Nieuws van politieke partijen in Noordwijk over D66 inzichtelijk

38 documenten

Grote zorgen over ondermijning democratie in Noordwijk | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Noordwijk 29-04-2020 00:00

Naar aanleiding van het abrupte vertrek van CDA-wethouder Henri de Jong hebben D66, GroenLinks Noordwijk, PUUR en PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over ontoelaatbare beïnvloeding, manipulatie en intimidatie van wethouders. In het begeleidende schrijven spreken de fracties hun grote zorgen uit. Ze verwijzen daarbij, onder meer, naar brieven van voormalig burgemeester Rijpstra. Die refereert daarin onomwonden aan het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

 

De volledige tekst van de vragen en het begeleidend schrijven

Zorgen over ontoelaatbare beïnvloeding van lokale democratie in Noordwijk

28 april 2020

D66, GroenLinks, PUUR en PvdA maken zich grote zorgen over ontoelaatbare, niet-transparante beïnvloeding van bestuurders vanuit de samenleving via partijlijnen, die gericht is op eigen belang en waarmee het algemeen belang wordt ondermijnd. Aanleiding was het recentelijke vertrek van Henri de Jong als wethouder Ruimtelijke Ordening. In een verklaring laat CDA-wethouder De Jong weten dat er soms dingen van hem werden verlangd door CDA-partijleden die niet in het coalitieakkoord staan noch in het CDA-programma. De Jong:

“Ik bleek meer een bestuurder te zijn dan een partijman. De grondbeginselen van de partij vind ik belangrijk, maar als wethouder wilde ik vooral het algemeen belang dienen van Zilkers, Noordwijkers en Noordwijkerhouters.”

In de raad van 21 april jl. heeft de PUUR-fractie de burgemeester in haar hoedanigheid van portefeuillehouder Integriteit het verzoek gedaan te onderzoeken hoe het in de toekomst kan worden voorkomen dat bestuurders zich gedwongen voelen om het eigen belang van partijleden boven het algemeen belang te stellen.

Het is niet de eerste keer dat bestuurders geconfronteerd worden met ontoelaatbare bemoeienissen. Dit blijkt onder meer uit de brieven van voormalig burgemeester Rijpstra in brieven aan de raad over het aanpakken van het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

Het valt ons op dat gedurende opeenvolgende colleges in de afgelopen 20 jaar wethouders, specifiek verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken, van de voormalige gemeente Noordwijk structureel geconfronteerd zijn met manipulatie, valse aantijgingen en onjuiste berichtgeving ten aanzien van hun integriteit. Ontoelaatbare en ongeoorloofde middelen werden hierbij niet geschuwd.

De negatieve gevolgen voor de samenleving zijn enorm. Het kan niet anders zijn dat dit de lokale democratie raakt en schaadt. Inwoners worden letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening. Zo is er bijvoorbeeld bij Bronsgeest sprake van grootschalige verspilling van belastinggelden bij een 2e omklap van deze woonlocatie naar (mogelijk) de Achterweg (schade die kan oplopen tot boven de 20 miljoen euro gemeenschapsgeld), is er onnodige vertraging van (sociale) woningbouw en worden inwoners misleid door onjuiste berichtgeving. Met als resultaat dat het goed en integer besturen van de gemeente Noordwijk onder druk is komen te staan.

Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt hebben wij, naast het door u in te stellen onderzoek, de volgende aanvullende vragen:

1. Wat is uw mening over de verklaring van oud-wethouder De Jong dat hij het algemeen belang wilde dienen maar dat er soms dingen door zijn partijleden werden verlangd die niet terug te vinden zijn in het partijprogramma en/of het coalitieakkoord’?

2. Was het college op de hoogte van deze ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf? Zo ja, wat is hiermee gedaan?

3. Gaat u het gesprek aan met CDA-fractie en -bestuur om deze ontoelaatbare beïnvloeding te  bespreken? Graag ontvangen wij hiervan een verslag.

4. Op welke wijze gaat u het gesprek aan met uw collegeleden over de vraag of er voldoende vertrouwen is voor de toekomst voor samenwerking binnen het college waarbij ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf wordt uitgesloten?

5. Op welke wijze denkt u in de toekomst te voorkomen dat wethouders onder druk worden gezet om de belangen van partijleden te dienen boven het dienen van het algemeen belang waardoor hen integer handelen onmogelijk wordt gemaakt en zij zich gedwongen voelen om de wethouders-functie neer te leggen?

6. Bent u bereid om met voormalige wethouders Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken die in het verleden geconfronteerd zijn met manipulatie en intimidatie het gesprek aan te gaan en hen te betrekken bij het gevraagde onderzoek? Zo ja, op welke wijze?

7. Met welke maatregelen denkt u in de toekomst te voorkomen dat individuen ontoelaatbare invloed trachten uit te oefenen op het college, gemeenteraad en/of ambtenaren? Welke personen en organisaties gaat u hierbij betrekken?

8. Bent u bereid om naast een commissie Integriteit voor raadsleden (zie Artikel 17 Gedragscode raadsleden) ook een commissie Integriteit voor inwoners en ambtenaren in te stellen waar zij terecht kunnen als zij vermoeden dat er ondermijnende activiteiten plaatsvinden binnen het bestuur van de gemeente?

9. Bent u bereid om de gemeenteraad actief bij het gevraagde onderzoek te betrekken? Zo ja, op welke wijze?

10. Wanneer kan de gemeenteraad een plan van aanpak verwachten voor het onderzoek waarin u onder meer aangeeft welke organisaties u bij het onderzoek gaat betrekken?

 

 

GroenLinks-motie ‘Duurzaam Bouwen’ aangenomen door gemeenteraad | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Noordwijk 07-11-2019 00:00

De noodzaak om CO2-uitstoot te reduceren is inmiddels voor ieder weldenkend mens duidelijk. De gemeente Noordwijk kan aan die reductie bijdragen door o.a. in te zetten op het laten bouwen van gebouwen die zo energieneutraal mogelijk zijn. Om aan deze noodzakelijke ambities concreet gestalte te blijven geven heeft GroenLinks raadslid Cynthia Maan, met steun van D66, de motie ‘Duurzaam Bouwen’ ingediend.

In de omgevingsvisie van de toenmalige gemeente Noordwijk is in 2018 al vastgelegd dat hoge energie- en milieuvoorwaarden bij nieuwbouw worden geambieerd. Voorwaarden die door de deskundigen van Stichting W/E adviseurs als realistisch en haalbaar zijn beoordeeld. Maan:

’Het is heel belangrijk dat er te allen tijde op een duurzame manier gebouwd wordt. Het is dan ook wenselijk én realistisch dat de eerder gestelde ambities voor milieu en energie blijvend worden nagestreefd. Omdat voor de nieuwe gemeente na de fusie een nieuwe omgevingsvisie wordt vastgesteld vragen we in de motie om ook in die nieuwe visie de bestaande ambities te onderstrepen.’

De motie is met grote meerderheid van stemmen – alleen de fracties van CDA en Doen!  stemden tegen - aangenomen.

 

GroenLinks-motie ‘Meer tijd, minder regeldruk in zorg’ aangenomen | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Noordwijk 07-11-2019 00:00

Terwijl er voor de zorg steeds minder tijd en geld beschikbaar is nemen regeldruk en controledrift bij gemeentes toe. Dit gaat ten koste van de mensen waarvoor de zorg bestemd en leidt tot veel  frustratie bij de zorgverleners. In een poging deze misstand in Noordwijk in te tomen heeft GroenLinks fractievoorzitter Louis Koppel een motie ingediend om in Noordwijk de regeldruk te bestrijden. Om op die manier meer tijd voor echte zorg te creëren.

Koppel: ‘Er gaat zoveel geld van het zorgbudget naar ambtelijke rompslomp, en dat gaat ten koste van de mensen waar de zorg voor bestemd is.  Al die door gemeentes opgelegde administratieve eisen slurpen veel te veel geld, en daarmee tijd, op. Tijd die niet aan formulieren maar aan mensen zou moeten worden besteed!’

Sleutel beperking regeldruk bij gemeentes

Omdat de gemeente steeds meer taken op het gebied van zorg heeft gekregen ligt volgens Koppel, én volgens alle deskundigen, hier de sleutel om iets aan de regeldruk te doen.

‘Noodzakelijke zorg moet niet worden vertraagd door onnodige regelgeving, als je zorg nodig hebt moet je op tijd passende ondersteuning krijgen. En het beschikbare geld moet optimaal aan directe zorg en begeleiding kunnen worden besteed. Het is te gek voor woorden dat zorgaanbieders door, door gemeentes opgelegde regels en processen, rond 30% van hun budget kwijt zijn aan administratie en coördinatie!’ 

GroenLinks heeft daarom een motie ingediend om zorgaanbieders in Noordwijk meer te betrekken bij procedures en regels voor afstemming, administratie en controle van zorg.

De motie is met meerderheid van stemmen – alleen CDA, VVD en D66 stemden tegen – aangenomen.

Motie roept op tot terugdringen wegwerpplastic | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Noordwijk 07-11-2019 00:00

Bij evenementen en in veel kantines wordt nog steeds gebruik wordt gemaakt van plastic bekers en ander plastic wegwerpmateriaal. GroenLinks vroeg afgelopen dinsdag tijdens de Algemene Beschouwingen hier in Noordwijk paal en perk aan te stellen.

 Samen met D66 en PvdA heeft GroenLinks een motie ingediend om te gemeente aan te sporen om in Noordwijk het gebruik van alle wegwerpplastic sterk terug te dringen.

'Kijk, bij onze buren in Katwijk worden op het grote Haringrockfestival al met succes milieuvriendelijke statiegeldbekers gebruikt. Dan kan Noordwijk toch niet achterblijven’,

liet  GroenLinks fractievoorzitter Louis Koppel met een schalkse lach weten.

De motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. De gemeente wordt daarin ook opgeroepen om binnen de eigen organisatie direct een einde te maken aan het gebruik van wegwerpplastic.

Zamel ook blik en drinkkartons apart in

GroenLinks vroeg het college tijdens de Algemene Beschouwingen ook om extra voorzieningen om de hoeveelheid restafval te beperken. Bijvoorbeeld voor het apart inzamelen van drinkkartons en blik.  Via onder meer Afval Loont, maar vanwege de beperkte openingstijden en de bereikbaarheid ook door aparte containers bij de papier-, glas-, en plasticcontainers te plaatsen.

Vervolgvragen: Huisvesting arbeidsmigranten Langevelderweg

D66 D66 Noordwijk 13-08-2019 10:45

1. Op onze eerdere vraag: Wat de reden is dat er in Noordwijkerhout, dat al het op één na grootste aantal arbeidsmigranten van Nederland telt (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2018/zoveel-poolse-migranten-vestigden-zich-in-jouw-gemeente), naast de locatie aan de Schippersvaartweg in Noordwijkerhout en de te ontwikkelen locatie op de Molenweg in Noordwijkerhout, nu ook een locatie aan de Langevelderweg aangewezen wordt als huisvestingslocatie, geeft het college een ontwijkend antwoord met een verwijzing naar het initiatief van de betreffende eigenaar/aanvrager.

De essentie van de vraag is echter waarom u van mening bent dat door medewerking aan deze aanvraag de kern Noordwijkerhout opnieuw kan c.q. moet worden belast terwijl het al een onevenredig deel arbeidsmigranten huisvest.

Graag een helder antwoord op deze vraag.

2. Op onze eerdere vraag of het college ons het in artikel 3 van de van toepassing zijnde Beleidsregel genoemde verplichte communicatieplan beschikbaar kan stellen antwoordt het college: “Nee. Deze had bij de aanvraag voor de zogenoemde maatwerkprocedure moeten zitten. In de ruimtelijke onderbouwing wordt aangegeven dat deze nog wordt opgesteld, waarin aandacht zal zijn voor het voorkomen van overlastsituaties, huisregels en het betrekken van omwonenden bij het initiatief.”

In artikel 3 van de toepasselijke Beleidsregel wordt echter beschreven: “een communicatieplan wordt als onderdeel van de aanvraag verplicht gesteld”. Waarom kiest u er desondanks voor om ook op dit punt (ongemotiveerd) van uw eigen beleidsregels af te wijken en heeft u de aanvrager niet (logischerwijze) verzocht om de aanvraag eerst volledig te maken voordat deze in behandeling wordt genomen?

3. Juist nu u in uw beantwoording vermeldt “dat u zich de gevoeligheid van het onderwerp realiseert” en constateert “dat de communicatie onvoldoende is geweest”, is het ontbreken van het verplichte communicatieplan extra pijnlijk en onzorgvuldig.

Deelt u deze constatering?

4. Graag krijgen wij graag het op deze aanvraag betrekking hebbende unanieme advies van het Overlegplatform Greenport RO Duin- en Bollenstreek ter beschikking. Kunt u ons dit advies verstrekken?

5. Kunt u ons toelichten en uitleggen waarom uw inspanningen om de eigen inwoners, starters en andere woningzoekenden aan een betaalbare woning te helpen zo ver achterblijven bij de medewerking aan initiatieven voor de huisvesting van arbeidsmigranten?

Fractie D66 Noordwijk,

Dick Gutlich.

De fractie van GroenLinks werd ...

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Noordwijk 07-05-2019 14:36

De fractie van GroenLinks werd afgelopen raadsvergadering onaangenaam verrast door een initiatiefvoorstel van de coalitiepartijen en D66. Met alleen tegenstemmen van GroenLinks, PUUR en PvdA werd even snel een aanpassing van het bestemmingsplan van Hotels van Oranje afgehamerd, zonder de bewoners te betrekken. Volgens GroenLinks laten genoemde fracties wel heel makkelijk hun oren hangen naar de Hotels van Oranje. Lees hier het hele verhaal 👇

“Meerderheid gemeenteraad laat oren hangen naar Hotels van Oranje” | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Noordwijk 07-05-2019 00:00

De fractie van GroenLinks werd afgelopen raadsvergadering onaangenaam verrast door een initiatiefvoorstel van de coalitiepartijen en D66. Met alleen tegenstemmen van GroenLinks, PUUR en PvdA werd even snel een aanpassing van het bestemmingsplan van Hotels van Oranje afgehamerd, zonder de bewoners te betrekken. Volgens GroenLinks laten genoemde fracties wel heel makkelijk hun oren hangen naar de Hotels van Oranje, wier adviseur het verzoek tot het initiatiefvoorstel bij de gemeenteraad indiende.

Er is weer een hoofdstuk toegevoegd aan het omvangrijke dossier Hotels van Oranje. Op 16 april werd de fractie van GroenLinks onaangenaam verrast door een initiatiefvoorstel van de coalitiepartijen CDA, VVD, Lijst Salman Noordwijk en NZLokaal, gesteund door de fractie van D66.

Momenteel behandelt de Raad van State de bezwaarschriften van omwonenden voor het bestemmings- en bouwplan van Hotels van Oranje (HvO). In opdracht van de rechter onderzocht de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening (StAB) technische onderdelen van de bezwaren. StAB constateerde daarbij onvolkomenheden in het bestemmingsplan.

Onverteerbaar HvO heeft daarop het college gevraagd het bestemmingsplan direct aan te passen en dit tijdens de  raadsvergadering van 16 april door de gemeenteraad af te laten hameren. Op die manier konden de wijzigingen nog vóór de zittingsdag van de Raad van State, eind mei, worden vastgesteld. Wethouder De Jong was echter terecht van mening dat dit niet binnen het proces van zorgvuldigheid paste en stelde een raadsbesluit eind mei voor.

Vervolgens heeft HvO in een brief de raad gevraagd om, zonder dat omwonenden werden geraadpleegd, met een initiatiefvoorstel te komen. Dat is toen ook gebeurd. Voor de fractie van GroenLinks is dit onverteerbaar. “Want alle beloofde zorgvuldigheid bij het betrekken van de omwonenden wordt hiermee met voeten getreden. Zij zijn vooraf niet gekend, geraadpleegd of betrokken. Dat sommige raadsleden beweren dat de razendsnelle tegemoetkoming aan het verzoek van HvO in het belang van die omwonenden zou zijn, mogen we gerust een gotspe noemen”, zegt fractievoorzitter Louis Koppel

Cliëntelisme “Compliment aan het college voor de rechte rug, maar de raad laat zijn oren hangen naar Hotels van Oranje. Voor onze fractie komt dit over als ‘u vraagt wij draaien’. Sommige mensen zouden dit  wellicht cliëntelisme kunnen noemen. Harde woorden, maar in een proces waarbij de inwoner volledig buitenspel wordt gezet en simpelweg (weer) het nakijken heeft kan dit alleen de conclusie zijn”, aldus Koppel.

Koppel: “Het is wrang dat gemeente die zo inzet op de participatie van de inwoners, hen niet de mogelijkheid geeft input te geven. Het toch al lage vertrouwen van de inwoners in de lokale politiek heeft weer een deuk opgelopen.”

Bekijk het debat 

(beeld: presentaties bouwplannen HvO)

D66 Noordwijk vraagt Minister steun voor Bronsgeest

D66 D66 VVD CDA Noordwijk 09-03-2019 07:41

In een brief aan de Minister voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevr. Drs. K.H. Ollongren en het college van Gedeputeerde Staten vraagt de fractie van D66 Noordwijk indringend steun en aandacht voor de woningbouwlocatie Bronsgeest.

De D66 Minister van BZK beheert tevens de portefeuille Wonen.

Zoals bekend dreigt de woningbouwlocatie Bronsgeest met ca. 660 woningen opnieuw fors in de vertraging te komen door afspraken binnen de nieuwe coalitie van NZ Lokaal, VVD, CDA en Lijst Salman. Naast ernstige gevolgen voor de toch al sterk achterblijvende woningproductie en sociale woningbouw in Noordwijk, dreigen als gevolg van deze afspraken ook forse financiële consequenties in de omvang van ca. € 17 miljoen of meer.

Voor de Noordwijkse Woningbouwstichting (NWS) dreigt een verlies van € 2 miljoen aan toegezegde subsidie voor ca. 100 tijdelijke woningen die er nog dit jaar hadden kunnen staan.

In het licht van het eind vorig jaar gezamenlijk door de Minister en Gedeputeerde Staten gepresenteerde Actieplan om woningbouwplannen binnen Zuid-Holland snel van de grond te trekken met onder meer een Vliegende Brigade en Doorbraaktafels vraagt D66, in het belang van de Noordwijkse inwoners, nadrukkelijk de casus Bronsgeest onder de loep te nemen.

 

 

Raadsvergadering 19 februari

D66 D66 CDA Noordwijk 26-02-2019 10:29

De tweede raadsvergadering van nieuw Noordwijk vergde net als de eerste weer veel zitvlees. Drie agendapunten lichten we hier uit.

OZB/Ondernemersfonds/Motie Verenigingen

De gemeenteraad moet de tarieven van de OZB vaststellen, en dat moet uiterlijk in februari, om de OZB-aanslagen op tijd te kunnen versturen. Normaliter is dat niet erg spannend, deze keer wel. Ten eerste, omdat de tarieven van de twee oude gemeenten moesten worden geharmoniseerd zonder al te veel lastenverschuivingen. Ten tweede, omdat besloten moest worden over de tariefopslag bij niet-woningen voor het zgn. Ondernemersfonds. Ten derde, omdat D66 een motie had ingediend om te onderzoeken of de OZB aanslag voor verenigingen kan worden verlaagd.

De tariefharmonisatie lijkt goed te zijn gelukt, het ziet ernaar uit dat de gemeentelijke woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Mooi zo. Over de uitkomst van de discussie over het Ondernemersfonds zijn we minder enthousiast. Een Ondernemersfonds (OF) is, kort gezegd, een manier om gezamenlijke projecten van ondernemers te financieren – denk aan sfeerverlichting in winkelstraten, beveiliging, keurmerken, evenementen en dergelijke, maar Noordwijk Marketing- en dan zo dat ALLE ondernemers meebetalen (tegengaan van zgn. “free riders”). Voor Noordwijkerhout was dit OF een nieuw fenomeen en diverse Noordwijkerhoutse ondernemers keerden zich tegen het idee om het (oud) Noordwijkse OF in de hele nieuwe gemeente “uit te rollen”. De tegenstanders van het OF hadden eind 2018 een enquête georganiseerd waaruit bleek dat een overgrote meerderheid van de ondernemers TEGEN het fonds was, terwijl de besturen van de ondernemersverenigingen, ook de Noordwijkerhoutse, na een onderzoek van een “Regiegroep” juist geharnast VOOR zo’n OF waren. De discussie verliep bepaald niet zachtzinnig, en het laatste waar de Noordwijkse economie op zit te wachten is mot tussen de ondernemers. Er liggen hier immers grote uitdagingen, de Bollenstreek is economisch gezien geen heel sterke regio, al jaren.

D66 heeft steeds aangedrongen op constructief overleg tussen beide groepen, gericht op het zo spoedig mogelijk bereiken van een zakelijk werkbaar compromis. Wij zijn als sociaal-liberale partij overtuigd van het nut van gezamenlijke belangenbehartiging, maar wanneer een zo grote groep belanghebbende ondernemers zich verzet, moet je dat toch ook serieus nemen. Het OF-bestuur heeft voorgesteld om door te gaan met het OF, in heel Noordwijk, maar met de mogelijkheid voor bedrijventerreinen om zelf een alternatief in te richten en zodoende een teruggave van het extra geinde belastinggeld te krijgen. Een regeling die in sommige andere gemeenten ook al functioneert. Wij vonden dat een veelbelovend compromis, goed genoeg om verder uit te werken. Immers, ondernemers die echt een andere gezamenlijke regeling willen, kunnen die zo realiseren. De coalitiepartijen hebben op de vergadering echter anders beslist: zij willen eerst een peiling houden onder alle ondernemers, en pas bij 2/3 meerderheid volgend jaar alsnog verder gaan met het OF. Wij vrezen dat die peiling veel energie gaat kosten, weinig nieuws oplevert en er uiteindelijk toe gaat leiden dat belangrijke projecten om de Noordwijkse economie aan te jagen worden beëindigd, of door de burgers gaan worden bekostigd. Omdat het huidige Ondernemersfonds op basis van eerdere afspraken in ieder geval nog voor 2019 moet worden bekostigd komt die rekening van € 350.000, — terecht bij de inwoners. Jammer en wat ons betreft onverstandig.

De motie van ons raadslid Dick Gutlich om te onderzoeken of het (lagere) OZB-woningtarief voor verenigingen kan worden toegepast vond, na wat technische discussie, voldoende steun om te worden aangenomen. Uiteraard gaat in zo’n onderzoek ook gekeken worden naar de subsidies aan verenigingen, en het is niet uitgesloten dat uiteindelijk besloten wordt dat het verhogen van subsidies efficiënter is. Maar dat is niet erg, extra steun aan onze verenigingen is wat ons betreft de hoofdzaak.

Vomar / Bestemmingsplan Maarten Kruytstraat

In januari was definitieve besluitvorming over dit bij de omwonenden controversiële project al aangehouden, onder andere om een bevredigende regeling te treffen voor het feitelijk dichtbouwen van een ten onrechte als illegaal bestempeld aangrenzend appartement. Tot onze verbazing bleef het College van B&W vrijwel de hele maand stilzitten, en volhouden dat het plan zo door kon gaan, en werden besprekingen met de eigenaresse pas opgestart toen het al te laat was om een goede oplossing uit te werken. Op de raadsvergadering verzocht de coalitie, tot overmaat van ramp, pas om elf uur s avonds om het beslispunt van de agenda af te halen, waardoor belanghebbende omwonenden uren voor niks op de tribune moesten wachten.

D66 heeft voorafgaand aan de vergadering opnieuw zorgvuldig naar de bezwaren van omwonenden gekeken. (Zie ook vorig verslag.) Naast het ingebouwde buurappartement blijven wij onze ernstige twijfels houden over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in de Maarten Kruytstraat en bij de losplaats van Blokker en ICI Paris. Verder vragen wij ons af hoe reëel de aangekondigde Versmarkt wordt, nu uit het contract blijkt dat de ontwikkelaar slechts 50 m2 hoeft te realiseren. Wij hopen dat verantwoordelijke wethouder De Jong nu wel voortvarend aan de slag gaat met het oplossen van de knelpunten. Het inpassen van dit soort projecten kan nooit zonder pijn, maar tot dusverre vinden wij dat de omwonenden zich terecht miskend voelen.

Reconstructie Parallelboulevard

Een project kan heel groot en technisch riskant zijn, maar wanneer er veel consensus over is, wordt het politiek pas relevant als het in de uitvoering fout gaat. CDA raadslid Wim van Haaster, als agrariër uit De Zilk goed bekend met grondwateroverlast, verbaasde iedereen, inclusief zijn “eigen” (CDA) wethouder, met een technisch doorwrocht klinkend betoog waarin hij de probleemstelling van de grondwateroverlast fundamenteel ter discussie stelde. Of hij gelijk had kon niemand ter plekke uitmaken, maar het is belangrijk dat er serieus geluisterd wordt (en blijft worden) naar dit soort kritiek. Het is alleen wel te hopen dat hij voortaan iets eerder komt met zijn inzichten. De Raad besloot de voorbereiding van de reconstructie blijft doorgaan, dat is ook goed wat ons betreft, want het duurt nog lang voordat het werk echt begint.

D66 bepleit lastenverlichting voor verenigingen

D66 D66 Noordwijk 14-02-2019 10:15

Eind 2018 is in de Tweede Kamer een mede door D66 ingediend amendement aangenomen waarbij gemeenten de vrijheid krijgen om voor sportaccommodaties, dorpshuizen en lokale verenigingen zoals de muziekvereniging en de scouting een lager tarief voor de OZB (de gemeentelijke onroerende zaakbelasting) in rekening te brengen. Zo kan de gemeenteraad nu besluiten om voor verenigingsgebouwen het lagere tarief dat voor woningen geldt te berekenen.

D66 ziet dat het verlichten van de gemeentelijke lasten voor verenigingen en andere sociaal belang behartigende instellingen leidt tot een stimulans en ondersteuning van het unieke en veel geprezen Noordwijkse sociaal vrijwilligerswerk. Het is dan ook logisch om van de nieuwe wettelijke mogelijkheden gebruik te maken. D66 dient daarom tijdens de raadsvergadering van 19 februari a.s. – waar de OZB-verordeningen op de agenda staan – een motie in die het college van B&W vraagt om bij de Kadernota voor de begroting 2020 een voorstel aan de Raad voor te leggen met de financiële consequenties.

D66 had de tariefwijziging al voor 2019 willen doorvoeren, maar er is landelijk nog wat discussie over de juiste wijze van uitvoering, dus dat gaat niet lukken.

De aan deze tariefwijziging verbonden financiële consequenties kunnen worden opgevangen binnen het in de meerjarenbegroting voorziene budget voor nieuw beleid ad € 500.000,-.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.