Nieuws van politieke partijen in Dantumadiel over VVD inzichtelijk

9 documenten

Ramkoers is funest voor Dantumadiel

CDA CDA VVD Dantumadiel 23-05-2020 10:45

Het voorgenomen besluit van het college van B&W van Dantumadiel om delen van de ambtelijke samenwerking met Noardeast-Fryslân te beëindigen, is niet in het belang van beide gemeenten. Dantumadiel ligt hierdoor op ramkoers met de buurgemeente en komt in een positie die financieel en bestuurlijk risicovol is. FNP, VVD en CDA in Dantumadiel hebben veel vragen over het voorgenomen besluit. De partijen willen daarom een interpellatiedebat hierover houden met het college op dinsdag 26 mei. Het college van B&W van Dantumadiel heeft bekend gemaakt om delen van de ambtelijke samenwerking met Noardeast-Fryslân te willen beëindigen. Deze samenwerking is vanaf 2014 ontstaan op uitdrukkelijk verzoek van de gemeente Dantumadiel om zo de bestuurlijke zelfstandigheid te behouden. De samenwerking is bekrachtigd in een set van afspraken en sinds het ontstaan van de gemeente Noardeast-Fryslân vastgelegd in de centrumregeling. Ferry van der Ploeg (fraksjefoarsitter FNP Dantumadiel): “It frjemde is dat de partijen dy’t doe foar in amtlike fúzje wiene no’t it meast ûntefreden binne oer de gong fan saken yn de amtlike organisaasje. Ik soe sizze dat wy oare soargen hawwe. Hoe komt it mei ús finânsjes? De jierrekken stiet foar de doar. Ik hie leaver hân dat wy ús dêrop rjochtsje.” Gerda Bos (nieuwe fractievoorzitter VVD Dantumadiel): “Ik betreur deze move van het college in Dantumadiel omdat de rekening bij de burger komt te liggen en het vertrouwen van de inwoners wordt geschaad. We moeten juist aansturen op samenwerking. Op deze manier komt de toekomst van Dantumadiel in gevaar” Jan Jitse Visser (fractievoorzitter CDA Dantumadiel): “Dat er delen van de samenwerking stroef verlopen, vraagt om een duidelijke oplossing die alle partijen dient. Door het eenzijdige besluit van het college in Dantumadiel om delen van de samenwerking te willen beëindigen, wordt de gemeente bewust in een positie gebracht die financieel en bestuurlijk risicovol is. Wij zien liever dat volwassen partijen met serieuze onderwerpen zich samen wenden tot een onafhankelijke intermediair die een bemiddelingspoging doet om die oplossing te bereiken. Want deze ramkoers is funest voor Dantumadiel”.

Ramkoers is funest voor Dantumadiel

CDA CDA VVD Dantumadiel 23-05-2020 10:45

Het voorgenomen besluit van het college van B&W van Dantumadiel om delen van de ambtelijke samenwerking met Noardeast-Fryslân te beëindigen, is niet in het belang van beide gemeenten. Dantumadiel ligt hierdoor op ramkoers met de buurgemeente en komt in een positie die financieel en bestuurlijk risicovol is. FNP, VVD en CDA in Dantumadiel hebben veel vragen over het voorgenomen besluit. De partijen willen daarom een interpellatiedebat hierover houden met het college op dinsdag 26 mei. Het college van B&W van Dantumadiel heeft bekend gemaakt om delen van de ambtelijke samenwerking met Noardeast-Fryslân te willen beëindigen. Deze samenwerking is vanaf 2014 ontstaan op uitdrukkelijk verzoek van de gemeente Dantumadiel om zo de bestuurlijke zelfstandigheid te behouden. De samenwerking is bekrachtigd in een set van afspraken en sinds het ontstaan van de gemeente Noardeast-Fryslân vastgelegd in de centrumregeling. Ferry van der Ploeg (fraksjefoarsitter FNP Dantumadiel): “It frjemde is dat de partijen dy’t doe foar in amtlike fúzje wiene no’t it meast ûntefreden binne oer de gong fan saken yn de amtlike organisaasje. Ik soe sizze dat wy oare soargen hawwe. Hoe komt it mei ús finânsjes? De jierrekken stiet foar de doar. Ik hie leaver hân dat wy ús dêrop rjochtsje.” Gerda Bos (nieuwe fractievoorzitter VVD Dantumadiel): “Ik betreur deze move van het college in Dantumadiel omdat de rekening bij de burger komt te liggen en het vertrouwen van de inwoners wordt geschaad. We moeten juist aansturen op samenwerking. Op deze manier komt de toekomst van Dantumadiel in gevaar” Jan Jitse Visser (fractievoorzitter CDA Dantumadiel): “Dat er delen van de samenwerking stroef verlopen, vraagt om een duidelijke oplossing die alle partijen dient. Door het eenzijdige besluit van het college in Dantumadiel om delen van de samenwerking te willen beëindigen, wordt de gemeente bewust in een positie gebracht die financieel en bestuurlijk risicovol is. Wij zien liever dat volwassen partijen met serieuze onderwerpen zich samen wenden tot een onafhankelijke intermediair die een bemiddelingspoging doet om die oplossing te bereiken. Want deze ramkoers is funest voor Dantumadiel”.

Artikel-12 is ook een kans voor Dantumadiel!

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 18-11-2019 08:52

Dinsdagavond 5 november heeft de gemeenteraad van Dantumadiel met 10 stemmen voor (CU, Gemeentebelangen, Sociaal Links en SGP) en 7 stemmen tegen (CDA, FNP en VVD) de aangepaste begroting 2020 goedgekeurd. Er is de komende jaren geen enkele ruimte voor nieuw beleid en nieuwe projecten. De onroerendezaakbelasting (ozb) stijgt in 2020 met maar liefst 36% zonder dat er feitelijke een inhoudelijk debat over deze forse verhoging in de raad heeft plaatsgevonden. De ozb-verhoging is feitelijk een kwestie van gezond boerenverstand, zo werd de verhoging door een raadslid simpel gerechtvaardigd. Dit betekent dat Dantumadiel thans maar 6% van de artikel 12-status grens ligt. Die grens wil het college en de meerderheid van de raad voorkomen, onder andere in verband met imagoschade. Die imagoschade is overigens al ontstaan, maar dat heeft meer te maken met het vertrouwen en geloofwaardigheid van de burger in de raad en het gemeentebestuur en de wijze waarop sommige fractieleden van de coalitie de ingebrachte voorstellen van de oppositie partijen torpederen. De verhoging van de ozb levert de gemeente Dantumadiel in 2020 bijna 1 miljoen extra op. Een extra verhoging van de ozb van 6% zou nog een extra ontvangst opleveren van € 217.000. De gemeente voldoet met betrekking tot de ozb dan aan artikel 12, punt 2, zie hierna. Wat betekent de artikel 12-status?Een gemeente met een artikel 12-status is een gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten krijgen van de rijksoverheid extra geld in ruil voor een streng financieel toezicht. Zo moeten de gemeenten met de artikel 12-status voor grotere uitgaven toestemming aan het rijk vragen. Artikel 12, de leden 1 en 2 luiden als volgt:1. Onze Ministers kunnen, op aanvraag van een gemeente, aan de gemeente over een uitkeringsjaar een aanvullende uitkering verlenen.2. Een aanvullende uitkering wordt slechts verleend indien de algemene middelen van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten om in de noodzakelijke behoeften te voorzien, terwijl de eigen inkomsten (ozb) van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden. Gevolgen ten opzichte van huidige situatie in Dantumadiel1.Dantumadiel ontvangt van het rijk tijdelijk extra geld (enkele miljoenen) in ruil voor een strenger financieel toezicht.2. Dantumadiel moet voor extra uitgaven - welke extra uitgaven Dantumadiel in de huidige situatie de komende jaren niet kan doen - toestemming aan het rijk vragen.3.Het bedrag van de Algemene reserve, na aftrek minimale omvang weerstandsvermogen van 2,5 miljoen (= het bedrag dat je tenminste nodig hebt om je lopende risico’s af te dekken), wordt op 31 december 2023 begroot op € 734.000. Bij de artikel 12-status zal dit bedrag op 31 december 2023 aanzienlijk hoger liggen. ConclusiesDantumadiel is thans financieel aan handen en voeten gebonden, is armlastig en kan geen nieuwe projecten ontwikkelen. Dantumadiel als artikel 12 gemeente blijft weliswaar financieel aan handen en voeten gebonden, maar heeft, door de extra uitkering(-en) van het rijk, weer ‘fleis op de bonken’ voor nieuw beleid en nieuwe projecten. Met andere woorden; de artikel 12-status is voor Dantumadiel ook een kans! Klaas Houtstra,riedslid CDA Dantumadiel

Extra raadsvergadering helpt MFC Feanwâlden (nog) niet

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 20-06-2019 12:09

Op 18 juni heeft de voorzitter van de gemeenteraad op verzoek van de FNP een extra raadsvergadering uitgeschreven. Aanleiding was de financiële situatie van Dantumadiel die ons allen zorgen geeft, nu het afgelopen jaar met een tekort van 3,9 miljoen is geëindigd.Het college van B&W wil een herstelplan maken om de financiële problemen op te lossen. Tegelijk worden uitgaven die niet onomkeerbaar zijn niet meer gedaan. Dat zijn op zich noodzakelijke acties, maar het college gaat vervolgens ook op de stoel van de gemeenteraad zitten door raadsbesluiten op te schorten. Van een open overleg hierover met de gemeenteraad is geen sprake. Dat raakt daarmee de wettelijke posities die college en raad hebben en schaadt het vertrouwen van burgers. Dit werd vervolgens concreet bij de subsidie voor het MFC Feanwâlden; een plan van jaren waar door vrijwilligers aan is gewerkt en de gemeenteraad in 2017 en begin 2019 het licht op groen heeft gezet. De architect heeft het ontwerp klaar, de sloopvergunning is afgegeven, er zijn dorpsacties op touw gezet en er zijn subsidies bij andere fondsen aangevraagd. Dit alles omdat de gemeente Dantumadiel had besloten om een subsidie van ruim 1 miljoen euro te geven. Maar op 6 juni laat het college op eigen initiatief weten voorlopig de subsidie niet uit te keren en de bijdrage te willen heroverwegen. Ruim 150 Feanwâldsters waren dan ook aanwezig bij deze raadsvergadering om het politieke debat te volgen en lieten voorafgaand aan de raadsvergadering hun standpunt blijken door het aanbieden van een petitie. De FNP heeft in een motie gevraagd niet nog maanden te wachten met een herstelplan, maar direct te beginnen. Immers, heeft het college wel besloten om uitgaven die niet onomkeerbaar zijn niet meer te doen en daardoor kan er een lange tijd van onduidelijkheid ontstaan. Deze motie kreeg alleen de steun van de VVD en het CDA. Het CDA hield vervolgens een gloedvol betoog over het MFC Feanwâlden en sprak respect uit op de wijze waarop deze vrijwilligers zich willen inzetten voor de samenleving. Dat moet een gemeente koesteren en zich daarbij als een betrouwbare partij gedragen. Belofte maakt immers schuld. Fractievoorzitter Jan Jitse Visser hierover: ,,Troch jild ta te sizzen en it dan net út te beteljen, toant de gemeente him in ûnbetroubere partner rjochting de boargers.” Door sommige andere raadsleden werd het MFC plan deze avond echter denigrerend aangesproken als “een paar burgers” uit “dat dorpje”. Deze houding was tekenend voor deze extra raadsvergadering, waarbij van echt luisteren naar argumenten geen sprake leek. Vanuit de VVD en het CDA kwamen twee alternatieve financieringsmogelijkheden voor het MFC Feanwâlden. Maar dit werd door het college van de hand gewezen. Daarnaast bleef het college van mening dat het bewust niet uitvoeren van raadsbesluiten te billijken is: je kunt je dan afvragen wat de waarde van raadsbesluiten is? Waarom neemt de gemeenteraad - als hoogste bestuursorgaan - dan überhaupt besluiten? De subsidiestop op het toegezegde geld voor het MFC Feanwâlden bleef in iedergeval bestaan. De leider van de coalitie vond het daarnaast nog nodig om met verwijten over het ontbrekende profiel van onze partij te komen. Tja, aan grootspraak geen gebrek deze avond… Maar de burgers in Feanwâlden werden steeds meer toeschouwer van een slecht politiek steekspel, waarbij beloftes werden verbroken en het college en de coalitie geen centimeter gingen bewegen in de richting van de vrijwilligers uit dit dorp.De voltallige oppositie van FNP, VVD en CDA zag dan ook geen andere uitweg dan een motie van afkeuring aan het adres van het college in te dienen. Daarin wordt de afkeuring uitgesproken over hun handelen rondom het MFC Feanwâlden. Alhoewel de motie werd verworpen door de coalitie van CU, Gemeentebelangen, SociaalLinks en SGP, bleek wel dat een stevig signaal was afgegeven. Het CDA wil constructief meedenken en haar verantwoordelijkheid nemen bij de moeilijke besluiten die de komende tijd genomen moeten worden. We hebben vaker laten zien niet weg te lopen als het moeilijk wordt. Want in moeilijke tijden lijkt het ons van belang dat de gemeenteraad, over de schaduw van hun eigen partijpolitiek heen, met elkaar vooruit kijkt. Met respect voor elkaars positie. Wij hopen dat die houding het in Dantumadiel wint.

Dantumadiel moet kostenbewuster besturen

CDA CDA VVD Dantumadiel 30-05-2019 17:46

De jaarrekening 2018 van de gemeente Dantumadiel laat een tekort zien van 3,9 miljoen euro. Dit is een recordbedrag voor de kleine plattelandsgemeente, die de financiële positie zeer zorgelijk maakt. Ook structureel is er een fors tekort te verwachten. CDA Dantumadiel noemt het gepresenteerd tekort ‘zorgelijk maar niet onverwacht’. De grootste partij in de gemeenteraad constateert in Dantumadiel onvoldoende kostenbewustzijn en wil weten welke ingrijpende maatregelen genomen moeten worden en wat dit voor de zelfstandige positie van Dantumadiel betekent.KostenbewustzijnHet afgelopen jaar zijn verschillende nieuwe voorstellen door het college gedaan. De persoonlijke ambitie is hoog, maar het kostenbewustzijn ontbreekt. Illustratief is het feit dat de coalitie op de eerste dag van haar aantreden de salarissen van de wethouders met 30% heeft verhoogd. De oppositiepartijen hebben zich daar tegen gekeerd. Dit is zelfs een van de grootste redenen geweest waarom het CDA tijdens de coalitievormingen als grootste partij buitenspel is gezet. Door het CDA is meermaals aandacht gevraagd voor een gezonde financiële positie, omdat we zagen dat het kostenbewustzijn ontbrak. Daardoor hebben VVD en CDA zich eerder al onthouden van goedkeuring aan de begroting 2019.Toekomst gemeenteDantumadiel is in 2016 ambtelijk gefuseerd met de buurgemeenten en heeft sindsdien geen eigen ambtenaren meer, maar heeft besloten om niet mee te doen aan de bestuurlijke fusie met Noardeast-Fryslân. De kosten voor een eigen bestuur, waaronder salariskosten voor een eigen college en een eigen gemeenteraad, komen jaarlijks op circa € 1 miljoen euro. Fractievoorzitter Jan Jitse Visser: “Het CDA wil weten welke ingrijpende maatregelen het college gaat voorstellen? Op welke wijze de provincie haar rol gaat pakken nu dit recordtekort zich aandient? En hoelang we onszelf als Dantumadiel te tijd geven om tot oplossingen te komen? Enerzijds is er de ambitie om zelfstandig te blijven, anderzijds hebben verdere lastenverhogingen voor de inwoners of bezuinigingen op voorzieningen niet een voorkeur. De discussie zou in Dantumadiel dan ook zeker moeten gaan hoelang we nog tegen welke prijs bestuurlijk zelfstandig willen zijn?”Winstwaarschuwing najaar 2018Het afgelopen jaar zijn door het CDA vanuit de oppositie, vaak gesteund door VVD en FNP, voorstellen gedaan om financiële gezonde aanpassingen te doen op het beleid. Zo kwamen de drie oppositiepartijen in het najaar van 2018 nog met een ‘winstwaarschuwing’ waarin is gevraagd om een ingrijpende bijstelling van het beleid. Meermaals is een waarschuwing gedaan over de financiële impact op nieuwe projecten. Die voorstellen werden, niet zelden zonder steekhoudende argumenten, weggestemd. Ze zouden té kritisch zijn en pasten niet binnen de lijn van de coalitie. Deze nieuwe realiteit vraagt echter ons inziens een open blik om de juiste besluiten te nemen voor alle inwoners, alle ondernemers en alle verenigingen in Dantumadiel. Er ligt een grote verantwoordelijkheid in Dantumadiel en het CDA is bereid om hier samen aan te werken.

ChristenUnieEuropese petitie tegen ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Dantumadiel 03-05-2019 07:49

Initiatiefvoorstel voor realisatie kelder jeugdsoos Feanwâlden

CDA CDA VVD Dantumadiel 28-01-2019 06:52

FEANWALDEN – De gemeente Dantumadiel neemt komende dinsdag een besluit over de bouw van een kelder voor de jeugdsoos in Feanwâlden. Dan spreekt de gemeenteraad in haar raadsvergadering over dit punt uit, dat op verzoek van FNP, VVD en CDA aan de agenda is toegevoegd.In het initiatiefvoorstel vragen de drie partijen om in te stemmen met het verzoek van jeugdsoos De Gleonkoppen om een kelder te realiseren bij het nog te bouwen MFC in Feanwâlden en hiervoor eenmalig een bedrag van € 83.000,- voor vrij te maken. Sinds enige tijd praten de jeugdsoos, het dorpshuisbestuur en de gemeente Dantumadiel over de realisatie van een jeugdsooskelder, maar tot op heden zonder resultaat. Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad daarom een hoorzitting georganiseerd op locatie, waar de situatie is bekeken en in Feanwâlden met de direct betrokkenen is gesproken. Na afloop is door de jongeren een bidbook gepresenteerd aan alle politieke partijen in de gemeenteraad.KelderJeugdsoos De Gleonkoppen wil graag een kelder realiseren onder het nog te bouwen MFC in Feanwâlden om het jongerenwerk in het dorp een eigen plek te bieden. De kosten hiervan worden geschat op € 150.000,-, waarbij het dorp en de jongeren zelf een groot deel zullen bijdragen. Een bedrag van € 83.000,- blijft over en hiervoor wordt een beroep op de gemeente Dantumadiel gedaan. Omdat de bouw van het nieuwe MFC binnenkort zal starten, wordt aan de gemeente om een spoedig besluit gevraagd. Met het initiatiefvoorstel geven FNP, VVD en CDA hier nu gehoor aan.

KRAPPE TIJDEN VOOR ARM DANTUMADIEL

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 12-11-2018 14:50

Met deze ‘kop’ vatte de journalist van de Leeuwarder Courant de raadsvergadering over de (meerjaren) begroting 2019 – 2022 van 5 november jl. samen. Wellicht een tikkeltje overdreven, maar de journalist wist wel de vinger op de pijnpunten in de begroting 2019 van de gemeente Dantumadiel te leggen.Niet alleen het CDA, maar ook Tom Bakker van de SGP, wezen op de financiële gevaren. Om de Baten & Lasten in balans te brengen, worden voor 2019 de financiële reserves voor bijna € 700.000 aangesproken. Daarnaast kleuren de cijfers achter de cijfers (risicotabel, netto schuldquote en solvabiliteitsratio) donkeroranje. De financiële risico’s voor 2019 worden ingeschat op ruim 4 miljoen. Doordat er een drietal risico’s niet met een risicobedrag zijn ‘benoemd’ en de risico’s in het Sociaal Domein volgens het CDA te laag zijn ingeschat, dienen de financiële risico’s voor 2019 tenminste vastgesteld te worden op € 4.5 miljoen en misschien wel op 5 miljoen. Wat betekent dit mogelijk voor de Algemene reserves?In 2019 wordt in totaal 52.3 miljoen uitgegeven. Daarnaast zeggen de rekenmeesters van DDFK: beste raadsleden en college, de kans dat deze uitgaven met een bedrag tot 4.5 miljoen hoger kunnen uitvallen is reëel te noemen. M.a.w.: houd rekening met mogelijke tegenvallers tot een bedrag van € 4.5 miljoen! Iedere extra uitgaaf gaat ten koste van de Algemene reserve, dus in 2019 kan dit bedrag oplopen tot 4.5 miljoen. Dit betekent dat de Algemene reserve - per 1.1.2018 nog € 9.6 miljoen - per 31-12-2019 is gedaald tot 2.3 miljoen niet is uitgesloten. In twee jaar een daling van 7.3 miljoen = 76%. Ook de schulden hebben per 31-12-2018 het plafond bereikt en de solvabiliteit van 20% (het percentage dat de verhouding aangeeft tussen het Eigen Vermogen en het Totaal Vermogen) is gedaald naar het absolute dieptepunt. Het roer moet dus om. Gaat dat lukken?Dat zal de (nabije) toekomst moeten uitwijzen. De coalitiepartners kijken thans nog wat optimistischer naar de financiële cijfers. De coalitieleider vatte deze zonnige blik als volgt samen:Wy ha no de tiid mei en krije de wyn wer yn de seilen! En de altijd kritische en deskundige Tom Bakker dan? Tom merkte o.a. bij de risicotabel op dat het ziekteverzuim, ingeschat op een tegenvaller van € 226.100, waarschijnlijk voor 100% gerealiseerd zal gaan worden. Tom: waarom neemt het college dit bedrag alvast niet op als een uitgaaf? Een volkomen terechte opmerking. De ‘âlde Tom’ zou gelijk met een amendement op dit punt zijn gekomen. De ‘gedoog Tom’ benoemt het punt en gaat vervolgens over tot de orde van de dag….. In de raad werd Tom onlangs al aangesproken als de heer Tom Bakker van de CU….Conclusie: alleen de oppositie (CDA, de VVD en de FNP) zal blijven proberen het roer om te buigen, maar hebben met 7 zetels helaas geen meerderheid. Wat heeft het college in het afgelopen halfjaar gedaan?Het college is de afgelopen zes maanden druk bezig geweest met van alles en nog wat en dat wordt van een college ook verwacht. Het college heeft echter ook goed voor zichzelf gezorgd. Ik noem de verhoging van het aantal fte’s bij de wethouders van 2.4 naar 2.9 fte. Ook het salaris van de gemeentesecretaris is verhoogd met 12.5% tot 1 fte (bruto € 104.050 per jaar), te betalen door de inwoners van Dantumadiel.Is deze laatste verhoging wel te rechtvaardigen? De hoogte van een salaris hangt in de eerste plaats af van de zwaarte van de functie. Daarnaast is het aantal benodigde uren voor het goed kunnen uitvoeren van de functie bepalend. Voorheen gaf de gemeentesecretaris in Dantumadiel ook leiding aan bijna 200 medewerkers (direct en indirect). De huidige gemeentesecretaris heeft geen medewerkers om aan te sturen, toch krijgt hij thans hetzelfde salaris als zijn voorganger. Heeft het college wel opnieuw een weging laten doen van de nieuwe functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel? Maar zegt het college: onze secretaris werkt tenminste 36 uur per week (en dat zal ongetwijfeld) en heeft daarom recht op een fulltime beloning als gemeentesecretaris…….Dit is natuurlijk krom geredeneerd en een doelredenatie. Het college vergeet dat de functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel sinds de ambtelijke fusie aanzienlijk is verlicht (gedevalueerd) en daardoor is er thans sprake van overbeloning. Met een salaris van 0.8 fte, waarvoor de gemeentesecretaris vorig jaar is aangesteld, zou de huidige functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel meer dan voldoende zijn beloond en ook voor die beloning mag je best fulltime werken!! Klaas Houtstra,Riedslid CDA gemeente Dantumadiel

Gert-Jan SegersMaandag kwam het ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD CDA Dantumadiel 21-05-2017 19:45

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.