Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over SGP inzichtelijk

18 documenten

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Motie opvang van alleenstaande vluchtelingenkinderen

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 11-06-2020 00:00

In de raad is een motie ingediend met betrekking tot een verzoek om als gemeente en met de regio opvang te organiseren voor de alleenstaande vluchtelingkinderen op de Griekse eilanden.

Na al de bijdragen over solidariteit en humanitair ga je je haast ongemakkelijk voelen.Waarom moet ONS College het voortouw nemen om dit allemaal te organiseren?Dit kost tijd en heeft financiële gevolgen!

In principe is het een landelijke aangelegenheid en al eerder bij dergelijke moties hebben we aangeven dat partijen hiervoor hun landelijke organisatie bij de 2e kamer in te brengen.We zijn niet persé tegen opvang, maar de lasten etc. moeten wel goed verdeeld worden en een landelijk beleid op zijn.

De gevraagde samenwerking in of met U16 is geen College aangelegenheid. De overheid (of COA) vraagt aan de gemeente of ze mogelijkheden hebben. Dit is de omgekeerde wereld.Wat gevraagd wordt heeft het college aangegeven dat ze dat al doen: aanspreken van andere gemeenten!

Verder is al aangehaald dat deze kinderen allemaal getraumatiseerd zijn en dus een rugzak nodig hebben. Dat komt dan weer ten laste van onze toch al onder druk staande zorg. Als je ze hierheen haalt moet je ook zorgen dat ze echt te helpen zijn, op het nivo zoals wij hier gewend zijn.Compensatie is geen vetpot, zoals met zoveel zaken die van het rijk naar ons toe komen. Daarom steunen we deze motie niet. 

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Evert de Boer raadslid van het jaar

VVD VVD SGP D66 Utrechtse Heuvelrug 22-12-2019 07:31

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/37796/evert-de-boer-raadslid-van-het-jaar

Tijdens de raadsvergadering van Maandag 16 Januari werd het raadslid van het jaar 2019 bekend gemaakt.

 Genomineerd waren Evert de Boer (VVD) , Erik van Buiten (D66), Frits Jansen (SGP), Tim Rooijakkers (VVD) en Nienke van der Veen (OPEN).

 

Er kon op deze 4 raadsleden gestemd worden in de laatste stemronde en burgemeester Frits Naafs maakte de winnaar bekend tijdens de raadsvergadering.

 En de winnaar was onze eigen Evert de Boer, volksvertegenwoordiger pur sang en dossiertijger. Evert is overal in onze gemeente te vinden, mobiliteit, bestemmingsplannen, tunnels en dorpshuizen, Evert gaat eropaf en vooral in gesprek met de inwoners, belanghebbende en tegenstanders.

Daarom was het voor de VVD-fractie geen verrassing dat Evert genomineerd was en uiteindelijk ook deze verkiezing won. Evert heeft dit meer dan verdient en daarom ook vanuit onze kant: ‘’Evert gefeliciteerd’’.

Gemengde gevoelens over de begroting voor 2020

D66 D66 SGP CDA VVD Utrechtse Heuvelrug 15-11-2019 18:34

Op donderdag 8 en maandag 11 november bespraken we in de gemeenteraad het voorstel voor de begroting. Door de voortdurende tegenvallers , met name in het sociaal domein, in combinatie met de precaire schuldenpositie van onze gemeente, was de opdracht te komen tot het opstellen van een sluitende begroting een flinke uitdaging voor de wethouder. Dat dit leidde tot onontkoombare maatregelen was terug te zien in de vele bezuinigingen op voorzieningen en de lastenverzwaring voor onze inwoners. 

Over 99,5% van de begroting waren de verschillende fracties het eens. De urenlange vergadering van afgelopen maandag ging over de laatste 0,5%.

VVD, BVH, CDA en SGP stelden voor 556.000 euro (van de 114.546.541 miljoen euro) in te zetten voor een minder hoge stijging van de OZB, zodat de gemiddelde huizenbezitter met een stijging van 40 euro in plaats van de begrote 60 euro te maken krijgt. Een eenzijdige focus, terwijl bezuinigingen op zaken als duurzaamheid, onderwijsachterstandbeleid en fietsveiligheid volledig buiten de discussie werden gehouden. Net als de oorzaken van het probleem: de tekorten binnen het sociaal domein en de schuldenpositie van onze gemeente.

D66 riep dan ook op als raad voorafgaand aan de begroting  van volgend jaar eerst te komen met een raadsbrede visie op wat voor gemeente we willen zijn. Daar hoort ook een visie bij over het in stand houden van onze voorzieningen. Kunnen we toe met minder? Zo ja, wat zijn de maatschappelijke effecten hiervan? En zo nee, wat hebben we daar dan voor over? Dus: pas financiële keuzes maken als we als raad een heldere toekomstvisie voor onze gemeente hebben neergelegd in plaats van omgekeerd.

Daarnaast diende D66 een motie in met als doel raadsbrede afspraken te maken over het verlagen van de schuld en riepen we de verschillende raadsfracties op bij hun partijgenoten in de Tweede Kamer aandacht te blijven vragen voor de situatie van onze gemeente en het verdeelmodel dat leidt tot een te lage bijdrage vanuit het Rijk.

Voor dit jaar lijkt 99,5% van de begroting echter onontkoombaar. Een meerderheid van de D66 fractie gaf daarom steun aan wethouder Boonzaaijer en stemde in met de gewijzigde begroting.  Voor raadsleden Wim Hak en Lennart van der Burg woog de gang van zaken rondom en de inhoud van de invulling van de wijziging echter zwaarder. Zij legden onderstaande stemverklaring af en stemden tegen de begroting.

De fractie van D66 geeft daarmee als geheel duidelijk het signaal af gemengde gevoelens te hebben over zowel inhoud als proces rondom de begroting van 2020. Dat wij hierin niet de enigen waren, blijkt aan onderstaande stemverhoudingen.

Raadsvoorstel begroting 2020-2023

Voor Tegen VVD 6 VVD 1 D66 3 D66 2 CDA 4 OPEN 6 BVH 3 CU 1 SGP 2 Totaal 18 10

Stemverklaring Lennart van der Burg en Wim Hak: “ Wij stemmen niet in met deze begroting en schamen ons ook voor de discussie zoals gevoerd in de raad. We zien veel andere gemeenten , met minder kapitaalkrachtige inwoners die ook een kleinere klimaatafdruk hebben, maar wel hun verantwoordelijkheid nemen voor hun toekomst. Op het gebied van klimaatduurzaamheid, voor de mensen die zorg nodig hebben, voor het onderwijs en om initiatieven van inwoners te kunnen faciliteren. Met deze begroting staat onze gemeente nu op slot.”

Financiën op orde deel 1: waar staan we nu.

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 11-11-2019 00:00

Speerpunt in ons verkiezingsprogramma en het raadsbreed programma is gezonde financiën. Toch moet de gemeente Utrechtse Heuvelrug alweer bezuinigen en gaat de OZB fors omhoog. Dat zagen we in 2012 en 2015 ook. Is er dan niets veranderd? In een vierluik over financiën op orde gaan we daarop in.

Waar staan we nu en waar komen we vandaan. Wat deden we er aan en wat gaan we er aan doen. Het verhaal achter de cijfers. Schuld en investeren: wat is wijsheid. 

Sluitende begroting

Een sluitende begroting is een eerste indicatie voor financiën op orde: de gemeentelijke lasten in een jaar moetniet hoger zijn dan de gemeentelijke baten. Daarnaast moet de begroting structureel op orde zijn. Want als je een tekort één jaar oplost met eenmalige baten, dan komt het tekort het jaar erop net zo hard weer terug. Onderstaande grafiek toont het resultaat over de jaren 2013-2019.*

/r/3df1f8a76e85266c07ee0da821da3200?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Ffinancien-op-orde-deel-1-waar-staan-we-nu%2F11367&id=fbd046432536a533e4e5b2518f537fd268428e7e

Na tekorten over 2013 en 2014 is er in 2015 en 2016 een positief resultaat. De begroting én de jaarrekening (werkelijkheid) is in die jaren netjes op orde. Vanaf 2017 is de jaarrekening echter weer negatief. Wat is de oorzaak hiervan? 

Jaarrekening 2017

In 2017 was het resultaat €4.189.000 negatief. Het tekort op het sociaal domein was €4.454.000. De overige taken in de begroting zijn 265.000 voordelig.

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Ook wel decentralisatie of transitie genoemd. Deze taken samen noemen we het sociaal domein. De vergoeding die de gemeenten uit Den Haag krijgt om deze taken over te nemen wordt ieder jaar minder. 

Jaarrekening 2018

In 2018 is het negatieve resultaat € 5.316.000. Dit negatieve resultaat wordt allereerst veroorzaakt door (afgerond) € 1,5 mln. voor de grondaankoop van het golfterrein (voortkomend uit de opheffing van stichting Zwem- en sportaccommodaties Doorn). Dit is een eenmalige last. Daarnaast miljoenenoverschrijding op het programma 5 (sociaal domein incl. nieuwe taken). Dit zijn zowel de bestaande als de nieuwe zorgtaken. Het is dus niet exact te zeggen welk deel van het tekort nu het gevolg van nieuwe taken zijn. Tussentijdse bestuursrapportage 2018 en jaarrekening 2018 noemt dit echt wel als de grootste verklaring van het tekort.

Tussentijdse rapportage 2019

In de eerste tussentijdse rapportage ging men uit van een tekort van €2.400.000. Maar gedurende het jaar is een kentering zichtbaar en is voor 2019 het verwachtte tekort €1.432.000. Als oorzaak wordt genoemd, we citeren de 2e bestuursrapportage: "Het afgelopen jaar heeft, onder andere vanwege de oplopende tekorten in het sociaal domein, en nieuwe taken in het kader van het Inter Bestuurlijk Programma (=IBP) vooral in het teken gestaan van het realiseren van een nieuw meerjarig financieel evenwicht. Dit was nodig omdat het Rijk de gemeente onvoldoende compenseert voor de uitvoering van bovengenoemde taken." Deze 2e rapportage is nog ter bespreking in de raad vandaar dat we nog geen oordeel geven en we alleen citeren wat het college meldt.

Vooruitzichten 2020-2023

Op basis van de oorspronkelijke raming (bij kadernota 2019) is er een tekort in 2020 van 6,6 miljoen. Dit komt voornamelijk door:

tekorten sociaal domein: 3 miljoen extra uitgaven gedurende het jaar als gevolg van raadsbesluiten: 500.000 loon- en prijseffecten (o.a. nieuwe CAO ambtenaren): 2 miljoen Invoering omgevingswet: 800.000 Energie en klimaatbeleid: 400.000 Overige nieuwe ontwikkelingen zijn per saldo 0 (zowel extra uitgaven 600.000 maar ook besparingen eerdere begrotingsmomenten afgelopen jaar) Extra kosten Basisregistratie Adressen en Gebouwen 70.000

Ontwikkeling reserves

Een andere indicatie voor financiën op orde is de stand van de reserves. De reserves zijn de buffer om tekorten op te vangen. Door lasten te betalen vanuit een reserve kun je een begroting sluitend krijgen maar wordt wel je buffer kleiner en dat geeft op langere termijn problemen. 

Reserves bestaan uit bestemmingsreserve (raad heeft al uitgave ervoor bedacht) en algemene reserve (buffer). Onderstaande grafiek toont het verloop van de reserves. 

/r/3df1f8a76e85266c07ee0da821da3200?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Ffinancien-op-orde-deel-1-waar-staan-we-nu%2F11367&id=fbd046432536a533e4e5b2518f537fd268428e7e

In 2015 en 2016 was er een overschot. Dat verklaard grotendeels de stijging van de reserve in 2016 en 2017. We zien ook dat in 2013-2016 de bestemmingsreserves afgenomen zijn en de algemene reserve in 2013-2017 is toegenomen. Dat is een goed teken omdat voor de algemene reserve geen besteding voorzien is en voor de bestemmingsreserve wel. De buffer om tekorten op te vangen is dus groter. Maar we zien ook dat een tekort in 2017 direct tot een daling van de reserves in 2018 leidt. Drie keer een tekort zoals in 2017 en de reserve is op. Dat kunnen we ons dus niet veroorloven en een sluitende begroting is dus een must om de reserves op peil te houden.

Schulden

Een ander speerpunt binnen financiën op orde is het schuldniveau van de gemeente. Onderstaande grafiek toont de netto schuldquote georrigeerd voor verstrekte leningen.

/r/3df1f8a76e85266c07ee0da821da3200?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Ffinancien-op-orde-deel-1-waar-staan-we-nu%2F11367&id=fbd046432536a533e4e5b2518f537fd268428e7e

De schuld blijft de komende jaren dus onder de VNG-norm. In deel 4 gaan we nader in op de schulden en hoe we deze moeten duiden, ook in relatie tot onze investeringen. 

Conclusie

We kunnen concluderen dat het gemeentelijk huishoudboekje zonder de nieuwe zorgtaken sinds 2015 structureel zo goed als sluitend is en de tekorten 2017-2019 voor het overgrote deel te maken hebben met de zorgtransitie en deels met een eenmalige aankoop. Natuurlijk zijn er ook in de begroting op de overige onderdelen extra uitgaven gedaan en is hier en daar een toename van de kosten te zien. Deze hebben we echter altijd grotendeels binnen de begroting op kunnen vangen. 

Helaas zijn er ook uitgaven gedaan en heeft de raad belissingen genomen die onsziens niet nodig waren. Denk aan de extra utigaven sportaccommodaties en de zwembadendiscussie. Het tekort had dus niet zo hoog hoeven te zijn en hadden we ook deels op kunnen vangen vanuit de algemene middelen door als raad minder verkistend te zijn. Uit deel 2 "Wat hebben we er aan gedaan en wat gaan we er aan doen" zal dat ook blijken. 

De stand van de reserves laat ook zien dat de gaten in de begroting zijn ook niet met buitensporig opsnoepen van reserves gedicht. Echter een tekort van 5 miljoen kan je maar 3 jaar hebben, dan is je totale reserve weg. Ingrijpen is daarom bittere noodzaak. 

De vooruitzichten zijn niet gunstig. Daarom zijn 2019 maar ook de komende jaren forse bezuinigingen en belastingverhoging voorzien. In het woensdag te verschijnen deel 2 "Financiën op orde : wat deden we er aan en wat gaan we er aan doen" gaan we daar nader op in.

 

* Alle cijfers zijn op basis van de jaarrekeningen 2014-2018, de begroting 2019-2022, de begroting 2020-2023 en de 2e bestuursrapportage 2019. Het jaar dat je een grafiek begint kan veelzeggend zijn voor het beeld wat je geeft. De keuze voor 2013 of 2014 als basisjaar voor grafieken is eenvoudig te verklaren: tot dat jaar gaat het huidige archief terug. Alle jaren daarvoor zitten in een ander archiefsysteem wat hiervoor niet is geraadpleegd. Alle genoemde bronnen zijn terug te vinden in het online gemeente archief. Ter info vermelden we nog dat een resultaat van een bepaald jaar  altijd pas het jaar erop aan de reserves toegevoegd wordt. Een positief resultaat in bijv. 2015 zorgt daarom in 2016 (o.a.) voor een stijging van de reserves.

** Dit is vanaf 2017 gedaan omdat dat het eerste jaar met een tekort is. Daarnaast zijn er sinds 2017 nieuwe regels voor verslaglegging. Daardoor zijn cijfers op een lager detailniveau van voor 2017 lastig te vergelijken met de cijfers vanaf 2017. 

Lokale belasting goed en eerlijk incasseren

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 04-10-2019 06:17

In de gemeenteraad wordt veel gediscussieerd over de hoogte van onze lokale belastingen. We horen wel eens partijen heel hard roepen dat belastingen omlaag moeten, zonder te melden waar ze dan gaan bezuinigen. Dan worden loze beloften vaak niet waargemaakt. In de gemeenteraad zitten ook partijen die menen dat belastingen horen bij een goed voorzieningenniveau voor inwoners. Die fracties zoeken een werkbare balans tussen inkomsten en uitgaven. Dat is de hoek waar D66 zich thuis voelt.

Alle partijen zijn het er gelukkig wél over eens dat lokale belastingen goed en netjes geïnd moeten worden. Onze gemeente doet dat samen met meerdere gemeenten, via een gemeenschappelijke organisatie: BGHU.

Als raadsrapporteur ging D66-raadslid Erik van Buiten dit voorjaar op werkbezoek bij de BGHU, om de wijze van incasseren door te nemen. De belastingaanslag maakt immers maar weinig mensen vrolijk en soms komt de aanslag erg ongelegen. Dan is het belangrijk dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden, zoals gespreid betalen. Dat kan bij BGHU goed geregeld worden, via formulier, internet of telefoon. Maar dan nóg kan het gebeuren dat mensen er niet uit komen. Door geldproblemen, scheidingen, slechte administratie of taalproblemen. Het blijkt dat ruim 10% van de verstuurde belastingaanslagen tot een dwangbevel leidt, waarna een deurwaarder op pad gaat om uit te zoeken waar het mis gaat. Boete op boete is vaak voor deze mensen het effect en daar is niemand mee geholpen. De specialisten van BGHU gaven aan dat er meer mogelijk is om mensen met geldproblemen eerder te helpen, maar dat dit politieke keuzes vraagt.

D66 heeft dit deze zomer met wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) besproken en gezamenlijk besloten we aan de gemeenteraad voor te leggen dat we van BGHU graag initiatieven willen “om het huidige percentage van rond de 10% dwangbevelen te verlagen, bijvoorbeeld door een mix van het versterken van communicatie met belastingplichtigen over hun verplichtingen en hun betaalmogelijkheden en het versterken van samenwerking met overige overheidsorganisaties om mensen/bedrijven met structurele schulden eerder en effectiever te kunnen benaderen in incassotrajecten.”

Dit citaat staat letterlijk in de brief die het college van B&W aan BGHU zal sturen. In deze brief vraagt onze gemeente aandacht voor een aantal zaken die efficiency, effectiviteit en communicatie rondom de belastingheffing verhogen. In de raadscommissie stemden alle fracties in.

Over de hoogte van lokale belastingen mogen de meningen dan verschillen, over goede en eerlijke belastinginning zijn we het eens. En daar blijven we aan werken!

Regionale energie strategie

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 11-07-2019 00:00

 

Regionale energie strategie

Met 16 gemeenten, de provincie Utrecht en 4 waterschappen werken we regionaal samen.  Dit samenwerkingsverbond wordt U16 genoemd. Landelijk is een klimaatakkoord vastgesteld. Daarin is opgenomen dat de CO2 uitstoot gehalveerd moet zijn in 2030. Daarnaast moeten we in 2050 van het gas af zijn. Voor deze eerste doelstelling moet een klimaatstrategie opgesteld worden. Voor het van gas af plan is een warmtevisie nodig. 

/r/d7834b254abaa9ab728a24c6959298f0?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Fregionale-energie-strategie%2F11008&id=741354985fa983a7cceac37b5a440d3556073ea3

Proces

Als U16 moeten we een zogheten bod doen waarin we uitwerken hoe we deze doelen willen behalen. Wel of niet windmolens? Waar zonnevelden? Hoeveel reductie door energiebesparing? Dat bod noemen we de regionale energie strategie. Daarvoor stellen we eerst een startnotitie op. In deze notitie staan de uitgangspunten om te komen tot deze strategie. Gemeenten zijn verplicht om dit als regio te doen. Doen we dit niet, dan bepaald de landelijke overheid hoe er invulling gegeven gaat worden aan deze doelstellingen. Deze notitie beschrijft vooral het proces. Daarnaast geven we daarmee toestemming er geld voor in te zetten. Tot slot wordt hiermee de intentie uitgesproken om met déze regio een bod te gaan doen.

Voor een conceptbod hebben we een halfjaar voor. Als de raden van de regio daar mee instemmen, hebben we vervolgens een jaar om een definitief bod op te stellen. We steunen een motie waarin we landelijk willen proberen om dit om te draaien: een jaar de tijd voor een conceptbod en een halfjaar voor het definitieve bod. Dan hebben we meer tijd in de voorbereiding, zodat er een beter conceptbod kan liggen.

Doelstelling CO2 vermindering

De startnotitie bevat goede uitgangspunten die we kunnen steunen. Wel zijn de ambities fors. Daarom taat voor ons bij de toetsing van het bod drie dingen voorop: haalbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid. Wij vinden vooral het inzetten op energiebsparing en het behalen van de doelstelling CO2 reductie van belang. Daarbij volop inzetten op zon op dak, weghalen belemmerende regels en isolatie. We dienen daarom samen met anderen een motie (verzoek aan wethouder) in om meer in te zetten op zon op dak. Daarnaast steunen we de motie om nieuwe, innovatieve maatregelen en instrumenten te benutten en lokaal intwoners te betrekken. Die moeten er immers achter staan en meedoen.

Daarnaast niet alleen inzetten op CO2 reductie. Ook werk maken van klimaatadaptie. Dat wil zeggen het vermogen om om te gaan met het veranderende klimaat. Regenwater project in Amerongen is daar een mooi voorbeeld van. Daarin wordt de wateroverlast aangepakt, die ontstaat door kortere en hevigere regenbuien. Als we klimaatverandering niet volledig tegen kunnen gaan, moeten we er mee leren omgaan.

Doelstelling gasloos maken bebouwde omgeving

Wij hebben echter grote twijfels ten aanzien van nut en noodzaak om de bebouwde omgeving van het gas af te halen. Willen dat we de ambities daarin beperken tot wat wettelijk moet en weinig prioriteit hieraan geven. Verbazend hoe klakkeloos de raad hierin meegaat. Immers, de impact hiervan is enorm. De onderbouwing is vooral gebasseerd op emoties over het Groningse gasdebacle. Kunnen immers ook gas importeren. Apart dat voor deze grondstof opeens wordt geroepen niet afhankelijk te willen zijn van het buitenland. Voor tal van andere grondstoffen geldt dit niet. Daar importeren we wel massaal uit het buitenland. En spreken geen ambitie uit om daar van af te gaan. Maar de gemeente moet helaas uitvoering geven aan het landelijk beleid. Zo werkt dat in een democratie waar de overheid hoger staat dan de lokale gemeenteraad.

Overige aandachtspunten

Een ander punt waar we aandacht voor vroegen is dat de wethouder zo snel mogelijk helderheid geeft. Helderheid over de voorwaarden waarbinnen energie opwekking mogelijk moet zijn. Wanneer staan we bijvoorbeeld zonnevelden toe? Wat zijn daar voor de regels? Daar moet de rgemeenteraad snel een uitspraak over doen. Er zijn al ondernemers en inwoners die met plannen bezig zijn en nu geen duidelijkheid hierover hebben.

Tenslotte was er nog een motie met een verzoek voor een lokaal klimaatakkoord. Dat lijkt ons geen goed plan. De doelstellingen zijn landelijk al geformuleerd. Daarnaast vraagt dit ook weer inzet van ambtenaren. Alles wat inzetten voor plannen maken kunnen we niet inzetten voor het nemen van daadwerkelijke maatregelen. Deze motie is tot slot wat te vroeg. Immers nog niet geheel duidelijk hoe het bod er uit ziet.  De motie hebben we daarom niet gesteund.

Is de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Maarn een stukje dichterbij?

VVD VVD SGP D66 CDA Utrechtse Heuvelrug 02-07-2019 23:15

Op donderdag 27 juni jl. heeft de raad het raadsvoorstel “Uitgangspunten en voorbereiding gebiedsontwikkeling Trompplein en Breeschotenlaan inclusief MFA Maarn en woningbouw “ aangenomen. De voorwaarden daarbij werden middels een amendement, ingediend door VVD, OPEN, D66, CDA en CU, aangenomen met tegenstemmen van SGP en BVH.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35908/is-de-multifunctionele-accommodatie-mfa-in-maarn-een-stukje-dichterbij

Op 13 punten werden de voorwaarden aangepast of vernieuwd. Enkele belangrijke punten daaruit: 

- Er dient een representatieve stuurgroep te worden samengesteld die de belangen van de diverse

stakeholders recht doet.

- Er moet een integrale oplossing worden gevonden voor verkeer en parkeren.

 - Uitgangspunt is een volwaardige sporthal die zeven dagen per week beschikbaar is en op

voorwaarde van een structureel dekkende exploitatie.

 - De mogelijkheden van een bibliotheekfaciliteit met inbreng van bibliotheek ZOUT, scholen en

 vrijwilligers wordt verkend.

 - De gemeente zal zich inspannen binnen de geldende kaders de levering van de grond onder met de

 Stichting De Twee Marken overeen te komen voorwaarden op termijn te laten plaats vinden.

Dit laatste is belangrijk. Want door het dreigend faillissement van de Stichting dreigde het dorpshuis

 gesloten te worden.

 

Door de borgstelling van de gemeente en de daaruit vloeiende overname van de

grond kan de gemeente een zgn Grex (grondexploitatie) openen waaruit de noodzakelijke

onderzoekingen kunnen plaats vinden zonder dat ten koste gaat van de exploitatierekening van de

gemeente. En kan de Stichting aan haar verplichtingen (o.a. rente en aflossing) voldoen.

Hier voorafgaand hebben de partijen zich gebogen over het dilemma: Nu het raadsvoorstel

(geamendeerd) aannemen of het besluit daarover een half jaar uitstellen om eerst een Programma

 van Eisen op te stellen zoals verschillende inwoners en enkele partijen wilden.  Uiteindelijk is door

 een meerderheid voor het eerste gekozen. Daarmee het voortbestaan van de Stichting en het open

 houden van het dorpshuis zeker te stellen en de gemeente de financiële ruimte te geven voor de

 noodzakelijke verdere voorbereidingen.

 

De oecumenische basisschool De Ladder heeft aangegeven voorlopig af te zien van deelname aan de

ontwikkeling van een MFA.

 Men wil eerst wachten op de resultaten van de diverse onderzoeken en de definitieve uitwerking van het Programma van Eisen .

Mocht u meer willen weten over dit onderwerp?

Op de gemeentelijke site vindt u alle informatie.

Resultaten raadpleegronde over gemeente financiën

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 18-05-2019 00:00

 

Wat is er aan de hand? 

De gemeente Utrechtse Heuvelrug staat voor een forse bezuiniginsopgave om de begroting voor 2020 sluitend te krijgen, voornamelijk vanwege grote tekorten in het sociale domein. Het minsterie stelt te weinig budget beschikbaar aan de gemeente om deze taken behoorlijk uit te kunnnen voeren. Daarom moet de gemeente zelf daar geld voor vinden door extra bezuinigingen of belastingverhogingen. 

Welke participatie heeft er plaatsgehad? 

Er is een enquête gehouden, er was een online dialoog op 6 mei, er zijn gesprekken op straat geweest en op 9 mei was een bijeenkomst in het cultuurhuis om inwoners te vragen naar hun mening over bezuinigingen en belastingverhogingen. 

Waar vindt ik de uitkomsten van de participatie?

De uitkomsten hiervan vindt u terug op de website van de gemeente. 

Hoe nu verder? 

Het college gaat aan de slag om met deze input inwoners om de kadernota, dat wil zeggen de beleidsmatige uitgangspunten voor de begroting 2020, op te stellen. Deze zal in juni/juli in de raad worden besproken. Als SGP zullen we dan beoordelen of we de resultaten van de participatie voldoende zien terugkomen. 

Vervolgens gaat het college aan de slag om op basis van deze uitgangspunten een begroting op te stellen. Dat is een gedetailleerde uitwerking van de kadernota. In oktober/november wordt deze begroting vastgesteld in lijn met de vastgestelde kaders.

Spannend is of In de tussentijd het ministerie nog met extra geld over de brug komt. Daar moet voor november dus duidelijkheid over zijn, omdat dan definitief de begroting voor 2020 en verder wordt vastgesteld. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.