Nieuws van politieke partijen in Brunssum over VVD inzichtelijk

13 documenten

Betoog begroting 2020

PvdA PvdA VVD Brunssum 12-11-2019 10:24

Prioriteren, voorzitter.

Prioriteren kan wel eens het toverwoord van deze begrotingsvergadering worden. Een vergadering die vanochtend om half tien begon en die traditiegetrouw nog een flink aantal uren door zal gaan. Hoe lang weten we nu nog niet. Het zal allemaal afhangen van onze kunst tot prioriteren. Of zoals mijn docent Duits me destijds op grootse wijze bijbracht: ‘In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.’

Voorzitter, ik weet zeker dat ik ruim binnen de toegestane spreektijd zal blijven. De Partij van de Arbeid Brunssum kiest er namelijk voor om op een beperkt aantal punten de nadruk te leggen tijdens de behandeling van de Begroting 2020 (en verder). De ervaring is immers dat de begroting zoals die vandaag voorligt niet volledig op de schop zal gaan en ook dat de begroting aan het eind van de dag op de goedkeuring van een meerderheid van deze gemeenteraad zal kunnen rekenen.

Prioriteit 1: Zaaien gaat voor oogsten

Dat vergt echter visie en moed. En dus ook politici en bestuurders, die over de grenzen van hun eigen houdbaarheid heen durven te kijken. Maar het is essentieel. We zullen moeten blijven investeren in de toekomst van Brunssum.

Wat de Partij van de Arbeid Brunssum betreft doen we dat al bij bijvoorbeeld de voor- en vroegschoolse educatie, bij programma’s als de Gezonde Basisschool en bij de investering die we gedaan hebben om het Rombouts College voor Brunssum te behouden. Investeren in onze jeugd mag wat ons betreft echter nog wel iets verder gaan.

Wij zouden het toejuichen dat ieder kind in Brunssum tijdens zijn schooltijd in aanraking komt met muziek. Maak van muziekles daarom – in samenspraak met de schoolbesturen – weer een vak op school. Voor ieder kind! Muziek heeft immers een aantoonbaar positieve ontwikkeling op het brein van kinderen. En het bijkomende gevolg van deze diepte-investering zou kunnen zijn dat de Brunssumse muziekverenigingen in de toekomst een groter aantal leden kan verwelkomen. Partij van de Arbeid Brunssum dient hierover een motie in als aansporing om er zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.

Een andere diepte-investering waarover wij een motie in zullen dienen betreft ons hele denken en omgaan met de voorradige grondstoffen en kwaliteiten van onze omgeving. Klinkt heel vaag, maar meer concreet roepen wij dit college op om nu echt werk te gaan maken van de overstap naar een circulaire economie. In Brunssum valt namelijk nog genoeg te ontwikkelen, verbeteren en transformeren, maar dan is het goed dat we dat wel op basis van beleid doen. In Treebeek wordt op een circulaire manier gesloopt, maar te vaak zien we nog dat de aanpak per project verschilt. En daarom de oproep aan het College: Maak beleid, maar kom eerst met een goede startnotitie naar de gemeenteraad.

Prioriteit 2: Huishoudboekje op orde

En dan voorzitter, komen we al snel bij de kern van de vergadering van vandaag. Want net zoals wij thuis onze uitgaven afstemmen op onze inkomsten, wordt dat voor de gemeente Brunssum ook van ons als gemeenteraad verwacht. En als we het stuk dan goed bekijken vallen een aantal keuzes op. Het lijkt namelijk alsof het college voor het ‘lange halen, snel thuis’-principe is gegaan:

Verhogen van de OZB-belasting met 5%. Dit gaat iedere Brunssumer met een eigen woning direct merken; € 100.000,- bezuiniging op het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen. En dat terwijl het accommodatiebeleid binnenkort nog vastgesteld moet worden. Op basis van welke plannen dan toch nu al bezuinigen?; En als laatste voorbeeld een bezuiniging van € 500.000,- op het ambtenarenapparaat. Een bezuiniging verpakt onder de noemer ‘efficiëntere afdelingen’. Zou het door een andere naam minder pijn doen? Of de voorgestelde bezuinigingen op gladheidsbestrijding de het onderhoud van onze wegen. Geen vanzelfsprekende bezuiniging, in een gemeente met een groot aantal bewoners op leeftijd, die wellicht wat minder goed ter been zijn. Risicovolle bezuiniging, vinden wij. Maar mocht het vijf weken achter elkaar gaan sneeuwen, voorzitter, of de eerste scheuren in onze wegen worden snel groter en de eerste mensen met botbreuken melden zich bij de Huisartsenpost – dan weten wij zeker dat dit college extra geld zal uittrekken voor strooizout en onderhoud. Bezuiniging van de baan. Toch?

En ondanks die ‘lange halen, snel thuis’ moeten we de komende jaren ook nog een stevige greep uit de algemene reserve doen. Die loopt de komende 3 jaar terug van 24 miljoen naar 17 miljoen. Dat kan! Het is immers niet niks om een sluitende begroting te moeten presenteren als het economisch even tegen zit. Maar juist dan zouden we wat de Partij van de Arbeid Brunssum betreft echt voor investeringen moeten gaan, die zichzelf op termijn ook weer terugverdienen.

Investeer in het centrum, investeer op de Oostflank, investeer daar in werk, investeer in de aantrekkelijkheid van onze gemeente als mooie woon- en leefgemeente en investeer zo in de mens. En daar, voorzitter, zit het grote verschil tussen de prioriteiten van deze coalitie en de Partij van de Arbeid Brunssum. Wat we in Brunssum én in de regio Parkstad nodig hebben, is meer werkgelegenheid. Daar is durf voor nodig.

Voorzitter,

de Partij van de Arbeid Brunssum komt daarom met een aantal suggesties om zowel nu als in de toekomst meer inkomsten te kunnen genereren. Wat ons betreft zou de € 100.000,- die gereserveerd zijn voor een bewaakte fietsenstalling in het centrum van Brunssum vrij kunnen vallen. We schuiven dat bedrag nu al 3 jaar op rij door naar het volgende jaar, omdat er maar geen uitgewerkt plan komt dat op goedkeuring van alle betrokkenen en de gemeenteraad kan rekenen. We dienen er een amendement over in vandaag.

In plaats van bezuinigen zou ook gekeken kunnen worden hoe de inkomsten verhoogd kunnen worden. Partij van de Arbeid Brunssum is er net als de VVD (in hun motie aangeeft) groot voorstander van om meer werk te maken van de ontwikkeling van de verschillende woningbouwlocaties in Brunssum. En ook op de Oostflank kan nog geld verdiend worden. Visie. Plan. Uitvoering. Hop pak die schop!

En ook daarin verschilt deze coalitie echt van de standpunten van de Partij van de Arbeid Brunssum.

Of voorzitter,

onderzoek welke mogelijkheden tot het heffen van belastingen de gemeente verder nog heeft. De keuze is beperkt, dat weten we. En uiteraard willen we de Brunssumers niet nog verder op kosten jagen. Maar onderzoek bijvoorbeeld eens of forensenbelasting een optie is.

Op die manier kunnen we mensen die meer dan 90 dagen per jaar in hun eigen huisje verblijven op onze vakantieparken of campings vragen om mee te betalen aan de voorzieningen waar zij die dag van kunnen profiteren. Of vraag het de werknemers, die in 1 van de woonhuizen wonen die in 5 of 6 verschillende kamers zijn opgedeeld en op die manier verhuurd worden. Niet alleen zijn de omstandigheden er niet gezond en niet veilig, maar ook zij dragen op dit moment niet tot nauwelijks bij aan onze voorzieningen. En onderzoek ook vooral of we samen met JFC Headquarters afspraken kunnen maken over een structurele investering in ons centrum, omdat dit het moment is waarop we met hen in gesprek zijn over het versterken van de samenwerking. Mag daar nog iets meer tegenover staan?

Prioriteit 3: Een aantrekkelijk centrum

Wat de Partij van de Arbeid Brunssum betreft wordt het geld van de fietsenstalling bijvoorbeeld direct weer geïnvesteerd in de aantrekkelijkheid van ons centrum. We dienen daarom nog een tweetal moties in. De ene gaat over een proef om de Brunssumse markt mogelijk weer aantrekkelijker te maken voor marktverkopers. Want hoewel een aantal van hen ons tijdens een goed gesprek meer dan een jaar geleden al zei dat ze niet meer weg willen van de promenade, zien wij tegelijkertijd het aantal kramen nog niet toenemen. Maak daarom de standplaatsen eens gratis en kijk of dat wat oplevert. De markt kost de gemeente toch al ieder jaar meer geld dan we begroten. Evalueer deze proef en koppel terug naar de gemeenteraad. Meer kramen is meer beleving. Meer beleving is meer ondernemers die vertrouwen hebben in Brunssum.

Voorzitter,

datzelfde zouden we ook voor de kermis kunnen proberen. Start ermee tijdens de komende voorjaarskermis. We zien het aantal attracties al jaren afnemen. De bezoekersaantallen gaan omlaag. En de prijzen per ritje worden duurder en duurder. Kijk of je wellicht terug moet naar 1 keer kermis per jaar, maar zorg er dan wel voor dat het voor iedereen leuker wordt. Maak de standplaatsen gratis en onderzoek of het mogelijk is daarmee de prijzen per rit omlaag te krijgen. Beter 1 drukbezochte, groeiende kermis dan 2 keer per jaar een gedeeltelijk leeg Koutenveld. Brunssum hoort te bruisen, niet te sputteren. Het doet wat met het beeld van ons Brunssum en het doet wat met de gezichten van de mensen.

Mits… en komen we vanzelf bij:

Prioriteit 4: Iedereen moet mee kunnen doen

In dat kader is de Partij van de Arbeid benieuwd welke invloed de (lokale) woonlasten hebben op de verschillende types gezinssamenstelling. Van een aantal groepen die het lastig hebben, kunnen we dat redelijk betrouwbaar aangeven, doordat dat de afgelopen jaren inzichtelijk is gemaakt in de Minima-effectrapportages. Maar daarbij valt een groeiende groep huishoudens buiten de boot. Want door scheidingen en sterk toenemende vergrijzing, kent onze regio – en daarmee ook de gemeente Brunssum – steeds meer eenpersoonshuishoudens. En net voor die groep hebben we onvoldoende in beeld hoe hoog de lastendruk voor hen is. Kunt u dit voor ons inzichtelijk maken door invulling te geven aan de motie die wij hierover indienen? Zodat we wél zeker weten dat alle Brunssumers mee kunnen blijven doen.

Prioriteit 5: Duurzaamheid

Zorg er vooral ook voor dat Brunssum een mooie, groene en gezonde gemeente blijft. Voer het tempo in de energietransitie op, want we blijven achter bij de regionaal gemaakte afspraken en zorg er ook dan voor dat er geen achterblijvers zijn. Probeer daarom samen met IsdBOL maar ook met de woningcorporaties afspraken te maken om bij mensen met de lagere inkomens langs te gaan en haalbare en betaalbare energietips te geven. Tips die uiteindelijk zelfs tot minder kosten zouden moeten leiden. Het kan door de inzet van energiecoaches, die zelfs opgeleid zouden kunnen worden via IsdBOL of Betere Buren in een sector waar de komende jaren werk genoeg te doen is. Het klinkt als een dubbele duurzame investering.

Prioriteit 6: Raad aan zet

Voorzitter, we behandelen vandaag in totaal 25 moties en 15 amendementen, waarvan het gros uit de pen van de oppositie komt. Aan initiatief geen gebrek dus. Echter, om met beter onderbouwde en betere beleidsvoorstellen te komen, hebben we op dit moment als raad maar weinig middelen of mogelijkheden tot ondersteuning. Wij hebben niet, zoals het college van B&W wel heeft, een afdeling met een batterij beleidsmedewerkers. Ook willen we meer in gesprek met de burger. Allemaal zaken die u terug kunt vinden in uw coalitieakkoord.

Neem het voorbeeld van de omgevingswet. Afgelopen week hadden we er – na een verzoek van de Partij van de Arbeid Brunssum tijdens de begrotingsvergadering vorig jaar – nog een informatieavond over. En ook daar kregen we te horen dat de raad echt zelf in beweging moet komen. Dat doen we graag, maar dan moeten we wel ook de mogelijkheid daartoe hebben. Partij van de Arbeid Brunssum vindt daarom dat er verschuiving plaats dient te vinden van het budget dat het College van B&W ter beschikking staat, naar het budget dat de gemeenteraad ter beschikking staat. We dienen hierover een amendement in en hopen dat de gemeenteraad als geheel hierdoor sterker wordt.

Voorzitter, en omdat de Partij van de Arbeid Brunssum graag meteen ter zake komt onze laatste prioriteit. En ook die is gekoppeld aan een motie.

Prioriteit 7: In gesprek met de burger

Ongeveer een jaar geleden ontstond op de parkeerplaats voor dit gemeentehuis het idee om gezamenlijk aan de slag te gaan met het onderwerp vuurwerk. Een gevoelig onderwerp aangezien het voor veel mensen een jaarlijkse traditie is. En maakt u zich vooral niet ongerust dat u over een dikke maand van ons geen vuurwerk meer af zou mogen steken. Maar wij wensen in ieder geval onze ogen niet te sluiten voor de minder fraaie kanten van die 8 uurtjes per jaar waarin het toegestaan is om vuurwerk af te steken.

Ieder jaar kost het onze gemeente duizenden euro’s aan de vervanging van prullenbakken, hondenpoepbakken en verkeersborden. En ook horen we ieder jaar weer de meest verschrikkelijke berichten over gewonden door zwaar en illegaal vuurwerk. We willen daarom graag in gesprek met de burgers van Brunssum over vuurwerk.

We hebben daarom samen met het PAK een motie voorbereid. Een motie om in gesprek te gaan met de Brunssumers. We horen graag hoe u denkt over vuurwerkvrije zones. Hoe de overlast en schade aangepakt zou kunnen worden. We horen graag hoe u denkt over één groot gemeentelijk vuurwerk. En of dat ooit in de plaats zou kunnen komen van consumentenvuurwerk. Niet nu al verbieden, maar wel problemen aan de kaak stellen. Niet weglopen voor lastige onderwerpen.

Ik zou graag nog willen toelichten dat een initiatief als dit wat de Partij van de Arbeid Brunssum betreft vaker mag gebeuren. Samenwerking tussen verschillende fracties en coalitie-en-oppositie-overschrijdend. Als we de inhoud en daarmee de burger écht centraal zetten, dan werken we op deze manier uitstekend samen. Dank aan Merle van Leusden, Danny Trommelen en Nathalie van der Veer voor de aanzet. Ik hoop dat velen zich bij dit initiatief aan zullen sluiten en dat er nog vele initiatieven zullen volgen, die ons als raad aanmoedigen om het gesprek met de burger aan te gaan.

Voorzitter,

U hoort weinig over sommetjes en cijfertjes van mij. Vreemd! In de wetenschap dat we het vandaag over de begroting voor 2020 en verder hebben. Maar verklaarbaar als we zien dat Brunssum de ruimte heeft om te investeren in onze gemeente en haar inwoners. Over waar dat geld geïnvesteerd zou kunnen worden, heb ik u zojuist als woordvoerder voor PvdA Brunssum laten weten. Wij hebben door een aantal moties en amendementen onze koers helder. We geven u onze 7 prioriteiten mee en hopen samen met de gemeenteraad en onze burgers ook in 2020 aan een nog mooier en beter Brunssum te mogen werken.

Het bericht Betoog begroting 2020 verscheen eerst op PvdA Brunssum.

13 sollicitanten burgemeesterspost Brunssum

Lijst Borger Lijst Borger VVD CDA Brunssum 04-11-2019 20:19

Gouverneur Theo Bovens heeft 13 sollicitaties ontvangen voor de vacature van burgemeester in Brunssum. Dat heeft de provincie maandag bekendgemaakt.

Van de 13 sollicitanten zijn er drie vrouw. Op twee na hebben allen een politieke achtergrond. Vijf van hen zijn lid van het CDA, twee van de VVD en één van de PvdA.

Begin juli nam gouverneur Theo Bovens de profielschets int ontvangst. Daaruit bleek dat de gemeenteraad gaat voor een ervaren bestuurder die zo snel mogelijk in de gemeente komt wonen. Of het een man of vrouw is maakt niets uit ook de afkomst en de politieke kleur. Wel is belangrijk dat hij Duits en Engels spreekt en dialect verstaat.

Nog dit jaar moet duidelijk zijn wie als meest geschikte kandidaat via de raad wordt voorgedragen aan de Kroon voor benoeming.

(tekst) Bron: www.zo-nws.nl

Opinie: 1 jaar na de verkiezingen

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 15-03-2019 10:38

Fractievoorzitter Danny Trommelen blikt terug op het afgelopen jaar. We zitten namelijk inmiddels precies een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.

Een jaar, wat gaat dat ongelooflijk snel! Hoe kijk ik nu terug op dit jaar?

Met gemengde gevoelens.

Enerzijds heel positief, Brunssum blijft immers zelfstandig dankzij de lokale partijen!

Daarnaast hebben we als coalitie er voor gezorgd dat er ook (politieke) rust in Brunssum heerst. De Brunssumse politiek is het afgelopen jaar niet meer negatief in de pers verschenen.

Wat ik ook voor het eerst heb meegemaakt, is positieve feedback van burgers op straat. Ik word regelmatig aangesproken en gecomplimenteerd hoe wij het als PAK en de coalitie nu aanpakken in Brunssum.

Normaal bereiken alleen negatieve klanken mijn oren en ogen, zeker via de sociale media.

Dat veel burgers positief over het PAK zijn, bewees de verkiezingsuitslag. Het is echter prettig om dat ook eens te horen van burgers zelf op straat.

Maar er zitten ook wat frustraties. We willen als coalitie toch het e.e.a. veranderen, maar die veranderingen gaan langzamer dan we zouden willen.

Dat heeft meerdere oorzaken. Op de eerste plaats is er een hoop ‘achterstallig onderhoud.’ Dingen die al jaren geleden zijn besloten, maar de vorige coalitie niet heeft uitgevoerd.

Zo is al jaren geleden besloten het openluchttheater te overkappen, maar de uitvoering kwam er maar niet.

Ook werd drie jaar geleden al besloten extra BOA’s te werven, voor meer veiligheid en controle op straat. Ook dat is nog niet gerealiseerd, maar gaat nu gelukkig wel gebeuren dankzij deze coalitie. Al schrijft de journalist van de Limburger het zo in de krant, dat het lijkt alsof de VVD hier voor gezorgd heeft.

Daarnaast zijn er ook een hoop langlopende dossiers waar soms al bijna tien jaar over gepraat en aan gewerkt wordt, maar er nog steeds niet is. Een mooi voorbeeld is het accommodatiebeleid. Ook dit komt nog voor de zomer naar de gemeenteraad.

Zo zijn er nog veel meer dossiers.

Sommige collega’s noemen het ‘lijken uit de kast‘ of ‘puinruimen‘. Feit blijft dat je eerst allerlei lopende zaken en gemaakte afspraken moet nakomen, voordat je verder kunt.

Een paar kleine dingetjes hebben we wel al geregeld. Zo is de bezuiniging op de bibliotheek en de muziekschool teruggedraaid.

Er komt een noodfonds minima, de boa’s worden uitgebreid en er is geld uitgetrokken voor een breder armoedebeleid.

Ook hebben we de lastenstijging waar we zelf als gemeente invloed op hebben, tot een minimum kunnen beperken.

Het probleem is echter dat de financiële slagkracht van de gemeente dit jaar en ook volgend jaar nog vrij beperkt is. Er is weinig geld voor iets nieuws. Pas vanaf 2021 ziet er er beter uit.

Tot slot heb je ook te maken met regel- en wetgeving. Al je plannen moeten door de ambtelijke molen. En dat gaat veel langzamer dan je zou willen.

Zeker voor de ingrijpende voorstellen moet je al snel één tot anderhalf jaar uittrekken, voordat een gemeenteraad een besluit kan nemen.

Toch ben ik erg tevreden over het afgelopen jaar. We hebben we stapjes gezet. Ik realiseer me dat we ook dit jaar en ook een groot deel volgend jaar vooral veel moeten zaaien. Vooral in 2021 en de jaren erna moeten we gaan oogsten.

Samen met u als burger op weg naar een mooie toekomst voor Brunssum!

Uw input is hierbij van groot belang. Het PAK vergadert altijd openbaar op de donderdag voor de raadsvergadering. Dit doen wij op wisselende locaties, we komen iedere keer naar een andere wijk.

Via onze nieuwsbrief, website, sociale media en lokale pers kunt u zien waar we vergaderen.

Hopelijk ontmoeten we elkaar eens op onze fractievergadering!

Fractievoorzitter PAK

SP start petitie: verlaag de energierekening

SP SP VVD Brunssum 04-02-2019 13:22

https://brunssum.sp.nl/nieuws/2019/02/foto Sandra Beckerman SP site
Betrokken SP'er: Sandra Beckerman. Tweede Kamer Woordvoerder Wonen, Buurten en Leefbaarheid, Krimp, Energie en gevolgen Gaswinning
 

Koninklijke Nederlandse Shell heeft het afgelopen jaar een monsterwinst geboekt van 18,6 miljard euro. Door keuzes van het VVD kabinet hoeft deze grootste vervuiler van Nederland, net als andere grote vervuilers, nog steeds amper belasting te betalen over haar energieverbruik. Voor de winst van Shell betalen Nederlandse huishoudens, zij zien hun energierekening wel fors stijgen. Wij vinden dit onrechtvaardig en starten een petitie voor een rechtvaardige energierekening.

SP Kamerlid Sandra Beckerman: “Keer op keer kiest het kabinet voor Shell en niet voor de samenleving. Door politieke keuzes betalen huishoudens 170 keer meer energiebelasting op elektriciteit en 23 keer meer op gas dan grote bedrijven. Dit is onbestaanbaar, onrechtvaardig en onnodig. Het helpt niet om klimaatverandering tegen te gaan maar zorgt er wel voor dat steeds meer mensen hun energierekening niet of nauwelijks kunnen betalen.”

Teken de petitie en voer met ons de druk op het kabinet op om in te grijpen en te zorgen dat grote vervuilers hun rechtvaardige deel gaan betalen. Als grote vervuilers als Shell hun eerlijke deel betalen kan de energierekening van mensen omlaag.

Goede wil kabinet is niet genoeg 3 ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 23-01-2019 19:11

Goede wil kabinet is niet genoeg 3 vragen over klimaatdoelen 1. Over welke klimaat- en milieudoelen hebben we het nu? 2. Het Urgenda-doel is onhaalbaar. Paniek dus, in het kabinet? 3. Wat kan het kabinet nog doen in zo'n korte tijd? Het Planbureau voor de Leefomgeving zal vrijdag bekendmaken dat de klimaatdoelen voor 2020 niet gehaald worden, tenzij het kabinet draconische maatregelen neemt. Over welke klimaat- en milieudoelen hebben we het nu? Goede vraag, want daar zijn er nogal wat van. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) komt eind deze week met een nieuwe voorspelling over drie klimaatdoelen die Nederland zichzelf voor het jaar 2020 heeft gesteld. Dat zijn verlaging van de broeikasgasuitstoot (doel: 25 procent reductie ten opzichte van 1990), het verhogen van het aandeel groene energie als percentage van het totale energieverbruik (doel: 14 procent) en een extra verlaging van het totale energieverbruik (doel: 100 petajoule minder dan in 2013). Geen van deze doelen wordt volgens de nieuwe PBL-raming gehaald. Op het niet halen van de laatste twee doelen staan in principe geen sancties voor het kabinet. Het eerste doel is het hardst, want het gevolg van twee rechterlijke uitspraken in de rechtszaak van milieuorganisatie Urgenda tegen de staat. Zowel de rechtbank (in 2015) als het gerechtshof in hoger beroep (in 2018) oordeelden dat de Nederlandse staat verplicht is zijn burgers te beschermen tegen de gevaren van klimaatverandering. Daarvoor is het essentieel, aldus de rechters, dat de Nederlandse overheid zich serieus inspant om de broeikasgasuitstoot te verminderen. In de Urgenda-zaken oordeelde de rechter dat het reductiedoel van 49 procent in 2030 niet geloofwaardig is als Nederland niet al in 2020 minstens 25 procent CO2-reductie bereikt. Door dat vonnis is dat reductiedoel voor volgend jaar ineens wél hard. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat is in cassatie gegaan tegen het vonnis van het gerechtshof, maar het kabinet kan het arrest van de Hoge Raad niet achteroverleunend afwachten. 2020 is immers al volgend jaar. Het Urgenda-doel is onhaalbaar. Paniek dus, in het kabinet? Valt wel mee. Het kabinet zag deze dreun al een tijdje aankomen en heeft een strategie uitgestippeld. Die komt waarschijnlijk neer op het nemen van een aantal niet al te pijnlijke maatregelen om goede wil te tonen en hopen dat dit voor de rechter voldoende is om clementie te betrachten, mocht Urgenda in 2021 navordering van het CO2-reductiedoel eisen. 'Als puntje bij paaltje komt zal de rechter ons niet aan het onmogelijke houden', klinkt het in coalitiekringen. Een zwak punt in deze redenering is dat het kabinet het halen van de Urgenda-doelstelling zelf onmogelijk heeft gemaakt door adequate maatregelen jarenlang uit te stellen. Immers: hoe eerder je een uitstootverminderende maatregel neemt, hoe groter de CO2-reductie in 2020. Dat Urgenda in 2015 gelijk kreeg van de rechter verraste vriend en vijand. Het kabinet ging er blijkbaar voetstoots vanuit dat het gerechtshof dat 'gekke' vonnis in hoger beroep wel terug zou draaien, maar dat gebeurde niet. Dit arrest kwam in oktober 2018. Toen was het al te laat om het tij nog te keren. Een maand na het verloren hoger beroep zette het kabinet 500 miljoen euro opzij voor extra klimaatmaatregelen. Dat duidt erop dat het kabinet in elk geval nog íets wil doen om de CO2-uitstoot voor eind 2020 extra te verlagen. Het kabinet zal met concrete maatregelen waarschijnlijk wachten tot na de Statenverkiezingen van 20 maart. Daardoor gaat nog meer tijd verloren. Wat kan het kabinet nog doen in zo'n korte tijd? De Amsterdamse Hemwegcentrale van Nuon vijf jaar eerder sluiten dan gepland (eind 2019 in plaats van eind 2024) is het laaghangende fruit. Het kabinet zal hier vrijwel zeker toe besluiten, omdat het hoogstens 50 miljoen euro kost en Nuon eraan wil meewerken. Het versneld sluiten van de Rotterdamse kolencentrale van Engie zou ongeveer een miljard euro kosten, waarvan dus al een half miljard gereserveerd is. Of dit een verstandige besteding van overheidsgeld is, is de vraag. De Engie-centrale moet namelijk vóór 2030 toch al volledig overstappen op biomassa, met een sterke daling van de CO2-uitstoot tot gevolg. Het binnen een jaar sluiten van de andere drie kolencentrales is niet aan de orde: de Amercentrale is de warmtebron van de stadsverwarming voor tienduizenden huishoudens en de kolencentrales in de Eemshaven en op de Maasvlakte zijn veel te groot om pardoes dicht te gooien. Dan zou de Nederlandse energievoorziening in gevaar komen. Het is bovendien schreeuwend duur, omdat die twee centrales per stuk vele miljarden waard zijn. Veel maatregelen die in 2015 na het eerste Urgenda-vonnis nog mogelijk waren, zijn nu geen optie meer. Zo berekende het PBL destijds dat het een megaton CO2 zou schelen als de overheid elk jaar 50.000 woningen zou verduurzamen. Inmiddels zijn er drie jaar verstreken en kunnen er voor 2021 niet 250.000, maar slechts 100.000 woningen verduurzaamd worden. De maximale CO2-reductie van deze maatregel is daardoor geslonken naar 0,4 megaton. Het verlagen van de CO2-uitstoot van de industrie vergt ook tijd die er niet meer is: fabrieken kunnen niet van de ene op andere dag worden omgebouwd. Een goedkope en effectieve maatregel die het kabinet snel kan invoeren, is het verlagen van de maximumsnelheid op de snelweg naar 100 kilometer per uur. Voor de VVD, wiens minister Cora van Nieuwenhuizen nog geregeld nieuwe 130 km-bordjes langs de snelweg poot, is dat waarschijnlijk onaanvaardbaar. Hard kunnen doorrijden op de snelweg is een politiek uithangbord van de liberalen. Het verder verhogen van de energiebelasting kan ook helpen om de CO2-uitstoot snel en effectief terug te dringen, maar ook dit ligt politiek erg gevoelig. De coalitie leest niet graag krantenkoppen over de almaar stijgende energierekening voor gezinnen. DUIDELIJKHEID BIJ VERKIEZINGEN Tegen de verwachting in maken de planbureaus nog vóór de statenverkiezingen bekend hoe het concept-klimaatakkoord van voormalig VVD-leider Ed Nijpels uitpakt voor de broeikasgasemissies en de koopkracht van huishoudens. Op 13 maart, precies een week voor de verkiezingen, presenteren het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) hun conclusies. Door deze planning kan het klimaatbeleid een brisant thema worden in de laatste dagen van de verkiezingscampagne. De doorrekening van het PBL moet uitwijzen of de voorstellen van de vijf klimaattafels volstaan om de nagestreefde reductie met 49 procent van de CO2-uitstoot in 2030 te halen. Het CPB berekent hoe de kosten van de maatregelen neerslaan bij bedrijven en gezinnen. Dit is politiek zeer gevoelige materie, omdat de vier coalitiepartijen zeer verschillend denken over het klimaatbeleid. Bron: Volkskrant 23-01-2019 YVONNE HOFS

Wie betaalt de rekening? Volgens ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Brunssum 13-01-2019 09:05

Wie betaalt de rekening? Volgens Dijkhoff van de VVD zijn leiders van D'66 en Groen Links drammers. Drammen= op een hinderlijke manier voortdurend aandringen of zeuren. In december 2018 hebben vier milieu-organisaties en het FNV het klimaatakkoord niet ondertekend, omdat "nog volstrekt onduidelijk is waar de rekening komt te liggen." Hun vrees was dat grote bedrijven te veel worden ontzien en vooral huishoudens voor de kosten opdraaien. Dröge van Liberaal Groen van de VVD (op 2.18) denkt dat Dijkhoff met zijn verhaal komt omdat hij bang is voor de kiezer of de gele hesjes. "Misschien is dat het. Of het is voor de FvD-kiezer of de PVV-kiezer? Ik weet het niet." "Natuurlijk weten we het nog niet allemaal, maar dat we hoe dan ook iets moeten doen, dat is de uitdaging. En dat gaat ons allemaal geld en moeite kosten. Dat is het echte verhaal."

Jesse KlaverAls de Telegraaf drie ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 12-01-2019 11:49

Woordmelding Bibliotheek 13-11-2018

PvdA PvdA VVD Brunssum 14-11-2018 06:25

De PvdA Brunssum is voorstander van een goed functionerende openbare bibliotheek, waar goed wordt omgegaan met werknemers en met functies die bij een volwaardige bieb anno 2018 horen. En dat is ook wat je leest in dit voorstel van het college. Er wordt het komend jaar geld en tijd uitgetrokken om de bibliotheek klaar te stomen voor de toekomst in een gefaseerd scenario.

De bieb anno 2018 wordt een plek waar Brunssumers elkaar kunnen ontmoeten, culturele activiteit plaatsvindt en waar ruimte is voor innovatieve ideeën. Veel meer dan alleen maar boeken lenen. De bieb wordt een ontmoetingsplaats. Op korte termijn wordt de dienstverlening voortgezet en wordt de verdere ontwikkeling onderzocht in 2019.

Het college geeft in het voorstel aan dat deze tijd ook nodig is om de haalbaarheid, de wenselijkheid en het uitdiepen van de scenario’s inzichtelijk te krijgen. Ook wordt er een actieve link gemaakt met de locatie van de middelbare school. Financieel betekent dit – zo lezen we in het voorstel – voor 2019 een incidentele ophoging van de subsidie voor noodzakelijke onderdelen. Maar vooral bezien hoe zaken praktisch/tijdelijk kunnen worden opgevuld, om onnodige kosten te voorkomen en geen contracten aan te gaan die vanaf 2020 niet meer nodig zijn.

Maar als je begrijpt dat de zittende directeur – die er al meer dan een jaar zit – bij zijn aanstelling vorig jaar al diezelfde opdracht meekreeg, dan rijzen er toch wat vragen en voelt het voor de PvdA Brunssum ook wel wat wrang. Deze discussie werd ook uitgebreid in de commissie gevoerd.

VRAGEN AAN HET COLLEGE:

1) Wat heeft die directeur gedaan het afgelopen jaar? En wat is de verwachting dat hij nu wel het gewenste resultaat, namelijk een toekomstvaste bieb, bereikt?

2) Gaan deze extra middelen dus wederom een jaar lang naar het salaris van een directeur, met dezelfde opdracht als de vorige keer?

3) Klopt het dat de knelpunten van de werknemers, zoals ziektekostenverzekering en overige bedrijfsvoeringszaken, ICT-investeringen en klimaathuishouding, niet zijn opgenomen in dit voorstel en de kosten?

Kwaliteit gaat voor snelheid, vindt de PvdA Brunssum, maar dat betekent niet dat er eindeloos geld over de balk gegooid hoeft te worden. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar de reactie van de wethouder op het amendement van de VVD.

Fractie PvdA

Het bericht Woordmelding Bibliotheek 13-11-2018 verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Woordmelding begroting 2019

PvdA PvdA VVD Brunssum 13-11-2018 10:33

Voorzitter,

Een jaar geleden begon de Partij van de Arbeid Brunssum haar betoog met de hoop dat, na een kille, politieke Brunssumse winter, het voorjaar nieuw enthousiasme zou brengen. Na de verkiezingen van afgelopen maart zou de nieuw gekozen gemeenteraad immers een fris en enthousiast gemeentebestuur moeten formeren.

Uiteraard zagen wij toen bij dat ‘fris en enthousiast gemeentebestuur’ een rol voor de Partij van de Arbeid Brunssum weggelegd. En die rol die nemen wij voorzitter. Ook vanuit de oppositie. Of misschien wel juist vanuit onze oppositierol. Want 1 ding heeft deze coalitie in ieder geval goed gezien: De raad moet meer in positie komen!

Voorzitter,

Dat is de vanzelfsprekende reden dat de Partij van de Arbeid Brunssum meteen na de verkiezingen afgelopen maart het gesprek is aangegaan met de informerende en formerende partijen. Alleen door het gesprek aan te gaan, kun je immers invloed uitoefenen op de toekomst van Brunssum. Zwijgen en stilzitten is geen optie. Als je een visie hebt, dan dien je daarvoor uit te komen. Wij vroegen dan ook op de 3 voor ons belangrijkste gebieden om de visie van onze gesprekspartners.

Als eerste wilden wij weten welke visie er op de gemeentelijke financiën is. Een stabiele en sluitende begroting is immers een must als je een duurzaam, zelfstandige gemeente wilt zijn; Het tweede onderwerp betrof de visie op het voortgezet onderwijs in Brunssum. Daarmee heb je het immers over de toekomst van onze jeugd, de toekomst van onze gemeente; En als derde verlangden wij visie voor de Brunssumse Oostflank. Daar waar wat ons betreft nog steeds het grootste arbeids- en ontwikkelpotentieel voor de hele regio Parkstad of zelfs Zuid-Limburg ligt. Vooruitkijken

Tot zover het terugkijken. Visie gaat over vooruitkijken. Op de 3 hiervoor genoemde onderdelen hebben wij het overtuigende antwoord nog niet gehoord. Daarom komen die 3 onderwerpen in de rest van dit betoog terug. Het blijven wat ons betreft namelijk belangrijke onderwerpen. U mag van ons verwachten dat wij de handschoen ook hier op zullen pakken. Immers, zoals de coalitie zelf ook aangeeft: De raad moet meer in positie komen!

Kunt u ons daarom op het laatste van de eerdergenoemde 3 punten, aangeven wanneer u met een visie komt over de invulling van de Brunssumse Oostflank? En kunt u ons ook aangeven op welke manier de gemeenteraad hier nog actief bij betrokken zal worden? Over hoe de gemeenteraad actief betrokken wordt bij het voortgezet onderwijs, willen wij u alvast op weg helpen en zullen wij later een motie indienen.

Voorzitter,

Waar begrotingsvergaderingen over het algemeen erg lang duren, kunnen we vandaag in een paar uurtjes klaar zijn. Meestal gaan begrotingsvergaderingen namelijk over pijnlijke bezuinigingen of de manier waarop we onze spaarzame centen het beste kunnen verdelen.

Vandaag ligt er echter een begroting voor waar geen wolkje aan de lucht is. Er zijn geen bezuinigingen nodig. En zelfs voor extra wensen blijken we nog een paar honderdduizend euro over te hebben. Het kan niet op! Of toch, voorzitter?

Want wie nog een keer goed naar de cijfertjes kijkt, ziet onder aan de staatjes voor de jaren 2019 tot en met 2022 inderdaad allemaal nulletjes staan. Dat betekent een sluitende begroting dus! Maar kijk je 1 regeltje hoger, valt al snel op dat er hoge bedragen uit de algemene reserve worden geput. Op een begroting van ongeveer 100 miljoen euro vult men in het eerste jaar een tekort van ruim 3 miljoen euro en in het tweede jaar een tekort van ruim 1 miljoen euro simpelweg aan uit de algemene reserve. Zonder na te denken over bezuinigingen, optimalisaties of het uitstellen van lopende zaken. Dat is niet hoe u en ik thuis ons kasboekje bijhouden. En als we dat wel zouden doen, dan zou de schoenenkast van Merle inmiddels alweer te klein zijn.

Financiën

En daarom ook voorzitter, pleit de Partij van de Arbeid Brunssum voor een evenwichtiger huishoudboekje voor de gemeente Brunssum. Beleid waarbij de raad en de burgers in een vroegtijdig stadium worden betrokken om zo tot een verantwoord kasboekje te komen. We worden daarom als raadsleden graag op meerdere momenten per jaar op de hoogte gesteld van de actuele financiële positie van de gemeente Brunssum. Maar er moet dan wel ook ruimte zijn om eventueel nieuwe kaders te stellen en om bij te sturen. Want alleen dan blijft Brunssum een gezonde en aantrekkelijke gemeente.

Want voorzitter, Brunssum is in trek! We kunnen met Mijn, Centrum voor medische zorg beschikken over prima voorzieningen op het gebied van zorg. We hebben in de Brikke Oave een nieuw cultureel centrum gevonden. Er staan nieuwe brede scholen in bijna iedere wijk. En eindelijk wordt er ook weer in ons winkelcentrum geïnvesteerd de afgelopen jaren. Stuk voor stuk investeringen die Brunssum een prettige gemeente maken om te recreëren, te werken én te wonen.

En om dat laatste, dat wonen, nog aantrekkelijker te maken kunnen wat ons betreft nu stappen gezet worden. Brunssum is namelijk interessant voor ontwikkelaars, bouwers en maatschappelijke partijen. Reikhalzend kijkt men uit naar de stukken grond in Brunssum waar nog gebouwd kan en mag worden. Zoals bijvoorbeeld de locatie waar de Brunnahal stond, waar vroeger de Tarcisius-school stond en waar vroeger basisschool De Opstap stond.

Visie

Dat vraagt om visie op welke woningbouw we op welke plek toe willen staan. De woningmarkt is immers aan verandering toe. Jongeren, die thuis weg willen, kunnen nog maar moeilijk een hypotheek krijgen. Daarbij helpt het dat zij in Brunssum nog steeds kunnen aankloppen voor een Starterslening. Maar zij blijven beperkt in hun keuze gezien de lage hypotheek die banken verstrekken en de hoge particuliere huurprijzen.

Onder andere voor die doelgroep zouden we in Brunssum goed moeten kijken naar welke woningen we gaan bouwen. Want als we vanaf nu alleen nog maar seniorenwoningen bouwen, zijn we over 5 jaar het Benidorm van Limburg en over 20 jaar een spookstad.

Wij stellen daarom – middels een motie – voor om te onderzoeken welke innovatieve woonvormen bij Brunssum passen. En dat zou wat ons betreft moeten gaan van Tiny Houses (kleine, duurzame woningen die voldoen aan een basisbehoefte) tot Meergeneratiehofjes (hofjes waar participatie het toverwoord is en buren naar elkaar omkijken; of je nu 19 of 109 bent). Door een grondige inventarisatie van behoeften en het zoeken van een noodzakelijk evenwicht tussen senioren- en jongerenhuisvesting, lost de druk op de woningmarkt op en zorgen we voor woningen die passen bij de toekomst. We zouden willen zien dat er een  brede marktconsultatie komt, waarbij potentiële ontwikkelaars hun plannen kunnen aanbieden voor de verschillende woningbouwlocaties. Al deze informatie moet landen in een evenwichtige visie op woningbouwontwikkelingen, die aan de raad wordt voorgelegd ter besluitvorming.

We dienen daarom een motie in over innovatieve woonconcepten met de volgende besluitpunten: Te onderzoeken welke innovatieve woonvormen bij Brunssum passen, waarbij gasloos, volledig duurzaam en cradle to cradle leidend is; Hierbij specifiek gekeken wordt naar Tiny Houses en participatieve woonconcepten, zoals Meergeneratiehofjes (bedoeld voor mensen van 19 tot 109 jaar). Om tijdens een brede marktconsultatie van potentiële woningbouwlocaties de gronden aan te bieden aan potentiële ontwikkelaars; Om de opgehaalde informatie te verwerken tot een evenwichtige visie op woningbouwontwikkelingen, en deze in de eerste vergadering na het zomerreces van 2019 ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad; Indien er in de tussentijd zich een concrete ontwikkeling voordoet, de gemeenteraad hierover actief te informeren. Graag reactie van het college hierop. Voorzitter,

En als we dan toch blijven bouwen aan dat Brunssum van de toekomst. Laten we dan vooral de menselijke kant van dat bouwen niet vergeten. Als we het hebben over de hiervoor genoemde Meergeneratiehofjes, dan zijn dat uitgelezen mogelijkheden voor bijvoorbeeld zorgbehoevenden en mantelzorgers om in elkaars nabijheid te kunnen wonen.

Nu nadenken over waar een zorgbehoevende bij gebaat is en welke voorzieningen er in de toekomst nodig zijn. Woningen, winkels en openbare gelegenheden, die toegankelijk, bereikbaar en herkenbaar zijn. We worden namelijk niet alleen ouder. Maar met de leeftijd komen ook een aantal haast onvermijdelijke kwaaltjes. Los van fysieke beperkingen door de leeftijd weten we bijvoorbeeld ook nu al dat het aantal mensen met dementie zal oplopen van 600 in 2015 tot 1000 in 2040. En hoewel Brunssum nu al te boek staan als de meest dementievriendelijke gemeenten van Limburg, zouden wij de dienstverlening en de zorg voor deze groep mensen nu graag al uitgebreid zien. We dienen daarom een motie in om Brunssum nog toegankelijker en toekomstbestendiger te maken.

Besloten zou dan kunnen worden om: Te onderzoeken of de gemeente de titel ‘dementie-vriendelijk’ kan behalen en hierover terugkoppeling te geven aan de raad; Deelname aan de gratis onlinecursussen omtrent dementie kan worden gepromoot, voor bestuurders, raadsleden, ambtenaren, ondernemers en burgers;  De link naar de website www.samendementievriendelijk.nl kan worden geplaatst op de gemeentelijke website.

Ook hier graag reactie van het College op.

Voorzitter,

We begonnen ons betoog met een korte terugblik, een financiële beschouwing en een blik op de fysieke omgeving van onze gemeente. Daar bleek al snel uit dat gebouwen vaak meer zijn dan alleen een stapel stenen. Dan heb je het over een ziekenhuis voor uitstekende zorg, een cultureel centrum voor broodnodig vermaak en een school voor vernieuwend onderwijs.

En dat laatste lijkt nog steeds een zorgenkindje te zijn. De PvdA Brunssum vindt de aanwezigheid en het behoud van voortgezet onderwijs in Brunssum een absolute meerwaarde. Zo niet een absolute must voor de gemeente Brunssum.

Het afgelopen jaar heeft LVO besloten het merendeel van de leerlingen te verplaatsen naar scholen elders. Al ruim voor die tijd werd er gesproken met de scholenstichting over het behoud van het Romboutscollege. Een en ander heeft geleid tot de opzet van de onderwijsvorm Compass, welke qua concept een groot succes is. Zoals ook bleek uit de presentatieavond, georganiseerd door de leerlingen. Maar tot op heden is er nog steeds geen definitieve duidelijkheid over de toekomst van ons voortgezet onderwijs. Ook weten wij als raad niet precies wat de heikele punten zijn in het overleg tussen het LVO en de gemeente.

Motie behoud voortgezet onderwijs

Wat zijn de eisen? Welke voorwaarden kunnen we stellen? Beperken we de discussie tot een stapel stenen of denken we ook aan het onlosmakelijk daarmee verbonden onderwijs? Kunnen we een intentieovereenkomst sluiten? Of wat valt er inderdaad te bespreken met een andere scholenkoepel? Is er al gesproken met andere scholenkoepels of is er al nagedacht over wat wel kan? Met deze motie wil de PvdA dat we als raad betrokken worden, dat we een mening mogen geven over wat wij vinden en wat het voortgezet onderwijs ons waard is. En als dan blijkt in december – als het voorstel van het college er ligt – dat het inderdaad onhaalbaar is, dan nemen we die beslissing over de toekomst van het voortgezet onderwijs als raad. Niet alleen het College. Breng ons in positie! Neem ons mee in de besluitvorming over dit belangrijke onderwerp, net zoals dat bij de openbare bibliotheek gedaan wordt.

De besluitpunten waar in de motie over het behoud van voortgezet onderwijs in Brunssum iets van gevonden kan worden luiden:

Het college dient een actieve houding te nemen in het behoud van voortgezet onderwijs in Brunssum; in december 2018 met een voorstel inclusief dekking naar de gemeenteraad te komen om voortgezet onderwijs te behouden voor gemeente Brunssum. Voorzitter,

Iets heel anders nu. Ik zou het kunnen omschrijven als klein leed en groot leed. Het kleine leed betreft de staat van onze openbare ruimte; bergen zwerfafval, welig tierend onkruid, onduidelijk onderhoud van onze verder prachtige groenvoorzieningen en aanhoudende overlast door hondenpoep. Middels een door ons gesteunde motie van de VVD, willen we met name zwerfafval en onkruid aanpakken. Maar ook daar trekken we de conclusie dat dat samen met onze burgers zal moeten. Dat blikje landt niet vanzelf in de goot. En na het verbieden van onkruidbestrijders kan de gemeente niet meer overal tegelijk de stoepen onkruidvrij maken tijdens groeizame zomers. Een beroep op onze burgers doen om op een verantwoorde manier met hun eigen en ons aller omgeving om te gaan, hoort er wat ons betreft dan ook bij.

En ook als het gaat over het achterlaten van en het niet opruimen van hondenpoep, ligt er een sterke verantwoordelijkheid bij de burger. Of eigenlijk meer specifiek bij de hondeneigenaars. Overlast door hondenpoep blijft jaar in jaar uit in de overlast-top 5 staan. We dienen daarom een motie in die niet meteen om meer handhaving en boetes schreeuwt. Maar we zouden graag zien dat een reeds eerder succesvol uitgevoerde bewustwordingscampagne nieuw leven in wordt geblazen.

We roepen het College daarom op om: Als pilot een bewustwordingscampagne, zoals Veilig Leefbaar Brunssum, te starten samen met een wijkteam; Hierbij te monitoren of het aantal klachten afneemt; Deze pilot te evalueren en terugkoppeling te geven aan de raad middels een raadsinformatiebrief, waarin met name het aantal klachten gemonitord is; Gelijktijdig te kijken naar eventuele andere oplossingen (door bijvoorbeeld in plaats van gras, struiken te plaatsen) om te voorkomen dat de openbare ruimte bevuild wordt.

En voorzitter, waar ik het zojuist had over klein leed. Staan wij nu met zijn allen op het punt dat wij het eventuele grote leed nog het hoofd kunnen bieden. Onze laatste ervaring met decentralisaties zijn namelijk niet echt gelukkig te noemen. En we staan aan de vooravond van een decentralisatie die nu al de grootste decentralisatie ooit in Nederland wordt genoemd; de Omgevingswet.

De oproep van de Partij van de Arbeid is daarom om deze klus gezamenlijk op te pakken. Samen met vroegtijdig participerende burgers en een actieve, betrokken gemeenteraad. Laten we er proactief mee aan de slag gaan en er niet pas op het laatste moment mee beginnen. Het is goed om de vorig jaar opgestarte trainingstraject voor de omgevingswet weer op te pakken.

We roepen het College in onze motie over de Omgevingswet daarom op om: Gekoppeld aan het ontwikkeltraject van de ambtelijke dienst met betrekking tot de omgevingswet, in samenwerking met de griffie een trainingsprogramma voor de raad te ontwikkelen zodat ook de raad kennis heeft van Omgevingswet, de veranderende werkwijze en de vereiste verandering in mentaliteit ten aanzien van ruimtelijke vraagstukken. En dit voorstel voor een gezamenlijk ontwikkeltraject voor te leggen aan de gemeenteraad;  in dit plan onder andere rekening te houden met de mogelijkheid om de gemeenteraad actieve invloed te geven bij het opstellen van de in het kader van de Omgevingswet op te stellen Programma’s. Voorzitter en overige collegeleden,

Mede namens Merle van Leusden-Bruning en de grote steunfractie van de Partij van de Arbeid Brunssum wens ik u en het college veel succes bij het uitvoeren van de vandaag vastgestelde kaders. Er zullen nog genoeg uitdagingen op uw pad komen. Soms zult u het pad wellicht even kwijt zijn na de zoveelste kille, politieke nacht. Maar weet nu vast dat de Brunssumse gemeenteraad u met veel visie en enthousiasme de weg naar een duurzaam, gezond Brunssum kan wijzen. Wij staan immers al in de juiste positie!

Succes!

 

Nota bene: de uitgesproken tekst geldt.

 

20181113-HO-MvL-Betoog PvdA Brunssum bij Programmabegroting 2019

Het bericht Woordmelding begroting 2019 verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Kort verslag infoavond Schutterspark

CDA CDA VVD PvdA Brunssum 21-05-2018 18:24

Op dinsdag 17 april vond een openbare infoavond plaats over het Schutterspark. De gemeente en Schutterspark BV, de exploitant, presenteerden de plannen met het park. Met een klimparcours, met toestellen die iedereen moet stimuleren tot (meer) beweging en met mooie wandel- en hardlooproutes. Dit past in een beleid waarin gezond ouder worden hoog op de agenda staat. De toestellen in de speeltuin waren erg verouderd en worden vervangen en uitgebreid door eigentijdse exemplaren die aan alle veiligheidseisen voldoen. Verder zijn er een waterpartij en skelterbaan gepland. In een erg vol Schuttershüske waren veel buurtbewoners aanwezig. De betrokkenheid was zichtbaar groot en doet ons goed. Dat men echter tijdens die avond ontdekte dat deze avond alleen was bedoeld om te informeren én om de overeenkomst met de ondernemer te ondertekenen, zonder dat er vanuit het publiek nog inspraak mogelijk was, leverde veel gemor op: Wat pijn deed is dat de buurt niet vanaf de allereerste fase bij het plan betrokken geworden was. Vooral toen er sprake was van een mogelijke naamsverandering van de speeltuin, losgekoppeld van ‘Schutterspark’, leverde dat emotionele reacties op. Men is erg gehecht aan deze historische naam. Er waren uitvoerige informatieronden over het hele park. De informatie werd ondersteund door foto’s, plaatjes en kaarten en hier en daar een filmpje. Een mooie presentatie met mooie plannen, zodat het park het hele jaar open kan blijven. De aanpak vindt in drie fasen plaats: (a) Toestelplaatsing, (b) aanpak van gebouwen en (c) realisering van skelterbaan en waterpartij. Dat eerste zal bij het schrijven van dit verslag volgens planning afgerond zijn en vormt het leeuwendeel. De gebouwen zijn verouderd en toe aan modernisering en deels vervanging. Als CDA blijven wij betrokken bij het Schutterspark. Immers, in de oude coalitie met onder andere VVD en PvdA is hiertoe destijds het initiatief genomen en een begin mee gemaakt. Heeft u vragen of opmerkingen die u graag aan ons kwijt wilt over dit mooie park, dan horen wij graag van u.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.