met:

Gedifferentieerde parkeertarieven Minder auto- en meer fietsparkeerplaatsen Aanpassen van de routering op en binnen de singels, zoals éénrichtingsverkeer en het ontnemen van de mogelijkheid om linksaf te slaan. Mensen zijn echt wel bereid een stukje om te rijden – of de bus of de fiets te pakken als dit betere alternatieven zijn, als daarmee de doorstroming verbetert! En voorzitter, laten we niet vergeten dat we een enorm vliegwiel aan het rollen hebben. Breda profileert zich als fietsstad in een fietsregio. Na jaren BinckBank Tour komt verdorie de Vuelta komend jaar naar Breda. Laten we dit dan ook aangrijpen om ook in de keuzes die we maken de fiets voorrang te geven.

Dan transferia 2.0 – mobiliteitshubs, in samenhang met Mobility as a Service en data, maar ook het OV. Ik noemde King’s Cross, het Bredase Kruis al. We zien het liefst meerdere hubs, zowel groot als klein. En zorg dan samen met de nieuwe busconcessie dat dit een echt alternatief wordt. Pas als je snel, frequent, goedkoop en comfortabel kunt reizen, is dit een echte verleiding.

En laten we wel wezen, zo’n hub schetst louter kansen. Zet er gewoon een waterstof tankstation bij. Roosendaal en Oosterhout krijgen er al één. Gratis parkeren in ruil voor stroom, ik noem maar wat. Maar ook deelfietsen, een fietsenmaker en food en non-food pickup-points zorgen ervoor dat we ook echt een brede toegevoegde waarde creëren.

Over andere trends en bouwstenen kan ik het volgende meegeven voorzitter;

CO2-neutrale mobiliteit; dit komt er niet alleen aan, het is pure noodzaak om te werken aan een gezondere leefomgeving en het terugdringen van CO2- en andere uitstoot, bijvoorbeeld met een milieuzone. Wat D66 betreft is dit al lang geen discussie meer in is het een onderlegger voor de keuzes die wij maken. Grenzeloze verbondenheid en routering autoverkeer: De hoofdinfrastructuur moet goed blijven, natuurlijk. Desalniettemin is steeds meer asfalt wat D66 betreft geen duurzame oplossing. Verleid liever tot het maken van andere vervoerskeuzes. Met een beter OV-systeem hóef je namelijk niet meer per se met de auto van de ene kant van de stad naar de andere. En als we het hebben over grenzeloze verbondenheid, laat Breda International Airport dan het eerste vliegveld in Nederland worden waar elektrische vliegtuigen landen en opstijgen en vanwaar we echt in 3 kwartier in Londen of Kopenhagen staan.

En dan voorzitter, datgene dat wat D66 betreft nog ontbreekt.

Ten eerste, vervoer over water, zowel voor goederen als personen. Van het station of een nieuwe mobiliteitshub per boot, hóp het centrum of het nieuwe Haveneiland in. En straks, als de Nieuwe Mark er ligt, zelfs hop on en hop off. Lijkt D66 prachtig.

Logistiek en zakelijke (stads)distributie gaat echter verder. Hoe ontwikkelt zich dit de komende 10-20 jaar? Kijk of u hier de input van de Logistics Community Brabant in kunt meenemen. Ten tweede: Smart mobility. Routering, slimme drempels, wegmarkering, slimme verlichting, grip op vervoersstromen, iVRI’s, privacy, apps… Wij zien hier graag een visie op met ambitie! Tot slot – en dit is wat lastiger – zien wij enerzijds graag concreet terug hoe we onze doelen gaan realiseren. Indien niet in de visie, dan in uitwerkingsprogramma’s. Anderzijds gaan de ontwikkelingen zo snel, daar wil je ook op in kunnen spelen, zonder gelijk een nieuwe visie te hoeven maken. Een zekere mate van flexibiliteit in de visie is daarom ook gewenst.

Voorzitter, ik ga afsluiten. Bereikbaarheid gaat over veel meer dan van A naar Breda. Hoe je ook reist, het moet voor iedereen toegankelijk, veilig en comfortabel zijn. Sterker nog, wat D66 betreft mag reizen een plezier worden, een moment om andere dingen te doen en te ontspannen.

Dus hop on, achter het stuur en kies voor de toekomst. Dank u.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.