Nieuws van politieke partijen in Renkum over VVD inzichtelijk

57 documenten

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

Algemene Beschouwingen

PvdA PvdA VVD D66 Renkum 26-06-2020 06:11

Tijdens de algemene beschouwingen in de raadsvergadering van 24 juni 2020 was dit de bijdrage van onze fractievoorzitter Tom Erkens.

Het perspectief van de perspectiefnota

Voorzitter, in de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota geeft u een heldere analyse van de oorzaken van onze huidige financiële problemen:

Ontvangsten en uitgaven pakken anders uit dan begroot en niet alle taakstellingen zijn haalbaar. De coronacrisis heeft forse gevolgen voor de begroting. We krijgen er taken bij vanuit den Haag zonder voldoende financiering en last but not least de meicirculaire pakt rampzalig uit voor onze gemeente o.a. waar het gaat om financiering van zorguitgaven.

In onze bijdrage bij de behandeling van de perspectiefnota vorig jaar gaven wij aan dat we het te vroeg vonden om de confrontatie aan te gaan met de toezichthouder. Het lukte uiteindelijk een sluitende begroting aan de toezichthouder voor te leggen. Een begroting met 6 miljoen euro bezuinigingen, met forse, veelal pijnlijke gevolgen voor de fysieke en sociale infrastructuur van onze gemeente en met forse maatregelen om de basis op orde te krijgen.

We zijn een jaar verder en het lijkt erop alsof we vanmiddag op herhaling zijn. De impact van de bezuinigingen wordt merkbaar en voelbaar en het wordt nog een hele toer om de gemaakte afspraken te realiseren. Ook is duidelijk igeworden dat de forse inspanningen die we tot nu toe hebben geleverd onvoldoende zijn, vooral  omdat ‘Den Haag’ geen prioriteit geeft aan het oplossen van de financiële problemen van de gemeenten. We komen daarom terug op de uitspraak van vorig jaar. Nu geldt ‘Het is genoeg!’ De financiële problematiek waarin Renkum is terecht gekomen, is niet op te lossen met nieuwe bezuinigingen. Nieuwe bezuinigingen gaan opnieuw ten koste van onze Renkumse fysieke en sociale infrastructuur. Nieuwe bezuinigingen zullen de crisis versterken. Voor onze fractie onacceptabel. Juist in deze crisis is die infrastructuur belangrijk. Juist in deze crisis moeten inwoners en ondernemers kunnen rekenen op hun gemeente. Wij stemmen daarom in met uw voorstel over de Perspectiefnota. Pas op de plaats en vooral actie! Die actie voert u al en daar zijn we blij mee. Wij steunen u bij de actie stop lokale bezuinigingen. Met een motie willen we dat ook voor de buitenwacht duidelijk maken. Mede namens GL, GB, D66 en VVD dienen we daarom de motie ‘onhoudbaar’ in. Verder kunnen we niet gaan op dit moment, meer kunnen we niet doen. Maar het denken over wat zou moeten gebeuren als Plan A niet doorgaat gaat intussen wel door! Bij u ook, hopen we.

Door al die aandacht voor het geld dreigt de inhoud van de Perspectiefnota onder te sneeuwen. Dat is jammer, de inhoud verdient de nodige aandacht. Ook al omdat we moeten vrezen dat sommige voorstellen uit de Perspectiefnota waarschijnlijk niet of slechts met vertraging uitgevoerd kunnen worden vanwege onvoldoende financiële middelen of ontbrekende capaciteit. Dat werkt nadelig op het urgentiebesef. Er is nog steeds behoefte aan betaalbare woningen, de CO2 uitstoot is niet structureel lager geworden, we zijn volop bezig met het ontwikkelen van een energiestrategie en klimaatmaatregelen, we maken ons zorgen over de ontwikkelingen in het sociaal domein, we moeten verder met de omgevingsvisie en moeten ons uitspreken over regionale samenwerking. Zonder volledig te willen zijn daarom een aantal opmerkingen over die inhoud.

Ook zonder de coronacrisis neemt de armoede onder de lage inkomensgroepen de komende vijftien jaar sterk toe, met name onder kinderen. Daarvoor waarschuwen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau (CPB) in een grote studie naar manieren om de armoede te verminderen. In de Perspectiefnota komt dit probleem niet echt uit de verf. De teksten onder 1F minima en 1J inkomensvoorzieningen zijn erg summier en niet helder. U heeft ingestemd met de aanbesteding van een nieuwe Gelrepas, maar over de effecten hiervan geeft uw geen informatie. Graag een toelichting op deze aanbesteding en met name de gevolgen ervan voor de doelgroep. U geeft aan geen financiële gevolgen van Corona te verwachten voor de financiering van de voorzieningen voor de minima. Hoe zeker is dat? Is de tekst die nu in Perspectiefnota staat op blz. 15 inmiddels niet achterhaald? Ook daar graag een toelichting op. Vanochtend ontving de raad een reactie van het college naar aanleiding van de discussie over het teruggeven van de opdracht voor jongerenwerk door Lumens. Hebben we het goed begrepen dat de kaders van de kadernota concreet handen en voeten krijgen in een heldere opdrachtbeschrijving? Dat de raad de mogelijkheid krijgt (op hoofdlijnen) hierop te reageren? En dat dan pas bekeken wordt hoe de juridische constructie die recht doet aan een netwerkorganisatie daarop kan aansluiten? Waarbij hoofdaanemerschap en onderaannemerschap geen doel op zich zijn? En dat die organisatievorm door alle betrokken partners gedragen moet worden?

De raad neemt na de zomervakantie een besluit over regionale samenwerking. We zijn daar de afgelopen maanden met elkaar over in discussie geweest en u heeft ons daarover regelmatig geïnformeerd. Onze fractie loopt vanmiddag niet vooruit op de besluitvorming maar geeft u, of feitelijk de opstellers van het voorstel, mee duidelijker dan tot u toe is gebeurd helder te communiceren over de noodzaak, de voordelen en de nadelen van die samenwerking.

Tot zover voorzitter. Sterkte en succes in uw werk. We blijven hopen op betere tijden waarbij politiek niet alleen over de centen gaat.

Het bericht Algemene Beschouwingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

CDA: college is regie over ruimtelijke ordening kwijt

CDA CDA VVD Renkum 28-04-2020 05:04

De Renkumse CDA-fractie vreest dat het college van b en w de regie over ruimtelijke ordening kwijt is. Fractievoorzitter Coen Geerdes uitte zijn zorgen hierover tijdens de (digitale) raadsvergadering waarin het bestemmingsplan Valkenburglaan 1 werd besproken. De gemeenteraad besloot hierin het bestemmingsplan niet vast te stellen. Hieronder de tekst die Coen Geerdes uitsprak tijdens het debat: 'Het lijkt er op dat de gemeente de regie over de ruimtelijke ordening kwijt is geraakt. Volgens het CDA is het ondoordachte ruimtelijke ordening als een overheid maar meehobbelt met legaliserende aanvragen, en zonder visie functies aan gronden toebedeelt, al dan niet tijdelijk. Het is een ideaal recept voor ellende, volle raadszalen en een hoop onnodige ambtelijke uren in de vergunningen- en handhavingssfeer; Dat moet volgens het CDA echt anders. Natuurlijk kan een initiatiefnemer aanvragen wat ie wil en moet de gemeente daarop beslissen. Maar goede regie en ruimtelijke ordening met visie had misschien wel kunnen voorkomen dat er zo'n 16 aanvragen worden gedaan, met vervolgens een verzoek aan de raad om de verleende vergunningen in te passen in een bestemmingsplan, met aanvullende de nodige functiewijzigingen. CDA vindt dat de raad zich niet moet bemoeien met 'kleine vergunningen' en afwijkingen van het bestemmingsplan. Het CDA vindt ook dat de indiener van een zienswijze, 5 Dorpen in het Groen, dat minder zou moeten doen. Het CDA vindt ook dat onherroepelijke bestaande rechten en vergunningen gerespecteerd moeten worden. Daar staat tegenover dat als het gaat om het toedelen van functies (hier horeca, sportschool, restaurant, zelfstandig kantoor) de raad aan zet is en moet zijn. Anders kunnen we net zo goed thuisblijven. Met de VVD zijn we er dan ten principale mee oneens dat het college een tijdelijke vergunning heeft verleend voor een periode van 10 jaar (de maximale bevoegdheid) terwijl een ontwerpbestemmingsplan ten behoeve van de raad al in de grondverf stond. Herkenbaar is voor het CDA dat 5 dorpen opmerkt dat het wel een planologische vrijstaat lijkt. Dat moet de gemeente zich aantrekken. Herkenbaar is ook de door de GB geschetste visievorming achteraf. De inhoudelijke afweging is voor het CDA dat horeca, kantoor en voorziening in de vorm van een sportschool geen goede ruimtelijke ordening is en een verkeerd precedent schept. De ruimtelijke visie 2025 van de gemeenteraad (p.57) is ook duidelijk dat horeca en voorzieningen geclusterd moeten worden in de kernwinkelgebied en dat in de aanloopstraten ruimte is voor kantoren. Daarom stemmen wij tegen.'

ZZP-MKB Factory, ideeën en wensen van ondernemers en netwerken

VVD VVD Renkum 08-03-2020 01:49

Heb jij goede ideeën voor ondernemend Nederland? Wil je meedenken met collega’s en waar moeten we ons sterk voor maken? Zo kunnen we samen de belangen van ondernemers lokaal, regionaal en landelijk ondersteunen en verder brengen. Want samen kom je verder!

Beste ondernemers en VVD leden,

Wil je meedenken om ook voor de toekomst een solide fundament te leggen voor ondernemend Nederland of wil jij je inzetten voor het netwerk van ZZP’ers en MKB’ers en ondernemers, kom dan naar de ZZP-MKB Factory op 2 april.

Iedereen is welkom, VVD is een open vereniging waarbij ook niet leden zeer welkom zijn. 

Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn o.a.

FiscaliteitVestigingsklimaatEconomische ontwikkelingen in de regioMaatschappelijke uitdagingenArbeidsmarkt & sociale zekerheidWet- en regelgevingOnderwijs & kennisRol overheid

Doel is om tijdens de thema avond een aantal onderwerpen te behandelen in een groepsdiscussie. En uiteraard om standpunten in te nemen en van elkaar te leren. Zo kunnen we een actieve rol spelen in de verdere ontwikkeling van het ondernemerschap en de wet- en regelgeving beïnvloeden. 

Tot nu toe is het “teveel over ons maar zonder ons” en dat willen we veranderen. 

Ben je geïnteresseerd en heb je zin om op 2 april met gelijk gestemde ondernemers te discussiëren en jezelf en je collega’s verder te helpen door concrete voorstellen te bedenken, kom dan naar:

www.FortVier.nl

Laakoever 401, 6846 MX Arnhem (ten noorden van het Total tankstation). 

Aanvang programma 20.00 uur, inloop 19.30 uur. 

Deelname is gratis.

De avond staat in de eerst plaats open voor ondernemers en natuurlijk VVD leden en verder iedereen die wil meepraten over ons ondernemerschap en nieuwe gedachten en relaties wil opdoen. 

We willen graag weten hoeveel mensen komen, dus laat weten of je komt. Aanmelden kan tot woensdag 1 april op dit adres re.benschop@gmail.com

Met vriendelijke groet,Rob BenschopNamens VVD en ZZP netwerk VVD met Arnhem en Hart van Gelderland. 

D66 heeft geknokt voor de bibliotheek … en blijft dat doen.

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Renkum 08-11-2019 18:14

De fractie van D66 heeft er hard voor gestreden om bezuinigingen op de bibliotheek in Renkum geheel of gedeeltelijk te stoppen. De fracties van de PRD, Gemeente Belangen en het CDA dienden een amendement in dat geen structurele oplossing met financiële dekking bood om de grote bezuinigingen op de bibliotheek voor meerdere jaren te kunnen stoppen. D66 werkte met Groen Links, PvdA en VVD samen aan een amendement waar wel mogelijkheden tot behoud van de bibliotheek in Renkum in zaten, inclusief de financiële dekking daarbij.

Eind 2021 / begin 2022 moeten we de strijd weer opnieuw aangaan om de bezuinigingen voor 2023 en de jaren daarna een halt toe te roepen. We hopen en vertrouwen erop dan te kunnen rekenen op de vele betrokken inwoners en andere politieke partijen om ook dan die bezuiniging een halt toe te roepen.

Ook zijn wij blij dat we met hetzelfde amendement de mantelzorgers, vrijwilligers en het Renkums Beekdal hebben kunnen helpen.

De bijdrage van D66 uit de raadsvergadering van 6 november jl. en het amendement waarmee we de bezuinigingen voor de bibliotheek Renkum voor de aankomende jaren hebben weten te beperken kunt u inzien via deze links:

Bijdrage D66 Begrotingsraad 6 november 2019 Amendement Begroting 2020 (Groen Links, PvdA, VVD, D66)

 

Bezuinigen in de begroting 2020: vindingrijk, gezamenlijk en dichtbij | Renkum

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Renkum 07-11-2019 00:00

Het was een flinke uitdaging, de gemeentelijke begroting voor 2020. We moeten miljoenen bezuinigen, hoe kunnen we toch goed zorgen voor natuur, inwoners en klimaat? Door vindingrijk te zijn, samen met inwoners aan de slag te gaan en dichtbij de samenleving te werken, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Eveline Vink.

Woensdag 6 november werd de begroting 2020 vastgesteld in de raad. Lees hier de bijdrage van GroenLinks.

"Voor ons ligt de tweede begroting van dit college en deze raad. Hij telt 187 bladzijden en 89 miljoen euro, bedoeld voor 31.000 inwoners, in 366 dagen. Dat is iets meer dan 7,5 euro per inwoner per dag. Op die 7,5 euro moeten we zestig cent gaan besparen de komende jaren. Dat wordt niet makkelijk. GroenLinks vindt de begroting die voor ons ligt een uitgebalanceerd resultaat, dat zeker niet pijnloos is, maar waar wij, gegeven de situatie, wel achter kunnen staan.

De organisatie heeft op een creatieve, roldoorbrekende manier gekeken naar elke cent die er wordt uitgegeven. Waarom doen we iets op deze manier? Draagt het bij aan onze doelen? Kan het anders? De raad werd al een half jaar geleden bij dit proces betrokken. Er werd geluisterd, zorgen gehoord, compromissen gezocht. Wij hebben veel waardering hiervoor, complimenten aan de medewerkers, het managementteam en het college.

 

Waar hebben we het dan over?

 

Groen

Als eerste over groen. Het belangrijkste woord dat de identiteit van Renkum beschrijft, zeggen inwoners in het onderzoek van Moventem: Groen. Het groen ontkomt niet geheel aan de bezuinigingen. Het Landschapsbasisplan en de landgoederenvisie verdienen een veel groter budget, net als het groenbeheer en dierenwelzijn. Maar dat is er nu niet, dus we moeten vindingrijk zijn. Als we de budgetten gebruiken om een vliegwiel te zijn voor het enthousiasme dat er is onder inwoners, komen we heel ver.

Dan kom ik bij een belangrijk kernwoord uit het coalitieakkoord: dichtbij. We hebben onlangs op papier gezet hoe we ruimte en vorm geven aan right to challenge en dorpsgericht werken. In het groen krijgt de samenwerking tussen inwoners en de gemeente al op veel plekken handen en voeten.

GroenLinks ziet hier nog meer kansen, bijvoorbeeld door de biodiversiteitscrisis aan te pakken met inwoners samen. Er zoveel groene kennis, kunde en betrokkenheid in onze gemeente, maak er gebruik van. Gezamenlijk en dichtbij.

Een bioloog leerde mij: de natuur kent twee vijanden, onwetendheid en onverschilligheid. Natuureducatie is dus een cruciaal fundament als we een samenleving willen die goed omgaat met de natuur. De subsidie die stichting Renkums Beekdal krijgt voor natuur- en milieueducatie, willen wij zeker niet stopzetten.

Wij stellen een amendement voor op dit punt. En, tip, de provincie heeft in de begroting extra geld gereserveerd voor natuureducatie via de IVN, dus misschien kunnen we samen nóg meer bereiken.

Sociaal

Kansen om je te ontwikkelen, elkaar ontmoeten, verbinding maken. De beste dingen in het leven zijn onbetaalbaar, maar het scheppen van de juiste context kost geld. De bibliotheek is zo’n context, dat hebben de inwoners van Renkum en Heelsum ons heel duidelijk gemaakt. De afdelingen voor jongeren en volwassenen wegbezuinigen en de ontmoeting die daardoor ontstaat, kun je zien als kapitaalvernietiging. Intermenselijk kapitaal. En intellectueel potentieel, als we toch met dure woorden smijten. Wist je dat je 1000 woorden per jaar leert als je elke dag een kwartier leest? Een goede bibliotheek in de buurt is veel waard. GroenLinks steunt daarom het verlagen van de bezuinigingsopgave op de bibliotheek.

Moet ook daar vindingrijk gekeken worden naar locatie en mogelijkheden? Ja zeker. De bezuiniging voor 2023 staat er nog. Maar we breken nu niks af, voordat er een goed alternatief is.

Ook op mantelzorg wordt flink bezuinigd. De dagelijkse zorgen voor een naaste heeft een grote impact op iemands leven. Mantelzorgers hebben zelf ook behoeften en het is kortzichtig om daarop te beknibbelen. Respijtzorg, de zorg even uit handen nemen, is wat ons betreft de belangrijkste ondersteuning. Maar ook lotgenotencontact en waardering dragen bij aan het welzijn van de mantelzorger. We halen daarom 20K van de bezuiniging af.

 

Klimaat

Volgens ons bekende motto ‘groen, sociaal’ kom ik nu bij ‘klimaatneutraal’. Het is de afgelopen jaren beter en slechter geworden met dit onderwerp. Beter, omdat er wettelijke verplichtingen zijn gekomen. Het rijk stelt eisen, de provincie ook. De noodzaak om maatregelen te nemen dringt en uit te voeren steeds breder door in de politiek.

Maar het is ook slechter. Want het klimaat verandert maar door, de gevolgen zijn steeds merkbaarder en de weg terug wordt steeds langer. “Klimaatverandering is ook een soort feedback”, stond er op de Loesje-kalender vorige week. Wij wekken in Nederland nog  maar ongeveer 7,5% van onze energie duurzaam op en debatteren wekenlang over de mitsen en maren van elke stap vooruit. In 2020 maken we een plan voor het omgaan met de gevolgen van droogte en storm, ziekten en plagen die een gevolg zijn van de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis. De feedback, zeg maar. De kosten die hier jaarlijks mee gemoeid zijn, meestal rond de 75.000 euro, worden gedekt uit de post Onvoorzien. Komt er volgend jaar dan eindelijk een apart budget hiervoor?

Niet alleen de gevolgen, ook de aanpak van klimaatverandering zelf moet prioriteit hebben en houden. Initiatieven uit de samenleving moet je met beide handen aangrijpen. Provincie Gelderland heeft naast bakken duurzame ambitie, ook redelijk wat bakken met geld. Wij hebben een pot cofinanciering en de provincie heeft de 50/50-regel losgelaten. Hier zitten dus écht kansen. College, dragen jullie dit actief uit naar inwoners, naar duurzame initiatieven, en helpen jullie om dit te benutten?

 

Financiën

Tot slot. “We staan voor gezonde gemeentefinanciën en een duurzaam financieel evenwicht” schreven we in het laatste hoofdstuk van het coalitieakkoord. We wisten toen nog niet dat Den Haag het allemaal nog gortiger zou maken. GroenLinks vindt dat er vanuit het Rijk structureel meer geld naar gemeentes moet. We hopen dat alle signalen die er vanuit het hele land komen, uiteindelijk tot verandering leiden.

Een duurzaam financieel evenwicht bereiken we door een ozb-verhoging in te boeken vanaf 2021. Pakt het accres inderdaad zo positief uit als de Septembercirculaire voorspelt en gebeuren er verder geen gekke dingen, dan is die verhoging misschien niet nodig. Maar komen er nog wat onverwachte financiële uitdagingen op ons pad, en daar gaan wij wel vanuit, dan zijn wij voorbereid. De basis is op orde, financieel én in de organisatie."  

Het amendement dat GroenLinks samen met PvdA, D66 en VVD indiende werd aangenomen. De bezuiniging op natuur- en milieueducatie geschrapt en de bezuinigingen op de bibliotheek en de ondersteuning van mantelzorgers verlaagd, de voorgestelde ozb-verhoging is een jaar verschoven naar 2021. De geamendeerde begroting 2020 is aangenomen.

Van "Kaasschaaf" naar "Botte Bijl"

CDA CDA VVD D66 Renkum 26-06-2019 16:12

Bijdrage CDA fractie Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023 (26 juni 2019) Voorzitter, Nog geen jaar geleden, september 2018, sprak ik de Algemene beschouwingen uit van het CDA. Ik heb ze nog eens nagelezen om te zien wat er nu veranderd is. We lezen de ambities nog eens na van het Coalitieakkoord en leggen die naast de Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023. Wanneer we dan de voorstellen zien van de Voorjaarsnota en Perspectiefnota, dan zien we dat er weinig overeind blijft van uw ambities van het Coalitieakkoord, dat uitblonk in termen als: We zetten nog meer inWe nemen regieWe onderzoekenWe maken een planWe versterkenWe maken beleidWe spannen ons inWe geven met de samenleving aandacht aan We vragen ons nu werkelijk af wat er nu feitelijk is gebeurd om die ambities waar te maken. Ook uw voornemen om de inwoners te betrekken bij ontwikkelingen zowel wat betreft de planvorming als de uitvoering lijkt een mislukking te worden. Het vertrouwen in het gemeentebestuur neemt mede hierdoor sterk af. Inwoners voelen zich niet meer gehoord. Hoe staat het met het contact met de inwoner? Wij ontvangen signalen dat het erg lastig is om afspraken te maken met bestuurders. Sommigen wachten reeds langer dan drie maanden. Het enthousiasme om mooie initiatieven vanuit de samenleving met het college te bespreken neemt daardoor in rap tempo af. Er moet dan ook daadwerkelijk wat veranderen in de bestuurscultuur van dit College, dat kennelijk nog steeds regeert vanuit haar ivoren toren. Het is de vraag of het dit College gaat lukken om ook in de bestuurscultuur de nodige veranderingen aan te brengen. Wij hebben een motie voorbereid met D’66 waarin we het college opdragen met de burger in gesprek te gaan. Wat wel verbeterd is, is de agenda voor de Raadsvergaderingen en de commissies. We zien duidelijke verbetering van de organisatie en het personeel. We klimmen weer uit het dal, echter, we zijn er nog niet. Dan de samenwerking binnen de Raad zelf. Voorzitter, het CDA is altijd een partij geweest die zich constructief opstelt t.o.v. het College en coalitie. Juist daarom is het bitter te moeten constateren dat de oppositie met daarin het CDA nagenoeg continu buiten spel wordt gezet. Wat we nog steeds zien is dat de coalitie toch weer op diverse dossiers eerst zelf een afweging maakt en dat vervolgens voorlegt aan de oppositie. Waarom niet gelijk een raadsbreed overleg? De oppositie bestaat niet uit tweederangs raadsleden. Er zit voldoende kennis en knowhow om tot betere voorstellen en besluiten te komen. Het enthousiasme bij onze raadsleden en commissieleden ebt weg, waarbij wordt aangegeven of wij nog wel zoveel tijd in het raadswerk moeten steken als de coalitie toch samen de dienst uitmaakt. Het proces om te komen tot besluitvorming rond de PPN, laat zien dat het ook anders kan. Laten we elkaar opzoeken, zodat de besluitvorming een breder draagvlak krijgt! Dan nu de Voorjaarnota en Perspectiefnota. Voorzitter, bij de PPN dient het nieuwe beleid en de extra budgetvraag integraal te worden afgewogen. We zien dat dit jaar het college voor de behandeling van de PPN al een aantal voorstellen naar de Raad heeft gestuurd, met als argument, kan niet wachten, is een wettelijke taak etc. Voorzitter het CDA is van mening dat alle voorstellen integraal bij de PPN dienen te worden afgewogen. Wat nu gebeurt, is dat de extra budgetvraag voor bijv. het IHP zich vertaalt in de VJN ipv de PPN. Bij de PPN vindt integrale afweging plaats en daarbij kan de Raad de noodzaak, wettelijke verplichting etc. meewegen bij haar afweging. Voorzitter, vorig jaar bij de begrotingsbehandeling illustreerde het CDA dit college als een gezelschap dat in een sterrenrestaurantje gaat dineren, terwijl de aanmaningen en incasso’s op de deurmat ploffen. Voorzitter, nu een jaar later mogen we constateren dat inmiddels ook de curator voor de deur staat. En dan is er ineens paniek en wordt er vervolgens niet meer bestuurd met visie, maar komt er een grove kaasschaaf uit de la, of, zo u wilt, gaat de ‘miljoenenjacht’ van start. Voorzitter, wanneer we kijken naar de VJN en de PPN en dan vooral naar de bezuinigingen en ombuigingen, zeg maar gewoon wat doen we niet meer, dan missen wij een strategische visie waaraan e.e.a. is getoetst, of heeft het college het louter en alleen boekhoudkundig getoetst, waarbij het jaarresultaat van de jaarschijven op minimaal € 0,- moet uitkomen. Het lijkt daar erg op. Echter, in Renkum, daar draait het om mensen en dat lijkt dit college in deze perspectiefnota volledig te vergeten. Wat voor een gemeente willen we nu zijn? Welke leefbaarheid hebben we onze inwoners te bieden? Zakken we met deze bezuinigingen niet door onze sociale basisvoorzieningen heen? Is er al gekeken welke impact deze maatregelen hebben voor onze inwoners? En wat vindt de inwoner hier nu zelf van? Bij de vaststelling van het Coalitieakkoord is teven besloten om de OZB met 7% te verhogen om gedeeltelijk de ambitie van dit college te bekostigen, waarvan ruim 1% voor de uitbreiding en salarisverhoging van deze wethouders. Het bestuur zit zo wel erg ruim in haar jasje met 4 fulltime wethouder en een burgemeester. Ook daar kan naar gekeken worden naast de voorgestelde bezuinigingen. Ook een herijking van het coalitieakkoord zou zeker nog een extra opbrengst te zien geven. Wellicht dat de meicirculaire hiertoe aanleiding geeft. Voorzitter, 1% OZB verhoging betekent een opbrengst van ongeveer € 70K, oftewel een last van gemiddeld € 0,30 per maand per huishouden. Gelet op dit kengetal zijn wij benieuwd wat de inwoner hier nu zelf van vindt. En hebben zij een keuze gehad? We zijn nog net een jaar na de verkiezingen en nu al blijkt dat de gewekte verwachtingen van alle mooie beloftes uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Een verdere verschraling van het onderhoudsniveau openbare ruimten, begraafplaatsen etc. en de overige voorzieningen. Voorzitter, dan de beantwoording van vragen over de VJN van het CDA. De tekst in de VJN correspondeert niet met de beantwoording van de vragen over het Kalimaropad. Wat gaat u nu doen? Gaat u nu het ontwerp uitvoeren of niet? Uit de VJN blijkt dat u het pad niet gaat verleggen . Uit de beantwoording blijkt dat u het ontwerp gaat bespreken met de omwonenden. Dat rijmt niet met elkaar en wekt de indruk dat het college niet integraal werkt. De Connectie: Wanneer we even terugblikken naar de besluitvorming van destijds, om aan te haken, en nu kijken wat daar van is terechtgekomen, dan zien we dat het hele financiële plaatje waarop we destijds hebben besloten niet klopt. Grote overschrijdingen, en inverdieneffecten / efficiency voordelen, blijken een wassen neus te zijn. Zie hier het resultaat, een grote overschrijding die zich structureel doorzet. Wij hebben nu geen keus meer om anders te besluiten. Wel dringen we er bij het college op aan dat er nauwgezet op wordt toegezien dat de Connectie haar taken binnen de begroting uit gaat voeren en dat er waar mogelijk inverdiend gaat worden. Voorzitter als we de PPN nader beschouwen dan vallen ons de volgende punten op: Wanneer alle bezuinigingen één op één worden doorgevoerd dan eindigt de jaarschijf van 2020- 2021 neutraal op € 0,-Vanaf 2022 is er een positief resultaat van € 17K en Vanaf 2023 is er een positief resultaat van € 1.168KWanneer we kijken welke beleidsvelden met name bijdragen aan de tekorten dan zijn dit:Het sociaal domein; Met name de JeugdzorgDe ambtelijke organisatie, waaronder ook de ConnectieHet personeelsbeleidOnderhoud wegen Voorzitter begin juni ontvingen we de uitkomsten van de Meicirculaire. Het accres stijgt minder dan aanvankelijk in 2018 werd gemeld bij de septembercirculaire. De mei circulaire laat zien dat Renkum opnieuw fors minder van het Rijk ontvangt via het gemeentefonds. Ook deze uitkomsten zullen we nog moeten verwerken in de begroting 2020. Voorzitter het CDA is van mening dat de bezuinigingen in eerste plaats daar moeten worden gevonden waar zij ook veroorzaakt zijn. In de perspectiefnota geeft u aan dat u ook daar het merendeel van de bezuinigingen neerlegt. Daarmee redt u het niet. Een deel zal moeten worden gevonden in het voorzieningenniveau, en die zullen de inwoners direct dan wel indirect raken. Het is de vraag of wij dit nu al moeten invullen. Het CDA zou graag willen dat voor de begrotingsbehandeling er een brede inwonersraadpleging wordt gehouden waarin wordt gevraagd of men een x bedrag over heeft voor de volgende punten, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat 1 % OZB verhoging betekent. Ik gaf al aan dat we daarover een motie met D’66 indienen. Voorzitter Het CDA is mede indiener van het breed samengesteld amendement. Het mag duidelijk zijn dat het CDA de bibliotheek zien als een (sociale) basisvoorziening, waarop wij niet willen bezuinigen.Ook het zwembad Oosterbeek wil het CDA handhaven. Met nagenoeg een bezettingsgraad van 100% voorziet dit in een duidelijke behoefte.Betaald parkeren is voor het CDA geen optie. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar consequenties. Wij zouden juist aantrekkelijk moeten zijn voor de ondernemers om zich hier te vestigen! De reactie van de ondernemersvereniging spreekt boekdelen. Ook de concurrentiepositie van onze centra tov Presikhaaf en Kronenburg is altijd meegewogen om juist geen betaald parkeren in te voeren.Het huidige niveau van groenonderhoud, is voor het CDA de basis. Wij willen hier niet verder op versoberen. Wij hebben al aangegeven dat de inwoners hier best wat voor over hebben. Ga dan ook het gesprek hierover aan met onze inwoners. Wat niet in het amendement is opgenomen is het schoolzwemmen. Voorzitter het is niet uit te leggen dat we enerzijds in Doelum een prachtige nieuwe zwemaccommodatie hebben gebouwd, en dat we anderzijds de schoolkinderen daar geen gebruik van laten maken, omdat we het schoolzwemmen niet meer faciliteren. Maak maximaal gebruik van deze dure voorziening en laat het schoolzwemmen in tact! Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het is meer dan een natte gymles. Wij komen hier bij de begroting op terug. Wij hebben ook gekeken naar de inkomens verruimde maatregelen. Samen met de VVD dienen we een motie in waarin we het college opdragen om een minima effectrapportage op te stellen. Daarin zal duidelijk worden of er al dan niet een verlaging van de individuele inkomens toeslag kan plaatsvinden. Het Nibud voert dergelijke onderzoeken uit. Ook het kostendekkend maken van de bouwleges is voor ons een belangrijke bijdrage om de tekorten op te lossen. Niet wachten maar nu doorzetten en invoeren m.i.v. 2020. Samen met GB dienen we hier een motie voor in. Ook in de commissie heeft het CDA al aangegeven dat het budget voor onderhoud wegen wel erg hoog is vastgesteld. Zowel structureel van ruim € 700.000 tot ruim € 900.000 alsmede de eenmalige dotatie van € 1.5 mio. ( 2019 en 2020) wellicht dat ook hier een kleine temporisering kan plaatsvinden, zodat de begroting minder belast wordt. Ook het onderzoek naar de staat van onze wegen moet nog worden gerapporteerd, wij willen hier niet op vooruit lopen. Zoals al eerder gemeld staat het CDA niet onwelwillend t.o.v. een kleine OZB verhoging. Een extra belasting van gemiddeld € 1,50 per huishouding zou voldoende moeten zijn om de voorzieningen op het huidige niveau te handhaven Wij willen voor deze maatregel het draagvlak onder onze inwoners weten. Daarnaast zal wat het CDA betreft ook nadrukkelijk gekeken moet worden naar de eigen ambities, zoals weergegeven in het coalitieakkoord. Ook daar zal in geschrapt moet worden of moeten zaken worden uitgesteld. Voorzitter wanneer we de balans opmaken mede n.a.v. onze voorstellen, dan kan er een negatief saldo ontstaan voor de komende jaren. Wij willen met onze inwoners in gesprek om samen met hen tot een duurzame oplossing te komen voor onze begroting. Tot zover de eerste termijn van de CDA fractie.

GB: “Uitholling dreigt voor Renkumse dorpen”

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) D66 VVD PvdA Renkum 12-06-2019 08:18

Deze maand worden er belangrijke beslissingen genomen door de gemeenteraad. Op 26 juni

bespreekt de raad de voorstellen die het college van Renkum heeft gedaan om de financiën op

orde te krijgen. Om maar met de deur in huis te vallen: die voorstellen komen bij veel van onze

inwoners hard aan.

Artikel in de rubriek ‘Raadspraat’ van Hoog en Laag

Terwijl onze fractie druk in de weer is om ongeruste inwoners te horen, lijkt het college over te gaan tot de orde van de dag. We zien vrolijke tweets over Europese verkiezingen, Japanse duizendknopen, duurzame experimenten en landelijke lijsttrekkers. Voor ons als GB onbegrijpelijk.

De pijnlijke realiteit ligt namelijk dicht bij huis: we staan voor harde keuzes die voelbaar zijn. Wordt er bezuinigd op het zwembad in Oosterbeek en bibliotheken in Renkum, Doorwerth of Oosterbeek? En wat betekent dit voor onze inwoners? Subsidies voor inwonersinitiatieven zijn al eerder ‘on hold’ gezet, waardoor sociale uitholling van de dorpen dreigt.

GemeenteBelangen heeft nog veel vragen en opmerkingen, maar ook alternatieven voor deze bezuinigingen! Alternatieven die minder de leefbaarheid en het bestaan van inwoners aantast. In de commissies deze woensdag en in de raadsvergadering van 26 juni komt dit aan de orde. Deze vergaderingen zijn overigens voor iedereen toegankelijk en via renkum.nl te volgen. Er staat veel op het spel.

Boven de mooie dromen van een klimaattop (die dit college voor veel geld in Renkum organiseert) en de blije berichtjes op Facebook en Twitter, hangen grotere donkere wolken. Dat lezen wij echter niet terug. Opvallend, dit college van GL, VVD, D66 en PvdA heeft een heldere opdracht van de raad gekregen: zorg dat de basis op orde is.

Voor GemeenteBelangen betekent dat: stop met de nieuwe ambities uit het coalitieakkoord. Groen-witte toeristische bordjes vervangen door bruin-witte kan volgens ons wel even wachten. Er komt geen toerist meer of minder door.  Extra openbare toiletten? Daar zijn we zeker niet tegen, maar GB heeft wel de extra kosten daarvoor tegengehouden. Omdat we andere prioriteiten hebben.

Oh ja, we gaan ook betalen voor parkeren, zo staat in de voorstellen. Zit hier een visie achter? Lijden de winkeliers in onze gemeente hier niet onder? We zijn benieuwd. Dit college kan beter de eigen agenda even parkeren. Een stapje terug kan uiteindelijk een paar stappen vooruit betekenen. Dat begint met écht luisteren naar inwoners en weten wat er speelt in de dorpen. Gewoon met de voetjes in de lokale klei.

Heeft u goede ideeën om de financiële huishouding van onze gemeente op orde te brengen? Laat het ons weten via

info@gbrenkum.nl. Wij luisteren graag, omdat we staan voor een passende Renkumse maat.

Verplichte energiemaatregelen bij lening voor woningaanpassing

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) D66 CDA PvdA VVD Renkum 04-06-2019 12:57

Als je uitsluitend levensloopbestendige maatregelen voor je woning wilt, wordt je door dit college tóch verplicht tot het nemen van dure energiemaatregelen. GB wil juist keuzevrijheid voor inwoners.

Huiseigenaren kunnen een bewuste keuze maken om een lening aan te gaan voor verbeteringen aan de woning. Verbetering op het gebied van bijvoorbeeld Duurzaamheid, Toekomstbestendig of een combinatie. Een lening is voor inwoners soms nodig omdat het daarmee financieel haalbaar wordt. Met het aanreiken van leningen, via gemeente samen met  Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn),  worden  inwoners daarin geholpen.

Voor GemeenteBelangen is het belangrijk dat inwoners zélf kunnen kiezen voor welke voorzieningen ze een lening afsluiten. Dat was in de raadsvergadering van 29 mei de kern van het  betoog van raadslid Paul Janssen:

“Voor GB is het onwenselijk dat inwoners worden gedwongen extra uitgaven te doen, en dus een hogere lening sluiten, dan ze zélf willen. En dat gebeurt als de huidige Blijverslening opgaat in de nieuwe Verordening zoals die nu voorligt: als je dan wil lenen voor bijvoorbeeld een inloopdouche met antislip tegels, ben je verplicht er een energiemaatregel bij te doen. Uit de lijst van die verplichte maatregelen blijkt dat daar echt geen kleine ingrepen bijzitten. Het kan toch niet zo zijn dat inwoners op extra kosten worden gejaagd voor iets dat ze eigenlijk niet willen?”

“Je gaat naar de bakker voor een brood, en moet verplicht een pak melk erbij kopen”

Inwoners met een huis met hoog energielabel hebben geen behoefte aan extra energiemaatregelen, die sluit je met de nieuwe regeling uit van de mogelijkheid om alleen te lenen voor levensloopbestendige maatregelen. Datzelfde geldt voor mensen die al eerder zelf duurzaamheidsmaatregelen hebben genomen en nu -vooruitkijkend- hun huis willen aanpassen voor de ‘oude dag’.

Daarom stelde GB samen met het CDA een aanpassing voor waarmee de huidige (aparte) Blijverslening wordt behouden. Zodat inwoners de keuze houden om een lening aan te kunnen gaan voor uitsluitend levensloopbestendige voorzieningen zónder verplicht extra kosten te maken voor energiemaatregelen.

De coalitiepartijen steunden echter alleen het collegeplan en niet onze aanpassing. Daarmee ontnemen GL, D66, VVD en PvdA inwoners de keuze tot het nemen van energiemaatregelen: die zijn nu bij elke lening verplicht.

Tunnel bij station Wolfheze weer stap dichterbij

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Renkum 26-04-2019 15:22

De Wolfhezerweg is de laatste grote overweg op het steeds drukker wordende treintraject Arnhem-Utrecht. GemeenteBelangen pleit al jarenlang voor de realisatie van een veilige, ongelijkvloerse kruising midden in het dorp Wolfheze. Op 24 april heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de uitgangspunten voor een tunnel onder het spoor door.

Dat betekent groen licht voor verdere uitwerking van het plan én van de totale kosten. Wolfheze is opgenomen in het landelijk verbeterprogramma oversteekplaatsen (LVO) waardoor ook het Rijk een bijdrage zal doen. Ook ProRail, de provincie en gemeente Renkum betalen mee. De hoogte van ieders bijdrage wordt pas eind 2019 duidelijk; een volgend beslismoment voor de raad.

Raadslid Paul Janssen: “GB wil de best mogelijke oplossing voor Wolfheze met aandacht voor veiligheid, toegankelijkheid en leefbaarheid. Dat betekent balanceren tussen invulling geven aan zoveel mogelijk wensen van inwoners én een realistisch financieel haalbaar verhaal.”

Inwoners zijn erg betrokken; er zijn veel ideeën  en wensen. GB roept het college op om inwoners te betrekken bij elke stap die wordt gezet: niet achteraf informeren, maar maak vooral vooraf gebruik van ieders inbreng voor een beter begrepen besluit.

Janssen: “Met de vandaag vast te stellen ontwerpuitgangspunten wil GB aan de ene kant zoveel mogelijk opties open houden, en aan andere kant ons als gemeente niet buitenspel zetten door kaders mee te geven die alleen met een dure variant haalbaar zijn.

Het geheel moet volgens het jargon van Prorail ‘kosten-efficient’ zijn; wij noemen dat de Renkumse Maat.

Dat betekent ook dat je als gemeente verantwoordelijkheid moet nemen om met je partners er een zo passend mogelijk ontwerp uit te slepen. Alle partners zullen een bepaalde verantwoordelijkheid moeten dragen, afhankelijk van draagkracht en ieders belang. Wegkijken is daarbij geen optie volgens GB, het is goed te constateren dat Renkum in goed in gesprek is met Rijk, provincie, regio en ProRail.”

Samen met CDA en Prd stelde GemeenteBelangen voor om de uitgangspunten iets ruimer te houden zodat een aparte tunnel voor voetgangers en fietsers ook tot de mogelijkheden behoort. Zodat de raad over die optie minimaal een keuze kan maken aan het eind van dit jaar. De coalitiepartijen GroenLinks, D66, VVD en PvdA stemden deze aanpassing op het plan echter weg.

RTV Arnhem heeft aandacht besteed aan dit onderwerp, onder andere met een interview met raadslid Janssen (GB): www.rtv-arnhem.nl/raad-renkum-wil-spoorwegtunnel-wolfheze. Lees- en kijktip!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.