Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over D66 inzichtelijk

14 documenten

De digitale raad van 23 april

D66 D66 Apeldoorn 25-04-2020 10:23

“Donderdag 23 april 2020 was een historische avond omdat het de eerste digitale raadsvergadering was in de geschiedenis van Apeldoorn. 39 raadsleden, de burgemeester en een handvol ambtenaren praten allemaal tegen een schermpje aan. Feitelijk zit je met twee werkplekken te chatten, luisteren, kijken, te lezen en te praten. Dat is best intensief. Terugkijkend verliep de avond technisch geslaagd, mede omdat de raadsleden zich ook terughoudend opstelden met debat en interruptie. Experiment geslaagd, toch hoop ik dat we snel weer het fysiek vergaderen kunnen opstarten, dat is toch het prettigst.” Aldus fractievoorzitter Robert van Vliet.

Gemeentelijk vastgoed Zoals Thomas de Bruijn in de digitale PMA het al had verwoord; we hebben als fractie ingestemd met het raadsvoorstel “Meerjaren Perspectief Vastgoed-exploitaties 2020/2021 (MPV). In dit perspectief wordt inzicht en transparantie gegeven in het gemeentelijk vastgoed, wat in eigendom is van het Vastgoedbedrijf van de gemeente Apeldoorn.  Daarnaast hebben we ingestemd met een stelpost waar de jaarlijks vrijvallende kapitaallasten binnen het vastgoedbedrijf worden ondergebracht. Hierdoor komen er in de toekomst meer middelen beschikbaar om noodzakelijke vervangingsinvesteringen te kunnen doen.

D66 Apeldoorn heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de verkoopmogelijkheden voor de gebouwen Het Bolwerk en Op Dreef. Wel hebben we hierbij een aantal aanvullende voorwaarden meegegeven: 

Er moet worden onderzocht wat de maatschappelijke effecten zijn bij een eventuele verkoop. Er moet gekeken worden wat de mogelijkheden zijn om de objecten alsnog te behouden. Mocht een verkoop toch noodzakelijk zijn dan moeten de huidige huurders de eerste koopmogelijkheid krijgen voordat deze objecten de vrije markt op gaan.

Motie armoederegisseur brede steun

D66 Apeldoorn is mede-indiener van deze motie. Ondanks de goede initiatieven van verschillende organisaties is het duidelijk dat tot nu toe de aanpak van armoede en schulden gericht is op een tijdelijke oplossing maar niet op preventie. Wij missen in Apeldoorn een specifieke aanpak voor deze problematiek, want de oorzaken waardoor mensen in deze situatie terecht komen zijn heel verschillend. Om een beter beeld te krijgen van de oorzaken waarom iemand in zo’n situatie komt is het noodzakelijk dat een armoederegisseur aangesteld wordt. Zo wordt de hulp efficiënter, niet alleen gericht op ondersteuning maar draagt ook bij aan het voorkomen dat deze problematiek groeit tot een generatie probleem. 

De aanstelling van een armoederegisseur zal geld kosten. Volgens Maria Camacho zien we dit niet als een uitgave maar als een investering die op termijn zijn vrucht zal afwerpen.

Ugchelen krijgt impuls

Na jaren werk ligt er een mooie centrumvisie voor Ugchelen. Wonen, werken en ondernemen krijgen een plek naast het groen en met behoud van het dorpse karakter. Wat D66 Apeldoorn betreft een centrum dat Ugchelen verdient. We zijn erg benieuwd naar de vervolgstappen en blijven Ugchelen natuurlijk volgen, volgens Gavin Treep.

 

Beheersmaatregelen sociaal domein

D66 D66 Apeldoorn 10-03-2020 20:18

In deze politieke markt werd een toelichting gegeven en technische vragen gesteld over het effect van de beheersmaatregelen in het sociaal domein. Vervolgens is het de bedoeling van het college om te werken aan een integrale kadernota voor het sociaal domein waar de focus wordt gelegd op de 29% inwoners met bestaansonzekerheid. Dit proces loopt achter  want de beheersmaatregelen die de gemeente nu neemt hebben effect op de inrichting van het toekomstig sociaal domein.

In de voorjaarsnota 2019 moest voor ruim 16 miljoen euro aan dekkingsmaatregelen gevonden worden. De raad stond voor de keus een ombuigingspakket vast te stellen dat een oplossing bood voor het tekort in 2019. Voor de jaren daarna koos de raad voor een scenario waar de dekking voor het tekort het liefst in het sociaal domein gevonden zou worden.

De tekorten in de Wmo stijgen als effect op het abonnementstarief. Het is een landelijk beleid. Deze voorziening is ingevoerd  met de bedoeling om mensen met een kleine portemonnee tegemoet te komen aan de opstapeling van medische kosten waar ze mee kampen. Een nobele daad zou je zeggen. Nu is het zo, dat ook mensen die goed instaat zijn om de eigen hulp in de huishouding te betalen aanspraak maken op de gemeente om voor maar 19 euro 8 uur  hulp in de maand te krijgen plus de voorzieningen die bij de Wmo horen.

De goeden lijden onder de kwaden zou je kunnen zeggen. De hogere kosten in de zorg zullen blijven stijgen als wij als inwoners niet onze eigen verantwoordelijkheid tonen. Het tekort voor 2021 bedraagt 7 miljoen euro. Dus verdere beheersmaatregelen zijn onvermijdelijk. De laatste prognoses laten zien dat over 2019 een daling van de kosten voor individuele voorzieningen Jeugdhulp plaatsvindt maar het aantal indicaties wel blijft stijgen.

De gemeente blijft in Den Haag lobbyen over het abonnementstarief en de trap op- trap af systematiek van het rijk. Hoe minder de overheid investeert en meer geld overhoudt betekent dit dat minder geld naar de gemeenten gaat.

Lof der zotheid zou ik zeggen. De gemeenten krijgen de opdracht uit Den Haag om de zorg te verrichten met een mandaat dat  gepaard gaat met bezuinigingen. Wie kan dit begrijpen? Ongetwijfeld zullen verdere maatregelen genomen worden die het sociaal domein pijn zullen doen.

Luz Maria Camacho Raadslid D66 Apeldoorn

Plassen of niet plassen … ?

PvdA PvdA D66 Apeldoorn 26-02-2020 08:45

Tezamen met D66 Apeldoorn en GemeenteBelangen dient PvdA Apeldoorn op de raadsvergadering van 12 maart 2020 een motie in met als titel: “Plassen of niet plassen, dat is de vraag!” De kern van ons verzoek aan het college van B&W is dat we meer openbare toiletten in Apeldoorn willen. Dit o.a vanwege de volgende constateringen:

– in Nederland ongeveer 3,5 miljoen mensen een vorm van plasproblemen ervaren;

– dit zowel oude als jonge mensen betreft;

– op 14 juli 2016 het VN-verdrag Handicap in Nederland in werking is getreden;

– dit VN-verdrag  bepaalt dat mensen met een beperking volwaardig, op gelijke voet met anderen, moeten kunnen deelnemen aan de samenleving (ook wel aangeduid met inclusieve samenleving) of anders gezegd mensen met een beperking, net als ieder ander, het recht hebben om zelfstandig te wonen, naar school te gaan, het openbaar vervoer te gebruiken of aan het werk te zijn, ook als de handicap of aandoening incontinentie tot gevolg heeft;

– op de Nationale Plasdag, 19 september 2019, de Continentie Stichting Nederland (CSN) gemeenteraden opriep zich sterk te maken voor een op inclusie gericht toiletbeleid;

– de voorzitter van de CSN, uroloog Prof. Ruud Bosch, hierover het volgende heeft gezegd: ‘’Naar schatting blijft in elke gemeente 1 op de 20 inwoners thuis uit angst voor ‘ongelukjes’ als zij buitenshuis niet snel genoeg een toilet kunnen vinden. Dat betekent in een gemeente van 100.000 inwoners zo’n 5000 ‘thuisblijvers’ en landelijk meer dan 850.000. Die mensen raken hierdoor in een isolement. Gemeenten zijn medeverantwoordelijk voor de uitvoering van het VN-Verdrag. Gemeenteraden kunnen een zet in de goede richting geven.”

– uit een recent gehouden kwalitatief onderzoek door CSN bleek dat onder de 355 gemeenten in Nederland een toenemend aantal gemeenten dit oppakt, maar dat er nog veel gemeenten zijn waar het toiletbeleid tekortschiet of zelfs ontbreekt;

– er op de Apeldoornse website voor openbare toiletten wordt verwezen naar :

de drie fietsenstallingen, die maar beperkt open zijn; vijf zogeheten Uriliften, i.c. toiletten die ’s avonds uit de grond komen en ’s morgens weer in de grond verdwijnen;

– er echter meer blijken te zijn als we  kennis nemen van de website Hoge Nood, namelijk één (semi-)openbare toilet per 3276 inwoners (2018), dus zo’n 50;

Overwegende dat:

– de gemeente Apeldoorn een inclusieve samenleving wil zijn en daartoe verplicht is een lokale inclusie agenda op te stellen;

– het ontbreken van voldoende openbaar toegankelijke toiletten in winkelcentra en voetgangersgebieden een maatschappelijk probleem is;

– dit onder meer wordt onderstreept in de oprichting van de Toiletalliantie, een samenwerkingsverband van 12 maatschappelijke organisaties, die streeft naar voldoende van deze toiletten voor 2023;

– de gemeente Apeldoorn – in het kader van de uitvoering van het VN-verdrag Handicap en haar streven van het realiseren van een inclusieve samenleving zoals onder meer verwoord in het bestuursakkoord: De kracht van Apeldoorn – ervoor moet zorgen dat ervoldoende openbaar toegankelijke toiletten in winkelcentra en voetgangersgebieden zijn;

– 50 openbaar toegankelijke toiletten in de gemeente Apeldoorn te weinig zijn;

Verzoekt het college uitvoering te geven aan deze motie door:

– conform het pleidooi van de in deze motie genoemde maatschappelijke organisaties in de gemeentelijke regelgeving een norm op te nemen die voorschrijft dat om de 500 meter in winkelcentra en drukke voetgangersgebieden (inclusief de dorpen) een openbaar toegankelijk toilet beschikbaar moet zijn;

– na te gaan of de gemeente Apeldoorn nu voldoet aan deze norm;

– en – indien dit niet het geval is – met een plan van aanpak te komen dat er voor moet zorgen dat de gemeente Apeldoorn voor 2023 voldoet aan de norm.

 

In afwachting …

Milica Marinkov (GemeenteBelangen)

Ahmet Alkas (D66 Apeldoorn)

Philip de Groot (50plus Apeldoorn)

Chris Schouten en Martine Berends (PvdA Apeldoorn)

Het bericht Plassen of niet plassen … ? verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

De Raad stemt vóór de MPB

D66 D66 Apeldoorn 16-11-2019 09:43

Ieder jaar stelt de gemeenteraad (natuurlijk alleen wanneer de leden akkoord zijn) de Meerjaren Programma Begroting vast. Dit is het jaarlijkse huishoudboekje dat gekoppeld is aan de ambities.

Volgens D66 Apeldoorn is er door het college en de dienst een bijzondere prestatie geleverd. Terwijl de taken van de gemeente al jaren uitbreiden komt er steeds minder geld uit Den Haag. In Apeldoorn blijven de ambities ongeëvenaard hoog en ligt er met deze MPB een inhoudelijk mooi eindresultaat waar wij, als D66 Apeldoorn, trots op zijn.

Terwijl we oog houden voor de bruisende stad, de ondernemers, duurzaamheid en cultuur, gebeurt er in het sociale domein ook enorm veel en staan de ontwikkelingen niet stil. Er is veel extra geld naar het sociale domein gegaan en dat dwingt ons tot bezuinigingen op andere domeinen. De financiële tekorten dwingen ons binnen het sociale domein ook tot een andere manier van denken en handelen. Hierbij is normaliseren één van de grote uitdagingen. Wij gaan de moeilijke gesprekken niet uit de weg maar zorgen er wel voor dat onze gemeente sociaal blijft, hulp en ondersteuning biedt op een manier die veel efficiënter is, geld bespaart en sociaal is. Hiervoor moet de gemeente zakelijker worden en sturen op een manier waar meer verantwoordelijkheid van onze inwoners wordt verwacht. Want wij allen hebben de sleutel om uit deze moeilijke tijd uit te komen.

Natuurlijk is daarom niet alles vreugdevol, zoals de OZB verhoging, de bezuiniging op de cultuursector, het sociaal vangnet en openbaar groen. Er zijn geen heilige huisjes gespaard en er is binnen het hele werkveld van de gemeente gekeken. Zelfs het financieel herstel is iets uitgesteld. Het liefst hadden we in deze vette jaren meer gespaard en geïnvesteerd, maar er wordt niets afgebroken. Ambities blijven gelijk, het tempo om er te komen gaat iets omlaag.

Met trots kijken we naar deze MPB en het College omdat zij allerlei manieren vinden om door te gaan en ambities hoog te houden. Zoals ze zelf zeggen, “komen we er niet per fiets, dan gaan we te voet”. En zoals we bij D66 zeggen: “En nu vooruit”.

Maarten van Vierssen en Maria Camacho

Wethouder Sandmann legt functie neer

D66 D66 Apeldoorn 29-10-2019 13:15

Mark Sandmann heeft aan burgemeester Van Wingerden gemeld dat hij zijn functie als wethouder in Apeldoorn neer legt. Als verklaring hiervoor geeft Mark aan dat hij de verwachtingen van het Plein van de stad niet waar kan maken en daardoor zijn functie niet langer kan uitoefenen. Het bestuur en de fractie betreuren dit enorm en hebben bijgaand persbericht uitgegeven.

Fractievoorzitter Maarten van Vierssen: “Wij vinden het bijzonder jammer dat Mark vertrekt. Wij hebben begrip voor deze moeilijke beslissing. Mark was een voortreffelijk wethouder met veel kennis van zaken en die gaan we enorm missen.”

Afdeling, bestuur en fractie zijn hem dankbaar voor zijn inzet en betreuren het ten zeerste dat hij gemeend heeft deze beslissing te moeten nemen. Bestuur en fractie van D66 Apeldoor beraden zich over de opvolging van Mark Sandmann en verwachten op korte termijn een kandidaat te presenteren.

Klik hier voor het persbericht van D66 Apeldoorn en hier voor het bericht van de Gemeente en hier voor de brief van wethouder Sandmann.

Het doet flink wat stof opwaaien in ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Apeldoorn 27-05-2019 09:57

Het doet flink wat stof opwaaien in de gemeenteraad van Apeldoorn. Moeten we ons wel, of niet aanmelden voor de landelijke #Wietproef? Raadslid Jarin van der Zande voerde afgelopen donderdag het debat, en schreef er deze blog over. Wat vind jij? Laat het ons weten!

Afscheid Paula Donswijk

D66 D66 Apeldoorn 25-01-2019 08:19

Op 14 februari 2019 neemt Paula Donswijk afscheid van de gemeenteraad van Apeldoorn. Paula is vanaf 2007, namens D66 Apeldoorn, gemeenteraadslid en was al die tijd, tot januari 2018, fractievoorzitter. Eind januari 2018 werd Paula getroffen door een herseninfarct en na een intensieve periode is ze nagenoeg weer hersteld. De afgelopen periode heeft echter een dusdanige impact gehad dat Paula, met pijn in het hart, afscheid neemt.

Vanuit de partij is het moeilijk om de juiste woorden te vinden voor dit afscheid. De aanwezigheid van Paula in de raad en in de fractie kenmerken zich door gedrevenheid. Gedrevenheid om Apeldoorn mooier te maken en op collegiaal niveau om altijd beter te worden. Het is niet snel ‘goed genoeg’.

Paula was, als voorzitter van de grootste partij D66 in de raadsperiode 2014- 2018, vice-raadsvoorzitter. In die rol zat Paula in haar element als verbinder tussen raad en college en tussen raadsfracties. In haar periode is inhoudelijk veel bereikt en is bestuurlijk gedoe voorkomen. Als vice-raadsvoorzitter is dat een groot compliment omdat het in de Apeldoornse raad altijd gaat om Apeldoorn en niet om het pluche.

Met het afscheid van Paula verliezen we een zeer gewaardeerd volksvertegenwoordiger van D66. Door D66 Apeldoorn zal op een ander moment afscheid worden genomen van Paula als voormalig fractievoorzitter. Hierover volgt op een later moment bericht.

Top 10 successen voor Apeldoorn

D66 D66 Apeldoorn 27-12-2018 11:07

Aan het eind van het jaar kijken we altijd even terug.

De begroting van de gemeente wordt ieder jaar in november vastgesteld en is het huishoudboekje voor de gemeente voor de komende jaren. Het staat vol met concrete successen die we als D66 Apeldoorn gerealiseerd hebben. Dat willen we graag delen omdat wij er erg trots op zijn.

&

Het jaar zit er bijna op en daarom blikt fractievoorzitter Maarten van Vierssen terug met een top 10 van successen. Bekijk de hele lijst op: http://apeldoorn.d66.nl/top-10-successen-voor-apeldoorn/

Geplaatst door D66 Apeldoorn op Donderdag 27 december 2018

https://apeldoorn.d66.nl/top-10-successen-voor-apeldoorn/

Ontmoetingsplekken

D66 D66 Apeldoorn 10-11-2018 20:39

Ontmoetingsplekken voor psychisch kwetsbare mensen

Recent hebben wij in de Politieke Markt het onderwerp “Sluitende aanpak personen met verward gedrag” behandeld. De gemeente heeft een mooi voorstel gepresenteerd. Voor mij ontbrak er een zeer belangrijk element in relatie tot ‘voorkomen is beter dan genezen’: Een basis ontmoetingsplaats specifiek voor psychisch kwetsbaren. Juist ook mensen met een psychische kwetsbaarheid hebben behoefte aan een prikkelarme omgeving waar ze lotgenoten kunnen ontmoeten. Ze willen vluchten uit hun eenzaamheid en zich verbonden voelen met de samenleving. Vaak ervaren zij hun tekort als een schaamte. In Apeldoorn bestaan 18 ontmoetingsplaatsen waar iedereen mag komen. Voor deze kwetsbare groep bestond er geen specifiek moment in de week.

Tijdens de Politieke Markt kon ik de wethouder niet overtuigen van deze noodzaak maar ik zette door. Na afloop van de vergadering hebben wij elkaar gesproken en gezocht naar mogelijkheden. “De ambtelijke dienst” was de volgende stap en ik ben in gesprek gegaan over de invulling van de regeling.

Ik ben erg blij deze weg te hebben bewandeld. Wij hebben elkaars standpunten gewisseld en de volgende uitleg op het beleid blijkt: De Basisontmoetingsplekken WMO richten zich in de eerste plaats op inwoners die ondersteuning nodig hebben. Alle inwoners zijn welkom, maar de focus ligt op kwetsbare groepen en risicojongeren. In de tweede plaats zijn de Basisontmoetingsplekken erop gericht om inwoners in een stadsdeel of in het dorp met elkaar te verbinden. De plekken zijn beschikbaar voor actieve buurtbewoners en vrijwilligers om laagdrempelige activiteiten te organiseren. In de regel worden de activiteiten begeleid door vrijwilligers of kostendekkend ingehuurde docenten. Deze activiteiten zijn voor iedereen toegankelijk, maar als er behoefte aan is kunnen er ook activiteiten georganiseerd worden voor specifieke doelgroepen.

D66 Apeldoorn wilde minimaal één ontmoetingsplaats voor mensen met een psychische kwetsbaarheid maar in plaats daarvan kan in meer ontmoetingsplaatsen dit initiatief ook een plek krijgen. Ik ben blij met deze ontwikkeling maar ik ben ook zeer blij om andere wegen te hebben gezocht binnen de politieke wereld: de weg naar de ambtelijke dienst. Teksten blijken vaak op meerdere manieren uit te leggen en door algemene teksten te toetsen aan de praktijk ontstaat een betere aansluiting tussen de theorie en de praktijk.

Mijn opvatting is dat wij als raadsleden ons bewust moeten zijn van het feit dat wanneer het beleid goed is wij ook ons steentje kunnen bijdragen aan de uitwerking hiervan.  Amendementen en moties zijn gereedschappen binnen de politiek maar niet het enige waarmee politieke partijeen zich goed kunnen profileren. Misschien kom ik op die manier niet in het nieuws maar ik zit in de politiek omdat ik de samenleving graag wil dienen. Ik wil graag maatschappelijke doelen bereiken en niet mijn eigen ego strelen.

Luz Maria Camacho Raadslid D66 Apeldoorn

Inbreng algemene beschouwingen bij de begroting 2019

CDA CDA D66 Apeldoorn 02-11-2018 15:22

Donderdag 2 november jl. hielden de Apeldoornse partijen in de gemeenteraad algemene beschouwingen over de meerjarenprogrammabegroting 2019-2022. Elk jaar weer een bijzonder moment. Fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg sprak namens het CDA Apeldoorn de onderstaande woorden uit: Algemene beschouwingenbegroting2019 Het is vandaag precies 100 jaar geleden dat mevrouw Gerritje Gorsseling op 1 november 1918 is overleden. Veel weet ik niet over haar. Ze werd helaas slechts 33 jaar oud. Ze was getrouwd vanaf haar 24e levensjaar. Het kan niet anders, haar dood moet een enorme impact gehad hebben op haar omgeving.U vraagt zich vast af waarom ik haar hier benoem. Wat bindt ons vandaag hier en nu met de overledene van 100 jaar geleden?Nu, ze is begraven op de gemeentelijke begraafplaats aan de Soerenseweg. En daar is de gemeente dan weer de baas. Op die plek hebben haar familieleden, vrienden en kennissen afscheid van haar genomen. Net zoals mensen vandaag de dag op die plek nog steeds afscheid nemen van hun dierbaren.Eerder dit jaar stelde het CDA Apeldoorn vragen over het onderhoud van deze begraafplaats. Hoe het er daar uitziet is namelijk het directe gevolg van ons beleid. Daarmee zijn we precies bij het onderwerp van vandaag. Wat wij besluiten in deze raad treft mensen in de samenleving. In hun huis, op hun werk, in hun mobiliteit, in hun zorg, op de school, in hun portemonnee.We zijn samen verantwoordelijk voor welke richting het beleid opgaat en hoe daardoor het leven van inwoners van onze gemeente beïnvloed wordt. Met deze door ons gevoelde grote verantwoordelijkheid willen we aandacht vragen voor de volgende zaken:Als fractie zijn we tevreden met de wijze waarop het college ambities uit het bestuursakkoord heeft weten te vertalen naar een evenwichtige begroting. Daarbij weten we ook dat heel veel zaken de komende jaren verder moeten worden uitgewerkt. Veel keuzes worden gemaakt, soms ook niet.Voor het CDA Apeldoorn is belangrijk dat de Apeldoorner centraal blijft staan, dat we de Apeldoorner in zijn of haar kracht zetten. Dat betekent concreet dat een lokale overheid niet teveel taken naar zich toe moet trekken, maar dat de Apeldoorner vooral het vertrouwen moet hebben om zaken zelf op te pakken. En daar waar het echt niet lukt, springt de overheid bij. Deze begroting slaagt erin om die balans te vinden. Financiële beschouwingBelangrijk blijft dat we het financieel herstel ook de komende jaren blijven vormgeven. We kunnen gelukkig voldoende investeren in de samenleving en de lasten laag houden, maar qua financieel herstel is de gemeente Apeldoorn er nog niet. Het blijft om financieel degelijk beleid vragen. Hoewel het conform afspraak is, balen we wel van het hoge inflatiepercentage wat wordt gebruikt voor de verhoging van de ozb. Met als gevolg dat de lasten voor huishoudens toch ook dit jaar weer flink stijgen.JeugdhulpMaar de grootste zorg zit in de tekorten op de jeugdhulp. De in een brief van het college aangekondigde extra tekorten op de jeugdhulp het schetst een droevig beeld. We hebben onszelf de vraag gesteld of we met de kennis van deze tekorten, en het structurele karakter ervan, de begroting in deze vorm wel moeten willen vaststellen. Na zorgvuldige afweging zullen we dat wel doen, maar het zet wat ons betreft wel een rem op extra initiatieven, en kan leiden tot een beleidsarme begroting voor 2020.Maar de vraag is natuurlijk hoe het kan dat de tekorten in de jeugdhulp zo oplopen? We verwachten daarom op korte termijn een plan van aanpak van het college. In dat plan van aanpak willen we een analyse zien van de oorzaak, een antwoord krijgen op de vraag hoe het kan dat we niet in control zijn en zoekrichtingen voor een oplossing zien. Daarbij wil ik vaststellen dat het wat ons betreft in eerste instantie over de kwaliteit van zorg moet gaan. Een gesprek met de sector en hulpverleners is daarom ook cruciaal, om ook helder te krijgen hoe het in de praktijk werkt in het proces van diagnosestelling, toewijzing hulpmaatregel en uitvoering van de zorg. Overigens staan we in deze discussie niet alleen, vele gemeenten kennen het probleem. Het aangekondigde onderzoek van minister De Jonge naar de oorzaken van de tekorten is voor ons ook erg belangrijk, maar komt wel laat. Speerpunten voor het CDA ApeldoornDeze eerste begrotingsbehandeling van de raadsperiode is ook een moment om als partij aan te geven waar de speerpunten voor de komende periode liggen.1. Wij staan voor goede zorgvoorzieningen die dichtbij mensen is georganiseerd. Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving, en waar dat om welke reden dan ook niet mogelijk is bieden we in de wijk ondersteuning. Voor nu willen we in dit domein de volgende zaken benoemen:- Een belangrijke voorziening in de wijk is de ontmoetingsplek. Vaak zijn dat laagdrempelige plekken waar in de preventiesfeer veel resultaten worden bereikt. We willen graag het komende jaar met raad en college in gesprek hoe we deze waardevolle ontmoetingsplekken laagdrempelig kunnen houden.- Het mantelzorgwaardering wordt sterk gewaardeerd door mantelzorgers. Op dit moment moeten we dit jaarlijks vaststellen. Graag zien we dat deze blijk van waardering structureel wordt ingezet. We dienen hierover een motie in.2. Elke Apeldoorner wil wonen in een omgeving die schoon, veilig en goed onderhouden is. Op dit moment willen we daarvoor de volgende onderwerpen indienen:- In de verkiezingsperiode heeft het CDA Apeldoorn een punt gemaakt van luchtkwaliteit en het lawaai in de wijken nabij de snelwegen A50 en A1. We horen van bewoners dat het als een serieus probleem wordt ervaren. Daarom zijn we blij dat in de begroting staat dit te willen onderzoeken en we roepen het college dan ook op dat snel op te pakken.- Ook willen we 2 voorstellen doen voor het parkeren van de fiets in de binnenstad, door de openingstijden van de fietsenstallingen te verruimen en door fietsparkeervakken in het centrum te creëren.Passend onderwijsDebemoeienis van het CDA Apeldoorn en D66 t.a.v. het Passend Onderwijs is bekend. De CDA-fractie is al geruime tijd in gesprek met het voortgezet onderwijs over een project “Hall of Talent”. Doel hiervan is maatwerktrajecten aan te bieden aan leerlingen, die geen perspectief hebben in het reguliere onderwijs. Hierbij wil men ook gepensioneerde onderwijsgevendeninschakelen via De Kap. Uiteraard zullen ook andere partners zoals het Samenwerkingsverband hierbij worden betrokken. Het CDA overweegt een motie in te dienen om dit project eenmalig in de opstartfase te ondersteunen.Gezamenlijk optrekken in de gemeenteraadWe merken dat het in deze nieuwe raadsperiode (met veel nieuwe raadsleden) best even wennen is aan elkaar. Het mooie vind ik dat ieder raadslid, iedere partij voor Apeldoorn wil gaan. Dat is de gemene deler. Onze wens is dat we de komende jaren als gemeenteraad, met elke partij, gezamenlijk blijven optrekken.Toch wringt er wat mij betreft iets. In eerdere gesprekken, onder andere op de raadsconferentie, hebben we dat al met elkaar besproken. Hoe effectief zijn we als gemeenteraad? Wat bereiken we nu met elkaar?Ik wil dat markeren door 2 punten:- Als we naar deze begrotingsbehandeling kijken, dan moeten we toch constateren dat de gemeenteraad over een beperkt deel van de begroting spreekt? Een stroom van moties en amendementen, terwijl een fundamentele discussie over de kern van de begroting ontbreekt. Wat ziet de buitenwereld van wat we vanavond hier doen? En hoeveel impact hebben we nu eigenlijk met elkaar?- Ten tweede wil ik de vraag opwerpen of we als gemeenteraad nu over de juiste onderwerpen het gesprek voeren en of we daar voldoende tijd voor nemen. Ik merk dat we in een wekelijkse vergadermolen zitten, waarbij we amper de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan.Kortom: kunnen we met elkaar een structuur en cultuur bedenken waarin we wel de juiste thema’s aansnijden, voldoende tijd nemen voor de besluitvorming en het goede gesprek en het proces van besluitvorming vooral met de inwoners van Apeldoorn vormgeven? Minder vergaderen in huis van de stad, maar meer in de wijken, samen met de buurtbewoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven. En dat, zoals Piet Hein Donner bij Buitenhof zei, met een politiek die niet over tegenstellingen gaat, maar over samenwerken?Graag ga ik met jullie in gesprek over hoe we dit met elkaar kunnen verbeteren. Een raadswerkgroep moet dit oppakken. Als hiervoor een motie nodig is, hoor ik dat graag.AfsluitingWe wensen het college, de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad veel wijsheid, succes en Gods zegen toe bij het uitvoeren van deze belangrijke taken.Donderdag 1 november 2018,Jan Dirk van der Borg, namens de CDA-fractie

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.