Nieuws van politieke partijen in Ermelo inzichtelijk

72 documenten

Zorgen over de kadernota 2024

PvdA PvdA Ermelo 07-05-2023 11:36

Een kadernota van een gemeente is een belangrijk document dat de richting aangeeft voor het beleid van de gemeente in de komende jaren. Het wordt opgesteld door het college van burgemeester en wethouders en wordt vastgesteld door de gemeenteraad. In … Vervolgd

The post Zorgen over de kadernota 2024 first appeared on Progressief Ermelo.

Zorgen over de kadernota 2024

Progressief Ermelo Progressief Ermelo Ermelo 07-05-2023 11:36

Een kadernota van een gemeente is een belangrijk document dat de richting aangeeft voor het beleid van de gemeente in de komende jaren. Het wordt opgesteld door het college van burgemeester en wethouders en wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

In de kadernota worden de hoofdlijnen van het beleid van de gemeente voor de komende jaren beschreven. Er wordt aangegeven welke doelen de gemeente wil bereiken en hoe ze dat denkt te doen. Daarbij wordt gekeken naar verschillende onderwerpen, zoals de financiën van de gemeente, de zorg, het milieu, de veiligheid en de economie.

De kadernota is belangrijk omdat het richting geeft aan de verdere beleidsontwikkeling van de gemeente. Op basis van de kadernota wordt verder gewerkt aan beleidsplannen voor specifieke onderwerpen. Ook vormt de kadernota de basis voor de begroting van de gemeente.

De kadernota is ook een document dat de gemeente gebruikt om te communiceren met de inwoners. Het biedt de mogelijkheid om mee te denken over het beleid van de gemeente en erop te reageren. Inwoners kunnen bijvoorbeeld hun mening geven over de voorgestelde doelen en plannen.

Bert Visser, raadslid

PvdA PvdA Ermelo 12-03-2023 00:01

Sinds 1984 woon ik in Ermelo. Ons mooie dorp bood al die tijd een thuis voor ons gezin: Een groene gemeente met prachtige voorzieningen. Inwoners met zorg, respect en aandacht voor elkaar. Vanwege de ligging en bereikbaarheid een goede locatie … Vervolgd

The post Bert Visser, raadslid first appeared on Progressief Ermelo.

Afscheid raadsleden en wethouder Progressief Ermelo

PvdA PvdA Ermelo 05-05-2022 13:21

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Progressief Ermelo namen twee zeer gewaardeerde raadsleden afscheid van de fractie, namelijk voormalig fractievoorzitter Anneke Knoppert en voormalig fractielid Alex Kleijnen. Zij werden door voorzitter Bea van ’t Hul toegesproken en hartelijk bedankt voor hun … Vervolgd

Bomen en groen nu prominent op de agenda

PvdA PvdA Ermelo 15-01-2022 13:40

Heel wat kopjes thee heeft Anneke Knoppert de afgelopen 10 jaar gedronken met inwoners van Ermelo. Omdat zij het als raadslid van Progressief Ermelo belangrijk vond dat zij hun stem konden laten horen en om gemaakte keuzes uit te leggen. … Vervolgd

There is no such thing as bad publicity – maar of dit ook nu op gaat?

PvdA PvdA Ermelo 25-11-2021 12:39

Door Evelien Kars – Via een collega raadslid werd ik geattendeerd op een stuk gepubliceerd in het Ermelose Weekblad: “Raad vindt college schuldig vertraging”. Ik werd daarop geattendeerd omdat ik daarin werd geciteerd. Op zich niet bijzonder, maar nu wel, … Vervolgd

Ermelo houdt vast aan eigen standaard

PvdA PvdA Ermelo 13-11-2021 15:02

Door Alex Kleijnen – Ermelo biedt extra ondersteuning aan huishoudens met een inkomen tot maximaal 130% van de bijstandsnorm. Daarmee onderscheidt onze gemeente zich positief ten opzichte van andere gemeenten in onze regio. Er kwam echter een raadsvoorstel om te … Vervolgd

Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland

VVD VVD Ermelo 26-06-2020 19:36

De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) wil een overschot van 8 miljoen over 2019 in het geheel toevoegen aan haar reserve. Op voorstel van de VVD steekt de gemeenteraad Ermelo daar een stokje voor. Het tekort over 2018 van 2,75 miljoen dat de 22 gemeenten moesten bijpassen, wordt terug geeist. Het is nu aan burgemeester André Baars om de collega-burgemeesters in de VNOG achter dit voorstel te krijgen. VVD fractievertegenwoordiger Piet Woltman licht toe:

The post Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland appeared first on VVD Ermelo.

Cultuur in Ermelo

SGP SGP Ermelo 25-06-2020 00:00

Zoals aangekondigd gaan we in deze aflevering van onze serie over cultuur (of kunst) in op de situatie in onze woonplaats Ermelo. 

Gemeentelijke begroting

In de gemeentelijke begroting 2020 zijn voor de posten sport en cultuur de volgende bedragen opgenomen *

• Sport € 2.502.000 per inwoner € 93,00

• Cultuur € 2.266.000 per inwoner € 94,00

Ter vergelijking; voor de post groen is € 2.926.000 = € 109 per inwoner uitgetrokken

* Bron: Begroting gemeente Ermelo ‘in één oogopslag’.

Houding SGP- fractie

Met betrekking tot de situatie in Ermelo heb ik de heer F(rans). Snoek, het langstzittend SGP-raadslid een aantal vragen voorgelegd die hij zo vriendelijk was te beantwoorden, waarvoor ik hem hartelijk bedank.

1. Hoe is de houding van de SGP in Ermelo ten opzichte van cultuur/kunst? Wordt er bijv. bij de begrotingsbehandeling tegen een aantal posten gestemd. Gebeurt dit met een verhaal, of alleen tegenstemmen?

In de begrotingsbehandeling (tegenwoordig begint het al met de Kadernota) is door de SGP in Ermelo altijd tegen kunst en cultuur gestemd. Soms is het met een verhaal, korter of langer, maar ook wel met een stemverklaring. De Raad weet inmiddels wel hoe de SGP erin staat en wat de argumenten zijn. De andere raadsleden zouden verbaasd zijn als we dat niet deden.

2. Welke posten zijn dit en waarom?

Het gaat met name over Kunst, omdat de praktijk leert dat dit vaak grensverleggend en prikkelend is op zedelijk gebied. En als iemand bijvoorbeeld een cursus koken of sterrenkijken wil volgen bij de Volksuniversiteit, dient dat voor eigen rekening te zijn. Over het algemeen stelt de SGP dat dit geen kerntaken van de gemeente zijn. Het feit dat men dan van de straat is, vindt de SGP geen deugdelijk argument om te subsidiëren.

3. Zijn er posten op dit beleidsterrein waar wel mee ingestemd wordt (in het verkiezingsprogramma wordt bijv. genoemd ‘De SGP is voor sportbeoefening als vrijetijdsbesteding). Wat betekent dit bijv. voor subsidiëring van clubs, verenigingen die niet op zondag spelen?

Door de raad van Ermelo is jaren terug al bepaald dat sportbeoefening tot de kerntaken van de gemeente behoort. En in het kader van (veel) te groot lichaamsgewicht onder de jeugd, kon de SGP daar wel enigszins in mee gaan. Vandaar dat bijvoorbeeld de sportdagen op de scholen een subsidie krijgen waar we achter staan. Voorts is ons standpunt dat het verenigingsleven (ook de sportverenigingen) zichzelf dient te bedruipen. Waarom wordt er onterecht onderscheid gemaakt tussen een voetbalvereniging en een schaakclub? De een wordt wel gesubsidieerd en de ander niet. Een bijkomend punt is de zondagsport, waarvoor de SGP in Ermelo altijd tegen gestemd heeft. Over het algemeen wordt er (nog) niet op zondag gesport, met uitzondering van de tennisvereniging en het sporten in Calluna. Hier heeft de SGP altijd tegen geageerd. De grootte van het nieuwe Calluna doet echter vrezen voor meer zondagsport, omdat het aan officiële afmetingen voldoet en die (inter)nationale wedstrijden worden meest op zondag gespeeld.

4. Is die houding in de loop van de jaren veranderd?

Landelijk is dit wel wat opgeschoven. Was er vroeger, naast het principiële, bijvoorbeeld ook het zgn. nuttigheidsargument. Daar lees ik nu niet meer over. Verschuiving is er ook in de aandacht voor verantwoorde recreatie en sport (wat dit ook moge zijn). Als argumenten worden o.a. genoemd de toenemende vrije tijd en de woonsituatie in grotere steden (dicht op elkaar, weinig groen e.d.) De houding ten opzichte van de sport is inderdaad iets veranderd als het gaat over de eerdergenoemde gezondheidstoestand onder met name de jeugd. In de jaren zestig van de vorige eeuw (vóór mijn raadslidmaatschap) waren er ook wel bezwaren tegen het subsidiëren van de recreatie in het algemeen. Maar gezien de stressvolle tijd is een korte retraite niet verkeerd en omdat Ermelo toch een gemeente bij uitstek is wat de recreatie betreft, staat de SGP er wel achter dat er bijvoorbeeld via de plaatselijke VVV gemeentelijk geld aan uitgegeven wordt. Maar ook hier komen soms geluiden tot ons dat er mogelijk ook op zondag activiteiten worden georganiseerd. Hier zal de SGP altijd tegen zijn.

5. Eventuele andere interessante of relevante gegevens met betrekking tot dit onderwerp. De Muziekschool (sinds 2013 failliet) had altijd onze instemming in het kader van faciliteiten bieden voor buitenschoolse muziekactiviteiten. Ook de openbare bibliotheek heeft de SGP de laatste jaren gesteund. Op voorstel van de SGP werden de ‘goede’ boeken gelabeld met een kerkje, maar we hebben ook regelmatig onze stem laten horen over zedeloze en godonterende literatuur.

Interview Burgemeester Baars

SGP SGP Ermelo 22-06-2020 00:00

Op donderdag 23 april jl. startte ik om kwart over 11 mijn laptop op en wachtte op een inkomende oproep. Een paar dagen daarvoor kwam er vanuit de redactie het idee om in deze ingrijpende tijd een hoofdartikel te plaatsen gerelateerd aan de huidige omstandigheden. Om die reden besloten we om contact te zoeken met iemand die in deze tijd onze gemeente bestuurt. Al snel kregen we een positieve reactie: Een interview met burgemeester A. Baars van Ermelo zou op korte termijn mogelijk zijn. Niet via de gebruikelijke weg van een bezoek aan het gemeentehuis, maar via een online meeting. Het onderstaande interview volgde. 

Hoe ervaart u deze tijd?

‘Het is een heel bijzondere en onwerkelijke tijd’, vertelt de heer Baars, burgemeester van Ermelo. ‘We hebben tijdens de rampenoefeningen over een pandemie gesproken, maar nu we er midden in zitten merk je de impact pas. Dit virus heeft zoveel invloed op ieder individu en daarmee ook de gehele samenleving.’ Met de burgemeester gaat het tot nog toe goed: ‘Soms moet je maatregelen nemen die tegen je gevoel in gaan. Je zou meer vrijheid willen geven aan de mensen, maar dat is vaak echt niet mogelijk en dat vind ik heel lastig.’

Hoe is dat om thuis te werken als burgemeester?

‘Als burgemeester heb ik een kamer voor mezelf in het gemeentehuis. Ik ben daar elke dag wel een poos te vinden, omdat ik daar makkelijk en snel toegang heb tot stukken en rapporten. Als het even kan werk ik thuis en ook vergader ik veel online.’

Wat doet u als burgemeester in deze hectische tijd, zijn er grote veranderingen in uw werkzaamheden?

‘We hebben een gemeentelijk beleidsteam. We hadden in het begin bijna dagelijks contact met elkaar om de maatregelen, die de overheid ons heeft opgelegd, zo goed mogelijk te vertalen naar de burgers. We hebben in Nederland de Gecoördineerde Regionale IncidentenbestrijdingsProcedure ontwikkeld, afgekort ‘GRIP’. Deze procedure omvat 5 fasen, waarbij in Nederland nu fase 4 van de GRIP van kracht is, de een-na-hoogste fase dus. Dit betekent dat er is sprake is van een gemeenteoverschrijdend incident, de hulpdiensten moeten in meerdere gemeenten optreden, waarbij bestuurlijke coördinatie aan de orde is. Daarom helpen de rijksdienst en de veiligheidsregio waarin Ermelo zich bevindt mee. De taak van de burgemeester in deze tijd is om te kijken hoe de landelijke maatregelen en afspraken vanuit de Veiligheidsregio in de eigen gemeente uitgevoerd kunnen worden. Nederland bestaat uit 25 veiligheidsregio’s die elk een eigen voorzitter hebben. De gemeente Ermelo valt onder de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland. Met de bestuurders van de andere gemeenten binnen deze veiligheidsregio heeft de burgemeester van Ermelo regelmatig contact. De burgemeester probeert alles goed in beeld te houden en hij overlegt waar nodig, bijvoorbeeld of er zorgpunten zijn of waar het beleid vragen oproept. De leiding ligt bij Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn en ook de voorzitter van de veiligheidsregio. Hij krijgt in het landelijke overleg, waarbij alle 25 veiligheidsregio’s van Nederland samen komen met de minister-president, te horen welke beslissingen hij moet nemen en deze maakt hij weer kenbaar aan gemeenten die binnen zijn veiligheidsregio vallen.’

Wat vindt u van de volgende stelling? ‘De burgemeester is uiteindelijk verantwoordelijk voor het uit te voeren/ uitgevoerde beleid.’

‘De veiligheidsregio is verantwoordelijk voor het beleid in GRIP 4 fase, momenteel geldt deze fase voor de Coronasituatie. De burgemeester moet echter de maatregelen als het ware uitvoeren in de richting van en uitstralen naar de inwoners van Ermelo. Een lokaal voorbeeld: Als iemand in Ermelo een feest organiseert, terwijl dat in deze tijd niet mag; dan krijgt die persoon een dwangsom van de veiligheidsregio. De burgemeester is dus verantwoordelijk voor het uitvoeren van het landelijk opgelegde beleid’.

Wat kan de gemeente concreet doen om de coronacrisis het hoofd te bieden; of is er een standaard protocol aanwezig wat men van de plank trekt en waarmee men de acties bepaalt?

‘Er zijn crisisprotocollen, deze voldoen met een oefening. Echter is het wel zo dat als het eenmaal zover is, die protocollen eigenlijk aan de kant geschoven kunnen worden. Die protocollen voldoen lang niet altijd in de werkelijkheid. We hebben in Ermelo een intern crisisprotocol. Aan de hand daarvan wordt gekeken welke kritische bedrijfsprocessen hoe dan ook moeten blijven doorgaan. Een voorbeeld is het opnemen van, overlijdens- of geboortegegevens dit in het bevolkingsregister. Daarentegen kunnen aanvragen voor bepaalde (bouw)vergunningen soms wel even wachten. Bij dit soort zaken kijkt de gemeente, met een aantal mensen die hiervoor aangesteld is, naar de urgentie van de zaak en kijkt waar haast bij is wat uitgesteld zou kunnen worden’. ‘Een voorbeeld uit het protocol dat nu gehanteerd wordt is, dat er beschreven staat dat bezoekers alleen op het gemeentehuis terecht kunnen als hiervoor een afspraak voor gemaakt is. Voor de veiligheid van onze bezoekers en eigen medewerkers hebben we nu wel doorzichtige afschermingsschotten geplaatst. Zo kunnen we wel inwoners ontvangen en werken we corona-proof.'

Wat zijn de reacties van de bevolking en krijgt u begrip?

‘Mensen zijn innovatief en creatief. Zo wordt er gekeken hoe bepaalde activiteiten toch doorgang kunnen hebben. Toch moet je soms mensen teleurstellen. In je eigen ‘naastegevoel’ wil je dan soms ‘ja’ tegen iets zeggen. Maar je taak is dan toch om er een ‘nee’ voor in de plaats te geven. Dit is soms lastig uit te leggen, maar het moet wel. Over het algemeen krijg ik meer begrip dan onbegrip. Toch zie je ook wel eens mensen die voor jou lijken te denken en oordelen, dat zie je bijvoorbeeld op sociale media. Ik probeer als burgemeester zo min mogelijk te reageren op sociale media, zeker als er tegenstrijdigheid is. Wel probeer ik mensen te bellen, want elkaar spreken is belangrijk. Als iets niet goed gaat dan bel ik ze op en vaak komt er dan alsnog begrip’.

Zijn er keuzemogelijkheden in de manier hoe we het Coronavirus aanpakken of is er één landelijke of regionale manier die voldoet?

‘Er is een landelijke richtlijn, daarin staan met name de maatregelen waar we het allemaal mee eens zijn. Maar je hebt soms een situatie waarin deze richtlijn niet volledig is. Een voorbeeld hiervan is de sluiting van Strand Horst. In het eerste weekend waren daar meer dan honderd kitesurfers aanwezig. Deze hielden op het water voldoende afstand, maar op het land gingen ze elkaar helpen om in te pakken en dergelijke. Kitesurfen is heden ten dage niet verboden, maar de landelijke verordening tot het houden van anderhalve meter afstand kwam hierbij wel in het gedrang. Toen heeft de gemeente lokaal de verordening strenger gemaakt door de parkeerplaats te sluiten voor surfers en kitesurfers. Dit was niet beschreven in het de landelijke verordening, maar dit was wel nodig in Ermelo. De markt is ook een voorbeeld, in de verordening staat niet dat markten dicht moeten. Echter is de Ermelose markt te klein om anderhalve meter afstand te houden als alle kramen aanwezig zijn. Daarom heeft de gemeente in de eerste weken besloten dat de ‘foodkramen’ open beven en de ‘non-food’ kramen tijdelijk niet opgesteld konden worden. Voor die gesloten kramen moet de gemeente dan weer iets bedenken om die ondernemers tegemoet te komen. Inmiddels is het marktgebied tijdelijk uitgebreid en zijn alle kramen weer aanwezig, maar dat moest wel eerst mogelijk worden gemaakt.’

Wat is de invloed van het college ten aanzien van de keuze voor een bepaalde aanpak van de problemen?

‘Een crisissituatie zet het college in principe buiten spel, maar zo werkt het echter niet helemaal. Als burgemeester en voorzitter van het crisisteam moet ik soms maatregelen nemen waar discussie over is. In het gemeentelijk beleidsteam zit bijvoorbeeld wel de wethouder van de afdeling zorg, die maakt voor dat moment dan deel uit van het beleidsteam. Hij vergadert vanuit zijn vakkennis mee. Om een voorbeeld te noemen: We hoorden recent de maatregel dat sportverenigingen weer mogen beginnen, dus nu zit de wethouder sport, als dat onderwerp centraal staat, ook bij dat beleidsteam. Zo is ook de wethouder financiën aanwezig geweest toen de keuze gemaakt werd dat heffingen en lasten voor bedrijven uitgesteld moesten worden, dit om ervoor te zorgen dat bedrijven liquiditeit zouden houden. Op die manier worden soms wethouders erbij betrokken, maar in de collegevergaderingen gaat het niet direct over de maatregelen’.

Wordt er een risicoanalyse gedaan met experts ten aanzien van bepaalde aanpakken die gekozen kunnen worden?

'De experts zijn in het geval van de gemeente Ermelo vakambtenaren, waarbij de beleidsmedewerkers meehelpen.  In het crisisteam zit de adviseur crisisbeheersing, de gemeentesecretaris, de wethouder zorg en de adviseur crisiscommunicatie. Onder dit team zit een team van ambtenaren. Als er vragen in het college worden gesteld worden deze meegenomen en uitgezet bij de ambtenaar die ermee gemoeid is. Zij komen vervolgens op hun beurt met een voorstel en brengen dit in het gemeentelijk beleidsteam. We maken geen gebruik van experts van buitenaf, de landelijke informatie krijgen we al. Er zijn enkel interne experts voor het plaatselijke niveau’.

Als we naar de afstemming met de gemeenteraad kijken, vindt er dan nog overleg plaats tussen u en de collega’s?

‘Elke week vindt er een collegevergadering plaats. Elke dinsdag morgen is er fysiek contact in een grote zaal met voldoende afstand en dan nemen we de te nemen beslissingen. Voor alle andere zaken spreken we elkaar online’.

Hoe reageert de gemeenteraad op de tot nu toe getroffen maatregelen?

‘Tot nu toe is er heel goed en positief gereageerd. De gemeenteraad is met enige regelmaat geïnformeerd over de situatie. Ik houd zo nu en dan contact met fractievoorzitters en als ze vragen hebben krijgen ze daar zo spoedig mogelijk antwoord op. Men is zich bewust van de organisatie. Maar ook voor raadsleden is het soms moeilijk om alle consequenties te overzien. Zo is er op dit moment een duidelijke instructie van de veiligheidsregio dat er geen erehagen tijdens uitvaarten mogen zijn. Daar zijn vragen over gesteld in de krant en in de sociale media en we hebben een duidelijk antwoord gegeven dat dat niet mag. Ik merk dat daar veel onbegrip voor is. Want we hebben hier en daar gezien dat het toch gebeurd is. Wij kunnen voor dit soort zaken geen toestemming geven, hoe moeilijk dat ook is, omdat de verordening heel duidelijk zegt dat bijeenkomsten – want dat is zo’n erehaag eigenlijk wel – niet toegestaan zijn. Daarbij komt dat de erehagen de voorgeschreven anderhalve meter niet bevorderen omdat mensen vanuit hun emoties toch sneller dichter bijeenkomen. Bij een aantal mensen en ook raadsleden valt deze regel heel zwaar. Toch valt deze beslissing onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Veiligheidsregio, immers we zitten nog steeds in de ‘GRIP 4 situatie’, en als burgemeester moet ik me aan de landelijke verordening houden en kan dit dus niet toestaan, hoe moeilijk zo’n beslissing ook is’.

Hoe houdt de gemeente contact met de bevolking?

‘De gemeente houdt digitaal, op sociale media, contact met de bevolking. De mensen weten mij te vinden. Ik krijg appjes en mailtjes en soms bel ik met de mensen. Verder loop ik ook wel eens ergens rond en zo spreek ik mensen ook wel eens aan. Als gemeente worden we ook vaak gebeld. Mensen melden bijvoorbeeld ook handhavingszaken, juist in deze tijd waarbij we samen moeten zorgen dat we 1,5 meter afstand houden, niet samenscholen en ons aan de andere regels houden. Daarom heeft de gemeente ook meer BOA’s ingezet die op deze meldingen af gaan. Alleen samen krijgen we corona onder controle’.

Hoe monitort men hoe de aanpak en de bestrijding van het virus verloopt?

‘Dit zijn maatregelen die landelijk uitgezet worden. Maar als ons gevraagd wordt om iets lokaal te organiseren op dat gebied, dan doen we dit natuurlijk wel zo snel mogelijk. Maar over het algemeen wordt de aanpak meer op regionaal niveau geregeld’.

Wat is nu de uitwerking van het beleid tot nu toe?

‘Ik ben tevreden over het beleid dat nu wordt gevoerd. Ook ben ik tevreden met onze inwoners. Zo zijn bijvoorbeeld de kerken gebeld en toen is de situatie uitgelegd. Op korte termijn gaven de kerken aan er alles aan te doen om hun kerkdiensten anders in te gaan richten, daar was ik heel blij mee. Dit is nog maar één voorbeeld.’ Ook van verschillende bedrijven is de burgemeester onder de indruk; ‘de snelheid waarmee de winkeliers hebben ingespeeld op deze situatie is bijzonder, creatief, innovatief en verantwoordelijk: daar ben ik echt trots op! De supermarkten en de andere sectoren wil ik ook via deze weg bedanken voor hun snelle handelen.’

Wat is de invloed van de veiligheidsregio? Is er samenwerking tussen gemeenten in die veiligheidsregio en wat is de rol van u als burgemeester daarin?

‘De gemeente Ermelo werkt momenteel samen met gemeentes in de regio Noord-Veluwe, gemeenten als Harderwijk en Zeewolde. Daar proberen we zoveel mogelijk mee af te stemmen zodat veel maatregelen in meerdere gemeenten hetzelfde kunnen worden gehanteerd. Ik overleg als burgemeester met die gemeenten voor de besluitvorming. Wat wel van belang is, dat dat Zeewolde onder een andere Veiligheidsregio valt als Harderwijk en Ermelo. Op uitvoeringsniveau kunnen er dus verschillen zijn’.

Hoe helpt de gemeente ondernemers die grote schade ondervinden?

‘De gemeentelijke lasten zijn uitgesteld, de heffingen en dat soort zaken. Waar wij ook op ingezet hebben is om versneld aanvragen van ondernemers af te handelen. Sommige bedrijven krijgen een subsidie zodat ze liquiditeit houden, dat moeten wij als gemeente uitvoeren. Verder hebben we geen subsidiemaatregelen getroffen, maar we houden de vinger aan de pols. Als een bedrijf toch meer steun nodig heeft zal dat via een meer individuele aanpak gedaan worden’.

De burgemeester wenst een ieder van ons gezondheid toe en hoopt dat we de crisis snel te boven komen. ‘We doen ons best als gemeente om ervoor te zorgen dat iedereen weer zo snel mogelijk in een normale situatie komt.’

Als redactie van Calvijn willen wij de burgemeester hartelijk danken voor zijn medewerking aan dit interview. Wij wensen hem wijsheid en bovenal Gods zegen toe, zowel persoonlijk alsook in zijn verantwoordelijke functie. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.