Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam inzichtelijk

26 documenten

De nut en noodzaak van een nieuw gemeentehuis? Lijst KRAS vraagt duidelijkheid!

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 27-03-2024 12:46

Afgelopen jaar werd de gemeenteraad geconfronteerd met het voorstel de Ark om te toveren tot een luxe vergaderruimte tegen een prijs van minstens 1,5 miljoen euro. Een tijdelijke oplossing omdat het college toentertijd geen tijd had zich bezig te houden met een nieuw gemeentehuis. Tot een maand later de brief binnenkwam dat de wens voor een nieuw gemeentehuis er wel degelijk was en dat het bouwen ervan op korte termijn zou moeten gebeuren. De gemeenteraad werd de afgelopen weken meegenomen aan de hand van twee informatieavonden, puur gefocust op de locatiebepaling van dit nieuwe gemeentehuis.

De informatieavonden

Tijdens de informatieavonden zijn twintig mogelijke locaties gepresenteerd, met een gebrek aan informatie over beschikbaarheid of eigendomssituatie. De raadsleden werd aldus gevraagd om ‘op gevoel’ hun voorkeursscenario’s uit te spreken. De meeste voorkeursstemmen gingen hierbij naar de Mgr. C. Veermanlaan, waar zich tot op heden de Milieustraat bevindt. De drie locaties die uiteindelijk nader onderzocht zouden worden waren de eerdergenoemde Mgr. C. Veermanlaan, de Volkstuintjes (Tuinvreugde) en het voormalige Tase-terrein. De locatie bij de volkstuintjes kon op veel kritiek rekenen en werd ook zonder enige twijfel afgeschreven door zowel wethouder Kes als de burgemeester. Een vierde optie werd als resultaat daarvan toegevoegd; de Zuidzijde van de derde ontsluitingsweg.

College vraagt om aandacht voor bestuurlijke toekomst bij keuze locatie nieuwe gemeentehuis

Als onderbouwing voor de locatie aan de derde ontsluitingsweg gaf wethouder Kes aan dat de grond bij de volkstuintjes ook geschikt is voor woningbouw. Echter, wist de wethouder vervolgens op te merken, namens het college en VD ’80, dat vooral moet worden nagedacht over de bestuurlijke toekomst van de gemeente. Vooral dit laatste vraagt om nadere uitleg. Wordt hiermee voorgesorteerd op een gemeentelijke fusie?

Wij zien, net als het college, dat de derde ontsluitingsweg voor uitdagingen zorgt, waarbij de aankoop van de grond en het bouwen in bijzonder provinciaal landschap de grootste zijn. Ook de andere opties hebben zo hun voor- en nadelen. De grootste voordelen zijnde de grond die reeds in bezit van de gemeente waardoor een aankoop van gronden niet aan de orde is en de ruimte die de locaties bieden waardoor meerdere scenario’s per perceel kunnen worden uitgewerkt.

Lijst KRAS vraagt om een visie inzake gemeentelijke huisvesting

Bij de behandeling van het dossier de Ark heeft Lijst KRAS voorgesteld de focus te leggen op een integrale huisvestinganalyse/-strategie wat betreft de huisvesting van de diverse afdelingen/onderdelen binnen de gemeentelijke organisatie. Een onderbouwde visie van het college met betrekking tot de toekomstige huisvesting het ambtelijk apparaat, mist tot op heden. Waarom wordt nu gevraagd een besluit te nemen over een nieuw gemeentehuis, terwijl een paar maanden eerder het besluit moest worden genomen over de tijdelijke huisvesting van de gemeenteraad in de Ark voor de komende twintig jaar? Hieruit blijkt het ad hoc handelen van het college en ambtelijk apparaat in deze kwestie. In de optiek van Lijst KRAS had een vergelijkende haalbaarheidsanalyse moeten worden opgesteld, waarin meerdere scenario’s geanalyseerd en vergeleken zouden worden. Deze exercitie had hoogstwaarschijnlijk een nieuw gemeentehuis inclusief ruimte voor de gemeenteraad tot uitkomst zou hebben gehad.

Kortom, voordat een keuze kan worden gemaakt over de definitieve locatie van het nieuwe gemeentehuis zal naar de mening van Lijst KRAS eerst een volledige visie moeten worden uitgewerkt over de gemeentelijke huisvesting. Hierbij zouden factoren moeten meewegen als bezettingsgraad, functionele wensen en eisen, duurzaamheid, strategische ligging/spreiding van huisvesting, exploitatie- en onderhoudskosten en verbouwingskosten van bestaande panden. In een dergelijke analyse wordt de visie van het college duidelijk waarbij zij toelichting geven over de ‘bestuurlijke toekomst’ en worden specialistische adviseurs met bewezen ervaring gevraagd om hun expertise. Deze visie en analyse zijn noodzakelijk voor de gemeenteraad om een definitieve keuze te maken voor een toekomstbestendig, functioneel gemeentehuis.

Lijst KRAS pleit in 2024 voor verstandige financiële keuzes en meer oog voor financiële risico’s

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 24-01-2024 14:35

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2023 was er veel te doen over het financiële beleid van de gemeente. Door stijgende kosten voor personeel, (kapitaal)lasten en minder geld vanuit het Rijk om gemeentelijke taken uit te voeren, opereert de gemeente met een steeds krappere begroting. Tegelijkertijd hebben we veel ambities op het gebied van wonen, zorg, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen die allemaal veel geld kosten. Voor 2024 vraagt dit om verstandige keuzes en meer oog voor toekomstige financiële risico’s.

Sturen op risico’s in plaats van verrassingen achteraf

Als voorbeeld wijst Lijst KRAS naar de gemeentelijke CAO verhoging van 2024. In de begroting heeft de gemeente een stijging van 3% opgenomen. Echter heeft Lijst KRAS sinds oktober gewaarschuwd dat dit percentage aanzienlijk te laag is, omdat uit de tussentijdse CAO onderhandelingen al bleek dat de CAO verhoging 6% zou betreffen. Het gevolg hiervan is dat in 2024 de gemeente te maken krijgt met een extra kostenpost van 500 duizend euro, waarvan maar een deel vanuit de Rijksoverheid wordt vergoed. Ook voor 2025 is het waarschijnlijk dat de CAO verhoging te laag is begroot. De gemeente houdt wederom rekening met een loonstijging van 3%, terwijl de schattingen van het CPB m.b.t. het nieuwe CAO voor 2025 uitkomen op gemiddeld 5,6%. Dit zorgt voor vervelende verrassingen achteraf.

Dergelijke risico’s zijn ook terug te vinden bij grote projecten, zoals de derde ontsluitingsweg en renovatie van de Julianaweg. Voor aanvang van deze projecten was een grote inflatiestijging, zoals we dit de afgelopen twee jaar hebben meegemaakt moeilijk voor te stellen. Gaandeweg het project is het zaak om tijdig de prognoses bij te sturen, zodat je tijdig negatieve financiële verrassingen voor bent. Moeilijk, maar nodig wil je de begroting en de financiële uitgaven van projecten onder controle houden. Bij het afvalbeleid werd 1 miljoen euro aan meerkosten over het hoofd gezien, met als gevolg een forse en onverwachte stijging van de afvalstoffenheffing.

Wat zijn de financieel (on)verstandige beslissingen voor 2024?

Boelenspark

De verstandige keuzes die gemaakt moeten worden in 2024 zullen moeten bestaan uit wat noodzaak heeft en wat niet. Een uit het oog springend project waarover besloten moet worden is de renovatie van het Boelenspark. Bij grootschalige renovatie wordt er gesproken over een bedrag van 4 miljoen euro. Een enorm bedrag, waarbij je je kunt afvragen of het in deze tijd verstandig is om een zo’n bedrag te besteden aan een park dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd zoals het nu is. Het is zelfs het overwegen waard om het groot onderhoud van circa 1,8 miljoen euro uit te stellen. De reden hiervoor is dat er voor dit onderhoud krediet aangevraagd moet worden, er is geen potje beschikbaar. Er moet in onze ogen direct noodzaak voor onderhoud zijn. Het is verstandiger om een voorziening op te bouwen en vanuit deze spaarpot het onderhoud te verrichten. Op deze wijze wordt de solvabiliteit niet gelijk met een dergelijk bedrag verslechterd, maar periodiek tot het moment dat het onderhoud moet gaan plaatsvinden.

Afvalbeleid

Gezien de kosten van de avondopenstelling is Lijst KRAS het ook oneens met de besparing om de avondopenstelling te sluiten. Het is van belang voor de burger dat de servicegerichtheid van de gemeente van hoog niveau is. Iets wat Lijst KRAS wil blijven nastreven. Gezien de avondopenstelling vooral als doel heeft om de werkende burger van dienst te zijn, vinden wij dan ook dat de avondopenstelling in ere dient te worden hersteld. Daarnaast dient er actie te worden ondernomen

op bedrijven en mensen van buiten de gemeente die gratis hun afval deponeren. Met een pasjessysteem, zoals de ondergrondse afvalcontainers in onze gemeente, is dit wat ons betreft makkelijk te ondervangen. Het systeem is er namelijk al.

Het zijn de eerste stappen die in een groter plan dienen te worden uitgevoerd, waardoor we tot het gewenste resultaat komen. Het motiveren van burgers om beter hun afval te scheiden valt daar ook onder. Afvalscheiding is van groot belang in de strijd tegen de afvalkilo’s, omdat daardoor het aantal kilo’s (door bijv. vochtopname) verminderd wordt en de uiteindelijke rekening voor de gemeente en inwoners lager uitvalt.

Financiële weerbaarheid

Uiteindelijk zal de gemeente in 2026 financieel weerbaar moeten zijn mocht het rijk haar plannen niet of onvoldoende willen veranderen ten opzichte van de bijdrage uit het gemeentefonds. In 2026 wordt de bijdrage uit het gemeentefonds door het rijk bevroren en wordt verwacht dat gemeenten veel moeite hebben om te komen tot een sluitende begroting. Als protestactie hebben veel gemeenten, waaronder onze gemeente, besloten om voor 2026 en 2027 een niet sluitende begroting te presenteren. Begrijpelijk, maar het is wel zaak om de kosten onder controle te houden, zodat het bewust gecreëerde tekort van 2026 niet te veel oploopt met alle financiële gevolgen voor onze inwoners van dien. Het is dus van belang dat de gemeente scherper dan voorheen de kosten controleert en beheerst, zodat we tijdig kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Wordt vervolgd.

Fractie Lijst KRAS

Kwaliteitstoerisme Edam-Volendam, ten gunste van ondernemers én bewoners

VVD VVD GroenLinks CDA Edam-Volendam 14-11-2019 03:39

Een flink deel van de ondernemers en bewoners in Edam-Volendam is direct of indirect economisch afhankelijk van het toerisme. De prognoses van het aantal bezoekers groeien gestaag. Maar net als in Amsterdam lijkt de kritische grens in Volendam en in Edam bereikt. Op dit moment overheerst de onvrede over het massa toerisme onder veel bewoners.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37331/kwaliteitstoerisme-edam-volendam-ten-gunste-van-ondernemers-en-bewoners

Positieve ontwikkelingen; een breed gedragen STIEV en Toeristisch Platform

In 2015 is er een nieuwe toeristische visie goedgekeurd door de gemeenteraad. Helaas is er nog niet veel terecht gekomen van deze visie door verschillende omstandigheden. In 2018 was er een kantelpunt, er ontstond uit de fusie tussen VVV Edam en VVV Volendam een nieuwe organisatie: Stichting Tourist Information Edam-Volendam (STIEV). Zij hebben samen met de horeca en de ondernemers, en in een later stadium met raadsleden, ambtenaren en de wethouder, in verschillende bijeenkomsten de verwachtingen, ambities en doelstellingen besproken. Hieruit is in eerste instantie een breed gedragen businesscase en uiteindelijk een Toeristisch platform Edam-Volendam-Zeevang (TP) ontstaan.

Kwaliteitstoerisme, economische ontwikkeling en leefbaarheid versterken elkaar

In de bijeenkomsten werd duidelijk dat we niet een tweede Valkenburg willen worden. Om uit de negatieve spiraal van vrijgezellen weekenden en fastfood ketens te komen, moet de kwaliteit van het toeristisch aanbod omhoog en verspreid worden over de gehele gemeente. De kwaliteitstoerist zoekt langere verblijfsmogelijkheden en een breder toeristisch aanbod. De economische ontwikkeling binnen de gemeente en de leefbaarheid van de openbare ruimte is van groot belang om dit type toerist een interessant, aantrekkelijk en kwalitatief goed toeristisch product te kunnen aanbieden. Het verbeteren van de openbare ruimte, zichtbaarheid van tradities en de geschiedenis als inspiratiebron zijn een aantal onderdelen van het plan. Iedere toerist, ondernemer én bewoner zal hier van profiteren.

Motie VVD: geld reserveren voor de uitvoering van de toeristische visie

In de Begrotingsraad van 7 november jl. hebben de VVD, Groen links en Lijst Kras moties ingediend om de positieve ontwikkelingen van de STIEV en het TP een vervolg te geven vanuit de politiek. Met een paar aanpassingen werd dit een gezamenlijke motie van de 3 partijen en sloot het CDA zich er bij aan. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen, waardoor er geld beschikbaar komt om in samenwerking met het TP een start te maken met de uitvoering van de plannen. Dit zal leiden tot een toename van het kwaliteitstoerisme, een stimulans voor ondernemers én meer tevreden bewoners.

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Euroart!

VVD VVD Edam-Volendam 04-10-2019 05:43

De afgelopen week was ik samen met wethouder Tuijp naar Kazimierz Dolny, een kunstenaarskolonie in Polen. Het was een leerzame en leuke trip, waar vertegenwoordigers van allerlei Europese kunstenaarskolonies bij waren. Ook de Europese Commissie was vertegenwoordigd. Wij kunnen daar ons (financieel, economisch en cultureel) voordeel mee doen. Volgend jaar vindt de conferentie plaats in Edam-Volendam, uiteraard in Art Hotel Spaander, want die kunstcollectie is de reden waarom we zijn aangesloten bij dit netwerk. We gaan het uiteraard gebruiken als vliegwiel, om onder meer een andere doelgroep qua toerisme aan te spreken.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36660/euroart

Ook een belangrijk onderwerp en een belangrijk doel van de gemeenteraad, is om meer woningen te bouwen in alle kernen. Daartoe ligt er nu een voorstel over de herbestemming van bedrijfslocaties in dorpslinten. Samen met wethouder Koning werd een voorstel besproken dat meer ruimte kan bieden dan er nu wordt gegeven. Dat kan een impuls zijn voor de hoognodige woningen, maar ook voor de economie, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid bijvoorbeeld.

Een leuk momentje was verder het in ontvangst nemen van de nieuwe kolkenzuiger. De oude reed al vanaf 2002. Zowat het hele gemeentelijke wagenpark is nu vernieuwd. En deze wagen voldoet aan de nieuwste milieueisen en is speciaal gebouwd op een kleinere wielbasis om ook in de oude kom het noodzakelijke werk goed te kunnen verrichten.

Tenslotte, ook niet onbelangrijk, besprak de gemeenteraad de ideeen van het college voorafgaand aan de nieuwe begroting voor 2020. Omdat we allerlei ambities hebben, bijvoorbeeld voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, moet de gemeente keuzes maken. Want een euro kan maar 1 keer uitgegeven worden, ook door de gemeente.

De voorstellen van het college leiden tot een beperkt overschot per jaar. En de gemeenteraad gaf onder meer aan dat gewoon goed onderhoud inderdaad van groot belang is en dat ook heel goed naar de kosten van de eigen organisatie gekeken moet worden, voor sprake kan zijn van lastenverhogingen. Het college gaat nu de laatste hand leggen aan de begroting, die in november door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.

Wim RunderkampWethouder

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:14

Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36070/meer-zekerheid-busvervoer-edam-volendam-en-waterland

Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven.

Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte.

De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen:

de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot isin geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc.

Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken.

Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft.

Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets.

Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen.

De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan.

Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben.

Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam,Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Thema van de week is leefbaarheid! ...

VVD VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:09

Thema van de week is leefbaarheid! De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen. Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap. Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet. Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen. Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog. Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck. Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden. Wim Runderkamp, Wethouder

Leefbaarheid

VVD VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:05

De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35956/leefbaarheid

Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap.

Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet.

Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen.

Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog.

Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck.

Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden.

Wim Runderkamp,Wethouder

Leesvoer op zondag: de eerste editie ...

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 24-03-2019 14:17

Leesvoer op zondag: de eerste editie van 'Gudy blogt'. In deze blogserie zal Gudy Koning-van Den Hogen regelmatig schrijven over de bijzondere en opvallende dingen die zij meemaakt als GroenLinks-raadslid. Vandaag in blog #1: de klimaatmars.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.