Nieuws van D66 in Gelderland over SGP inzichtelijk

2 documenten

Het tweede trimester in West Betuwe

D66 D66 SGP ChristenUnie VVD Gelderland 15-09-2019 12:11

Hollen en (bijna) stilstaan

Het was buffelen voor onze fractie en steunfractie de laatste twee maanden voor het zomerreces. Naast het campagnevoeren voor de Europese Verkiezingen ging veel energie zitten in de voorbereidingen op de raadsvergadering van begin juli waarin de perspectievennota besproken en vastgesteld werd. Op basis van deze nota wordt op dit moment ambtelijk de begroting voor 2020 opgesteld die op donderdag 7 november in de gemeenteraad besproken gaat worden. Ondertussen namen we ook tijd voor heel andere zaken.

BEZOEK GEOFORT HERWIJNEN

Met kandidaat voor het Europarlement Rita Braam en kandidaat-lid Eerste Kamer Alexandra van Huffelen hebben we samen met D66 Culemborg op zondag 19 mei een bezoek gebracht aan het Geofort in Herwijnen. D66 West Betuwe is trots op hoe het Geofort op een innovatieve manier onderwerpen als cartografie aan bezoekers overbrengt en daarbij gebruik maakt van het landschap en de omgeving.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

 

RADARTOREN HERWIJNEN

De vaste Tweede Kamercommissie defensie behandelde 4 september het besluit van de staatssecretaris Barbera Visser van Defensie om in Herwijnen een nieuwe radartoren te plaatsen. De gemeenteraad en het college van B&W van Lingewaal wilden niet meewerken aan plaatsing van de radar en daarom besloot Defensie tot toepassing van de Rijkscoördinatieregeling (gedwongen inpassing). Meerdere partijen uit West Betuwe verzochten daarna de Eerste en Tweede Kamer om over dit besluit te debatteren. Namens D66 West Betuwe was fractievoorzitter Ashley Karsemeijer aanwezig bij de bespreking door de Tweede Kamer, Salima Belhaj voerde voor D66 het woord. De aanwezige inwoners en politici van West Betuwe kregen complimenten voor het werk dat ze hebben verzet voor dit dossier. Dit blijft een actueel en maatschappelijk gevoelig dossier.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

GRIP OP DE REGIO

In mei is er een bijeenkomst geweest voor de raadsleden uit de regio Rivierenland. Eén van de besproken thema’s was hoe de raden meer grip konden krijgen op regionale samenwerkingsverbanden. De zogenaamde gemeenschappelijke regelingen (GR’en). Uit die bijeenkomst volgden vier moties, die D66 (mede) heeft ingediend in de raad van juni. De moties Synchroniseren van de agenda’s en Informatievoorziening vanuit colleges werden unaniem aangenomen, alleen de VVD was tegen de motie Transparantie van bestuur. De motie Raadskring Regio Rivierenland heeft het helaas niet gehaald. Op dit moment ligt er overigens een wetsvoorstel voor die beoogt de positie van raadsleden te versterken. Daarmee wordt het onder andere mogelijk dat raadsleden te laten plaatsnemen in het bestuur van gemeenschappelijke regelingen (GR)een GR. Op verzoek van D66 West Betuwe gaat de wethouder onderzoeken of dat, vooruitlopend op de nieuwe wet, alvast kan bij de nog op te richten GR Breedband. Deze maand besluit West Maas en Waal als laatste gemeente in de regio over deze vier moties. Wij hopen dat hiermee de gemeenteraden meer ‘grip’ krijgen op de samenwerkingsverbanden en zich daardoor minder ‘overvallen’ voelen door de uitvoering van een GR. Zoals onlangs bij de invoering van de ondergrondse afvalcontainers door AVRI. Zie ook onze eerdere berichtgeving op Facebook hierover

BEGRAAFPLAATSEN

Er zijn van die onderwerpen waarover de gemeenteraad spreekt en besluit die gevoeliger liggen dan andere. Het begraafplaatsenbeleid is daar een van. Met name die tarieven roepen nogal wat emoties op. Inwoners van de voormalige gemeente Geldermalsen moeten in de toekomst waarschijnlijk meer gaan betalen voor begraven. En dat terwijl er in het verleden al vraagtekens waren bij de hoogte van de tarieven. Is begraven straks nog wel voor iedereen betaalbaar? Ter voorbereiding was er op initiatief van verantwoordelijk wethouder Jacoline Hartman zaterdag 25 mei een excursie voor raadsleden georganiseerd. Er werden een aantal van de in totaal 31 begraafplaatsen die de gemeente West Betuwe in beheer heeft bezocht.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

Over de kwaliteit van het onderhoudsniveau was later in de raad amper discussie. Niveau A vond alom steun. Niet alle 31 begraafplaatsen voldoen hier aan. Om ze allemaal op niveau A te brengen zijn echter extra investeringen nodig. Hoewel onze fractie in principe achter de investeringen staat hebben we uiteindelijk als enige fractie toch tegengestemd omdat tijdens een chaotische raadsvergadering op initiatief van de SGP zonder goede onderbouwing en mogelijk ten koste van het minimabeleid het raadsvoorstel werd aangepast. Bij de behandeling van de begroting zal een en ander nogmaals aan de orde komen.

 

MINIMABELEID

Ook het minimabeleid, dat nog niet geharmoniseerd is, is om ons verzoek weer op de agenda gekomen en op dinsdag 10 september besproken. Er zijn nog geen algemeen geldende regels. Daardoor hebben met name inwoners met een minimum inkomen in voormalig Neerijnen minder recht op extra (financiële) ondersteuning. Het college wil graag het advies van de ombudsman overnemen en 120% van het minimum rekenen voor recht op ondersteuning, dit wordt door een aantal partijen in twijfel getrokken. Er lijkt gelukkig een meerderheid voor die grens te zijn. Eind dit jaar moet dit wel geregeld zijn vinden wij. In de begroting moet er wel extra geld gevonden worden. Wat ons betreft heeft ondersteuning van kwetsbare inwoners de hoogste prioriteit.

PERSPECTIEVENNOTA

Fractievoorzitter Ashley Karsemeijer nam tijdens de behandeling van de perspectievennota iedereen mee naar 5 juli 2039 waar de gemeenteraad van Rivierenland de laatste raadsvergadering voor het zomerreces houdt. Zij beschreef een grote gemeente met veel gemeenschapszin waar onder andere dankzij de invoering van het basisinkomen sociale contacten, vrijwilligerswerk en mantelzorg sterk zijn toegenomen. Een gemeente waar woonwijken bestaan uit een mix van sociale huur tot aan dure koop waardoor arm en rijk elkaar gewoon op straat tegenkomen. Een gemeente waar gebouwen geïsoleerd zijn, schone energie opgewekt en vrijwel alle afval hergebruikt wordt, regenwater zoveel mogelijk buiten het riool gehouden is in water opvang locaties en de tuinen overwegend groen zijn. Omdat het inclusiebeleid sinds 2020 topprioriteit kreeg krijgt iedereen, ongeacht afkomst, inkomen, handicap of geaardheid volop kans om deel te nemen aan de samenleving. Dat is waar D66 West Betuwe naar toe wil, vandaar ook dat onze fractie moties van andere partijen steunden die vroegen om een inclusie uitvoeringsagenda (Christen Unie) en extra aandacht voor laaggeletterdheid (Dorpsbelangen). In feite ging het hier om voortzetting van het in de gemeente Geldermalsen mede op initiatief van D66 gevoerde beleid.

JONGERENRAAD

Zelf deed D66 tijdens de behandeling van de perspectievennota het voorstel tot invoering van een jongerenraad voor West Betuwe. Dit werd door (bijna) alle partijen omarmt. De uitvoering laat door onderbezetting van de griffie op dit moment nog op zich wachten tot 2020.

De volledige inbreng van onze fractie in het debat is hier te lezen.

DE ZWARTE POPULIER ALS SYMBOOL

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/Tijdens het zomerreces van de gemeenteraad gaat het raadswerk voor D66 West Betuwe gewoon door. Juist het ‘vergaderloze’ reces biedt wat meer ruimte voor verdieping in een aantal onderwerpen, zoals in die van de strijd van Marrigje Scheurwater voor het behoud van de ruim honderdjarige Zwarte Populier in haar hoogstam boomgaard aan de voet van de Waaldijk in Opijnen. Vrijdag 19 juli bezochten we haar. We namen uitgebreid de tijd om haar verhaal aan te horen. Toen bleek dat Marrigjes strijd voor het behoud van de Zwarte Populier in feite symbool staat voor wat er op dit moment, opnieuw, gaande is langs de Waal: het nieuwe dijkversterkingsproject waarbij inwoners en overheden soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Geld lijkt namelijk leidend te zijn, niet het belang van inwoners en het behoud van lokale cultuurhistorie.  

 

Voor de geïnteresseerden hier een uitgebreid verslag van ons bezoek.

 

ENERGIENEUTRAAL 2030

De regio Rivierenland zal juni 2020 een zogenaamd ‘bod’ moeten doen aan de Rijksoverheid (net als alle andere regio’s in Nederland, 30 in totaal) hoe de regio denkt voldoende groene stroom en warmte op te wekken voor de inwoners van het gebied. In het voorjaar zijn twee klimaattafels georganiseerd (in Asperen en in Geldermalsen) waarin hierover met inwoners/belanghebbenden/politici is gebrainstormd. Duidelijk werd dat de huidige 14 windmolens die nu gebouwd worden bij lange na niet genoeg zijn. Het coalitieakkoord waarin staat dat er geen windmolen meer bij mogen komen is dus allang achterhaald. De coalitiepartijen (behalve de Christen Unie die allang tot dit besef is gekomen) zullen echter nog moeten worden overtuigd. Ook als de doelstellingen van West Betuwe bijgesteld worden naar energieneutraal in 2050 (de landelijke doelstelling) kan de coalitie er niet omheen om veel meer maatregelen te nemen. Aangezien we dit samen met de andere regiogemeenten moeten afspreken zal dit onderwerp de komende tijd de discussies waarschijnlijk gaan overheersen. Het verschil in kennisniveau tussen/binnen de verschillende fracties is zorgelijk. Ook het wantrouwen of de cijfers kloppen is bij een aantal fracties groot wat de discussies en latere besluitvorming bemoeilijkt. Waarschijnlijk speelt dat ook in andere gemeenten. Als fractie proberen wij daarin in ieder geval de verbinding met onze collegafracties in de regiogemeenten sterk te laten zijn. Wie hierin mee wil denken/ondersteunen is van harte uitgenodigd om onze fractie daarin te ondersteunen.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

VACCINATIEGRAAD

Tijdens het zomerreces hebben we een bijeenkomst van de gemeenteraad van Eindhoven bezocht waarin de problemen rondom het vaccineren besproken werden en de GGD Brabant Zuid-Oost uitleg gaf over extra inzet, met name op het gebied van voorlichting, die mogelijk is. Deze informatie is ook voor West Betuwe van belang. In met name voormalig Neerijnen is de vaccinatiegraad namelijk alarmerend laag. Het college is vooralsnog niet van plan hier veel extra aandacht aan te besteden en wijst naar wat de GGD nu al doet. Er kan echter veel meer. Dat een SGP wethouder verantwoordelijk is voor dit dossier is een complicerende factor, vandaar ook dat onze fractie daarbij steun zoekt en krijgt vanuit de Tweede Kamerfractie en collega raadsleden uit andere gemeenten. Wordt vervolgd.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ BEËDIGING MARIEKE

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/De fractie is blij dat Marieke Vermeulen na haar zwangerschapsverlof weer terugkomt als burgerraadslid van onze fractie (aangezien Simone Jilderda tot afdelingsvoorzitter is gekozen draagt zij het stokje weer over). Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond 24 september aanstaande wordt Marieke officieel beëdigd. Zij is inmiddels alweer bij het fractieoverleg aangeschoven.

De Pluk: Over hoe politieke rancune voorrang krijgt ten koste van inwoner

D66 D66 SGP CDA Gelderland 29-03-2018 09:01

De ‘kwestie’ De Pluk: Over hoe politieke rancune voorrang krijgt ten koste van inwoners, het lokale verenigingsleven en gezondheidszorg

Voor D66 staat het belang van onze inwoners en ons verenigingsleven voorop. Wij zijn trots op wat De Pluk onze samenleving oplevert. Op het gebied van het culturele en sociale leven en ook voor de lokale gezondheidszorg. Dit afbreken, waar de SGP kennelijk op uit is door het bestuur van De Pluk met een onmogelijke bezuinigingsopdracht van zo’n 120.000 euro per jaar op te zadelen, daar zijn onze inwoners niet bij gebaat. De Pluk heeft zijn meerwaarde allang bewezen. Ondanks de tegenvallende exploitatie, die zo naar nu blijkt op foute uitgangspunten gestoeld was, blijven we als gemeente nog ruim onder de jaarlijkse bijdrage van ruim 430.000 euro die wij er destijds in 2012 voor beschikbaar wilden stellen. Het mag ons dan meer kosten dan in 2012 gedacht, het levert ons ook veel meer op dan in 2012 bedacht.

Uit het onderzoek naar de ontstane tekorten bij De Pluk blijkt dat dit college en de betrokken wethouders van Meygaarden (Dorpsbelangen) en Wiendels (CDA) in dit en het vorige college bestuurlijk gezien fors in gebreke zijn gebleven. Voorafgaande aan de bouw, bij de overdracht onderling, bij het toezicht op de exploitatie en last but not least bij het informeren van de raad. Dit is wat ons betreft een raadsenquête waardig. Waarna definitieve conclusies getrokken en aanbevelingen kunnen worden gedaan over hoe in de toekomst beter om te gaan met ons gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed.

Maar waar gaat het bij De Pluk nu echt over?

Het gaat over belang en het gaat over zorg.

Van belang is de grote waarde die De Pluk inmiddels is gebleken voor onze inwoners en het lokale verenigingsleven. Een waarde die niet simpelweg in geld is uit te drukken. De Pluk heeft gebracht wat we ervan gedacht hadden en zelfs meer. Daar hadden we als gemeente voor onze inwoners wat voor over, zo belangrijk vonden we het en vindt D66 het nog steeds. Vandaar onze steun voor het eenmalig aanvullen van de ontstane tekorten. Steun voor het vanaf nu uitgaan van het juiste aantal te verhuren vierkante meters voor de exploitatie van De Pluk. En steun om het bestuur de mogelijkheid te bieden een buffer te realiseren om tijdelijke leegstand op te vangen.

Daarnaast is er ook zorg. Of het vanaf nu beter gaat. Of nu de uitgangspunten voor de exploitatie wel kloppen. Over het toezicht binnen de gemeentelijke en bestuurlijke organisatie. Hier wreekt zich namelijk dat wij geen integraal beleid ten aanzien van het beheer en de exploitatie van al ons gemeentelijk vastgoed hebben. Hier wordt door D66 al jaren om gevraagd. Nu is het moment om dat op te pakken en goed in de steigers te zetten. Zeker met de nieuwe gemeente West Betuwe in het vooruitzicht. En zorg dat persoonlijke dan wel politieke afwegingen afbreuk doen aan het belang van onze inwoners.

Die laatste zorg werd tijdens de raadsvergadering van 27 maart helaas direct bewaarheid. De SGP probeert wat hen in 2012 niet lukte, de bouw van De Pluk tegenhouden, nu toch voor elkaar te krijgen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 gingen ze nog morrend akkoord omdat ze anders geen wethouder mochten leveren. Nu roken ze hun kans. De SGP dwong uiteindelijk Dorpsbelangen en het CDA om het bestuur van De Pluk met een onmogelijke bezuinigingsopdracht van maar liefst 119.000 euro op te zadelen. Anders diende de SGP een motie van wantrouwen tegen de wethouder van het CDA in en zou daarmee de stekker uit de coalitie trekken. De coalitie gaf het college bovendien de opdracht om uit te zoeken hoe zo snel mogelijk De Pluk in zijn geheel te verkopen is aan een commerciële partij. Want de SGP wil, afgezien van een bibliotheekvoorziening, geen enkele verantwoordelijkheid op zich nemen voor het lokale maatschappelijke en culturele leven in de gemeente. Ook niet voor het kunnen voortbestaan van de zorg die door de diverse zorgondernemers in De Pluk geboden wordt. De SGP wil gewoon een commerciële uitbater voor De Pluk. Zo’n scenario doet het ergste vrezen voor de huurprijzen, met name voor kleine en grotere initiatieven van onze inwoners die nu dankzij De Pluk tot bloei komen. Dat doet ook het ergste vrezen voor de zorgondernemers in De Pluk. De SGP gaat er onterecht van uit dat die zorgondernemers, door de SGP commerciële huurders genoemd, geen marktconforme huur zouden betalen.

Wij denken dat het allemaal niet zo’n vaart niet zal lopen. Het bestaansrecht van De Pluk is namelijk overduidelijk aangetoond. Wij hebben er alle vertrouwen in dat de gebruikers dat ook vinden. En wij hebben er vertrouwen in dat met de juiste uitgangspunten een gezonde exploitatie van De Pluk ook in de toekomst mogelijk is. Voorwaarde is wel dat ons maatschappelijk vastgoedbeleid nu eindelijk van de grond komt.

Dat het bestuur in 2015 met foute uitgangspunten op pad werd gestuurd kan deze coalitie van Dorpsbelangen, SGP en CDA verweten worden maar is geen reden om de heipalen onder De Pluk vandaan te slaan, zoals de SGP nu tracht te doen. Die actie heeft helaas al wel schade berokkend. Schade aan personen en schade aan het imago van De Pluk. Gelukkig zal dat laatste de verkoopbaarheid niet bevorderen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.