Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over VVD inzichtelijk

25 documenten

Raadslid Robert Snitselaar langs bij Revius in Doorn

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 24-02-2023 10:40

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/52157/raadslid-robert-snitselaar-langs-bij-revius-in-doorn

Dinsdagochtend was VVD-raadslid Robert Snitselaar uitgenodigd om voor meerdere 4 vwo klassen te komen vertellen over de rol van de gemeenteraad, actuele thema’s in de Utrechtse Heuvelrug, het werk als raadslid en over hoe je politiek actief kunt worden.

Tijdens deze presentatie hebben leerlingen vragen kunnen stellen over de gemeente en politiek in de Utrechtse Heuvelrug.

Een ontzettend leuke ervaring om voor zoveel jonge mensen te mogen spreken over de lokale democratie.

We hopen ze goed geïnformeerd en geënthousiasmeerd te hebben om zelf ook politiek actief te worden. Alle leerlingen bedankt voor jullie aandacht en Karlijn Martens, docent maatschappijleer aan het Revius, bedankt voor de organisatie en de uitnodiging.

Raadslid Jorrit Linders heeft zijn afscheid van de raad aangekondigd.

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 08-07-2021 05:59

Raadslid Jorrit Linders heeft zijn afscheid van de raad aangekondigd. Op 31 augustus is zijn laatste dag als raadslid. Reden daarvan is dat hij per 1 september begint aan een nieuwe baan, waarin hij verantwoordelijk wordt voor de bestuurlijke ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht. De gemeenten Utrecht en Utrechtse Heuvelrug werken op meerdere terreinen nauw samen, onder meer in de energietransitie.

Jorrit Linders: "Ik wil te allen tijde (de schijn van) belangenverstrengeling voorkomen. Voor de gemeente, voor onze fractie en voor mezelf. Daarom heb ik ervoor gekozen om afscheid te nemen als raadslid voordat ik begin aan mijn nieuwe functie. Ik had al aangekondigd te stoppen in maart 2022, maar neem dus eerder afscheid. Dat zorgt voor een dubbel gevoel, omdat ik de nevenfunctie als raadslid als eervol heb ervaren. Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren, namens onze kiezers."

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Raadslid van de week; Judith van Roy

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 21-04-2020 00:12

Raadslid Judith van Roy uit Amerongen is deze week te zien in de rubriek raadslid van de week bij de Nederlandse vereniging voor raadsleden. Zie hieronder het artikel;

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39117/raadslid-van-de-week-judith-van-roy
 

Naam: Judith van Roy Raadslid in de gemeente: Utrechtse Heuvelrug Raadslid sinds: maart 2018 Partij: VVD Hoofdberoep: Operations Director Twitter: Judith van Roy Facebook: Judith van Roy  LinkedIn: Judith van Roy

 

Waarom bent u raadslid geworden?

 

In plaats van aan de zijlijn commentaar te leveren, wil ik graag op een oprechte, open en actieve wijze bijdragen aan een veilige en stabiele samenleving. Er is behoefte aan doeners in plaats van schreeuwers. Ik ben zo’n doener.

 

En ik zou de politiek iets minder politiek willen maken, doorzichtiger, met een open manier van besturen om op die manier het vertrouwen in de politiek te herstellen. We moeten echter ook eerlijk zijn, zowel naar ons zelf als naar de kiezers, en dus ook minder populaire besluiten durven nemen, zolang we maar goed uitleggen en communiceren waarom die nodig zijn.

 

De gemeenteraad is het hoogste politieke orgaan. Beleeft u dat ook zo?

 

Ja en nee, ik merk namelijk wel een bepaalde spanning. Het college staat tussen de raad en ambtelijke organisatie en moet met beiden werken en heeft dus een belang bij een goede verhouding en werksfeer. Verder is de raad over het algemeen reactief, in de zin dat er weinig initiatieven van de raad uitgaan. Bovendien is het lastig om de vinger echt achter zaken te krijgen. We moeten het doen met informatie die het college en de ambtelijk organisatie aandraagt, maar beseffen tegelijkertijd dat dit geen 100% objectieve informatie is. Beiden hebben belangen en zullen, bewust of onbewust, proberen de raad een bepaalde kant op te sturen.

 

We zitten in de tweede helft van de raadsperiode. Wat zijn uw doelen om het restant van de raadsperiode tot een succes te maken?

 

Voor de coronacrisis had ik gezegd, het verder op orde brengen van de gemeentelijke financiën en verlagen van onze schuldenlast, maar nu moeten we realistisch zijn en eerst maar eens afwachten hoe we door deze crisis komen. Daarna de stand van zaken opmaken en aan de hand daarvan bepalen wat de prioriteiten worden voor de komende 2 jaar.

 

 

 

De kunst is om niet te verdwalen in de details en om te focussen op wat echt belangrijk is.

 

 

 Gemeenteraden reserveren minder dan 1 procent van het gemeentelijk budget voor opleiding, onderzoek (Rekenkamer, accountant) en ondersteuning (griffie) door en voor de raad. Is er door uw raad voor opleiding, onderzoek en ondersteuning voldoende gereserveerd?  

Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel wij hieraan uitgeven, maar op dit moment ben ik tevreden met de manier waarop de rekenkamer en griffie functioneren.

 Waar ziet u eventuele mogelijkheden tot verbetering van de ondersteuning van raadsleden door de griffie(r)?  

Hier zie ik met name mogelijkheden voor de griffie om op regionaal niveau een rol te spelen bij het tot stand komen van structureel overleg met betrekking tot de regionale samenwerkingsverbanden.

 Wat is volgens u nodig om de gemeenteraad krachtiger en relevanter te maken?  

De kracht van de gemeenteraad is de kracht van het individu.

 

Het is dus belangrijk dat er voldoende goede (kandidaat-)raadsleden zijn. De gemeentelijke politiek heeft een suf imago. Daarnaast bestaat het beeld dat raadslid zijn heel veel tijd kost. Zo dacht ik er zelf tot een paar jaar geleden ook over, maar het tegendeel is waar; het is interessant, helemaal niet saai en je kan echt iets bijdragen. En ja, het kost tijd, maar die kun je buiten de vergaderingen om zelf indelen en je bepaalt zelf hoeveel tijd je ergens insteekt. De kunst is om niet te verdwalen in de details en om te focussen op wat echt belangrijk is.

 Steeds meer beslissingen vinden plaats in regionale samenwerkingsverbanden. Hoe zou u de controle en invloed van de raad op regionale samenwerkingsverbanden willen verbeteren?  

In praktijk zie ik dat kadernota’s, begrotingen en begrotingswijzigingen van regionale samenwerkingsverbanden worden aangenomen, omdat andere raden dat ook al gedaan hebben en het niet veel nut heeft om dat als enige niet te doen. Wanneer je echter met raadsleden van andere gemeenten hierover praat blijkt dat zij vaak dezelfde vragen en opmerkingen hebben.

 

Het is dus belangrijk voor het democratische proces dat wij als raden regionaal gaan samenwerken. Hiertoe zie je al een aantal initiatieven zoals bijvoorbeeld de Raadskring Regio Rivierenland, welke ik met grote belangstelling volg. In navolging daarvan zullen wij in de Utrechtse Heuvelrug ook een aantal moties indienen om de regionale samenwerking te bevorderen en deze moties ook delen met de andere gemeenten van onze regionale samenwerkingsverbanden.

 

Ik vraag me echter wel af of dat zoiets niet ‘wettelijk’ geregeld zou moeten worden, in plaats van het initiatief hiertoe over te laten aan raadsleden en/of griffies.  

 De Regionale Energiestrategie (RES) is een belangrijk en complex dossier. Hoe zorgt u ervoor dat u als raadslid bepaalt wat er nodig is in het RES-proces?  

Dit onderwerp maakt geen deel uit van mijn portefeuille, maar ik heb begrepen dat het landelijke klimaatakkoord de kaders heeft bepaald en de RES de tijdslijnen. Wij zorgen voor de lokale invulling van het akkoord in overleg met de buurgemeenten. De invloed van de raad op het proces zelf is gering.

 Elke gemeente geeft op haar eigen manier invulling aan burgerparticipatie. Kunt u het beste voorbeeld uit uw gemeente geven?  

Ik vind participatie een lastig onderwerp, omdat ik in de praktijk zie dat over het algemeen de mensen die het ergens niet mee eens zijn mee willen praten, of als het om ruimtelijke onderwerpen gaat: de 'not in my backyards'. Daardoor krijg je als raad een scheef beeld van de situatie. Het lastige aan participatie is om ervoor te zorgen dat je alle partijen aan tafel krijgt, dat moet proactief. Niet alle inwoners hebben echter zin in participatie, ze hebben daar bijvoorbeeld geen tijd voor en geven aan dat ze tijdens de verkiezingen toch hun keuze al gemaakt hebben.

 

Daarnaast kun je nooit iedereen tevredenstellen en moet je als raad dus een keuze durven maken. Daar moeten we niet voor weglopen. Ik heb nu echter het idee dat er regelmatig onder druk van de grootste schreeuwers keuzes worden gemaakt.

 Welk kenmerk van de huidige lokale democratie vindt u belangrijker? Participatie van inwoners of representatie door vertegenwoordigers?  

In principe zijn raadsleden door participatie gekozen vertegenwoordigers. Als raadslid vertegenwoordigen wij dus de inwoners die op ons gestemd hebben. Zoals bij de vorige vraag aangegeven, vind ik participatie een lastig onderwerp. Het gaat er eigenlijk ook vanuit dat je als raadslid geen actief contact hebt met je achterban en dus niet weet wat er speelt.

 De keuze voor een directe verkiezing van de burgemeester door de raad of de inwoners is een stap dichterbij gekomen. Als de burgemeester direct gekozen zou worden, wat verandert dit dan volgens u aan de verhouding tussen de raad en de burgemeester?  

De gekozen burgemeester heeft een politiek belang en is dus niet meer onpartijdig. Ik verwacht dus dat een gekozen burgemeester meer invloed zal proberen uit te oefenen op de raad en ambtelijke organisatie om op die manier zijn ‘agenda’ uit gevoerd te krijgen, en de kans op herverkiezing te vergroten. Daar zal de raad dan extra alert op moeten zijn maar misschien wel het meest belangrijke punt is: Wie controleert de burgemeester dan?

 Wat is volgens u de waarde van diversiteit voor de raad en het raadswerk?  

De raad dient een afspiegeling te zijn van de maatschappij zodat de belangen van iedereen meetellen en meegewogen worden.

 Stelling: Agressie, intimidatie of geweld tegen één raadslid is een aanval op de gemeenteraad. Bent u het hiermee eens?   

Oneens – Deze stelling is te zwart/wit, dat ligt geheel aan de situatie en context.

 

Wanneer dit gebeurt naar aanleiding van een uitspraak van iemand als raadslid dan ja, dan is dit een aanval op de hele gemeenteraad. Echter wanneer een raadslid het willekeurige slachtoffer is van bijvoorbeeld intimidatie of geweld dan zie ik dit niet als een aanval op de hele raad. Daarbij wil ik wel duidelijk stellen dat ik elke vorm van agressie, intimidatie of geweld tegen wie dan ook afkeur.

 Digitalisering speelt een steeds groter wordende rol in de samenleving. Welke kansen biedt digitalisering volgens u voor de lokale democratie?   

Met de goedkeuring van de spoedwet om digitaal te kunnen vergaderen en stemmen, kunnen we ons werk voortzetten. Ik vind dat een goede zaak omdat we er nu voor kunnen zorgen dat het democratische proces zoveel mogelijk doorgaat. Ik heb stiekem de hoop dat we door digitaal te vergaderen, efficiënter kunnen werken, en dus minder tijd kwijt zijn aan vergaderen en meer tijd ‘buiten’ door kunnen brengen. Wat mij betreft zou dit dan altijd mogelijk moeten zijn. Verder zie ik mogelijkheden om op een snelle en efficiënte manier inwoners te consulteren.

 De spoedwet die digtiale besluitvorming tijdelijk mogelijk maakt is recentelijk aangenomen. Wat zijn u ervaringen met digitaal vergaderen en besluiten?  

Wij beginnen eigenlijk deze week pas echt met digitaal vergaderen. Ik heb a.s. donderdag mijn eerste digitale commissievergadering en de eerste digitale raad staat gepland voor begin mei.

 

Zelf heb ik geen moeite met digitaal vergaderen. Ik ben vanuit mijn werk eigenlijk niet anders gewend en hoop dat we als raad digitaal mogen blijven vergaderen (en besluiten) na afloop van de crisis, omdat ik denk dat dat veel efficiënter is.

 Hebt u al besloten om bij de volgende verkiezingen door te gaan als raadslid?  

Ja, ik wil heel graag nog een periode door en hoop dat de kiezers en fractie daar ook zo over denken!

 Kunt u een voorbeeld geven van een succes van uw gemeenteraad waar u trots op bent?  

Dit vind ik een lastige vraag. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat we een meerderheid van de raad hebben kunnen overtuigen om de door het college voorgestelde OZB verhoging voor 2020 van 17% terug te brengen naar 12%. Nog veel te veel maar op dat moment het maximaal haalbare. Dit zie ik echter niet als een succes van de (hele) raad, omdat een aantal partijen daar heel anders over dachten en het hard werk was om een meerderheid te vinden.

 Wat is uw belangrijkste advies voor nieuwe raadsleden?  

Neem de tijd om je in te lezen, probeer te achterhalen wat er in grote lijnen gebeurd is op jouw portefeuilles in de jaren voorafgaand aan je raadslidmaatschap. Zorg dat je je goed voorbereidt op vergaderingen en debatten. Het helpt mij altijd om vooraf te bedenken welke argumenten andere partijen naar voren zouden kunnen brengen en daar dan mijn antwoord al voor klaar te hebben.

 

En misschien wel het belangrijkste: blijf je zelf en heb plezier.

 

 

Evert de Boer raadslid van het jaar

VVD VVD SGP D66 Utrechtse Heuvelrug 22-12-2019 07:31

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/37796/evert-de-boer-raadslid-van-het-jaar

Tijdens de raadsvergadering van Maandag 16 Januari werd het raadslid van het jaar 2019 bekend gemaakt.

 Genomineerd waren Evert de Boer (VVD) , Erik van Buiten (D66), Frits Jansen (SGP), Tim Rooijakkers (VVD) en Nienke van der Veen (OPEN).

 

Er kon op deze 4 raadsleden gestemd worden in de laatste stemronde en burgemeester Frits Naafs maakte de winnaar bekend tijdens de raadsvergadering.

 En de winnaar was onze eigen Evert de Boer, volksvertegenwoordiger pur sang en dossiertijger. Evert is overal in onze gemeente te vinden, mobiliteit, bestemmingsplannen, tunnels en dorpshuizen, Evert gaat eropaf en vooral in gesprek met de inwoners, belanghebbende en tegenstanders.

Daarom was het voor de VVD-fractie geen verrassing dat Evert genomineerd was en uiteindelijk ook deze verkiezing won. Evert heeft dit meer dan verdient en daarom ook vanuit onze kant: ‘’Evert gefeliciteerd’’.

Gemengde gevoelens over de begroting voor 2020

D66 D66 SGP CDA VVD Utrechtse Heuvelrug 15-11-2019 18:34

Op donderdag 8 en maandag 11 november bespraken we in de gemeenteraad het voorstel voor de begroting. Door de voortdurende tegenvallers , met name in het sociaal domein, in combinatie met de precaire schuldenpositie van onze gemeente, was de opdracht te komen tot het opstellen van een sluitende begroting een flinke uitdaging voor de wethouder. Dat dit leidde tot onontkoombare maatregelen was terug te zien in de vele bezuinigingen op voorzieningen en de lastenverzwaring voor onze inwoners. 

Over 99,5% van de begroting waren de verschillende fracties het eens. De urenlange vergadering van afgelopen maandag ging over de laatste 0,5%.

VVD, BVH, CDA en SGP stelden voor 556.000 euro (van de 114.546.541 miljoen euro) in te zetten voor een minder hoge stijging van de OZB, zodat de gemiddelde huizenbezitter met een stijging van 40 euro in plaats van de begrote 60 euro te maken krijgt. Een eenzijdige focus, terwijl bezuinigingen op zaken als duurzaamheid, onderwijsachterstandbeleid en fietsveiligheid volledig buiten de discussie werden gehouden. Net als de oorzaken van het probleem: de tekorten binnen het sociaal domein en de schuldenpositie van onze gemeente.

D66 riep dan ook op als raad voorafgaand aan de begroting  van volgend jaar eerst te komen met een raadsbrede visie op wat voor gemeente we willen zijn. Daar hoort ook een visie bij over het in stand houden van onze voorzieningen. Kunnen we toe met minder? Zo ja, wat zijn de maatschappelijke effecten hiervan? En zo nee, wat hebben we daar dan voor over? Dus: pas financiële keuzes maken als we als raad een heldere toekomstvisie voor onze gemeente hebben neergelegd in plaats van omgekeerd.

Daarnaast diende D66 een motie in met als doel raadsbrede afspraken te maken over het verlagen van de schuld en riepen we de verschillende raadsfracties op bij hun partijgenoten in de Tweede Kamer aandacht te blijven vragen voor de situatie van onze gemeente en het verdeelmodel dat leidt tot een te lage bijdrage vanuit het Rijk.

Voor dit jaar lijkt 99,5% van de begroting echter onontkoombaar. Een meerderheid van de D66 fractie gaf daarom steun aan wethouder Boonzaaijer en stemde in met de gewijzigde begroting.  Voor raadsleden Wim Hak en Lennart van der Burg woog de gang van zaken rondom en de inhoud van de invulling van de wijziging echter zwaarder. Zij legden onderstaande stemverklaring af en stemden tegen de begroting.

De fractie van D66 geeft daarmee als geheel duidelijk het signaal af gemengde gevoelens te hebben over zowel inhoud als proces rondom de begroting van 2020. Dat wij hierin niet de enigen waren, blijkt aan onderstaande stemverhoudingen.

Raadsvoorstel begroting 2020-2023

Voor Tegen VVD 6 VVD 1 D66 3 D66 2 CDA 4 OPEN 6 BVH 3 CU 1 SGP 2 Totaal 18 10

Stemverklaring Lennart van der Burg en Wim Hak: “ Wij stemmen niet in met deze begroting en schamen ons ook voor de discussie zoals gevoerd in de raad. We zien veel andere gemeenten , met minder kapitaalkrachtige inwoners die ook een kleinere klimaatafdruk hebben, maar wel hun verantwoordelijkheid nemen voor hun toekomst. Op het gebied van klimaatduurzaamheid, voor de mensen die zorg nodig hebben, voor het onderwijs en om initiatieven van inwoners te kunnen faciliteren. Met deze begroting staat onze gemeente nu op slot.”

Meer bewust taalgebruik

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 11-07-2019 06:03

Een idee van raadslid Judith van Roy van de VVD in samenwerking met Bibliotheek Zout om raadsleden aan te sporen rekening te houden met laaggeletterden en duidelijk te communiceren; geen lange zinnen, Engelse termen of vakjargon. Lees hieronder het artikel van Wilco Willemse uit Nieuwsblad de Kaap

 

HEUVELRUG

Bij de bespreking van de consultatie rond de bezuinigingen, zat Amerongs raadslid Judith van Roy (VVD) aan tafel bij Femke Reijnen. Zij is coördinator van de taalhuizen voor Bibliotheek Z-O-U-T. Al snel bleek dat de twee elkaar vonden in hoe de gemeente omgaat met communicatie en zo raakten ze in gesprek. Beiden zijn nu aan het kijken of ze de gemeenteraad kunnen 'bijscholen'.

Z-O-U-T heeft van de gemeente de opdracht gekregen om laaggeletterdheid aan te pakken in Utrechtse Heuvelrug. Reijnen zorgt dat de vrijwilligers van de taalhuizen de juiste materialen hebben en dat het probleem onder de aandacht blijft. ,Meestal denken we bij taalhuizen aan nieuwkomers. En het klopt dat die doelgroep vooral heel zichtbaar is, zij hebben sterk de wens om zich het Nederlands snel eigen te maken. Maar een groter en meer verborgen probleem is juist de laaggeletterdheid bij autochtonen. Zij vormen twee derde van de groep laaggeletterden. Ook lezen zij niet dat er taalhuizen zijn en speelt schaamte een grote rol."

HERKENNEN Reijnen traint regelmatig mensen die vaak met communicatie te maken hebben: ,,De medewerkers van de bibliotheek bijvoorbeeld of de baliemedewerker in het gemeentehuis. Ik leer ze hoe ze laaggeletterdheid kunnen herkennen. Excuses als 'ik ben mijn bril vergeten' of 'de lettertjes zijn zo klein, kunt u het even voorlezen' duiden vaak op moeilijkheden met lezen."

GOEDE VOORBEELD Van Roy vindt dat de raadsleden zelf het goede voorbeeld moeten geven: ,,Toen ik anderhalf jaar geleden zelf begon als raadslid, vlogen de moeilijke woorden me om de oren. Het jargon is als nieuweling lastig te volgen, al went het ook. Na mijn gesprek met Femke, let ik zelf meer op. Vorige week vertelde een collega-raadslid me dat het opviel dat mijn stuk over de kadernota helder en begrijpelijk geschreven was. Dat vond ik een opsteker."

AAN DE SLAG Van Roy gaat de raad voorstellen een workshop bij Reijnen te doen. Ze hoopt het dit najaar op de agenda te krijgen.Het zou heel goed zijn als wij als raad hiermee aan de slag gaan. Onze amendementen worden dan voorstellen tot wijziging en we moeten onszelf trainen om jargon andere woorden te geven. Maar we werken ook vaak met afkortingen. Iemand in Amerongen weet niet dat het MFA de nieuw te bouwen multifunctionele accommodatie in Maarn is. Binnen de rest van de gemeentelijke organisatie ligt ook een uitdaging. Niet alleen voor de afdeling communicatie, maar ook de beleidsmedewerkers en staf zijn gebaat bij heldere formuleringen. Uiteindelijk profiteren de inwoners daar dan ook van."

TIPS Reijnen heeft alvast wat tips voor de raadsleden en lezers van dit artikel: ,,Vermijd lange zinnen en Engelse termen. En jargon en metaforen, hoe mooi en indrukwekkend een stuk tekst daar ook van wordt, zijn ook lastig voor laaggeletterden."

Is de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Maarn een stukje dichterbij?

VVD VVD SGP D66 CDA Utrechtse Heuvelrug 02-07-2019 23:15

Op donderdag 27 juni jl. heeft de raad het raadsvoorstel “Uitgangspunten en voorbereiding gebiedsontwikkeling Trompplein en Breeschotenlaan inclusief MFA Maarn en woningbouw “ aangenomen. De voorwaarden daarbij werden middels een amendement, ingediend door VVD, OPEN, D66, CDA en CU, aangenomen met tegenstemmen van SGP en BVH.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35908/is-de-multifunctionele-accommodatie-mfa-in-maarn-een-stukje-dichterbij

Op 13 punten werden de voorwaarden aangepast of vernieuwd. Enkele belangrijke punten daaruit: 

- Er dient een representatieve stuurgroep te worden samengesteld die de belangen van de diverse

stakeholders recht doet.

- Er moet een integrale oplossing worden gevonden voor verkeer en parkeren.

 - Uitgangspunt is een volwaardige sporthal die zeven dagen per week beschikbaar is en op

voorwaarde van een structureel dekkende exploitatie.

 - De mogelijkheden van een bibliotheekfaciliteit met inbreng van bibliotheek ZOUT, scholen en

 vrijwilligers wordt verkend.

 - De gemeente zal zich inspannen binnen de geldende kaders de levering van de grond onder met de

 Stichting De Twee Marken overeen te komen voorwaarden op termijn te laten plaats vinden.

Dit laatste is belangrijk. Want door het dreigend faillissement van de Stichting dreigde het dorpshuis

 gesloten te worden.

 

Door de borgstelling van de gemeente en de daaruit vloeiende overname van de

grond kan de gemeente een zgn Grex (grondexploitatie) openen waaruit de noodzakelijke

onderzoekingen kunnen plaats vinden zonder dat ten koste gaat van de exploitatierekening van de

gemeente. En kan de Stichting aan haar verplichtingen (o.a. rente en aflossing) voldoen.

Hier voorafgaand hebben de partijen zich gebogen over het dilemma: Nu het raadsvoorstel

(geamendeerd) aannemen of het besluit daarover een half jaar uitstellen om eerst een Programma

 van Eisen op te stellen zoals verschillende inwoners en enkele partijen wilden.  Uiteindelijk is door

 een meerderheid voor het eerste gekozen. Daarmee het voortbestaan van de Stichting en het open

 houden van het dorpshuis zeker te stellen en de gemeente de financiële ruimte te geven voor de

 noodzakelijke verdere voorbereidingen.

 

De oecumenische basisschool De Ladder heeft aangegeven voorlopig af te zien van deelname aan de

ontwikkeling van een MFA.

 Men wil eerst wachten op de resultaten van de diverse onderzoeken en de definitieve uitwerking van het Programma van Eisen .

Mocht u meer willen weten over dit onderwerp?

Op de gemeentelijke site vindt u alle informatie.

Wie gaat er mee naar Den Haag? - Bezoek aan 2de kamer

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 22-05-2019 03:01

Op 13 Juni gaat raadslid Tim Rooijakkers op bezoek in de 2de kamer. Er zullen nog een aantal andere raadsleden mee gaan maar het leukste is als ook leden die het leuk vinden om een rondleiding te krijgen in de 2de kamer mee gaan. Zelf mensen die geen lid zijn maar altijd als eens de 2de kamer hebben willen zien zijn van harte welkom! Dus komt u uit Leersum, Amerongen, Overberg, Maarn Doorn of Driebergen? Meld je bij Tim!

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35445/wie-gaat-er-mee-naar-den-haag-bezoek-aan-2de-kamer

Thierry Aartsen kamerlid voor de VVD ontvangt ons om 13:00 uur in Den Haag en tot 14:30 zullen we worden rondgeleid. Daarnaast krijgen we natuurlijk een kijkje achter de schermen.

Uiteraard zullen we iets afstemmen over het vervoer, daarover is er nog contact maar de hamvraag is nu wie gaat er mee?

 

Meld je bij Tim als je enthousiast bent via de email: thmg.rooijakkers@gmail.com

0627305325 

Aan het bezoek zelf zijn verder geen kosten verbonden.

Mogelijk gaan we van te voren lunchen of stemmen we iets af over gezamenlijk vervoer.

Daarover zal Tim je dan nog berichten.

 

Dus als het je leuk lijkt om me te gaan meld je aan!

Ook als niet lid van de VVD! 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.