Nieuws van CDA in Winterswijk over D66 inzichtelijk

7 documenten

Sluiting spoorwegovergang Greversweg

CDA CDA D66 Winterswijk 24-04-2020 07:33

In de digitale raadsvergadering van 23 april stond de spoorwegovergang Greversweg opnieuw ter discussie. Namens de CDA fractie deed mevrouw Jacqueline van der Vinne het woord: Het CDA stond en staat nog steeds achter het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Er is al veel en lang gesproken over de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA vindt dat de besluitvorming nu ruim voldoende doordacht is en met een gedegen onderzoek naar de verschillende opties van afsluiten en beveiligen gepaard is gegaan. Feit is dat er in de raadsvergadering van 13 februari 2017 besloten is tot het meewerken aan de aanpak van de 5 niet actief bewaakte openbare spoorwegovergangen; beveiligen of opheffen. Hiertoe is een convenant aangegaan met provincie en ministerie. Op 20 april 2017 heeft de raad besloten tot het opheffen van 3 overwegen en het beveiligen van 2 overwegen. De besluitvorming tot stand gekomen aan de hand van meerdere onderzoeken waarbij met alle belanghebbenden is gesproken. De Greversweg is de laatste overgang waar een definitief besluit over genomen moet worden. Veiligheid is voor het CDA erg belangrijk voor onze inwoners en allen die onze prachtige Achterhoek bezoeken. Dit is ook zeker een niet onbelangrijk argument voor het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA staat dan ook achter het collegebesluit met uitzondering van de omleidingsroute over het industrieterrein. Deze omleidingsroute lijkt ons niet bijdragen aan de veiligheid van de gebruikers. Daarvoor heeft het CDA een amendement ingediend om dit te wijzigen. Het amendement werd gesteund door GL, VW, D’66 en WB. Het amendement werd met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Lees hier het amendement foto: omroep Gelderland

Sluiting spoorwegovergang Greversweg

CDA CDA D66 Winterswijk 24-04-2020 07:33

In de digitale raadsvergadering van 23 april stond de spoorwegovergang Greversweg opnieuw ter discussie. Namens de CDA fractie deed mevrouw Jacqueline van der Vinne het woord: Het CDA stond en staat nog steeds achter het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Er is al veel en lang gesproken over de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA vindt dat de besluitvorming nu ruim voldoende doordacht is en met een gedegen onderzoek naar de verschillende opties van afsluiten en beveiligen gepaard is gegaan. Feit is dat er in de raadsvergadering van 13 februari 2017 besloten is tot het meewerken aan de aanpak van de 5 niet actief bewaakte openbare spoorwegovergangen; beveiligen of opheffen. Hiertoe is een convenant aangegaan met provincie en ministerie. Op 20 april 2017 heeft de raad besloten tot het opheffen van 3 overwegen en het beveiligen van 2 overwegen. De besluitvorming tot stand gekomen aan de hand van meerdere onderzoeken waarbij met alle belanghebbenden is gesproken. De Greversweg is de laatste overgang waar een definitief besluit over genomen moet worden. Veiligheid is voor het CDA erg belangrijk voor onze inwoners en allen die onze prachtige Achterhoek bezoeken. Dit is ook zeker een niet onbelangrijk argument voor het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA staat dan ook achter het collegebesluit met uitzondering van de omleidingsroute over het industrieterrein. Deze omleidingsroute lijkt ons niet bijdragen aan de veiligheid van de gebruikers. Daarvoor heeft het CDA een amendement ingediend om dit te wijzigen. Het amendement werd gesteund door GL, VW, D’66 en WB. Het amendement werd met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Lees hier het amendement foto: omroep Gelderland

Terugblik raadsvergadering 28 november

CDA CDA D66 Winterswijk 06-12-2019 08:37

De raadsvergadering begon met de verontrustende mededeling van het college dat drie afdelingen van het SKB gesloten dreigen te worden. Als CDA hebben we aangegeven dat we dit een zorgelijke situatie vinden en dat het belangrijk is om hierin gezamenlijk op te trekken. Het college deed ook de mededeling dat het niet lukt om Dennenoord te saneren en Verhaegh Trading te verplaatsen. Als CDA hebben we aangegeven dat nietsdoen geen optie is en wij hebben het college opgeroepen om op korte termijn te onderzoeken of een herverkaveling van Dennenoord mogelijk is. Op de agenda stond ook het ruimtelijk afsprakenkader voor de steengroeve ofwel het bezoekerscentrum Terra Temporalis. De buurt kwam inspreken omdat er met hun niet was gesproken over de plannen. Hoewel het CDA de plannen voor een bezoekerscentrum steunt, hebben wij aangegeven dat wij het onbegrijpelijk vinden dat de wethouder niet bereid is om eerst in gesprek te gaan met de buurt voordat hij gaat starten met het bestemmingsplan. Burgerparticipatie kun je namelijk maar één keer goed doen. Daar komt bij dat de plannen zijn ingetekend op grond die helemaal niet van de gemeente is. Ten slotte hebben we als CDA de motie van D66 gesteund om heldere afspraken te maken met De Woonplaats over de verduurzaming van de woningvoorraad. Wim Wassink fractievoorzitter

Opnieuw schriftelijke vragen m.b.t. zonneparken

CDA CDA D66 Winterswijk 15-06-2019 17:10

Op 14 mei 2019 heeft het college in beantwoording op schriftelijke raadsvragen van het CDAaangegeven dat het plan voor het zonnepark Arresveld zich in stap 2 van het beleidskader bevond. Tijdens de raadsvergadering van 29 mei 2019 heeft de wethouder stellig aangegeven dat een eventuele aanvulling (of wijziging) van het beleid in elk geval geen gevolgen meer zou kunnen hebben voor het initiatief van het zonnepark op het Arresveld en zij heeft dit op een later moment in de vergadering nogmaals expliciet bevestigd op vragen van de D66 fractie.De wethouder kon echter niet met zekerheid aangegeven of er inmiddels sprake was van een formele aanvraag of in welk stap het initiatief zich op dat moment bevond.Het CDA heeft daarom de volgende vragen. 1. In welke stap bevond zich het initiatief Arresveld op 29 mei 2019? 2a. was er op dat moment (dus) al sprake van een formeel besluit danwel formele aanvraag (stap 6)? 2b. indien het antwoord ‘ja’ is, wat was dan het principebesluit van het college (stap 4)? 3. In welke stap bevindt het initiatief zich nu? 4a. Ongeacht het oordeel van het college of het wenselijk is, heeft het college het standpunt dat het beleid nog kan worden aangepast, zodat de aanpassing invloed heeft op initiatieven waarvan de voorbereidingen weliswaar reeds in gang zijn gezet, maar waar nog geen formele aanvraag voor is ingediend of besluit is genomen, zoals bijvoorbeeld de plannen op het Tuunterveld of Arresveld? 4b. Indien het antwoord op de vorige vraag ‘nee’ is, hoe ziet het college dan de bestaande jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de uitspraak van de ABRvS van 16 januari 2014 (ECLI:NL:RVS:2013:BY8548) of ECLI:NL:RVS:2013:BZ2518 onder r.o. 5.3?Het indienen van de motie van het CDA werd als ‘prematuur’ bestempeld, omdat de eerste aanvraag voor een zonnepark nog niet eens was afgerond. De motie had voor het CDA echter ook juist een preventief doel, namelijk zorgen dat er eerst zonneparken in de ruilverkavelingsgebieden terecht komen in plaats van op de meest makkelijke (en kwetsbare) plekken en hiervoor zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen aan huidige en toekomstige initiatiefnemers.5a. Is het college voornemens het proces, de inhoud en de rol van het beleid daarin van het eerste zonnepark kort na de afronding te evalueren en deze evaluatie te delen met de raad? 5b. Zo nee, wanneer wordt het beleid wel geëvalueerd? 6. De indiening van de motie van het CDA werd als prematuur bestempeld. Welk moment ziet het college dan meer als een juist moment, vanuitgaande dat het doel in eerste instantie juist het voorkomen is van grootschalige zonneparken in het cultuurlandschap, en ook het voorkomen van onnodige investeringskosten bij projectontwikkelaars? In relatie tot de vastgestelde energievisie en de vastgestelde energiemix zijn er de volgende vragen t.a.v. de zonneparken: 7. In de energievisie staat: “De energievisie gaat over de bebouwde omgeving die in 2030 energieneutraal moet zijn. Dat betekent dat alle energie die de gebouwen (bedrijven, industrie, scholen, boerderijen, woningen, nutsvoorzieningen, et cetera) in 2030 nog verbruiken, schoon opgewekt moet zijn. Wat hier niet onder valt is energie voor mobiliteit”. 8. Onderschrijft het college nog steeds deze definitie van wat energieneutraal in 2030 inhoudt8. Onderschrift het college ook dat in de energiemix rekening is gehouden met het gasverbruik en de ontwikkeling van gasloos bouwen en dat dit de opgave dus niet verhoogt? 9. Onderschrijft het college dat de opgave van 120 hectare aan zonneparken er vanuit gaat dat slechts 33% van het dakpotentieel in Winterswijk wordt benut (zie p.11 energiemix) en dat bij een hogere benutting van het dakpotentieel het aantal hectares aan zonneparken naar beneden kan worden bijgesteld. 10. Hoe interpreteert het college het op 29 juni 2017 aangenomen amendement op de energievisie waarin is bepaald dat hernieuwbare energiebronnen die mogen worden meegerekend bij een energieneutraal Winterswijk ook buiten de gemeentegrenzen en buiten de Achterhoek kunnen staan. En wat betekent dit voor de hoogte van de opgave in Winterswijk. 11. Kan het college aangeven wat de Tweede Kamer motie d.d. 28 mei 2019 betekent voor de aanleg van zonneparken in Winterswijk. Daarbij willen wij graag specifiek weten hoe het college omgaat met de Zonneladder die er vanuit gaat dat eerst het potentieel aan daken wordt benut en waarbij pas bij de laatste stap (stap 4) op de ladder productieve landbouwgrond in beeld komt voor zonneparken.

Vragen aan het college om tegenstrijdige en opruïende berichtgeving over kleiput

CDA CDA D66 VVD PvdA Winterswijk 08-11-2018 13:18

Het CDA heeft, samen met de VVD, PvdA, GL en D66, raadsvragen gesteld over de kleiput. De berichtgeving online en in de papieren Gelderlander doet namelijk iets anders vermoeden dan dat ons uit het debat in de Tweede Kamer blijkt. Op 7 november 2018 heeft er in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden met Staatssecretaris van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens het debat is een oproep aan gemeenten besproken om in het kader van bodemkwaliteit voorzichtig om te gaan met acties die gestart worden. De motie betekent, aldus de Staatssecretaris, expliciet niet dat de staatssecretaris de gemeente gaat vragen om te stoppen met de kleiput, maar om te kijken naar de nieuwe wetgeving. En bij de stappen die gezet gaat worden dan af te wegen of Winterswijk die stappen dan nog op dezelfde manier wil doen. In de Gelderlander lezen we echter een ander bericht; 'Oproep om te stoppen met storten in plas'. Het artikel in de Gelderlander suggereert dat de staatssecretaris Winterswijk zou gaan oproepen om te stoppen met het storten in de kleiput. Dit in afwachting van evaluatie van bestaand beleid over bodemkwaliteit en dat tot die tijd nergens grond meer zou mogen worden gestort. Wij hebben de volgende vragen aan het college. 1. Is het college op de hoogte van wat de nieuwe wetgeving inhoud? 2. Heeft deze nieuwe wetgeving invloed op de plannen zoals deze nu zijn met de kleiput? 3. Is het debat in de Tweede Kamer voor het college reden om (voorlopig) te stoppen met het storten van grond in de kleiput?

Vragen aan het college om tegenstrijdige en opruïende berichtgeving over kleiput

CDA CDA D66 VVD PvdA Winterswijk 08-11-2018 13:18

Het CDA heeft, samen met de VVD, PvdA, GL en D66, raadsvragen gesteld over de kleiput. De berichtgeving online en in de papieren Gelderlander doet namelijk iets anders vermoeden dan dat ons uit het debat in de Tweede Kamer blijkt. Op 7 november 2018 heeft er in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden met Staatssecretaris van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens het debat is een oproep aan gemeenten besproken om in het kader van bodemkwaliteit voorzichtig om te gaan met acties die gestart worden. De motie betekent, aldus de Staatssecretaris, expliciet niet dat de staatssecretaris de gemeente gaat vragen om te stoppen met de kleiput, maar om te kijken naar de nieuwe wetgeving. En bij de stappen die gezet gaat worden dan af te wegen of Winterswijk die stappen dan nog op dezelfde manier wil doen. In de Gelderlander lezen we echter een ander bericht; 'Oproep om te stoppen met storten in plas'. Het artikel in de Gelderlander suggereert dat de staatssecretaris Winterswijk zou gaan oproepen om te stoppen met het storten in de kleiput. Dit in afwachting van evaluatie van bestaand beleid over bodemkwaliteit en dat tot die tijd nergens grond meer zou mogen worden gestort. Wij hebben de volgende vragen aan het college. 1. Is het college op de hoogte van wat de nieuwe wetgeving inhoud? 2. Heeft deze nieuwe wetgeving invloed op de plannen zoals deze nu zijn met de kleiput? 3. Is het debat in de Tweede Kamer voor het college reden om (voorlopig) te stoppen met het storten van grond in de kleiput?

Algemene beschouwingen begroting tweede termijn

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Winterswijk 25-10-2018 14:53

Algemene beschouwingen tweede termijn Dank u wel voorzitter, geachte aanwezigen en de mensen thuis. In de eerste termijn heb ik namens het CDA onze visie gegeven op de eerste begroting van dit nieuwe college. In deze tweede termijn wil ik namens het CDA reageren op vragen en antwoorden uit de eerste termijn en tevens zal ik ingaan op de verschillende moties en amendementen en op hetgeen vanuit de andere fracties is ingebracht. Even een algemeen punt: het zal zijn opgevallen dat het CDA bij de moties relatief weinig als mede-indiener staat genoemd. Dat is het gevolg van de onervarenheid van deze fractievoorzitter waardoor we er dus te laat mee aan kwamen zetten. Neemt niet weg dat het CDA verschillende moties wel volop steunt en daar zal ik nu verder op ingaan. Ten aanzien van de duurzaamheidsopgave zijn wij verheugd om te horen dat de wethouder het gesprek met de Woonplaats opnieuw aangaat om er voor te zorgen dat zij het tempo gaan opschroeven in het verduurzamen van hun woningvoorraad. Iedereen moet een tandje bijzetten om 2030 te halen, dus ook de Woonplaats. Dit neemt niet weg dat het CDA er nog niet helemaal gerust is op de uitkomst gezien de eerdere uitspraken van de Woonplaats dat zij uitgaan van 2050. Wij zullen dit dus nauwlettend blijven volgen In die zin zijn wij dan ook blij met het antwoord van het college dat de wijkaanpak wordt versneld door met buurten en wijken in gesprek te gaan en deze te ontzorgen. Het college geeft aan dit te willen doen via een constructie met zogenaamde esco’s en een innovatieve aanpak voor inwoners die een investering in duurzaamheidsmaatregelen niet gefinancierd krijgen. Hoe dit er precies uitziet is het CDA nu nog niet precies duidelijk, maar wij gaan er vanuit dat het college dit uitgebreid zal toelichten als eind dit jaar de uitvoeringsagenda voor de energietransitie in de raad wordt besproken. Of deze constructie een energiefonds overbodig maakt kan het CDA daarom op dit moment moeilijk overzien. Graag horen wij het college daarover. Voor alle duidelijkheid: principieel hebben wij niets tegen een energiefonds. Sterker nog: het staat opgenomen in ons coalitieakkoord en wij zullen de motie van WB (12) dan ook steunen. Het gaat het CDA dan ook niet zozeer om de constructie, maar vooral om het doel: de energietransitie zo goed mogelijk faciliteren. En daarnaast dat we de juiste koppeling maken tussen duurzaamheid en de bestrijding van armoede. Het is ook belangrijk om voor de inwoners in beeld te brengen hoever we zijn met een energieneutraal Winterswijk in 2030 dus daarom steunen we ook de motie van WB (7) voor een digitaal informatiebord. En ook het amendement van D66, dat wij als gemeente een voorbeeldfunctie hebben, omarmt het CDA volledig. Met de aankondiging van de uitvoeringsagenda voor de energietransitie in december verwachten wij dat de motie van Groen Links over een uitvoeringsprogramma (17) overbodig is, maar we wachten eerst even de reactie van het college af. Groene schoolpleinen horen ook bij duurzaamheid en klimaat en daar zijn wij als CDA ook helemaal voor. Het college heeft hiervoor ook al €15.000 opgenomen in de begroting. Als CDA lijkt ons dat voorlopig voldoende om met 1 of 2 schoolpleinen te kunnen starten met vergroenen. Zeker als je er rekening mee houdt dat de provincie dit bedrag fors ophoogt. Dan is er een mooi startkapitaal. Als het een succes is, dan kunnen we dit initiatief de komende jaren zeker een vervolg geven. Dit betekent dus ook dat wij de motie (23) van D66 mede indienen. Een belangrijke sleutel om uit de armoede te komen is een reguliere baan. Als CDA vinden wij het een knappe prestatie als het de komende jaren lukt om het aantal mensen in de bijstand met 15% te verminderen. Zoals de wethouder ook aangaf hebben we te maken met een grotere instroom, dus de opgave is niet eenvoudig. Om dan nu op voorhand deze afname al in te boeken en het geld weg te halen bij de mensen in de bijstand en in te zetten voor de huizenbezitters, vindt het CDA geen goed idee. We zullen daarom het amendement van de VVD (nr4) ook niet steunen. Daarmee zijn we dan bij de discussie over de OZB. Deze coalitie heeft in het coalitieakkoord de keuze gemaakt om het huidige tarief deze 4 jaar te fixeren. Wij snappen dat andere partijen misschien een andere keuze zouden hebben gemaakt, maar deze coalitie kiest hiervoor. Wij hebben veel ambities en die moeten we uiteindelijk wel ergens mee financieren. Winterswijkers krijgen het daarmee op een andere manier ook weer terug. Dat betekent dan ook dat wij de motie van de VVD (22) niet steunen. In de 1e termijn kwam op een aantal plekken de landbouw aan de orde. En vanaf deze plek wil toch graag een lans breken voor onze agrarische bedrijven. Zij investeren al jaren volop in duurzaamheid en maken nu de omslag naar natuurinclusieve landbouw en kringlooplandbouw. Dit neemt niet weg dat er ook in deze sector nog veel werk moet worden verzet. Het illegaal rooien van landschapselementen past daar niet bij. Dat hier stevig op wordt gehandhaafd vindt het CDA logisch. Wat wij echter niet zien zitten is dat agrariërs worden verplicht om landschapselementen die in het verleden zijn verdwenen, bijvoorbeeld legaal bij herverkavelingen, opnieuw aan te leggen. Dit betekent dus dat wij de motie hierover (14) van WB in de huidige vorm niet kunnen steunen. De vrijwilligers zijn een belangrijke steunpilaar van de Winterswijkse samenleving. Het is goed om te horen dat het college dat onderschrijft en onze oproep overneemt om de vrijwilligers nog meer in de schijnwerpers te zetten. De toezegging van de wethouder om dit nog hipper te doen dan via de gemeentepagina, bijvoorbeeld via een vlog vinden wij een uitstekend voorstel. Wij hebben daarom onze motie (4) op dit punt aangepast. Ook zijn we verheugd met de toezegging van de wethouder dat er met de stichting Present zal worden gesproken over voortzetting van de ondersteuning en dat de wethouder ruimte zal zoeken binnen de begroting voor een bijdrage. Dat daarbij ook zal worden gekeken naar een nauwere samenwerking met de klussendienst vinden wij een prima voorstel. Wij zullen daarom ook niet komen met een amendement. Als CDA hebben we aangegeven dat we Boogie Woogie een belangrijke voorziening vinden voor onze muziekverenigingen. Of het Boogie Woogie helpt als de gemeente het pand aankoopt, kunnen wij op dit moment nog niet overzien. Wij gaan daarom mee in het advies van het college om deze suggestie mee te nemen bij de bespreking van de business case die binnenkort naar de raad komt. Ten aanzien van het afval hebben wij er onze bezorgdheid over uitgesproken dat er steeds minder goed wordt gescheiden waardoor de kosten oplopen. Het is daarom goed om te horen dat er meer voorlichting gaat komen. Ook vindt het CDA het voorstel van D66 voor afvaleilanden bij evenementen een prima idee en zullen die motie (2) daarom ook mede indienen. Er is het nodige gezegd over veiligheid en veilige fietspaden. Als CDA zijn wij blij met de toezegging van het college dat al wordt gewerkt aan het toekomstbestendig maken van fietspaden en dat daar het verzoek om meer verharde fietspaden in wordt meegenomen. Ook is het goed om te horen dat de wethouder in gesprek gaat met de provincie om ervoor te zorgen dat fietsers voorrang krijgen op alle rotondes in en aan de rand van de bebouwde kom. Wij zullen deze discussie nauwlettend volgen. De nachttrein als middel om onze jongeren weer veilig thuis te krijgen vinden wij ook prima dus deze motie (11) van WB steunen wij ook. Dat we ook goed rekening houden met mensen met een beperking spreekt voor zich, dus ook de motie (3) van de PvdA over toegankelijkheid kunnen wij steunen. Ten aanzien van het buitengebied dienen wij samen met de VVD en D66 de motie (18) in om bij het opstellen van de omgevingsvisie buitengebied, naast het eenvoudiger maken van boerderijsplitsing, extra aandacht te besteden aan andere woonmogelijkheden voor jongeren en jonge gezinnen om in het buitengebied te kunnen wonen. Nu we toch bij wonen en bouwen zijn. Het is het CDA een doorn in het oog dat daar waar bouwregels moedwillig worden overtreden achteraf vaak legalisatie plaatsvindt. Hierdoor lijken brutalen de halve wereld te hebben. En we dienen daarom ook de motie van de PvdA mede in dat goed wordt onderzocht wat hier tegen gedaan kan worden. Het CDA is daarom blij dat de burgemeester heeft toegezegd dat hij in gesprek wil gaan met de Officier van Justitie om dit onderwerp een hogere prioriteit te geven bij het OM. Daar waar het gaat om versoepeling van het woningcontingent is een nieuwe motie (24) ingediend door de VVD. Graag zouden wij eerst de reactie van het college willen afwachten, want het CDA heeft vraagtekens of dit überhaupt kan. Het CDA heeft in de eerste termijn ook gezegd dat het belangrijk is dat de schoorsteen in Winterswijk moet blijven roken. Dat geldt voor onze agrarische en recreatieve bedrijven in het buitengebied, maar zeker ook voor het centrum en onze industrie. In de eerste termijn heeft het college al toezeggingen gedaan om de planvorming voor het marktplein te versnellen. Dat is een prima voorstel, zeker ook als daar ook nog eens de toegankelijkheid bij wordt meegenomen. Maar ook de motie van de VVD voor voldoende bedrijventerrein voor onze lokale bedrijven (21) zullen wij steunen en mede indienen. Tot slot het onderwerp armoede. Volgens ons zijn alle partijen het er wel over eens dat we dit bij de kern moeten aanpakken. Als CDA vinden we daarom dat je zo weinig mogelijk pleisters moet plakken,. Als je het echter hebt over bij de kern aanpakken, dan vinden wij de motie van de VVD (19) voor bijles en onderwijsondersteuning in het primair- en voortgezet onderwijs een prima voorstel en het CDA zal deze motie daarom ook mede indienen. Voor volwassenenonderwijs ligt dit wat betreft het CDA anders, daar zijn al veel bestaande mogelijkheden voor bijscholing. Die motie van de VVD (20) zullen we dus niet steunen. Ook de kinderen goed bij de aanpak van armoede betrekken staat het CDA helemaal achter, dus ook die motie (8) van WB steunen wij van harte. Nu we toch bij de kinderen zijn, komen we ook bij de motie (9) over het kinderpardon. Deze willen we graag mede indienen als we daaraan de oproep toevoegen voor een versnelde, maar zorgvuldige procedure. En als allerlaatste: motie 1 van de PvdA over artikel 1 van de grondwet wil het CDA graag mede indienen. Hiermee ben ik gekomen aan het einde van deze tweede termijn. Dank u wel voorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.