Nieuws van politieke partijen in De Wolden over GroenLinks inzichtelijk

22 documenten

CDA teleurgesteld in nieuw vervoersplan De Wolden

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 19-06-2020 08:13

Het concept Gemeentelijk Verkeer- en Vervoer Plan 2020-2029, bestaande uit de Mobiliteitsagenda en het Uitvoeringsprogramma stond op 18 juni op de agenda van de raad. Vanwege het ontbreken van voldoende onderbouwing, analyse, data en goede beleidsdoelstellingen stemde het CDA uiteindelijk tegen het raadsvoorstel. Ook de ingediende amendementen en moties haalden het niet. Concept Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan De gemeente dient te beschikken over een actueel verkeers- en vervoersbeleid. Het huidige beleid loopt af en het afgelopen jaar is ergestart met de voorbereidingen om een ​​nieuw GVVP te schrijven. Om de wensen en knelpunten te inventariseren van de inwoners werd op 12 september 2019 een dialoogbijeenkomst gehouden. Op 27 februari 2020 debatteerde de raad al over een aantal stellingen met betrekking tot het plan. Hetnieuwe concept GVVP is nu gereed en kan ter inzage worden gelegd. Het bestaat uit een mobiliteitsagenda (kaders) en een uitvoeringsprogramma (uit te voeren projecten). Er is 6 weken de tijd om een ​​reactie te geven. Daarna worden de reacties verwerkt en wordt een definitief GVVP ter besluitvorming aan de raad voor gelegd. Teleurgesteld Het CDA is teleurgesteld over dit plan. Het GVVP behoort een integraal plan te zijn voor de lange termijn, om willekeur en hapsnap-beleid te voorkomen. Juist dit laatste is het geval. Maar veiligheid en infrastructuur zijn zaken van lange adem. Het document is wel publieksvriendelijk geschreven, maar er ontbreekt verder ontzettend veel. Woordvoerder Tjalling de Wit: 'Er is geen visie, tenzij je “in actie komenals inwoners wat roepen” een visie noemt. Dat is incidentenbeleid. Toch is zo vaak beloofd: “wacht tot het GVVP, komt dan komt de integrale visie”. De stip op de horizon ontbreekt '. Lees hier de volledige bijdrage van Tjalling de Wit. De fractie zou het plan simpelweg kunnen afkeuren, maar in plaats daarvan kozen zij ervoor om het constructief aan te pakken. Daarom dienden zij samen met de PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie twee amendementen en drie moties in om het voorliggende concept te verbeteren. Lees hier de amendementen en de moties. Ook D66 en ChristenUnie dienden mede namens het CDA een amendement en motie in. De amendementen om de snelheden binnen en buiten de bebouwde kom te beperken tot respectievelijk 30 en 60 km / h haalden het niet. Op basis van een toezegging van wethouder Mulder zijn de moties voor een actief en structureel meetprogramma voor de inwinning van verkeersgegevens en onderbouwing GVVP met feiten en cijfers aangehouden. De fractie wacht eerst af waar de wethouder mee komt. De motie over meer voorlichting en communicatie over Duurzaam Veilig werd verworpen. De CDA-fractie is en blijft teleurgesteld in het plan en stemde daarom tegen. Het plan werd echter met meerderheidvan stemmen aangenomen.

College wordt teruggefloten! | De Wolden

GroenLinks GroenLinks De Wolden 20-05-2020 00:00

Wethouder Hempen van De Wolden wil nieuwe huizen niet duurzaam maken maar gewoon op het gasnet aansluiten. Ze is teruggefloten na een klacht door Milieudefensie.

Sinds 2018 zijn gemeente verplicht gasloos te bouwen tenzij dat echt niet lukt - het college in De Wolden maakt zich er met een jantje-van-leiden vanaf door te veronderstellen dat zoiets niet kan - hetgeen natuurlijk onzin is.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Extra geld voor Hoofdstraat Noord-Zuid

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Van afval naar grondstof

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD De Wolden 29-11-2019 14:01

Donderdag 28 november werd het grondstoffenplan 2020-2025 door de raad vastgesteld. De landelijke overheid heeft gemeenten opdracht gegeven om in 2020 nog maar 100 restafval per inwoner per jaar voor verbranding over te houden en in 2025 nog maar 30 kilogram. Deze 30 kilogram bestaat uit materiaal in het huishoudelijk restafval dat niet meer kan worden gescheiden en gerecycled. In 2018 heeft de gemiddelde inwoner in De Wolden 142 kilogram fijn restafval (minicontainer) en 27 kilogram grof (milieustraat) restafval “geproduceerd”. Het fijn restafval in De Wolden bestaat nog voor de helft uit grondstoffen. Nieuw grondstoffenplan“Afvallen is niet gemakkelijk” Met die zin begon CDA-woordvoerder Tjalling de Wit zijn bijdrage. Hij vervolgde met: “Voor enkele kilo´s minder moet men hard aan de bak, maar een paar kilo´s meer zijn er ongezien zo weer bij. Zo lijkt het ook te gaan met het grondstoffenbeleid, tot voor kort nog afvalbeleid. Onze inwoners hebben de scheidingsdoelstelling van 75% gehaald, maar de kilo´s per huishouden zijn nog ver van de doelstelling”.In het nieuwe grondstoffenplan worden een aantal maatregelen voorgesteld om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid fijn restafval (zwarte container) omlaag gaat. Minder restafval in de zwarte container en meer grondstoffen in de andere containers, zo is het plan.Het CDA benoemde dat communicatie en voorlichting naar de inwoners uitermate belangrijk is. Vanaf 2021 worden afvalcoaches en BOA´s ingezet. De CDA fractie is benieuwd naar de bevindingen van deze afvalcoaches en gaf het college de suggestie mee om de bevindingen in de jaarstukken van de gemeente mee te nemen.Oud papierIn het nieuwe grondstoffenplan werd ook gesproken over het mogelijke beëindigen van het ophalen van oud papier door verenigingen. Gemeentebelangen diende mede namens het CDA en alle andere partijen een amendement in om niet te snel hiervan af te stappen. De Wit: ‘Als deze vrijwilligers weg zijn, krijg je die niet snel meer terug!” Het amendement is aangenomen. CompostvatTjalling de Wit gaf aan dat het keukenmanagement erg belangrijk is voor het scheiden. De CDA-fractie is dan ook blij dat de suggestie van het verstrekken van biobakjes op aanvraag in het plan zit. Ook kunnen de inwoners tegen gereduceerd tarief een compostvat kopen voor € 25. De fractie vindt het jammer dat er wél een gratis GFT-container wordt aangeboden, maar niet een gratis compostvat. Niet alleen is een compostvat goedkoper, de kosten zijn incidenteel. Immers: bij een GFT-container moet deze nog altijd geleegd worden en de inhoud verwerkt. Minder afval is altijd het goedkoopst!. Hiertoe diende het CDA een amendement in, mede namens de fracties van GroenLinks, D66, PvdA en ChristenUnie. Doordat VVD en Gemeentebelangen tegen het amendement stemden is dit amendement niet aangenomen.BesluitMet het nieuwe grondstoffenplan en de aangenomen amendementen zijn onder andere de volgende besluiten genomen: GFT, PMD en restafval vanaf 2021 driewekelijks inzamelen en oud papier zeswekelijks;De afvalstoffenheffing per huishouden wordt vanaf 2021 deels bepaald door het aantal ledigingen van de zwarte container;Per huishouden kan vanaf 2021 een gratis extra GFT container worden aangevraagd;Er komen vanaf 2021 geen extra inzamelingen meer van GFT in voor- en najaar. In plaats daarvan vindt er in mei, juni en juli één extra inzameling van GFT per maand plaats. (in deze maanden tweewekelijkse i.p.v. driewekelijkse inzameling van GFT);Vanaf 2021: gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal, zonder dat gescheiden verwerking mogelijk is (5 hoofddorpen);De inzameling van oud papier gaat op de gebruikelijke wijze verder.

CDA tevreden over behandeling begroting 2020

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 11-11-2019 09:28

Op 7 november werd de begroting 2020 in de gemeenteraad behandeld. Karin Brouwer bracht een motie in om het fietspad langs de Havelterweg door te laten gaan. Daarnaast vroeg het CDA aandacht voor de bestrijding van de eikenprocessierups en diende samen met andere partijen een amendement in om de bezuinigingen op de sportsubsidie ongedaan te maken.Lees hier de bijdrage van Karin Brouwer. Begroting 2020.Om de begroting sluitend te maken stelde het college een aantal ombuigingen in het beleid voor.Het betrof vooral onderbestedingen en een scherpere en efficiënter uitvoering. Het CDA kon zich hier goed in vinden, want wij hebben altijd gepleit om scherp te begroten en hiermee wordt dat in gang gezet. Een scherpe begroting geeft een helder en duidelijk beeld wat de verwachtingen zijn voor het komende jaar, zonder dat daar allerlei potjes in verstopt zitten. Eén ombuiging wilden we echter nog wel van tafel halen. Het ging de ‘Bijstelling subsidiebudget sportstimulering’. De raad had een week geleden net de nieuwe sportnota vastgesteld. Met het nieuwe sportbeleid wordt het voor de verenigingen makkelijker om subsidie aan te vragen en dan past het niet om het budget te korten. Wij stemden dus niet in met deze ombuiging. De PvdA diende mede namens ons een Amendement in, dat unaniem is aanvaard. Fietspad HavelterwegIn de begroting werd gemeld dat de aanleg van het fietspad Havelterweg onzeker was geworden, omdat de provincie geen BDU subsidie voor het fietspad wilde verstrekken en Meppel en Westerveld het fietspad niet op hun grondgebied wilden aanleggen. Het CDA vond dat de aanleg door moest gaan.Karin Brouwer: “De plannen voor een fietspad zijn al tientallen jaren oud en het fietspad staat sinds 2008 in het fietsplan. Toen was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet willen verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden. Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Sinds de voorbereidingen voor de aanleg zijn gestart hebben inwoners de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg gaat gebeuren. De weg nodigt uit tot hard rijden en omdat in de bochten het overzicht beperkt is, komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg. Het fietspad komt niet in aanmerking voor BDU subsidie en zal ook in de toekomst geen aanspraak hierop kunnen maken. De gemeenteraad heeft bij de herziening van het fietsplan in 2017 beslist dat subsidie wenselijk was, maar geen eis. Bij de aanleg van de fietspaden is er al veel BDU subsidie ontvangen. Daarom vinden we dat dit keer best een fietspad zonder subsidie aangelegd kan worden.”Het CDA diende mede namens de PvdA, GroenLinks, D66 en CU een motie in om de aanleg door te laten gaan. De motie is unaniem aangenomen.EikenprocessierupsHet CDA hoort van onze inwoners dat er heel veel overlast is. Met name bij de schoolroutes en in de omgeving van recreatiebedrijven of evenemententerreinen zijn er veel klachten. Daarom vinden we dat er nu al over nagedacht moet worden hoe we die overlast voor het komende jaar kunnen beperken. De CU dient mede namens ons een amendement in. Na stemming is het amendement door bijna alle partijen aanvaard. Het college gaat nu onderzoeken wat de beste methoden zijn om de rups te bestrijden. Het CDA kijkt terug op een geslaagde raadsvergadering. De aanleg van het fietspad langs de Havelterweg kan doorgaan; er komt een onderzoek naar de aanpak van de eikenprocessierups en de korting op het sportsubsidie is van de baan.

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks De Wolden 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.