Nieuws van ChristenUnie in 's-Gravenhage inzichtelijk

44 documenten

Terugblik op de raad: ingrijpend besluit over Dreven, Gaarden en Zichten

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 11-02-2022 11:10

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1416613/487158/Judith KlokkenburgDe afgelopen twee dagen is de laatste gemeenteraadsvergadering voor de verkiezingen geweest. Het belangrijkste agendapunt ging over de grootschalige sloop-nieuwbouwplannen in Zuidwest, in de buurten Dreven, Gaarden en Zichten. Raadslid Judith Klokkenburg aan het woord:

“De plannen voor de Dreven, Zichten en Gaarden hebben hele grote gevolgen voor de mensen die wonen in Zuidwest en vooral de bewoners van deze buurten. Er worden veel woningen gesloopt, wat vaak hard nodig is vanwege de vocht- en schimmelproblematiek. De woningen zijn na de oorlog snel gebouwd en daardoor ook gehorig. Er moet dus echt iets veranderen. Maar niet alleen de te slopen 2.000 woningen worden “teruggebouwd”, er komen nog eens 3.500 extra woningen bij. Dat is goed voor het oplossen van de woningnood, maar zorgt ook voor heel veel extra mensen in een klein stukje stad. Er komen heel veel woningen bij, zonder dat er genoeg voorzieningen komen zoals een kinderopvang, een buurthuis en een middelbare school. Daarnaast worden alle eengezinswoningen in dit gebied gesloopt en worden er geen grondgebonden sociale eengezinswoningen teruggebouwd. Tenslotte worden er behoorlijk wat studio's gebouwd die niet alleen voor studenten zijn bedoeld. Ik vind het niet normaal dat we zulke kleine kippenhokjes verhuren aan volwassenen. Ik heb allerlei voorstellen gedaan om de plannen te verbeteren, maar hier was helaas geen meerderheid voor te vinden. Daarom heb ik tegen de plannen van het college gestemd." 

Op andere onderwerpen had de ChristenUnie/SGP meer succes. Klokkenburg vertelt: “Ondanks onze aangenomen motie om met isolatieteams langs de deuren te gaan om mensen te stimuleren hun huis te isoleren, gaat het nog niet zo hard met de stratenaanpak. Een meerderheid van de raad is dat gelukkig met ons eens. Daarom moet de wethouder meer haar best doen om de stratenaanpak uit te voeren en gaat ze daarbij focussen op de slechtst geïsoleerde huizen in economisch kwetsbare wijken. Daarnaast hebben we een mooi succes geboekt op het gebied van schulden. Bij een schuldregeling heeft de gemeente een zogenaamde preferente positie: zij mag het meeste geld incasseren als er een schuldregeling komt. Andere schuldeisers, bijvoorbeeld kleine ondernemers, krijgen daardoor minder geld, en kunnen daardoor zelf in een financieel lastige positie komen. De gemeente gaat nu onderzoeken of zij afstand kan doen van die preferente positie, waardoor sneller een schuldregeling tot stand kan komen. Daarnaast blijft er meer geld over voor kleine schuldeisers, zoals ondernemers.  

Nu de laatste raadsvergadering is geweest, gaat alle aandacht naar de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart. Ik hoop u tijdens onze campagne te ontmoeten. Op naar een mooie verkiezingsuitslag!”

Reactie op programmabegroting 2022-2025: Stadsbestuur schuift problemen op bordje nieuw college

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 09-09-2021 13:33

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1376110/487158/Judith KlokkenburgRaadslid Judith Klokkenburg maakt zich zorgen over de uitgavendrift van dit college die tentoongespreid wordt in de vandaag gepresenteerde begroting 2022-2025: “De gemeente Den Haag staat er financieel slecht voor. We hebben te maken met grote tekorten en de reserves raken uitgeput. Het college komt met een noodgreep van €12 miljoen uit de spaarpot en schuift een structureel tekort van bijna €20 miljoen door op het bordje van een nieuw college. En dat terwijl het stadsbestuur erkent dat er in de toekomst nog veel grotere tekorten dreigen. Het betekent simpelweg dat we niet klaar zijn voor de grote uitdagingen van de komende jaren: de energietransitie, voldoende nieuwe woningen, goede en betaalbare jeugdzorg en de zorg voor de meest kwetsbaren die door corona extra hard zijn geraakt. Tegenvallers kunnen we niet opvangen in de toekomst: de rek is eruit.’’

De financiële meevallers die er ondanks de coronacrisis toch waren in 2020 worden gebruikt om zaken op orde te krijgen die allang geregeld hadden moeten zijn. Klokkenburg: “Hoe is het mogelijk dat de gemeente de privacybescherming van burgers niet op orde heeft terwijl dat in 2018 al zo had moeten zijn? Nu moet daar ineens nog €600.000 euro aan besteed worden, terwijl dat gewoon een basistaak van de gemeente is!” Ook is Klokkenburg ontstemd over het nieuwe paradepaardje van het college, de oude atoombunker aan de Schedeldoekhaven, die omgetoverd moet worden in een extra depot voor het gemeentearchief en oefenruimtes voor muzikanten: “Dit plan komt volledig uit de lucht vallen. Ruim €2 miljoen wordt er geïnvesteerd om de bunker om te vormen. Waarom heeft het gemeentelijk archief opeens extra opslagruimte nodig? Ze zetten toch juist in op digitalisering? Bovendien is net het gigantische cultuurpaleis Amare geopend. Is daar niet genoeg oefenruimte voor muzikanten?”

Klokkenburg is blij dat er, na lang aandringen, eindelijk eenmalig extra geld aan publiekszaken wordt besteed, maar pleit voor structureel meer geld: “Het is belangrijk dat onze burgers goed geholpen worden. Als je vragen of zorgen hebt moet de gemeente goed en makkelijk te bereiken zijn. Dat betekent bijvoorbeeld je paspoort op kunnen halen bij een stadsdeelkantoor in de buurt.”

Maak van 15 en 16 maart seniorenstemdagen!

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 17-02-2021 11:05

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1353772/487158/stemmen.jpgFractievertegenwoordiger Koen van Haeften pleit vandaag in de commissie Bestuur voor meer stembureaus op 15 en 16 maart zodat alle senioren veilig kunnen stemmen. Van Haeften: “Het is onbegrijpelijk dat er op 15 en 16 maart maar 40 stembureaus open zijn, terwijl er op 17 maart op 253 plekken in de stad gestemd kan worden. Dat kan toch niet? Alle ouderen moeten veilig kunnen stemmen bij een stembureau bij hen in de buurt. De mislukte proef met briefstemmen onlangs liet wel zien waarom dit zo belangrijk is. De kans op het maken van een fout bij het briefstemmen is snel gemaakt en daardoor kan de stem van senioren verloren gaan, dat mag echt niet gebeuren.” Vooral in de wijken Bohemen, Meer en Bos en Westbroekpark/Duttendel, waar veel senioren wonen, is het belangrijk dat er voldoende stembureaus open zijn op 15 en 16 maart.

Als het aan de fractievertegenwoordiger ligt besteedt de gemeente meer aandacht aan het vervroegd stemmen voor senioren: “Mijn oproep aan de wethouder is: stuur alle 70+’ers in de stad een brief met daarin de oproep om vervroegd te gaan stemmen. Roep deze dagen uit tot onofficiële seniorenstemdagen en geef duidelijk aan dat stemmen op een stembureau veilig kan. De gemeentelijke herindelingsverkiezingen in andere gemeenten hebben duidelijk laten zien dat dit kan. Vanzelfsprekend geldt de oproep om eerder te stemmen ook voor andere kwetsbare groepen. Mijn inzet in het debat is helder: De verkiezingen zijn een feest van de democratie, waar iedereen aan mee moet kunnen doen.”

Bijdrage Pieter Grinwis – Programmarekening 2019 en Voorjaarsnota 2020

ChristenUnie ChristenUnie DENK 's-Gravenhage 02-07-2020 10:33

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1317609/487158/Pieter Grinwis

Voorzitter, om te beginnen: dank aan burgemeester ‘en uw vraag’ Remkes - ik ga hem missen als heerlijk onafhankelijke voorzitter. En dank ook aan onze wethouders, ambtenaren, gemeentelijke accountants en natuurlijk de leden van de Rekeningencommissie voor het opstellen en beoordelen van de Programmarekening. Dank ook voor het beantwoorden van al onze technische vragen, die de input vormden voor onze bijdrage tijdens de commissievergaderingen en voor zover ze nog niet helemaal naar wens zijn behandeld, zijn daar in deze bijdrage vragen en moties uit voortgevloeid.

Voorzitter, 2019 was politiek gezien een zeer roerig jaar voor onze stad. Financieel gezien was het echter onder aan de streep vrij rustig. Met een positief verschilletje van €1,4 miljoen (op €2,8 miljard) kunnen we in retrospect spreken van een keurige begroting 2019. Complimenten daarvoor. Tegelijk vertekent dit plusje. Structureel lijden we namelijk financiële pijn in het sociale domein, omdat in het hoge gebouw hier schuin tegenover - BZK - er structureel te weinig middelen worden overgemaakt naar gemeenten, waardoor we nu al een jaar of vijf op rij interen op reserves en dus eigen vermogen. En dat nota bene in de economisch vette jaren. Nu de magere jaren aanbreken, is dit geen goed uitgangspunt voor de jaren die komen. En dat zeg ik niet primair om financiële redenen, en om m’n gelijk te halen van jaren hameren op de reservepositie van Den Haag als buffer voor slechte tijden, maar vooral met het oog op de maatschappelijke gevolgen.

Maatschappelijke impact beperken

Want de impact van de coronacrisis is groot, de afgelopen maanden uiteraard, maar ook nu en de komende jaren. Eenzaamheid, dood, ongelijkheid. Er zijn gelukkig veel mooie initiatieven ontstaan, ik denk aan de tientallen vrijwilligersinitiatieven zoals The Hague Help Corona Virus Isolation voor expats en de voedselbanken in Moerwijk en op de Haagse Markt. Zo veel compassie, zo veel inzet, zo veel verbondenheid. Ondanks alle zorgen die er zijn rondom de coronacrisis wil ik deze kracht van onze Haagse samenleving niet onbenoemd laten vanavond.

Voorzitter, wie hebben de minste last van het coronavirus? Inderdaad, dat zijn de jongeren. En voorzitter, wie hebben de meeste last van de coronacrisis? Inderdaad, ook dat zijn de jongeren. Waar jongeren voor de crisis al meer dan gemiddeld te maken hadden met onzekere flexibele banen, een moeilijk toegankelijke woningmarkt en (studie)schulden, worden juist zij nu opnieuw hard geraakt. Als we niet voldoende maatregelen treffen, kan dit maar zo een verloren generatie-Y worden. Ik ben dan ook blij dat dit college jongeren expliciet uitnodigt en uitdaagt om mee te denken over de te maken keuzes met betrekking tot de postcoronasamenleving, dat er flink wordt geïnvesteerd in betaalbare woningen en dat wethouder Van Alphen tijdens het debat van de +500-aanpak heeft toegezegd binnen die plannen een speerpunt te maken van het aanpakken van jeugdwerkloosheid. Ik had anders zeker een motie voor u meegenomen, maar die is gelukkig overbodig.

Voorzitter, juist nu, in deze bijzondere en moeilijke tijden moet de overheid er zijn als een schild voor de zwakkeren. Het is goed dat door het Rijk veel maatregelen zijn getroffen om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten, zoals de Tozo-regeling, die door gemeenten moet worden uitgevoerd. Hoe de gemeente Den Haag met deze regeling is omgegaan, verdient geen schoonheidsprijs. Incomplete formulieren, té uitgebreide screening vooraf en late uitbetaling van voorschotten met tot wel 7, 8 weken wachttijd, onterechte dubbele betalingen, foutieve informatie aan ZZP’ers die in mei de Tozo-1 aanvroegen. Er is veel fout gegaan, terwijl andere gemeenten, zoals bijvoorbeeld Amstelveen, de boel snel op orde hadden en snel voorschotten konden uitbetalen. Ik hoop dat er lessen getrokken worden en dit in het vervolg beter gaat. Ik zal geen stevige motie indienen, maar wil wel graag een reflectieve reactie van de wethouder.

Voorzitter, door de coronacrisis zullen meer mensen in de schulden komen, zo blijkt ook uit de impactanalyse. En schulden kosten niet alleen meer dan ze groot zijn, ze leiden ook tot stress. Stress die bij veel mensen toch al toeneemt als de huishoudportemonnee onder druk staat. En dan mag het niet de overheid zijn die mensen dieper in de schulden laat zakken.

Daarom een motie die ik indien met de collega’s Holman, Partiman, Barker, Wenink, Faïd en Sluijs met als dictum:

verzoekt het college naar analogie van de landelijke noodstopprocedure een adempauze in te lassen door de verhoging van gemeentelijke schulden een jaar stop te zetten en gelijktijdig de schuldhulpverlening op te starten;

andere organisaties in de stad aan te moedigen ook een adempauze voor schuldenaren in te lassen.

Voorzitter, de afgelopen tijd heb ik vaak gevraagd naar een goede regeling voor sekswerkers die dit momentum aangrijpen om uit de seksbranche te stappen. Een aantal ziet met angst en beven tegen morgen 1 juli op. Weet de wethouder dat dat om tientallen mensen gaat? Kan zij garanderen dat iedereen die wil stoppen met sekswerk ook daadwerkelijk kan uitstappen en stoppen met steun van de gemeente? En wat doet de gemeente om dat mogelijk te maken?

Voorzitter, de gevolgen van de coronacrisis komen bovenop de problemen die we al hadden. Zo kunnen we lezen in de programmarekening dat de doorlooptijden in de jeugdhulp wéér zijn gestegen. Waar in 2018 nog een flink tekort aan gezinscoaches een oorzaak was van de langere doorstroomtijden, is nu het grote verloop van gezinscoaches een oorzaak. Cases moeten worden overgedragen, mensen moeten ingewerkt worden (dat duurt een jaar!), kortom: niet goed voor onze jeugd. De ChristenUnie/SGP wil weten waar dit aan ligt en wat we kunnen doen om gezinscoaches in Den Haag te houden en daarom een motie samen met collega Sluijs met als dictum:

verzoekt het college te onderzoeken welke redenen ten grondslag liggen aan het grote verloop van gezinscoaches, hierover in gesprek te gaan met zorgaanbieders en te bezien of er voorwaarden gecreëerd kunnen worden om gezinscoaches langer te binden aan Den Haag. 

Voorzitter, sinds ik raadslid werd in 2014 roep ik achtereenvolgende colleges op om racende auto’s en ronkende motoren en ‘hun baasjes’ in onze stad en zeker op Scheveningen aan te pakken. De afgelopen mooie weken was het chaos troef. Gelukkig kwam er lopende deze raadsvergadering een actieplan voor rust, reinheid en regelmaat op Scheveningen van het college binnen. Hulde. Ik had samen met collega’s De Graaf en Bos al een motie voorbereid, die gelet op de tekst van het actieplan, nog immer van toegevoegde waarde is met als dictum:

verzoekt het college effectieve verkeersmaatregelen te onderzoeken en te treffen op en rond de Scheveningse boulevard, zodat de overlast gevende problematiek van auto’s en motoren vermindert. 

 Gemeentelijke financiën

Voorzitter, uit de programmarekening bleek dat het college het in 2019 opnieuw niet is gelukt zich te houden aan de norm van maximaal 15% aan externe inhuur. 15,7% was in het in 2019, niet alleen hoger dan de norm, maar ook hoger dan begroot. En vz, er is afgelopen jaar met integriteitskwesties als aanleiding een nieuwe reden bijgekomen om vooral met medewerkers in vaste dienst te werken. Dat was al goed, maar is nu extra goed, omdat zij vanuit een sterke arbeidsrechtelijke positie voor tegenspraak kunnen zorgen. Je kunt kritisch zijn zonder voor je positie te hoeven vrezen. Sowieso is het altijd goed om kritisch te durven zijn zonder vrees, dat terzijde. Daarom een motie die ik indien met collega’s Aydin en Sluijs met als dictum:

verzoekt het college de externe inhuur voortvarend onder de norm van 15% te brengen, bij voorkeur lager, en waar mogelijk hiermee deels de bezuiniging op de looncompensatie in te vullen.

De voorjaarsnota is nog nooit zo onzeker geweest als dit jaar. Daar getuigen ook de vele bijlagen waaronder de financiële en maatschappelijke impactanalyse van, waarvoor veel dank. Complimenten voor deze stukken!

De impactanalyse maakt inzichtelijk wat de financiële gevolgen zijn van de coronacrisis voor onze stad. Hierbij is sprake van een flinke bandbreedte: in 2020 zijn er effecten van tussen de €80 en €130 miljoen. Flinke onzekerheid dus. Ook voor 2021 zijn de financiële gevolgen nog zeer onzeker: voor onze gemeentelijke begroting tussen de €40 en €70 miljoen negatief. Een uitdaging voor de wethouder financiën, niet alleen om een sluitende begroting op te stellen, maar ook om de juiste ramingen te maken en de kloppende bedragen te begroten. Dat zijn immers altijd puntschattingen in een begroting, terwijl bandbreedtes qua onzekerheid meer op z’n plaats zijn. Maar begroten met bandbreedtes, dat kan natuurlijk niet. En dus ligt de uitdaging op tafel om in ieder geval de grote onzekerheden qua financiële impact in het begrotingsdocument inzichtelijker te maken. Denk aan de top 10 onzekerheden, waaronder bijvoorbeeld de bijstandsuitgaven, met bandbreedtes in een aantrekkelijke en duidelijke infographic. De wethouder reageerde nog ietwat terughoudend in de commissie, maar volgens mij komen we er wel uit met de volgende motie, die ik samen met collega’s De Graaf en Sluijs indien met als dictum:

verzoekt het college in de ontwerpbegroting 2021-2024 bij bijvoorbeeld de 10 posten/onzekerheden met de grootste potentiële financiële impact het in de begroting opgenomen bedrag duidelijk te onderbouwen en de onzekerheid inzichtelijk te maken.

Staan overigens alle gevolgen goed in de financiële impactanalyse? Ik kwam bv nog niet de consequenties tegen voor de financieringssystematiek ‘Groei-met-Groei’, terwijl de stad dit en volgend jaar waarschijnlijk veel minder hard zal groeien en misschien zelfs wat zal krimpen. Wat is de impact van de mogelijk negatieve bevolkingsgroei op de ‘groei-met-groei’-middelen? En zijn er zo nog meer posten, die bij het schrijven nog niet in beeld waren?

Voorzitter, vanochtend kwam het college naar buiten met een extra begrotingsvoorstel aangaande de Eneco-middelen. Afspraak was volgens mij om die tezamen met de voorjaarsnota te bespreken. Alvast enkele vragen hierover: klopt het, alle gewenste investeringsversnellingen, dat de komende jaren de Eneco-opbrengsten ons helpen de opgelopen coronadeuken in het weerstandsvermogen op te lossen? En klopt het dat de voorgenomen uitgaven alleen helemaal gerealiseerd kunnen worden als we de komende jaren op andere wijze het weerstandsvermogen weer op peil weten te brengen? Wat zijn de risico's waardoor de voorgenomen investeringen toch niet geheel zouden kunnen worden gedaan, gelet op de financiële positie van de gemeente? Hoeveel sneller gaat het college over tot het doen van investeringen met de Eneco-middelen dan tijdens het opstellen van het coalitieakkoord gedacht?

Voorzitter, wat een jaar was 2019. Ongedacht, ongekend, ongemakkelijk. Vooral op en rond het stadhuis. Nu, halverwege 2020, is 2019 al bijna vergeten. Er is immers een ongekende crisis aan de gang wereldwijd. Er is voor onze ambtenaren, voor de wethouders en de nieuwe burgemeester, veel werk aan de winkel. Werk, om ervoor te zorgen dat onze jongeren geen verloren generatie worden. Werk, om ervoor te zorgen dat de armen niet nog armer worden. Werk, om de gemeentelijke financiën ook de komende jaren op orde te houden. En daarom wens ik u veel wijsheid en werkze!

 

Den Haag moet staatloze burgers helpen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA 's-Gravenhage 13-02-2020 07:58

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1310806/487158/staatlozenDe Haagse partijen NIDA, ChristenUnie/SGP, GroenLinks en PvdA komen vandaag met een initiatiefvoorstel om op te komen voor de rechten van staatlozen in Den Haag. Sommige staatlozen staan ten onrechte geregistreerd bij de gemeente als ‘nationaliteit onbekend’, waardoor ze niet in aanmerking komen voor de rechten die ze volgens de Staatloosheidsverdragen hebben, zoals reizen, trouwen en naturaliseren. De gemeente moet met een proactieve aanpak deze groep tegemoet komen, vinden de partijen.

“Om van de status ‘nationaliteit onbekend’ af te komen en de status staatloos te krijgen, moet een staatloze nu zelf aantonen dat geen enkel land ter wereld hem erkent”, zegt Cemil Yilmaz, fractievertegenwoordiger van NIDA. “Maar dat is een onmogelijke opgave, helemaal voor kinderen. Het kan zelfs zo zijn dat tweede generatie kinderen de status ‘nationaliteit onbekend’ hebben. Daarom roepen we in het voorstel op om maximaal gebruik te gaan maken van de ruimte die de gemeente heeft om zélf de status vast te stellen.” ChristenUnie/SGP-fractievertegenwoordiger Koen van Haeften hoopt dat staatlozen door dit voorstel eindelijk uit het juridische niemandsland komen. “Zo kunnen ze zich in alle rust gaan bezighouden met hun plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt, in plaats van met hun eindeloze tocht langs ambassades en autoriteiten. In een stad waar we omzien naar elkaar moeten we ook aan deze groep bestaanszekerheid bieden.” 

GroenLinks-raadslid Serpil Ates vult aan: “We willen dat wordt onderzocht tegen welke problemen in de dienstverlening staatlozen aanlopen. Wordt hun problematiek herkend? Krijgen ze een begrijpelijke uitleg over hun status?” Het past Den Haag, als stad van Vrede en Recht, om zich hard te maken voor deze groep, vindt PvdA-raadslid Mikal Tseggai. “We mogen deze groep niet langer laten wachten op goede regelgeving en moeten als gemeente alles doen wat we kunnen om hen te helpen.”

Haagse ChristenUnie/SGP komt met voorstel voor lachgasverbod

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 19-09-2019 08:06

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1279535/487158/lachgas.jpg“We moeten nú ingrijpen en een lachgasverbod invoeren, voordat er nog meer auto-ongelukken gebeuren, dwarslaesies ontstaan en andere narigheden opduiken”, zegt fractievoorzitter Pieter Grinwis. Hij dient donderdag tijdens de Algemene Beschouwingen in de Haagse raad het initiatiefvoorstel ‘Van het lachgas af’ in, met concrete voorstellen voor een gericht gebruiks- en verkoopverbod van lachgas. “Deze ‘partydrug’ lijkt misschien onschuldig, maar zorgt ondertussen steeds vaker voor overlast en gezondheidsrisico’s en is ook nog eens slecht voor het milieu. De burgemeester - en ik ook - hoopt op maatregelen vanuit het Rijk, maar laten we daar net als andere gemeenten alsjeblieft niet op wachten.”

“Mijn fractie roept al jaren dat we dit ook als gemeente moeten aanpakken. Andere gemeenten passeren ons links en rechts. Laten we hun goede voorbeeld volgen. En wel door het bestaande ventverbod actief te gaan gebruiken en handhaven voor wat betreft lachgas, zoals dat in Amsterdam sinds kort ook gebeurt. En door, net als in Utrecht, gebieden aan te wijzen waar het gebruik van lachgas verboden is. Dat geeft handhavers in onze stad de nodige handvatten om op te treden wanneer dat nodig is. Bovendien doen we dat met alcohol- en softdrugsgebruik in grote delen van de stad ook al.” Grinwis vervolgt: “Met deze voorgestelde maatregelen trekken we als gemeente Den Haag niet alleen een duidelijke streep, maar geven we ook een niet mis te verstaan signaal af aan ‘het andere Den Haag’, dat het tot nu toe laat afweten. Hiermee zeggen we tegen het kabinet: kom op met een landelijk verbod, haal die rommel weg bij onze jongeren.”

De fractievoorzitter vervolgt: “Lachgas wordt nu zo massaal gebruikt, omdat het heel makkelijk te verkrijgen is. Bovendien kost zo’n ballonnetje maar een paar euro. Dat maakt het ook zo populair onder jongeren. Terwijl juist zij de risico’s niet altijd overzien. Helemaal in combinatie met alcohol kan lachgas levensgevaarlijk zijn.” Grinwis stelt voor dat het stadsbestuur ook een verkoopverbod opneemt in de Haagse evenementenvergunning. “Lachgas wordt op bijvoorbeeld festivals vaak gebruikt. Door een verbod op te nemen in de vergunning maken we de organisator medeverantwoordelijk voor de handhaving van het verbod.”

Winkeliers aanspreken

Verder roept hij het college op in gesprek te gaan met winkeliers. “Als ons stadsbestuur de gevaren en risico’s van deze partydrug inziet en erkent - en dat doet het - lijkt het me niet meer dan redelijk als het winkeliers van lachgaspatronen aanspreekt op hun handelen. Als verkopers het beste met hun, vaak jonge, klanten voorhebben, stoppen ze met het achteloos verkopen van al die patronen en halen ze hun reclames voor lachgas snel uit hun etalages weg. Laat zowel het college als de betreffende winkeliers en handelaren niet langer wegkijken.”

ChristenUnie/SGP presenteert tegenbegroting “Voor een betere kijk op Den Haag”

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 18-09-2019 17:00

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1279526/487158/toekomstvooronzekinderen.jpg

Morgen bespreekt de Haagse raad tijdens de Algemene Beschouwingen de vorige week gepresenteerde begroting van het stadsbestuur. De Haagse ChristenUnie/SGP heeft veel zorgen over die begroting. Zoveel zorgen, dat ze met een tegenbegroting komt waarin ze maatregelen voorstelt die blijk geven van een betere kijk op Den Haag. Niet eerder kwam de fractie met een tegenbegroting. Pieter Grinwis: “Dit college durft wel makkelijke, maar geen dappere keuzes te maken, terwijl die wel hard nodig zijn. Het legt de rekening eenzijdig neer bij de meest kwetsbare mensen in onze stad, de wethouders hanteren veel te makkelijk de kaasschaaf en ze plunderen de reserves. Om over de goocheltruc met de verwachte opbrengsten van Eneco nog maar te zwijgen. Niet eerder voelde mijn fractie zó de behoefte om met een alternatief te komen. Een alternatief met een betere kijk op Den Haag, waar we niet wegkijken, maar omkijken naar elkaar en vooruitkijken.”

In de tegenbegroting halveert de ChristenUnie/SGP de voorgenomen bezuinigingen op zorg, jeugd en beschermd wonen en op de medewerkers van de gemeente. Ook worden de bezuinigingen vanuit het coalitieakkoord op welzijnswerk voor de helft teruggedraaid. Grinwis: “In totaal draaien we €30 miljoen aan structurele bezuinigingen terug. Waarom we niet alles terugdraaien? Omdat ook wij niet willen dat er zorgcowboys zijn die te veel geld opstrijken of dat er scootmobielen staan te verroesten in plaats van dat iemand anders hem gebruikt. Daar valt zeker nog wél winst te behalen.”

Daarnaast heeft de fractie in haar tegenbegroting aandacht voor de financiële gezondheid van de gemeente. Grinwis: “Waar wethouder Guernaoui als de Hans Klok van het ijspaleis geld uit de reserves tovert en geld uit de toekomstige Enecoverkoop al gebruikt om gaten te dichten, kiezen wij voor een degelijker en rechtvaardiger financiële huishouding, ook op de langere termijn. De wethouder garandeerde ons dat de solvabiliteit, de financiële gezondheid van de gemeente, niet onder de aanbevolen ondergrens van 20% zou komen. Nu blijkt uit de begroting dat die ondergrens is losgelaten en de nog dit voorjaar afgegeven garantie dus niets waard was. Onverantwoord.”

Het college voert deze illusiepolitiek, omdat het koste wat kost de dappere keuze wil vermijden voor iets hogere belastingen. Zo weigert het college te morrelen aan het heilige huisje van de OZB, terwijl deze in Den Haag de laagste van het land is. Grinwis: “Natuurlijk zit niemand te wachten op hogere belastingen, maar als we de OZB met gemiddeld twee euro per maand verhogen en de tweede parkeervergunning met een tientje, dan wordt de financiële pijn in de begroting eerlijker verdeeld.”

Hieronder kunt u de volledige tegenbegroting, inclusief toelichting, downloaden. 

We hebben weer mooie resultaten ...

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 19-07-2019 07:41

We hebben weer mooie resultaten mogen boeken bij de laatste raadsvergadering van het seizoen! 👌 Dankzij onze inzet: ✅ Komt de gemeente met een overzicht van feiten en genomen maatregelen naar aanleiding van de berichtgeving van radicalisering van het jongerenwerk in de Haagse wijken Transvaal en de Schilderswijk ✅ Zal de gemeente passende maatregelen treffen als blijkt dat de winsten van zorgaanbieders (deels) berusten op fraude ✅ Gaat de gemeente er alles aan doen om nooit meer kampioen luchtvervuiling te worden tijdens de jaarwisseling ✅ Kijkt de gemeente naar de mogelijkheden om via het locatiebeleid te sturen op de opslag en verkoop van vuurwerk ✅ Wordt bij verkoop van bloot eigendom geregistreerd of de koper zelf wel of niet de bewoner is van de bijbehorende woning Lees hier meer over onze resultaten: 👇

Reactie ChristenUnie/SGP op Rekenkameronderzoek Haagse Markt

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 18-07-2019 12:58

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1278162/487158/haagse markt.jpgOndernemers op de Haagse markt hebben jarenlang meer moeten betalen dan de gemeente met hen had afgesproken. “De gemeente vraagt maar liefst 71% teveel huur, dat is bizar”, reageert fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Goed dat de rekenkamer dit heeft onderzocht. Pijnlijk dat onze vermoedens waar bleken. In 2015 vroeg mijn fractie al om een onafhankelijk onderzoek, omdat we van alle kanten klachten hoorden van ondernemers. Ze voelden zich genegeerd en niet serieus genomen. Niets blijkt minder waar. Dat de gemeente de aanbeveling van de Rekenkamer moet volgen en nu over de brug moet komen met een volwaardige compensatie staat buiten kijf.”

“Hardwerkende ondernemers zijn structureel benadeeld en de dupe van een stadsbestuur dat zijn afspraken niet nakomt”, vervolgt Grinwis. “De gemeente blijkt bijvoorbeeld op het gebied van ongedierte- en gladheidsbestrijding de zaken niet op orde te hebben en afgesproken taken niet uit te voeren. De laksheid die daaruit blijkt, vind ik ongelooflijk.” Sommige ondernemers moeten onevenredig veel huur betalen vergeleken met andere ondernemers. Na de herinrichting van de Haagse Markt is de gemeente de huur op een andere manier gaan berekenen. Pieter Grinwis: “Hierdoor is het verschil in tarieven soms bijna €2900 euro! Dat is echt ongehoord, helemaal gezien het feit dat de raad buitenspel is gezet bij de besluitvorming over deze nieuwe manier van doorbelasting van het marktgeld.”

De fractievoorzitter wil dat het college lessen trekt uit de harde conclusies van het onderzoek. “Ondernemers op onze Haagse markt verdienen het niet om op deze manier slachtoffer te worden van onzorgvuldig beleid van het college. Het is tijd om niet alleen mooie woorden over deze ondernemers te spreken als stadsbestuur, maar hen echt recht te doen, ook financieel.”

Lees hier wat we eerder schreven over de Haagse Markt.

Goed nieuws voor Haagse ondernemers! ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 10-07-2019 05:57

Goed nieuws voor Haagse ondernemers! Het Haagse stadsbestuur heeft laten weten onze motie om de klussenbusvergunning goedkoper en gebruiksvriendelijker te maken voortvarend uit te voeren. Hierdoor hoeven Haagse onderhoudsbedrijven niet meer iedere dag een vergunning voor € 13,30 per klussenbus aan te vragen of een dure vergunning voor € 300 à € 400 per maand. Wethouder Van Asten denkt aan € 40 voor een weekvergunning, € 100 voor een maand en € 250 voor een kwartaal. 👌 Lees hier meer:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.