Nieuws van politieke partijen in Utrecht over VVD inzichtelijk

129 documenten

Je cv opkrikken, terwijl je anderen door de coronacrisis heen helpt? Dat kan!

VVD VVD Utrecht 19-11-2020 10:07

De coronacrisis heeft bij vrijwel iedereen grote invloed gehad op het dagelijkse leven. We hebben ons thuiskantoor moeten inrichten om vanuit daar goed te kunnen werken of studeren. We hebben leren werken om via Zoom vergaderingen te houden. En we hebben onze naasten maar beperkt kunnen zien. Dit heeft enorme impact gehad. Voor sommigen heeft dit verdergaande gevolgen gehad dan voor anderen. Dit betekent echter niet dat we bij de pakken neer moeten gaan zitten. Er zijn genoeg organisaties of mensen die een helpende hand goed kunnen gebruiken. Mocht je dus in deze rare periode tijd over hebben, kun je zelfs in coronatijd je cv opkrikken.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/41666/je-cv-opkrikken-terwijl-je-anderen-door-de-coronacrisis-heen-helpt-dat-kan

© Photo by Andrew Neel on ...

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we gedwongen worden om meer online contacten te faciliteren. Diverse organisaties hebben gedurende de coronatijd hun diensten voor meerdere mensen toegankelijk gemaakt. Hierdoor zijn er online verschillende cursussen, trainingen of webinars te volgen. Kennis en vaardigheden die juist in coronatijd belangrijk zijn, worden hierin vaak besproken: timemanagement, langdurig thuiswerken of de scheiding tussen werk en privé. Daarnaast is het mogelijk om je in te zetten als vrijwilliger. Vrijwilligerswerk bestaat in alle soorten en maten. De coronacrisis heeft ook hier nieuwe bewegingen in gang gezet. Als student zou je scholieren kunnen helpen die door het digitale onderwijs extra ondersteuning of uitleg nodig hebben. Als je verstand hebt van financiën, zou je mensen die getroffen zijn door de economische gevolgen van corona kunnen helpen met het op orde brengen van hun financiën. Als kindervriend zou je op pad kunnen gaan met kinderen uit minder bedeelde gezinnen, die het nu mogelijk nog zwaarder hebben, om hen een leuke dag te bezorgen.

Er zijn al vele buurtinitiatieven opgekomen, waarbij je je als vrijwilliger kunt inzetten. Zo zijn er buren die voor elkaar koken of boodschappen doen of wordt er extra aandacht besteed aan het niet laten vereenzamen van ouderen in de buurt. Ook zonder je officieel aan te melden als vrijwilliger kun je iets betekenen voor de mensen om je heen en daarmee iets bijdragen aan de maatschappij. Als individu kun je ook een keertje bij de buren aanbellen om een praatje te maken en te vragen of ze ergens hulp bij nodig hebben. Op die manier komen we samen deze tijd door.

Na de coronacrisis is het belangrijk dat we deze initiatieven in stand houden. Een praatje maken met de eenzame buurvrouw of een keertje boodschappen voor haar doen, is altijd een goed idee. Voor de mensen die door de coronacrisis helaas hun baan verloren zijn, blijft het nuttig om aan je cv te blijven werken. Dit kan op de manieren, die hier boven beschreven staan, maar ook door breder te kijken naar een ander werkveld. Misschien is het voor jou wel mogelijk om te oriënteren op werk in een sector waar momenteel veel vraag is naar personeel. Op die manier worden daar de gaten gevuld en kun je zelf ook weer aan de slag.

Nog steeds vrije tijd over? Luister een podcast of leer een nieuwe taal!

*Dit artikel is geschreven voor de tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown

Samen tegen én met corona

VVD VVD Utrecht 04-11-2020 09:28

Samen tegen én met corona – een gesprek met Julian Cleton over ondernemen in coronatijd

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/41335/samen-tegen-en-met-corona

© Wijnbar VinVin

Wanneer je Wijnbar VinVin aan de Predikherenstraat binnenloopt, valt je oog gelijk op de wijnmuur. Aan deze muur hangen enkele suggesties van wijnen die te proeven zijn in deze knusse wijnbar. In totaal zijn er meer dan dertig wijnen uit verschillende streken te proeven. Vandaag ga ik in gesprek met Julian Cleton, eigenaar van Wijnbar VinVin en mede-eigenaar van Wijn- en Eetbar Most in Leidsche Rijn, over ondernemen in coronatijd. Ondanks dat ondernemen in Julians familie zit, heeft hij er nooit bewust voor gekozen om ook ondernemer te worden, maar hij zag hier simpelweg een kans voor. Er wordt vaak gezegd dat vrijheid ondernemen aantrekkelijk maakt, maar volgens Julian valt dit mee. Ondernemers moeten namelijk altijd beschikbaar kunnen zijn en verschillende rollen kunnen aannemen. Julian ziet creativiteit en aanpassingsvermogen als de belangrijkste eigenschappen voor ondernemers. Op deze eigenschappen wordt ook een beroep gedaan in de coronatijd.

Van half maart tot begin juni moest de horeca sluiten. Anderhalve dag na de lockdown heeft Julian besloten om te kijken wat wel mogelijk is. Zijn stijl van ondernemen is naar eigen zeggen ‘we verzinnen iets, we gaan het doen en we kijken hoe het loopt’. Zo heeft hij samen met andere ondernemers asperges van de boer voor een eerlijke prijs verkocht, is hij wijn gaan verkopen en heeft hij online wijnproeverijen georganiseerd. Julian vindt het ondernemen in coronatijd niet per se anders dan normaal ondernemen: ‘je moet jezelf aanpassen als ondernemer en dat is in coronatijd ook’.

Het enige wat anders is, zegt Julian, is dat je nergens meer op kunt rekenen. Er zijn geen extra inkomsten meer met feestdagen en de horeca moet vanwege nieuwe maatregelen eerder dicht. Wanneer ik vraag hoe hij hiermee omgaat, geeft Julian aan dat hij nuchter probeert te blijven. Hij zegt dat je niets anders kunt doen dan de maatregelen accepteren. Toch probeert hij in het bestuur van de Koninklijke Horeca Nederland mee te praten over de ontwikkelingen om verandering te bereiken. Julian zegt dat het erg zou helpen wanneer de gemeente makkelijker vergunningen verstrekt en een deel van de betalingen zou kwijtschelden. Vervolgens vraag ik hoe inwoners de horeca het best kunnen ondersteunen. Julian roept op om lokaal te shoppen, ook doordeweeks een glas wijn te komen drinken en naar cafés in jouw eigen buurt te gaan.

Tijdens ons gesprek komt er een ondernemer uit de buurt binnengelopen. Zij hebben veel contact met elkaar, vertelt Julian. Hij zegt dat het belangrijk is dat ondernemers elkaar helpen en samenwerkingen aangaan. Zo hebben de buren aangeboden 2 m2 terras over te nemen aangezien Wijnbar VinVin weinig ruimte heeft om een winterterras te bouwen. Julian vindt het te gek dat er zulke samenwerkingen bestaan in Utrecht. ‘Het is niet alleen samen tegen corona, maar ook samen met corona’. Aankomende herfst en winter zullen de wijnbars eerder opengaan, maar Julian blijft ook andere activiteiten organiseren. Zo kun je straks thee van hoge kwaliteit drinken, deelnemen aan chocoladeproeverijen en in het weekend soep uit eigen moestuin eten. Ga vooral langs in een van Julians zaken om hiervan te genieten en wie weet kom je hem nog tegen!

Klik hier om naar de website van Most te gaan en hier voor VinVin. 

*Dit artikel is geschreven voor de tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown

Inbreng slotdebat Kamerbrief 2020

VVD VVD Utrecht 16-07-2020 00:13

Niemand had vooraf kunnen voorzien dat 2020 het jaar werd waarin de wereld, ons land en onze stad werden gegrepen door een ongrijpbaar virus. De impact van Corona is enorm en laat niemand ongemoeid. Ook in onze gemeente slaat het virus om zich heen met als gevolg meer dan 1.350 geregistreerde besmettingen, meer dan 250 ziekenhuisopnames en 120 doden.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/40328/inbreng-slotdebat-kamerbrief-2020

Dat maak droevig, dat maakt stil.In de commissie is gevraagd om een herdenkingsmoment om stil te staan bij de slachtoffers van de pandemie, inmiddels is er ook een landelijk initiatief: de Utrechtse VVD vindt het een goed idee daarbij aan te sluiten en ook in Utrecht stil te staan.

De afgelopen maanden stond een belangrijke kernwaarde van de VVD onder druk. Vrijheid. Vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Vrijheid om te ondernemen. Vrijheid om in gezondheid te leven;

We zijn er nog niet: wij zijn wel klaar met het virus, het virus is nog niet klaar met ons. We gaan een onzekere tijd tegemoet waarin we als gemeente zekerheid en perspectief moeten bieden. Waarin we als gemeente de voorwaarden scheppen om uiteindelijk als stad sterker uit de crisis te komen.

Financien op orde Sluitende begroting en alleen een grotere stadsschuld en lager weerstandsvermogen als er herstelplan tegenover staat; Rekening houden met langerdurende crisis en daar ook op voorsorteren door dit ook in een scenario uit te werken (een motie van Student en Starter heeft onze steun); Gerichte investeringen om de sociale en economische basis van Utrecht in stand te houden en sterker uit de crisis te komen Samen met ondernemers kijken naar wat er wel kan in plaats van vertellen waarom iets niet kan. Daarvoor is het belangrijk focus aan te brengen en moeilijke beslissingen niet te schuwen. Ruimte in de begroting maken door kritisch naar projecten en het takenpakket van de gemeente te kijken; Kiezen voor wat we wel doen, dus ook kiezen wat we niet te doen, ik zal daar straks een voorbeeld van geven.

In de commissie hebben we al stilgestaan bij de financiële uitgangspunten voor de begroting voor 2021.

De begroting 2021 wordt een grote opgave. Blij dat college ook het verwachte resultaat over 2020 bij de integrale afweging dit najaar gaat betrekken. Wij verwachten een eerlijke bijdrage van het Rijk, tegelijkertijd willen we ons niet zelf Rijk rekenen. En dat is wel wat het college en sommige partijen lijken te doen. In de tijd waarin er sprake is van een gigantische incidentele stijging van de collectieve uitgaven is het belangrijk dat we allemaal – ook de gemeenten – een steentje bijdragen. De partijen die beweren dat we de Coronacrisis kunnen doorstaan zonder kritisch te kijken naar de publieke uitgaven, draaien de stad een rad voor ogen. De VVD doet daar niet aan mee. Veiligheid en economie Waar gaan we niet op bezuinigen: aanpak ondermijning. Onderwereld naar boven laten borrelen. Terugduwen kost meer tijd en geld dan nu bezuinigen. Dus liever niet. Alle crisismaatregelen staan wat ons betreft in het teken van het behouden en versterken van de lokale economie. Geld moet per slot van rekening eerst verdiend worden voordat het kan worden uitgegeven. Zonder sterke economie is er ook geen sociale basis. De linkse partijen in deze raad vergeten dat nog wel eens een en creëren daarmee een oneigenlijke tegenstelling. Om te zorgen dat alle investeringen ook op hun economische (meer)waarde worden beoordeeld en geprioriteerd heb ik de volgende motie:

PRIORITEER INVESTERINGEN

MeerjarenPerspectief Ruimte (MPR) en wonen De woningbouwproductie mag niet in gevaar komen. College levert niet, dat moet beter. De wooncrisis mag wat de VVD betreft niet verder verdiepen door Corona, waakzaamheid is nodig. En u kunt ons standpunt: wat ons betreft starten we vandaag nog met de voorbereidingen voor het bouwen van meer dan 20.000 broodnodige woningen in de polder Rijnenburg. Bij de behandeling van de uitgangspunten RSU hebben wij al aangegeven ons niet te kunnen vinden in de wijze waarop het college de definitie ‘Harde’ plancapaciteit wil oprekken. Een voorstel van onze kant om dat aan te passen heeft het niet gehaald. We begrijpen nu dat mogelijk sommige partijen nu tot ander inzicht zijn gekomen en wachten moties daarover af. We geven nogmaals graag mee dat met de aangepast procedure rond de Voorjaarsnota we alleen over het MPR beslissen voor zover dat betrekking heeft op de jaarschijf 2020. Definitieve besluiten nemen we pas bij de programmabegroting. Dat staat niet expliciet in het raadsbesluit maar we willen dat toch graag bekrachtigd hebben.

ALLEEN IN 2020

In de rapportage over de plancapaciteit woningbouw naar categorie wordt nu een aftopping gehanteerd. Het lijkt de VVD verstandig als we kijken naar de resultaten van de afgelopen jaren. In de aftopping is echter de verdeling in categorieën niet meer opgenomen. Graag een toezegging van het college dat dit in het volgende MPR wel gebeurt. Er zijn diverse middelen voor versnellen van woningbouw beschikbaar gesteld. Bij het coalitieakkoord en de erfpachtconversiegelden. We zien dat nu wordt geaccepteerd dat de woningbouw op een lager dan gepland niveau komt te liggen. 3.000 in plaats van 4.500. Dat betekent dat voor de raad niet meer in getal controleerbaar is of de beschikbaar gestelde middelen daadwerkelijk tot versnelling hebben geleid. Bovendien zit een groot deel van wat wel aan informatie beschikbaar is in geheime stukken. Daarom een motie:

RAPPORTAGE VERSNELLINGSGELDEN

Tot slot op dit punt de grondexploitatie Leidsche Rijn. Daar zit een vrij forse winstneming op terwijl tegelijkertijd geen goedkeurende verklaring van de accountant wordt gegeven. Voorzitter ons inziens vraagt dit om behoedzaamheid met hoe met de winstneming wordt omgegaan. Daarvoor heb ik de volgende motie die het college vraagt de winstneming op de grondexploitatie Leidsche Rijn in de Reserve Grondexploitaties te laten totdat het onderzoek van de accountant naar de grondexploitatie Leidsche Rijn is afgerond en met de raad is gedeeld.

EERST DUIDELIJKHEID OVER DE GREXEN

Afgelopen weken is uitgebreid gesproken over de aanpak van de Westelijke Stadsboulevard (WSB) en de verdiepte ligging van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Na de ervaringen met ’t Goylaan komen we tot de conclusie dat we weinig zien in de plannen voor de WSB en dat we dat geld liever inzetten voor een mooie inpassing van de NRU. Een extra financiële bijdrage kan de wethouder helpen om de gesprekken met Provincie en het Rijk kracht bij te zetten. Daartoe hebben we het volgende amendement:

GELD VOOR DE NRU

Energie We zien dat we ten aanzien van de portefeuille energie nog steeds niet tevreden zijn over hoe de raad geïnformeerd wordt. Gisteren moesten we horen dat het college overweegt in Rijnenburg ook aan geothermie te gaan doen. Dat nadat de raad vorige week meer dan 5 uur vergaderd heeft over het Energielandschap. Die brief komt dan ook nog eens heel knullig naar de raad. Waarom informeert het college de raad niet gewoon vorige week, desnoods vertrouwelijk, zodat de raad zelf kan oordelen of zij dit relevant vindt voor de discussie? Jaarstukken 2019 Ik wil nog iets zeggen over de Jaarstukken 2019. En dat begint met mijn waardering uit te spreken voor de raadsleden die dit jaar aan de raadstoetsen hebben meegewerkt. In de eerste Bestuursrapportage 2020 wordt een voorstel gedaan voor nieuwe prestatie- en effect-indicatoren voor het programma onderwijs. Wij hebben echter niet het gevoel dat we bij commissiebespreking van de Bestuursrapportage voldoende tijd en ruimte hebben gehad om dit goed te bespreken. Daarom willen we de wethouder -in lijn met de aanbevelingen uit de raadstoets- vragen of het mogelijk is dit gesprek alsnog te voeren na het vaststellen van de Bestuursrapportage en naar aanleiding van dat gesprek eventueel wijzigingen door te voeren. Als dit mogelijk is kunnen we de bestuursrapportage met dien verstande vaststellen. Als laatste op dit punt hebben we een motie om de aanbevelingen die de raadstoets heeft opgeleverd vast te leggen:

AAN DE SLAG MET DE UITKOMSTEN VAN DE RAADSTOETS ONDERWIJS

Voorzitter!

Ik ga richting het slot van mijn bijdrage: vorige week heeft het college nog mondelinge vragen van een aantal partijen beantwoord over hoe in tijden van Corona wordt omgegaan met tijdelijke initiatieven zoals terrassen en ventvergunningen. Nog steeds krijgt de VVD dat er vooral in onmogelijkheden wordt gedacht zoals deze week ook bleek op de Zadelstraat en de Mariaplaats. Graag nog een reactie op dit bericht van RTV UTrecht.

Dan rond ik nu echt af.

Ik zie uit naar de beantwoording van het college in de eerste termijn en het debat met de andere fracties. We hebben nog een hoop werk te verzetten voor de begroting 2021 een feit is. Ik eindig waar ik begon: Corona zet de wereld op z’n kop, maar als stad, als gemeente, kunnen we deze crisis het hoofd bieden en zorgen dat we er sterker uit zullen komen.

Dankuwel.

Emissieloos vervoer: ja. Milieuzone/autoverbod: nee

VVD VVD Utrecht 15-07-2020 08:55

De VVD is voorstander van emissieloos vervoer: auto’s zonder uitstoot. Echter, wel op vrijwillige basis: dus niet met een autoverbod voor andere auto’s. De Utrechtse milieuzone heeft niet geholpen, en de nieuwe versie van de milieuzone helpt ook niet.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/40312/emissieloos-vervoer-ja-milieuzone-autoverbod-nee

De VVD ziet graag meer ruimte voor elektrische auto’s en heeft zelfs om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Er komen inmiddels meer laadpalen, zodat inwoners die willen overstappen op een elektrische auto, dat ook kunnen doen. Het waterstoftankstation is er nog steeds niet, tot ergernis van de VVD en van ondernemers die een waterstofvrachtwagen of -bestelbus wilden aanschaffen. Kortom, de VVD juicht de overstap naar emissieloos vervoer toe. Maar wel op vrijwillige basis!

De milieuzone is eigenlijk een autoverbod: de stad zal ook in de toekomst toegankelijk moeten blijven voor auto’s. We zien dat nu in tijdens de coronacrisis veel inwoners het veiliger vinden om met een auto te reizen dan met het OV. Deze keuzevrijheid moet mogelijk blijven. De plannen voor een strengere milieuzone zorgen er juist voor dat mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen, geen keuze meer hebben: zij moeten met het OV. Dat is geen vrijheid, en het zorgt voor ongelijkheid in de samenleving. Dat kan niet.

Daarnaast heeft onderzoek van TNO uitgewezen dat de huidige milieuzone niet werkt. De lucht is niet door milieuzone schoner geworden. De lucht is wel schoner geworden door de overstap naar elektrische bussen. Dat werkt dus wel. Met de plannen voor de nieuwe milieuzone vraagt de VVD zich af waarom er niet geleerd wordt van eerder onderzoek.

Verder is het van belang dat in deze zware economische crisis ondernemers niet verplicht worden om extra in hun wagenpark te investeren. Als je nu als schilder of timmerman een dieselbusje hebt, dan wil je daar misschien nog mee doorrijden, omdat je nu niet wil of kan investeren in deze onzekere tijd. De overstap naar elektrische voertuigen komt echt wel, maar dat hoeft niet opgelegd te worden.

Overigens heeft de VVD ook gevraagd om faciliteiten te bieden voor elektrische trucks. Het antwoord van het linkse college: die zijn er nog niet, dus we doen dat niet. En nu komt datzelfde college met de verplichting dat binnen 5 jaar er alleen nog maar elektrische trucks in de stad mogen komen. De realiteitszin is ver te zoeken.

Op dit moment worden er nog steeds dieselbestelbusjes en vrachtwagen verkocht. Zelfs als alle nieuwe vrachtwagens en bestelbusjes elektrisch zouden zijn, dan nog is er een tweedehands markt en zouden binnen 5 jaar niet alle vrachtwagens en bestelbusjes in Utrecht emissieloos zijn. Kortom, het is totaal niet realistisch om in 2025 alle bestelbusjes en vrachtwagens op diesel of benzine te weren.

Tot slot, het uitbreiden van de milieuzone naar zo het grootste gedeelte van stad zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de inwoners geen oude auto (diesel) meer mag hebben. Dus daar gaat je oldtimer waar je al die jaren zo goed voor hebt gezorgd. Daar gaat je vrijheid om te rijden in de auto die jij wilt, ook al rijd je misschien niet zoveel en stoot je ook niet zoveel CO2 uit. De VVD wil geen uitbreiding van de milieuzone.

Kortom, de plannen voor de strengere milieuzone zijn ronduit slecht. Laten we vertrouwen op de Utrechtse inwoners en ondernemers dat zij in de toekomst vanzelf overstappen naar elektrische auto’s en waterstofauto’s: het is hun keuze en zij kiezen vanzelf voor de nieuwe modellen van autofabrikanten. De VVD is een partij waar vrijheid belangrijk is en het autoverbod dat de milieuzone heet gaat daar tegenin. Daarom roept de VVD het college op om meer vertrouwen te hebben in de inwoners en ondernemers van Utrecht!

Slavernijmonument en meer aandacht voor vrouwen van kleur in nieuwe anti-discriminatieagenda | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 VVD ChristenUnie PvdA Utrecht 09-07-2020 00:00

Naar aanleiding van de Black Lives Matter protesten debatteerde de Utrechtse gemeenteraad donderdagochtend over het bestrijden van racisme en discriminatie.

Politieke partijen gaven het stadsbestuur alvast ideeën mee voor de nieuwe anti-discriminatie agenda van de gemeente Utrecht. Dankzij GroenLinks worden een slavernijmonument en specifieke aandacht voor vrouwen van kleur onderdeel van de nieuwe agenda. GroenLinks raadslid Melody Deldjou Fard diende deze voorstellen in samen met PvdA, SP, D66, VVD, ChristenUnie, Student &Starter en DENK. Melody Deldjou Fard: “Discriminatie is een pijnlijk en complex onderwerp. Niet voor niets gingen zoveel Utrechters – zwart en wit – samen de straat op om te demonstreren. Nu is het aan de politiek om hierover met Utrechters in gesprek te gaan. En keuzes te maken voor goed en effectief beleid.”

Aandacht voor vrouwen van kleur

Voor het maken van de anti-discriminatieagenda vraagt de gemeente Utrechters hun mening te geven via stadsgesprekken. GroenLinks vindt het belangrijk dat alle mensen waar het over gaat gehoord worden. En dat de gemeente in het bijzonder pro-actief op zoek gaat naar de stem van de Utrechtse meiden en vrouwen van kleur. Melody Deldjou Fard: “Vrouwen van kleur hebben te maken met meerdere vormen van discriminatie. Door racisme én seksisme kunnen ze dubbel op achterstand raken. We moeten ervoor zorgen dat ook de schoonmaakster met drie kinderen de kans krijgt om mee te praten.”

Slavernijmonument

Op initiatief van GroenLinks en D66 in de Tweede Kamer wordt 2023 een herdenkingsjaar voor 150 jaar afschaffing van de slavernij. Wat GroenLinks betreft gaat Utrecht dit vieren met een rijk aanbod aan voorstellingen, debatten, aandacht in het onderwijs en de onthulling van een slavernijmonument. Melody Deldjou Fard: “Veel bewoners en organisaties, waaronder de PvdA, zetten zich al jarenlang in voor een Utrechts slavernijmonument. Zulke symbolen zijn belangrijk om onze gezamenlijk geschiedenis en de pijn te erkennen. Mooi dat zoveel partijen hier samen met de stad de schouders onder willen zetten.”

Maak van Overvecht geen gemiste kans

VVD VVD Utrecht 22-06-2020 03:35

Hoewel Overvecht een hoog aantal actieve bewoners heeft en veel groen in de wijk, hebben in Overvecht twee keer zoveel bewoners geen baan ten opzichte van andere Utrechters, voelt 44% van de bewoners zich onveilig in hun eigen wijk en heeft 42% een slechte(re) gezondheid. De bewoners van Overvecht verdienen beter. Daarom besloot de Utrechtse VVD een onderzoek te starten naar ‘Samen voor Overvecht’, de huidige gemeentelijke aanpak voor Overvecht. Ons vermoeden vooraf? Het plan mist doelen, geld, middelen en een duidelijke ambitie. Daarom zijn wij zelf onderzoek gaan doen naar een goed plan voor Overvecht. In deze blog delen wij onze tussentijdse bevindingen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/39973/maak-van-overvecht-geen-gemiste-kans

Uit ons onderzoek is gebleken dat de aanpak ‘Samen voor Overvecht’ te weinig focus heeft. Het richt zich op veel thema’s*en heeft daardoor geen focus. Bovendien is nergens te lezen wanneer het Utrechtse college wat wil bereiken voor Overvecht. Geen doelen, geen deadlines, geen resultaten, geen focus. Ons onderzoek laat zien dat focus op de drie thema’s ‘veiligheid, werk & inkomen, onderwijs’ essentieel zijn voor de verbetering van de situatie in Overvecht. Dit zorgt ervoor dat het overal in Overvecht fijner wonen en leven is en mensen meer regie voelen over hun eigen leven. 

>In deze blog zullen we uiteenzetten dat de huidige situatie in Overvecht te verbeteren valt door te focussen op het winnen van vertrouwen door een veiligheids- en schuldenaanpak. De juiste maatregelen op onderwijs moeten dit effect voor de lange termijn ondersteunen. Daarnaast is echte invloed op de plannen van en door bewoners cruciaal om het plan succesvol te maken en bewoners daadwerkelijk merken dat er iets in positieve zin in veranderd.

Het begint met vertrouwenOvervechters ervaren niet altijd dat de overheid - en de gemeente - er voor hen is. Er wordt in de huidige aanpak nog te weinig ingezet op de verbetering hiervan. Het herstellen van dit vertrouwen is helaas niet van de ene op de andere dag geregeld. Eerste stapjes kunnen gezet worden door daadwerkelijke resultaten te laten zien bijvoorbeeld door Overvecht veiliger te maken en door bewoners bij te staan in de verbetering van hun financiële situatie. 

Veilig zijn en voelen als voorwaarde om je vrij te voelenHet percentage ervaren jongerenoverlast is in Overvecht 10% hoger dan gemiddeld in Utrecht. Er zijn ook aanzienlijk meer woninginbraken en geweldsincidenten en drugscriminaliteit speelt een grote rol in deze wijk. In de aanpak is echter weinig ook voor deze significante onveiligheid in Overvecht ten opzichte van de andere wijken in Utrecht. Veiligheid krijgt slechts een plekje in het flexibele budget, dat ingezet kan worden als er geld en ruimte over is. Uiteraard blijft de ‘gewone’ inzet van politie en handhaving in Overvecht bestaan, maar het is juist de extra inzet die deze wijk, al dan niet tijdelijk, nodig heeft. Bewoners mailen ons vaak met zorgen over hun wijk of de overlast die ze ervaren. Bewoners ervaren momenteel niet dat er iets met hun klachten worden gedaan. Zij moeten zien dat er opgetreden wordt tegen intimidatie en overlast. Dit betekent dat er moet worden opgetreden op de bekende plekken, waar blijvende overlast is. Veiligheid mag dus geen sluitpost zijn, zoals nu het geval is. Zichtbaar optreden tegen onveiligheid kan zorgen voor een veiliger gevoel, bewoners voelen zich gehoord en de buurten worden daadwerkelijk veiliger.

In Overvecht zijn er te veel bewoners met een krappe financiële positieUit onderzoek blijkt dat slechts 35% van de huishoudens een beetje geld overhoudt aan het einde van de maand en maar liefst 11% heeft (problematische) schulden. De gemeente kan hulp bieden door ondersteuning bij het huishoudboekje of een schuldtraject. Het beste zou natuurlijk zijn als schulden veel eerder worden geconstateerd, zodat er geen problematische schulden en complexe situaties ontstaan. Op dit punt is er gelukkig aandacht in het plan ‘Samen voor Overvecht’. Er wordt samengewerkt met andere afdelingen van de gemeente Utrecht waardoor er meer ambtenaren in de wijk zelf te vinden zijn die kunnen helpen bij financiële problemen, zoals door het voeren van spreekuren en hulpgesprekken. Het is belangrijk om deze aanpak voort te zetten om ook op die manier vertrouwen terug te winnen. 

Beide thema’s, veiligheid en financiële positie, hebben invloed op elkaar. Een vermindering van bijvoorbeeld jeugdwerkloosheid kan ervoor zorgen dat jongeren een beter toekomstperspectief hebben. Ze zullen dan hopelijk minder snel voor het snelle geld kiezen of overlastgevend en/of crimineel gedrag vertonen op straat, waardoor de jongerenoverlast afneemt en de veiligheid wordt verhoogd.Investeer in de toekomstJuist omdat jongeren een grote rol spelen in Overvecht, is het belangrijk om onderwijs in het beleid te betrekken. Onderwijs kan ervoor zorgen dat er op de lange termijn een verandering mogelijk is. Kinderen horen zonder achterstanden hun school af te kunnen ronden. In de aanpak is er een te eenzijdige focus op onderwijs. Er wordt slechts gefocust op voorschoolse taalachterstanden en stageplekken. Het is daarnaast belangrijk om te kijken naar activiteiten buiten de reguliere lesuren om, waarbij de ontwikkeling van het kind zich doorzet en jongeren ruimte hebben om te puberen en te ontmoeten. Bijvoorbeeld doordat kinderen buiten schooltijden om ook met de Nederlandse taal in aanraking te komen om op die manier taalachterstanden te voorkomen. Helaas is er vanwege het lerarentekort en het maken van andere keuzes, te weinig aandacht voor dit thema. Terwijl jongeren juist de toekomst zijn van Utrecht en dus ook van Overvecht.

Extra focus op bovenstaande onderwerpen is nodig om de aanpak te verbeteren en een daadwerkelijke verbetering voor Overvechters te creëren. Het is een aanpak van de lange adem, en daarom mogen we de focus niet verliezen.Ondertussen zijn er plannen gemaakt om het woonaanbod, en daarmee de inwoners, in de wijk diverser te maken en te investeren in de openbare ruimte in Overvecht. Het is belangrijk om deze plannen door te zetten, maar met alleen verschillende woningen en groen kom je er niet.

Bij de verbetering van Overvecht zijn de bewoners onmisbaar. Het is mooi om te zien hoeveel bewoners zich al inzetten voor de wijk. Zij kennen hun wijk en hun buurt als geen ander. Uit onderzoek in opdracht van De Werkplaats, gesprekken met Overvecht en eigen ervaringen is gebleken dat de buurten in Overvecht onderling verschillen en ook hun eigen positieve aspecten hebben die versterkt moeten worden en minder mooie aspecten die verzwakt moeten worden. Bewoners kunnen het verschil maken in hun eigen wijk. De gemeente moet zoveel mogelijk bewoners betrekken bij deze wijkverbetering en het zo makkelijk mogelijk maken voor bewoners om zelf initiatief te nemen. Bewoners moeten niet enkel betrokken worden, maar moeten zich ook gehoord voelen en gehoord worden. Daarbij hoort ook dat het geld dat geïnvesteerd wordt in dure adviesbureaus, de Overvechtse situatie kennen en niet het werk gaan doen wat Overvechters zelf ook kunnen doen of hebben gedaan.

De komende weken en maanden gaat de gemeenteraad praten over de inzet voor Overvecht. Er komt extra geld beschikbaar en dat moet verdeeld worden. Onze inzet zal zijn: zorg voor resultaten op veiligheid en de financiële situatie van de bewoners en investeer in de jeugd door te investeren in hun toekomst.

Zie bijlage voor het volledige onderzoek. Begin september 2020 zal in de commissie een debat zijn over dit onderwerp, input hiervoor is welkom bij onze woordvoerder Queeny Rajkowski q.rajkowski@raad.utrecht.nl . 

* Veiligheid, Werk en Inkomen, Openbare ruimte en Groen, Verkeer, Zorg, Onderwijs, Wonen, Schulden, Sport

Géén fietsbrug over de monumentale Weerdsluis

VVD VVD PvdA Utrecht 06-06-2020 10:45

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/39773/geen-fietsbrug-over-de-monumentale-weerdsluis

Een brug dwars over de monumentale Weerdsluis heen? Dat is géén optie! Ons raadslid Marijn de Pagter wil dat de gemeente stopt met de plannen voor een brug bij de Weerdsluis. In een filmpje op RTV Utrecht legt Marijn uit waarom.

Na een bezoek aan bewoners aan de Weerdsingel Oostzijde – samen met PvdA-raadslid Bülent Işik - vroeg Marijn stukken op bij ambtenaren. Wat bleek? Al in 2016 heeft de gemeente tekeningen gemaakt van een brug dwars over de Weerdsluis en een grote brug schuin over het water.Tot nu toe wist de gemeenteraad alleen dat er op hoofdlijn wordt gekeken naar een brug bij de Weerdsluis. Dat de gemeente zo serieus naar allerlei bruggen had gekeken, was nieuw.

Het is echt bizar dat de gemeente kijkt naar een brug dwars over een Rijksmonument heen”, geeft Marijn aan. “Dat is voor ons geen enkele optie op deze mooie, historische plek.

Nog bizarder optie: grote brug over het water

De gemeente kijkt ook naar een grote brug schuin over het water tussen de Weerdsingel Westzijde en Oostzijde. Dat is voor de VVD óók geen optie. Zo’n brug zou het zicht ernstig aantasten. Ook zouden de vlonders en steigers aan de Weerdsingel (waar bijvoorbeeld de Sint jaarlijks aanmeert) ervoor moeten wijken...

Een plaatje dat de gemeente in 2016 maakte van een grote brug over het water. De VVD vindt dit een bizar plan.

Schriftelijke vragen

VVD en PvdA hebben samen meer dan 50 vragen ingediend over de brug, de keuze voor deze fietsroute, de inrichting van de Weerdsingel en participatie met bewoners. Wethouder Lot van Hooijdonk moet deze vragen in principe binnen 4 weken beantwoorden.

Koninklijke onderscheiding voor Irene Crul

VVD VVD Utrecht 24-04-2020 10:07

Irene is al 45 jaar actief lid van de Utrechtse VVD en helpt nog steeds bij campagnes en activiteiten. Ook is ze jarenlang redacteur geweest van ons ledenblad Liberaal Utrecht.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/39157/koninklijke-onderscheiding-voor-irene-crul

© Richard Nijhoff

Irene is wijkcoordinator voor de Nierstichting in Noordoost en regelt al jarenlang de collecteweek. Dat Irene een groot hart heeft voor haar buurt blijkt ook wel uit haar initiatief voor een straatkrant waar ze bijna 20 jaar penningmeester en redacteur is geweest.

Daarnaast organiseert ze wijkrommelmarkten en zamelt ze voedsel in voor de voedselbank. Elk jaar zamelt ze spullen in voor Roemeense kindertehuizen.Fractie en bestuur van de Utrechtse zijn trots en vereerd dat Irene deze onderscheiding krijgt.

Via een filmpje spraken (oud-) fractie- en bestuursleden hun waardering uit voor de inzet van Irene Crul. Ook partijvoorzitter Christianne van der Wal feliciteert Irene met deze mooie onderscheiding. Bekijk hier de felicitaties voor Irene.

In tijden van Corona...

VVD VVD Utrecht 17-04-2020 09:17

Het gebeurt zelden dat de veerkracht en geduld van ons land en onze stad zo op de proef worden gesteld. We staan met z’n allen voor een enorme opgave om het corona-virus onder controle te houden. Als Utrechtse VVD zetten we ons in om onze stad gezond, veilig en leefbaar te houden.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/39053/in-tijden-van-corona

© NIAID

Het kabinet en de gemeente Utrecht hebben hiervoor ingrijpende maatregelen genomen. Deze maatregelen raken iedereen in meer of mindere mate, maar we voelen ze allemaal. We zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen nodig zijn om dit virus te bestrijden.

De prioriteit van de Utrechtse VVD ligt de komende tijd bij de gezondheid en het welzijn van de Utrechters. We zullen alle mogelijkheden aangrijpen om de gezondheidszorg te ondersteunen en de zorg aan mensen die ziek zijn te waarborgen, alsmede verdere verspreiding van het virus in te dammen.

Onze steun en respect gaan uit naar hen die de vitale functies voor de stad voortzetten en voor ons aan het werk blijven: naar hulpverleners, zorgpersoneel, agenten, winkelpersoneel, vuilnismannen, OV-personeel, leraren en personeel in de kinderopvang. En ook naar alle mantelzorgers en iedereen die wat voor een medemens doet.

Wij zien dat de afgekondigde maatregelen veel Utrechtse ondernemers hard raken en dat hun inkomsten - en soms zelfs voorbestaan - onder druk staan. Vanuit het kabinet zijn al veel maatregelen aangekondigd om hen te ondersteunen. We zullen ons ervoor inzetten dat ook vanuit de gemeente zo veel mogelijk gedaan wordt om ondernemers te helpen.

We zullen het gemeentebestuur verzoeken om de mogelijkheden hiervoor in kaart te brengen en denken daarbij zelf concreet aan het opschorten van lokale belastingen of hulp bij aanvraag van gemeentelijke regelingen. Wij hopen dat met de maatregelen de gezondheid van de mensen in Utrecht zo veel mogelijk wordt gewaarborgd. Heb je vragen, heb je ideeen over hoe zaken beter of anders kunnen: laat het ons weten en neem contact met een van onze raadsleden. Een overzicht van contactgegevens vind je onder het kopje ‘mensen’.

Tot slot: hou vol, let goed op elkaar en help elkaar waar nodig.

Blog: De Utrechtse VVD wil graag meer ruimte voor elektrische trucks

VVD VVD Utrecht 24-02-2020 00:03

Het is niet onbekend dat de VVD graag klimaatverandering wil tegengaan via innovatie. Dus geen verbod op auto’s, maar de overgang naar elektrische auto’s. Zo ook voor vrachtwagens. Daar is nu nog niets voor geregeld.

Terwijl de laadpalen voor elektrische auto’s overal in de stad verschijnen, zien we nog geen elektrische vrachtwagens. Toch worden deze wel ontworpen, o.a. door Volvo Trucks. Ook lijkt het mogelijk te zijn voor logistieke bedrijven om een business case rond te krijgen volgens TU Eindhoven hoogleraar Maarten Steinbuch in het FD. Dus als de logistieke sector het mogelijk acht en fabrikanten het mogelijk achten, wat moet er dan nog gebeuren?

“Het wordt tijd dat de politiek obstakels voor elektrische vrachtwagens wegneemt”, aldus VVD raadslid Martijn van Dalen. Hij heeft namens de Utrechtse VVD vragen gesteld over wat de gemeente kan doen om ruimte aan elektrische vrachtwagens te geven. Allereerst zorgt dat ervoor dat het rijden met elektrische vrachtwagens ook daadwerkelijk mogelijk is: dat scheelt CO2-uitstoot. Maar ook de voorbeeldrol van de gemeente speelt mee: Waarom zijn er nog geen elektrische vuilnisauto’s? Natuurlijk is waterstof ook prima, het gaat immers om het terugdringen van de CO2-uitstoot, en daar heeft de gemeente ook zelf een voorbeeldrol in.

Locaties voor laadpalenMaar wat moet er dan gebeuren? Allereerst zullen er laadpalen voor vrachtwagens geplaatst moeten worden. Vrachtwagens staan zo min mogelijk stil. Tijd is geld. Dus het elektrisch laden zal met name daar plaats moeten vinden waar vrachtwagens hun vracht laden of lossen. Dat zal vaak bij distributiecentra zijn. Bedrijven hebben dan ook zelf de verantwoordelijkheid om op eigen terrein laadfaciliteiten te plaatsen. Omdat het laden en lossen relatief snel gaat, zal ook het opladen van vrachtwagens relatief snel moeten gaan: dus het moet mogelijk zijn voor bedrijven om snellaadpalen te plaatsen.

Daarnaast zijn er veel vrachtwagens onderweg, waarbij er ook geluncht en gerust wordt (rusttijdenwet). Ook dan staan er vrachtwagens stil. Bij de huidige snellaadfaciliteiten is vaak niet mogelijk om daar met een vrachtwagen te komen (te laag, te krappe bochten, alleen voor personenauto’s), dus zijn er aparte snellaadfaciliteiten voor vrachtwagens nodig. Maak snellaadpalen mogelijk op locaties waar vrachtwagens toch al stilstaan. Dat kan dus ook op openbare (vrachtwagen)parkeerplaatsen en bij (weg)restaurants.

Laden en lossen gebeurt ook vaak in op bedrijventerreinen en bij winkelcentra, inclusief de Binnenstad. Daar staan dus ook regelmatig vrachtwagens stil en zou het handig zijn als vrachtwagens zouden kunnen bijladen. Op centrale plaatsen op deze locaties zou dat mogelijk moeten kunnen zijn. Bij stadsdistributie speelt ook nog de mogelijkheid om het laden en lossen van meerdere vrachtwagens bij een logistiek bedrijf op bijvoorbeeld industrieterrein Lage Weide te laten plaatsvinden (een ‘hub’), waarna kleinere (elektrische) voertuigen verder naar de Binnenstad rijden: een fijnmaziger distributienetwerk met als doel om het aantal vervoersbewegingen te verminderen. Op Lage Weide zit al een bedrijf dat dit met elektrische voertuigen uitvoert: City Hub. Zero emission dus. Maar dat neemt niet weg dat er helemaal geen vrachtwagens meer in de Binnenstad komen: er zullen nog steeds leveringen nodig zijn, waardoor ook de noodzaak om op een centrale en logische locatie ruimte voor snellaadpalen te plaatsen blijft bestaan (denk aan de bevoorrading van Hoog Catharijne). Wellicht kunnen ook supermarkten bij hun bevoorrading rekening houden met bijladen.

Ook vrachtwagens ’s staan nachts ergens stil. Als dat niet op eigen terrein is, maar op bijvoorbeeld vrachtwagenparkeerplaatsen, dan is dat de goede locatie om gewone laadpalen (dus geen snellaadpalen) te plaatsen.

Impact op het stroomnetElektrische trucks zijn groter en zwaarder dan gewone, elektrische auto’s. Ook de batterij is groter en het kost dus ook meer tijd tijd om deze te laden. Daarvoor zijn nu al snellaadpalen ontwikkeld met een hoge laadsnelheid, waardoor binnen relatief korte tijd zelfs grote elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Goed dat deze techniek er is. Echter, deze snellaadpalen hebben wel impact op het stroomnet. Dat geldt natuurlijk ook voor de hele laadinfrastructuur, maar voor deze snelladers nog meer. Het is daarom ook van belang dat de gemeente met de netwerkbeheerder (Stedin) in gesprek gaat over wat er nodig is voor het stroomnet om dit mogelijk te kunnen maken. En hoe eerder de gemeente dit doet, hoe beter de netwerkbeheerder hierop kan inspelen. Geen tijd te verliezen dus!

Voorbeeldrol gemeenteTot slot, de gemeente heeft ook zelf een voorbeeldrol. De vrachtwagens die gebruikt worden zijn o.a. vuilniswagens. De gemeente kan er ook al voor kiezen om haar vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Hiermee stimuleert zij de technologische ontwikkelingen en laat zij zien dat het mogelijk is om met elektrische vrachtwagens te rijden. Dat kan natuurlijk ook op waterstof. Want ook de Utrechtse VVD heeft om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Belangrijk is dat de gemeente deze voorbeeldrol oppakt en laat zien dat het rijden met zero emission trucks mogelijk is.

Kortom…Het uitrollen van (snel)laadfaciliteiten voor vrachtwagens kan beginnen. Dat hoeft niet in één keer, maar kan geleidelijk (immers, de elektrische vrachtwagens zijn er nog niet). Het is wel belangrijk dat de gemeente, en dus de politiek, haar medewerking verleent: zorg ervoor dat bedrijven op eigen terrein (snel)laadpalen mogen plaatsen, zorg voor ruimte voor snellaadpalen voor vrachtwagens op een aantal logische openbare plaatsen (maak een plan samen met bedrijven, toets dit plan, en zorg voor een aanbesteding), ga met de netwerkbeheerder in gesprek over wat er nodig is om de uitrol van elektrische vrachtvervoer mogelijk te maken, en pak de eigen voorbeeldrol op. De politiek is aan zet!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.